Simca 1100

Jussi

Ensimmäinen autoni oli Simca 1100, no siitä on jokunen vuosi. Pidin sitä vuoden ja vaihdoin Lada 1200:een. Sain nimittäin vaihdossa saman minkä Simcasta maksoin eli 3500 mk.
Simcassa oli kaksi vikaa ( ostettu käytettynä ja ajettu noin 60000km). Starttimoottori ei toiminut. Bendex ei vetänyt kiinni. Purin starttimoottorin ja kun 5 osaa jätti pois ( jousia, prikkoja, jne..) niin jopa pelasi.
Toinen vika oli vaikeampi korjata. Simca pysähteli yllättäen ja veto loppui tyystin tai yllättäen ei sitten loppunutkaan ylämäessä. Korjaamo tutki sitä monta päivän , mutta ei saanut selville, ja korjaamon pomo sanoi lopuksi, että "ei maksa mitään, kun ei ole vikaa löydetty ja eikä korjattu".
No, löysinhän minä sitten vian lopulta. Katkojan kärkien holkki tapissa oli senverran kulunut, että vaelteli minne sattui. Valitettavasti oli aina kohdallaan (jousivoiman ansiosta), kun kärkiväliä mittasi.
Simca 1100 oli ensimmäinen ns. "etuvetoinen" auto. Siitä se kehitys alkoi.

33

2082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikkaansa

      väite etuvetoisuudesta

      • Svenski

        Takamoottori takaveto.


      • Jussi
        Svenski kirjoitti:

        Takamoottori takaveto.

        Simca 1000 takaveto ja Simca 1100 etuveto. Sillai.


      • Entinen Simca 1000
        Jussi kirjoitti:

        Simca 1000 takaveto ja Simca 1100 etuveto. Sillai.

        Tosi on.


      • ei ole
        Entinen Simca 1000 kirjoitti:

        Tosi on.

        ensimmäinen Autoteollisuuden historiaan kirjoitettiin uusi luku vuonna 1934, kun Citroën esitteli ensimmäisen suurtuotantoon tulleen etuvetoisen auton, Traction Avant´in. Etuvedon lisäksi siinä oli monia muita innovatiivisia ratkaisuja. Vuosi oli historiallinen muutenkin: Korpivaara Oy aloitti Citroën-autojen tuonnin Suomeen.


      • Opwopi
        ei ole kirjoitti:

        ensimmäinen Autoteollisuuden historiaan kirjoitettiin uusi luku vuonna 1934, kun Citroën esitteli ensimmäisen suurtuotantoon tulleen etuvetoisen auton, Traction Avant´in. Etuvedon lisäksi siinä oli monia muita innovatiivisia ratkaisuja. Vuosi oli historiallinen muutenkin: Korpivaara Oy aloitti Citroën-autojen tuonnin Suomeen.

        Muutamia Simca 1100:aa ennen valmistettuja etuvetoisia: IFA F8 ja F9, DKW:t 30-luvulta alkaen, Citikat 30-luvulta alkaen, Ford Taunus 15M, Saab 92, 93, 95, 96, Renault 4 (Tipparellu), Trabantit, Zwickaut, Wartburgit, Cordit 30-luvulla, jne.


      • Jussi
        Opwopi kirjoitti:

        Muutamia Simca 1100:aa ennen valmistettuja etuvetoisia: IFA F8 ja F9, DKW:t 30-luvulta alkaen, Citikat 30-luvulta alkaen, Ford Taunus 15M, Saab 92, 93, 95, 96, Renault 4 (Tipparellu), Trabantit, Zwickaut, Wartburgit, Cordit 30-luvulla, jne.

        Pilkkuja ei pidä väärin käsitellä, ja siksi laitoinkin virkkeeseen lainausmerkit. Tässä nyt puhutaan ihan elävien kirjoissa vielä ja 30 luku on kauempana. Jotta sillai.


