Tänään näin,kun yks nainen ajoi puoliks liikentenjakajan yli. Kuului vaan poks kun pohja pamahti jakajan reunaan, mutta ei näyttänny mitään hajoavan. Sitten sama naikkonen yritti parkkeerata autoa ja melkein töräytti viereisen auton kylkeen ja sitten yritti saasa autoa vähän paremmin parkkiin, mutta lopulta auto oli parkissa mutta viereisen auton kuski ei varmasti pääse autoonsa kuskin ovesta, kun siihen jäi semmoset 20-25cm väliä. Kuski oli arviolta 40-50vuotias nainen.
Naiset
8
641
Vastaukset
- tietoa
Nainen, 40-50 vuotta, toheloinut vähän liikenteessä. Mikä auto, missä tapahtui (paikkakunta), oliko parkkeeraus peruuttamista, jne?
- Turvaton.
Eikös se letkautus mene niin että: akka ratissa = auto ilman kuskia! Eihän sitä yleistää voi mutta kyllä tämä valitettavan usein pitääkin melkolailla paikkaansa. Sama vika on monesti että auto ei ole hallinnassa kun puikoissa on papparainen jolla hyvällä tuurilla puolet ruokavaliosta koostuu pillereistä vanhuuden vaivoihin. Kyllähän naisetkin ovat ihan päteviä kuskeja kunhan he vain pitäisivät ajotaitojaan yllä. Ei naiskuskeja ja näitä papparaisia erota liikenteen seasta muutoin kuin silloin kun rattia pyörittelee joku sellainen joka ei todellisuudessa hallitse autoaan. Tilastoja tuskin on olemassa mutta varmasti tällainenkin asia vaikuttaa kun nykytrendihän on se että jossain vaiheessa elämää pitää se avioero saada kokea ja kun tällainen kotirouva joka on hankkinut ajokortin joskus nakkisotien aikaan ottaa ns. oman elämänsä "hallintaan" lähtemällä etsimään kadotettua nuoruuttaan ilman sitä ukkoa joka on yleensä hoitanut ajopuolen niin siinäpä meillä kuski! Tämä ex-kotirouva on ennen ollut n. 5-6 kertaa vuodessa kuskina jossain lavatansseissa ja nyt pitäisikin pärjätä tavallisessa liikenteessä, ei hyvä, ei todellakaan hyvä. Siihenhän ei voida tehdä mitään lakia että tällaiset eronnet "lavakuskit" velvoitettaisiin käymään ajokokeissa mutta ikäihmisten kohdalla pitäisi tällainen "inssiajo-järjestelmä" kehittää. En muista tarkkoja ikävuosia milloin nykyään pitää iäkkäämpien ihmisten käydä lääkärintarkastuksessa jotta ajokortti pysyisi voimassa mutta tällainen "lääkärintarkastus" ei todellakaan takaa pienimmässäkään määrin tällaisen ikäihmisen ajokykyä. On tuttuja vakiolääkäreitä jotka eivät välttämättä puutu asiaan vaikka syytä olisikin ym.ym. Kun ikäihminen läpäisee nämä minimivaatimukset lääkärintarkastuksessa niin mitä sitten? Varsinkin reaktiokyky ja yleensäkkin "uskallus" liikenteessä ovat melko pohjalukemissa ja tällainen kuski on oikeasti todella vaarallinen "pommi" liikenteessä. Jokainen "normaali" kuski joka liikkuu autollaan tienpäällä ei varmasti ole voinut välttyä näkemästä tällaisia "papparaisia" jotka eivät ole enää kyvykkäitä ajamaan autoa, mopoa, invamopoa tms. Vaikea sanoa mikä olisi se ikä milloin alettaisiin pitämään ihan oikea inssiajo ikäihmisille jossa nähtäisiin todellinen ajokyky eikä vain lääkärin toteama aistien minimitoimivuus. Ehkä 60v, ehkä 65v, en tiedä mutta mitä iäkkäämpi kuljettaja sen tiheämpään näitä "inssejä" tulisi suorittaa. Tämähän tietenkin maksaa mutta jos ikäihmisellä on varaa pitää autoa ja ajaakkin sillä niin kyllä hänellä on silloin varaa maksaa tämä inssikin. Hänhän voi jättää vaikka pari päivää välistä pois jolloin on syytämässä pientä eläkettään kaupan hedelmäpeliin ja käyttää nekin rahat siihen inssiin. (no, vähän ilkeästi sanottu mutta se on totta varsin monen eläkelläisen kohdalla.) Ei naiset ole se suurin huolenaihe liikenteessä eikä ikäihmisetkään sillä rattijuopot, huumehörhöt ja rajojaan kokeilevat nuoret ovat niitä suurimpia riskitekijöitä mutta heille ei oikeastaan voi mitään.
oli asiaakin joukossa, mutta täyttä höpöäkin.
