totta vai tarua?

who knows?

Aloin miettimään onko totta kuin media sanoo (45 minuuttia, ilta..) että harry potter ja liekehtivä pikari ois vaarallinen lapsille?? Tai että kirjoista tullu pitempiä ja samalla pidemtynyt niitten teko aika, johtuu kirjailija epävarmuudesta??????
Tieädän (mitä ilmeisemmin) että voldemort on aika kaameen näkönen leffassa mut se on kuvailtu kirjassa niin.. On maailmassa kaameempiakin elokuvia nähty, mut miks just tätä elokuva-sarjaa aletaan haukkumaan ja kritisoimaan?
Totta kai jokaisella saa olla oma mielipide mut järjen rajoissa, hei tää leffa-sarja on fantasiaa ja elokuvan katsojat tietää sen. Ja sen takia on laitettu myös ikäraja.
Oliko näillä toimittajilla jotain HP-fanitusta vastaan??
Jutussa oli myös asia, jossa kerrottiin elokuvien katsojalukujen vähentyneen 3 ja 4 leffan aikana (4 ei oo ees tullu vielä!!??!!) koska ne on synkempiä tai koska tähdet on kasvamassa aikuisiks?? Eihän ne ois ihmisii jos ne ei kasvas aikuisiks?!?

201

31173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Tottakai kirjan teko pidentyy jos kirjakin on paksumpi. Ainakin se on loogista. Ja mielestäni se kirjailijan varmuutta, että uskaltaa antaa markkinoille todella pitkän kirjan. Tai siis Viisasten kivikin oli kustantajien mielestä liian pitkä joten siitä voi päätellä mitä tarkoitan. Tietenkään he eivät enää käske Rowlingia pilkkomaan kirjaa, sillä sehän myy myös pitkänä varmasti.

Tästä leffasta.. Kai se on se kun ikäraja kumminkin on 11 niin valitetaan, että liian pelottava sille ikärajalle. Ja monille tulee näköjään yllätyksenä, että kirjat synkkeni.. tottakai leffakin siinä mukana.

Ja oon huomannut, että aika monet on Pottereita vastaan ennakkoluulojensa takia. Haukkuminen on niin muotia nykyään.

• Potter on ihana

Olin eilen Seinäjoella Marilynissa katsomassa elokuvan. Sali oli melkein täynnä! Koko salin penkkirivit ylhäältä olivat täynnä!
        Elokuva oli tietenkin hiukan synkempi, mutta huumoria siitä ei puuttunut nytkään. Elokuva on aivan upea, ja mitä vanhemmiksi päähenkilöt ovat tulleet, sitä parremmat näyttelijänlahjat heillä on!
        Elokuva ei ollut raaka. Jännittävämpi ja pelottavampi, mutta ne jotka eivät pysty tätä katsomaan, eivät sitten katso.
        Kuvaan elokuvaa yhdellä lauseella: Like Unbelievable

• talo11
        Potter on ihana kirjoitti:

Olin eilen Seinäjoella Marilynissa katsomassa elokuvan. Sali oli melkein täynnä! Koko salin penkkirivit ylhäältä olivat täynnä!
        Elokuva oli tietenkin hiukan synkempi, mutta huumoria siitä ei puuttunut nytkään. Elokuva on aivan upea, ja mitä vanhemmiksi päähenkilöt ovat tulleet, sitä parremmat näyttelijänlahjat heillä on!
        Elokuva ei ollut raaka. Jännittävämpi ja pelottavampi, mutta ne jotka eivät pysty tätä katsomaan, eivät sitten katso.

Siis todella syvältä. Olin jo ensimmäisen 15 minuutin jälkeen valmis kävelemään salista ulos.
        Ei, en sen vuoksi että olisi ollut liian pelottava vaan kaikkien asia virheiden vuoksi. Ymmärrän hyvin ettei elokuvaan voi laittaa kaikkia tapahtumia mitä kirjassa tapahtuu. Olisin odottanut kuitenkin elokuvan noudattavan kirjan tapahtumia eikä juonta olisi muuteltu. Täytyy sanoa että omaltakohdaltani Potterit on nyt nähty ja tyydyn kirjojen maailmaan.

• ~angel~

Potteri oli ihana! Ei yhtään raaka. Jos ei kestä tommosta niin sit ei kato!!! Niin uksin kertaista se on!!! Kannatta kattoo! Kun olin kattoon sen niin sali oli ihan täynnä. Ei ollu yhtään paikkaa vapaana.. =) Ei ollu vaarallinen leffa...

• harry-fani

mäki oli kattoo potter elokuvan promenadiss ja se oli LOISTAVA; IHANA; TÄYDELLINEN JA KAIKKEA MUUTA MAHDOLLISTA!!! oon samaa mieltä siitä et mitä vanhemmaks näyttelijät on tulleet ni sen paremmat o niide näyttelijänlahjat!! elokuva ei todellakaa ollu raaka!

• ***Potteri***
        ~angel~ kirjoitti:

Potteri oli ihana! Ei yhtään raaka. Jos ei kestä tommosta niin sit ei kato!!! Niin uksin kertaista se on!!! Kannatta kattoo! Kun olin kattoon sen niin sali oli ihan täynnä. Ei ollu yhtään paikkaa vapaana.. =) Ei ollu vaarallinen leffa...

On se hyvä vaikka 4 vuotiaille, no ei ehkä ihan 4 vuotiaille mutta 7, no niin, liioittelin3 vuotta!!!!!!!!! =) =) =)

• CAROLINE 9V

OLEN 9V JA OLEN KATSONUT 1-NYT TÄHÄN HARYT JA NE ON KIEHTOVIA,HYVIÄ JA EI VAARALLISIA..

• mä vaan
        ~angel~ kirjoitti:

mä kävin kattoo potterin ja se ei todellakaan oo liian pelottava 11 vuotiaille mä oon 11 ja kävin kattoo sen mun kaverin kaa ja siin ei ollut mitäään pahaa kohtaa paitsi siin oli vaan se puukko mis oli verta eikä muuta.

• Lillikka
        CAROLINE 9V kirjoitti:

OLEN 9V JA OLEN KATSONUT 1-NYT TÄHÄN HARYT JA NE ON KIEHTOVIA,HYVIÄ JA EI VAARALLISIA..

Olet oikeassa.Hyvin oikeassa.

• Lukenu Half-Blood Princen
        Lillikka kirjoitti:

Olet oikeassa.Hyvin oikeassa.

Niin mä olen käsittänyt että sen kirjan olis tarkotus 'säilyttää samat lukijat' ja samalla kun lukiat vanhenee niin kirjaan tulee enemmän jännitystä. Eka kirja oli nuoremmille - ei niin jännittävä. Ei sillä että mikään niistä pelottava olis. =)

• ....

