tillilihaa

tillilihaa

Koulusta aikaa parikymmentä vuotta. MItä jaäi mieleen -

No tietysti TILLILIHA.

Vieläkö tätä herkkua Suomen nuorisolle taritaan?

39

9925

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope

      Itse olen syönyt kouluruokaa opettajana kymmenen vuotta. Sinä aikana ainakaan ei ole tillilihaa ikävä kyllä tarjottu. Se on oikeasti herkkua, teen sitä joskus itse.

    • Nimetön

      No, eipä ole kouluaikanani tillilihaa näkynyt.. Äiti kyl sano, et se on ihan kauheeta, mut en voi ite sanoo mitään kun en oo koskaan maistanu..

    • -TP-

      Muistan minä vieläkin tillilihan,jota tarjottiin ollessani ala-asteella 80-luvulla. Hirveetä,sanon minä. En kylläkään koskaan tykännyt siitä, enkä nyt aikuisena, kun siitä on jäänyt trauma.

      Siskoni,joka kävi ala-asteen 70-luvulla,kertoi,että hänen koulussaan oli myös silloin tarjottu tillilihaa. Ja hän yhtyy minun tillilihan inhomiskuoroon.

      Mutta ihmiset vaan ovat erilaisia,jotkut tykkäävät tillilihasta ja jotkut eivät voi sietää sitä...

      • Make60

        Kyllä nyt puhut ihan pehmosia. Koulussa tilliliha, kanaviilokki, maksakastike, maksalaatikko, puuropäivät ja kesäkeitto olivat ihan hieveutä ruokia joita ei kukaan pitänyt. nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta. Tilliliha ei ollut hyvää vaikka sitä itse teki kotitaloustunnilla, se ei ole mikään makuelämys koska kyseinen ruoka ei maistu millekkäänn. Jos kouluissa vaikka kerran vuodessa tarjottaisiin vaikka pippupihviä hätän sisäfileestä tai jotain kunnon uunipaistia porsaanlihasta niin varmaan kaikki söisivät. Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa.


      • NELLI
        Make60 kirjoitti:

        Kyllä nyt puhut ihan pehmosia. Koulussa tilliliha, kanaviilokki, maksakastike, maksalaatikko, puuropäivät ja kesäkeitto olivat ihan hieveutä ruokia joita ei kukaan pitänyt. nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta. Tilliliha ei ollut hyvää vaikka sitä itse teki kotitaloustunnilla, se ei ole mikään makuelämys koska kyseinen ruoka ei maistu millekkäänn. Jos kouluissa vaikka kerran vuodessa tarjottaisiin vaikka pippupihviä hätän sisäfileestä tai jotain kunnon uunipaistia porsaanlihasta niin varmaan kaikki söisivät. Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa.

        kaikkein paras ja ihmisystävällisin ratkaisu olisi antaa kaikille oppilaille 20 euroa rahaa päiväruokailuun. Sillähän ei tietysti paljon mitään saa, mutta jotain kuitenkin.
        On hirveää miten yhteiskunta pakottaa syömään laitosruokaa ilman valinnanmahdollisuutta!!
        Ei puutu kuin se että joutuisi itse tiskaamaan, on törkeää sekin että pitää itse kantaa astiat pois pakkoruokailun jälkeen!!


      • lounaaseen
        NELLI kirjoitti:

        kaikkein paras ja ihmisystävällisin ratkaisu olisi antaa kaikille oppilaille 20 euroa rahaa päiväruokailuun. Sillähän ei tietysti paljon mitään saa, mutta jotain kuitenkin.
        On hirveää miten yhteiskunta pakottaa syömään laitosruokaa ilman valinnanmahdollisuutta!!
        Ei puutu kuin se että joutuisi itse tiskaamaan, on törkeää sekin että pitää itse kantaa astiat pois pakkoruokailun jälkeen!!

        Ehdotapa, sitä summaa isällesi lounasrahaksi. Ehkä hän haluaa satsata oman Nellinsä lounaaseen sen verran kuussa. Kyllä lounaallesi tekijän luulisi löytyvän vaikkapa lähikuppilasta ellei kouluruoka kelpaa.