Olet ilmeisesti nuori kaveri suoraan peruskoulusta, kun et osaa edes suhteellisen sujuvasti kirjoittaakaan.
Sitten asiaan. Millä perustelet sitä, että joskus 60-65 -vuotiaana pitäisi käytännössä panna autokoulu uusiksi? Olen itse yli 60 ja tunnen monta ikäistäni ja vanhempaa, joilla kaikilla äly pelaa sen verran hyvin, että eivät varmasti ole liikenteessä haitaksi. Montako kolaria olet itse ajanut? Minulla se ensimmäinenkin on ajamatta. Ja pyrin välttämäänkin sitä.
Lääkärintarkastuksissa olen joutunut käymään noin viiden vuoden välein KOKO sen ajan, minkä ajokortti minulla on ollut eli vuodesta 1962 lähtien. Auton käsittely liikenteessä ei tuota mitään vaikeuksia oli sitten keli mikä tahansa. Ainut mikä haittaa on lisääntynyt valon tarve joten pyrin välttämään pimeässä ajoa. Toinen haitta on rekat jotka talvella kaahaavat rajoitinta vasten kelillä kuin kelillä. Sitten niitä on pitkitäi ja poikittain tienvarsilla.- Naisautoilija
sitroen kirjoitti:
Olet ilmeisesti nuori kaveri suoraan peruskoulusta, kun et osaa edes suhteellisen sujuvasti kirjoittaakaan.
Sitten asiaan. Millä perustelet sitä, että joskus 60-65 -vuotiaana pitäisi käytännössä panna autokoulu uusiksi? Olen itse yli 60 ja tunnen monta ikäistäni ja vanhempaa, joilla kaikilla äly pelaa sen verran hyvin, että eivät varmasti ole liikenteessä haitaksi. Montako kolaria olet itse ajanut? Minulla se ensimmäinenkin on ajamatta. Ja pyrin välttämäänkin sitä.
Lääkärintarkastuksissa olen joutunut käymään noin viiden vuoden välein KOKO sen ajan, minkä ajokortti minulla on ollut eli vuodesta 1962 lähtien. Auton käsittely liikenteessä ei tuota mitään vaikeuksia oli sitten keli mikä tahansa. Ainut mikä haittaa on lisääntynyt valon tarve joten pyrin välttämään pimeässä ajoa. Toinen haitta on rekat jotka talvella kaahaavat rajoitinta vasten kelillä kuin kelillä. Sitten niitä on pitkitäi ja poikittain tienvarsilla.Minäkin näen useasti liikenteessä miehiä jotka kaahaavat ylinopeutta, ohittavat vaarallisissa kohdissa, ajvat ilman että turvavyö on kiinnitetty jne. He varmaankin ovat niin erinomaisia autoilijoita, että heille ei koskaan käy mitään onnettomuutta liikenteessä. Hienoa.
- Turvaton
sitroen kirjoitti:
Lääkärintarkastuksissa olen joutunut käymään noin viiden vuoden välein KOKO sen ajan, minkä ajokortti minulla on ollut eli vuodesta 1962 lähtien. Auton käsittely liikenteessä ei tuota mitään vaikeuksia oli sitten keli mikä tahansa. Ainut mikä haittaa on lisääntynyt valon tarve joten pyrin välttämään pimeässä ajoa. Toinen haitta on rekat jotka talvella kaahaavat rajoitinta vasten kelillä kuin kelillä. Sitten niitä on pitkitäi ja poikittain tienvarsilla.Se tärkeä seikka minulla jäi mainitsematta tuossa kirjoituksessani, nimittäin se että kun ikää kertyy lisää niin asenne pysyy silti samana. Tarkoitan sillä sitä että kun me suomalaiset olemme tunnetusti jääräpäitä, ei sellaista asiaa voi myöntää että kun ikää karttuu niin se aivan väistämättä vaikuttaa reaktiokykyyn, niska ei käänny enää lähimainkaan niinkuin nuorempana, näkö huononee, kuulo huononee, ym.ym. Ikääntyessä tulee samanlainen uhma kuin silloin pikkupenskana oli, eli pidetään vain jääräpäisesti siitä kiinni että yhä edelleen olisi ajokuntoinen koska ainahan niin on ollut. En todellakaan ole mikään nuori enää koska mittarissa on pian 40v ja olen nähnyt sekä isäni, vaarini ja kolmen enon uhman ikääntymistä vastaan ja on rytissyt. Kun ikää tulee tuo 60-65 niin aivan varmasti ollaan jo kaukana siitä mitä parhaimmillaan on ollut ratin takana. Se on ihan varmasti vaikea myöntää kun ei enää ole kelvollinen ratin taakse, sen olen nähnyt livenä ja olenkin sanonut lapsilleni tästä asiasta aikaisemmin puhuttaessa että ottakaa minulta auto pois vaikka väkisin sitten kun he näkevät että olen turvallisuusriski auton puikoissa. Tämä on puhuttu selväksi että näin he tekevät vaikka siitä tulisi isokin riita. Ensimmäinen kokemus näistä ikäihmisistä jotka luulevat osaavansa vielä ajaa minulla oli kun olin juuri saanut ajokortin. Olimme kokoontuneet kavereiden kanssa yhden kaverin luokse touhuamaan jotain mitä sitä nyt autojen kanssa siihen aikaan touhuttiin. Vajaa kilometri oli pihalta siihen paikkaan mistä kuului rekan torvien tööttäys ja hetikohta rysähdys, 71v papparainen oli pysähtynyt sivutieltä tullessan risteykseen odottamaan kun oli huomannut täysperärekan tulevan vasemmalta. (Vaimo istui vieressä ja hän kertoikin tapahtumien kulun eli tämä kertomani ei ole mitään oletusta.) Tämä papparainen oli sitten nostanut kytkimen ylös eikä muistanut ettei ollutkaan ottanut vaihdetta pois päältä joten Micra hyökkäsi eteenpäin vajaa kolme metriä mihin se sammui kun tämä papparainen sai polkaistua jarrua. Rekka oli vielä siinä vaiheessa niin kaukana että kerkesi kääntämään vasemmalle kaistalle jota myöten rekka olisi mahtunut hyvin ohittamaan Micran mutta tämä papparainen oli tietenkin hätääntyneenä autossa ja oli alkanut starttaamaan autoa käyntiin mutta nyt hän unohtikin painaa kytkintä ja ykkönen oli silmässä... Lopun voittekin itse arvata, papparainen kuoli mutta vaimolle ei ihme kyllä tullut oikeastaan mitään ruumiillista vammaa. Tämän pariskunnan poika oli vielä minuuttia aikaisemmin yrittänyt puhua järkeä päähän isälleen että hän lopettaisi autoilun koska oli nähnyt millaista arpapeliä se oli ollut jo pitkän aikaa, eipä vain papparaisella antanut luonto myöten myöntää että poika on oikeassa ja sillä sinnikkyydellä hän pääsi ennenaikaiseen hautaan. Tämä oli vain esimerkki mihin se voi johtaa kun ikääntyneet ajokyvyttömät kulkevat tuolla liikenteessä todellisina riskeinä, tuossa kertomassani tapauksessa onni onnettomuudessa oli se että kenellekkään sivulliselle ei käynyt kuinkaan ellei sitä tämän papparaisen lähimmäisten tuskaa ja surua oteta huomioon. On varmaan kuus- seitenkymppisissäkin ja miksei vanhemmissakin hyväkuntoisia ja päteviä ratin taakse, heillähän ei tietenkään ole mitään hätää jos tällainen ikäihmisten inssi saataisiin pakolliseksi. Voin kuvitella että varmasti sitten kun itse olen tuossa kuudenkympin iässä on tuollaiset pakolliset ikäihmisten inssit olleet käytössä jo kauan enkä tosiaan pane pahakseni sellaista. Jos olen pätevä silloin ratin taakse niin eihän minulla ole hätää, suoritan vain inssin ja saan ajella vielä jonkun vuoden. Ellen pääse läpi niin ainahan siitä autosta jonkun euron saa myytäessä...