Niin ja itsekin ihmettelin, että miten niin nelosleffa voi olla "taloudellinen floppi" jos sitä ei ole vielä tullutkaan? Ja totta on ettei kolmas leffa ollut niin tuottelias kuin eka leffa mutta sehän on ihan normaalia ja odotettavaa! Yleensä ekaa mennään juuri katsomaan eniten kun se jotain uutta mennään tsekkaamaan mistä on kysymys. Mutta eihän mikään Potter todellakaan ole ollut taloudellisesti pettymys. Jos eka leffa ylitti studion odotukset selvästi ja vaikka myöhemmissä rahaa tuli muutama milli vähemmän niin ei siinä petytä. Kuitenkin kuuluu rahallisesti menestyneimpien leffojen joukkoon jokainen.

Puhukoot flopista vasta sitten, kun leffan DVD-myynnistä saatavat tulot eivät kata seuraavan leffan koko budjettia!

• kirsi

Tämä on neljäs harry potter.
        1. viisasten kivi
        2.salaisuuksien kammio
        3.azkabanin vanki
        4.liekehtivä pikari
        5.feeniksin kilta
        6.puoliverinen prinssi

tähän asti ilmestyneet kirjat ja kuudes on tulossa.
        Ja tuo liekehtivä pikari on nyt tullu leffa (18.11) .

• Vampire

Tuota. Minusta se on aika paljon ylireakointia että Potterille olisi annettu jokin K15 ikärajasuositus. Miten se leffa voi sisältää sellaista kuvamateriaalia mikä vahingoittaa lapsia (no... ehkä Voldu mutta luulisi yli 12 vuotiaiden kestävän sen saamatta mitään slaagia siitä) kysyn vain? Kirjassa ei ole juurikaan mitään väkivaltaa jollei hautausmaa kohtausta oteta lukuun ja mikä hoidetaan taikasauvoilla. Leffaa on sitten todella paljon muutettu jos K15:n raja on noin lähellä. ENkä usko että niin olisi käyny vaikka leffoja muunellaankin paljon. Mutta kuuelmma huumoria on aika kaksimielistä, mutta sen sanoivat ne jotka mitä ilmeisemmin ovat lukeneet jotain shashia hahmoista.
      Tämä on aika paljon ylireagointia sanon minä. Nykyajan kakrut on sitten aika ylisuojeltuja/aliarvioituja jos oletetaan että tää nelonen on vaarallinen niille. Voi luoja. Katoin saatana Jurasick Parkia ollessani 5 vuotias ja se ON paljon raaempi kuin LP enkä ole kokenut Dinopuiston vaurioittaneen itseäni mitenkään.
      Jos kerran HP on vaaraksi lapsille niin luulisi asian hoituvan helposti ilman sen suurempaa mekkalaa. Haloo! Vanhemmaaat! Kakrut on teitin vastuulla! Jos koette leffan olevan liian väkivaltainen lapisllenne niin ÄLKÄÄ päästäkö heitä katsomaan leffaa vai mikä on vikana?

• <mie>

"Miten se leffa voi sisältää sellaista kuvamateriaalia mikä vahingoittaa lapsia (no... ehkä Voldu mutta luulisi yli 12 vuotiaiden kestävän sen saamatta mitään slaagia siitä)"

Niinpä, kyllähän nyt yli 12-vuotiaiden pitäisi siitä selvitä.
        Mutta Voldu ei ollut edes pelottavan näköinen tai oloinen elokuvassa. Siitä oli tehty niin naurettavan näköinen (ja oloinen), että kun näin hänet ekan kerran, ei voinut muuta kuin nauraa.

• vveerraa

muuuten mun mielestä siin leffassa ei oo mitään pahaa mä kyl antaisin sille K7 koska se on niin no tiedät ihan itse

• Maya

Itse myös katsellut joskus 7-vuotiaana kaiken maailman Jurassic Parkeja ja k-18 leffoja. Totta kai äiti ja iskä katsoi niitä myös, ja kielsi katsomasta jos pitivät liian raakana. Mutta aika harvoin ne leffat oikeasti menee sinne k-18 puolelle. k-15 leffatkin on niin... en tiedä. Kyllä olen katsonut, eikä mulla mitään ongelmia ole. En ole hullu psykopaatti niiden leffojen vaikutuksista tai mitään, joten miten joku Harry Potter voi saada kaikki niin sekaisin. "Siinä käytetään väkivaltaa, nostetaan se samantien vaikka k-25:een!"
        Herran jumala, kirjat ja elokuvat eivät ole totta, se elokuva on fantasiaa. Ja kaikki "väkivalta" tapahtuu taikasauvojen avulla. Itse olen 15-vuotias, ja aijon kyllä mennä katsomaan Liekehtivän pikarin. Mainosten ja juonipaljastuksien kaverien mielipiteiden mukaan ollut hyvä. Jos elokuva ei ole hyvä jonkun mielestä, niin ei voi mitään. kaikilla oma mielipiteensä ja elokuvamakunsa.
        Kolmonen oli parempi kun 1 ja 2, ja uskon että paranee vain. ^^

• arvo

...en olis niinkään varma tuosta vaurioittamiskohdasta... ;-P

• Luc B
        arvo kirjoitti:

...en olis niinkään varma tuosta vaurioittamiskohdasta... ;-P

Sama tuli minulle mieleen...

• Hellu
        vveerraa kirjoitti:

muuuten mun mielestä siin leffassa ei oo mitään pahaa mä kyl antaisin sille K7 koska se on niin no tiedät ihan itse

se ei oo ollenkaan karmiva! mäkin oon alle 11 ja mä oon kattonu sen! se on oikeastaan aika hyvä.....

• tuuntematon^^

mutta ei saa yleistää, saattaa olla että joitakin 12 vuotiata elokuva järkyttää toisin kuin joitain 10 vuotiaita. Jokainen on yksilö. K11 raja on täysin sopiva tälle HP:lle

• Lillikka
        Maya kirjoitti:

Itse myös katsellut joskus 7-vuotiaana kaiken maailman Jurassic Parkeja ja k-18 leffoja. Totta kai äiti ja iskä katsoi niitä myös, ja kielsi katsomasta jos pitivät liian raakana. Mutta aika harvoin ne leffat oikeasti menee sinne k-18 puolelle. k-15 leffatkin on niin... en tiedä. Kyllä olen katsonut, eikä mulla mitään ongelmia ole. En ole hullu psykopaatti niiden leffojen vaikutuksista tai mitään, joten miten joku Harry Potter voi saada kaikki niin sekaisin. "Siinä käytetään väkivaltaa, nostetaan se samantien vaikka k-25:een!"
        Herran jumala, kirjat ja elokuvat eivät ole totta, se elokuva on fantasiaa. Ja kaikki "väkivalta" tapahtuu taikasauvojen avulla. Itse olen 15-vuotias, ja aijon kyllä mennä katsomaan Liekehtivän pikarin. Mainosten ja juonipaljastuksien kaverien mielipiteiden mukaan ollut hyvä. Jos elokuva ei ole hyvä jonkun mielestä, niin ei voi mitään. kaikilla oma mielipiteensä ja elokuvamakunsa.
        Kolmonen oli parempi kun 1 ja 2, ja uskon että paranee vain. ^^

Olet oikeassa.Harry Potter ei ole raaka tai sopimaton lapsille.Joku´tressaa pahasti kun syöttää tollasta juttuu.

