Kysymys islamin opetuksesta

Opettajar

Hei!
Olen juuri muutama viikko sitten aloittanut islamin opetuksen ala-asteella.Olen tässä alkanut miettiä, että onko teidän uskovaisten mielestä väärin että kristinuskoon kuuluva yrittää opettaa ja saada lapset omaksumaan uskontoonne liittyviä asioita? Haluaisin rehellisiä vastauksia kyseiseen asiaan.

52

2022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arabityttö

      minusta ei ole huonoa tai ihmeellistä että opettaa,uskonnonopettajan tehtävähän on opettaa eri uskontoja riippumatta hänen omasta katsomuksestaan.

      En vain ymmärtänyt että miksi pitäisi saada oppilaat omaksumaan uskontoamme jos opetat sitä tunneilla? Eihän se ole opetuksen tarkoitus vaan antaa tietoa. muuten ihan okei.

      • Gohar

        samaa mieltä, opettajan henkilökohtainen elämä ja elämänkatsomus, uskonto jne ei jokatapauksessa saa vaikuttaa opetukseen, joten ei kai sillä sitten niin väliä, mitä uskontokuntaa itse olet, jos nyt puhutaan ihan tavallisesta kouluopetuksesta?


      • wwwnational
        Gohar kirjoitti:

        samaa mieltä, opettajan henkilökohtainen elämä ja elämänkatsomus, uskonto jne ei jokatapauksessa saa vaikuttaa opetukseen, joten ei kai sillä sitten niin väliä, mitä uskontokuntaa itse olet, jos nyt puhutaan ihan tavallisesta kouluopetuksesta?

        Jos Islamin perusopetusta annetaan myös kristityille, niin sallitteko opettajan opettaa kristinuskon perusopetusta muslimeille? Katsos suomalaiset ovat valveutuneita, jokainen vanhempi on jo kertonut tosiasiat Islamista lapsilleen, siksi niin vähän ihmisiä kääntyy Islamiin. Me tiedämme mitä Islam on, mutta teidän lapsenne tietävät tuskin mitään Jeesuksen armosta..

        Miten on saako opettaja kertoa Jeesuksen rauhansanomaa muslimi lapsille luókassa, tällaisen käsityksen sain kirjoituksestasi:)


      • wwwnational kirjoitti:

        Jos Islamin perusopetusta annetaan myös kristityille, niin sallitteko opettajan opettaa kristinuskon perusopetusta muslimeille? Katsos suomalaiset ovat valveutuneita, jokainen vanhempi on jo kertonut tosiasiat Islamista lapsilleen, siksi niin vähän ihmisiä kääntyy Islamiin. Me tiedämme mitä Islam on, mutta teidän lapsenne tietävät tuskin mitään Jeesuksen armosta..

        Miten on saako opettaja kertoa Jeesuksen rauhansanomaa muslimi lapsille luókassa, tällaisen käsityksen sain kirjoituksestasi:)

        kertoo oppilailleen perusasioita islamista, miksei sitten muslimi uskonnonopettaja kertoisi oppilailleen perusasioita kristinuskosta?


      • mitä?
        Aabra-ham kirjoitti:

        kertoo oppilailleen perusasioita islamista, miksei sitten muslimi uskonnonopettaja kertoisi oppilailleen perusasioita kristinuskosta?

        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?


      • mitä? kirjoitti:

        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?

        Pitäisikö minun suunnitella tässä ja nyt "kristinuskon perusasiat muslimeille" -kurssi?

        Sellaisen suunnitteleminen on isohko homma ja siitä maksetaan tavallisesti palkkaa. Ei kouluopetusta hihasta vedetä.


      • wwwnational
        Aabra-ham kirjoitti:

        kertoo oppilailleen perusasioita islamista, miksei sitten muslimi uskonnonopettaja kertoisi oppilailleen perusasioita kristinuskosta?

        Hoida asia kuntoon jossain muslimimaassa, minä lupaan sen jälkeen aktiivisesti ajaa asiaa Suomessa. Tämähän kuulosti hyvältä, saat itse valita muslimimaan minkä koulujärjestelmää yrität muuttaa. Kerro minkä muslimivaltion valitset kohteeksi?

        Täälähän te saatte opettaa suomalaisia lapsia jotka tulevat koraanikouluun vapaaehtoisesti jos haluatte. Muslimilapset jotka tulevat suomalaiseen kouluun opetetaan taas kunnon kristityiksi, ainakin toistaiseksi. Suomi on katsos edelleen kristillinen valtio..

        Ellei kelpaa, voi maasta poistua vapaaehtoisesti käymään kouluja muualla. Vaikka onkos tuon nyt väliä, pian se muuttaminen on edessä muutenkin:)


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        Pitäisikö minun suunnitella tässä ja nyt "kristinuskon perusasiat muslimeille" -kurssi?

        Sellaisen suunnitteleminen on isohko homma ja siitä maksetaan tavallisesti palkkaa. Ei kouluopetusta hihasta vedetä.

        Kristitty sanoo kristinuskon olennaiset asiat noin 10 sekunnissa. Tarkemmin sanoen alle minuutissa.
        Mistään kurssin suunnittelusta ei nyt ole kysymys, vaan siitä, miltä perustalta lähdetään. Mikä ovat ensimmäiset lauseet? Sehän on suoraan sanottu Raamatussakin. Jokaikinen uskovainen sanoo sen muutamassa sekunnissa ja siltä perustalta laajennetaan asiaa.

        Siis mikä on kristinuskon perusta?
        Kun sanot olevasi opettaja, sinulta voidaan vaatia jonkinlaista perusteiden tuntemisen tasoa.


      • jli
        mitä´ kirjoitti:

        Kristitty sanoo kristinuskon olennaiset asiat noin 10 sekunnissa. Tarkemmin sanoen alle minuutissa.
        Mistään kurssin suunnittelusta ei nyt ole kysymys, vaan siitä, miltä perustalta lähdetään. Mikä ovat ensimmäiset lauseet? Sehän on suoraan sanottu Raamatussakin. Jokaikinen uskovainen sanoo sen muutamassa sekunnissa ja siltä perustalta laajennetaan asiaa.

        Siis mikä on kristinuskon perusta?
        Kun sanot olevasi opettaja, sinulta voidaan vaatia jonkinlaista perusteiden tuntemisen tasoa.

        "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."

        Hieman laajemmin asiasta:
        http://www.nic.fi/~jlindell/islamajatus.html


      • mitä´
        jli kirjoitti:

        "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."

        Hieman laajemmin asiasta:
        http://www.nic.fi/~jlindell/islamajatus.html

        Miksi et anna Aabrahamin vastata? Malta mielesi. Sanoin jo, että jokaikinen kristitty vastaa siihen 10 sekunnissa.


      • mitä´
        mitä´ kirjoitti:

        Miksi et anna Aabrahamin vastata? Malta mielesi. Sanoin jo, että jokaikinen kristitty vastaa siihen 10 sekunnissa.