      • onyk
        NELLI kirjoitti:

        kaikkein paras ja ihmisystävällisin ratkaisu olisi antaa kaikille oppilaille 20 euroa rahaa päiväruokailuun. Sillähän ei tietysti paljon mitään saa, mutta jotain kuitenkin.
        On hirveää miten yhteiskunta pakottaa syömään laitosruokaa ilman valinnanmahdollisuutta!!
        Ei puutu kuin se että joutuisi itse tiskaamaan, on törkeää sekin että pitää itse kantaa astiat pois pakkoruokailun jälkeen!!

        sellaista kirjolohimureketta eli koiranmakkaraa on missä on tillinpalasia :S


      • ajattelin vain mainita..
        Make60 kirjoitti:

        Kyllä nyt puhut ihan pehmosia. Koulussa tilliliha, kanaviilokki, maksakastike, maksalaatikko, puuropäivät ja kesäkeitto olivat ihan hieveutä ruokia joita ei kukaan pitänyt. nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta. Tilliliha ei ollut hyvää vaikka sitä itse teki kotitaloustunnilla, se ei ole mikään makuelämys koska kyseinen ruoka ei maistu millekkäänn. Jos kouluissa vaikka kerran vuodessa tarjottaisiin vaikka pippupihviä hätän sisäfileestä tai jotain kunnon uunipaistia porsaanlihasta niin varmaan kaikki söisivät. Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa.

        "nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta."

        jaa-a, kyllä meidän koulussa kesäkeittoa on vielä näkynyt.

        "Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa. "

        Ainakin kerran vuodessa on omassa koulussa ollut pizzaa, joskus oli myös tortillaakin, johon sai itse valita täytteet. Täytyy kyllä sanoa että kerran vuodessa on ihan tarpeeksi ns. roskaruoalle, tuli vain mieleen brittien kouluruokailu Jamien kouluruokaa-sarjan alussa. Onneksi Suomessa paljon terveellisempää :)
        Ai niin, pizzaa täytyy kyllä vähän haukkua, olivat nimittäin keittäjät saaneet neron leimauksen sitä tehdessään että laitetaas vähän banaania joukkoon niin johan maistuu. Ei maistunut. :/


      • Bobby boy
        ajattelin vain mainita.. kirjoitti:

        "nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta."

        jaa-a, kyllä meidän koulussa kesäkeittoa on vielä näkynyt.

        "Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa. "

        Ainakin kerran vuodessa on omassa koulussa ollut pizzaa, joskus oli myös tortillaakin, johon sai itse valita täytteet. Täytyy kyllä sanoa että kerran vuodessa on ihan tarpeeksi ns. roskaruoalle, tuli vain mieleen brittien kouluruokailu Jamien kouluruokaa-sarjan alussa. Onneksi Suomessa paljon terveellisempää :)
        Ai niin, pizzaa täytyy kyllä vähän haukkua, olivat nimittäin keittäjät saaneet neron leimauksen sitä tehdessään että laitetaas vähän banaania joukkoon niin johan maistuu. Ei maistunut. :/

        Big maccejä, pitzoja, karkkipusseja koululaisille. Isin ja äidin pikku mussukoille.
        Muuten tulee itku.


      • Emäntä
        NELLI kirjoitti:

        kaikkein paras ja ihmisystävällisin ratkaisu olisi antaa kaikille oppilaille 20 euroa rahaa päiväruokailuun. Sillähän ei tietysti paljon mitään saa, mutta jotain kuitenkin.
        On hirveää miten yhteiskunta pakottaa syömään laitosruokaa ilman valinnanmahdollisuutta!!
        Ei puutu kuin se että joutuisi itse tiskaamaan, on törkeää sekin että pitää itse kantaa astiat pois pakkoruokailun jälkeen!!

        Kouluruokaa ei tosiaan ole kenenkään pakko syödä, ja aika varakas täytyy olla, jos 20 € saa päivittäin lounaaseen.
        Tillilihaa ei tarjota enää nykyajan koululaisille.


      • Ope
        Make60 kirjoitti:

        Kyllä nyt puhut ihan pehmosia. Koulussa tilliliha, kanaviilokki, maksakastike, maksalaatikko, puuropäivät ja kesäkeitto olivat ihan hieveutä ruokia joita ei kukaan pitänyt. nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta. Tilliliha ei ollut hyvää vaikka sitä itse teki kotitaloustunnilla, se ei ole mikään makuelämys koska kyseinen ruoka ei maistu millekkäänn. Jos kouluissa vaikka kerran vuodessa tarjottaisiin vaikka pippupihviä hätän sisäfileestä tai jotain kunnon uunipaistia porsaanlihasta niin varmaan kaikki söisivät. Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa.

