Veriryhmän mukainen ruokavalio

hansom

Millaisia kokemuksia?

Omaan elämään se toi selvän muutoksen, lievästi sanottuna. Olen O ryhmäläinen ja en täysin absoluuttisesti ole noudattanut ruokavaliota mutta eipä sekään ole enään haitannut. Selvä punainen lanka on tullut siihen mitä tulee syötyä ja mitä ei. Itselle sopivat ruoka-aineet olen todennut jo ajat sitten mutta nyt sille on ollut jo jonkun kuukauden nimi ja sitä kautta saanut lisää tietoa.

Terveys on kohentunut selvästi ja paino pudonnut. Syönyt olen luultavasti enemmän kuin ennen. Lihaa, kasviksia ym.. Leipää, perunaa, pastaa ei tule juuri enään suuhun pistettyä.

68

30088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huuhaan bongaaja

      ...täyttä huuhaata. Veriryhmä ei vaikuta millään tavoin aineevaihduntaan.

      Tuokin ruokavalio kuuluu sarjaan "tyhmiltä ja tietämättömiltä pitää rahat huijata pois".

      • hanom

        tehnyt laajankin tutkimuksen asiasta?


      • heh heh
        hanom kirjoitti:

        tehnyt laajankin tutkimuksen asiasta?

        Pyydäpä niiltä veriryhmädieetin mainostajilta tarkempia teitoaj siitä, millä biologis-kemiallisella mekanismilla se heidän dieettinsä vaikuttaa. Pohdi sitten sitä, onko se mitenkään mahdollinen, niin tiedät itsekin, millaista humbuugia koko touhu on.


      • OO+
        heh heh kirjoitti:

        Pyydäpä niiltä veriryhmädieetin mainostajilta tarkempia teitoaj siitä, millä biologis-kemiallisella mekanismilla se heidän dieettinsä vaikuttaa. Pohdi sitten sitä, onko se mitenkään mahdollinen, niin tiedät itsekin, millaista humbuugia koko touhu on.

        Riippuu varmaan siitä, mitä siltä ruokavaliolta hakee. Mä oon saanu ison avun veriryhmäruokavaliosta fibroon,kolestroli pudonnu reippaasti, vatsa toimii, väsymys pois.
        Kyse on tiettyjen aineiden sopimattomuudesta ja o-tyypille erit. vehnän lektiini on myrkkyä.
        (Lue tarkemmin kirjasta: Syö oikein oman tyyppisi mukaan tai Elä oikein oman tyyppisi mukaan, sieltä löytyy tota biologista puolatakin)
        Ruista, voita, naudanlihaa, kananmunia, suklaata ym. kivaa saa syödä ihan huoletta.
        Energian saanti ruoasta on lisääntyny ja siitä huolimatta paino on laskenu.
        100 %:n ruisleivän saanti tuottaa vain välillä hankaluuksia, kun 99% kaupan ruisleivistä on sekaleipiä, joissakin yli puolet vehnää.
        Jokaisen kannattaa kuunnella omaa elimistöään.
        T. kannattaa kokeilla ennen kuin ryhtyy arvostelemaan ja jos ei ole ongelmia, niin minkä hemmetin takia ruokavaliota pitäs muuttaa
        PS: kun esim. sika sairastuu, niin eläinlääkäri kysyy ensimmäiseks, millasta rehua se on syöny. Ensin muutentaan rehustusta (ruokavaliota) ja jos se ei auta, ryhdytään lääkitsemään.


      • veriryhmästä
        OO+ kirjoitti:

        Riippuu varmaan siitä, mitä siltä ruokavaliolta hakee. Mä oon saanu ison avun veriryhmäruokavaliosta fibroon,kolestroli pudonnu reippaasti, vatsa toimii, väsymys pois.
        Kyse on tiettyjen aineiden sopimattomuudesta ja o-tyypille erit. vehnän lektiini on myrkkyä.
        (Lue tarkemmin kirjasta: Syö oikein oman tyyppisi mukaan tai Elä oikein oman tyyppisi mukaan, sieltä löytyy tota biologista puolatakin)
        Ruista, voita, naudanlihaa, kananmunia, suklaata ym. kivaa saa syödä ihan huoletta.
        Energian saanti ruoasta on lisääntyny ja siitä huolimatta paino on laskenu.
        100 %:n ruisleivän saanti tuottaa vain välillä hankaluuksia, kun 99% kaupan ruisleivistä on sekaleipiä, joissakin yli puolet vehnää.
        Jokaisen kannattaa kuunnella omaa elimistöään.
        T. kannattaa kokeilla ennen kuin ryhtyy arvostelemaan ja jos ei ole ongelmia, niin minkä hemmetin takia ruokavaliota pitäs muuttaa
        PS: kun esim. sika sairastuu, niin eläinlääkäri kysyy ensimmäiseks, millasta rehua se on syöny. Ensin muutentaan rehustusta (ruokavaliota) ja jos se ei auta, ryhdytään lääkitsemään.

        Tuohan on ihan yleispätevää ohjetta kenelle hyvänsä, nimittäin hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta, erityisesti vaalea vilja ja sokeri. Oletko katsonut mitä muille veriryhmille suositellaan, ettei olisi jotain saman suuntaista?


      • A
        veriryhmästä kirjoitti:

        Tuohan on ihan yleispätevää ohjetta kenelle hyvänsä, nimittäin hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta, erityisesti vaalea vilja ja sokeri. Oletko katsonut mitä muille veriryhmille suositellaan, ettei olisi jotain saman suuntaista?

        A veriryhmä ei syö punaista lihaa kuin korkeintaan kerran viikossa. Myös maito sellaisenaan on huonojen ruoka-aineiden ryhmässä. Eli jäljelle jää kana/kala, kasvikset, hyvät viljat (vehnä huonojen ruokien listalla) ja hapatetut maitotuotteet, siis näin yksinkertaistettuna. Tämä ruokavalio on hiilaripainotteinen, jossa syödään kohtuudella proteiineja.


      • A
        A kirjoitti:

        A veriryhmä ei syö punaista lihaa kuin korkeintaan kerran viikossa. Myös maito sellaisenaan on huonojen ruoka-aineiden ryhmässä. Eli jäljelle jää kana/kala, kasvikset, hyvät viljat (vehnä huonojen ruokien listalla) ja hapatetut maitotuotteet, siis näin yksinkertaistettuna. Tämä ruokavalio on hiilaripainotteinen, jossa syödään kohtuudella proteiineja.

        Ja toimii mulla hyvin. VHH turvotti ja aiheutti kovat mahakivut, vaikka uskonkin, että sopii monille.


      • koko tuo
        A kirjoitti:

        Ja toimii mulla hyvin. VHH turvotti ja aiheutti kovat mahakivut, vaikka uskonkin, että sopii monille.

        veriryhmän mukainen ruokavalio on täyttä huuhaata. Se, että jokin ruokavalio sopii sinulle, ei riipu veriryhmästäsi - se sopii sinulle vain muuten.


      • anah88

        Veren solujen antigeenit reagoivat ruuan lektiineihin...

        ja anteeksi vaan ei kukaan mun rahoja vie tällä rukavaljolla !!
        syöt mitä tahansa niin joudut siitä maksamaan!
        tyhmät ne on niitä jotka eivät katso mitä syö. tällä rukavaljolla sain arvoni tasapainoon ja syön hiilaripitoista ruokaa.
        oot varmaan itse joku ääliö jonka vaan pitää pätee kaikesta.


