Mihin häviää palanen

Joni

Törmäsin aikoinaan kuvaan kahdesta kolmiosta, jotka muodostuvat samanlaisista palikoista. Kun palikat järjestetään eri järjestykseen kolmiosta häviää palanen.
Olen miettinyt kuvaa monta kertaa ja nyt löysin saman kuvan netistä. Osaako joku selittää kuvassa esitetyn palasen häviämisen.

http://math.tkk.fi/~apiola/solmu/kolmiot.gif

6

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaisuus pitkässä sivussa

      katso tarkasti pitkää sivua, toinen kupera toinen kaareva.

      • Joni

        No niinpäs onkin. Ei siinä sitten sen vaikeampaa ratkaisua ollut ja minä kun olen miettinyt sitä vaikka kuinka kauan. :-)


      • se mikään
        Joni kirjoitti:

        No niinpäs onkin. Ei siinä sitten sen vaikeampaa ratkaisua ollut ja minä kun olen miettinyt sitä vaikka kuinka kauan. :-)

        silmänkääntötemppu ole, vaan kyse kolmion sivujen suhteesta/korkeudesta. Leikkaa ruutupaperista mallin mukaan samassa suhteessa olevat palaset ja vääntele niitä. Ei siitä mitään palaa katoa. Tuo on vaan joku kikkailija aikanaan keksinyt juuri sitä varten, että saisi sinunlaiset halkomaan hiuksensa tuota miettiessään.


    • Kiki
    • kokeiltu ruutupaperi

      Ei millään pahalla mutta kyllä siitä palanen katoaa...

    • Tässähän on itseasiassa kysymys rationaalilukujen approksimoimisesta toisilla rationaaliluvuilla.

      Pienen vihreän kolmion kateettien pituuksien suhde on 2/5 ja suuremman punaisen kolmion 3/8.

      Nämä ovat melko lähellä toisiaan, jonka vuoksi niiden hypotenuusat ovat lähes saman suuntaisia.

      Rationaalilukujen approksimoimiseen toisilla rationaaliluvuilla liittyvät ns. Fareyn jonot. Ks.http://fi.wikipedia.org/wiki/Fareyn_jono

      Luvut 2/5 ja 3/8 ovat fareyn jonossa F_8 välittömästi peräkkäin.

      Tältä pohjalta lienee helppo lähteä konstruoimaan lisää vastaavia tehtäviä.

      Kokeilkaahan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe