hei,
tietääkö kukaan mistä voi ostaa harissatahnaa
purkissa,voisin tehdä ihanaa harira-keittoa.
kiitos.
harissa,mistä saa ostaa?
13
4356
Vastaukset
- .............
en ikävä kyllä osaa vastata mutta ihmettelen miksi et tee harissaa itse.
- zaatar
voit toki tehdä ilman harissaakin. Ainakin itse teen.
Mutta, jos välttämättä tahdot harissaa, niin hanskat vaan käsiin ja hommiin.
Tämä ohje tulee ulkomuistista ja mitat ovat suurinpiirtein mittoja, mutta niinhän se harissan kohdalla usein onkin, että jotkut pitävät siitä polttavana toiset taas makeampana, toiset lisäävät enemmän sitruunaa toiset vähemmän, jotkut maustavat ja toiset taas pitävät pelkistettynä.
aineet:
3-4 punaista makeaa paprikaa
300 - 500 g punaisia tulisia paprikoita, myös kuivatut käyvät
5-6 valkosipulinkyntttä
2 sitruunan mehu
n.½ dl öljyä 1 tl paprikajauhetta
suolaa
(1 tl jauh. kuminaa tai juustokuminaa)
Sekoita paprika öljyyn ja jätä odottamaan.
Paahda paprikat kaasuliedellä tai grillissä kauttaaltaan ja sulje muovipussiin 10 minuutiksi. Tämä auttaa kuorimista ja ne irtoavatkin helposti vaikka vesihanan alla.
Poista siemenet ja sisälmyksen valkoiset osat. Paloittele ja survo yhdessä valkosipulin kanssa käsin tai koneella.
Lisää muut aineet , sekoita ja säilytä lasipurkissa jääkaapissa.
Itse en kai tottumuksesta lisää harissaan kuminaa, mutta jotkut lisäävät sitä . Erikoisesti libyalaiset suosivat karwijjaa eli tavallista kuminaa (caraway) .
Jos käytät kuivattuja (chili)paprikoita liota niitä vedessä tunnin verran ja kaavi veitsellä 'liha' niin, että vain kuoret jäävät jäljelle.- Asafoetida
Kuten aina, ohjeita on ainakin niin monta kuin kokkejakin... Minun suosikkini on aika lailla tulisempi:
250 g tuoreita punaisia chilejä (keskivahvoja, 3-5 asteikolla 1-10), punnittuna puhdistettuna (kuten Zaatarin erinoamisessa ohjeessa, jota aion heti kokeilla) eli n 350 g ostettuna
2 valkosipulinkynttä
1 tl 'kuminansiemeniä' (caraway)
1 tl suolaa
1 tl juuri morttelissa jauhettua mustapippuria
2 tl oikeaa kuminaa (juustokuminaa)
1 tl juuri morttelissa jauhettuja korianterinsiemeniä
pieni tilkka erikoiseneitsytoliiviöljyä
Jos käytössä sattuu olemaan kaasu, chilit kannattaa 'polttaa' mustille pilkuille liekin kärjessä, mutta kyllä se muutenkin onnistuu.
Chilit monitoimikoneeseen ja leikkurilla karkeaksi. Sitten loput aineet ja tahnaksi. Säilötään jääkaappiin lasipurkkiin niin, että pinnalla on aika kerros oliiviöljyä.
(Tässä ohjeessa todellakin kannattaa käyttää hanskoja, siis kumihanskoja...)
Mainitsemani luokan chilejä ovat (useimmat) pitkät ja suipot (luokituksen yläpäässä!) sekä mulato, pasilla, cascabel ja poblano. - zaatar
Asafoetida kirjoitti:
Kuten aina, ohjeita on ainakin niin monta kuin kokkejakin... Minun suosikkini on aika lailla tulisempi:
250 g tuoreita punaisia chilejä (keskivahvoja, 3-5 asteikolla 1-10), punnittuna puhdistettuna (kuten Zaatarin erinoamisessa ohjeessa, jota aion heti kokeilla) eli n 350 g ostettuna
2 valkosipulinkynttä
1 tl suolaa
Jos käytössä sattuu olemaan kaasu, chilit kannattaa 'polttaa' mustille pilkuille liekin kärjessä, mutta kyllä se muutenkin onnistuu.
Chilit monitoimikoneeseen ja leikkurilla karkeaksi. Sitten loput aineet ja tahnaksi. Säilötään jääkaappiin lasipurkkiin niin, että pinnalla on aika kerros oliiviöljyä.
Mainitsemani luokan chilejä ovat (useimmat) pitkät ja suipot (luokituksen yläpäässä!) sekä mulato, pasilla, cascabel ja poblano.markkinoita, myös näitä reseptimarkkinoita.
Onneksi on vaihtoehtoja.
Harissasi taitaa olla tosi tulista, jos se pelkistä chileistä tehdään. Joskus valmistan myös täysin makeaa harissaa, varsinkin lapsia varten.
