Hitto että taas ärsyttää! Kävin just k-ryhmän kaupassa, ja taaskaan maksaessani kortilla, ei kassa vilkaissutkaan allekirjoitusta tai edes nimeä kortista jolla maksoin.
Voisin huoletta naisena maksaa Kalevi Könösen kortilla ja kirjoittaa kuittiin vaikka Mikki Hiiri eikä se kiinnostaisi ketään. Milloinkaan ei ole k-kauppojen, Anttiloiden sun muiden saman ryhmän myyjät varmistaneet että kortin allekirjoitus täsmäisi kuittiin raapustetun kanssa. Tuleepa tosi turvallinen olo jos sattuu pankkikortti häviämään.. ainakin tuon ryhmän kaupoissa sillä saa maksella rauhassa kuka sitten löytääkin sen... Ainakin siis niin kauan kunnes kadottaja huomaa että kortti on kadonnut. Kai pankit laittaa sen sitten sulkuun, jonka ehkä mainitun ryhmänkin kassakone sentään huomaa, vaikka myyjä ei näekään mitään.
Onko kukaan muu huomannut tämän leväperäisyyden?
Se on nimittäin pankin ohje (ihan yhtälailla kuin sekin että pyydetään henkkarit jos ostokset
on yli 50€) verrata nämä allekirjoitukset ja varmistua että kortti on sen käyttäjän oma.
Kortilla maksaminen
22
4241
Vastaukset
- Ilona
Ja vielä enemmän ärsyttää kun just niissä K-kaupoissa tunkevat kortin heti höyläyksen jälkeen takaisin, eivätkä siis tarkista ollenkaan että kuka maksaa!! >=(
- huomattu
Itse entisenä ruokakaupan kassana (s-ryhmä), huomautan asiasta jokaiselle myyjälle joka kertomallasi tavalla toimii. Allekirjoitus on tarkastettava AINA, niin olen itsekin tehnyt.
Otapa yhteyttä kyseisen kaupan pomoon, jos sanominen kassalle ei tunnu tehoavan. - Turhaa, aivan turhaa
Asialla ei ole oikeasti merkitystä, koska nimikirjoituksen voi kirjoittaa tositteeseen kuka tahansa. Ja minkä tahansa nimen. Rikos tapahtuu siinä, että joku käyttää korttia kuin omaansa, ei allekirjoituksessa.
Jos joku nipottaa siitä, että on kirjoittanut vaikka Mikki Hiiri, niin ei voi mitään. Voi aina sanoa, että tuo on nimikirjoitukseni. Kukaan ei voi määritellä sitä, mikä on oikea nimikirjoitus, koska vain se joka allekirjoittaa tietää sen.
Lyhyesti siis. Nimikirjoituksen väärentäminen on asianomistajarikos ja viranomaiset eivät asiaan puutu ilman rikosilmoitusta. Kauppojen omat säännöt ovat merkityksettömiä.- Kaupan täti
Kyllä se vaan niin on että allekirjoituksen pitää täsmätä kortin takana olevaan allekirjoitukseen. Ja minä voin kassalla vaatia ketä tahansa todistamaan henkilöllisyytensä jos vain niin haluan. Ja olenpa minä monesti niitä mikki hiiriä ja aku ankkoja käskenyt kirjoittamaan sen nimensä siihen pankkikortti kuittiin uudelleen ja oikein mikäli haluavat korttinsa takaisin...
- tietäväinen...
Kaupan täti kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on että allekirjoituksen pitää täsmätä kortin takana olevaan allekirjoitukseen. Ja minä voin kassalla vaatia ketä tahansa todistamaan henkilöllisyytensä jos vain niin haluan. Ja olenpa minä monesti niitä mikki hiiriä ja aku ankkoja käskenyt kirjoittamaan sen nimensä siihen pankkikortti kuittiin uudelleen ja oikein mikäli haluavat korttinsa takaisin...
Ainakaan käsialan ei tarvitse olla samanlaista jne. Jos varastat asiakkaan kortin noilla perusteilla, siitä nousee poliisiasia välittömästi.