• -----
        vveerraa kirjoitti:

isosiskoni otti sellaisen lipukkeen mis näkyy niitä elokuvii sit meijän kaupungin kohal on harry k7

• Beldarius

Tosi on. Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Eivät yli 12-vuotiaat tosiaankaan voi pelästyä jotain hirviötä niin pahasti että oikein sydänkohtaus tulee. Itsekin näin Jurassic Parkin ensimmäisen kerran kuusivuotiaana, enkä muistaakseni pelännyt yhtään.

Olen nähnyt Gladiaattorinkin 13-vuotiaana, sekä myös monia muita leffoja hieman alaikäisenä. Olen myös nähnyt monia kauhuelokuvia, kuten Ihmissusi Pariisissa, Bats, Mary Shelley's Frankenstein (Kenneth Branagh -versio), The Others, Muumio I ja II, Phantoms (Ben Affleck -elokuva), Leslie Nielsenin vampyyrileffa, Signs, Kuudes aisti, jonkin verran Psykon alkua... siis hyvät ihmiset, jos ette halua lastenne näkevän niitä, älkää päästäkö heitä. Älkää menkö pilaamaan omien lastenne ikätovereiden elokuvailtaa vain siitä syystä, ettette halua omien lastenne näkevän jotain sellaista. Lopettakaa se nuriseminen ja ikärajojen vaatiminen. Itse olen jo seitsemäntoista, ja arvaatte varmaan miltä minusta tuntui kun erään lempielokuvani ikärajaa nostettiin viiteentoista kun itse olin nuorempi. Siskonpoikani on vasta seitsemän vuoden ikäinen ja hänkin on saanut isoäidiltään (isäni entiseltä avovaimolta) luvan katsoa Spider-Manit ja Harry Potterit moneen kertaan. Ei pojalle ole mitään traumoja tullut. Hän ei tunnu pelkäävän mitään.

• vai?

"Ei pojalle ole mitään traumoja tullut. Hän ei tunnu pelkäävän mitään. "

Hassua miten noin vai sanoa peräkkäisissä lauseissa? :D Eiköhän se ole jo jonkinsortin tunnevamma itsessään, jos ei pelkää mitään.

• Jarlaxle

Pikkaset eivät todennäköisesti ymmärrä elokuvasta mitään. Itsekkin kuulemma sain pienenä katsella kauhuelokuvia ymmärtämättömyyteni ansiosta.
        Muistan kyllä nykyään pätkiä Jurassic Parkista ja muista sen semmosista Tappajahaita pois jättämättä.
        5-vuotiaana vasta alkaa tosissaan ymmärtämään, että mistä on kyse.

• jasu

no en tiiä.

• Harry Potter fani

Mä veikkaan että se ei oo ees nii raaka että ikärajaa täytyis nostaa. Salaisuuksien kammiokin oli aika raaka. Muttei yhtään pelottava. Ja stäpaitsi sen ensiilta on 41 minuutin kuluttua(ehkä vähän myöhemmin).

• pläh

musta te kaikki ootte ihan oikeess !! ei se nii paha oo!! se on ihan älytön ajatus että ikäräja ois 15 w

• ihminen
        pläh kirjoitti:

musta te kaikki ootte ihan oikeess !! ei se nii paha oo!! se on ihan älytön ajatus että ikäräja ois 15 w

olen samaa mieltä kävin kattoossa sn eilen ja olen 9v eikä se ollu yhtään pelottava sen suositus ikäraja voisi olla 8v alas päin että siinä olivain vähän pelottavia kohtia ja kannattaa osata lukea tekstejä nopeaa muuten ei kannata mennä kattoon ja jos on oikein hermo heikko niin ei kannata mennä sittenkään. Mun mielestä se 15 v ikääjä on ihan liian vanhoille koska useimmat harry potter fanit ovat ikäisiäni

• Minua huvittaa, miten media aina uudelleen ja uudelleen sysää lasten kasvatuksen kaikille muille tahoille, paitsi vanhemmille. Tarkoitan, että kuinka moni on lukenut lehdessä artikkelin, jossa todetaan, että Potterit ovat vaarallisia, koska vanhemmat eivät osaa opettaa kakaroilleen eroa fiktion ja faktan välillä tai arvioida, miten paljon lapsi kestää tai miten koska he yrittävät suojella lapsiaan kaikelta pahalta, jolloin kakarat pelkäävät sitten pienimpiäkin juttuja.

Kun syytetään viihdemaailmaa, pyritään vain välttelemään sitä mahdollisuutta, että ollaan ehkä itse epäonnistuttu vanhempina.

Eniten tässä hommassa ehkä ärsyttää se asenne, että kaikki pelottava leimataan vaaralliseksi. Eletään niin psykologiaperusteista aikaa, että kaikki turvallisuudesta poikkeava on pahasta.
      Veikkaan, että aika moni tälläkin palstalla näki pienenä paljon Potteriakin pelottavia leffoja (minua ainakin ahdisti pienenä Kaunotar Ja Hirviö) saamatta kuitenkaan elinikäisiä traumoja.
      Ihan hyvin mahdollista, että lapsi saattaa pelätä katsoessaan Pikaria, mutta eikös sitten ole vanhempien tehtävä lohduttaa lasta, opettaa hänelle, että hän on turvassa? Sen sijaan, että pannaan kaikki pelottavat jutut kuvaannolisesti lukkojen taakse.

Ja tietysti, kun kerran puhutaan noidista ja velhoista, on kristillisessä yhteiskunnassa helppo ottaa juuri Potterit silmätikuiksi. Varsinkin ku kyseessä on suhteellisen uusi ilmiö. Oletteko sattuneet huomaamaan, että esim. Narniaa tai TSH:aa ei ole kritisoitu tällä tavalla, vaikka Sormusten herra varmasti oli elokuvatrilogiana paljon pelottavampi.

Lyhyesti sanottuna: jos joku tosiaan on sitä mieltä, että Potterit ovat vaarallisia, hänen ei pitäisi lisääntyä. Tai sitten hänen pitäisi antaa lapsensa pois, ettei vahingoita heitä tuollaisella idioottimaisella ajatusmaailmalla.

