Eikö vuonna 2005 autonvalmistajat todellä kykene valmistamaan nopeus- ja matkamittareita, jotka näyttäisivät edes sille hehtaarille. Tuli ostettua uusi auto ja ongelma senkun paheni, entisen, rippikouluun menneen, auton jälkeen.
Mikä se huhu on, kun sanotaan, että on joku säädös joka määrää ettei mittari missään tilanteessa saa näyttää liian vähän. Epäilen, että se on vain autonvalmistajien urbaanilegenda, jota levitetään, ettei tarttis tehdä mitään.
Työntäkää tämä maahantuojien vastattavaksi, jos tunnette sopivia henkilöitä.
Nopeus- matkamittarit nä'yttämään oikein
25
1244
Vastaukset
- Pocce
Sehän riippuuu myös siitä minkä merkkiset ja kokoiset renkaat laitat alle. Vaikka näyttäisi oikein niin seuraavissa renkaissa ei sitten enään näytäkkään. Kesä ja talvirenkaissakin on kokoero.
- Vaari
Vaikka entinenkin auto näytti pieleen niin, niin virhe oli kyllä kesä ja talvirenkailla kutakuinkin sama.
- Vaari
Viestini: "Eli siis lainmuutostalkoisiin ja ota kantaa"
- ...
Lain mukaan nopeusmittari ei saa näyttää yhtään alle, mutta se saa näyttää enintään 10% 4 km/h ylimääräistä. Täten autonvalmistajat säätävät ne näyttämään hieman yli, mutta kyse ei ole siitä, etteikö tarkkoja mittareita osattaisi valmistaa.
Esimerkiksi monet ajotietokoneet näyttävät nopeuden paljon tarkemmin, sillä niitä eivät tällaiset määräykset koske.- Pykälä
Ja nopeusmittari ei siis saa näyttää yhtään liian pientä pukemaa MILLÄÄN SALLITULLA RENGASKOOLLA.
Siksi sen on näytettävä vakiorengaskoolla liikaa, jotta sallituilla ylikokorenkaillakaan mittarinäyttö ei olisi liian alhainen. - tuotevastuu
Pykälä kirjoitti:
Ja nopeusmittari ei siis saa näyttää yhtään liian pientä pukemaa MILLÄÄN SALLITULLA RENGASKOOLLA.
Siksi sen on näytettävä vakiorengaskoolla liikaa, jotta sallituilla ylikokorenkaillakaan mittarinäyttö ei olisi liian alhainen.joka on suurin syy.
Jos mittari näyttäisi liian vähän niin jokainen sakot saanut voisi vaatia autotehdasta maksumieheksi. tuotevastuu kirjoitti:
joka on suurin syy.
Jos mittari näyttäisi liian vähän niin jokainen sakot saanut voisi vaatia autotehdasta maksumieheksi.ennen oli saatavilla nopeusmittarin vaijerin lähtöön (alapäähän) eri hammasluvulla olevia hammaspyöriä. Niillä saattoi korjata suurimpia virheitä mittarissa.
- Vaari
Kyllähän tiedon pitäisi olla suurinpiirtein oikeaa. Nyt sattui kyllä käteen sellainen auto, joka jossain 100km/h paikkeilla ylittää tuon 10% 4km/h. Epäilyttää kuitenkin vielä, että tarkemmat mittarit ovat 50 senttiä kappaleelta kalliinpia, niin niitä ei siksi asenneta.
- Vaari
tuotevastuu kirjoitti:
joka on suurin syy.
Jos mittari näyttäisi liian vähän niin jokainen sakot saanut voisi vaatia autotehdasta maksumieheksi.Onhan amerikkalaisten tuotevastuupapereissa maininta siitäkin, ettei puudelia saa kuivata microaaltouunissa. Eli siis papereihin merkintä että tarkkuus /- 2% ja mittari näyttämään sen mukaan.
- Vaari
sitroen kirjoitti:
ennen oli saatavilla nopeusmittarin vaijerin lähtöön (alapäähän) eri hammasluvulla olevia hammaspyöriä. Niillä saattoi korjata suurimpia virheitä mittarissa.
Sama homma voitaisiin nyt tehdä sähköisesti. Tarvitaan siis vain autonvalmistajien kiinnostusta asiaan. Ja tietysti käyttäjiltä muutakin kuin nöyrää alistumista ja selittelyjä laista ja renkaista.
- ....