- Pankin täti
tietäväinen... kirjoitti:
Ainakaan käsialan ei tarvitse olla samanlaista jne. Jos varastat asiakkaan kortin noilla perusteilla, siitä nousee poliisiasia välittömästi.
Ei tunnu tietäväinen tietävän. Allekirjoituksen tulee täsmätä, tai sitten pitää näyttää henkkarit, joilla kortin omistajuus voidaan todentaa.
- tietäväinen...
Pankin täti kirjoitti:
Ei tunnu tietäväinen tietävän. Allekirjoituksen tulee täsmätä, tai sitten pitää näyttää henkkarit, joilla kortin omistajuus voidaan todentaa.
On allekirjoitus jos allekirjoittaja niin sanoo. Tähän on kassaneitienkin tyydyttävä.
- pankkilainen
Kassan on tarkastettava nimikirjoitus jotta se vastaa kortin haltijan nimeä ja allekirjoitusta.
Tarkkaavaisten kassojen kautta onkin saatu pois varastettuja pankkikortteja,- kiitos heille.
Mikäli kortti on anastettu ja sitä käytetään väärin, ja kortin haltija on tehnyt asiasta rikosilmoituksen, joutuu liike korvaamaan ostokset takaisin kortin haltijalle tai pankille, mikäli kassa ei ole tehnyt tunnistusta yli 50 eurona ostoista.
- sda
Huomasin just, että Electroniin ei edes voi kirjoittaa nimmaria mihinkään. Kortti siis pankin postissa lähettämä. Uskomatonta.
- mä vaan
joo mä oon kans huomannut asian,kun olen asioinut paikallisessa supermarketissa..ei katsota kuitin allekirjoitusta ja kortit annetaan saman tien takaisin..yleensä muissa kaupoissa myyjä pitää kortit niin kauan,kun on allekirjoittanut kuitin..ja olen myös huomannut sen,että myyjät ovat töykeitä ainakin oman paikkakuntani kaupassa..ei myyjät paljoo hymyile ja katotaan asiakkaita töykeästi...tympeää asioida sellaisessa kaupassa..
- teille
Meidän liikkeessä on yhdestä ostoksesta jäänyt rahat saamatta; asiakkaalla oli varastettu kortti sekä saman henkilön varastettu ajokortti, joka oli tarkistettu ja merkitty maksutositteeseen, mutta nimikirjoitusta ei ollut tarkistettu. ( ja oli erilainen) Tällä perusteella pankki kieltäytyi maksamasta ostosta liikkeellemme.
- sdds
tai ainakaan omassa työpaikassa ei ole kehotettu tarkastamaaan. johan siinä jonotusaika pidentyisi puolella, jos pitäisi joka toiselta kysellä henkkareita pienisäkin ostoksista. Todella suuri osa ihmisistä kun vaan vetää epämäärisen viivan tai muun sutrun kuittiin, vaikka kortin takana allekirjoitus olisikin "luettavissa"
- Myös kassa-myyjä
Meillä ainakin kuuluu katsoa. Jos asiakas vetäsee"jonkun suhrun" kuittiin, pyydän henkkarit ja samalla perustelen miksi niitä pyydän. Kerran yksi mies sanoi ettei jaksa aina alkaa kirjoittaa kunnollista allekirjoitusta, jolloin sanoin asiakkaalle että hänen pitää sitten laittaa korttiinsa sellainen allekirjoitus jonka jaksaa joka kerta kirjoittaa. Jos aikoo aina vain vetää jonkin viirun, niin laittakoot sitten sellaisen korttiinkin. Meillä on tästä huolellisuudesta huolimatta joustavaa ja nopeaa kassapalvelua.
