Emme syö perheessämme punaista lihaa ollenkaan, ja mietin, miten rakennan vauvan ruokavalion turvallisesti. Lihana syömme kalaa,mätiä, kanaa, katkarapua ja simpukoita ja soijarouheita sekä tofua. Kananmunia joskus harvoin, maitotuotteista lähinnä hapanvalmisteita, maustamatonta jogurttia, juustoja. Viljasta spelttiä, tattaria ja riisiä, maissia sekä kauraa.Syömme myös paljon juureksia ja kasviksia sekä hedelmiä sekä ituja. Marjoja käytämme myös monipuolisesti.Kaikenkaikkiaan mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa...
Neuvolassa kehoitettiin nyt kun viljoja saa rueta antamaan syöttää monipuolisesti kaikkea ikäkauteen kuuluvaa ruokaa, mutta mielellämme emme syöttäisi pitkälle jalostettua ruokaa. Onko täällä ketään vastaavaa äippää, joka olisi jo tämän valinnan tehnyt ja auttaisi meitä alkuun? Vauvan turvallisuudesta emme ole valmiita tinkimään...
Onko liha loppuenlopuksi niin tärkeää...
kalaa, mätiä, katkarapua vauvalle
12
3612
Vastaukset
- neuvolasta
että pääsette ravitsemusterapeutin juttusille. Siellä sitten voitte laatia turvallisen ja monipuolisen ruokavalion lapselle teidän perheen vakaumukseen sopivaaksi. Itse ei välttämättä kannata ruveta vauvan ruokavaliota laatimaan. Parempi tehdä se asiantuntijan kanssa ni saapa lapsi kaikki tarvittavat aineet ja voi sitten kasvaa normaalisti ilman mitään puutoksia.
- Minna
ehkä syö, mutta älkää kieltäkö sitä lapseltanne. Antakaa hänen kasvaa monipuolisella ruoalla ja päättää sitten siinä vaiheessa kun on kypsä siihen, minkä ruokavalion haluaa omaksua. Jos nyt laitatte lapsenne samalle ruokavaliolle kuin millä itse olette, lapsenne tuskin koskaan pystyy sietämään sitä kaikkea mitä olette häneltä jättäneet pois. Puhun kokemuksesta!
- nuori-äiti
Mistä sinä Minna muka tiedät monipuolinen ruoka on se liha ruoka.. Ei todellakaan ole. Meidän lapsi ei syö punaista lihaa eikä kanaa ja kuule hyvin kasvaa.. Mikä äiti sellainen on joka antaa lapselleen sellaista ruokaa mitä itse ei pistäisi suuhunsa mistään hinnasta?? Kysyn vaan??
- Minna
nuori-äiti kirjoitti:
Mistä sinä Minna muka tiedät monipuolinen ruoka on se liha ruoka.. Ei todellakaan ole. Meidän lapsi ei syö punaista lihaa eikä kanaa ja kuule hyvin kasvaa.. Mikä äiti sellainen on joka antaa lapselleen sellaista ruokaa mitä itse ei pistäisi suuhunsa mistään hinnasta?? Kysyn vaan??
Sanoinko koskaan, että vain ruoka mikä sisältää lihaa on monipuolista? En. Kommentillani tarkoitin sitä, että lapselta ei tarvitse jättää kaikkea sitä pois mitä itseltä jättää! Alkuperäisen viestistä selviää, että heillä on hyvin tarkka ruokavalio josta puuttuu paljon ruoka-aineita. Uskon kyllä, että lapsi ilman lihaa ja kanaa elää, mutta uskon, että ei ne pahaksikaan ole.
Monet vanhemmat syöttävät lapsilleen sellaista mössöä mitä ei KOSKAAN omaan suuhunsa laittaisi. Ja onko asia niin, että jos itse vihaat esimerkiksi tomaattia, lapsesi ei sitä koskaan missään muodossa saa? tuskimpa. ¨
Sellainen äiti joka "noudattaa" lapsilähtöistä kasvatusta, myös ruokavalion suhteen on paras mahdollinen ja vaikuttaa siltä, että aluperäinen kirjoittaja juuri sitä on. Kerroin vain oman näkemykseni asiasta, minulla kun kokemusta asiasta löytyy.