• Maya

Sama täällä. Muakin ahdisti pienenä Kaunotar ja Hirviö, Lumikki ja 7 kääpiötä ja kaikenlaiset muutkin. Mutta joska ne ovat Walt Disney-elokuvia, niin eihän kukaan niistä pauhaa. en tosin kyllä mitään traumoja saanut, mutta kuitenkin. Harry Potter, velho noitien koulussa on jotain niin hirveää, ettei lapsi saa sitä katsoa. Miksi vanhemmat antavat lapsen katsoa Kunottaren ja Hirviön (joka ihan oikeasti on pelottava kun sen pienenä katsoo), mutta HP on jotain ihan muuta?
        Kannattaisiko vanhempien juu opettaa lapselle mitä eroa on faktalla ja fiktiolla, ja selittää heille asioita.

Kirjat synkkenevät -> elokuvat synkkenevät. Ei voi mitään. Jos vanhemmat eivät osaa huolehtia lastensa perään sen vertaa, että päästävät herkkähermoisen katsomaan elokuvan, niin se on aikuisen virhe.

• Fani, mutta aikuinen

Pat Batemanin viesti on vähän asiaton. Ei voi ottaa lasta pois vanhemmilta, jotka vain haluaa laittaa rajoja.

Kun kirja synkkenee ja elokuva synkkenee, ikärajaa voi ihan hyvin nostaa. Henkilöt vanhenevat ja kun Harrylta kuolee isähahmot pois niin hänellä ei oo turvallinen olo, ja hän kasvaa niin häneltä sensuroidaan aina vähemmän... Esim uudessa kirjassa (mikä olikaan) ku luin enkuksi, suudellaan enemmän kuin siinä ensimmäisessä, enkä muutenkaan voi suositella sitä yhtä nuorille kuin Viisasten kiveä, joka on minusta lasten kirja. Noituudella ei ole asiassa tekemistä.

• Fani, mutta aikuinen kirjoitti:

Pat Batemanin viesti on vähän asiaton. Ei voi ottaa lasta pois vanhemmilta, jotka vain haluaa laittaa rajoja.

Kun kirja synkkenee ja elokuva synkkenee, ikärajaa voi ihan hyvin nostaa. Henkilöt vanhenevat ja kun Harrylta kuolee isähahmot pois niin hänellä ei oo turvallinen olo, ja hän kasvaa niin häneltä sensuroidaan aina vähemmän... Esim uudessa kirjassa (mikä olikaan) ku luin enkuksi, suudellaan enemmän kuin siinä ensimmäisessä, enkä muutenkaan voi suositella sitä yhtä nuorille kuin Viisasten kiveä, joka on minusta lasten kirja. Noituudella ei ole asiassa tekemistä.

Eli sinun mielestäsi on ok, että vanhemmat, joiden kasvattaminen vahingoittaa lapsen kehitystä, saavat lisääntyä?

Ikärajaa kuuluu nostaa, jos sille on aihetta. Mutta tässä on oikein väkisin yritetty saada Pottereita kuulostamaan vaaralliselta. Koko kohun pohjasävy tuntuu olevan se, että jos lapsi säikkyy, se on paha juttu henkisen kasvun kannalta ja aiheuttaa traumoja. Ja se on täyttä roskaa.

• hairstyler87
        Fani, mutta aikuinen kirjoitti:

okei kaikki sanoo et harry ja kumppanit vanhenee ja et liian nuoret ei sais kattoo.. mut ootteko huomannu et ne pikku lapsukaiset jotka alko lukeen potteri kirjoja on myös kasvanu ja luulis nyt et tän hetken elokuvista mitä telkkarissaki näytetään on niin paljo pelottavampia et huh huh. sanoisin vain että oma siskoni joka tällä hetkellä on 10 vee on kattonu kauhu elokuvia ja ei mitään haittaa oo ollu koska sen ikäset kyllä ymmärtää jo että kaikki ei oo totta mitä elokuvissa tapahtuu. joten voisin sanoa sen että vanhemmat itse tuntevat lapsensa (toivottavasti) ja tietävät millaisia elokuvia lapsi voi katsoa.

• liian synkkä ja ei-elämänil...
        Maya kirjoitti:

Sama täällä. Muakin ahdisti pienenä Kaunotar ja Hirviö, Lumikki ja 7 kääpiötä ja kaikenlaiset muutkin. Mutta joska ne ovat Walt Disney-elokuvia, niin eihän kukaan niistä pauhaa. en tosin kyllä mitään traumoja saanut, mutta kuitenkin. Harry Potter, velho noitien koulussa on jotain niin hirveää, ettei lapsi saa sitä katsoa. Miksi vanhemmat antavat lapsen katsoa Kunottaren ja Hirviön (joka ihan oikeasti on pelottava kun sen pienenä katsoo), mutta HP on jotain ihan muuta?
        Kannattaisiko vanhempien juu opettaa lapselle mitä eroa on faktalla ja fiktiolla, ja selittää heille asioita.

Kirjat synkkenevät -> elokuvat synkkenevät. Ei voi mitään. Jos vanhemmat eivät osaa huolehtia lastensa perään sen vertaa, että päästävät herkkähermoisen katsomaan elokuvan, niin se on aikuisen virhe.

Kaksi ekaa elokuvaa olivat mukavia.Niissä oli sopivasti jännitystä ja huumoria.Oli vitsailua ja joulun tuloa.Jokamaunrakeita ja taikuuden ihmeitä.Ärsyttävää että tästäkin tuli tämmöinen synkkämielinen eepos.Ja se uusi Dumledor ei ole mistään kotoisin.

Meni maku koko jutusta!

• hyvää päivää!

Tietysti sinullakin saa olla oma mielipiteesi, kristityistä ja heidän kannan otoistaan harry pottereihin, mut sanon vain sinulle, ET TIEDÄ MISTÄ PUHUT!
        Jos olisit uskossa niin ymmärtäisit mitä tarkoitan...en halua loukata ym, mut se nyt on vaan niin, et kun näitten tietyn tyyppisten leffojen kautta tulee se TODELLINEN puoli tästä maailmasta esiin. Ja puhun nyt syvästi itse kokeneena nämä asiat, PISTE

• että..
        hyvää päivää! kirjoitti:

Tietysti sinullakin saa olla oma mielipiteesi, kristityistä ja heidän kannan otoistaan harry pottereihin, mut sanon vain sinulle, ET TIEDÄ MISTÄ PUHUT!
        Jos olisit uskossa niin ymmärtäisit mitä tarkoitan...en halua loukata ym, mut se nyt on vaan niin, et kun näitten tietyn tyyppisten leffojen kautta tulee se TODELLINEN puoli tästä maailmasta esiin. Ja puhun nyt syvästi itse kokeneena nämä asiat, PISTE

mikä vika todellisuudessa? Vai oliko viestisi sarkasmia? Jos oli, niin huonoa sellaista, koska en taujunnut.. ja minulla on muuten hyvä sarkasmin ja ironian taju...

• hyvää päivää! kirjoitti:

En tosiaan ymmärrä mitä tarkoitat. Miten se auttaisi, jos olisin uskossa? Ja mistä "TODELLISESTA" puolesta puhut? Taikuudesta? Voi ystävä hyvä, ei taikuutta ole olemassa.

• Maya
        liian synkkä ja ei-elämänil... kirjoitti:

Kaksi ekaa elokuvaa olivat mukavia.Niissä oli sopivasti jännitystä ja huumoria.Oli vitsailua ja joulun tuloa.Jokamaunrakeita ja taikuuden ihmeitä.Ärsyttävää että tästäkin tuli tämmöinen synkkämielinen eepos.Ja se uusi Dumledor ei ole mistään kotoisin.

Meni maku koko jutusta!

Itse en tykännyt kakkos elokuvasta ollenkaan. Liikaa kaikkea sählinkiä, ja se typerääkin typerämpi "Ron aikoo uhrata itsensä". xD Aika mauton. Kolmonen oli hyvä, vaikkakin nopeasti väsätty. Samaa mieltä olen, että uuden rehtorin rooliin ois voinu ettiä jonkun muun. Vanha oli hyvä, mutta minkäs voit kun kuolla kupsahti :/

• vampire
        liian synkkä ja ei-elämänil... kirjoitti:

Meni maku koko jutusta!

Ykkönen ja kakkonen parhaimmat???? Joo makunsa kaikilla mutta siis... Sano mikä siinä ykkösessä tai kakkosessa oli hauskaa??? Ainut hauska visti oli se kun se tyttö aave (myrtti tai joku tollanen) sanoi Harrylle että hän saa tulla asumaan WC:nsä jos kuolee alhaalla. Muuta hauskaa siinä ei ollut. Mutta... nelonen vasta huumoriaa oli. Voron juoksu tyyli ja Ronin letkautukset ja Kaksosten vitsit. Hahmot olivat sellaisia kuin kirjassa varsinkin kaksoset.

• vampire
        Pat_Bateman kirjoitti:

En tosiaan ymmärrä mitä tarkoitat. Miten se auttaisi, jos olisin uskossa? Ja mistä "TODELLISESTA" puolesta puhut? Taikuudesta? Voi ystävä hyvä, ei taikuutta ole olemassa.

Voi tietyn laista taikuutta olla X)

• Usva666

15 vuoden ikäraja Harry Potterille on erinomainen asia, sillä sen ikäiset jo tajuavat mitä roskaa Potterit ovat.

• suis

minkäs teet, potter on potter. Jos sua nyt niin helvetisti pänii potter mania, älä mene elokuviin tai lue niitä kirjoja. Itte lopetin niitten kirjojen lukemisen, ku 1. leffa tuli teatteriin. Liika paljon karsittua, ja lisätty joitain turhia efekti kohtauksia. Nyt ei voi vähempää kiinnostaa mikään potter krääsä, kuka yleensä tuhlaa rahaa johonki puiseen tikkuun, mutta omanne on.

• jenna

ei tartte mennä kattoo leffoja, tai lukee kirjoja, jos tuntuu noin pelottavaltaXD

• Fletkumato

Onpas siinä taas huumorintajuton ja mielikuvitukseton tyyppi. Potteritko muka roskaa? Joskus ne vielä (toivon mukaan) ovat osa yleissivistystä. Mun mielest jo 11 vuoden ikäraja on liioitteluu. Siin ei tarvis olla ikärajaa olleskaa. Se on vanhemmista kiinni päästääkö ne muksunsa kattoon sitä. Ja ei ketään ole tietääkseni pakotettu lukemaan Pottereita tai käymään kattomassa niitä. Potterit ovat mielestäni hyvää viihdettä niin elokuvina kuin kirjoinakin. Eikä se ikäraja noin matalana mitään hyödytä, ite pääsin kattoon jonkun k-11 leffaan vaikka olin vasta 9.

• Jarlaxle
        suis kirjoitti:

minkäs teet, potter on potter. Jos sua nyt niin helvetisti pänii potter mania, älä mene elokuviin tai lue niitä kirjoja. Itte lopetin niitten kirjojen lukemisen, ku 1. leffa tuli teatteriin. Liika paljon karsittua, ja lisätty joitain turhia efekti kohtauksia. Nyt ei voi vähempää kiinnostaa mikään potter krääsä, kuka yleensä tuhlaa rahaa johonki puiseen tikkuun, mutta omanne on.

No totta on se, että kirjat ovat paljon parempia, Viisasten kivihän olisi ollut kirjan mukaan edeten yli kuusituntinen. Alappas sitte siitä tekemään leffaa. Olisihan siitä voinut tehdä sellaisen sarja-elokuvan =).
        Elokuvaan ei yksinkertaisesti mahdu niin paljoa asiaa kuin kirjaan ja siitä Potter kärsii(aivan kuin ei olisi jo muuten kärsinyt tarpeeksi)
        Teeppäs sitten Harry Potter ja Liekehtivä Pikari,
        24 tuntia...

• Izumi

Sorry vaan jos sä oot semmonen samanlainen kritisoija ko 45 min. jne. mutta onko just kaikkien sun kaltaisten pakko kieltää kaikki?? Ei pahalla jos ehkä sä et tykkää Harry Potterista, mutta muut saattaa tykätä, niin sä ja sun kaltaiset meette haukkuun sitä leffaa!! Ajatelkaa muitaki!! Pitääkö ne kaikki kieltää mistä sä ja sun kamusti jne. ette tykkää?!?

Olisi erittäin kiva jos kertoisitte miks se pitää kieltää 11-14 vuotiailta?? Onks ne niin pikkuvauvoja? ihan turhaa semmonen, että pitäis vaan 15 vuotiaista ylöspäin saaha kattoo sellanen!!

Oon ite kattonu kaiken maailman kauhuelokuvat, kaunat sun muut!! oon 11 enlä oo saanu mitään v.... traumoja!!!

• mävaan
        Jarlaxle kirjoitti:

No totta on se, että kirjat ovat paljon parempia, Viisasten kivihän olisi ollut kirjan mukaan edeten yli kuusituntinen. Alappas sitte siitä tekemään leffaa. Olisihan siitä voinut tehdä sellaisen sarja-elokuvan =).
        Elokuvaan ei yksinkertaisesti mahdu niin paljoa asiaa kuin kirjaan ja siitä Potter kärsii(aivan kuin ei olisi jo muuten kärsinyt tarpeeksi)
        24 tuntia...