        Tähän täytyy vielä lisätä, että Suomessa asuville muslimilapsille tietysti on pakko kertoa jotain kristinuskosta. Tämä on siis välttämätön käytännön kysymys. Mitä lapsille opetetaan?
        Kun Aabraham on kertonut opettavansa varttuneempia lapsia, aika hyvää yleisen tietämisen tasoa pitää jo vaatia.
        Mitä nämä aabrahamin selittävät oppilailleen? Jos perusasioiden sanominen kristiuskosta vie aikaa enemmän kuin minuutin, luultavasti se kertoja valehtelee. Oikea selitys asiasta on lyhyt, mutta vääristelijä joutuu turvautumaan laajoihin selityksiin.


      • mitä´ kirjoitti:

        Kristitty sanoo kristinuskon olennaiset asiat noin 10 sekunnissa. Tarkemmin sanoen alle minuutissa.
        Mistään kurssin suunnittelusta ei nyt ole kysymys, vaan siitä, miltä perustalta lähdetään. Mikä ovat ensimmäiset lauseet? Sehän on suoraan sanottu Raamatussakin. Jokaikinen uskovainen sanoo sen muutamassa sekunnissa ja siltä perustalta laajennetaan asiaa.

        Siis mikä on kristinuskon perusta?
        Kun sanot olevasi opettaja, sinulta voidaan vaatia jonkinlaista perusteiden tuntemisen tasoa.

        opetuksesta tai evankelioimisesta. Näinn ollen uskovaisen "muutamassa sekunnissa" sanomat asiat eivät tällaiseen opetukseen riitä - eivätkä ole välttämättä edes kauhean kiinnostavia tällaisen opetuksen tavoitteiden kannalta. Samalla tapaa kuin uskovaisen muslimin antama tunnustuksellinen tai käännyttämiseen pyrkivä opetus, saati se, mitä hän kykenisi sanomaan ”muutamassa sekunnissa” ei tietenkään olisi riittävä eikä välttämättä edes kovin kiinnostava kristillispohjaisen opetuksen osana. Jos aikaa on, tällainenkin (lyhyt) osio voitaisiin tietenkin opetukseen liittää. Opetuksen kokonaisuudesta vastaisi tietenkin islamin uskonnon opettaja.

        Koulussa annettuna tarkoituksena olisi siis tietenkin yleissivistävä opetus eli antaa perustietoja vieraasta uskonnosta. Opetuksen laatu ja painopisteet riippuisivat oppilaiden tasosta, so. esim. millä luokalla he ovat ja mitä opetusta he ovat aiemmin saaneet.

        Jos kyseessä olisi esimerkiksi lukion opetus ja malliksi otetaan normaali kristillispohjainen vastaava opetus, kristinusko esiteltäisiin (opetussuunnitelmasta riippuen) kurssilla "Vieraat uskonnot" (4. tai 5. kurssi), jossa esiteltäisiin myös ainakin juutalaisuutta, hinduismia, buddhalaisuutta, animismia (joidenkin esimerkkien kautta), mahdollisesti myös konfutselaisuutta tai taolaisuutta. Jos kurssin pituus olisi vaikkapa 25 – 30 tuntia, kristinuskon osuudeksi jäisi siitä ehkä 3 – 5 tuntia. Se voisi koostua vaikkapa seuraavista osioista:

        - Lyhyt katsaus Raamatun syntyhistoriaan: VT ja UT sekä niiden historiallisista taustoista ja tekstikritiikistä. VT:n ja UT:n suhteista.
        - Katsaus Jeesuksen elämään ja opetuksiin evankeliumien valossa sekä vertailu myöhempiin apostolien kirjoituksiin. Sisältäisi mm. rakkauden kaksoiskäskyn, Vuorisaarnan, evankeliumeissa kerrotun Jeeuksen kuoleman ja sen merkityksen tarkastelua.
        - Lyhyt kirkkohistoria, jossa käsiteltäisiin kristillisen teologian historiaa ja muotoutumista ensimmäisiltä vuosisadoilta suurin piirtein nykyaikaan saakka.
        - Kristinuskon pääsuuntauksia (roomalais-katolisuus, ortodoksisuus, protestantismi – vaikkapa karismaattiset liikkeet tms.).
        - Kristinuskon suhteista muihin uskontoihin ja sen nykytilanteesta.
        - Mahdollisuuksien mukaan jossain välissä jonkin kristillisen kirkkokunnan tai suuntauksen edustajan alustus keskustelun pohjaksi.

        Tässä oli alustavasti yksi luonnos vaihtoehdoksi. Monet muutkin olisivat mahdollisia. Kuten totesin, kouluopetusta ei vedetä hihasta. Se suunnitellaan hyvinkin tarkkaan. _Käytettävissä olevan ajan rajoitukset on otettava huomioon._ Vastaava opettaja joutuu rajaamaan aiheet tarkemmin.

        ***

        Ensimmäisistä lauseista on vaikea sanoa. Usein ne olisivat kai tämäntapaisia:

        ”Öh. Ahmed! Voisitko kääntää tuolisi tännepäin? Kiitos. Fatima! Herätys!!! Kiitos. [Aamuäreä (mies)opettaja: ”JA TURVAT TUKKOON SIELLÄ TAKANA!”] – Tällä kertaa käsittelemme kristinuskoa. Kuten jo aiemmin tuli juutalaisuuden kohdalla sanottua, kristinuskon varsin keskeisenä perusteoksena on pidettävä Vanhaa Testamenttia. Mutta tämän lisäksi ja ENNENKAIKKEA se nojautuu Uuteen Testamenttiin, jonka kristityt ymmärtävät…”


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        opetuksesta tai evankelioimisesta. Näinn ollen uskovaisen "muutamassa sekunnissa" sanomat asiat eivät tällaiseen opetukseen riitä - eivätkä ole välttämättä edes kauhean kiinnostavia tällaisen opetuksen tavoitteiden kannalta. Samalla tapaa kuin uskovaisen muslimin antama tunnustuksellinen tai käännyttämiseen pyrkivä opetus, saati se, mitä hän kykenisi sanomaan ”muutamassa sekunnissa” ei tietenkään olisi riittävä eikä välttämättä edes kovin kiinnostava kristillispohjaisen opetuksen osana. Jos aikaa on, tällainenkin (lyhyt) osio voitaisiin tietenkin opetukseen liittää. Opetuksen kokonaisuudesta vastaisi tietenkin islamin uskonnon opettaja.

        Koulussa annettuna tarkoituksena olisi siis tietenkin yleissivistävä opetus eli antaa perustietoja vieraasta uskonnosta. Opetuksen laatu ja painopisteet riippuisivat oppilaiden tasosta, so. esim. millä luokalla he ovat ja mitä opetusta he ovat aiemmin saaneet.