Älä vedä hernettä nenään niin pienestä. - ronkeli ruuan suhteen
Minna kirjoitti:
Sanoinko koskaan, että vain ruoka mikä sisältää lihaa on monipuolista? En. Kommentillani tarkoitin sitä, että lapselta ei tarvitse jättää kaikkea sitä pois mitä itseltä jättää! Alkuperäisen viestistä selviää, että heillä on hyvin tarkka ruokavalio josta puuttuu paljon ruoka-aineita. Uskon kyllä, että lapsi ilman lihaa ja kanaa elää, mutta uskon, että ei ne pahaksikaan ole.
Monet vanhemmat syöttävät lapsilleen sellaista mössöä mitä ei KOSKAAN omaan suuhunsa laittaisi. Ja onko asia niin, että jos itse vihaat esimerkiksi tomaattia, lapsesi ei sitä koskaan missään muodossa saa? tuskimpa. ¨
Sellainen äiti joka "noudattaa" lapsilähtöistä kasvatusta, myös ruokavalion suhteen on paras mahdollinen ja vaikuttaa siltä, että aluperäinen kirjoittaja juuri sitä on. Kerroin vain oman näkemykseni asiasta, minulla kun kokemusta asiasta löytyy.
Älä vedä hernettä nenään niin pienestä."Uskon kyllä, että lapsi ilman lihaa ja kanaa elää, mutta uskon, että ei ne pahaksikaan ole."
Kyllä ne voi olla, herkkävatsaiselle. Itse pienenä ronkin perunat ja sianlihan pois ruuasta, välttelin sitä sun tätä, ilman äidin neuvoa. En syönyt pullaa, enkä maitoa,en mansikoita, en ketsuppia muunmuassa, sitä kaikki ihmetteli silloin, ei niistä allergioista tai erityisruokavalioista silloin juuri puhuttu. Otettiin "suudaa" vatsavaivoihin.
Nyt on selvinnyt, ettei elimistöni siedä esim. punaista lihaa, jauhoja en voi käyttää ollenkaan (ei ole kuitenkaan keliakia) jne. Olen allerginen sille sun tälle. Valistunut äitini ei kuitenkaan pakottanut syömään niitä ruokia, sain rauhassa ronkkia.
Lihaa voi syödä harvoin ja harkitusti, mieluiten pitkän loman aikana, kerran kolmessa vuodessa. Lyö suolet niiin tukkoon, niin tukkoon.
Tuo viesti, että ottaa yhteyttä ravitsemusneuvojaan, on myös minun mielestäni hyvä. Siellä selviää kaikki. - Minna
ronkeli ruuan suhteen kirjoitti:
"Uskon kyllä, että lapsi ilman lihaa ja kanaa elää, mutta uskon, että ei ne pahaksikaan ole."
Kyllä ne voi olla, herkkävatsaiselle. Itse pienenä ronkin perunat ja sianlihan pois ruuasta, välttelin sitä sun tätä, ilman äidin neuvoa. En syönyt pullaa, enkä maitoa,en mansikoita, en ketsuppia muunmuassa, sitä kaikki ihmetteli silloin, ei niistä allergioista tai erityisruokavalioista silloin juuri puhuttu. Otettiin "suudaa" vatsavaivoihin.
Nyt on selvinnyt, ettei elimistöni siedä esim. punaista lihaa, jauhoja en voi käyttää ollenkaan (ei ole kuitenkaan keliakia) jne. Olen allerginen sille sun tälle. Valistunut äitini ei kuitenkaan pakottanut syömään niitä ruokia, sain rauhassa ronkkia.
Lihaa voi syödä harvoin ja harkitusti, mieluiten pitkän loman aikana, kerran kolmessa vuodessa. Lyö suolet niiin tukkoon, niin tukkoon.
Tuo viesti, että ottaa yhteyttä ravitsemusneuvojaan, on myös minun mielestäni hyvä. Siellä selviää kaikki.on tietenkin asia erikseen. Siis allergiat sun muut. Tarkoitin kommentillani sitä, että ns. normaaleissa olosuhteissa ei minun mielestäni ole liha pahasta, kyllähän sitä suurin osa ihmisistä syö.
