Kuivuri on hyvä ostos

ja tarpeellinen

hei kaikille säilöjille!

Lueskelen moninaisia viestejänne. Ehdottomasti järkevin sijoitukseni säilöntärintamalla on ollut Kuivuri. Itselläni on kotimainen Orakas, jonka ostin yli kymmenen vuotta sitten.

Monet puhuvat uunissa kuivauksesta. No hätätilassa, mutta ongelmana on ettei lämpötilaa voi aivan tarkasti säätää - joillekin se noin 50 astettakin on liikaa - ja ennenkaikkea se, että ei saada riittävää ilmankiertoa.
Kuivuri on taloudellinen ja tarkoituksenmukainen. Hintansa väärti.

Olen kuivannut orakkaallani onnekkaasti kaikenlaista:
- omenoita (kuoret ja siemenkota pois, puoli senttia paksuiksi paloiksi ja ohjekirjan mukainen lämpötila)
- lehtikaalia, persiljaa, tilliä, yrttejä, nokkosta
- palsternakkaa (edullista tarjouksesta. Kuori, leikkaa esim kuorimaveitsellä ohuet lastut tai veitsellä. Kuivattuna säilyy vaikka kuinka,lasipurkissa. Helppo ja nopea ottaa keittoon ja patoihin.) Samalla systeemillä naurista ja varmaan muitakin juureksia
- marjoja. Esim mustikka onnistui erinomaisesti (uunissa ei onnistu!) Tyrni on nyt kokeilussa
- tomaattia
- sieniä: eri tatteja, kukin omiin pusseihinsa (o,5 cm paksuiksi viipaleiksi ja tarkista että ovat poikkinapsahtavan kuivia ennenkuin purkitat/pussitat. Jäännöskosteutta saattaa tulla pintaan vielä seur. päivänä, jolloin tarkista ja tarvittaessa lisäkuivaa). Suppilovahveroita. Leppärouskukin käy kuivaukseen, en ole kokeillut.

Minulle kuivuri on ollut aarre. Ja paras on sellainen, jossa oma moottori tarkkoine astesäätöineen. Pidä kuivuri pölyttömässä paikassa.
Suosittelen, älkää epäröikö jos sadon tallentaminen talvea varten kiinnostaa! Helppoa ja lopputulos paras mahdollinen

15

6505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen kuivaaja..

      Itse olen ensin puristanut mehulingolla nesteet pois kasviksista ja pitänyt pitkän mehupaaston.
      Mehulingosta jääneet sössöt voi sitten kuivata talven varalle ruuaksi. Tuntuu niin hölmöltä vain haihduttaa ne nesteet.

      Eli kaksinkertainen hyöty. :)

      Mahtaakohan paljon ravinteet heikentyä linkoamisen jäljiltä?

    • 50 pappa

      Kylläpa sattui kirjoituksesi naulan kantaan :-)) ! Juuri olin etsimässä tietoa etenkin kasvispuolen elintarvikkeiden kuivatuksesta.

      Vielä kiinnostaisi, - mikä lienee kuivureiden energiankulutus? Ja mikä olisi kuivureiden myyjinä paras taho ? Kodinkoneliikkeet, luontaistuotekaupat, vai mikä ?

      Kirjallisuus kuivatuksesta myös kiinnostaisi.

      Mielestäni kuivatut hedelmät esim. ovat erinomaisia, vaikka sitten mutustella talvi-iltoina TV:n ääressä. Retki-, ja vaellusmuonana kuivatut tuotteet ovat olleet ihmiskunnan käytössä kautta aikojen.

      Kiitos ja kumarrus etu käteen kaikille säilöjille !!!

      • Anu

      • Anu
        Anu kirjoitti:

        Heips!
        Meneppäs tämmöselle sivulle niin löydät ainakin jotain faktaa kuivureista:) t.Anu

        http://sivut.koti.soon.fi/kytoh/sieniopas/kotikuivurit.htm

        kasvikuivaimia on testattu Kuluttaja-lehdessä 5/2005. Lehteä voi ostaa irtonumerohintaan Kuluttaajvirastosta: [email protected]. Päälle tulevat postikulut, 90 senttiä, ellet halua hakea lehteä itse virastosta (Haapaniemenkatu 4)(hesassa kai???? )


    • eräkävijä

      Itse ostin SSJ-importilta
      http://www.ssj-import.com/SSJimport_Oy_Ltd_tuotesivut-server/viewitem.php?productid=30 excalibur kuivaimen. Ei ole tarvinnut katua. Hivenen kallis, mutta kehutaan maailman parhaaksi.

      • uusi alku

        Tuli kolmessa päivässä tilauksesta. Ostin samantien rosteri exaciburin ja kylkeen huromin juicerin. Terveellinen elämä odottaa....


      • hjiuouik

        Kyllä onkin kallis. 50 € saa jo laitteen , jossa lämpötilan säätö. Joka on välttämätön .


    • Annukka20111

      Moicca,
      ostin samsata paikasta http://www.ssj-import.com/ kuivurin, jota mainostettiin yhdeksi parhaaksi. HInta on kallis, mutta itse en vaihtaisi pois. Loisto laite. Muksut tykkää erityisesti kuivatuista omena viipaleista.

      • Vainparastasuomesta

        Paras


    • Kuivuu

      samaa mieltä. Kyllä kuivuu tavara kuin tavara excalilla.

    • hurahtanut...

      Hurom on kunnon mehustin / juiceri. Kannattaa kokeilla.

    • iloinen tyttö hämees

      ssj:ltä minäkin tilasin omani. Nopea toimitus ja hyvä laite :)

    • omegaaa

      Omegan nimeen vannon minä. Taitaa tosin tulla huromin tehtailta.

    • Pitkäänkuivunut

      Minulla ollut excalibur kuivuri kolmisen vuotta ja paljon on perheensä kuivattu. Excaliburin mahtuu paljon ja kuivaa tosi tasaisesti. Kannata.

    • vanhakuivuir

      excalibur on toimiva laite. Ollut perheellä jo 4 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe