The Dalai Lama

Männistön Muori

Miksi Dalai Laman yhteydessä käytetään määräistä artikkelia the?

7

334

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josef Kay.

..että on vain yksi Dalai Lama!

• Dalecarlia

Dalarna! Eikös se ole enemmän kuin yksi?

Lamasta siellä ei tiedetä tuon taivaallista - morapuukolla vain veistellään falukorvia ja työnnetään kohti kurkkutorvia (sitä makkaraa, meinaan)...

"Land/Country of Bucks" vai mikä ihme se olikaan englanniksi?

• Matonen

Kun Hänen Pyhyytensä henki lakkaa pihisemästä, nimettäneen uusi Dalai Lama eli englanniksi the Dalai Lama – järjestyksessä kai viidestoista. En ole perillä, onko seuraaja jo tiedossa vai käydäänkö asemasta kovatkin skabat.

Nykyinen Dalai Lama lienee maallisemmalta (s.o. entiseltä) nimeltään Tenzin Gyatso. Dalai Lama merkinnee kai jos ei ihan Ajatusten Tonavaa niin Viisauden Valtamerta ainakin (Ocean of Wisdom).

Jonkinlainen länsimainen vastine voisi ehkä olla the Holy Father - the Pope. Määräävä artikkeli määräävässä asemassa olevalla pappismiehellä. Rooman piispa, Jeesuksen Kristuksen sijainen, apostolien ruhtinaan seuraaja, yleismaailmallisen kirkon ylin paimen, lännen patriarkka, Italian priimas, Rooman provinssin arkkipiispa ja metropoliitta, Vatikaanivaltion hallitsija, Jumalan palvelijoiden palvelija... vai kuinkas se täydellinen tittelilitanialiturgia kuuluikaan? Pian kai useimmat ovat unohtaneet, että nykyinen paavi Benedictus XVI on joskus tunnettu nimellä Joseph Alois Ratzinger.

Olihan miellä Suomessakin aikanaan muuan Rantasalmen sulttaani, Kiljuvan karhun komentaja ja Kuun varakuningas... Pekka Lipponen - the One and the Only!

• Männistön Muori

>Olihan miellä Suomessakin aikanaan muuan
        >Rantasalmen sulttaani, Kiljuvan karhun komentaja
        >ja Kuun varakuningas...

Ja vieläkin on T. J. A. Heikkilä junior, Rurali-kersantti Sonoran aavikkojoukoissa; ylhäisyys, upseerikokelas ja myöhemmin kornetti sekä atsteekkiprinssi... Henkilö jolla on silmää naiskauneudelle: "Taisin olla kahdentoista korvilla kun aloin bongata lajilistalle lintujen lisäksi poikkeuksellisen kauniita señoritoja, ikä suurin piirtein 14 -18 vuotta. Sitä nuoremmat tuntuivat yleensä alaikäisiltä. Sitä vanhemmat jo täpärästi tädeiltä".

Lisäksi hän on sitä mieltä, että saisi vihreän luonnonsuojeluaatteen ohessa kielensuojelukin kipakoitua, ja varjeltua vanhat murteet: "Kun minä hehkutan suomalaisessa suviyössä riippakoivun alla rakkauteni tuoretta tilaa fennomaanisen loitsun maanisella poljennolla, niin siinä kyllä räkättirastas kuolee sukupuuttoon suorin koivin, ranska putoaa kerralla raihnaiseksi ja vähän vanhempikin señora unohtaa äidillisyyden äkkiä"...

--

• pohtelias

>Kun Hänen Pyhyytensä henki lakkaa pihisemästä,
        >nimettäneen uusi Dalai Lama eli englanniksi the
        >Dalai Lama – järjestyksessä kai viidestoista. En
        >ole perillä, onko seuraaja jo tiedossa vai
        >käydäänkö asemasta kovatkin skabat.

Entäpä entäpä... Milloin valitaan Suomeen uusi Spede? Kenestä tuo voisi tulla?

• Matonen
        Männistön Muori kirjoitti:

>Olihan miellä Suomessakin aikanaan muuan
        >Rantasalmen sulttaani, Kiljuvan karhun komentaja
        >ja Kuun varakuningas...

Ja vieläkin on T. J. A. Heikkilä junior, Rurali-kersantti Sonoran aavikkojoukoissa; ylhäisyys, upseerikokelas ja myöhemmin kornetti sekä atsteekkiprinssi... Henkilö jolla on silmää naiskauneudelle: "Taisin olla kahdentoista korvilla kun aloin bongata lajilistalle lintujen lisäksi poikkeuksellisen kauniita señoritoja, ikä suurin piirtein 14 -18 vuotta. Sitä nuoremmat tuntuivat yleensä alaikäisiltä. Sitä vanhemmat jo täpärästi tädeiltä".

Lisäksi hän on sitä mieltä, että saisi vihreän luonnonsuojeluaatteen ohessa kielensuojelukin kipakoitua, ja varjeltua vanhat murteet: "Kun minä hehkutan suomalaisessa suviyössä riippakoivun alla rakkauteni tuoretta tilaa fennomaanisen loitsun maanisella poljennolla, niin siinä kyllä räkättirastas kuolee sukupuuttoon suorin koivin, ranska putoaa kerralla raihnaiseksi ja vähän vanhempikin señora unohtaa äidillisyyden äkkiä"...

--

Nopos-Paavo ei totisesti ollut hänkään mikään vähäpätöisyys suomen kielen hyvinpitelijänä! Joskus tuntui vain turhauttavalta, kun hän ryhtyi maalailemaan Koillismaan maisemia kesken kisaselostuksen sellaisella paatoksella, ettei pikkuistakaan paremmasta väliä. Selostajakollega joutui vaientamaan hänet, jotta voittaja ehdittiin ottaa sanatulvan välissä maaliin.

Korviini jäi soimaan eräästä hiihtokilpailusta Noposen kuvaus Pertti Teurajärvestä: "Vankka, kälseä luumies, kumaraharteinen, kuivankälpäkkä..."

• Englannissa "the Dalai Lama" selittyy toisaalta sillä, että englannissa käytetään versaalia sanan alussa paljon useammin kuin suomessa, toisaalta sillä, että määräävää artikkelia käytetään muutenkin silloin, kun johonkuhun yksilöityyn henkilöön viitataan vain arvonimellä. Siis samasta syystä kuin saatetaan kirjoittaa "the Pope" (tai "the pope") tai "the king".

Suomen kieleen suositeltu asu on "dalai-lama", mutta kirjoitusasussa on paljon horjuvuutta. Versaalialkuisuuteen ei ole perustetta sen enempää kuin kirjoitusasuun "Paavi" lauseen keskellä, vaikka sellainenkin lipsahdus pääsi ainakin kerran Hesariin. Eikä kyse ollut Paavi-nimisestä hevosesta. :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      87
      3755
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      81
      3320
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      69
      3164
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2780
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      50
      2352
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      67
      1923
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      29
      1869
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      40
      1867
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1719
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1708
    Aihe