      • O
        koko tuo kirjoitti:

        veriryhmän mukainen ruokavalio on täyttä huuhaata. Se, että jokin ruokavalio sopii sinulle, ei riipu veriryhmästäsi - se sopii sinulle vain muuten.

        Vitun idiootti! Perustelusi ovat kyllä todella surkeita. "Se sopii sinulle vain muuten"?? Kaikkeen on jokin syy, joten kerropa, mistä se sitten johtuu jos tietynlainen ruokavalio sopii jollekin, mutta jollekin toiselle taas ei? Kannattaa perehtyä edes vähän asioihin ennen kuin alkaa laukomaan tuollaisia helvetin typeriä kommentteja asioista joista ei tiedä paskaakaan.


      • Anonyymi
        A kirjoitti:

        A veriryhmä ei syö punaista lihaa kuin korkeintaan kerran viikossa. Myös maito sellaisenaan on huonojen ruoka-aineiden ryhmässä. Eli jäljelle jää kana/kala, kasvikset, hyvät viljat (vehnä huonojen ruokien listalla) ja hapatetut maitotuotteet, siis näin yksinkertaistettuna. Tämä ruokavalio on hiilaripainotteinen, jossa syödään kohtuudella proteiineja.

        Itse olen A Rh- ja olen näköjään tietämättäni noudattanut sopivaa ruokavaliota. Olisiko niin, että joillekin ihmiselle vaisto sanoo, mitä on hyvä syödä ja kokemus opettaa millaisesta ruuasta tulee voimaton olo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen A Rh- ja olen näköjään tietämättäni noudattanut sopivaa ruokavaliota. Olisiko niin, että joillekin ihmiselle vaisto sanoo, mitä on hyvä syödä ja kokemus opettaa millaisesta ruuasta tulee voimaton olo?

        Kyllä. Ainakin itsellä näin.


    • astrolooki

      Horoskooppimerkkiruokavalio on kyllä parempi!

      • sinisinisilmäinen

        Olet aivan väärässä! Silmienvärin mukainen dieetti pitää hoikkana ja terveenä. Esim. minä syön vain niitä ruokia, jotka väriltään sopivat yhteen silmieni sinisen värin kanssa.


      • omansa
        sinisinisilmäinen kirjoitti:

        Olet aivan väärässä! Silmienvärin mukainen dieetti pitää hoikkana ja terveenä. Esim. minä syön vain niitä ruokia, jotka väriltään sopivat yhteen silmieni sinisen värin kanssa.

        Kaikkein sinisilmäisimmät uskovat Atkinsin/Heikkilän/Kirillin ruokavalioon.


      • Kiril
        omansa kirjoitti:

        Kaikkein sinisilmäisimmät uskovat Atkinsin/Heikkilän/Kirillin ruokavalioon.

        punaiset silmät niin eihän voi muuta syödä kuin punaista veristä lihaa ja juoda punaista maitoa ja punaviiniä tietysti.


      • piilolinssit
        omansa kirjoitti:

        Kaikkein sinisilmäisimmät uskovat Atkinsin/Heikkilän/Kirillin ruokavalioon.

        entäs kun mulla on piilarit ? silmän väri on vihreä mutta piilarit on ruskeat,
        mikä tässä nyt sitten neuvoksi.
        Mitähän Mikko Alatalo mahtaa popsia kun sillä on ne siniset lasit ja entäs jos
        on vaikka lasisilmä.
        Sitä alkaa heti lihomaan ainakin 5 kg kuussa.


      • tala-alo
        piilolinssit kirjoitti:

        entäs kun mulla on piilarit ? silmän väri on vihreä mutta piilarit on ruskeat,
        mikä tässä nyt sitten neuvoksi.
        Mitähän Mikko Alatalo mahtaa popsia kun sillä on ne siniset lasit ja entäs jos
        on vaikka lasisilmä.
        Sitä alkaa heti lihomaan ainakin 5 kg kuussa.

        Miun lapsi näkee painajaisia Mikko Alatalosta.
        Ei se ihme ole että on niin laiha, vähemmästäkin menee ruokahalut.


      • O-Ala-Kilponen

        Itse suosittelen persekarvoituksen väriin perustuvaa ruokavaliota.
        Etupäässä kevytlevitteitä ja vehnää.


    • linkittelijä
      • Kiril

        Kuka ymmärtää tällaista. Kevennä kokousta suosittaa kotipullaa, pullapohjaista marjapiirakkaa ja marjaista kääretorttua. Yhtä kaikki runsaasti hiilihydraatteja, joista pitäisi päästä eroon. Voileivät myöskään tässä suosituksessa eivät ole kevennyksen kohteena.


      • linkittelijä
        Kiril kirjoitti:

        Kuka ymmärtää tällaista. Kevennä kokousta suosittaa kotipullaa, pullapohjaista marjapiirakkaa ja marjaista kääretorttua. Yhtä kaikki runsaasti hiilihydraatteja, joista pitäisi päästä eroon. Voileivät myöskään tässä suosituksessa eivät ole kevennyksen kohteena.

        Pointti oli tässä (et varmaankaan halunnut pysyä asiassa, kun aloit kommentoida aivan muuta - muista mikä on tämän keskustelun aihe):

        "Laihdutuslimbo kirjalle

        "Syö oikein oman tyyppisi mukaan"

        Suomen Lihavuustutkijoiden "antipalkinto" Laihdutuslimbo jaettiin tänä vuonna kirjalle Syö oikein oman tyyppisi mukaan (kirjoittajat Peter J D´Adamo ja Catherine Whitney, kustantaja WSOY 2002).

        Lihavuustutkijat ry. haluaa kiinnittää huomiota populistisiin dieettikirjoihin, joita Suomessa ilmestyy useita vuosittain. Kirjat eivät pohjaudu tutkittuun tietoon ravinnosta vaan ovat kirjoittajien omia mielipiteitä. Saamansa julkisuuden kautta kirjojen väittämät leviävät laajalti, mikä aiheuttaa ihmisten keskuudessa hämmennystä.

        Viime aikoina julkaistujen populististen kirjojen suurin limbo on Syö oikein oman tyyppisi mukaan. Sen kirjoittajat väittävät, että ruoka pitää koostaa oman veriryhmän mukaan. Jos oma verityhmä on A, pitää terveenä pysyäkseen syödä tietynlaista ruokaa. B-ryhmän omistajan tulee syödä erilaista ruokaa ja O-ryhmän omistajan kolmannenlaista ruokaa.

        Kirja antaa yksityiskohtaisia ohjeita siitä, millainen ruoka auttaa painonhallinnassa missäkin veriryhmässä. Esimerkiksi jos on A-veriryhmä, painonnousua edistävät maitotuotteet, kidneypavut ja vehnä, painon alenemista edistäviä ovat kasviöljyt, soijaruoat ja ananas. B-veriryhmässä painoa nostavat linssit, tattari ja maissi, sitä alentavat maksa, munat ja vähärasvaiset maitotuotteet. Liha nostaa painoa A-tyypissä, mutta alentaa B-tyypissä.

        Kirjan väitteille ole minkäänlaisia ravitsemusopillisia tai fysiologisia perusteita. Veriryhmien mukainen syöminen kuulostaa yhtä älyttömältä kuin jos joku väittäisi, että sinisilmäisten pitää syödä erilaista ruokaa kuin ruskeasilmäisten pysyäkseen terveinä ja hoikkina."