        Maksalaatikko ja puurot ovat syödyimpiä ruokia oppilaiden keskuudessa, ainakin meidän koulussa. Kanaviillokkia ei enää ole sillä nimellä, mutta mitä nämä broilerhöystöt ja -kastikket muuta ovat kuin kanaviillokkia kasviksilla tai hedelmillä höystettynä ja eri nimillä eikä kukaan valita.

        Tillilihasta, kesäkeitosta ja jauhemaksakastikkeesta ei ole mitään valittamista. Niitä ei vain enää ole tarjolla. Maksaruokia ei ole muuta tarjolla kuin maksalaatikkoa.

        Kouluruokaan varattu rahamäärä on niin pieni/oppilas/vrk, että siihen nähden Suomen kouluissa syödään todella hyvinja terveelisesti vai oletteko nähneet nälkiintyneitä oppilaita.

        Pizzat ja kebabit ovatnykyään niin arkiruokaa ja jos on tottunut syömään vain niitä, ei ole ihme, että oikea perusruoka ei maistu.


      • Mie
        Make60 kirjoitti:

        Kyllä nyt puhut ihan pehmosia. Koulussa tilliliha, kanaviilokki, maksakastike, maksalaatikko, puuropäivät ja kesäkeitto olivat ihan hieveutä ruokia joita ei kukaan pitänyt. nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta. Tilliliha ei ollut hyvää vaikka sitä itse teki kotitaloustunnilla, se ei ole mikään makuelämys koska kyseinen ruoka ei maistu millekkäänn. Jos kouluissa vaikka kerran vuodessa tarjottaisiin vaikka pippupihviä hätän sisäfileestä tai jotain kunnon uunipaistia porsaanlihasta niin varmaan kaikki söisivät. Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa.

        matkat gourmet ravintoloihin ympäri maata. Lisäksi erilaiset viinit ruokailuun? Hanhenmaksa palleroita, härän piffejä, riistaa, hainevä keittoa... Unohtamatta alku- ja jälkiruokia.


      • Ihmettelee
        NELLI kirjoitti:

        kaikkein paras ja ihmisystävällisin ratkaisu olisi antaa kaikille oppilaille 20 euroa rahaa päiväruokailuun. Sillähän ei tietysti paljon mitään saa, mutta jotain kuitenkin.
        On hirveää miten yhteiskunta pakottaa syömään laitosruokaa ilman valinnanmahdollisuutta!!
        Ei puutu kuin se että joutuisi itse tiskaamaan, on törkeää sekin että pitää itse kantaa astiat pois pakkoruokailun jälkeen!!

        Mietihän vähän kuinka paljon rahaa koululta menisi! Nyt kun yhden oppilaan koulu ruokaan voidaan käyttää paivittän 40-80senttiä! Joten kerroppa mistä tälläinen lisäys budjettiin saadaan?? Kun muuenkin rahat ovat vähissä. Ja se että astiat joudutaan viemään itse ei minusta ole kovin kauheaa, ottaen huomioon että ruoka on meille muuten ilmainen!


      • Make60
        Ihmettelee kirjoitti:

        Mietihän vähän kuinka paljon rahaa koululta menisi! Nyt kun yhden oppilaan koulu ruokaan voidaan käyttää paivittän 40-80senttiä! Joten kerroppa mistä tälläinen lisäys budjettiin saadaan?? Kun muuenkin rahat ovat vähissä. Ja se että astiat joudutaan viemään itse ei minusta ole kovin kauheaa, ottaen huomioon että ruoka on meille muuten ilmainen!

        Kouluihin takaisin ruokaraha jotka vanhemmat maksaisi niin saataisiin kouluihin kunnon ruokaa.
        Sopiva ruokaraha olisi vaikka 3€ oppilasta kohti
        niin tämän lisäksi se rahamäärä mitä kunnat on budjetoinut ruokailuun niin sen pitäisi riittää.


      • Make60
        Ope kirjoitti:

        Maksalaatikko ja puurot ovat syödyimpiä ruokia oppilaiden keskuudessa, ainakin meidän koulussa. Kanaviillokkia ei enää ole sillä nimellä, mutta mitä nämä broilerhöystöt ja -kastikket muuta ovat kuin kanaviillokkia kasviksilla tai hedelmillä höystettynä ja eri nimillä eikä kukaan valita.

