Etukäteisanteeksipyyntö: Spammaan tämän pariin paikkaan, koska toivon todella vastauksia..
Eli: Olen vaivannut päätäni tällä asialla aika kohtuuttoman paljon. Selasin kaikki aikaisemmat keskustelut läpi (tähtitiede-palstalla), mutta silmiini ei osunut kuin tuo http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=609&posting=22000000010315434 tästä aiheesta, eikä tuossa ainakaan vastattu juuta eikä jaata. Uutisointi tuosta aiheesta oli niin outo, että se jäi vaivaamaan.. Ensin kerrotaan törmäyksen tulevan ja heti seuraavana päivänä onkin laskelmissa havaittu virhe.. ja meneekin nippanappa maapallon ohi.. Haiskahtaa.. Onko ketään, joka tietäisi mitään? En ole googlettamalla löytänyt juuri tuosta nimenomaisesta asiasta mitään, sekin haiskahtaa..
Onko täällä tietäjiä?
7
447
Vastaukset
Todella kaukaisten kappaleiden törmäämisestä maapallon kanssa on hyvin vaikea sanoa mitään. Ensinnäkin radan ja nopeuden havainnointi hyvin kaukaa on edelleen melkoisen epätarkkaa, sillä laskelmissa tarvittavien etäisyyksien ja etenkin kulmaerojen mittaaminen on hankalaa.
Toiseksi, kun tarkkaa nykyistä rataa ei voida tietää, on kappaleen liikkeen ennakointi aurinkokunnan sisällä melkoisen epätarkkaa supertietokoneista huolimatta. Garbage in, garbage out, you know?
Näin ollen koko törmäysspekulointi on turhaa ajanhaaskausta, ennen kuin todella tiedetään kappaleen rata riittävällä tarkkuudella.- hemmo
fyysikot ei vielä osaa laskea tuollaisten kappaleiden liikkeitä riittävän tarkasti, pitkällä aikavälillä.
- ajatellut
hemmo kirjoitti:
fyysikot ei vielä osaa laskea tuollaisten kappaleiden liikkeitä riittävän tarkasti, pitkällä aikavälillä.
että 15-16 vuotta ei ole kovinkaan "pitkä aikaväli" kosmisissa mittasuhteissa. Kyse on kuitenkin yli kilometrin halkaisijaltaan olevasta mötikästä, joka alunperin piti olla tulossa suoraan kohti maata. Uutisoitiin ympäri maailmaa.. Sitten alle vuorokaudessa laskelmat muka tarkistettiin ja uutisoitiin uudestaan, että ei hätää, se ohittaa maapallon sittenkin. Sen jälkeen ei ole kuulunut tuosta mitään.. Kai luulisi jostain löytyvän edes jotain tietoa jättimäisestä asteroidista, joka tulee jokatapauksessa ainakin melkein hipaisemaan maapalloa. Se kuitenkin on olemassa, niin miksei siitä löydy mitään tietoa?
ajatellut kirjoitti:
että 15-16 vuotta ei ole kovinkaan "pitkä aikaväli" kosmisissa mittasuhteissa. Kyse on kuitenkin yli kilometrin halkaisijaltaan olevasta mötikästä, joka alunperin piti olla tulossa suoraan kohti maata. Uutisoitiin ympäri maailmaa.. Sitten alle vuorokaudessa laskelmat muka tarkistettiin ja uutisoitiin uudestaan, että ei hätää, se ohittaa maapallon sittenkin. Sen jälkeen ei ole kuulunut tuosta mitään.. Kai luulisi jostain löytyvän edes jotain tietoa jättimäisestä asteroidista, joka tulee jokatapauksessa ainakin melkein hipaisemaan maapalloa. Se kuitenkin on olemassa, niin miksei siitä löydy mitään tietoa?
Kosmisissa mittasuhteissa ei matka todellakaan ole pitkä, mutta inhimillisissä taas on. Ihmisen havainnot ja tietämys jo oman aurinkokunnan lähiplaneetoista on kovin puutteellisia. Muu on sitten etupäässä vain sivistynyttä arvailua.
Kappaleen osumista maahan ei todellakaan pystytä tuolta etäisyydeltä heti aivan varmaksi sanomaan. Ennuste tarkentuu ajan kuluessa, kun havaintoja saadaan lisää. Toivottavasti taas tulee huti, vaikka pieni todennäköisyys osumallekin on aina olemassa.- Polarization
Jäärä kirjoitti:
Kosmisissa mittasuhteissa ei matka todellakaan ole pitkä, mutta inhimillisissä taas on. Ihmisen havainnot ja tietämys jo oman aurinkokunnan lähiplaneetoista on kovin puutteellisia. Muu on sitten etupäässä vain sivistynyttä arvailua.
Kappaleen osumista maahan ei todellakaan pystytä tuolta etäisyydeltä heti aivan varmaksi sanomaan. Ennuste tarkentuu ajan kuluessa, kun havaintoja saadaan lisää. Toivottavasti taas tulee huti, vaikka pieni todennäköisyys osumallekin on aina olemassa.Tässä tietysti yhdistyy nyt kaksi asiaa: ensinnäkin se, että saatujen mittaustuloksin perusteella tehdään laskelmat radasta. Mittauksissa on virhettä, joten lopputuloksessa on virhettä, jonka asiansa osaava laskee ja ilmoittaa myös sen.
Mutta sitten tulee toinen asia, eli julkisuus on paljon parempi, jos kerrotaan vain tulos ilman virheanalyysiä. Ja julkisuus on tärkeää, koska ilman julkisuutta on vaikeampaa saada rahaa tutkimukseen.
- Ei oo tietoo
Onko jossain alkuperäinen uutinen? Näitä uutisankkoja liikkuu niin paljon, että oikein mihinkään ei voi täysin luottaa?
Miten Area 51 liittyy koko asiaan... siellä on ilmeisesti "selkärangattomia" tiedemiehiä? heh
Minusta Area 19 vaikuttaa vielä hurjemmalta, koska sinne menee vain valtava sähkölinja keskelle "ei-mitään".
http://www.area51zone.com/a19.shtml- uutista..
en suomenkielellä löytänyt, mutta tuollaisen..
http://space.com/scienceastronomy/asteroid_scare_020729-1.html
Kiven nimi on 2002 NT7
Nasalla tuollaista tietoa: http://neo.jpl.nasa.gov/news/news132.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131135
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89864Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18679Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat275642- 77608
- 62600
- 104584
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49523- 26522
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet90453