Olen käynyt kaksi kertaa Turkissa ja molemmilla kerroilla olen kärsinyt vatsataudista. Tosin toisen lomani loppuvaiheesa sairastuin vasta. En ole omasta mielestäni herkkävatsainen ja olen koittanut olla varovainen mm. olen juonut pullovettä, en ole syönyt majoneesia jne.
Haluaisinkin nyt teiltä kokeneemmilta vinkkejä. Eli siitä vinkkejä, että mitä asioita minun kannattaisi ottaa seuraavalla matkallani huomioon välttääkseni vatsatauteja. Jos matkustan vielä Turkkiin tulevaisuudessa.
Asiallisia vastauksia Kiitos!
Vatasataudin välttämiseksi neuvoja
17
3172
Vastaukset
- kkk
Paitsi se ruokailu myös käsihygienia on olennaisen tärkeä asia. Siis usein nyrkkipyykille ja välillä turkkilaista hyvää sitruunakolinaa käsihuuhteeksi. Siis hyvän laatuista sitruunantuoksuista 80% alkoholia. Ja toki aina pitää muistaa mitä ja missä syö. Itse vältän kaikenlaisia kastikkeessa lilluvia ruokia jotka odottavat syöjiään kuumalla ilmalla epäilyttävän epähygieenisissä paikoissa. Näillä konsteilla olen pärjännyt. Kannattaa kuitenkin muistaa, että monia ripulointi johtuu vain siitä, että ns. normaali pöpökanta muuttuu yllättäen. Ja näillä ohjeilla on varmaan käyttöä menetpä jatkossa Turkkiin tai minne vain.
- selam
Minulla on ollut hyvin usein vieraita Suomesta eikä yksikään ole vielä sairastunut. Syömisten kanssa kananttaa olla tarkka eli ei jäätelöä, ei mielellään jauhelihaa, vain pullovettä, ei simpukoita yms eli ne tavalliset vinkit. Ja tietenkään ei mitään katukauppiailta vaan pelkästään hyvässä ravintolassa. Kuulema maitohappobakteeritablettien syöminen auttaa.
Vatsatauti ei välttämättä tosiaan kerro siitä, että ruoka olisi ollut pilaantunutta. Pelkästään erilaisuus aiheuttaa tämän. Sama pätee esim. Turkista Suomeen matkustaessa kun/jos ruokavalio muuttuu radikaalisti. - timanttimies
katukeittiöitä,eikä salaatteja,ruoan jos tekee keittämällä itse,nii ja juo keitettyä juomaa,nii tuskin tulee mahavaivoja,ite en oo turkis käyny,mut malesiasta sain haikalakeitosta vatsavaivat.
- Paljon matkustellut
Moi,
tässä muutamia vinkkejä lyhyesti:
- juo tarpeeksi vettä, pullovettä tietenkin; ripuli on ensimmäisiä oireita nestehukasta
- pese kädet usein; jos et aina pääse pesemään, käytä Turkissa ollessa sitruunagolognea; sisältää paljon alkoholia ja on siksi vähän desinfioivaa. Hyvä on myös varata matkalle mukaan suomalaisesta apteekista käsien desinfiointiin tarkoitettua geeliä, sitä ei tarvi huuhdella pois joten näppärä käyttää; tämä on samaa mitä sairaaloissakin käytetään, mutta sitä saa myös pienissä pulloissa
- kovalla helteellä kannattaa välttää esim. irtojäätelöä ja majoneesia, ja aina kannattaa välttää huonosti kypsennettyjä ruokia
- vältä uidessasi hörppimästä merivettä tai uima-altaan vettä
- vältä esim. limun juomista suoraan pullon suusta tai tölkistä - varsinkin tölkit kulkee autojen (avo)lavoilla ja on pölyisiä jne. - Andsku
Hyvä konsti, kun menet Turkkiin, on marssia ensi töikseen apteekkiin, ja ostaa Lopermid-niminen ripulilääke varalta kassiin. Toimii samalla periaatteella kuin Imodium, mutta tehoaa kuulemma paikallisiin pöpöihin siellä vielä paremmin. Annostus on niinkuin Imodiumissakin, heti oireitten ilmaannuttua pari tabua, ja jatkossa jokaisen ripulointikeikan jälkeen yks, ja sen pullotetun veden kans tietenki.
- Mirkku
Meidän perhe on alkanut syömään Idoformia 4 päivää ennen matkalle lähtöä ja syönyt sitä koko loman ajan. Kahdella edellisellä kerralla ei kukaan ole saanut mitään pöpöjä, vaikka ollaan syöty kaikkea, juotu suoraan tölkistä, monta jätskiä on menny lapsilla päivässä jne... Suosittelen. Muut maitohappobakteeri pillerit ei ole auttanu. Se on vissiin se kun Idoform on enterokapseli.
- happoa
Moi !
Itse aloitan maitohappobakteerin syönnin pari päivää ennen matkan alkua. Jatkan sen syöntiä koko lomani ajan. En ole enää vuosiin saanut vatsatautia vaikka syön ihan kaikkea !- ELIKKÄ
se Idoform, mikä toimii parhaiten...