        Tillilihasta, kesäkeitosta ja jauhemaksakastikkeesta ei ole mitään valittamista. Niitä ei vain enää ole tarjolla. Maksaruokia ei ole muuta tarjolla kuin maksalaatikkoa.

        Kouluruokaan varattu rahamäärä on niin pieni/oppilas/vrk, että siihen nähden Suomen kouluissa syödään todella hyvinja terveelisesti vai oletteko nähneet nälkiintyneitä oppilaita.

        Pizzat ja kebabit ovatnykyään niin arkiruokaa ja jos on tottunut syömään vain niitä, ei ole ihme, että oikea perusruoka ei maistu.

        Nykyisin perusruoka on aivan muuta kuin -70-80 luvuilla. Koululaitos ja muut laitokset muuttavat ruokalistaa aivan liian hervoin vastaamaan sen aikakauden ruokakulttuuria mitä ihmiset syövät 2000 luvulla. Itse olen täälähetkellä töissä Neste Oilin jalostamolla porvoossa. Siellä ruokalan ruuat ovat ihän hyviä mutta kun on syönyt 6 kuukautta erilaisia liha- tai kalakastikeruokia niin rupeaa kyllästyttämään. Vaihtelu tekisi terää mutta siihen hintaan ei mitään muutoksia ole luvassa.
        Paikka on niin syrjässä ettei muita ruokapsikkojs ole lähellä. Vaikka olen 1960 syntynyt niin ruokatottumukset ovat muuttuneet meneen kertaan vuosikymmenien aikana.


      • hunni
        Make60 kirjoitti:

        Kyllä nyt puhut ihan pehmosia. Koulussa tilliliha, kanaviilokki, maksakastike, maksalaatikko, puuropäivät ja kesäkeitto olivat ihan hieveutä ruokia joita ei kukaan pitänyt. nykyjään onneksi tilliliha ja kesäkeitto on poistettu ruokalistalta. Tilliliha ei ollut hyvää vaikka sitä itse teki kotitaloustunnilla, se ei ole mikään makuelämys koska kyseinen ruoka ei maistu millekkäänn. Jos kouluissa vaikka kerran vuodessa tarjottaisiin vaikka pippupihviä hätän sisäfileestä tai jotain kunnon uunipaistia porsaanlihasta niin varmaan kaikki söisivät. Yksi ihmetyksen aihe on miksi kouluissa ei tarjota kouluruokailuissa esim. pizzaa, kebabbia tai hampurilaisia kerran vuodessa.

        Syö sinä vaan kotonasi niitä härän sisäfileitä. Koulussa opiskellaan eikä mässäillä herkuilla! Kyllä se oppi päähän menee kalakeitollakin!


    • Hyvää ruokaa

      Kyllä se on niin, että tilliliha on historian havinaa. En ole ainakaan kertaakaan itse kohdannut kyseistä ruokalajia, ja takana on ala-asteen, yläasteen, lukion ja nyt yliopistojenkin ruokaloita. Tilliliha vaikuttaa pikemminkin vanhankansan urbaanilegendalta, ja samaa voin sanoa maksakastikkeesta.

      • Vanhanajan akka

        tarjottiin kyllä niin tillilihaa kuin maksakastikettakin. Vielä 80-luvun lopussa ja tais olla 90-luvun alussa. Eli ei ole urbaanilegendaa. "ennen vanhaan" - tunnen tässä itseni vanhukseksi, hehe, heh...voi teitä, lapsukaiset!!!!


      • Baidu

        Tilliä ja lihaa.Hoohhoohoo tillilihaa ei ole olemassakaan.


      • UGGGH!
        Baidu kirjoitti:

        Tilliä ja lihaa.Hoohhoohoo tillilihaa ei ole olemassakaan.

        Tilliliha oli (ja on) ainoa ruoka, josta itselleni tulee tunne, että se on ruumiini happo-emästasapainon vastainen. Siis henkisesti tuntuu, että ruumiini hylkii sitä. Tunne, että se ruoka on niin alkalista tai jotain ettei pysy syömään.

        Siksi inhoan sitä.


      • käy Prismassa!
        Baidu kirjoitti:

        Tilliä ja lihaa.Hoohhoohoo tillilihaa ei ole olemassakaan.

        Ainakin Prisman säilykehyllyistä löytyy tillilihaa, käy vaikka huviksesi katsomassa!


    • KALLIS

      meepä katsomaan mitä tilliliha maksaa. ? purkki ja sen syö yksin.