Kiteen Kinon hovissa ikäraja on 11, mutta jo 9- vuotias saa mennä katsomaan sen aikuisen seurassa, jos se on raaka, niin eikö ikärajaa olisi voitu nostaa 12 tai 13-vuotiaaseen?

• sinulla on melkoinen asenne vika. tähän ko. leffaan on ikä raja sen 11w ja se on hyvä.. sitä nuoremmat voi mennä kattomaan vanhempien kanssa. ja tämä ikä raja on vain SUOSITUS!!! ja ei teatterissa kysellä papereita eikä ikiä.. ku ei sitä tiä kuka on kenenki kanssa liikkeellä ja jos on turhan nuori se on ainoastaan vanhempien vastuulla.

mutta minusta on turha olla noin suppea suvaitseva ettei voi hyväksyä toisten "fanaatikoiden" olla "fanaatikkoja" en ole itse sellainen vaikka jokaisen kirjan ja elokuvan olen katsonut ja aijon tulevaisuudessa niin myös tehdä..

sinun on tosiaan mietittävä vähän toisiakin, tälläiset viestit saavat sapen kiehumaan >:/

PS:: HANKI ELÄMÄ!!! JA ANNA TOISTEN ELÄÄ OMAANSA MITEN HALUAA!!!

sanoisin että olet totaalikieltäytyjä kulttuurista..

• titi
        Jarlaxle kirjoitti:

24 tuntia...

Ne elokuvat on täyttä paskaa. 1 ja 2 oli siedettäviä mut 3 ihan hirvee. nelosta en oo vielä nähny mut meen kattoo kun se tänne korpeen tulee silläkin uhalla et se on yhtä kamala kun edellinen. Elokuvat on kirjojen raiskausta.

• Watashi deddo o kokoro.....

Musta sä oot oikeessa.... Harry Potter ja liekehtivä pikari on hyvä, oo lukenu sen kirjana. Se ei oo pelottava, ja vaikka se Voldemort tai mikä lie onkaan onki pelottavan näkönen, ei koko elokuvaa tarvi kieltää... Ja sho what jos ne näyttelijät on "liian isoja". Niittenhän kuuluu kasvaa, siinä elokuvassaki! Ja sitä vaan, että ei 11 vuotiaat oo mitään pikkuläppejä... Kyllä niitten pitäs antaa kattoo sellanen elokuva ku Harry Potter... ei se oo ollu ennenkään pelottava.... oon kattonu paljon kauhuelokuvia eikä se Harry Potter oo kauhuelokuva!! Näytettiinhän se siinä ykkösessä, eikä se ollu pelottava... Onx pakko lopettaa kaikki elokuvat mitä nuoret tykkää kattoo??? onks se niin vaarallista?? HEI HOX!!!!

• potterholistiy

No jos on lukenut kirjan niin ei muuta voi odottakkaan. Mielestäni tuo ei tarvitse des erusteluja.

• -julia-

olen kanssasi aivan samaa mieltä!!! :)

• ^Greeny

Tämä selityshäm johtuu vain luonnollisesti siitä että, vanhemmat ovat ylisuojelevia: esim minä olne jo 14 ja minä en saa tehdä mitään itsenäisesti. En edes olla ulkona kylällä.. no en itse tuota ohjelaa kattonut mutta se johtuu vain siitäö että vanhemmat ovat ylisuojelevia.

• Watashi dedddo o kokoro

Olen tyrmistynyt! Ei millään pahalla mutta vanhenpasi ovat ylisuojelevia... Jos sä olet jo 14 niin kyllähän sun vanhempien pitäs antaa sun mennä kylille jne...
        Tai sit ne vaan tykkää susta niin kauheesti ettei kestä jos sulle sattuu jotain hirveetä...

Sä saat jo ensvuonna muuttaa pois jos sun vanhemmat antaa... :D En kattonu elokuvaa itekkään mutta se ei oo pelottava sen mä tiiän.....

• jogu

piru vie tuo härry potter on perseestä veetty elokuva.

• ghm,

nussi ittees jogu

• >:(

Joo ehkä se on paska elokuva mutta se silti kirjotetaan Harry Potter.... Ihan tyhmää, kuka tämmöstä jaksaa???

• Efko
        >:( kirjoitti:

Joo ehkä se on paska elokuva mutta se silti kirjotetaan Harry Potter.... Ihan tyhmää, kuka tämmöstä jaksaa???

no voi perse kuka välittää miten joku sana kirjoitetaan kun joku kuitenkin ymmärtää sen...
        sano ittelles englanniks ääneen nimi hugh jass kaikki sen tajuu, mut tajuu senkin et se on nimi jos nyt satut osaamaan ääntämään enklantia.... (vai tajusitko ees???????????)
        oot vaan niin v***n kyrpiintyny ittees, et pitää kommentoida noin pientä asiaa.. !!!WOE ELAMA!!

• VASTUSTAN

Ei varmastikkaan ole. Menen katsomaan sen huomenna ja täytin juuri 11. Ei se varmaan oikeastaan niin KAUHEA ole. Jännittäviä juttuja saa olla mutta siis sillein. Ei se varmaan kauhea ole.

• Kate

Todellakin. Tv:ssä näytetään seksiä ja väkivaltaa kello yhdeksästä. Ja ruikutetaan että uusi potter on lapsille vaarallinen. Entä televisio? Juuri olin teatterissa katsomassa sen, en veisi pikkulapsia katsomaan sitä tai yleensäkään heikkohermoisia, mutta leffa oli loistava eikä (minusta) niin pelottava kuin voisi kuvitella. Itse olen (vasta) kolmentoista eikä minulla ainakaan mitään traumoja jäänyt.

• tyttö_

Kävin kattomasssa uusimman potterin juuri tänään. Ei mielestäni yhtään sen vaarallisempi lapsille, kuin tv:stä tulevat elokuvat/uutiset/sarjat.
        Turhaa jäkätystä.

• EI OLE!

EI TODELLAKAAN OLE!!! JOS EI K 11 NIIN SITTEN ON MENEMÄSTÄ JOS SE ON LIIKA GRÖH!! VOI JUMA!!

• isäpuoli

Elokuva on kiellettävä alle 16-vuotiailta, moraalittoman sisältönsä vuoksi. Jokainen vanhempi, joka päästää alle 16-vuotiaaan katsomaan sitä, on vastuuton kasvattaja!

• PELLET!

ÄLKÄÄ SITTEN PÄÄSTÄKÖ TEIJÄN ''PIKKU''LAPSIANNE SINEE!!!!!!! MITÄ TELKASTA TULEE!?!? UUTISISSA JA KAIKISSAA:: IHAN SAMA SE ON!!.. JA KAIKKI KYLL TIETÄÄ ETTÄ EI OLE TOTTA! EHKÄ LIIKAA HULEHTIVIA ÄITEJÄ!!