        Jos kyseessä olisi esimerkiksi lukion opetus ja malliksi otetaan normaali kristillispohjainen vastaava opetus, kristinusko esiteltäisiin (opetussuunnitelmasta riippuen) kurssilla "Vieraat uskonnot" (4. tai 5. kurssi), jossa esiteltäisiin myös ainakin juutalaisuutta, hinduismia, buddhalaisuutta, animismia (joidenkin esimerkkien kautta), mahdollisesti myös konfutselaisuutta tai taolaisuutta. Jos kurssin pituus olisi vaikkapa 25 – 30 tuntia, kristinuskon osuudeksi jäisi siitä ehkä 3 – 5 tuntia. Se voisi koostua vaikkapa seuraavista osioista:

        - Lyhyt katsaus Raamatun syntyhistoriaan: VT ja UT sekä niiden historiallisista taustoista ja tekstikritiikistä. VT:n ja UT:n suhteista.
        - Katsaus Jeesuksen elämään ja opetuksiin evankeliumien valossa sekä vertailu myöhempiin apostolien kirjoituksiin. Sisältäisi mm. rakkauden kaksoiskäskyn, Vuorisaarnan, evankeliumeissa kerrotun Jeeuksen kuoleman ja sen merkityksen tarkastelua.
        - Lyhyt kirkkohistoria, jossa käsiteltäisiin kristillisen teologian historiaa ja muotoutumista ensimmäisiltä vuosisadoilta suurin piirtein nykyaikaan saakka.
        - Kristinuskon pääsuuntauksia (roomalais-katolisuus, ortodoksisuus, protestantismi – vaikkapa karismaattiset liikkeet tms.).
        - Kristinuskon suhteista muihin uskontoihin ja sen nykytilanteesta.
        - Mahdollisuuksien mukaan jossain välissä jonkin kristillisen kirkkokunnan tai suuntauksen edustajan alustus keskustelun pohjaksi.

        Tässä oli alustavasti yksi luonnos vaihtoehdoksi. Monet muutkin olisivat mahdollisia. Kuten totesin, kouluopetusta ei vedetä hihasta. Se suunnitellaan hyvinkin tarkkaan. _Käytettävissä olevan ajan rajoitukset on otettava huomioon._ Vastaava opettaja joutuu rajaamaan aiheet tarkemmin.

        ***

        Ensimmäisistä lauseista on vaikea sanoa. Usein ne olisivat kai tämäntapaisia:

        ”Öh. Ahmed! Voisitko kääntää tuolisi tännepäin? Kiitos. Fatima! Herätys!!! Kiitos. [Aamuäreä (mies)opettaja: ”JA TURVAT TUKKOON SIELLÄ TAKANA!”] – Tällä kertaa käsittelemme kristinuskoa. Kuten jo aiemmin tuli juutalaisuuden kohdalla sanottua, kristinuskon varsin keskeisenä perusteoksena on pidettävä Vanhaa Testamenttia. Mutta tämän lisäksi ja ENNENKAIKKEA se nojautuu Uuteen Testamenttiin, jonka kristityt ymmärtävät…”

        Kristinuskon tärkein sanoma on sanottu muutamissa lauseissa. Se on myöskin käytännön tosiasia, jonka uskovainen pitää tärkeimpänä.

        Kaikki tuo mitä kirjoitat, ei ole uskovaisille edes tuttua, eikä se kiinnosta heitä.
        Strategiasi on selittää pitkään ja väsyttävästi hölönpölyä, että oppilaiden mielenkiinnon ote irtoaa, eivätkä he enää jaksa seurata, vaikka oikeaakin tietoa olisi joukossa.
        Sanoin jo tästä, että se opettaja valehtelee, joka ei sano kristinuskon perustaa alle minuutissa, tai mieluummin kymmenessä sekunnissa.


      • mitä´
        mitä´ kirjoitti:

        Kristinuskon tärkein sanoma on sanottu muutamissa lauseissa. Se on myöskin käytännön tosiasia, jonka uskovainen pitää tärkeimpänä.

        Kaikki tuo mitä kirjoitat, ei ole uskovaisille edes tuttua, eikä se kiinnosta heitä.
        Strategiasi on selittää pitkään ja väsyttävästi hölönpölyä, että oppilaiden mielenkiinnon ote irtoaa, eivätkä he enää jaksa seurata, vaikka oikeaakin tietoa olisi joukossa.
        Sanoin jo tästä, että se opettaja valehtelee, joka ei sano kristinuskon perustaa alle minuutissa, tai mieluummin kymmenessä sekunnissa.

        >>Kysymys ei ole tunnustuksellisesta opetuksesta tai evankelioimisesta. Näinn ollen uskovaisen "muutamassa sekunnissa" sanomat asiat eivät tällaiseen opetukseen riitä - eivätkä ole välttämättä edes kauhean kiinnostavia tällaisen opetuksen tavoitteiden kannalta.

        >>Koulussa annettuna tarkoituksena olisi siis tietenkin yleissivistävä opetus eli antaa perustietoja vieraasta uskonnosta.

        "Perustietoon" kuuluu tietysti se, mihin ihmiset uskovat, ja onhan se kaikkein kiinnostavin osuus asiassa. Kaikki haluavat tietää millaisia elävät vieraat ihmiset ovat. Kuolleista ei ole niin väliä. Historian kerronnalla ei ole mitään käytännöllistä hyötyä. Lapset ovat kiinnostuneet hyötyä tuottavista asioista.

        Lainaamani osat omasta tekstistäsi ovat keskenään ristiriitaisia.


      • mitä´ kirjoitti:

        >>Kysymys ei ole tunnustuksellisesta opetuksesta tai evankelioimisesta. Näinn ollen uskovaisen "muutamassa sekunnissa" sanomat asiat eivät tällaiseen opetukseen riitä - eivätkä ole välttämättä edes kauhean kiinnostavia tällaisen opetuksen tavoitteiden kannalta.

        >>Koulussa annettuna tarkoituksena olisi siis tietenkin yleissivistävä opetus eli antaa perustietoja vieraasta uskonnosta.

        "Perustietoon" kuuluu tietysti se, mihin ihmiset uskovat, ja onhan se kaikkein kiinnostavin osuus asiassa. Kaikki haluavat tietää millaisia elävät vieraat ihmiset ovat. Kuolleista ei ole niin väliä. Historian kerronnalla ei ole mitään käytännöllistä hyötyä. Lapset ovat kiinnostuneet hyötyä tuottavista asioista.

        Lainaamani osat omasta tekstistäsi ovat keskenään ristiriitaisia.

        että esittämässäni lyhyessä luonnostelmassa ehdotettiin käsiteltäväksi myös sitä, mihin ihmiset uskovat. Mutta se ei tietenkään riitä sen paremmin kristityille annetussa kuin myöskään ei-kristityille annetussa yleissivistävässä uskonnonopetuksessa.

        Sinun pitäisi kirjoittaa opetusministeriöön, jos haluat kokonaan uudistaa suomalaisen tai vaikkapa yleiseurooppalaisen uskonnonopetuksen. Älä minulle motkota.


      • wwwnational kirjoitti:

        Hoida asia kuntoon jossain muslimimaassa, minä lupaan sen jälkeen aktiivisesti ajaa asiaa Suomessa. Tämähän kuulosti hyvältä, saat itse valita muslimimaan minkä koulujärjestelmää yrität muuttaa. Kerro minkä muslimivaltion valitset kohteeksi?

        Täälähän te saatte opettaa suomalaisia lapsia jotka tulevat koraanikouluun vapaaehtoisesti jos haluatte. Muslimilapset jotka tulevat suomalaiseen kouluun opetetaan taas kunnon kristityiksi, ainakin toistaiseksi. Suomi on katsos edelleen kristillinen valtio..

        Ellei kelpaa, voi maasta poistua vapaaehtoisesti käymään kouluja muualla. Vaikka onkos tuon nyt väliä, pian se muuttaminen on edessä muutenkin:)

        yrittää muuttaa jonkin vieraan maan koulujärjestelmää?

