kertokaahan hyvä marinaadi resepti lihalle!
tarkoitus olisi heittää kyljyksiä tai vähän parempaakin lihaa uuniin. olisiko joku soijakastike tms hyvä. vastaustanne odotellen,minna
marinadi lihalle
6
1912
Vastaukset
- ap
Soijaakin tarvitaan, mutta meillä hyvä alkaa valkosipulista. Sitä paloitellaan melkoinen määrä, saa murskatakin, mutta silloin maku voi olla jo liiankin voimakas.
Valkosipulin lisäksi kulhoon kipataan varovasti (siis VAROVASTI) oliiviöljyä, sitten hiukan soijaa ja lopuksi siirappia. Aineiden suhde voisi olla jotain luokkaa 1 osa soijaa, 0,80 siirappia, ja 0,4 öljyä -- meillä tehdään vähän sormituntumalta...
Marinadia ei tarvitse olla paljoa, kunhan lihoja muistaa välillä käännellä. Jos grillata aiot, riittää marinointia kiireessä vain noin tunti. Mitä pidempään, sen parempi, tietysti. Vaikka ei "ylimarinoiminenkaan" hyväksi ole. Uuniin menevää pitää uittaa kauemmin kuin grillattavaa, kun uunista ei irtoa "uutta makua" lihaan. - auflauf
Perusmarinadini on: Esim. 700g lihamäärälle.
Noin puolidesiä öljyä. Samanverran soijakastiketta. Kolme murskattua valkosipulinkynttä, pippurisekoitusta näppituntumalta, vähän tabaskoa ja cayananpippuria. Suolaa vain hiukan, koska soija on suolaista. Tosin nykyään on myynnissä myös makeata soijaa. Tarkista, kumpaa sinulla on. Myös punaviiniä voi lirauttaa joukkoon. Ainakin täällä saksassa on saatavana 1dl punaviini/valkoviinipulloja, nimenomaan ruoanlaittoon. Laita marinadi ja lihat tiiviiseen kannelliseen astiaan ja ravistele ja pyörittele vähän, jotta kaikille lihoille tulee samat marinadin osat. Anna olla mielellään yönyli jääkaapissa.
Laita kyljykset uunivuokaan. Lopun marinadin voit laittaa purkkiin ja käyttää sen grillausmarinadina.
Pilko vuokaan myös porkkanoita ja sipulia. Laita vuoan päälle foliosta peite.
Uuni 220°, noin 40 min. Ei haittaa vaikka olisi pitempäänkin. Itse usein sammutan uunin ja annan lihojen jäädä sinne hautumaan. Jos vieraat eivät ole tulleet ajoissa.- minna
kiitos reseptistä.jäin vaan miettimään eikö tuosta tule kuivaa kun ei ole mitään kostuketta vuokaan, vai laitetaanko marinaadia lihojen päälle sinne vuokaankin,kerro! ja kiitos....
- auflauf
minna kirjoitti:
kiitos reseptistä.jäin vaan miettimään eikö tuosta tule kuivaa kun ei ole mitään kostuketta vuokaan, vai laitetaanko marinaadia lihojen päälle sinne vuokaankin,kerro! ja kiitos....
Aivan oikein. Marinadi laitetaan lihojenkanssa vuokaan. Parikertaa kypsymisen aikana, valelen sillä lihoja. Marinadin määrä suhteessa lihamäärään, on arvioitava itse. Resepti ei ole mistään kirjasta vaan omasta päästäni. Eli laittaessani lihat marinaadiin, ei niiden tarvitse peittyä siihen. Siksi myös kääntelen astiaa silloin tällöin. Otan marinadin talteen silloin kun grillaan lihat, ja käytän sitä grillauskastikkeena. Uunissa tehdessä marinadi menee tietysti lihojen mukana vuokaan. Tai jos paistan lihat pannulla, käytän marinadin paistoöljynä. Toivottavasti nyt tuli oikein.
- minna
auflauf kirjoitti:
Aivan oikein. Marinadi laitetaan lihojenkanssa vuokaan. Parikertaa kypsymisen aikana, valelen sillä lihoja. Marinadin määrä suhteessa lihamäärään, on arvioitava itse. Resepti ei ole mistään kirjasta vaan omasta päästäni. Eli laittaessani lihat marinaadiin, ei niiden tarvitse peittyä siihen. Siksi myös kääntelen astiaa silloin tällöin. Otan marinadin talteen silloin kun grillaan lihat, ja käytän sitä grillauskastikkeena. Uunissa tehdessä marinadi menee tietysti lihojen mukana vuokaan. Tai jos paistan lihat pannulla, käytän marinadin paistoöljynä. Toivottavasti nyt tuli oikein.
suurkiitos. huomenna koitetaan!
- amatörköksa
Mikäli et itse matkustele muissa pohjoismaissa, niin laita viidakkopuhelin rummuttamaan ystäväpiirissäsi. Pyydä kaikkia Norjaan, Tanskaan tai Ruotsiin matkustavia ystäviäsi tuiomaan matkatuliaisena sinulle Caj P:s stek&grillolja -pulloja. Nykyisin niitä on melkoinen kokoelma eri tarkoituksiin.
Minä olen kokeillut muutamia, ja palannut takaisin alkuperäiseen Original -marinaadiin.
Tämän parempaa grillikastiketta en ole saanut aikaan itse, eivätkä mitkään muiden yritysten kauppaamat valmiit tuotteet ole olleet yhtä hyviä.
Sopii hyvin myön uunissa paistettavien paistien marinointiin ja on vertaansa vailla grillilihaa marinoidessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789