      • kirjoissa
        Jussi kirjoitti:

        Pilkkuja ei pidä väärin käsitellä, ja siksi laitoinkin virkkeeseen lainausmerkit. Tässä nyt puhutaan ihan elävien kirjoissa vielä ja 30 luku on kauempana. Jotta sillai.

        ollaan ja muistan hyvin kuinka tuolla sitikalla mentiin talvella mummolaan, vaikka silloin ajeltiin vain kesärenkailla


      • raamattua lukien.
        ei ole kirjoitti:

        ensimmäinen Autoteollisuuden historiaan kirjoitettiin uusi luku vuonna 1934, kun Citroën esitteli ensimmäisen suurtuotantoon tulleen etuvetoisen auton, Traction Avant´in. Etuvedon lisäksi siinä oli monia muita innovatiivisia ratkaisuja. Vuosi oli historiallinen muutenkin: Korpivaara Oy aloitti Citroën-autojen tuonnin Suomeen.

        "Siitä se kehitys alkoi".Tarkoitti ilmeisesti kirjoittajan "auto taivalta".EI ENSIMMÄISTÄ ETUVETOISTA AUTOA!


      • Svenski
        Jussi kirjoitti:

        Simca 1000 takaveto ja Simca 1100 etuveto. Sillai.

        Muistini palattua on sanottava se että näin oli.
        1100 Simcassa oli ovela sytys järjestys,jouduimme kerran hakemaan sitä katsomalla missä pytyssä oli vuorollaan puristus tahti päällä.tukkimalla tulpan reikä paperilla,konetta käsin pyörittämällä,saimme selville sytytys järjestyksen,kaveri oli tarkistanut kärkien kunnon ja unohtanut sen kuinka päin virranjakajan kansi meni paikoilleen.
        Kone ei käynnistynyt ennen kuin oikea sytysjärjestys oli löytynyt. (Ykköspytty oli
        kytkinkopasta laskien ensimmäinen.)Täysin eritavalla kuin normaalisti.


      • Rellu5L
        ei ole kirjoitti:

        ensimmäinen Autoteollisuuden historiaan kirjoitettiin uusi luku vuonna 1934, kun Citroën esitteli ensimmäisen suurtuotantoon tulleen etuvetoisen auton, Traction Avant´in. Etuvedon lisäksi siinä oli monia muita innovatiivisia ratkaisuja. Vuosi oli historiallinen muutenkin: Korpivaara Oy aloitti Citroën-autojen tuonnin Suomeen.

        Autoteollisuuden historiaan kirjoitettiin toinen uusi luku vuonna 1964, kun Fiat-konserni esitteli ensimmäisen nykyaikaisen etuvetoauton mallinimellä Primula, tällä rakenteella ei ollut mitään tekemistä Citroenin kehittämän kanssa.


      • ryökköö
        Svenski kirjoitti:

        Muistini palattua on sanottava se että näin oli.
        1100 Simcassa oli ovela sytys järjestys,jouduimme kerran hakemaan sitä katsomalla missä pytyssä oli vuorollaan puristus tahti päällä.tukkimalla tulpan reikä paperilla,konetta käsin pyörittämällä,saimme selville sytytys järjestyksen,kaveri oli tarkistanut kärkien kunnon ja unohtanut sen kuinka päin virranjakajan kansi meni paikoilleen.
        Kone ei käynnistynyt ennen kuin oikea sytysjärjestys oli löytynyt. (Ykköspytty oli
        kytkinkopasta laskien ensimmäinen.)Täysin eritavalla kuin normaalisti.

        Ranskalaisissa lasketaan ilmeisesti tavan mukaan sylinterijärjestys väärään suuntaan eli oikealta vasemmalle.
        Ainakin omassa Pökössä.


    • Jussi

      Johan pilkkuja käsiteltiin. ?!

    • Jussi

      Tarkennuksena voin vielä kertoa, että ensimmäinen perheen "oma" auto oli vuoden 39 mallia oleva Ford. Muistan vielä sen hajunkin. Sitä sai kammeta käyntiin harva se päivä. Kampi löi käsille takaisin ja bensaletkut vuoti aina. Jarruja ei saanut mitenkään pysymään kunnossa. Mäkiin piti ottaa vauhtia, jos aikoi laelle päästä. No, silloin katselin menoa vain takapelkiltä.
      Toinen perheen auto oli Vauxhall Victor, taisi olla vuosimallia 48. Sekin saatiin käyttöön vanhana ja kuluneena. Bensaletkujen kanssa oli siinäkin ongelmia. Hauskin muisto siitä on takapyörän irtoaminen vauhdissa. No, onneksi ei käynyt kuinkaan.
      Kolmantena tulikin sitten se Anglia. Sitä pääsin itsekin jo ajamaan ja kun oli uutena ostettu, niin pahempia vikoja ei siinä ollutkaan.