        Olen umpisuomalainen. Jos jossain vaikutan omalta pieneltä osaltani, niin ennen kaikkea Suomessa.

        Mitä koraanikouluihin tulee, voisin pyydettäessä pitää jonkin alustuksen jostakin sovitusta oman alani aiheesta, mutta vastuuopettajat heillä on omasta takaa kuten muissakin kouluissa ja oppilaitoksissa.

        >>Muslimilapset jotka tulevat suomalaiseen kouluun opetetaan taas kunnon kristityiksi, ainakin toistaiseksi. Suomi on katsos edelleen kristillinen valtio.. >>

        Tuskinpa opetetaan. Suomessa on katsos edelleenkin perustuslain ja monien kmuidenkin lakien takaama uskonnonvapaus. Mutta jos muslimivanhemmat jostain syystä katsovat aiheelliseksi panna lapsensa vaikkapa rippikouluun tai jonkin suuntauksen lähetysopetukseen, siitä vaan.

        >>Ellei kelpaa, voi maasta poistua vapaaehtoisesti käymään kouluja muualla. Vaikka onkos tuon nyt väliä, pian se muuttaminen on edessä muutenkin:)>>

        Jos Suomen lait eivät sinulle sovi, voit poistua maasta vapaaehtoisesti käymään koulujasi muualla. Jos siis olet täysi-ikäinen. Ja jos täysi-ikäisenä yrität pakottaa toista uskontoa edustavia ihmisiä muuttamaan maasta pakolla, sinut siirretään tuomioistuimen päätöksellä opiskelemaan määräajaksi varsin suljettuun oppilaitokseen. Jos et ole täysi-ikäinen. lastensuojelu puuttunee kohdallasi asiaan.


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        että esittämässäni lyhyessä luonnostelmassa ehdotettiin käsiteltäväksi myös sitä, mihin ihmiset uskovat. Mutta se ei tietenkään riitä sen paremmin kristityille annetussa kuin myöskään ei-kristityille annetussa yleissivistävässä uskonnonopetuksessa.

        Sinun pitäisi kirjoittaa opetusministeriöön, jos haluat kokonaan uudistaa suomalaisen tai vaikkapa yleiseurooppalaisen uskonnonopetuksen. Älä minulle motkota.

        Sinä et ole pystynyt vastaamaan esittämääni kysymykseen.
        ..........
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011111876

        kerro meille
        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?
        ...........

        Sensijaan aloit harhauttaa tekemällä luonnoksia opetussuunnitelmista ja ajoista.
        On ollut selvästi havaittavissa, etteivät muslimit halua kertoa totuutta siitä, mitä kristinuskossa uskotaan. Siksi on selvää, että jos muslimi-imaami opettaa muslimilapsille kristinuskosta, niin totuutta hän ei varmasti kerro.
        Tässä tuli myös selväksi, ettei sinustakaan se totuus irtoa millään. Eihän se sinulle ole sopivaakaan, että osaisit sellaisia asioita. Pitäisikö sinulle huomattaa, ettei historia ole uskontoa?

        Kristitty voi sanoa ihan suoraan, mitä muslimit uskovat, jos saa sen selville, mikä ei ole aivan helppoa. Sitä on yritetty selvittää vuosikausia tällä palstalla ja muslimit eivät sitä kerro. Ongelma on se, että muslimit uskovat niin erilailla, ettei toisia muslimeita pidetä oikeina muslimeina ollenkaan. Ja osa on valmis tappamaan toisia uskonasioiden tähden. Suufilaiset ovat kai lähinnä uskovaisia muistuttavia ja heidät tapetaan heti (jos kiinni saadaan?).


      • wwwnational kirjoitti:

        Hoida asia kuntoon jossain muslimimaassa, minä lupaan sen jälkeen aktiivisesti ajaa asiaa Suomessa. Tämähän kuulosti hyvältä, saat itse valita muslimimaan minkä koulujärjestelmää yrität muuttaa. Kerro minkä muslimivaltion valitset kohteeksi?

        Täälähän te saatte opettaa suomalaisia lapsia jotka tulevat koraanikouluun vapaaehtoisesti jos haluatte. Muslimilapset jotka tulevat suomalaiseen kouluun opetetaan taas kunnon kristityiksi, ainakin toistaiseksi. Suomi on katsos edelleen kristillinen valtio..

        Ellei kelpaa, voi maasta poistua vapaaehtoisesti käymään kouluja muualla. Vaikka onkos tuon nyt väliä, pian se muuttaminen on edessä muutenkin:)

        nyt jo vihoviimein milloin ja miten tämä maasta poistattaminen tapahtuu.kuulostaa muuten lapselliselta uhoamiselta...


      • mitä´ kirjoitti:

        Sinä et ole pystynyt vastaamaan esittämääni kysymykseen.
        ..........
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011111876

        kerro meille
        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?
        ...........

        Sensijaan aloit harhauttaa tekemällä luonnoksia opetussuunnitelmista ja ajoista.
        On ollut selvästi havaittavissa, etteivät muslimit halua kertoa totuutta siitä, mitä kristinuskossa uskotaan. Siksi on selvää, että jos muslimi-imaami opettaa muslimilapsille kristinuskosta, niin totuutta hän ei varmasti kerro.
        Tässä tuli myös selväksi, ettei sinustakaan se totuus irtoa millään. Eihän se sinulle ole sopivaakaan, että osaisit sellaisia asioita. Pitäisikö sinulle huomattaa, ettei historia ole uskontoa?

        Kristitty voi sanoa ihan suoraan, mitä muslimit uskovat, jos saa sen selville, mikä ei ole aivan helppoa. Sitä on yritetty selvittää vuosikausia tällä palstalla ja muslimit eivät sitä kerro. Ongelma on se, että muslimit uskovat niin erilailla, ettei toisia muslimeita pidetä oikeina muslimeina ollenkaan. Ja osa on valmis tappamaan toisia uskonasioiden tähden. Suufilaiset ovat kai lähinnä uskovaisia muistuttavia ja heidät tapetaan heti (jos kiinni saadaan?).

        Baptistien, helluntailaisten, ortodoksien, evankelisluterilaisten, anglikaanien vai kenen pitämää?

        Täällä oli kai kyse yleissivistävästä, kouluissa annettavasta eri uskontojen opetuksesta?

        >>kerro meille
        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?>>

        Edellä olen esittänyt _erään_ vaihtoehtoisen luonnoksen siitä, mitä 3 - 5 tunnilla voitaisiin käsitellä, annettaessa muslimeille yleissivistävää opetusta kristinuskon perusasioista. Siinähän on tarkoitus esitellä erilaisia käsityksiä, joita eri kirkoilla ja suuntauksilla on ko. asioista. Jonkin suuntauksen edustajalle annettaisiin mahdollisuuksien mukaan myös puheenvuoro.

        Tarkoitatko haluavasi minulta yksityiskohtaisempaa selostusta kristinuskon perusasioista?

        Tämä ei ole kristinuskopalsta, joten en ryhdy väittelemään eri suuntauksia edustavien kanssa siitä, mitkä mahdollisesti olisivat yksityiskohtaisemmin kristinuskon perusasioita. Sotikoot eri suuntauksien edustajat asiasta keskenään.

