marinadi lihalle

minna

kertokaahan hyvä marinaadi resepti lihalle!
tarkoitus olisi heittää kyljyksiä tai vähän parempaakin lihaa uuniin. olisiko joku soijakastike tms hyvä. vastaustanne odotellen,minna

6

1919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap

Soijaakin tarvitaan, mutta meillä hyvä alkaa valkosipulista. Sitä paloitellaan melkoinen määrä, saa murskatakin, mutta silloin maku voi olla jo liiankin voimakas.
      Valkosipulin lisäksi kulhoon kipataan varovasti (siis VAROVASTI) oliiviöljyä, sitten hiukan soijaa ja lopuksi siirappia. Aineiden suhde voisi olla jotain luokkaa 1 osa soijaa, 0,80 siirappia, ja 0,4 öljyä -- meillä tehdään vähän sormituntumalta...
      Marinadia ei tarvitse olla paljoa, kunhan lihoja muistaa välillä käännellä. Jos grillata aiot, riittää marinointia kiireessä vain noin tunti. Mitä pidempään, sen parempi, tietysti. Vaikka ei "ylimarinoiminenkaan" hyväksi ole. Uuniin menevää pitää uittaa kauemmin kuin grillattavaa, kun uunista ei irtoa "uutta makua" lihaan.

• auflauf

Perusmarinadini on: Esim. 700g lihamäärälle.
      Noin puolidesiä öljyä. Samanverran soijakastiketta. Kolme murskattua valkosipulinkynttä, pippurisekoitusta näppituntumalta, vähän tabaskoa ja cayananpippuria. Suolaa vain hiukan, koska soija on suolaista. Tosin nykyään on myynnissä myös makeata soijaa. Tarkista, kumpaa sinulla on. Myös punaviiniä voi lirauttaa joukkoon. Ainakin täällä saksassa on saatavana 1dl punaviini/valkoviinipulloja, nimenomaan ruoanlaittoon. Laita marinadi ja lihat tiiviiseen kannelliseen astiaan ja ravistele ja pyörittele vähän, jotta kaikille lihoille tulee samat marinadin osat. Anna olla mielellään yönyli jääkaapissa.
      Laita kyljykset uunivuokaan. Lopun marinadin voit laittaa purkkiin ja käyttää sen grillausmarinadina.
      Pilko vuokaan myös porkkanoita ja sipulia. Laita vuoan päälle foliosta peite.
      Uuni 220°, noin 40 min. Ei haittaa vaikka olisi pitempäänkin. Itse usein sammutan uunin ja annan lihojen jäädä sinne hautumaan. Jos vieraat eivät ole tulleet ajoissa.

• minna

kiitos reseptistä.jäin vaan miettimään eikö tuosta tule kuivaa kun ei ole mitään kostuketta vuokaan, vai laitetaanko marinaadia lihojen päälle sinne vuokaankin,kerro! ja kiitos....

• auflauf
        minna kirjoitti:

kiitos reseptistä.jäin vaan miettimään eikö tuosta tule kuivaa kun ei ole mitään kostuketta vuokaan, vai laitetaanko marinaadia lihojen päälle sinne vuokaankin,kerro! ja kiitos....

Aivan oikein. Marinadi laitetaan lihojenkanssa vuokaan. Parikertaa kypsymisen aikana, valelen sillä lihoja. Marinadin määrä suhteessa lihamäärään, on arvioitava itse. Resepti ei ole mistään kirjasta vaan omasta päästäni. Eli laittaessani lihat marinaadiin, ei niiden tarvitse peittyä siihen. Siksi myös kääntelen astiaa silloin tällöin. Otan marinadin talteen silloin kun grillaan lihat, ja käytän sitä grillauskastikkeena. Uunissa tehdessä marinadi menee tietysti lihojen mukana vuokaan. Tai jos paistan lihat pannulla, käytän marinadin paistoöljynä. Toivottavasti nyt tuli oikein.

• minna
        auflauf kirjoitti:

Aivan oikein. Marinadi laitetaan lihojenkanssa vuokaan. Parikertaa kypsymisen aikana, valelen sillä lihoja. Marinadin määrä suhteessa lihamäärään, on arvioitava itse. Resepti ei ole mistään kirjasta vaan omasta päästäni. Eli laittaessani lihat marinaadiin, ei niiden tarvitse peittyä siihen. Siksi myös kääntelen astiaa silloin tällöin. Otan marinadin talteen silloin kun grillaan lihat, ja käytän sitä grillauskastikkeena. Uunissa tehdessä marinadi menee tietysti lihojen mukana vuokaan. Tai jos paistan lihat pannulla, käytän marinadin paistoöljynä. Toivottavasti nyt tuli oikein.

suurkiitos. huomenna koitetaan!

• amatörköksa

Mikäli et itse matkustele muissa pohjoismaissa, niin laita viidakkopuhelin rummuttamaan ystäväpiirissäsi. Pyydä kaikkia Norjaan, Tanskaan tai Ruotsiin matkustavia ystäviäsi tuiomaan matkatuliaisena sinulle Caj P:s stek&grillolja -pulloja. Nykyisin niitä on melkoinen kokoelma eri tarkoituksiin.
      Minä olen kokeillut muutamia, ja palannut takaisin alkuperäiseen Original -marinaadiin.
      Tämän parempaa grillikastiketta en ole saanut aikaan itse, eivätkä mitkään muiden yritysten kauppaamat valmiit tuotteet ole olleet yhtä hyviä.
      Sopii hyvin myön uunissa paistettavien paistien marinointiin ja on vertaansa vailla grillilihaa marinoidessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5926
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3892
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2798
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2252
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2217
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162