    • Fiat 128:aan

      pohjautuva malli? Eikös se ollut aikalailla samannäköinen kuin Zastava?

      • ollut.

      • jibbijee

        Talbot horizonin edeltäjähän se 1100 oli. konekin suunnilleen sama. Oliko siis Simca 1000:ssa jo se sama säklättäjä kuin 80- luvun talboteissa, mutta pienempänä versiona? Sehän selittää talbottien huikaisevat käyttöominaisuudet.


      • jibbijee

        Horiskon edeltäjähän se 1100 oli. Sama kone oli ollut simca 1000:ssa ja pyöri vielä talboteissa 80- luvulla. melkoista kehitystä. Onko simca sukua fiatille? ainakin jotkin fiat tipon koneen osat sopii talbottiin, ja vanteiden pulttijako on sama ja muuta pientä. tiponkin kone taitaa olla 60- luvun peruja, säklättääkin juuri kuin talbot.


      • sama_kolinamoottori
        jibbijee kirjoitti:

        Horiskon edeltäjähän se 1100 oli. Sama kone oli ollut simca 1000:ssa ja pyöri vielä talboteissa 80- luvulla. melkoista kehitystä. Onko simca sukua fiatille? ainakin jotkin fiat tipon koneen osat sopii talbottiin, ja vanteiden pulttijako on sama ja muuta pientä. tiponkin kone taitaa olla 60- luvun peruja, säklättääkin juuri kuin talbot.

        Sama kolinamoottori niissä oli


    • Rellu5L

      Simca 1100 oli merkittävin ranskalainen henkilöauto, se nimittäin oli ensimmäinen, jossa oli vain kaksi sivuovea.

      • Rellu5L

        Joka tapauksessa ensimmäinen nykyaikainen etuvetoauto oli Autobianchi Primula 1964, auto oli myös viisi ovinen. Simca 1100:sen ainoa ansio oli siinä, että se oli ensimmäinen ranskalainen kaksiovinen perheauto, ensimmäinen monikayttöauto oli muuten Austin A 40 vuodelta 1959.


      • minifani
        Rellu5L kirjoitti:

        Joka tapauksessa ensimmäinen nykyaikainen etuvetoauto oli Autobianchi Primula 1964, auto oli myös viisi ovinen. Simca 1100:sen ainoa ansio oli siinä, että se oli ensimmäinen ranskalainen kaksiovinen perheauto, ensimmäinen monikayttöauto oli muuten Austin A 40 vuodelta 1959.

        Kyllähän se Alec Issigoniksen suunnittelema Mini oli varhaisempi, markkinoille 1959.
        Väitettiin sen olleen ensimäinen poikittaisella moottorilla ollut, siis nykyaikainen etuvetoauto. Tosin jo aikoinaan Ifa F8 oli moottori poikittain ja se oli kai kopio jostain muinaisesta DKW:stä.


    • Tatsuniratsuni

      Minun ensimmäinen auto oli datsun cherry 130a gl vuosimallia 82

    • Vanha-äijä

      Simca tonni oli korjaamoiden onni.
      Moottori ei kestänyt edes 100000 km.

    • Simahdus

      Minullakin oli Simca 1100. Se oli kirkkaan turkoosinsininen. Siinä oli outoja vikoja nk ranskalaisissa autoissa ennen. Ikkuna tippui kerran alas oven sisään ja joutui ajamaan paukkupakkasella ikkuna ammollaan korjaamolle. Kerran se hyytyi jonnekin Varkaus- Joensuu välille eikä vika selvinnyt koskaan. Siinä oli kaikenlaista pientä vikaa, niin että olin tyytyväinen kun vaihdoin sen pois. Mutta design ja ulkonäkö ihan mahtavat. Ne oli oikeita aitoja eikä sähköisiä hermokimppuja.