        >>On ollut selvästi havaittavissa, etteivät muslimit halua kertoa totuutta siitä, mitä kristinuskossa uskotaan. Siksi on selvää, että jos muslimi-imaami opettaa muslimilapsille kristinuskosta, niin totuutta hän ei varmasti kerro.>>

        Joopa joo. Sama toki voitaisiin väittää kristityistä. Selvästi havaittavissa, että rakentelevat vihakuvia - ainakin tällä palstalla.

        >>Pitäisikö sinulle huomattaa, ettei historia ole uskontoa?>>

        Pitäisiköhän sinulle huomauttaa, että kirkkohistoria on osa uskonnon yleissivistävää opetusta? On ollut iät ajat ja on yhä. Se on vasrin keskeinen osa jopa tunnustuksellisessa uskonnon opetuksessa. Etkö ole käynyt mitään koulua? Tutustu netistä edes jonkin koulun opetussuunnitelmaan.

        Loppu viestistäsi onkin vanhaa virttä, jota laulaa sen tekijä.


      • karvapää kirjoitti:

        nyt jo vihoviimein milloin ja miten tämä maasta poistattaminen tapahtuu.kuulostaa muuten lapselliselta uhoamiselta...

        mitä suuntausta kaveri edustaa. Kristillisyydellä maustettuna.


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        Baptistien, helluntailaisten, ortodoksien, evankelisluterilaisten, anglikaanien vai kenen pitämää?

        Täällä oli kai kyse yleissivistävästä, kouluissa annettavasta eri uskontojen opetuksesta?

        >>kerro meille
        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?>>

        Edellä olen esittänyt _erään_ vaihtoehtoisen luonnoksen siitä, mitä 3 - 5 tunnilla voitaisiin käsitellä, annettaessa muslimeille yleissivistävää opetusta kristinuskon perusasioista. Siinähän on tarkoitus esitellä erilaisia käsityksiä, joita eri kirkoilla ja suuntauksilla on ko. asioista. Jonkin suuntauksen edustajalle annettaisiin mahdollisuuksien mukaan myös puheenvuoro.

        Tarkoitatko haluavasi minulta yksityiskohtaisempaa selostusta kristinuskon perusasioista?

        Tämä ei ole kristinuskopalsta, joten en ryhdy väittelemään eri suuntauksia edustavien kanssa siitä, mitkä mahdollisesti olisivat yksityiskohtaisemmin kristinuskon perusasioita. Sotikoot eri suuntauksien edustajat asiasta keskenään.

        >>On ollut selvästi havaittavissa, etteivät muslimit halua kertoa totuutta siitä, mitä kristinuskossa uskotaan. Siksi on selvää, että jos muslimi-imaami opettaa muslimilapsille kristinuskosta, niin totuutta hän ei varmasti kerro.>>

        Joopa joo. Sama toki voitaisiin väittää kristityistä. Selvästi havaittavissa, että rakentelevat vihakuvia - ainakin tällä palstalla.

        >>Pitäisikö sinulle huomattaa, ettei historia ole uskontoa?>>

        Pitäisiköhän sinulle huomauttaa, että kirkkohistoria on osa uskonnon yleissivistävää opetusta? On ollut iät ajat ja on yhä. Se on vasrin keskeinen osa jopa tunnustuksellisessa uskonnon opetuksessa. Etkö ole käynyt mitään koulua? Tutustu netistä edes jonkin koulun opetussuunnitelmaan.

        Loppu viestistäsi onkin vanhaa virttä, jota laulaa sen tekijä.

        >>Evankelioimistako haluat?

        Baptistien, helluntailaisten, ortodoksien, evankelisluterilaisten, anglikaanien vai kenen pitämää?

        Kyllä, voit antaa kaikkien suuntausten uskon perusteet tai vain yhden suuntauksen.
        Kun olet saanut kaikkien evankeliumin, huomaat, että se on sama kaikilla. Kaikilla on sama Jeesus, jonka sanoja uskotaan.


      • elämänkulkija
        Aabra-ham kirjoitti:

        mitä suuntausta kaveri edustaa. Kristillisyydellä maustettuna.

        Kristinusko ei ole sellainen mauste, joka tuossa sopassa maistuu. Inhottavaa lukea niin väitettävän.


      • Abrahamille
        Aabra-ham kirjoitti:

        opetuksesta tai evankelioimisesta. Näinn ollen uskovaisen "muutamassa sekunnissa" sanomat asiat eivät tällaiseen opetukseen riitä - eivätkä ole välttämättä edes kauhean kiinnostavia tällaisen opetuksen tavoitteiden kannalta. Samalla tapaa kuin uskovaisen muslimin antama tunnustuksellinen tai käännyttämiseen pyrkivä opetus, saati se, mitä hän kykenisi sanomaan ”muutamassa sekunnissa” ei tietenkään olisi riittävä eikä välttämättä edes kovin kiinnostava kristillispohjaisen opetuksen osana. Jos aikaa on, tällainenkin (lyhyt) osio voitaisiin tietenkin opetukseen liittää. Opetuksen kokonaisuudesta vastaisi tietenkin islamin uskonnon opettaja.

        Koulussa annettuna tarkoituksena olisi siis tietenkin yleissivistävä opetus eli antaa perustietoja vieraasta uskonnosta. Opetuksen laatu ja painopisteet riippuisivat oppilaiden tasosta, so. esim. millä luokalla he ovat ja mitä opetusta he ovat aiemmin saaneet.

        Jos kyseessä olisi esimerkiksi lukion opetus ja malliksi otetaan normaali kristillispohjainen vastaava opetus, kristinusko esiteltäisiin (opetussuunnitelmasta riippuen) kurssilla "Vieraat uskonnot" (4. tai 5. kurssi), jossa esiteltäisiin myös ainakin juutalaisuutta, hinduismia, buddhalaisuutta, animismia (joidenkin esimerkkien kautta), mahdollisesti myös konfutselaisuutta tai taolaisuutta. Jos kurssin pituus olisi vaikkapa 25 – 30 tuntia, kristinuskon osuudeksi jäisi siitä ehkä 3 – 5 tuntia. Se voisi koostua vaikkapa seuraavista osioista:

        - Lyhyt katsaus Raamatun syntyhistoriaan: VT ja UT sekä niiden historiallisista taustoista ja tekstikritiikistä. VT:n ja UT:n suhteista.
        - Katsaus Jeesuksen elämään ja opetuksiin evankeliumien valossa sekä vertailu myöhempiin apostolien kirjoituksiin. Sisältäisi mm. rakkauden kaksoiskäskyn, Vuorisaarnan, evankeliumeissa kerrotun Jeeuksen kuoleman ja sen merkityksen tarkastelua.
        - Lyhyt kirkkohistoria, jossa käsiteltäisiin kristillisen teologian historiaa ja muotoutumista ensimmäisiltä vuosisadoilta suurin piirtein nykyaikaan saakka.
        - Kristinuskon pääsuuntauksia (roomalais-katolisuus, ortodoksisuus, protestantismi – vaikkapa karismaattiset liikkeet tms.).
        - Kristinuskon suhteista muihin uskontoihin ja sen nykytilanteesta.
        - Mahdollisuuksien mukaan jossain välissä jonkin kristillisen kirkkokunnan tai suuntauksen edustajan alustus keskustelun pohjaksi.