    • Olli

      Omaan elämään se toi selvän muutoksen, lievästi sanottuna. Olen O ryhmäläinen (Ollit O-ryhmäläisiä, Kaket K-ryhmäläisiä jne.) ja en täysin absoluuttisesti ole noudattanut ruokavaliota mutta eipä sekään ole enään haitannut. Selvä punainen lanka on tullut siihen mitä tulee syötyä ja mitä ei. Itselle sopivat ruoka-aineet olen todennut jo ajat sitten mutta nyt sille on ollut jo jonkun kuukauden nimi ja sitä kautta saanut lisää tietoa.

      Terveys on kohentunut selvästi ja paino pudonnut. Syönyt olen luultavasti enemmän kuin ennen.

    • punatukkainen

      Hiustenvärin mukainen ruokavalio on rautaa.

      Minulle punatukkaisena suositellaan punaista lihaa - nam! Siis pihvejä,paisteja, pataruokia, keittoja yms. kaikkea hyvää naudasta, hirvestä, porosta, jäniksestä....

      • hansom

        enpä olisi uskonut tämän aiheen johtavan tälläiseen pilkkaamiseen. No jatkakaa eri diettien keksimistä, tänne en itse tule enään koskaan. Olipa muuten hauskoja HIHIIII!!! Todellisia jekku vitsejä.


      • tilausten tarjoilija
        hansom kirjoitti:

        enpä olisi uskonut tämän aiheen johtavan tälläiseen pilkkaamiseen. No jatkakaa eri diettien keksimistä, tänne en itse tule enään koskaan. Olipa muuten hauskoja HIHIIII!!! Todellisia jekku vitsejä.

        ....mitä tilaa! Itse aloitit humpuukidieettien kehumisen.

        Väitit sitä toimivaksi, mutta et pystynyt kertomaan, miten se toimii biologisesti ja fysiologisesti.


    • apus

      heipodei ystävät kalliit..
      minuun puraisi virus.
      se pisti mut kävelemään ja puntteja nostamaan.
      pienen ikäni olen ns. vältellyt liikkumista tiedostaen tai tahtomattani.
      nyt kun syssy sai, sai piilotettu vire puhtia pohkeeseen..
      heitin namut, jätskit, limut yms. nurkkaan..
      syökööt muut jos maittaa!
      tänään vaa'alla -12 kiloa.. heh.
      ei se vielä tähän lopu kuulkaas..
      i'll be back.

    • type o positive

      Oon itse kanssa O-veriryhmäinen ja ollut pitkään vatsavaivainen. En tiedä onko veriryhmällä mitään tekemistä ruokavalion kanssa, mutta ainakin minulle myös ns. O-veriryhmän ruokavalio sopii ja poisti monet vatsavaivat. Joten johtui mistä johtui, jos auttaa, ei voi olla täysin syvältä.
      Tärkeintä on, että itselläsi on hyvä olla, joten älä välitä näistä mollaajista.
      Hyvää Joulua!

      • ludess

        Just näin.
        Eihän se kirja ole kuin osittain vain myös laihduttajille tehty.
        Siinähän puhutaan monista sairauksista ja vaivoista ja niiden yhteyksistä ruokavalioon.

        Jokainen voi ihan itse kokeilemalla todeta, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei.
        Meillä noudatettiin n. kolmen kuukauden ajan veriryhmien mukaista ruokailua.
        Perheessämme oli kolmea eri veriryhmää ja jokaiselle laitettiin oman ryhmän suositusten mukaan ruoka.
        Oli se aikamoinen homma, mutta onnistui.
        Mieheni, joka on A-tyyppi, söi sen kolmen kuukauden ajan vain sellaista mikä ei ollut kirjan mukaan hänelle haitallista, eli niitä suositeltuja ja neutraaleja.
        Hän söi aivan koko ajan. Nälässä ei siis ollut. Ei edes pyrkinyt laihduttamaan, mutta niin vain kävi, että laihtui siinä ajassa 10 kg, aivan huomaamatta. Hän ei ole ollut koskaan niin pirteä, iloinen ja hyvin voiva, kuin silloin. Jotain taikaa siinä oli ja näytti toimivan. Hän ei kuitenkaan aivan millin tarkasti omaakaan diettiä noudattanut, kuten että kermaa käytettiin kastikkeissa, kuten ennenkin ja jotain muuta pientä poikkeamaa, mutta pääsääntöisesti vältteli niitä itselle haitallisia aineita ja lopputulos oli todella hyvä.
        Sama tapahtui miniälleni, joka puolestaan o-tyyppi.
        Hän pääsi omiin mittoihinsa synnytyksen jälkeen, aivan ennätysajassa, noudattamalla oman tyyppinsä ruokavaliota. Muutoinkin tunsi itsensä hyvin pirteäksi.
        Olen huomannut, että nämä jotka huutelee ja luulevat tietävänsä ovat niitä, jotka eivät ole koskaan kirjaa kokonaan lukeneet, eivätkä ainakaan itse kokeilleet. Joka lähtöön noita "fiksuja" riittää, mutta onneksi kaikki on vapaaehtoista, niin dietin noudattaminen, kuin noudattamatta jättäminenkin ja siihen uskominen.
        Jos joku saa avun vaivoihinsa, tai laihtuu kirjan avulla, niin onko se joltain pois, kysyn vaan.
        Miksi siis pitää niin innokkaasti puuttua toisten tekemisiin? Jokainen saa uskoa mihin haluaa.


      • wella123
        ludess kirjoitti:

        Just näin.
        Eihän se kirja ole kuin osittain vain myös laihduttajille tehty.
        Siinähän puhutaan monista sairauksista ja vaivoista ja niiden yhteyksistä ruokavalioon.

        Jokainen voi ihan itse kokeilemalla todeta, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei.
        Meillä noudatettiin n. kolmen kuukauden ajan veriryhmien mukaista ruokailua.
        Perheessämme oli kolmea eri veriryhmää ja jokaiselle laitettiin oman ryhmän suositusten mukaan ruoka.
        Oli se aikamoinen homma, mutta onnistui.
        Mieheni, joka on A-tyyppi, söi sen kolmen kuukauden ajan vain sellaista mikä ei ollut kirjan mukaan hänelle haitallista, eli niitä suositeltuja ja neutraaleja.
        Hän söi aivan koko ajan. Nälässä ei siis ollut. Ei edes pyrkinyt laihduttamaan, mutta niin vain kävi, että laihtui siinä ajassa 10 kg, aivan huomaamatta. Hän ei ole ollut koskaan niin pirteä, iloinen ja hyvin voiva, kuin silloin. Jotain taikaa siinä oli ja näytti toimivan. Hän ei kuitenkaan aivan millin tarkasti omaakaan diettiä noudattanut, kuten että kermaa käytettiin kastikkeissa, kuten ennenkin ja jotain muuta pientä poikkeamaa, mutta pääsääntöisesti vältteli niitä itselle haitallisia aineita ja lopputulos oli todella hyvä.
        Sama tapahtui miniälleni, joka puolestaan o-tyyppi.
        Hän pääsi omiin mittoihinsa synnytyksen jälkeen, aivan ennätysajassa, noudattamalla oman tyyppinsä ruokavaliota. Muutoinkin tunsi itsensä hyvin pirteäksi.
        Olen huomannut, että nämä jotka huutelee ja luulevat tietävänsä ovat niitä, jotka eivät ole koskaan kirjaa kokonaan lukeneet, eivätkä ainakaan itse kokeilleet. Joka lähtöön noita "fiksuja" riittää, mutta onneksi kaikki on vapaaehtoista, niin dietin noudattaminen, kuin noudattamatta jättäminenkin ja siihen uskominen.
        Jos joku saa avun vaivoihinsa, tai laihtuu kirjan avulla, niin onko se joltain pois, kysyn vaan.
        Miksi siis pitää niin innokkaasti puuttua toisten tekemisiin? Jokainen saa uskoa mihin haluaa.