    • johanna

      Mää muistan myös ton tillilihan yöks!!!!
      Muistaako kukaan vatkulia ja mahdetaankohan sitä enää kouluissa tarjoilla?

      • joo

        En kyllä yhtään ihmettele, jos tillilihat ym.
        ei kouluissa nykyäänkään uppoo, ei ne uponnu
        20v. sittenkään ku ehkä sianruoka-astiaan.
        Mut vielä piste iin päälle. Meillä oli ammatti-
        koulussa sellasta pöperöö kun SIPATTI, eli valko-
        kastikkeessa lillu savukinkunpaloja. Se vasta
        YÖKS oli.


      • kouluajoiltani!!
        joo kirjoitti:

        En kyllä yhtään ihmettele, jos tillilihat ym.
        ei kouluissa nykyäänkään uppoo, ei ne uponnu
        20v. sittenkään ku ehkä sianruoka-astiaan.
        Mut vielä piste iin päälle. Meillä oli ammatti-
        koulussa sellasta pöperöö kun SIPATTI, eli valko-
        kastikkeessa lillu savukinkunpaloja. Se vasta
        YÖKS oli.

        HYI SAATANA, siihen varrattuna tilliliha oli herkkua.
        Itse asiassa mun karmeimmat koulumuistot ala-asteelta liittyy ruokailuun. Meillä oli kiihkouskovainen natsi-opettaja, joka pakotti syömään nuo kaikki kammottavat ruuat. Sillä oli tarkka lista päässään, mistä ruuasta kukakin oppilas ei pitänyt, joten se tiesi aina kyylätä vieressä oikeina päivinä.


    • nasu

      Ei ole näkyny tillilihaa, mut en kyl oo ollu koulussakaan noin 4 vuoteen. Mut ei kyl ollu mun aikana ainankaan ylä-asteella, sitä en muista oliko ala-asteella. Siel on kyl ehkäpä saattanut ollakin viel! Mun mielestä nykypäivänä peruskoulun ruuat ei ole muutenkaan hääppösiä, mut sit taas ammattikoulun ja lukioiden ruuat on ihan hyviä. Miksei siis peruskoulun ruuatkin voisi olla?

      • Ope

        Peruskouluissa ja lukioissa syödään yleensä samaa ruokaa, joten ei lukioruoka voi olla parempaa. Ammattikouluista en tiedä.


      • Ope kirjoitti:

        Peruskouluissa ja lukioissa syödään yleensä samaa ruokaa, joten ei lukioruoka voi olla parempaa. Ammattikouluista en tiedä.

        Tiedän yhden lukion joka tekee itse omat ruokansa ja sen ruuat on ollu kehuttuja. Mut juu yleensä perukouluilla ja lukioilla on samat ruuat. Ja ne ei oo kovin hääppösiä. Ammattikoulujen ruuat on paljon parempia. Mistä moinen voi johtua? Miksi ammattikoulujen ruuat on parempia?


      • Siksi parempaa
        tietokonevirus kirjoitti:

        Tiedän yhden lukion joka tekee itse omat ruokansa ja sen ruuat on ollu kehuttuja. Mut juu yleensä perukouluilla ja lukioilla on samat ruuat. Ja ne ei oo kovin hääppösiä. Ammattikoulujen ruuat on paljon parempia. Mistä moinen voi johtua? Miksi ammattikoulujen ruuat on parempia?

        Ammattikouluissa on yleensä ravintola ja cateringalan opiskelijat tekemässä ruoan, mutta ohjeet ovat aivan presiis samat kuin peruskoiluillakin :) joten, mielikuvituksen tepposia :D


    • Ruokafani

      Meidän koulussa oli viime talvena perinneviikko, ja yhtenä päivänä oli tillilihaa.

      Liha oli uskomattoman hyvää, ja lapset tykkäsivät.

      Kai ruokalanpitäjä Sodexho oli kehittänyt oman reseptin kuitenkin 70-luvun malllista.

      • todella maukasta

        kun sen tekee oikeaoppisesti vasikanlihasta.
        Lisäksi terveellistä.
        Perinneruoat kunniaan tässä pizzakansan maassa.
        Kotiruoka-kirja kätöseen ja kokkaamaan.
        On meinaan jotain joka säilyy isältä pojalle-tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.


    • mantelikala!!!