Vaari kirjoitti:
Kyllähän tiedon pitäisi olla suurinpiirtein oikeaa. Nyt sattui kyllä käteen sellainen auto, joka jossain 100km/h paikkeilla ylittää tuon 10% 4km/h. Epäilyttää kuitenkin vielä, että tarkemmat mittarit ovat 50 senttiä kappaleelta kalliinpia, niin niitä ei siksi asenneta.
Tarkemmat mittarit ovat melkolailla kalliimpia. GPS pohjaisia jotain on ja tietenkin sama touhu vaikka irtonaisena pda-laitteella.
Hyvä puoli, ettei tarvitse miettiä rengaskokoja
huono puoli hinta. - Vaari
Pykälä kirjoitti:
Ja nopeusmittari ei siis saa näyttää yhtään liian pientä pukemaa MILLÄÄN SALLITULLA RENGASKOOLLA.
Siksi sen on näytettävä vakiorengaskoolla liikaa, jotta sallituilla ylikokorenkaillakaan mittarinäyttö ei olisi liian alhainen.Ei vain äkikseltään löytynyt Finnlexistä
- Pykälä
tuotevastuu kirjoitti:
joka on suurin syy.
Jos mittari näyttäisi liian vähän niin jokainen sakot saanut voisi vaatia autotehdasta maksumieheksi.Mitä yrität selittää? Ajoneuvoasetus on se, joka vaatii!
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20001188?search[type]=pika&search[pika]=nopeusmittari - että `
Pykälä kirjoitti:
Mitä yrität selittää? Ajoneuvoasetus on se, joka vaatii!
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20001188?search[type]=pika&search[pika]=nopeusmittariautonvalmistajat virittävät ihan erikseen nopeusmittarin Suomen lakien mukaan?
Entäpä sitten nämä nahkahousfritzien loppuunpolkemat käytettynä maahan tuodut kulkuneuvot?
Mieti, mieti.
Kumpi oli ennen, muna vai kana? - Jaska
.... kirjoitti:
Tarkemmat mittarit ovat melkolailla kalliimpia. GPS pohjaisia jotain on ja tietenkin sama touhu vaikka irtonaisena pda-laitteella.
Hyvä puoli, ettei tarvitse miettiä rengaskokoja
huono puoli hinta.Uusissa autoissa on jo tekniikka, mikä mahdollistaa tarkan nopeusnäytön eli hinta ei ole ongelma. Asia on juuri kuten joku jo sanoi, että mittari ei saa näyttää liian vähän millään sallitulla rengaskoolla, mutta se saa näyttää liikaa. Siksi ne on säädetty näyttämään vähän liikaa. Jos ne säädettäisiin näyttämään tarkkaa nopeutta, pitäisi aina renkaita vaihdettaessa tehdä säätö uudelleen.
- ....
Jaska kirjoitti:
Uusissa autoissa on jo tekniikka, mikä mahdollistaa tarkan nopeusnäytön eli hinta ei ole ongelma. Asia on juuri kuten joku jo sanoi, että mittari ei saa näyttää liian vähän millään sallitulla rengaskoolla, mutta se saa näyttää liikaa. Siksi ne on säädetty näyttämään vähän liikaa. Jos ne säädettäisiin näyttämään tarkkaa nopeutta, pitäisi aina renkaita vaihdettaessa tehdä säätö uudelleen.
GPS pohjaisissa renkaiden koolla ei ole merkitystä. Mutta hintapolitiikalla on. Suomeen vielä tuodessa se tuplaantuu se pienikin ero.
- 97/39/EY
että ` kirjoitti:
autonvalmistajat virittävät ihan erikseen nopeusmittarin Suomen lakien mukaan?
Entäpä sitten nämä nahkahousfritzien loppuunpolkemat käytettynä maahan tuodut kulkuneuvot?
Mieti, mieti.
Kumpi oli ennen, muna vai kana?Ei voi kauhalla vaatia, jos lusikalla on annettu. Mitä kummia jorinoita. Kyseessä on EU-direktiivi 75/443/ETY ja E-sääntö nro 39. Eikö vielä sinun tietoosi ole tullut, että Suomikin on EU:n jäsen ja siten saman lainsäädännön alainen? Ottaisit sinäkin muna-kana-ressukka asioista selvää, ennenkö ryhdyt toisia neuvomaan.
- että `
97/39/EY kirjoitti:
Ei voi kauhalla vaatia, jos lusikalla on annettu. Mitä kummia jorinoita. Kyseessä on EU-direktiivi 75/443/ETY ja E-sääntö nro 39. Eikö vielä sinun tietoosi ole tullut, että Suomikin on EU:n jäsen ja siten saman lainsäädännön alainen? Ottaisit sinäkin muna-kana-ressukka asioista selvää, ennenkö ryhdyt toisia neuvomaan.
nakkisormi Samit virittävät Dodgensa mittarit eu-sääntöjen mukaan? Tai nipponin pojilla on ihan ikioma mittaritehdas Euroopan vientimalleille.
EU-direktiivit ovat suosituksia jotka suomalaiset ottavat turhan tarkkaan. Tietääkseni EU ei ole vielä säätänyt ainoatakaan Suomen lakia ja ennenkuin se alkaa niin tekemään niin rautaa on kyllä ilmassa melko sakeasti. Tämä oli ihan vaan tiedoksi sinulle.
Mittari näyttivät liikaa jo paljon ennen kuin EU:ta tai ensimmäistäkään direktiiviä oli olemassa.
Joskus kannattaa ihan vaan pysähtyä ja miettiä asioita, kyllä ne siitä selkiävät.
Ennenkö ennenkö. - Jaska
että ` kirjoitti:
nakkisormi Samit virittävät Dodgensa mittarit eu-sääntöjen mukaan? Tai nipponin pojilla on ihan ikioma mittaritehdas Euroopan vientimalleille.
EU-direktiivit ovat suosituksia jotka suomalaiset ottavat turhan tarkkaan. Tietääkseni EU ei ole vielä säätänyt ainoatakaan Suomen lakia ja ennenkuin se alkaa niin tekemään niin rautaa on kyllä ilmassa melko sakeasti. Tämä oli ihan vaan tiedoksi sinulle.
Mittari näyttivät liikaa jo paljon ennen kuin EU:ta tai ensimmäistäkään direktiiviä oli olemassa.
Joskus kannattaa ihan vaan pysähtyä ja miettiä asioita, kyllä ne siitä selkiävät.
Ennenkö ennenkö.Kaikkien Euroopassa myytävien uusien autojen pitää täyttää EU-määräykset. Joten kyllä ne Dodget ja nipponin mallit viritetään Eurooppaa varten elleivät jo muuten täytä määräyksiä. Näin ovat asiat autoteollisuudessa ja kaikilla muillakin teollisuuden aloilla.
- Vaari
että ` kirjoitti:
nakkisormi Samit virittävät Dodgensa mittarit eu-sääntöjen mukaan? Tai nipponin pojilla on ihan ikioma mittaritehdas Euroopan vientimalleille.
EU-direktiivit ovat suosituksia jotka suomalaiset ottavat turhan tarkkaan. Tietääkseni EU ei ole vielä säätänyt ainoatakaan Suomen lakia ja ennenkuin se alkaa niin tekemään niin rautaa on kyllä ilmassa melko sakeasti. Tämä oli ihan vaan tiedoksi sinulle.
Mittari näyttivät liikaa jo paljon ennen kuin EU:ta tai ensimmäistäkään direktiiviä oli olemassa.
Joskus kannattaa ihan vaan pysähtyä ja miettiä asioita, kyllä ne siitä selkiävät.
Ennenkö ennenkö.Viestini: "Eli siisa lainmuutostalkoisiin"
- Vaari
Jaska kirjoitti:
Kaikkien Euroopassa myytävien uusien autojen pitää täyttää EU-määräykset. Joten kyllä ne Dodget ja nipponin mallit viritetään Eurooppaa varten elleivät jo muuten täytä määräyksiä. Näin ovat asiat autoteollisuudessa ja kaikilla muillakin teollisuuden aloilla.
Viesti: "Eli siis lainmuutostalkoisiin
- Ihmettelijä
Olisiko mahdollista tehdä nopeusmittareiden tarkka kalibrointi pakolliseksi vuosittaisten katsastusten ja maahantuojien vastaanottotarkastusten yhteydessä? Minkälainen laite tarvittaisiin? Paikallaan rullien päällä? Vähintäänkin pitäisi saada paperille mitä mittari näyttää 50, 80, 100 ja 120 km/h todellisilla nopeuksilla. Löytyykö tälläistä palvelua? Poliisiautojen mittareita (ainakun tutkalaitteiden) kalibroidaan tietääkseni määrävälein ja tarvittaessa.
- Vaari
Tässä alempana viesti "Eli siis lainmuutostalkoisiin."