        Juu, näin meidänkin perheessä. Muut noudattaa VHH dieettiä, mutta kuuluvatkin sattumalta sellaiseen veriryhmään, että vastaavanlaista ruokavaliota suositellaankin heille. Ovat laihtuneet kovasti. Mun kohdalla VHH aiheutti kovat vatsakivut ja turvotukset. Nyt kun syön A veriryhmän mukaista ruokaa, olen paljon pirteämpi, verensokerit pysyy aisoissa, eli en sorru epäterveellisiin ruokiin ja ihokin voi paremmin.

        Joten antaa siis muiden ihmisten ajatella mitä tykkäävät. Me tiedetään mikä meille sopii, ja voidaan näin ollen olla iloisia.


      • A-verinen
        ludess kirjoitti:

        Just näin.
        Eihän se kirja ole kuin osittain vain myös laihduttajille tehty.
        Siinähän puhutaan monista sairauksista ja vaivoista ja niiden yhteyksistä ruokavalioon.

        Jokainen voi ihan itse kokeilemalla todeta, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei.
        Meillä noudatettiin n. kolmen kuukauden ajan veriryhmien mukaista ruokailua.
        Perheessämme oli kolmea eri veriryhmää ja jokaiselle laitettiin oman ryhmän suositusten mukaan ruoka.
        Oli se aikamoinen homma, mutta onnistui.
        Mieheni, joka on A-tyyppi, söi sen kolmen kuukauden ajan vain sellaista mikä ei ollut kirjan mukaan hänelle haitallista, eli niitä suositeltuja ja neutraaleja.
        Hän söi aivan koko ajan. Nälässä ei siis ollut. Ei edes pyrkinyt laihduttamaan, mutta niin vain kävi, että laihtui siinä ajassa 10 kg, aivan huomaamatta. Hän ei ole ollut koskaan niin pirteä, iloinen ja hyvin voiva, kuin silloin. Jotain taikaa siinä oli ja näytti toimivan. Hän ei kuitenkaan aivan millin tarkasti omaakaan diettiä noudattanut, kuten että kermaa käytettiin kastikkeissa, kuten ennenkin ja jotain muuta pientä poikkeamaa, mutta pääsääntöisesti vältteli niitä itselle haitallisia aineita ja lopputulos oli todella hyvä.
        Sama tapahtui miniälleni, joka puolestaan o-tyyppi.
        Hän pääsi omiin mittoihinsa synnytyksen jälkeen, aivan ennätysajassa, noudattamalla oman tyyppinsä ruokavaliota. Muutoinkin tunsi itsensä hyvin pirteäksi.
        Olen huomannut, että nämä jotka huutelee ja luulevat tietävänsä ovat niitä, jotka eivät ole koskaan kirjaa kokonaan lukeneet, eivätkä ainakaan itse kokeilleet. Joka lähtöön noita "fiksuja" riittää, mutta onneksi kaikki on vapaaehtoista, niin dietin noudattaminen, kuin noudattamatta jättäminenkin ja siihen uskominen.
        Jos joku saa avun vaivoihinsa, tai laihtuu kirjan avulla, niin onko se joltain pois, kysyn vaan.
        Miksi siis pitää niin innokkaasti puuttua toisten tekemisiin? Jokainen saa uskoa mihin haluaa.

        Hei! Todella hyvin sanottu,ei ole keltään pois,jos aikuinen ihminen haluaa kokeilla jotain ruokavaliota ja itse todeta sen toimivuuden.Olen ollut pari viikkoa A-veriryhmän ruokavaliolla ja en entiseen enää palaa.Olotila kohentunut hurjasti,paino tippunut ihan itsestään,nukun hyvin,ei ole mielitekoja ym...

        Täällä näitä taivastelijoita riittää pilvin pimein.Olisivat sen verran järkeviä,että
        tutustuisivat kirjaan tarkemmin ja jopa ehkä kokeilisivat ruokavaliota parin viikon ajan,niin varmasti huomaavat eron.

        Ihmiset aina välillä ihmettelee,kun joku pudottaa hurjasti painoaan jollain Atkins-dietillä tms. ja toiset taas ei saa mitään tulosta samalla ruoalla...
        Mutta kappas vaan,kun eihän se sama ruoka sovikaan joka veriryhmälle ;)
        Taitavat olla aika pitkälti O-veriryhmää noi onnistujat ?
        Hyviä vointeja kaikille ja ihanaa syksyä!


      • Tulipa mieleen
        ludess kirjoitti:

        Just näin.
        Eihän se kirja ole kuin osittain vain myös laihduttajille tehty.
        Siinähän puhutaan monista sairauksista ja vaivoista ja niiden yhteyksistä ruokavalioon.

        Jokainen voi ihan itse kokeilemalla todeta, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei.
        Meillä noudatettiin n. kolmen kuukauden ajan veriryhmien mukaista ruokailua.
        Perheessämme oli kolmea eri veriryhmää ja jokaiselle laitettiin oman ryhmän suositusten mukaan ruoka.
        Oli se aikamoinen homma, mutta onnistui.
        Mieheni, joka on A-tyyppi, söi sen kolmen kuukauden ajan vain sellaista mikä ei ollut kirjan mukaan hänelle haitallista, eli niitä suositeltuja ja neutraaleja.
        Hän söi aivan koko ajan. Nälässä ei siis ollut. Ei edes pyrkinyt laihduttamaan, mutta niin vain kävi, että laihtui siinä ajassa 10 kg, aivan huomaamatta. Hän ei ole ollut koskaan niin pirteä, iloinen ja hyvin voiva, kuin silloin. Jotain taikaa siinä oli ja näytti toimivan. Hän ei kuitenkaan aivan millin tarkasti omaakaan diettiä noudattanut, kuten että kermaa käytettiin kastikkeissa, kuten ennenkin ja jotain muuta pientä poikkeamaa, mutta pääsääntöisesti vältteli niitä itselle haitallisia aineita ja lopputulos oli todella hyvä.
        Sama tapahtui miniälleni, joka puolestaan o-tyyppi.
        Hän pääsi omiin mittoihinsa synnytyksen jälkeen, aivan ennätysajassa, noudattamalla oman tyyppinsä ruokavaliota. Muutoinkin tunsi itsensä hyvin pirteäksi.
        Olen huomannut, että nämä jotka huutelee ja luulevat tietävänsä ovat niitä, jotka eivät ole koskaan kirjaa kokonaan lukeneet, eivätkä ainakaan itse kokeilleet. Joka lähtöön noita "fiksuja" riittää, mutta onneksi kaikki on vapaaehtoista, niin dietin noudattaminen, kuin noudattamatta jättäminenkin ja siihen uskominen.
        Jos joku saa avun vaivoihinsa, tai laihtuu kirjan avulla, niin onko se joltain pois, kysyn vaan.
        Miksi siis pitää niin innokkaasti puuttua toisten tekemisiin? Jokainen saa uskoa mihin haluaa.

        Ennen dieettiä: mikä oli kalorien määrä/vrk? Kuinka paljon meni sokeria, karkkia, pullaa, limsoja, alkoholia yms?