Myös oliivinöljy harissassa on uudistus, ja hyvä sellainen. Pohjois-Afrikkalaiset eivät ole kovin innokkaita oliiviöljyn käyttäjiä ja mielummin he käyttävät omaa 'punaista öljyään'.
Sitruunasta vielä sen verran, että se ei tosiaan ole välttämätön, mutta olen nähnyt myös lisättävän sen harissaan kuorittuna ja paloiteltuna ennen soseuttamista.
Huomasin juuri, että laiton tuossa edellä ohjeeseeni 2 sitr. mehu (?) , vaikka tuohon paprika määrään riittää kyllä yksikin.
Polttavia harissa-hetkiä. - Herkku
zaatar kirjoitti:
markkinoita, myös näitä reseptimarkkinoita.
Onneksi on vaihtoehtoja.
Harissasi taitaa olla tosi tulista, jos se pelkistä chileistä tehdään. Joskus valmistan myös täysin makeaa harissaa, varsinkin lapsia varten.
Myös oliivinöljy harissassa on uudistus, ja hyvä sellainen. Pohjois-Afrikkalaiset eivät ole kovin innokkaita oliiviöljyn käyttäjiä ja mielummin he käyttävät omaa 'punaista öljyään'.
Sitruunasta vielä sen verran, että se ei tosiaan ole välttämätön, mutta olen nähnyt myös lisättävän sen harissaan kuorittuna ja paloiteltuna ennen soseuttamista.
Huomasin juuri, että laiton tuossa edellä ohjeeseeni 2 sitr. mehu (?) , vaikka tuohon paprika määrään riittää kyllä yksikin.
Polttavia harissa-hetkiä.En osaa repsetiä laittaa, mutta tätini (asuu ranskassa) miehen äidin (asuu taas tunisiassa) tekemä harissa on aivan taivaallista!!! Kun täti tulee vuotuiselle suomenvierailulle, tuo aina mukanaa anopin tekemää nannaa:)
- eli juustokuminaa eli jeera?
Asafoetida kirjoitti:
2 valkosipulinkynttä
1 tl suolaa
Mainitsemani luokan chilejä ovat (useimmat) pitkät ja suipot (luokituksen yläpäässä!) sekä mulato, pasilla, cascabel ja poblano.Mistä lähtien juustokumina on Suomessa sitä oikeaa minusta oikea kumina on Carum Carvi, jota on Suomessa käytetty ainakin sata vuotta, mahdollisesti paljon aikaisemminkin. Jeera on meillä melko tuore tuttavuus.
- harira70
zaatar kirjoitti:
markkinoita, myös näitä reseptimarkkinoita.
Onneksi on vaihtoehtoja.
Polttavia harissa-hetkiä.kiitos kaikille hyvistä ohjeista, ja nyt lähdenkin testailemaan!
- Poppa_Joe
samaa tavaraa kuin Sambal Olek? Ainakin joissakin resepteissä kehotetaan käyttämään SO:ta korvaavana tuotteena.
- Asafoetida
Sambal Oelek on maustamatonta chiliä - suolaa ja hyvin tulisia chilejä (Lombok). Harissassa on myös mausteiden makua.
- zaatar
Asafoetida kirjoitti:
Sambal Oelek on maustamatonta chiliä - suolaa ja hyvin tulisia chilejä (Lombok). Harissassa on myös mausteiden makua.
tämä 'sambal olek' on lähtöisin, jos kehtaa kysyä?
Nimi ei mulle kerro mitään. - Asafoetida
zaatar kirjoitti:
tämä 'sambal olek' on lähtöisin, jos kehtaa kysyä?
Nimi ei mulle kerro mitään.Nimi on hollantilaisittain väännetty, mutta enpä nyt muista miten se oikein menee... Uluk?
- zaatar
Asafoetida kirjoitti:
Nimi on hollantilaisittain väännetty, mutta enpä nyt muista miten se oikein menee... Uluk?
kaikkialla maailmankolkissa on omat tuliset sörsselinsä, ehkä Suomea lukuunottamatta.
Kuulin erään Kiinassa (jossain pohjoisessa perukassa) vierailleen kertovan, että siellä kaikki ruoka oli kuolettavan polttavaa eikä sitten juuri muuta makua ollutkaan. - Asafoetida
zaatar kirjoitti:
kaikkialla maailmankolkissa on omat tuliset sörsselinsä, ehkä Suomea lukuunottamatta.
Kuulin erään Kiinassa (jossain pohjoisessa perukassa) vierailleen kertovan, että siellä kaikki ruoka oli kuolettavan polttavaa eikä sitten juuri muuta makua ollutkaan.Mutta onhan Suomessakin tulinen sörsseli: piparjuuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.546269Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652733Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️181854- 1461826
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1351708Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä181690Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?281470- 1021457
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411196Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141163