omaan mauttomaan kastikkeeseensa.Vinkkejä...tulemaan,Kiitos.
Makua jauhelihakastikkeeseen
23
2381
Vastaukset
- Nipsu
... riippuu tietysti tykkäätkö näistä esimerkiksi
- hyvää fondia
- suppilovahveroita
- yrttejä ja tomaattia
- valkosipulia
- garam masalaa
Kaikkein maukkain jauhelihakastike syntyy lampaan jauhelihasta, mielestäni.- tympääntynyt
voisitko selventää.,kiitos-
- Nipsu
tympääntynyt kirjoitti:
voisitko selventää.,kiitos-
Garam masala on intialainen mausteseos, joka sopii kauhean hyvin kaikkiin jauheliharuokiin, myös lihapulliin ja murekkeisiin. Lopputulos on maukkaan mausteinen, ei polttava.
Sitä löytää valmiina seoksena joka marketin maustehyllystä, ellei jaksa itse alkaa vääntämään.
Se ei ole mikään äkkitulinen, joten kohtuudella käytettynä sitä voi käyttää lapsiperheenkin ruokiin.
Tuossa alla muutamia ohjeita niille, jotka haluavat itse sekoittaa:
Garam Masala
1.
6 tl mustapippuria
6 tl korianteria
4 tl kuminaa
3 tl kardemummaa
5 tl kanelia
1 tl neilikkaa
2.
5 tl korianteria
2 tl sinapinsiemeniä
5 tl fenkolinsiemeniä
8 tl kuminaa
2 tl inkivääriä
5 tl kokonaista mustapippuria
2 tl mausteneilikkaa
3.
275g kuminansimeniä
110g kanelitankoa
25g mausteneilikkaa
50g kokonaisia mustapippureita
5 ruskeata kokonaista kardemummaa
10 kokonaista vihreätä kardemummaa
murskaa mausteet morttelissa ja säilytä kuivassa suljetussa purkissa - eno elemeri
Nipsu kirjoitti:
Garam masala on intialainen mausteseos, joka sopii kauhean hyvin kaikkiin jauheliharuokiin, myös lihapulliin ja murekkeisiin. Lopputulos on maukkaan mausteinen, ei polttava.
Sitä löytää valmiina seoksena joka marketin maustehyllystä, ellei jaksa itse alkaa vääntämään.
Se ei ole mikään äkkitulinen, joten kohtuudella käytettynä sitä voi käyttää lapsiperheenkin ruokiin.
Tuossa alla muutamia ohjeita niille, jotka haluavat itse sekoittaa:
Garam Masala
1.
6 tl mustapippuria
6 tl korianteria
4 tl kuminaa
3 tl kardemummaa
5 tl kanelia
1 tl neilikkaa
2.
5 tl korianteria
2 tl sinapinsiemeniä
5 tl fenkolinsiemeniä
8 tl kuminaa
2 tl inkivääriä
5 tl kokonaista mustapippuria
2 tl mausteneilikkaa
3.
275g kuminansimeniä
110g kanelitankoa
25g mausteneilikkaa
50g kokonaisia mustapippureita
5 ruskeata kokonaista kardemummaa
10 kokonaista vihreätä kardemummaa
murskaa mausteet morttelissa ja säilytä kuivassa suljetussa purkissaNams mitä ohjeita :)) Tuli kuitenkin mieleen, että ohjeissa oleva kumina EI ole sitä kuminaa mitä käytetään joulun teinoilla, vaan kyse on kokonaan eri lajista. Kuminan vaihtoehtoisia nimiä on mm. roomankumina, juustokumina, jeera tms.
- tein
Viimeksi laitoin osanesteeksi tomaattimurskaa ja vielä tabascoa ja maustekurkku-kuutioita.Oli taas vähän erilainen maku.
Seuraavaksi aion kokeilla liemeksi tomattikeittoa pussista tehtynä ja lisäksi paprikasilppua.Saahan nähdä mitä tulee.
Keksi ja kokeile! - Hyvä maku
Kokeileppa sipulikeittoa se on aika hyvää lisänä
- Kiril
tarvitse muuta kuin sipulia, mausteita ja kermaa.
- Katriska
No, juu. Sipulin jättäisin pois... Kokeilisin kerman kanssa ketsuppia/pyrettä.
Ja sitten kun laiskutuksen määrällä ei ole rajaa... Kaupasta löytyy spagettikastike-pusseja: vesi ja ruskistettu jauheliha vain sekaan ja maistuu. =)
- Aloittaja
Muista aina ripaus sokeria, varsinkin jos käytät sipulia ja/tai tomaattia.
Tomaattipohjainen kastike on hyvä, eli vaikka kuorittuja tomaatteja purkista. Mausta persiljalla tai basilikalla. Lisää tulisuutta tuorella chilillä, jos haluat.
Perinteinen jauhosuurusteinen soossi saa makua ketsupista ja/tai sinapista.