        Johtuiko muutos kenties siitä, että huomaamattanne te kaikki söittekin terveellisemmin ja kevyemmin kuin aikaisemmin, mutta hups, kiitos kuuluukin humpuukidieetille (jossa kyllä kaikkia kehoitetaan välttämään mm. turhia hiilareita, sokeria yms).


    • nieta

      Tutustuin veriryhmäruokavalioon pari vuotta sitten tuttuni suosituksesta, jota pidin fiksuna ja jolla on sattumoisin myös korkea luonnontieteellinen koulutus. Muuten en olisi ikinä tarttunut kyseiseen kirjaan, sillä luulin sitä vain tyhjänpäiväiseksi laihdutusopukseksi.

      Laihduttaa minun ei tarvinnut, sillä olin aika lähellä ihannepainoani, mutta olin kärsinyt nuoreksi ihmiseksi monenlaisesta pikkukrempasta sekä jatkuvista ruoansulatusvaivoista. Hieman ennen veriryhmäruokavaliosta kuulemistani olin jo löytänyt itselleni melko sopivan ruokavalion. Etenkin olin oppinut välttämään tiettyjä vatsavaivojani pahentavia ruoka-aineita. Yllätyksekseni ne sitten täsmäsivät hämmästyttävästi omalle veriryhmälleni suositeltavan ruokavalion kanssa.

      Pikagallup lähipiirissäni (jossa ei ollut tuolloin yhtään veriryhmäruokavalioon uskovaa, vaan pikemminkin sille tietämättömyyttään naureskelevaa) paljasti, että ainakin hyvinvoivat aikuiset söivät pääsääntöisesti veriryhmänsä mukaisesti. Nuorehkojen ihmisten ruokavalion ja hyvinvoinnin suhteelle en pistäisi välttämättä ihan niin paljon painoarvoa, sillä nuoren elimistö kestää vielä aika kovaakin rääkkiä, mutta väärin syövällä aikuisella tulee yleensä pikku hiljaa terveys- tai paino-ongelmia.

      Selkeimmin huomasin, että A-veriryhmäläiset, jotka olivat lähes kasvissyöjiä (olettaen tietysti, että ruokavalio ei ollut epänormaalin rajoittunut ja yksipuolinen), voivat kohtuullisen hyvin. Vastaavanlaista kasvisruokavaliota joskus kokeilleet O-ryhmäläiset olivat sen sijaan jo vuosia aiemmin todenneet minulle, etteivät voi hyvin ilman lihaa. B-ryhmäläiset taas sijoittuvat siihen väliin ja erottuvat lähinnä sillä, että heille maitotuotteet yleensä sopivat erityisen hyvin. Yksilölliset allergiat, yliherkkyydet jne. toki osaltaan vaikuttavat sopivaan ruokavalioon, mutta veriryhmä osoittaa päälinjat.

      Tiettyjen veriryhmien edustajat ovat myös alttiimpia saamaan tiettyjä vaivoja tai tauteja ainakin syödessään pääsääntöisesti ja pitkään veriryhmänsä vastaisesti. Tämänkin paikkansapitävyyden olen lähipiirissäni todennut. Tulen suurperheestä, jossa kaikki veriryhmät ovat edustettuina, joten vertailupohjaa minulla sikälikin on, yhdistettynä sitten vielä ystäväpiiriistäni saamiini kokemuksiin ja tietoihin.

      Jos haluatte tarkempia biologisia tai lääketieteellisiä perusteluja, lukekaa tohtori Peter D´Adamon kirjat Syö oikein tyyppisi mukaan ja Elä oikein tyyppisi mukaan. Siellä ne perusteet on suhteellisen kattavasti selitetty, eivät ne ihan hatusta vetäistyjä ole. Karkeasti yleistäen, sinulle sopii parhaiten sen tyyppinen ravinto, joka oli vallalla silloin, kun oma veriryhmäsi kehittyi ja levisi menestyksekkäästi. Veriryhmät eivät ole kehittyneet samanaikaisesti, vaan ovat teoksen mukaan pikemminkin evoluution vastaus muuttuneisiin ravinto- ja elinolosuhteisiin. Lääketieteellisempi ja nykypäivään enemmän liittyvä selitys löytyy teorian mukaan muistaakseni joidenkin geenien paikkojen keskinäiseen läheisyyteen. Mutta en ole asiantuntija, enkä edes muista kirjan sisällön yksityiskohtia kovin tarkkaan.

      Kirjan voi lainata kirjastosta, joten mitään ei tarvitse kellekään "dieettigurulle" maksaa. Käytännön kokemuksenkaan hankkiminen veriryhmäruokavaliosta ei pitäisi maksaa maltaita, sillä jokainenhan syö joka tapauksessa ruokaa. Mitään pillereitä tai laihdutustuotteita ei tarvita, ainoastaan oikeaa, terveellistä ja juuri sinulle (veriryhmällesi) sopivaa ruokaa. Tästä seikasta varmaan kumpuavat tämänkin palstan kiistat siitä, onko vähähiilihydraattinen ruoka laihduttavampaa kuin vähärasvainen, tai onko lihansyönti vai kasvissyönti terveellisempää. Se kun riippuu kunkin yksilöllisestä aineenvaihdunnasta, joka osaltaan riippuu veriryhmästä.

      Mistään ihmedieetistä laihdutuksen suhteen ei kuitenkaan ole kysymys, vaan lähinnä siitä, että hyvinvoiva ja oikeaa "polttoainetta" saava keho hakeutuu helpommin ihannepainoonsa. Mutta jos veriryhmäruokavalion ohella mässytät päivät pitkät suklaata ja istut takapuoli sohvaan liimautuneena, et tietenkään laihdu.

      • OO+

        En ole lisännyt yhtään liikuntaa ja vuodessa o-tyypin ruokavaliolla paino tippunut 10 kg. Kolestroli laskenut 6,5:stä 5,5:een, fibron oireet poissa... Rasvojen (voi ja oliiviöljy) määrä lisääntynyt, broiskun tilalle tullut naudanliha, kananmunat ja tumma suklaa maistuu...ja ruisleipä, kuten ennenkin, joskin nyt syön vain 100 % ruisleipää. Todennäköisesti energian saanti ruoasta lisääntynyt.


    • ikuinen tutkija

      Hei!

      Olen myös perehtynyt D'Adamon kirjaan ja voin todeta, että veriryhmän mukainen ruokavalio toimii minulla erittäin hyvin. Olen filosofian tohtorin tutkinnon suorittanut, joten minulla on kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja oikeellisuutta.

      Olen itse O tyyppinen, joten liha ja monet kasvikset sopivat minulle hyvin. Vilja ja maitotuotteet eivät taasen sovi. En syö muuta viljaa kuin vähän ruista. Nyt opettelen luopumaan maitotuotteista. Juustoista luopuminen on vaikeaa. Myös peruna ja pastat ovat kiellettyjen listalla. Ruokavalion muuttaminen vaatii aikaa ja työtä. Se ei ole helppoa, ainakaan minulle. Mutta kokemus hyvästä ja vireästä olosta, sekä henkisestä ja fyysisestä voimakkuudesta antaa paljon motivaatioita ja uskoa.

      Myös ikä tuo viisautta. Nuoren elimistö kestää vaikka mitä, mutta vanhempana oireita alkaa tulla helpommin. Jos syön esim. vehnää olen seuraavana päivänä mm. väsynyt, ärtynyt, limainen ja voimaton. Ruokavalion muuttaminen on pitkällinen prosessi ja se vie vuosia, mutta se kyllä kannattaa. Itse olen sillä tiellä jo neljättä vuotta ja vieläkin opettelen.