- emilia
minulle sanottiin neuvolassa, ettei liha ole välttämätön alle 1-vuotiaalle äidinmaidolla olevalle vauvalle. korvikkeesta en tiedä. äidinmaidossa ainakin rauta on hyvin imeytyvää ja maidosta saa myös proteiineja. neuvolasta sain lasten kasvisruoka oppaan ja siinä neuvottiin yli 8kk ikäselle antamaan linssejä, herneitä pähkinöitä yms. mainitsemasi tofu, kananmuna jne. ovat hyviä ruoka-aineita. joillekkin lapsille voi niistä tulla allergia oireita, mutta nykyisten suositusten mukaan ei kannata turhaan jättää pois mitään ruoka-aineita jos niistä ei tule allergia oireita.
minusta ajatuksesi kuulostaa ihan hyviltä tärkeintähän on että lapsi saa tarpeeksi rasvaa. mieluiten kasvirasvoja ja monipuolista ruokaa. liha ei oo välttämätön lapselle. sen voi korvata ihan hyvin mainitsemillasi ruuilla. maitovalmisteita (yli 1-vuotiaat) tai äidinmaitoa/äidinmaidon korviketta vauva tarvitsee kyllä joka päivä. - yli 1 vuotiaille
liha korvataan tofulla ja soijasta valmistetuilla ruuilla. Lihassa on paljon proteiineja joita pieni lapsi tarvitsee kasvaakseen. Mutta ota tosiaan yhtettä ravitsemusterapeuttiin, niin menee kaikki sitten oikein.
- Aurora
Suosittelen ehdottomasti kunnallisella ravitsemusterapeutilla käyntiä! Sieltä saa varmaa tietoa, toisin kuin netistä... ;-)
Tehän syötte lähes kaikkea muuta kuin punaista lihaa, joten tuskin on aihetta paniikkiin. Punaisessa lihassa on mm. rautaa ja B12-vitamiinia, joiden saantiin teidän kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. B12-vitamiinia saa myös maitotuotteista.
Papuja, herneitä ja soijavalmisteita saa antaa pieniä määriä 7 kk->. Kuivatuista pavuista voi tulla vatsavaivoja, niitä ei suositella ennen 1 v:n ikää. Hapanmaitotuotteet voi aloitta 9-10 kk:n ikäiselle ja tavallista maitoa 1 v:n iässä.
Ituja, mätiä, katkarapuja ja simpukoita en antaisi vauvalle mm. salmonellariskin takia.
Saako kysyä miksi ette syö yleisimpiä viljoja kuten vehnää, ruista ja ohraa?- Kaneli
perheen äidillä on keliakia, ja vehnä, ohra , ruis ja kaurakin osittain on siinä kiellettyä.
Olemme nyt käyneet ravintoterapeutilla ja hän hyväksyi ruokavaliomme sellaisenaan. Vaavimme on tällä hetkellä täysimetyksessä, joten maitopuoli hoituu siten. Jos maito ehtyy, annamme tottakait korviketta. Koska itse syömme vain rajoitetusti viljoja, mietin onko vauvalle annettava kaikkea viljaa, ja ravintoterapeutti kehoitti kokeilemaan valmisvellejä aluksi varovasti, jos ovat korvikepohjaisia. Opettelua riittää...
- minä taas...
"Emme syö perheessämme punaista lihaa ollenkaan, ja mietin, miten rakennan vauvan ruokavalion turvallisesti. Lihana syömme kalaa,mätiä, kanaa, katkarapua ja simpukoita ja soijarouheita sekä tofua. Kananmunia joskus harvoin, maitotuotteista lähinnä hapanvalmisteita, maustamatonta jogurttia, juustoja."
Mitä sellaista ihmeellistä muka ette syö etteikö lapsi saisi aivan helposti kaikkia tarvittavia ravintoaineita? Käytätte lihaa, maitoa ja kananmunia, eli mikä on ongelmana? Ei punainen liha sisällä mitään erityistä, väri on eri, mutta kuolleen eläimen lihasta se kuitenkin on.
En suosittelisi kauhean usein noita kaloja annettavaksi, kun niihin kerääntyy niin runsaasti myrkkyjä.- jihaa
anna lapselle hirvenlihaa ja muuta riistaa niin ei ole jalostetua. (ostat hirvipurukoilta)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos4686646Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http1983978Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1112543Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit262080Moraaliköyhä S-ryhmä
S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko1441491Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?791356Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te861188- 681186
- 631115
- 481099