        Tässä oli alustavasti yksi luonnos vaihtoehdoksi. Monet muutkin olisivat mahdollisia. Kuten totesin, kouluopetusta ei vedetä hihasta. Se suunnitellaan hyvinkin tarkkaan. _Käytettävissä olevan ajan rajoitukset on otettava huomioon._ Vastaava opettaja joutuu rajaamaan aiheet tarkemmin.

        ***

        Ensimmäisistä lauseista on vaikea sanoa. Usein ne olisivat kai tämäntapaisia:

        ”Öh. Ahmed! Voisitko kääntää tuolisi tännepäin? Kiitos. Fatima! Herätys!!! Kiitos. [Aamuäreä (mies)opettaja: ”JA TURVAT TUKKOON SIELLÄ TAKANA!”] – Tällä kertaa käsittelemme kristinuskoa. Kuten jo aiemmin tuli juutalaisuuden kohdalla sanottua, kristinuskon varsin keskeisenä perusteoksena on pidettävä Vanhaa Testamenttia. Mutta tämän lisäksi ja ENNENKAIKKEA se nojautuu Uuteen Testamenttiin, jonka kristityt ymmärtävät…”

        koskaan mieleen, että kaikki tuo mitä tuossakin viestissäsi kerrot saattaa, jopa hyvin suurella todennäköisyydellä olla pelkästään ja puhtaasti syntynyt IHMISEN korvien välissä. Eikä siis ole mitenkään merkittävää hengen tuotosta.


      • mitä´ kirjoitti:

        >>Evankelioimistako haluat?

        Baptistien, helluntailaisten, ortodoksien, evankelisluterilaisten, anglikaanien vai kenen pitämää?

        Kyllä, voit antaa kaikkien suuntausten uskon perusteet tai vain yhden suuntauksen.
        Kun olet saanut kaikkien evankeliumin, huomaat, että se on sama kaikilla. Kaikilla on sama Jeesus, jonka sanoja uskotaan.

        koulujen uskonnonopetukselle tai uskontojen esittelylle asetettavista vaatimuksista.

        Haluaisitko, että paitsi muslimeille ja muille ei-kristityille myös kristityille Suomen kouluissa annettava kristinuskoa koskeva opetus korvattaisiin sinun esittelemälläsi yksinkertaisella uskonnonopetuksella? Riittäisi siis esitellä muutamassa minuutissa käsityksesi kristinuskosta tyyliin ”Kristinuskon tärkein sanoma on sanottu muutamissa lauseissa”?

        Ei siis opetettaisi Raamatunhistoriaa, ei kirkkohistoriaa, ei Raamatun kirjojen välisiä suhteita, ei eri kristillisten suuntauksien yhtäläisyyksistä ja eroista, ei suhteista muihin uskontoihin jne., kuten itse olen edellä luonnostellut?

        Vaikka pitäisikin paikkansa, että ”Kaikki tuo mitä kirjoitat, ei ole uskovaisille edes tuttua, eikä se kiinnosta heitä”, ehdottamaasi opetusta tuskin pidettäisiin opetusministeriössä riittävänä yleissivistävänä opetuksena kouluissa edes siinä tapauksessa, että kristinuskosta kerrottaisiin vieraana uskontona. Saati silloin, jos siitä kerrottaisiin tunnustuksellisesta näkökulmasta. Tuskinpa evankelis-luterilainen kirkkokaan pitäisi ehdottamaasi opetusta riittävänä. Luultavasti muidenkaan uskontokuntien edustajat eivät katsoisi ehdottamaasi mini-uskonnonopetusta riittäväksi. Luultavasti ei edes Vapaa-ajattelijoiden Liitto hyväksyisi noin suppeaa opetusta.

        Sitä paitsi Suomen Uskonnonopettajien Liitto (SUOL) saattaisi nousta takajaloilleen, sillä ehdotuksesi läpivieminen edellyttäisi, että suurin osa Suomen uskonnonopettajista sanottaisiin irti.
        http://www.suol.fi/


      • elämänkulkija kirjoitti:

        Kristinusko ei ole sellainen mauste, joka tuossa sopassa maistuu. Inhottavaa lukea niin väitettävän.

        ajatusmaailma omaakaan käsitystäni kristinuskosta vastaa. Mutta mausteeksi hän yrittää kristinuskoa soppaansa lykätä, kuten jotkut muutkin vastaavat kirjoittajat tällä palstalla.


      • Abrahamille kirjoitti:

        koskaan mieleen, että kaikki tuo mitä tuossakin viestissäsi kerrot saattaa, jopa hyvin suurella todennäköisyydellä olla pelkästään ja puhtaasti syntynyt IHMISEN korvien välissä. Eikä siis ole mitenkään merkittävää hengen tuotosta.

        onkin eri asia kuin evankelisoiva opetus.


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        koulujen uskonnonopetukselle tai uskontojen esittelylle asetettavista vaatimuksista.

        Haluaisitko, että paitsi muslimeille ja muille ei-kristityille myös kristityille Suomen kouluissa annettava kristinuskoa koskeva opetus korvattaisiin sinun esittelemälläsi yksinkertaisella uskonnonopetuksella? Riittäisi siis esitellä muutamassa minuutissa käsityksesi kristinuskosta tyyliin ”Kristinuskon tärkein sanoma on sanottu muutamissa lauseissa”?

        Ei siis opetettaisi Raamatunhistoriaa, ei kirkkohistoriaa, ei Raamatun kirjojen välisiä suhteita, ei eri kristillisten suuntauksien yhtäläisyyksistä ja eroista, ei suhteista muihin uskontoihin jne., kuten itse olen edellä luonnostellut?

        Vaikka pitäisikin paikkansa, että ”Kaikki tuo mitä kirjoitat, ei ole uskovaisille edes tuttua, eikä se kiinnosta heitä”, ehdottamaasi opetusta tuskin pidettäisiin opetusministeriössä riittävänä yleissivistävänä opetuksena kouluissa edes siinä tapauksessa, että kristinuskosta kerrottaisiin vieraana uskontona. Saati silloin, jos siitä kerrottaisiin tunnustuksellisesta näkökulmasta. Tuskinpa evankelis-luterilainen kirkkokaan pitäisi ehdottamaasi opetusta riittävänä. Luultavasti muidenkaan uskontokuntien edustajat eivät katsoisi ehdottamaasi mini-uskonnonopetusta riittäväksi. Luultavasti ei edes Vapaa-ajattelijoiden Liitto hyväksyisi noin suppeaa opetusta.

        Sitä paitsi Suomen Uskonnonopettajien Liitto (SUOL) saattaisi nousta takajaloilleen, sillä ehdotuksesi läpivieminen edellyttäisi, että suurin osa Suomen uskonnonopettajista sanottaisiin irti.
        http://www.suol.fi/

        Kysymykseni oli aivan selvästi osoitettu sinulle, eikä millekään viranomaisille:

        kerro meille
        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011111876

        Tämä on jo viides viesti, mutta vastausta vaan et osaa antaa.
        Vaadit muslimia opettamaan kristinuskoa muslimilapsille. Nyt on kuitenkin paljastunut, ettet osaa sanoa mitään kristinuskon perusasioista.
        Onko tarkoituksesi, että antamalla muslimin opettaa kristinuskoa varmistetaan se, etteivät lapset saa oikeita tietoja kristinuskosta?
        Vastaa nyt kuitenkin ensimmäiseen kysymykseeni, jos osaat.
        ...............
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011111559

        miksei sitten muslimi uskonnonopettaja kertoisi oppilailleen perusasioita kristinuskosta?