      Olen kokenut, että syömällä oikein veriryhmänsä mukaan voi pysyä virkeänä ja voimakkaana, jolloin elämä maistuu paljon paremmalle. Kirjan voi lainata kirjastosta, jos asia kiinnostaa.

    • mites sujuu

      nyt vuonna 2007?
      edelleen hyviä kokemuksia mieluummin?

    • tuossa

      Dieetissä se, että minä en ainakaan ole mistään huomannut sitä, että miinus merkkiset veriryhmät olisi huomioitu.

      Onhan se aivan eri juttu, kun jos veriryhmäsi on vaikka - A tai A.

      Olen itse O ja ihmettelin, että sellainen ruoka-aine kuin keräkaali ei olisi minulle sopiva ravinto. Kuitenkin aina keräkaaliruokien syönnin jälkeen olen tuntenut vointini erittäin hyväksi.

    • Pinjanpuu

      Joo, jos toimii niin mulle siitä ei ole paskan vertaa hyötyä. Kuulun nääs AB-ryhmään.

      • edelleenkään

        toimi, ei!

        Huuhaata tuo edelleenkin. Ei ole mitään biologista mekanismia, jolla veriryhmä vaikuttaisi ravinnon hyödyntämiseen.


      • Miszcha

        Kyllä sieltä löytyy ruokavaliot myös AB ryhmäläisillekin. Kaikki ryhmät huomioitu, rhesus tekijällä ei ole väliä, eli onko vai -.


      • huolimatta
        Miszcha kirjoitti:

        Kyllä sieltä löytyy ruokavaliot myös AB ryhmäläisillekin. Kaikki ryhmät huomioitu, rhesus tekijällä ei ole väliä, eli onko vai -.

        se on täyttä huuhaata!


    • parempiolo

      Itselläni on veriryhmän mukainen ruokavalio (veriryhmä B). Olen kokeillut kaikki muut mahdolliset ruokavaliot vatsaongelmiini mutta tämä on ainoa joka tepsii! Paino putoaa ja olo heti paljon parempi. Vatsa ei ole enään sekaisin ja turvoksissa koko aikaa, myös hiukset pysyvät taas päässä ja uutta tukkaa kasvaa runsaasti - kun maha ei ole koko aikaa sekaisin niin vitamiinitkin imeytyvät -. Minulle oli myös tulossa kakkostyypin diabetes mutta verensokeri on myöps pysynyt aisoissa tällä ruokavaliolla. Töissä jaksan taas painaa yötä päivää, ennen olin koko ajan väsynyt.

      Suosittelen kaikkia kokeilemaan jos on vatsaongelmia tai muuten vaan vetämätön olo. Veriryhmäruokavalio on kehitetty jo noin 50 vuotta sitten eli ei ole todellakaan huuhaasta kyse mutta ymmärrän epäilyt ellei asiaan ole ensin tutustunut. DADAMO.COM sivustolta löytyy lisää tietoa.

      • taaskin yksi

        markkinamies yrittää mainostaa huuhaataan!

        Tuollaiselle ruokavaliolle ei ole mitään todettua biologista mekanismia. Mitkään tutkimukset eivät tue sitä.

        Sellaisen, joka tuollaista mainostaa, sietäisi kertoa, mikä mekanismi liittää ruokavalion A veriryhmään A jne.! Tuskin pystyt siihen.

        Ainoa seikka, mikä voi toimia on lumevaikutus kuten muunkin huuhaan kohdalla!


      • huuhaahullu
        taaskin yksi kirjoitti:

        markkinamies yrittää mainostaa huuhaataan!

        Tuollaiselle ruokavaliolle ei ole mitään todettua biologista mekanismia. Mitkään tutkimukset eivät tue sitä.

        Sellaisen, joka tuollaista mainostaa, sietäisi kertoa, mikä mekanismi liittää ruokavalion A veriryhmään A jne.! Tuskin pystyt siihen.

        Ainoa seikka, mikä voi toimia on lumevaikutus kuten muunkin huuhaan kohdalla!

        Jos kyseessä olisikin lumevaikutus, niin eikös pääasia ole, että voi paremmin? Minä ainakin mieluummin uskon huuhaahan ja voin hyvin kuin olen uskomatta ja surkuttelen huonoa oloani!


      • minulla toimii
        taaskin yksi kirjoitti:

        markkinamies yrittää mainostaa huuhaataan!

        Tuollaiselle ruokavaliolle ei ole mitään todettua biologista mekanismia. Mitkään tutkimukset eivät tue sitä.

        Sellaisen, joka tuollaista mainostaa, sietäisi kertoa, mikä mekanismi liittää ruokavalion A veriryhmään A jne.! Tuskin pystyt siihen.

        Ainoa seikka, mikä voi toimia on lumevaikutus kuten muunkin huuhaan kohdalla!

        Lektiinit - johon koko tämä homma perustuu - ovat ihan tunnustettu tosiasia mikrobiologiassa. Tämä ruokavalio on vain ensimmäinen kerta, kun moista sovelletaan ruokavalioon.

        Lyhyesti: Ihmisruumis itse käyttää lektiinejä, joita on solujen pintarakenteissa, mm. määrittämään miten solut kiinnittyvät toisiinsa. Eri immunotyypeillä (veriryhmä on vain yksi immunotyypin ilmentymä, homman nimi pitäisi itse asiassa olla immunotyyppiruokavalio...) on erilaiset solujen pintarakenteet.

        Kaikissa ruuissa on myös lektiinejä. Suurin osa niistä ei vaikuta mitenkään, mutta joidenkin ruokien lektiinit käyvät ikään kuin avain lukkoon joidenkin immunotyyppien solujen pintarakenteisiin. Tällöin solut agglutinoituvat yhteen, mistä seuraa tulehdusreaktio.

        Ns. 'kovat tiede' ei mitenkään kiistä lektiinien olemassaoloa tai niiden vaikutuksia, tämä on vain ensimmäinen kerta, kun hommaa on sovellettu ruokavalioon. Molempien D'Adamon kirjojen lähdeluettelot ovat täynnä vertaisarvioitua kovaa tiedettä. Ovatpa vaan jääneet ne osat lukematta huuhaapalkintoja hommalle antaneilta tahoilta. Koko höskä perustuu tieteelliseen tutkimukseen, mutta sitä on tehty pieninä paloina eri tahoilla eri motivaatioista ja D'Adamo (ja häntä ennen hänen isänsä, myöskin lääkäri) ovat koonneet tätä palapeliä yhteen pitkän aikaa.

        Immunotyypillä on muitakin mielenkiintoisia vaikutuksia: Eri immunotyypit ovat alttiita eri sairauksille: Esim B streptokokille, koska streptokokin pintarakenteet muistuttavat immunotyypin B pintarakenteita. Streptokokki pääsee siis ikäänkuin ohittamaan immuunijärjestelmän vakuuttavilla väärillä papereilla. =)

        Markkinamies ei hyödy yhtään mitään:
        Kirjan saa lainata kirjastosta, netistä löytyy ilmaista tietoa ja ruokakulut eivät nouse. Tietysti jos välttämättä haluaa D'Adamon nettisivuilta tilailla sielä olevia tuotteita tai ostaa kirjan sen sijaan että käyttäisi kirjastoa, se on ihan oma valinta. Mutta ei pakollista.

        Omat ruokakuluni laskivat.