- lol gg
sitroen kirjoitti:
Lääkärintarkastuksissa olen joutunut käymään noin viiden vuoden välein KOKO sen ajan, minkä ajokortti minulla on ollut eli vuodesta 1962 lähtien. Auton käsittely liikenteessä ei tuota mitään vaikeuksia oli sitten keli mikä tahansa. Ainut mikä haittaa on lisääntynyt valon tarve joten pyrin välttämään pimeässä ajoa. Toinen haitta on rekat jotka talvella kaahaavat rajoitinta vasten kelillä kuin kelillä. Sitten niitä on pitkitäi ja poikittain tienvarsilla.en halua mollata vanhempiakuskeja mitenkään, mutta kun nyt kyselit niin vastaan omista kokemuksistani.
ensinnäkin isäni joka on vajaat 60v ei ole kolaroinut ja ihan kohtuudella menee ajelu, mutta en silti sanoisi turvalliseksikuskiksi. jää välillä huomaamatta rinnallaoleva auto kaistaa vaihtaessa yms...
pari muutakin vastaavaa tuttua on, mutta muutama ihan ok kuskikin on vanhemmissa. kyse on ehkä hieman siittä miten tuota hyvyyttä nyt mitataan. itsekin mielestäni parivuottasitten pystyin huomioimaan enemmän asioita kerralla. en sano että nyt olisin huono ja vaarallinen kuski vieläkään, mutta mielestäni silti huonompi kuin ennen :) ikääkään ei ole kuin noin 30v :) mut 'huonokin' voi paikata huonouttaa hyvällä vilkunkäytöllä jne, niin välttyy kolareilta. jos olet kuitenkin huono ja 'tyhmä' niin kolisee. tyhmyys pätee nuorempiinkin. - mies ratissa
lol gg kirjoitti:
en halua mollata vanhempiakuskeja mitenkään, mutta kun nyt kyselit niin vastaan omista kokemuksistani.
ensinnäkin isäni joka on vajaat 60v ei ole kolaroinut ja ihan kohtuudella menee ajelu, mutta en silti sanoisi turvalliseksikuskiksi. jää välillä huomaamatta rinnallaoleva auto kaistaa vaihtaessa yms...
pari muutakin vastaavaa tuttua on, mutta muutama ihan ok kuskikin on vanhemmissa. kyse on ehkä hieman siittä miten tuota hyvyyttä nyt mitataan. itsekin mielestäni parivuottasitten pystyin huomioimaan enemmän asioita kerralla. en sano että nyt olisin huono ja vaarallinen kuski vieläkään, mutta mielestäni silti huonompi kuin ennen :) ikääkään ei ole kuin noin 30v :) mut 'huonokin' voi paikata huonouttaa hyvällä vilkunkäytöllä jne, niin välttyy kolareilta. jos olet kuitenkin huono ja 'tyhmä' niin kolisee. tyhmyys pätee nuorempiinkin.Tiedän tapauksen, missä n.80v mies meinasi ajaa Hesassa auton laiturilta mereen ja veden lämpötila oli siinä 5asteen tuntumassa. Ei vain huomannut pimeällä pienessä lumisateessa laiturin reunaa ja meinas ajaa ales. Jos siitä olis veteen menty, niin olis luultavasti lähtennyt henki kaikilta autossa olevilta (kolme alle 18v, 80vkuski ja 70v vaimo).
- jkkiiiiiii
mies ratissa kirjoitti:
Tiedän tapauksen, missä n.80v mies meinasi ajaa Hesassa auton laiturilta mereen ja veden lämpötila oli siinä 5asteen tuntumassa. Ei vain huomannut pimeällä pienessä lumisateessa laiturin reunaa ja meinas ajaa ales. Jos siitä olis veteen menty, niin olis luultavasti lähtennyt henki kaikilta autossa olevilta (kolme alle 18v, 80vkuski ja 70v vaimo).
minun mies ajelee aina pientareiden ja korokkeiden päältä. Pysäköity auto aina vinossa.
Jos joku sanoo asiasta niin hänpä näyttää, että vedä kuule käteen.
Asennetta. kaiketi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604516Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt352069Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1591455- 1641436
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti481422Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2531214Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1881137- 2031102
- 801017
- 61978