Fibro vai ms?

Panacod

Onko joku jolla on ollut dg Fibrosta, mutta onkin osoittautunut Ms-taudiksi myöhemmin? Kaikki oireeni viittaa Ms:ään, mutta ei tutkita kun on tuo Fibro, jonka syyksi laitetaan kaikki. Minulla on myös selkä kipeä, osteoporoosi ja virtsarakon sairaus (kutistusrakko). Kuivat silmät ja limakalvot, pistelyä ja viime keväänä meni jalat alta, jouduin menee ensiapuun, mutta laitetiin selän piikkiin sekin. Asiakkaana olen reumatoimistossa, jossa tutkitaan selkärankareuman mahdollisuutta. Ei reumatekijöitä. Kaikesta fyysisestä nousee pieni kuume, yleinen voimattomuus, heikkous, tasapainohäiriöt, "hutiliikkeet", jalat ja kädet pökkelöt. Välillä olen ollut aika hyvässäkin kunnossa. Kesähelteet pahentaa oloa, myös kipuja.

Pari ihmistä on katsonut vierestä mua ja sanonut että oletko varma ettei sulla ole Ms-tautia, noi sun "hutit" ja voimattomuus ei oo ihan ok!

7

2892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tuo

fibro, mutta nyt myös tuo MS-epäily.

Fysiatri heitti tuossa kesällä, että hän ottaisi pois koko fibro-dg:n, jos MS saadaan varmistettua. Kipupisteet kyllä löytyvät, mutta muuten fibroni on kai epätyypillinen.

Selän piikkiin on laitettu monet jalkojen ongelmat, vaikkei niihin ole löytynyt edes magneetista tukea.

Olen, onnekseni, edelleen tutkimuksissa, vaikka hyvin hitaasti tämä näyttää etenevän. Neurologini on aivan pihalla kaikesta, syyttää masennusta näistä oireista (vähemmästäkin pyörittelystä masentuu!). Ei keksi enää muuta. Katsotaan nyt, mihin tässä vielä joutuu...

• molla

On yleistä, että vaik on oikeesti MS niin vedotaan fibroon niinkauan kun tulee pahempia oireita!MS diagnoosi on vaikea saada! Onhan sulta otettu MRI ja selkäydinpunktio? Jos ei ole niin vaadit ne seuraavaksi!

• Panacod

Kiitos viesteistänne!
      Ei ole vielä otettu Mri:tä tai selkäydinpunktiota. Minulla on aika viikon päästä reumatoimistoon, aion keskustella asiasta siellä, sillä haluan sen lähetteen Mri-tutkimuksiin.

Lueskelin yöllä muista sairauksista jotka aiheuttaa samoja oireita. Löysin uudelleen tuon Sjögrenin syndrooman, jota olen jo aiemmin epäillyt, sillä MS:n ja Sjögrenin alkuvaiheet on samanlaiset.

Olen ollut poikkeava Fibro, tunnen monia joilla on kyseinen sairaus, sillä dg ollut jo vuodesta -99.

Aion olla sitkeä ja selvittää tämän, kiitti kun annoitte kommenttinne!

• Panacod

...vielä jäi kysymättä, onko jollain toisella niin että jaksaa vain pienen fyysisen rasituksen, tulee heti kuumeinen tunne (mitattu 1 aste nousua minulla), sitten uupuu lopuksi päiväksi täysin eikä ole mitään voimia?

Olen sentään juossut vielä päivittäin 2 km marraskuun alussa! Kuinka voi mennä jalat näin heikoiksi viikossa, ettei pääse kolmannesta kerroksesta alas itse? Kesä oli aika hyvää aikaa, keväällä olin paljon sairaana ja silloin myös jalat pettivät alta. En edes osu vessan ovesta sisään kuin keskittymällä, heittää päin oven karmia, onko tuttua?

• Tiirikainen

Heippa!

Minullakin todettiin fibris, ja myöhemmin ms. Itse en osta tuota fibromyalgia-diagnoosia, vaikka se minulla on todettu. Se diagnosoidaan mielestäni aivan liian helposti, ja oikeastaan ajattelen, että koko sairaus on hölynpölyä. Jotkut lääkäritkään eivät usko sen olemassa oloon. ITSE KIVUT KYLLÄ OVAT TODELLISIA, mutta eri asia sitten onkin, mistä ne johtuvat. Jos ei tiedetä mistä kivut johtuvat, mistä ne ovat tulleet, tai kuinka niitä hoidetaan, se on fibromyalgia, "romukoppatauti". Puhutaan jopa pehmytkudosreumasta, vaikka sairaus ei ole reumaa nähnytkään.

Minulla on lisäksi myös noita mainitsemiasi muita oireita, mm. limakalvojen kuivuutta, ja olen menossa sjögrenin syndrooma -tutkimuksiin. Lihaskipuihini lääkärit ovat todenneet, että ne eivät liity ms-tautiin. Kaikista pahinta on tietämättömyys, kun ei mitään järjellistä selitystä löydy, vaikka lihas- ja nivelkivut ovat todella hankalia ja elämää rajoittavia.

Pidä pääsi ja vaadi tutkimuksia, vaikka lääkärit laittelisivat jo pillejään pussiin. Jokainen ihminen tuntee itsensä ja tuntemuksensa paremmin kuin kukaan lääkäri, ihminen itse on oman itsensä paras asiantuntija. Jos ei muu auta, niin kokeile yksityistä lääkäriä. VOIMIA!!!

• Panacod

Puhut asiaa Tiirikainen, en ole uskonut myöskään Fibromyalgiaan tän kuuden vuoden aikana. Otti päähän kun sain sen dg:n, sillä tiesin siitä paljon etukäteen. Kivut ovat todellisia, mistä sitten johtuukaan...

• Itse kuiva korppu Triptylin...

Sehän kyllä kuivattaa limakalvoja myös!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5326
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1987
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163