      • mitä´ kirjoitti:

        Kysymykseni oli aivan selvästi osoitettu sinulle, eikä millekään viranomaisille:

        kerro meille
        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011111876

        Tämä on jo viides viesti, mutta vastausta vaan et osaa antaa.
        Vaadit muslimia opettamaan kristinuskoa muslimilapsille. Nyt on kuitenkin paljastunut, ettet osaa sanoa mitään kristinuskon perusasioista.
        Onko tarkoituksesi, että antamalla muslimin opettaa kristinuskoa varmistetaan se, etteivät lapset saa oikeita tietoja kristinuskosta?
        Vastaa nyt kuitenkin ensimmäiseen kysymykseeni, jos osaat.
        ...............
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011111559

        miksei sitten muslimi uskonnonopettaja kertoisi oppilailleen perusasioita kristinuskosta?

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        Minä tiedän kristinuskon perusasiat ja kaikki Raamattua lukeneet kristityt tietävät.
        On selvää, että vastauksissasi et ole niitä kertonut. Mitä sitten voi odottaa kristinuskoa opettavalta muslimilta?


      • Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        >>Minä tiedän kristinuskon perusasiat ja kaikki Raamattua lukeneet kristityt tietävät.
        On selvää, että vastauksissasi et ole niitä kertonut. Mitä sitten voi odottaa kristinuskoa opettavalta muslimilta?>>

        Kristinuskon suhteen yleissivistävää opetusta antavalta muslimilta tai muulta henkilöltä voidaan odottaa suurin piirtein samaa kuin islaminkin suhteen yleissivistävää opetusta antavalta opettajalta. Eli esimerkiksi:

        - Lyhyt katsaus uskonnon pääteosten syntyhistoriaan. Niiden historiallisista taustoista ja tekstikritiikistä. Niiden välisistä suhteista.
        - Katsaus uskoon perustajan elämään ja opetuksiin ao. pääteosten valossa sekä vertailu myöhempiin ko. uskonnon keskeisiin kirjoituksiin. Keskeisiä uskonnon perustajan alkuperäisiä opetuksia
        - Lyhyt uskonnollisten instituutioiden historia, jossa käsiteltäisiin ao. uskonnon teologian historiaa ja muotoutumista ensimmäisiltä vuosisadoilta suurin piirtein nykyaikaan saakka.
        - Kyseisen uskonnon pääsuuntauksia
        - Ko. uskonnon suhteista muihin uskontoihin ja sen nykytilanteesta.
        - Mahdollisuuksien mukaan jossain välissä jonkin kyseisen uskonnon suuntauksen tai vastaavan edustajan alustus keskustelun pohjaksi.


        Sen sijaan kristinuskon suhteen sen paremmin kuin minkään muunkaan uskonnon suhteen yleissivistävää opetusta antavalta muslimilta tai muulta henkilöltä _ei_ odoteta eikä toivota, että hän esittelisi jonkun tietyn henkilön tai lahkon käsityksiä koko uskonnon käsityksinä. Vaikkapa ko. henkilö tai lahko väittäisikin tietävänsä, mitkä ovat ko. uskonnon perusasiat ja millainen on kaikkien kyseisen uskonnon edustajien tietämys niistä.

        Joten sorry vain. Mutta ehkäpä sinulle voisi antaa muutaman tarvitsemasi sekunnin joltakin opetustunnilta, jotta voisit esittää lyhyesti omat ideasi lahkosi tai suuntauksesi ideoista?


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        >>Sen sijaan kristinuskon suhteen sen paremmin kuin minkään muunkaan uskonnon suhteen yleissivistävää opetusta antavalta muslimilta tai muulta henkilöltä _ei_ odoteta eikä toivota, että hän esittelisi jonkun tietyn henkilön tai lahkon käsityksiä koko uskonnon käsityksinä. Vaikkapa ko. henkilö tai lahko väittäisikin tietävänsä, mitkä ovat ko. uskonnon perusasiat ja millainen on kaikkien kyseisen uskonnon edustajien tietämys niistä.

        >>Joten sorry vain. Mutta ehkäpä sinulle voisi antaa muutaman tarvitsemasi sekunnin joltakin opetustunnilta, jotta voisit esittää lyhyesti omat ideasi lahkosi tai suuntauksesi ideoista?

        Tämä asia on loppuun käsitelty. Sinä vaadit muslimiopettajaa opettamaan muslimilapsille kristinuskon perusasioita. Nyt on selvinnyt, ettet tiedä mitä kristinuskon perusasiat ovat.
        Sama koskee varmasti muitakin muslimiopettajia. Vaatimuksesi tarkoitus on vain, etteivät muslimilapset saisi oikeaa tietoa kristinuskosta.

        Tapasi hämätä ja sotkea asiaa näkyy myös selvästi vastauksissasi. Kun et osaa etkä ymmärrä mitään, syydät vain kaikenlaisia vääriä väitteitä yhtenään. Oikeaa vastausta vaan ei tule.


      • Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        mitä yleissivistävä opetus on.

        Eikä taida olla ihan selvää sinulle edes se, miten kristinuskoa opetetaan kristityille koulussa. Se ei tarkoita sinun tai lahkosi käsityksien opettamista ainoina oikeina.


        Opiskele.


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        >>Sinulle ei taida olla ihan selvä,
        >>Eikä taida olla ihan selvää sinulle edes se, miten kristinuskoa opetetaan kristityille koulussa. Se ei tarkoita sinun tai lahkosi käsityksien opettamista ainoina oikeina.

        Et pysty kertomaan kristinuskon perusteista. Siitä et mitään osaa sanoa. Sensijaan kirjoittelet aivan muita asioita.
        Kun olet väittänyt kristinuskon suuntauksia olevan 22000, siinä sinulla on valittavaa. Kerro jonkun suuntauksen perusteista. Suomessa kun on ev.luterilainen suuntaus, kerro sen uskon perusteista.


      • Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        >>Kun olet väittänyt kristinuskon suuntauksia olevan 22000, siinä sinulla on valittavaa. Kerro jonkun suuntauksen perusteista. Suomessa kun on ev.luterilainen suuntaus, kerro sen uskon perusteista.>>

        Oikeastaan tilastojen mukaan kirkkoja, suuntauksia ja lahkoja on (lähteestä riippuen) noin 25 000 - 33 000. Lisää tulee koko ajan. Mikä ei suinkaan helpota asiaa käsittelevää opetusta.

        Mutta mikä on tärkeämpää:

        Yleissivistävän opetuksen tarkoituksena on antaa käytettävissä olevan opetusajan puitteissa (esim. 3 - 5 tuntia) yleiskuva asiasta eli esimerkiksi islamista tai vaikkapa kristinuskosta. Tarkoituksena EI siis ole käännyttää sen paremmin kristittyä muslimiksi kuin muslimia kristityksi, vaan yksikertaisesti lisätä oppilaiden yleissivistystä ja ymmärtämystä toisen uskonnon suhteen. Sellaisesta opetuksesta tämän ketjun alussa oli kyse ja sellaisen opetusosion erään vaihtoehdon peruslinjoja pyrin edellä hahmottelemaan. Ne ovat suurin piirtein samat sekä kristinuskon että islamin kohdalla. Silloin kerrotaan mainitsemani tapaisista asioista.

        Toistaiseksi en ole nähnyt merkkiäkään siitä, että olisit ymmärtänyt ylipäätään koko yleissivistävän opetuksen ideaa saati vieraita uskontoja koskevan yleissivistävän kouluopetuksen ideaa. Ja jos et näitä perustavia seikkoja lainkaan ymmärrä, minun on aivan turha jatkaa keskustelua ja mennä yksityiskohtiin.


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        >>Toistaiseksi en ole nähnyt merkkiäkään siitä, että olisit ymmärtänyt ylipäätään koko yleissivistävän opetuksen ideaa saati vieraita uskontoja koskevan yleissivistävän kouluopetuksen ideaa. Ja jos et näitä perustavia seikkoja lainkaan ymmärrä, minun on aivan turha jatkaa keskustelua ja mennä yksityiskohtiin.
        .......................
        Tähän sinun piti vastata:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011111876
        kerro meille
        Mitkä ovat kristinuskon perusasioista, joita muslimilapsille pitäisi opettaa?
        .......................

        Et osaa vastata, mutta olet kirjoittanut 9 viestiä aivan muista asioista.
        Tässä paljastuu petollinen tyylisi. Nyt puuttuu vain, että saisit ketjun poistettua, ettei häpeäsi näkyisi. Ehkä Karvapää tulee avuliaana auttamaan ja valittaa sheriffille.


      • Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        yleissivistävän opetuksen ideaa kuin ketjun alkuperäistä kysymyksenasetteluakaan.

        Siispä yksityiskohtaisempi vastaaminen kysymyksiisi olisi turhaa, koska tuolta pohjalta et voisi ymmärtää yksityiskohtaisempia vastauksiakaan.

        Sääli.

        Minulla ei ole tapana poistattaa ketjuja.


      • mitä´


      • mitä´
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        Olet siis antanut vastauksen kysymykseen kristinuskon perusteista oman ymmärryksesi mukaaan.
        Tämä ketju selvitti sen, mitä ymmärrät kristinuskosta.


      • Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011119772

        Mutta siitäkään et osoittanut ymmärtäväsi yhtään mitään. Joten tarkemmin sinulle ei kannata asiaa esittää.


      • JAJH
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        Jos Aapolta kysyy, mitä kello on, hän kertoo laajalti ajan käsitteen merkityksestä ihmiselle yhteiskunnassa, kelloteollisuuden asemasta Sveitsissä ja siitä, millaista säätä huomenna on odotettavissa. Mutta kysymykseen hän ei vastaa.

        Sen jälkeen Aapo moittii kysyjää siitä, että tämä ei ymmärrä vastauksia.

        Tätä linjaa Aapo on noudattanut täällä johdonmukaisesti ja koko ajan. Syynä on, ettei hän tiedä, "mitä kello on", muttei kehtaa myöntää sitä - edes salanimen takaa.

        Moista henkilöä voi vain pitää sivistymättömänä moukkana ja pelkurina.


      • Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        Moi!


      • JAJH
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        Moi!


      • Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        >>Uskolliselle oppilaalleni Aapolle>>

        Pelleksi, typerykseksi, idiootiksi ja vaikka miksi saat nimitellä, mutta älä ihmeessä oppilaaksesi.


      • JAJH
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        Eihän ihmisiä noin saa nimitellä. Oppilaita pitää sanoa oppilaiksi, ei moisilla törkeyksillä sovi melskata - ai niin, sinultahan ne tuntuvat sujuvan, vähän niin kuin tuo "apinointi" -termin viljely. No, opipa nyt edes jotain.


      • administraattori ja muut
        Gohar kirjoitti:

        samaa mieltä, opettajan henkilökohtainen elämä ja elämänkatsomus, uskonto jne ei jokatapauksessa saa vaikuttaa opetukseen, joten ei kai sillä sitten niin väliä, mitä uskontokuntaa itse olet, jos nyt puhutaan ihan tavallisesta kouluopetuksesta?

        mihin tämä on siirettu?????????
        >>>>
        Minkä
        Kirjoittanut: shiamoskeijan 15.10.2005 klo 01.40

        Minkä shiamoskeijan administraattori käyttää psyykelääkkeitä.JOS tilanne on tämä(?), kuka on väärien tietojen antamisesta?


      • JAJH
        Aabra-ham kirjoitti:

        niin sitten et ymmärrä.

        En mahda mitään.

        Jos sinä lauot hävyttömyyksiä, älä pistä niitä minun piikkiini. Ja "apinointi" on hävyttömyys. Kun tilaat, saat samaa takaisin. Älä siis itke. Häpeä.

        Mitä taas tulee ymmärtämiseen, on selvää, että et ymmärrä edes omia tekstejäsi: jos joku on entinen stalinisti ja vaihtoi edellisen jumalan konkurssin jälkeen uuteen fasismin muotoon, miksi sitä ei voi kertoa, ja mitä hävytöntä siinä on? Ainoa sikamaisuuksien laukoja täällä olet ollut sinä - vaikka toki piillotatkin törkeytesi useimmin "akateemiseen siistiin diskurssiin". Luuletko tosiaan, ettei kukaan huomaa?


    • Aurelianus

      Jos olisin opettaja, en ehkä kykenisi opettamaan uskottavasti mitään uskontoa, sillä näkemykseni mukaan kaikilla uskovilla on henkinen vamma. Tuo käsitys ei voisi olla näkymättä mm. sanavalinnoissa.

    • eräs a

      >>onko teidän uskovaisten mielestä väärin että kristinuskoon kuuluva yrittää opettaa ja saada lapset omaksumaan uskontoonne liittyviä asioita?

      Täällä on eräs Aabraham, joka sanoo olevansa opettaja.
      Hän on kyllä oikeassa siinä, ettei uskonnon opettajan tehtävä ole tehdä oppilaista uskovaisia. On siis väärin opettajalta yrittää saada lapset omaksumaan uskonnon asioita.

      Oma mielipiteeni on, että opettajan pitää kertoa tosiasiat oikein.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000011119772

    • eunice

      hei et tainnunt saada vastausta kysymykseesi....kuten tavallista ymmärsivät väärin ja äityivät siitä tappelemaan.Tässä on sinulle linkki, ota yhteys päätoimittajaan hänellä on suomalaisena naisena kokemusta islaminopetuksesta koskapa on itsekin opettanut,pirauta.En itse lähde kommentoimaan tässä sen enempää.Kokemus on hyväksi ja opetus jää kovin pintapuoliseksi jos et itse ole erittäin perehtynyt islamin ja eri kulttuurien asioihin.Riippuu ryhmästä kenelle opetat ja myös paljon joudut kohtaamaan kulttuuria ja sitä kuinka se sekoittuu islamin uskoon jos opetat moku lapsia esim.Mutta ota yhteys tuohon henkilöön on mukava sisko ja varmasti osaa neuvoa.

      • eunice

    • poistettin viestiä???

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      37
      3461
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1694
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1595
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1490
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1300
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      29
      1215
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1115
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      262
      1086
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      1000
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      991
    Aihe