Eikä asiakkaat ole koskaan valittaneet jos "suojelemme" heidän omaisuuttaan tällä tavoin. - Turhaa, aivan turhaa
Myös kassa-myyjä kirjoitti:
Meillä ainakin kuuluu katsoa. Jos asiakas vetäsee"jonkun suhrun" kuittiin, pyydän henkkarit ja samalla perustelen miksi niitä pyydän. Kerran yksi mies sanoi ettei jaksa aina alkaa kirjoittaa kunnollista allekirjoitusta, jolloin sanoin asiakkaalle että hänen pitää sitten laittaa korttiinsa sellainen allekirjoitus jonka jaksaa joka kerta kirjoittaa. Jos aikoo aina vain vetää jonkin viirun, niin laittakoot sitten sellaisen korttiinkin. Meillä on tästä huolellisuudesta huolimatta joustavaa ja nopeaa kassapalvelua.
Eikä asiakkaat ole koskaan valittaneet jos "suojelemme" heidän omaisuuttaan tällä tavoin.Se joku "suhru" voi olla aivan hyvin henkilön allekirjoitus. Ei tästä enää jaksaisi nipottaa, mutta eikö se nyt mene jakeluun, että nimikirjoitus voi olla vaikka X jos henkilö katsoo sen aiheelliseksi. Nimikirjoitusta voi vaihtaa vaikka kerran päivässä jos haluaa. Vai onko jossain nähtävissä laki tai asetus siitä, millainen on kullekin henkilölle kuuluva allekirjoitus? Aivan. Ei taida olla. Henkilötietojen tarkistaminen voi olla aivan paikallaan monessa tapauksessa, mutta mitä tekemistä sillä on allekirjoituksen kanssa?
- don´t worry
Nimmarin on täsmättävä kortilla olevaan. Jos joku on vienyt korttisi ja käyttää sitä väärin, eikä allekirjoitusta tarkisteta, niin eipä huolta: kauppa ei saa rahojaan. Et joudu maksamaan niitä.
- Kassaneiti83
Olen töissä nimeltämainitsemattomassa pikaruokaravintolassa ja aina kassalla ollessani tarkistan 98%:sti kaikkien kortilla maksavien asiakkaiden allekirjoitukset, jotta sekä paperikuitin että kortin allekirjoitukset täsmäisivät keskenään. Järkytyksekseni olen jo useamman kerran huomannut, että maksukortissa ei ole ollut ollenkaan nimikirjoitusta! Olen huomauttanut asiasta kyseisille henkilöille kertomalla turvallisuussyistä yms. Yleensä kortti on ollut upouusi, ja nämä korttienomistajat ovat olleet nuoria ja/tai ulkomaalaisia -unohtamatta hajamielisiä ihmisiä. Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?
Pitänee vielä kertoa eräs asiaan liittyvä hassu tapaus, joka sai ainakin minun suupieleni kaartumaan tavallista leveämpään virneeseen. Kerran siis vilkaisessani erään nuoren miehen Visa Electronia niin hän oli kirjoittanut nimikirjoitukselle varattuun tilaan oman allekirjoituksensa lisäksi " T A R K I S T A H E N K I L Ö L L I S Y Y S" :D Huomautin tästä hänelle hymysuin, ja hän kertoi kirjoittaneensa tuon vain juuri sen takia, koska juuri kukaan ei kuulemma ollut kurkistanut kortin toiselle puolelle. Tästä seurasi sitten pieni keskustelu, jonka päätteeksi en muistaakseni tarkistanut henkilöllisyyttä ;)
Tällaista tuli nyt tällä kerralla mieleen.
T. eräs kassaneiti, joka on huomannut miten eriskummallisia nimiä ihmisillä saattaa olla ;)- kassalla minäkin.
Todellakin, monelta puuttuu allekirjoitus, mikä johtuu siitä, että kortit postitetaan kotiin. Kun ihmiset saavat uuden kortin, eivät he todellakaan lue niitä ohjeita, joissa lukee allekirjoituksesta. Ennen pankkikortit ja muutkin maksukortit piti henkilökohtaisesti hakea pankista, eikä virkailija antanut korttia ennenkuin oli tarkistanut henkilöllisyyden ja vaatinut allekirjoituksen korttiin.