      Tiullilihahan on yleensä ottaen ihan hyvää mutta entäs mantelikala??? se vasta pahaa olikin. Kylla ainakin meillapäin vielä vuosina 92-98 koulussa oli tillilihat ja kesäkeitot ruokalistalla!

    • jollain

      Lykätä tillilihan teko ohjetta?

      Nyt kun joku otti asian esille niin rupes tekemään mieli tillilihaa. Meinaan oikeesti minusta tämä on hyvä ruoka!

      • Jyväskyläläinen vm. 1952

        Keitetty liha:
        500-600 g lampaanlihaa (ei paistia tai filettä)
        5-6 dl vettä
        1 porkkana
        1 tl suolaa
        2 maustepippuria
        tillinvarsia

        Keitä puhdistettu ja 4-5 osaan paloiteltu liha, joukossa porkkana pitkittäin halkaistuna ja mausteet. Leikkaa keitetty liha haarukkapaloiksi.

        Kastike:
        2 rkl voita
        2 rkl vehnäjauhoja
        keitinlientä
        liraus etikkaa tai sitruunamehua (jos haluaa)
        runsaasti hienonnettua tilliä

        Sulata voi ja siivilöi & sekoita vehnäjauhot voihin, niin että ne ovat kokonaan rasvaisia ja kiiltäviä. Lisää siivilöityä keitinlientä pienissä erissä hyvin vatkaten, kunnes kastike on sopivanpaksuista. Keitä n. 10 minuuttia ja lisää mausteet. Jos käytät kuivattua tilliä, lisää se n. 5 minuutin keittämisen jälkeen.


        Ylijäänyt keitinliemi tietysti kannattaa säästää esim. risottoa varten.

        (Mikä ihme tässä voi olla 'yök'? Taidanpa tehdä itsekin tänään, jos vain saan sopivaa lampaanlihaa...)


      • laittamaan :)
        Jyväskyläläinen vm. 1952 kirjoitti:

        Keitetty liha:
        500-600 g lampaanlihaa (ei paistia tai filettä)
        5-6 dl vettä
        1 porkkana
        1 tl suolaa
        2 maustepippuria
        tillinvarsia

        Keitä puhdistettu ja 4-5 osaan paloiteltu liha, joukossa porkkana pitkittäin halkaistuna ja mausteet. Leikkaa keitetty liha haarukkapaloiksi.

        Kastike:
        2 rkl voita
        2 rkl vehnäjauhoja
        keitinlientä
        liraus etikkaa tai sitruunamehua (jos haluaa)
        runsaasti hienonnettua tilliä

        Sulata voi ja siivilöi & sekoita vehnäjauhot voihin, niin että ne ovat kokonaan rasvaisia ja kiiltäviä. Lisää siivilöityä keitinlientä pienissä erissä hyvin vatkaten, kunnes kastike on sopivanpaksuista. Keitä n. 10 minuuttia ja lisää mausteet. Jos käytät kuivattua tilliä, lisää se n. 5 minuutin keittämisen jälkeen.


        Ylijäänyt keitinliemi tietysti kannattaa säästää esim. risottoa varten.

        (Mikä ihme tässä voi olla 'yök'? Taidanpa tehdä itsekin tänään, jos vain saan sopivaa lampaanlihaa...)

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi että mikä tässä voi olla niin "yök".
        Oikein vesi herahti kieleen kun luin tuon reseptisi. Taidankin tehdä sitä jo viikonlopuksi
        kun meidän perheessä kaikki pitävät siitä, sekä vanhat että nuoret.


    • kouluavustaja

      kyllä tillilihaa vielä kouluissa syödään tai ainakin siinä koulussa jossa olen töissä...
      Kyseinen ruokaa kelpaa lapsille siinä missä muutkin ruuat. Tilliliha on vaan saanut vähän huonon maineen.

    • ruokakuski

      hei!voin kertoa sulle etta tillilihaa ei mene kouluihin!8 v.kokemus catering palveluista.

    • Anonyymi

      Suomen vihatuin kouluruoka!

    • Anonyymi

      Riippuu ihan tekijöistä, meillä tilliliha, kanaviillokki jne olivat erinomaisia, mutta laitoskeittiöissä tehtynä eivät välttämättä olekaan ja voihan ne tehdä huonosti koulun omassakin tai missä tahansa.

      Eineksinä eivät taida ola kovinkaan hyviä. Ennen oli kaupassa jotain tillikalaa tjsp peltipurkissa, se oli myös tosi hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe