Keitin eilen aivan ohjeen mukaan Uncle riisiä ja riisi kummasti meni muuromaiseksi, ei ollut sellasta irtonaista kuin sen pitäisi...
Missähän vika?
Kiitos asiallisille vastaajille=)
Uncle Bens ja puuroutuminen?!
2
578
Vastaukset
- Asafoetida
Riisi tietysti muuttuu sokeriksi elimistössä eikä sitä pitäisi syödä ollenkaan - niinkuin ei mitään muutakaan, paitsi rasvaa, jolloin maksa muodostaa sen kamalan sokerin.
Ai niin, asiallisille... anteeksi!
En oikein ymmärrä, miksi pitäisi käyttää esikeitettyä riisiä - paitsi jos ei muuta saa.
Esikeittämättömät riisit kypsyvät 20-25 minuutissa ja jos vettä on 2 x riisin määrä, basmati tai jasmiiniriisi ei todellakaan puuroudu.
Varmaan loukkaan sinua, mutta olkoon joillekin muille opiksi. Irtonainen riisi siis keitetään näin:
- huuhdo riisi 3-4 kertaa kylmässä vedessä
- keitä 2 x riisin määrä vettä
- lisää riisi ja suola ja sekoita
- odota kunnes kiehuu ja sekoita uudelleen
- anna kiehua tiiviin kannen alla alhaisella lämmöllä 15 min avaamatta ja sekoittamatta
- anna seistä kannen alla 10 min ilman lämpöä alla (esim. korkkinen pannunalusta on hyvä)
- irroita riisi esim. syömäpuikolla sekoittamalla - zaatar
mutta riisiä olen keittänyt menestyksellä jo parikymmentä vuotta. Käytän lähes yksinomaa hyvälaatuista persialaista valkoista pitkää riisiä.
Tässä perus riisiohjeeni.
2 lasia riisiä
3 lasia vettä (tai kanalientä)
3 rkl ruokaöljyä
suolaa
Huuhtele riisi huolellisesti siivilässä vesihanan alla niin, että vesi pysyy kirkkaana.
Poista vesi riisistä lätkimällä siivilän pohjaa.
Kuumenna öljy laajapohjaisessa kattilassa ja lisää riisi vähitellen samalla sekoittaen.
Kuullota riisiä öljyssä pari minuuttia, mutta varo kuumentamasta sitä liikaa, sillä silloin riisi muuttuu valkoiseksi jäykäksi seokseksi.
Lisää vesi tai kanaliemi.
Nesteen ei tarvise olla kiehuvaa, mutta esim. suomalainen hanavesi on liian kylmää.
Lisää suola ja kiehauta.
Sulje kansi ja taita keittiöpyyhe kannen päälle.
Keitä pienenpienellä lämmöllä 20 min kantta avaamatta.
Jos on kysymyksessä sähköliesi, poista kattila levyltä ja odota vielä 5-10 minuuttia ennenkuin avaat kannen. Sekoita riisiä haarukalla pohjia myöten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187