Nythän posti saattaa jakaa kortin vaikka naapurille tai hukata... Toooosi turvallista!
Itse pyydän aina henkkareita ellei kortissa ole allekirjoitusta, ja olempa muutaman kerran vaatinut asiakasta kirjoittamaankin sen allekirjoituksen samantien siinä kassalla korttiin. - toimia
kassalla minäkin. kirjoitti:
Todellakin, monelta puuttuu allekirjoitus, mikä johtuu siitä, että kortit postitetaan kotiin. Kun ihmiset saavat uuden kortin, eivät he todellakaan lue niitä ohjeita, joissa lukee allekirjoituksesta. Ennen pankkikortit ja muutkin maksukortit piti henkilökohtaisesti hakea pankista, eikä virkailija antanut korttia ennenkuin oli tarkistanut henkilöllisyyden ja vaatinut allekirjoituksen korttiin.
Nythän posti saattaa jakaa kortin vaikka naapurille tai hukata... Toooosi turvallista!
Itse pyydän aina henkkareita ellei kortissa ole allekirjoitusta, ja olempa muutaman kerran vaatinut asiakasta kirjoittamaankin sen allekirjoituksen samantien siinä kassalla korttiin.Jos kortissa ei ole nimikirjoitusta (useinkaan ei muista kiireessä laittaa uuteen korttiin nimmaria, myös minulle on käynyt niin...) Myyjän pitäisikin oston yhteydessä tarkistaa asiakkaan henkkarit ja pyytää nimikirjoitusta korttiin. Tämä on normaali ja vaadittu käytäntö. Joten käskekää asiakasta vain kirjoittaa nimmari ja muistakaa et ensin henkkarien tarkistus!!!
- reklis
Mikäli nimikirjoituksesi (tai varkaan kirjoittama) ei täsmää kortissa olevaan, voi siitä periä korvaukset, siis jos ostoksia ei ole tehty yökerhossa (silloin ei välitetä millainen nimmari on...) Joten kirjoita korttiisi mikki hiiri ja pyydä korvaukset... En kyllä muista, kuinka pitää todistaa ettei ole ollut itse paikalla kirjoittamassa...
- sori vaan
Kaupankassalla ruuhka-aikaan paljon aikaa käydä kyyläilemään ja vertailemaan. Muuten valitat seuraavaksi hitaasti palvelusta. EI voi kaikkien toiveita tyydyttää. Ja ei kassahenkilöä muutenkaan paljon kiinnosta...
- MaijaaaaaaH
Olen joitakin kertoja huomauttanut kaupan kassalla, että nimmaria voisi vilkaista. Vastauksena on yleensä ollut, ettei ole aikaa siihen. Kuitenkin esim. Pasilan Lidlissä, City-Anttilassa ja Sörkän Sestossa olen huomannut kassojen katsovan täsmääkö allekirjoitus. Eikä tämä ole hidastanut jonon liikkumista kuin sekunnin murto-osan, jos sitäkään. Ainakin Lidlin kassat näyttävät pitävän korttiani nimmaripuoli ylöspäin kädessään sillä aikaa, kun kirjoitan nimmariani, ja sitten vastaanottaessan allekirjoittamani kuitin, vilkaisevat sitä.
- ostaja
Ei se nimmarin tarkistaminen vie yhtään lisäaikaa; joissakin kaupoissa olen huomannut, että sillä aikaa kun minä itse raapustan sitä nimmaria kuittiin, niin kassaneiti vilkaisee korttini nimmaria. Sitten annan hänelle allekirjoitetun kuitin, jota hän vilkaisee samalla kun ojentaa minulle korttini takaisin ja laittaa sitten kuitin kassaan. Siinä ajassa en ole edes ehtinyt siirtyä pois kassan edestä. Eli ei mene yhtään ekstra aikaa, se on pelkkä tekosyy ja erittäin huono sellainen. Se aika on sitten vain OTETTAVA, vaikka tuntuu ettei sitä olisi. Se on asiakkaan oikeus, saada turvallista palvelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057