- cat22
itse en ole koskaan sairastunut turkissa vatsatautiin, mutta liiallinen auringonotto voi myöskin pistää vatsan sekaisin. itseaiheutettu ripuli voi myös johtua liiallisesta alkoholin käytöstä, varsinkin kuumuudessa. puhun nyt vain itsestäni, koska olen syyllistynyt tällaiseen.
- arttu
cat22. varsinki turkissa lomailevat ihmiset käyttävät huolestuttavan paljon alkoholia. vieläpä suurin osa juo hyvin humalahakuisesti. mistä se sitten johtuukaan. syitä voidaan vain arvailla. joten veden juonti jää usein pois ja seurauraukset saattavat olla sellaiset, kuin cat22 kuvaili. joten muistakaa juoda vettä hyvät ihmiset kyllä turkissa voi olla selvinki päin. tai sitten ei.
- selam
arttu kirjoitti:
cat22. varsinki turkissa lomailevat ihmiset käyttävät huolestuttavan paljon alkoholia. vieläpä suurin osa juo hyvin humalahakuisesti. mistä se sitten johtuukaan. syitä voidaan vain arvailla. joten veden juonti jää usein pois ja seurauraukset saattavat olla sellaiset, kuin cat22 kuvaili. joten muistakaa juoda vettä hyvät ihmiset kyllä turkissa voi olla selvinki päin. tai sitten ei.
En tiedä juovatko turistit Turkissa sen enempää kuin muualla (tosin alkoholikulutustilastoissa on piikki turistimestojen kohdalla), mutta asiaa puhut. Jos ottaa, niin pitää ottaa (pullo)vettä vieläkin reippaammin. Helposti unohtuu, mistä on ikävät seuraukset. Minkähän takia matkatoimistot eivät muistuta tästä vaikka muuten taudeista varoitellaan?
- Peloissan kaverin puolesta
selam kirjoitti:
En tiedä juovatko turistit Turkissa sen enempää kuin muualla (tosin alkoholikulutustilastoissa on piikki turistimestojen kohdalla), mutta asiaa puhut. Jos ottaa, niin pitää ottaa (pullo)vettä vieläkin reippaammin. Helposti unohtuu, mistä on ikävät seuraukset. Minkähän takia matkatoimistot eivät muistuta tästä vaikka muuten taudeista varoitellaan?
muistuttaa ja siks siellä voi saada vesipöhön... Hotellilla ollut kaveri elvytettiin 3 kertaa kun oli juonut likaa ja ihan vaan pullovettä. Parempi ottaa kivennäisvettä niin saa suoloja...
- cat22
selam kirjoitti:
totta puhut salem. matkaoppaat yleensä vain puhuvat ns. ohimennen että "muistakaa juoda paljon vettä". mutta, juomisen vähyydestä he eivät sen koommin kerro että mitkä ovat seuraukset. ja varsinkin sellaisille pitäisi informoida ketkä ovat lähteneet ekan kerran etelän kuumuuteen. ja tietysti vielä paahtavassa kuumuudessa pitäisi syödä suolaa ja vettä reilusti päälle.
- arttu
cat22 kirjoitti:
totta puhut salem. matkaoppaat yleensä vain puhuvat ns. ohimennen että "muistakaa juoda paljon vettä". mutta, juomisen vähyydestä he eivät sen koommin kerro että mitkä ovat seuraukset. ja varsinkin sellaisille pitäisi informoida ketkä ovat lähteneet ekan kerran etelän kuumuuteen. ja tietysti vielä paahtavassa kuumuudessa pitäisi syödä suolaa ja vettä reilusti päälle.
cat22. turkkihan on tunnetusti monen härmäläisen ensi kosketus "troppiikkiin" ja eihän se suomalainen junttura usko, että se aurinko paistaa siellä kuumemmin kuin iisalmessa heinäkuussa. suolat haihtuu elimistöstä kuumuudessa, joten seuraukset voi olla kohtalokkaat. eli siellä voi syödä huolella perunalastuja. pysyy suolatasapaino kondiksessa. vaikka kyllähän niissä kebabeissakin suolassa löytyy.
on käsihygienia.
- Tapu
Minä olen vuosittain käynyt parikin kertaa Egyptissä ja Turkissa. Minulla on nykyään aina mukanani kuivattuja mustikoita. Nappaan niitä ruokalusikallisen joka aamu, eikä koskaan ole ollut vatsavaivoja. Mustikkakeittokin tai -hillo kelpaa mutta kuivatut ovat tehokkaampia. Ja sitten tietysti kädet on pestävä usein. Vältä myös tuoreita vihanneksia.
- :((
Eräs tuttavani ei selvinnyt vakavasta vatsataudistaan koskaan, minkä sattui saamaan viikon Alanayan lomallaan. Päälle 4 kymppisenä lähti viimeiselle matkalleen, paluulippua ei ollut. Kannattaa katsoa 2x mitä suuhunsa laittaa ja mitää näpeillään läästii.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa792215- 1641976
- 1021933
- 971441
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo351419MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3181288- 621276
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1311139Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2761076Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta
Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa4501002