- Pykälä
Tässä sinulle ajoneuvoasetuksen pykälä, koskee tosin moottoripyöriä, kun ensinnä se osui nenän eteen, mutta samanmoinenhan se on henkilöautoille:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20001188?search[type]=pika&search[pika]=nopeusmittari
126 §
«Nopeusmittari»
1. Moottoripyörässä ja L5-luokan ajoneuvossa tulee olla nopeusmittari, joka on kuljettajan välittömässä näkökentässä ja joka on selvästi luettavissa sekä päivällä että yöllä.
2. Nopeusmittarin näyttämä ei saa poiketa todellisesta nopeudesta alaspäin. Näyttämä saa olla enintään 10 prosenttia lisättynä 8 km/h todellista nopeutta suurempi.
3. Moottoripyörän ja L5-luokan ajoneuvon nopeusmittarin tulee olla e-hyväksytty kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen nopeusmittareista ja kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tyyppihyväksynnästä annetun neuvoston direktiivin 92/61/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2000/7/EY mukaisesti tai E-hyväksytty 93 §:n 2 momentissa mainitun E-säännön mukaisesti.
Ongelmahan ei siis ole ollenkaan tarkan mittarin tekeminen, vaan se, että uudet renkaat ja kuluneet ovat eri halkaisijaiset puhumattakaan sallituista rengas- ja vannekokojen kirjosta! Mittarinhan saa nykyautoissa kalibroitua parissa minuutissa merkkihuollon tai Bosch-huollon tietokoneella auton OBD-liitännästä. Eri asia sitten on se, osaako tai haluaako merkkihuollon henkilöstö tehdä kalibroinnin tai siis kalibrointikertoimen vaihdon. Ongelmana on tuo pykälä. Huoltohan toimii lainvastaisesti muuttaessaan kertoimen, joka on auton tyyppihyväksynnässä lyöty lukkoon ja sen perusteella on sallitut rengaskoot lukittu. Jos kerroin muutetaan, on auto muutoskatsastettava.
Sinänsähän nykyautojen mittarit ovat aivan tarkkoja, koska ne ovat askelmoottoreita, jota mikroprosessori kääntelee. Siten niissä ei ole esimerkiksi lineaarisuusvirhettä, kuten vanhoissa vaijerimittareissa. Nopeusnäytön "virhe" on tahallaan ja tarkoituksellisesti aikaansaatu em. syistä! Siten tietyllä rengaskoolla ja sen tietyllä kuluma-asteella oikein näyttävän mittarin tekeminen ei maksa yhtään sen enempää, kuin mitä se jo on maksanut. - Vaari
Muodolliseksi esteeksi tulee siis asetus. Kun vain joku tietäisi mihin se tarkkaanottaen perustuu se ASETUS.
Todellisuudessa asetus tarjoaa vain oivan piilopaikan kustannuksiaan pihtaaville autonvalmistajille.
Niistä virheiden tyypeistä vielä.
Nollapoikkeama: Tarkoittanee sitä, että virhe on aina saman suuruinen, esim 5km/h kaikilla mittarin näyttämillä. Tätä ei kai juuri esiinny auton nopeusmittareissa.
Prosenttivirhe: Tarkoittaa yhtä monen prosentin virhettä kullakin lukemalla. Siinä rippikouluun päästämässäni autossa oli tällainen 10% virhe.
Mutta kun tässä uudessa autossapa onkin juuri sitä LINEAARIVIRHETTÄ, eli virhe muuttuu näyttämän mukana, mutta ei vakio prosentilla, vaan suurenevalla prosentilla.
Renkaiden vaikutus sitten.
Eipä ole tullut juuri rengaskokoja vaihdeltua. Tarkoittaa sitä, että minua rangaistaan väärin näyttävällä mittarilla, vain siksi että joku kokeilija, joka ostaa samanlaisen auton voi vempata renkaita.
Kokemukseni 30 vuoden autoilusta osoittaa kyllä sitä, että talvirenkaitten ja kesärenkaitten aiheuttama muutos, samoin kuluneisuudesta johtuva muutos ovat molemmat mitättömän pieniä siihen verrattuna, että mittari yleensä näyttää sen 10% pieleen.
Eikun rukkaamaan asetusta siten, että kertoimet säädetään ensiasennusrenkaille, huomioiden saman koon kesä- ja talvirengas. Joka vaihtaa rengaskokoa on myös velvollinen rukkauttamaan mittarin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645110Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362319- 2562303
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662277Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191494Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191428Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai49998- 89986
- 66917
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12909