Minusta kaiken avain on tuo sokeri ja muut mausteet. Tuoreilla yrteillä, valkosipulilla ja chilillä saa makua. Laita mukaan myös sieniä tai vaikka suolakurkkua! Kokeile tomaattia, tomaattia ja kermaa, jauhosuurusta, pelkkää kermaa jne.
Olen itse kasvissyöjä, mutta saan laittaa aina silloin tällöin liharuokaa ja kaikki ovat tykänneet.- Kiril
nyt en missään tapauksessa laittaisi pilaamaan hyvää kastiketta.
- Aloittaja
Kiril kirjoitti:
nyt en missään tapauksessa laittaisi pilaamaan hyvää kastiketta.
ja edelleenkin kysyn, että kummalla meistä on ollut ongelmia painon, kolesterolin yms. suhteen?
jauhoja ja sokeria voi käyttää ihan hyvin sellainen ihminen, jolla muuten pysyy homma hanskassa eikä ole tarvetta elää äärimmäisyydestä toiseen. - Kiril
Aloittaja kirjoitti:
ja edelleenkin kysyn, että kummalla meistä on ollut ongelmia painon, kolesterolin yms. suhteen?
jauhoja ja sokeria voi käyttää ihan hyvin sellainen ihminen, jolla muuten pysyy homma hanskassa eikä ole tarvetta elää äärimmäisyydestä toiseen.on ollut ongelmia painon suhteen, kun olen laittanut Sinun tapaan joka paikkaan jauhoja ja sokeria. Nyt kun olen jättänyt kaikki turhat hiilihydraatit, ongelmia ei ole.
- Maustelija
Aloittaja kirjoitti:
jauhoja ja sokeria voi käyttää ihan hyvin sellainen ihminen, jolla muuten pysyy homma hanskassa eikä ole tarvetta elää äärimmäisyydestä toiseen.Näin on asiat.
Ja maistuvuutta ei saa kuitenkaan loppupeleissä ilman oikeaa balanssia makujen suhteen. Makea tasapainottaa muita. Kannattaa jotakin happoa laittaa ja karvautta saa paistopinnasta. Ei tilkka jauhoja tapa. Kireäpipoisuus tappaa. - Aloittaja
Kiril kirjoitti:
on ollut ongelmia painon suhteen, kun olen laittanut Sinun tapaan joka paikkaan jauhoja ja sokeria. Nyt kun olen jättänyt kaikki turhat hiilihydraatit, ongelmia ei ole.
No varmasti, jos joka paikkaan olet sitä sokeria ja jauhoja tunkenut! Minulla taas ei ole koskaan ollut mitään vaivoja tai ongelmia, sillä osaan pitää kohtuuden kaikessa ja ilon elämässä! Saan päteä muillakin asioilla kuin vain fanaattisella ruokavaliolla, mm. sillä, että olen hyvä kokki ja osaan laittaa erilaisia ruokia erilaisille ja eri tavoin syöville ihmisille. Minulla ei ole tarvetta tyrkyttää omaa näkemystäni kenellekään eikä toisaalta tarvetta elää missään äärilaidassa koska ruoka ja syöminen eivät ole koskaan hallinneet elämääni. :-)
- Kiril
Aloittaja kirjoitti:
No varmasti, jos joka paikkaan olet sitä sokeria ja jauhoja tunkenut! Minulla taas ei ole koskaan ollut mitään vaivoja tai ongelmia, sillä osaan pitää kohtuuden kaikessa ja ilon elämässä! Saan päteä muillakin asioilla kuin vain fanaattisella ruokavaliolla, mm. sillä, että olen hyvä kokki ja osaan laittaa erilaisia ruokia erilaisille ja eri tavoin syöville ihmisille. Minulla ei ole tarvetta tyrkyttää omaa näkemystäni kenellekään eikä toisaalta tarvetta elää missään äärilaidassa koska ruoka ja syöminen eivät ole koskaan hallinneet elämääni. :-)
tosiasiat. Yhä useampi sairastuu nykyään ja lääkekulut kasvaa. Jos Sinulla on kaikki hyvin, niin sitä se ei ole kaikilla muilla ja siksi on tärkeätä pitää yllä keskustelua terveellisestä ravinnosta ja niihin ei kuulu sokeri ja jauhot.
- Aloittaja
Kiril kirjoitti:
tosiasiat. Yhä useampi sairastuu nykyään ja lääkekulut kasvaa. Jos Sinulla on kaikki hyvin, niin sitä se ei ole kaikilla muilla ja siksi on tärkeätä pitää yllä keskustelua terveellisestä ravinnosta ja niihin ei kuulu sokeri ja jauhot.
sinäkin tunnustaisit tosiasiat, kuten liikunnan ja kohtuun säilyttämisen tärkeyden. Päästä pitää myös pitää huoli. Sinunkin *vink vink*.
Missään ei ole todistettu, että jauhosuuruksen käyttäminen tai tomaattikastikkeen maun pyöristäminen hunajalla olisi syynä ihmisten sairastumiseen.