    • vanhoja.kotteroita

      Piti ihan luntata että mikä auto Simca 1100 on kun mielikuvana oli se kolmelaatikkoinen sedan mutta sehän olikin Simca 1000.
      Simca 1100 onkin se viistoperämalli, sehän onkin aikalaisekseen 60-luvun autoksi aika "modernin" näköinen. Muistan nähneeni sellaisen ainakin 70-80-luvun taitteessa yhdellä naapurilla, metallinsininen yksilö näytti meikäläisestä, silloisesta 5v pikkupojasta jollain lailla mielenkiintoiselta. Meillä oli silloin -71 Opel Kadett, eipä sekään pomminvarmasti toiminut, jonkin kerran jätti tielle sekin ja talvella oli kylmä, lämmityslaite tehoton, sisällä paljon peltipintoja ja istuinverhoilu vinyyliä joskin kangaspäällisillä peitetty. Takapenkillä ei edes kiinteitä turvavöitä, etupenkeillä taisi olla kiinteät vyöt, istuimissa ei ollut pääntukia. Ainut passiivinen turvavaruste taisi olla kokoonpainuva ohjauspylväs. Hieman hirvittää tänä päivänä ajatella millaisella surmanloukulla on joskus liikuttu. Tuulilasikin oli tavallista karkaistua lasia, kerran kivi lensi lasiin ja lasi hajosi ihan murusiksi, en muista enää tuliko tilalle nykyaikainen laminoitu lasi.

      • Sinullekin

        Ja lässyn lässyn.


      • mitään.lässytystä
        Sinullekin kirjoitti:

        Ja lässyn lässyn.

        No perkele täh?


    • DACIApower

      Hyi mitä alkeellisia vehkeitä ovat olleetkin, kyllä kehitys on muokannut tekniikkaa nykypäivänä!

      • vanhoja.autoja

        Jonnet ei muista esim.:
        - käsikäyttöinen rikastin, kylmäkäynnistyksessä polttoaineseosta piti rikastaa käsikäyttöisellä vivulla, sentään ohjaamosta käsin. Myöhemmin muuttui automaattiseksi mutta oli niin monimutkainen mekaaninen viritelmä että vanhemmiten ei monesti toimineet kunnolla.
        - käsikäyttöinen imuilman esilämmitys, käännettävä itse manuaalisesti kesä- ja talviasentoon jolloin imuilma otettiin pakosarjan lämmittämän peltikotelon sisältä eikä suoraan raakana ulkoilmasta kuten kesällä. Tämä vipu oli moottoritilassa, yleensä ilmansuodatinkotelossa. Tämäkin muuttui myöhemmin automaattiseksi, bimetallijouseen kiinnitetty läppä ja ptc-lämmitin imusarjassa. Imuilman esilämmityksen tarkoituksena oli estää kaasuttimen kurkun jäätymistä jonka vuoksi veto saattoi loppua tai auto jopa sammui. Jos moottori oli jo lämmin, saattoi pelkkä moottorin lämpösäteily sulattaa kaasuttimen jään jolloin auto taas käynnistyi ja kulki.
        - Katkojan kärjet, ennen transistorisytytystä oli käytössä yleensä virranjakajan sisällä olevat katkojan kärjet joita piti säätää ja vaihdella määräajoin.
        - virranjakaja, ei ollut ennen nykyisiä suorasytytyksiä, puolia oli vain yksi kappale josta meni kaapelli virranjakajalle josta puolestaan nokka-akseliin kiinnitetty pyörijä jakoi sytytysjännitteen joka sylinterille erikseen ja johti sen kaapelia pitkin sytytystulpalle.
        - Sytytysennakon säätö, varsinkin katkojan kärjillä varustettu järjestelmä oli herkkä muuttumaan säädöiltään. Huolto-ohjelmaan kuului sytytysennakon tarkastus ja säätö, varsinkin katkojan kärkien säädön tai vaihdon jälkeen.
        - Kaasuttimen säätö, myös kaasuttimen seossuhteen säätö, kakkoskurkun avautumishetki, polttoainepinnan tason tarkastus, rikastinläpän avautumismäärä, jne. olivat huoltotarkastuskohteita. Kaasuttimen vivustojen voitelu, jne.
        - ei keskuslukitusta, ovet piti muistaa lukita itse manuaalisesti lukkonupeista. Talvella autoon sisäänpääsy saattoi olla haasteellista jos lukkosylinterit olivat jäässä eikä avain edes mennyt lukkoon tai kääntynyt lukituksen avaamiseksi. Kaukosäätöiset keskuslukitukset olivat vain tieteiskuvitelmia :D
        - ei ohjaustehostinta, pysäköidessä saattoi olla raskasta käännellä rattia mutta auttoi tietysti jos autoa sai vähäkään liikutettua samalla.
        - ei ilmastointia, ikkuna auki vaan jos oli kuuma.
        - ei abs jarruja, jos jarrut lukkiutuivat, ohjattavuuden palauttamiseksi jarrua piti osata höllätä sopivasti.
        - Jos halusi autossa kuunnella musiikkia, radio, ehkä jopa kasettisoittimella, kaiuttimineen, antenneineen ja johtosarjoineen piti asentaa tai asennuttaa jälkikäteen koska ne eivät olleet vakiovarusteita.
        - ajovalonpesurit, olivat 80-luvulla pakollisia varusteita.
        - roiskeläpät, nekin olivat vuoteen 1987 saakka pakollisia varusteita.
        - listaa voisi varmaan jatkaa loputtomiin mutta millenniaalijonnejen keskittymiskyky ei riitä varmaan tähänkään saakka :D


      • vanhoja.autoja

        Yksi oleellinen asia on vielä pakko mainita, nimittäin auton käynnistäminen. Nykyään ei tarvitse tehdä muuta kuin kääntää avaimesta tai painaa starttinappia mutta ennen vanhaan piti tietää onko autossa käsikäyttöinen- vai automaattirikastin ja onko moottori kylmä vai kuuma ja sovittaa käynnistysmenetelmät kulloisenkin tilanteen mukaiseksi.

        Kylmäkäynnistyksessä käsikäyttöisellä rikastimella piti vetää se rikastinvipu täysin auki, kovilla pakkasilla ehkä polkaista kerran-pari kaasupoljin täysin pohjaan että kiihdytyspumppu ruiskautti imusarjaan jo valmiiksi bensiiniä ja kääntää avaimesta vasta sitten jonka jälkeen rikastinta piti säätää käynnin tasaamiseksi sopivasti pienemmälle. Moottorin lämmetessä rikastusta piti vähentää ja käyntilämpimäksi lämmettyä kokonaan pois päältä. Jos sai ajaa pidemmän siivun tarvitsematta pysähtyä niin rikastimen saattoi pystyä ottamaan pois päältä jo "ennen aikojaan" kulutuksen pienentämiseksi.

        Kylmäkäynnistys automaattirikastimella oli ehkä helpompi, kaasun polkaisu pohjaan jolloin automaattirikastin "virittyi", kovilla pakkasilla ehkä toinenkin polkaisu että kiihdytyspumppu ruiskaisee bensaa imusarjaan. Käynnistys ja käynnin tasaaminen hetken kuluttua polkaisemalla kevyesti kaasua jolloin automaattirikastin hieman kevensi kierroksia. Tämän jälkeen automatiikka (kunnossa ollessaan) vähensi rikastusta ja nopeaa joutokäyntiä automaattisesti auton lämmetessä.

        Lämpimänä käynnistys molemmilla rikastintyypeillä oli että kaasua piti painaa jonkinverran, kevyehkösti ja käynnistää sekä moottorin käynnistyttyä kaasu pois ettei moottori ärjäise koville kierroksille.

        Jos näitä autoja yritti käynnistää koskematta kaasuun ollenkaan niin yleensä eivät lähteneet käyntiin, joskus tuurilla korkeintaan ehkä kesähelteellä saattoi lämpimänä lähteä.


      • Nbut

        Hieno kuvaus. On melkein päässyt unohtumaan se miten autoa joutui maanittelemaan liikkeelle ennen vanhaan. Ryyppyä tuli osata antaa juuri sopivasti, muuten eivät lähteneet liikkeelle. Nyt en ehkä enää osaisikaan ajaa näitä autoja. Silloin ennen myös tuo Simca 1100 edusti edistyksen huippua. Sekin on unohtunut miten hemmetin kylmä ja epämukava niissä oli ajaa. Aikoinaan tuottivat pelkkää iloa, kun pääsi paikasta A paikkaan B sataakahtakymmppiä. Helsingissäkin oli parkkipaikkoja keskustassa helppo löytää. Joten vaikkapa leffaan pystyi kurvaamaan tuolla Simcalla melkein oven eteen. Oi niitä aikoja, voi sanoa, kun vanhoja autojaan saa muistella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      183
      6622
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      151
      1841
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1330
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1059
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      991
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      849
    Aihe