    • janonen-jänönen

      Mielenkiintoinen ketju tämä ja aion testata. Minua on mietityttänyt kun olen kasvissyöjä ja veriryhmäni on O. Tuskin olen ainoa O kasvisyöjä, joten onko kellään kokemuksia tai vinkkejä mikä olisi paras lihan korvike jos aion jatkaa kasivissyöjänä? Tuntuu, etten saa ihan tarpeeksi potkua ravinnosta ja en mielelläni alkaisi lihaa syömään, vaikka voisi toimia.

      • 57576567856785675678

        no mutta, eihän ihminen tarvitse lihaa. ihminen elää iduilla.

        kasvissyöjä joka ajattelee lihankorvikkeita on petturikasvissyöjä.

        taitaa valua kuola suusta nakkikioskien lähellä ja kun näet grillausmainoksia tv:stä?


    • vahingossa oikein!!!

      tuo ruokavalio kun on terveellisin USEIMMILLE VERIRYHMÄSTÄ RIIPPUMATTA!!!

      suoraan sanottuna se veriryhmäruokavaliohomma on suoraa idiotiaa. samaa luokkaa kuin kiinalaisen lääketieteen näkemys että syömällä pöllöä saa hyvän näön.

    • yleisesti..

      vähentämään:
      - perunaa
      - makaroonia
      - vaaleaa leipää (sisältää vehnää)
      - sian lihaa
      - leivonnaisia, makeita jälkiruokia jotka sisältävät sokeria
      - banaania
      - maitoa (suomessa juodaan paljon, silti osteoporoosia esiintyy runsaasti)
      - vähärasvaisia light ym. elintarvikkeita jotka prosessoitu
      - makeutusaineita sisältäviä elintarvikkeita
      - makkaraa ja leikkeleitä
      - turhia välipaloja

      maidon voi korvata kuorellisilla seesaminsiemenillä:
      http://rajoitetutherkut.vuodatus.net/blog/2502728/seesaminsiemen-maito/

      jos olet A veriryhmään kuuluva lihatuotteisiin kuuluu broileri,kalkkuna ja kala
      osan lihasta voi korvata soijalla, kasviksista vältä tomaattia.
      B veriryhmään kuuluvan tulisi välttää kanaa.
      O tulisi välttää etikkaisia,happamia kuten kahvia

      jokaisella aterialla tulisi nauttia valkuaisaineita ja proteiineja kuten löysäksi keitettyä kananmunaa,mantelia,pähkinöitä,siemeniä,juustoa tai lihaa / kalaa
      kevytlevitteen voi korvata voilla sekä kylmäpuristetulla oliiviöljyllä.

      lautasmalli:ruokavaliossa hiilihydraatteja pitää syödä puolet vähemmän kuin yleisesti suositellaan ja proteeineja syödään puolestaan enemmän. Esim. kalaa tai lihaa tulisi lautasella olla 30 % eli enemmän kuin perinteisessä lautasmallissa.
      kalaa tulisi syödä väh.2-3krt viikossa.

      hyviä hiilihydtaatien lähteitä joita tulisi lisätä:
      -erilaiset kaalit
      -juurekset
      -vihannekset
      -salaatit ja tuoreyrtit erit.kesäisin
      -marjat ja hedelmät

      vitamiinit, ravintolisät:
      D-vitamiini,E-EPA omega 3 kalaöljy, kuivattujen ja tuoreyrttien sekä mausteiden käyttö ruuanlaitossa,vihreä tee,

      tämä on yleisesti kaikille terveydestään kiinnostuneille yhdistelmä veriryhmänmukaista/zone-dieettiä.

      veriryhmän mukaisesti menty jo pitemmän aikaa..n.8v.

    • Atype22

      Heippa :) huuhaata tahi ei, ainakin itselleni tuo veriryhmädieetti kolahti ja kovaa.
      Itse olen A-tyyppiä. Olen aina ollut kallellaan kasvissyöntiin päin, olin jonkin aikaa vegaani. Nykyinen sekasyöjä, mutta kasvisruoalla voin parhaiten. Huomasin myös, että kiellettyjen listalla on monia ruoka-aineita joita olen vältellyt luonnostaan muutenkin mm. juustot, bataatti, peruna, tomaatti ja maito. Olen myös aina tiennyt että vehnä ei sovi, vaikka sitä joskus syönkin.
      Ajattelin nyt kokeilla, että miten käy, jos pari kk noudatan dieettiä orjallisesti. Ainoat mitkä vaivaavat päätä on mm. mysli ja mannaryynit. Eivätkö edes täysjyväisinä kelpaa ruokavalioon?

      • huuhaan tunnistaja

        "Olen aina ollut kallellaan kasvissyöntiin päin, olin jonkin aikaa vegaani. Nykyinen sekasyöjä, mutta kasvisruoalla voin parhaiten."

        Kaikesta päätellen kasvisvoittoinen ruokavalio sopii sinulle parhaiten, mutta ei sillä ole mitään tekemistä veriryhmäsi kanssa. Veriryhmällä ei ole mitään tekemistä ravitsemuksen kanssa!


    • Päivi, paimentolaine

      Olisi tasokasta jos kirjoittajat kertoisivat kokemuksistaan. Eikä siten että sanokaamme kaikki yhteen ääneen HUUHAA.
      Itse päätin katsoa mikä tämä ruokavalio on. Luin kirjan ja nyt aion kokeilla. Aloitan siten että poistan ruokavaliostani kaikki vältettävät ja lisään suositeltavia. Helppoa. Eikä maksa kuin vaivan. Lainasin kirjan kirjastosta. Ei siis mitään kuluja. Tässä ei tarvitse ostaa mitään tai hurahtaa millään tavalla. Jouluruuista minä syön nyt kaikkea mitä ennenkin, vain kinkun tilalle aion vaihtaa kalkkunan. Hyvää joulua toivotteleepi yksi B-ryhmäläinen. Jos sinulta puuttuu elämästäsi sisältö, niin se ei tokikaan tule dieetistä tai toisesta. Odotellaan kunnollisia kommentteja.

      • huuhaahuuhaa

        Ei niillä "kokemuksilla" ole juurikaan merkitystä, kun yksikään ei voi varmasti kertoa, mikä todella elimistössä & lihaksissa on tapahtunut. Ei kukaan voi millään tavoin todistaa, että jokin "hyvä olo" olisi johtunut juuri tietystä ruokavaliosta tms. Se, että kaksi asia tapahtuu samanaikaisesti tai peräkkäin, ei ole todista syy-yhteydestä. Korrelaatio ei ole kausaliteetti - vaikka kesällä sekä hukkumiset että jäätelönsyönti lisääntyy, ei kumpikaan ole seurausta toisesta!

        Niin - ja se veriryhmäjuttu on täyttä huuhaata. Sille ei ole minkäänlaista biologista perustaa.


      • tieto tuskaa helpott
        huuhaahuuhaa kirjoitti:

        Ei niillä "kokemuksilla" ole juurikaan merkitystä, kun yksikään ei voi varmasti kertoa, mikä todella elimistössä & lihaksissa on tapahtunut. Ei kukaan voi millään tavoin todistaa, että jokin "hyvä olo" olisi johtunut juuri tietystä ruokavaliosta tms. Se, että kaksi asia tapahtuu samanaikaisesti tai peräkkäin, ei ole todista syy-yhteydestä. Korrelaatio ei ole kausaliteetti - vaikka kesällä sekä hukkumiset että jäätelönsyönti lisääntyy, ei kumpikaan ole seurausta toisesta!