Tuskinpa sinunkaan ylipainosi tai kolesterolisi aihettajia olivat satunnaiset jauhosuurukset tai sokerihyppyselliset kastikkeessa..? - Kiril
Aloittaja kirjoitti:
sinäkin tunnustaisit tosiasiat, kuten liikunnan ja kohtuun säilyttämisen tärkeyden. Päästä pitää myös pitää huoli. Sinunkin *vink vink*.
Missään ei ole todistettu, että jauhosuuruksen käyttäminen tai tomaattikastikkeen maun pyöristäminen hunajalla olisi syynä ihmisten sairastumiseen.
Tuskinpa sinunkaan ylipainosi tai kolesterolisi aihettajia olivat satunnaiset jauhosuurukset tai sokerihyppyselliset kastikkeessa..?että näistä "satunnaisista" suuruksista ja sokeripehmennyksistä kertyy valittevasti suuri määrä, vaikka ne ei yksittäistapauksina olisikaan merkittäviä. Pienistä puroista se isokin virta alkaa.
- Aloittaja
Kiril kirjoitti:
että näistä "satunnaisista" suuruksista ja sokeripehmennyksistä kertyy valittevasti suuri määrä, vaikka ne ei yksittäistapauksina olisikaan merkittäviä. Pienistä puroista se isokin virta alkaa.
tosiaan ongelmaksi asti, jos ei omaa minkäänlaista itsekuria tai silmää asioille. Minä teen tällaista jauhosuuruskastiketta ehkä viisi kertaa vuodessa, joista pari kertaa lihaversiota (jota en siis itse syö), joten en jaksa uskoa, että se elämääni pilaa. Sokeria tai pikemminkin hunajaa käytän sellaiset kolme lusikallista viikossa, joskus laitan teehenkin, mutta eipä tuo ole vielä elämääni pilannut tai painoani nostanut.
Ymmärrän kyllä, että ollaan huolissaan, mutta se huoli kannattaisi kohdistaa ehkä pikemminkin siihen kansanosaan, joilla pitsa kuuluu jokaviikkoiseen ruokavalioon, sipsejä menee pussi kerralla tai suklaalevyt eksyvät ostoskoriin. Minusta sinun ei kannata todellakaan olla huolissasi eikä muutenkaan kannattaisi vouhkata näillä palstoilla, joissa reseptejä vaihdellaan. - Kiril
Aloittaja kirjoitti:
tosiaan ongelmaksi asti, jos ei omaa minkäänlaista itsekuria tai silmää asioille. Minä teen tällaista jauhosuuruskastiketta ehkä viisi kertaa vuodessa, joista pari kertaa lihaversiota (jota en siis itse syö), joten en jaksa uskoa, että se elämääni pilaa. Sokeria tai pikemminkin hunajaa käytän sellaiset kolme lusikallista viikossa, joskus laitan teehenkin, mutta eipä tuo ole vielä elämääni pilannut tai painoani nostanut.
Ymmärrän kyllä, että ollaan huolissaan, mutta se huoli kannattaisi kohdistaa ehkä pikemminkin siihen kansanosaan, joilla pitsa kuuluu jokaviikkoiseen ruokavalioon, sipsejä menee pussi kerralla tai suklaalevyt eksyvät ostoskoriin. Minusta sinun ei kannata todellakaan olla huolissasi eikä muutenkaan kannattaisi vouhkata näillä palstoilla, joissa reseptejä vaihdellaan.ettei nyt ole kysymys yksilötasolla ruokavaliosta. Vaikka sulla on mielestäsi kaikki hyvin. niin ei se ole sitä kaikilla muilla, jotka sairastuvat ja hakevat lääkkeitä.
- Aloittaja
Kiril kirjoitti:
ettei nyt ole kysymys yksilötasolla ruokavaliosta. Vaikka sulla on mielestäsi kaikki hyvin. niin ei se ole sitä kaikilla muilla, jotka sairastuvat ja hakevat lääkkeitä.
Miksi koet tarpeelliseksi neuvoa minua?
- Kiril
Aloittaja kirjoitti:
Miksi koet tarpeelliseksi neuvoa minua?
ettet levittäisi vääriä tietoja ihmisille.
- nimetön
Itse käytän liha-, kana-, tai kasvisliemikuution kastikkeen maustamisessa. Muuta ei yleensä tarvitsekaan vähän vaan väriä soijalla tai ketsupilla.
- jermu
No vaihtoehtojahan on vaikka kuinka. Ensinnäkin voi käyttää tomaattia (tuoretta, pyrettä, murskaa tms.). Tai sitten liemen voi tehdä kermalla, vedellä, lihaliemellä tms. Ja mausteitahan löytyy vaikka kuinka paljon, joita voi vaihdella. Erilaiset pippurit, paprikat, cayanne, chili, yrtit, sipulit ja valkosipuli, erilaiset juurekset. Hyvä tapa saada makua ja rakennetta kastikkeeseen on myös käyttää jotain sulate- tai tuorejuustoa kastikkeen osana.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078