Olen tehnyt pari kertaa vuokaleipää, mutta molemmilla kerroilla leipä on uunista otettaessa painunut jonkin verran keskeltä kasaan. Taikina on kohonnut hyvin, ja mielestäni leipä on kuitenkin kypsää. Leipään laitan hieman ruisjauhoja ja kaurahiutaleita vehnäjauhojen lisäksi. Osaisko joku kertoa, mistä moinen ilmiö johtuu?
Miksi vuokaleipä lässähtää?
5
2647
Vastaukset
- Ehkäpä..
Mulla on käynyt myös samoin pari kertaa. Viime kerralla annoin leivän jäähtyä vuuassa hetken aikaa ja sitten vasta nostin pois ja leikkasin. Aikasemmilla kerroilla oon ottanu suoraan pois vuuasta heti uunista oton jälkeen. En tosin tiedä vaikuttiko tämä sitten asiaan, ja miten olet itse tehnyt.. syy voi tosin olla joku toinenkin..
- KYselijä
Ehkäpä vika on just siinä. Oon itekin kumonnut leivän heti uunista ottamisen jälkeen. Täytyy antaa ensi kerralla sen jäähtyä.
- Anonyymi
Tein 3 kertaa leipiä, eka kerta ok, toisella kertaa laski keskimmäinen, viimeisellä kerralla notkahti kaikki. Tein kaikki samalla ohjeella, annoin jäähtyä vuoassa ne laski jo jäähtyessä. Lämpötila ja uuni samat. Ennen onnistuneet hyvin.
- Anonyymi
Jäähdytä leipä väärinpäin eli työnnät pohjasta läpi grillitikut ja tikkujen varaan roikkumaan pohja ylöspäin. Painovoima pitää huolen, että leipä lässähtää ylöspäin. Näin Italiassa jäähdytetään kuohkeat joulupullat, Panettonet.
- Anonyymi
On ilmeisesti leipää kohotettu liian kauan ja sitten se lässähtää uunista otettaessa tai jopa uunissa jo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13865- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822