        Niin - ja se veriryhmäjuttu on täyttä huuhaata. Sille ei ole minkäänlaista biologista perustaa.

        no nimenomaan biologinen, toisin kuin kaikilla muilla kaikille sovelletuilla dieeteillä.
        Esim. ystäväni ei ole koskaan pitänyt silakasta, koska tulee sen jälkeen pahoivoivaksi ja on voimakasta närästystä. Nyt selvisi että kiellettyähän se onkin hänen edustamaltaan A-veriryhmältä.


      • Hyvää Uutta vuotta

        Yksi monista lapsistani ei tykännyt joulusta, ellei hän saanut nähdä ja syödä vatsansa täyteen perinteistä pakasteena ostettua kalkkunaa. Kuten itsekin hänen olisi pitänyt B-ryhmän edustajana sitä saada muulloinkin usein kuin jouluna. Muu meidän perhe edustaa muita veriryhmiä, eikä heille kalkkuna ollut sen kummempi kuin kinkkukaan.
        Nyt vasta veriryhmäruokavalion tärkeys on valjennut täysin perheessämme, jossa on fifti fifti jakautunut laihuus ja lihavuus. Olenkin tullut siihen tulokseen, että lapsen mielitekoja pitäisi kuunnella pl jäätelö ja vehnäkakut. Nehän ei ole kenellekään eduksi. Mutta parasta olisi heti olla selvillä heidän veriryhmistään ja vaikka perhe syökin samaa ruokaa voi samalla tehdä seurantaa jokaisen mieliteoista. Onnellisintahan on, jos koko perheen veriryhmät ovat samaa.


    • Sivusta seurannut

      On surkuhupaisaa seurata näitä lukutaidottomia huuhaaksi asian leimavia asenteellisesti jo ennakkoon asiaan suhtautuvia tietoniekkoja.
      Itse olen noudattanut Dadamon veriryhmään perustuvaa elämäntapaa jo useita
      vuosia ja todennut sen tehokkaaksi, vaikka en ole sitä orjallisesti noudattanutkaan.
      Lukekaa edes osa niistä lähdeviitekirjoista joissa asiaa on tutkittu "kovan" tieteen
      pohjalta ja todettu samat asiat, joita Dadamo on sitten soveltanut elämäntapa-ohjelmaansa. On todella nerokasta, että Peter Dadamo ja hänen isänsä ovat osan-neet käyttää hyväkseen tieteellisiä tutkimuksia ratkaistaakseen hyväksemme tämän hyvin suurta osaa ihmisistä koskettavan terveyskysymyksen.

      • huuhaa huuhaa

        Tuopa niitä "kovan tieteen pohjalta" tehtyjä tutkimuksia näkyville!

        Veikkaan, että sellaisten viitteiden määrä on nolla - tai viitteet ovatkin jotain muuta kuin kovaa tiedettä.

        Jos ne olisivat kovaa tiedettä, tuota ruokavaliota olisi markkinoimassa aivan eri porukka kuin nyt!


      • kijooo9i
        huuhaa huuhaa kirjoitti:

        Tuopa niitä "kovan tieteen pohjalta" tehtyjä tutkimuksia näkyville!

        Veikkaan, että sellaisten viitteiden määrä on nolla - tai viitteet ovatkin jotain muuta kuin kovaa tiedettä.

        Jos ne olisivat kovaa tiedettä, tuota ruokavaliota olisi markkinoimassa aivan eri porukka kuin nyt!

        Lueppa kyseinen kirja herra "huuhaa" jos vielä sen jälkeen olet tuota mieltä, niin suosittelen kallonkutistajalle menemistä.


    • Veriryhmä tuntematon

      Hah, onpa ihana tämä Huuhaa- ihminen :D
      Olen aina rakastanut ihmisiä, jotka heittävät päättömiä kommenteja
      ja tekevät itsestään komedia pläjäyksen -parasta viihdettä siis!

      Mutta ei keskitytä meidän palstan eloisaa narriin, vaan itse diettiin:

      Itse omistan kirjan "Syö oikein oman tyyppisi mukaan". Se on ollut
      minulla jo vuoden, mutta kun en tiedä oikeaa veriryhmääni niin eipä
      ole tullut sitten kokeiltua. Huomenna kun on asiaa lääkärille allergia
      testien sekä kiusallisen ihottuman yhteydessä, niin meinasin kysyä
      tuota veriryhmääni niin voisi alkaa kokeilemaan kyseistä ruokavaliota :)

      Uskon kovasti teoriaan siitä, että minkä veriryhmän mukaan pitäisi
      syödä. Miksipä en uskoisi? Ihminen on yksilöllinen,kuten veriryhmäkin.
      Ihminen koostuu suurimmalti osalti verestä ja veressä kulkee kokoajan ravinteita sekä happea, samalla veri kuljettaa haitallisia kuona-aineita pois.
      Uskon, että veriryhmä määrää sen, mitkä aineet ovat omalle hyvästä ja
      mitkä taas pahasta, mitkä imeytyy paremmin ja mitkä ei. Sitä kautta
      keho itsessään toimii paremmin.

      • hahhahhaaaaaaaaaaaaa

        Kukaan teistä veriryhmäuskovaisista - eikö entiset uskonnot enää riitä - ole pystynyt kertomaan mikä mekanismi sitoo veriryhmän ja sopivan ruokavalion toisiinsa. Ettekä ole pystyneet edes viittamaan mihinkään tieteelliseen tutkimukseen, jossa niin olisi pystytty todistamaan.

        Siispä edelleenkin veriryhmäruokavalio on yhtä huuhaata kuin olisi silmienväriruokavalio, hiustenväriruokavalio tms.!


    • antti670

      Suomalaiset on niin kateellista kansaa et aina on joku läski vinkumassa!

    • feelinggood2

      Taitaa olla lääketehtaiden palveluksessa nämä huuhaa-jankuttajat ;)

    • rav. terapeutti

      Nykyisin on järkevämpää noudattaa hiustenväriruokavaliota.

    • V. O-

      olen 26 vuotias poika. olen noin 8kk ajan kokeillut tuota ruokavaliota. en ole sen erityisemmin liikkunut enempää kuin ennen niin painoa on tippunut noin 15kg ja mieli on paljon virkeempi kuin ennen. vatsan kanssa oli ennen ongelmia mutta ei ole enään ollut ollenkaan. :)

    • Janniinak

      A veriryhmän ruokavaliosta bongasin tällaisen maininnan : "Maito ei ole A-tyypille parasta ravintoa, mutta viljat ja kasvikset hän sulattaa hyvin "
      No tota..... ei todellakaan pidä paikkaansa. Viljoja en sulata lainkaan, koska minulla on keliakia. Eli tämä vesittää kyllä minun uskomiseni veriryhmän mukaiseen ruokavalioon.

    • ViisastenMenu

      Jos sinulla on keliakia niin selvästikään et voi käyttää vehnää ja ruista (eikä ohraa).
      Syytön veriryhmäruokavalio sinun sairauteesi on.

      Voit kuitenkin kokeilla kauraa ja tattaria joissa ei ole gluteenia.

    • Anonyymi

      Kuka ei hyväksy veriryhmän ruokavaliota voi tehdä oman palstan ja ladella törkeytensä Sinne eikä tulla asia keskusteluihin

    • Anonyymi

      Olen noudattanut veriryhmädiettiä 1 1/2 vuotta ja laihtunut 38 kg ja voinut
      Todella hyvin. Dietti pohjautuu tieteeseen toisin kuin meidän omat ravintotera-
      peuttimme ohjeet rypsiöljystä sun muusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2379
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      170
      1510
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1079
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      690
    Aihe