Puolukka säilyy ilman mitään lisäaineita hyvin surveena omassa liemessään, mutta millainen on astian oltava? Miten tiivis? Lisäättekö sokeria?
Puolukkasurveeseen voi muuten säilöä vaikka kuorittua omenaa lohkoina, onko kukaan kokeillut?
Puolukan säilöminen?
7
11643
Vastaukset
- justiina
Joskus ollut kannellisessa muoviämpärissä, joskus riihimäen lasipurkeissa (kannet hävinneet jonnekin) muovilla peitettynä. Joskus sellaisissa neliskanttisissa karamellirasioissa (sain joskus tyhjiä kioskeilta).
En ole laittanut sokeria (laitan pöydässä hermesetasta), enkä ole ikinä törmännyt homehtuneeseen tms puolukkasurvokseen.
Meillä on kylläkin 5-6 asteinen kylmäkellari, että..- justiina
Survon kylläkin seoksen sauvasekoittimella tosi hienoksi mössöksi, ja marjat tuli tänä vuonna poimittua sen verran aikaisessa vaiheessa, että mukana oli vähemmän kypsiäkin (yön yli laakeissa astioissa, niin saivat väriä nekin), jolloin niistä tuli mukaan pektiiniä, mikä edesauttaa säilymisessä.
- hmm
Mummo sanoi että sangolliseen survottuja puolukoita laittaa tee lusikallisen suolaa niin estää käymisen.
Olen käyttänyt ja toimii - Pontikkamestari
hmm kirjoitti:
Mummo sanoi että sangolliseen survottuja puolukoita laittaa tee lusikallisen suolaa niin estää käymisen.
Olen käyttänyt ja toimiiPuolukka ei käy vaikka hiivaa lisäisit. Puolukassa on sellaasia ainehia jokka estää käymisen.
- Mmm
Kiitos kun vastasit! Ostimme nyt kuitenkin varmuuden vuoksi pari uutta ja tiivistä säilöntäpurkkia että ei mene hyvä puolukkasose pilalle.
- Marjuri
Olen huomannut ,että koneella survotut puolukat homehtuvat pinnastaan ämpärissä säilytettäessä.Onko kenelläkään antaa ohjeita esim.säilytys astian tai paikan suhteen.
- Kotisäilöjä
Koneella survotuista minulla ei ole kokemusta, mutta nuijalla kylläkin. Siinähän osa marjoista jää kokonaisiksi, mutta ei se haittaa, kunhan mehua syntyy riittävästi. Tärkeää on pitää marjat ja survos aina nestepinnan alapuolella. Keittokirjassa mainitaan, että voi vähän lisätä vettäkin.
Astiana lasipurkki on kätevin, mutta muukin kannellinen käy. Kunhan on kätevä ottaa ja saada survos sen jälken tasattua nestepinnan alapuolelle.
Kylmiö olisi paras. Jääkaapissa, jossa lämpötila vaihtelee säilyy kyllä, mutta ei koko talvea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408