• Izumi

Kuule vilkase peiliin, pappa!! Jos sä ees ylipäätään oot isäpuoli niin se lapsi jonka isäpuoli sä oot ei oo sun!! Sä et voi päättää sen asioista vaan sen äiti ja OIKEE isä voi!! Se lapsi saa kattoo Harry Pottereita jos haluaa ja tykkää niistä... Vaan sen äitillä ja isällä (ei, en tarkoittanut sinua) on valtaa päättää!!

• HarryFani
        Izumi kirjoitti:

Kuule vilkase peiliin, pappa!! Jos sä ees ylipäätään oot isäpuoli niin se lapsi jonka isäpuoli sä oot ei oo sun!! Sä et voi päättää sen asioista vaan sen äiti ja OIKEE isä voi!! Se lapsi saa kattoo Harry Pottereita jos haluaa ja tykkää niistä... Vaan sen äitillä ja isällä (ei, en tarkoittanut sinua) on valtaa päättää!!

Kaikista paras olisi kun kyseiselle elokuvalle laitettaisiin ikärajaksi 18 v. Alaikäiset voivat ottaa siitä erittäin pahoja vaikutteita ja se voi viedä yöunet monilta. Itsekkin tyrmistyin elokuvan sisällöstä pahanpäiväisesti >:O

• Meisseli
        HarryFani kirjoitti:

Kaikista paras olisi kun kyseiselle elokuvalle laitettaisiin ikärajaksi 18 v. Alaikäiset voivat ottaa siitä erittäin pahoja vaikutteita ja se voi viedä yöunet monilta. Itsekkin tyrmistyin elokuvan sisällöstä pahanpäiväisesti >:O

Vittu sitä mihinkään 18 ikävuoteen pitäis nostaa!! Vaikken ookkaa nähny elokuvaa vielä, ni monet muakin nuoremmat ovat! Siis jos joku oikeesti ottaa siitä jotai vitun vaikutteita ni se on sen ongelma. Kattois eka vaikka jonkun kaunan tai jonku vastaavan enne ku menis Harry Potteria kattoo. Kaiken mailman mainoksissaki on PALJON pahempia juttuja ku koko elokuvassa!! Ja vielä siihen kaunaan: se vie yöunet suuremmalta osasta ihmisiä ku joku Harry Potter!!!

• The.pussycat.doll

Harry Potter on sulonen eikä vaarallinen.. Pyh sanon minä tolle pienelle mitättömälle medialle joka vääristelee asioita!!! Ei muuta keksi ku et Harry Potter-leffat muka vaikuttavia.. Mun koulussa on muutama Harry Potter-fani,ja neki on jotai 11-12 vuotiaita.. Hoh-hoijaa...

• dfty
        HarryFani kirjoitti:

kuule vaik en tie kuka oot mut oot aika nössö jos laitetaan k18 ja menee yö unet mä käytän mielikuvitusta yö unissa

• HPHP

Ensinnäkin; Ei olla moraalittomia jos päästetään lapset Harrya katsomaan, ikärajan kanssa meillä eletään.

• Kointähti

Aivan ensiksikin, suomi on kaunis kieli eikä sitä tulisi raiskata ntuolla tavalla..

Toiseksi, elokuvan ikärajaa tulisi nostaa. On totta että jokainen saa fanittaa haluamallaan tyylillä, mutta jotkin elokuvat vain eivät sovellu kaiken ikäisille, tai edes alle 11-vuotiaille. 16 vuotta olisi sopiva raja tälle elokuvalle...

Ja järjen rajoissa edes fantasia ei sovellu kaikille, joten ikärajaa tarvitsee ehdottomasti nostaa. Toimittajat tekevät puolueetonta arviointityötä mitään elokuvasarjaa liioin haukkumatta tai kehumatta. Kun elokuva ei sovi tietyn ikäisille, niin se ei sovi.

• just!

Ei sitä tarvitse nostaa!!! koska sitten ette päästä lapsianne sinne!! eikä se todellakaan ole mitään niin semmosta!!HEI JOTKUT KAUHU LEFFAT! k15 ja k 11 voi olla vielä pahempia!"!!

• Juuri tuollaiset ihmiset saavat selkäpiitani värisemään.

"Edes fantasia ei sovellu kaikille."
        Täh? No hyvä, minäkään en pidä fantasiasta, enkä missään nimessä lue Pottereita fantasiaksi. Mutta miten se oikeuttaa ikärajan nostamisen. "Minulle ei sovellu komedia, joten sen ikärajaa on mielestäni nostettava." Kai sinä nyt ihminen hyvä tajuat sen, että ikärajoilla yritetään estää lapsia säikkymästä, ei saamasta vatsanpuruja jostain genrestä?

"Toimittajat tekevät puolueetonta arviointityötä mitään elokuvasarjaa liioin haukkumatta tai kehumatta. Kun elokuva ei sovi tietyn ikäisille, niin se ei sovi."

Jos et sattumalta ole huomannut (mistäs minä tiedän jos olet sokea tai kuuro), media (toimittajat) ovat ahkerasti olleet arvioimassa ei vain Pottereita, vaan myös niiden kirjoittajaa.

Jutun pohja on siinä, että Pottereissa ei ole mitään normaalia pelottavampaa, joka oikeuttaisi ikärajan noston. Kun minä olin pienempi, lastenleffoissa oli tarkoituksella kammottavampiakin kohtauksia. Ihan tasapainoinen minun ikäluokastani tuli.

Ainut minkä takia lapset saattavat kärsiä Pottereista on silloin, jos heidän vanhempansa ovat aina suojelleet ja pehmustelleet heidän elämäänsä ja näyttäneet vain Teletappeja. Ja sitten lapset menevät katsomaan *oikeaa* leffaa. Saahan siinä kuka tahansa slaagin. Mutta silloin on kyse huonosta vanhemmuudesta.

Ja muutenki, kaikki käyttäytyvät kuin se säikähtäminen olisi pahakin juttu. Ettekö te tampiot käsitä, että sekin kuuluu asiaan? Lapsen kuuluu säikähtää, ja aikuisten kuuluu lohduttaa ja opastaa. Luultavasti kaikki vanhemmat, jotka vaativat Pottereille isompaa ikärajaa ovat juuri niitä, jotka pilkkaavat lapsiaan jos nämä säikähtävät jotain.

Varmaan vaatisit Corpse Bridellekin korkeamman ikärajan.

• meri

ehkä teijän ielestä pitäis nosta oon kymmene ja on kattonu kaikki potterit ja aijon kattoo jatkossakin.

• Efko

just.. mun mielestä ikäraja kannattaa pitää samana lehdet vaan tahtoo myydä itteään sillä, et luennoi tommosest asiast. monet lukee ensin otsikot ja päättää sitten arvostelujen perusteella meneekö kattoon leffan... sehän on MURHAA!!! emtiä onko nää heebot/tyypit lukeneet ollenkaan niitä kirjoja lukis ne ensin ja tulis sit väittään et "elokuva on liian raaka.... ei sovi lapsille.... ikärajaa täytyy nostaa.... IIK IIK IIK!!!!!!!!!!!!! hui ku muakin rupee pelottamaa ku elokuva ei sovi lapsille!!! itte oon 13 ja oon kattonu kaikki potterit ja kirjatkin taitaa olla hyllyssä ellen pahemmin erehdy.. elokuvat on ollu hyviä eimitään raakoi ollenkaa; ekas leffassaki potterilla oli ollu karmee haava toises poskes ... sit se yhtäkii vaihto poskee... aika jännää....... "ei sovi lapsille!!!!" kaikkein karmeinta on ehkä sen mikä sen nyt nimi oli.... niin sen vauhkomielen silmä mikä vetää volttii ku hullu! saattapa olla niinkin et kaikki tää johtuu siitä kun niitten potterien ohjaaja vaihtu (elokuvaohjaaja) sillä oli kai italialainen sukunimi emtiä mist johtuu mut ehk se johtuu siit hemmost.... ehk jollain on jotain italialaisii sukunimii vastaan. niinkun jo yhellä toisella luki: HWO KNOWS! päähenkilöillä alkaa kyllä olemaan jo aika makeet heviletit, ehk kannattas käydä jonkinlaises parturis tai vaihtaa peruukkii. sitäpaitsi, onhan täs lehvas nyt hei jo jotain parempaa ku täs on niit veeloja... tuodaan vähän jotain muutaki esille kun vaan perhana avada kedavroja (kuolemantaika) seuraavassa osassa potterin nyt pitää jo suudella sitä korpinkynttä... saattaa tää johtua jo siitäkin... oli muuten aika makee kohtaus kirjassa nii oli pakko kopsata siitä vähän yhteen aineeseen.... ja tää heebo jolle mä nyt lähetän vastausta puhuu pelkkää ******!!!! toimittajat nyt ihan viimeksikin tekis puolueetonta työtä tottakai niilläkin on oma näkemys jonka ne laittaa aina arvosteluun. töllöstäkin tulee vähän väliä niitä arvosteluja leffoista jotka mun mielestä on ihan ok tai hyviä mut sit ne saakin toimittajilta 1 ja puo tähtee; alkaa vähä v***tt****n tää touhu... tyyppi taitaa itte olla toimittaja kun noin niitä puolustelee....

• mä vaan

se sopii 11 vuotiaille kävin ite kattoo sen perjantaina ja mä oon 11

• Potteristinisti
    • sota pelastaa

Eiköhän tämänpäiväin kakarat ole jo nähneet kaiken. Jo lasten ohjelmatkin on pelkkää tappelua ja tappamista,joten ei ihme,että suurin osa on häiriintyneitä,ihan samalla lailla kuin vanhenpansakkin...

• H.P-fani

se ei todellakaa oo liian raaka!!!
      se on aivan ihana elokuva!!! ja jokainen voi valita itse meneekö katsomaan vai ei!!!
      harry potter on PARAS.

• Mie-11 w

Moi.
      Mun mielestä Harry Potteristta luullaan liikoja, kun kävin eilen kattoon sen ja oon 11 w ei mulla ''pelottanu'' ollenkaan...mun 9 w siskoki katto sen ihan tuosta vaan..eipäs mulla muuta..päivän jatkoja!

• _satu_

...ikäväkseni jouduin toteamaan että tämä neljäs HarryPOtter ei enää edusta samankaltaista nautinnollista elokuvaviihdettä kuin edeltäjänsä.
      Juoni on hyvä ja elokuvassa on hetkensä mutta ...
      En missään nimessä suosittele elokuvaa 11-vuotialle. Elokuva on raaka, siinä puhutellaan kuolemaa ja synnytetään pahuutta. Tiedät-kyllä-ketä ja harryPotterin yhteenotto elokuvan lopussa olisi voinut jäädä katsomatta. Sen jälkeen jäi outo fiilis ja elokuvan paras anti unohtuu.
      Elokuvissa näin noin 14-vuotiaan tytön joka kantoi reppua jossa luki isoilla tekstauskirjaimilla : "Tunnustan saatanan HarryPotterin avulla" Jäin miettimään tätä. Tarjoaako uusin HP jotakin sellaista joka lietsoo nuorisoa vakaviin riitteihin kuten juuri saatananpalvontaan? YÖK!

Olisin mieluusti halunnut jättää näkemättä tämän neljännen osan. Nytpä kuitenkin tiedän että viidettä en enää mene katsomaan.

• En muuten usko, mitä väität tuosta tytöstä repun kanssa. Luultavasti keksit koko jutun saadaksesi valheellisia perusteita Potter-vastaiselle asenteellesi ja saadaksesi muut uskomaan samaa.

Tai sitten kyseinen tyttö oli kirjoittanut sen tekstin reppuunsa ollakseen sarkastinen. Tosin lultavasti et edes tiedä, mitä se tarkoittaa.

Minua etoo sinunlaisesi ihmiset, jotka näkevät teoksissa vain pinnan. "Puhutellaan kuolemaan ja sýnnytetään pahuutta." Kyllä, Voldemort syntyy uudelleen, mutta menikö sinulta idiootilta täysin ohi se, missä tehtiin selväksi, että rakkaus on mahtavin taika ja että vaikeiden aikojen koittaessa ihmisten on pysyttävä yhdessä, erilaisuuksista riippumatta?

"Tarjoaako uusin HP jotakin sellaista joka lietsoo nuorisoa vakaviin riitteihin kuten juuri saatananpalvontaan?"

Lopeta tuo ääretön paskanjauhanta. Olet pinnallinen idiootti.

• ......

Luulenpa että tuo teksti oli nimenomaan tarkotettu olemaan sarkastinen, mikäli puhut totta.

Minua ärsyttää ihmiset jotka etsii jatkuvasti jotakin negatiivista Harry Pottereista. Kummallista ylireagointia. Ei niitä kirjoja tarvitse lukea, ei niitä elokuvia tarvitse katsoa. Harry Potterit ei mielestäni ole mitään lasten satukirjoja vaan fantasiakirjallisuutta parhaimmillaan, joten raakuus ja julmuus mielestäni kuuluu asiaan.

• tyttö
        ...... kirjoitti:

Luulenpa että tuo teksti oli nimenomaan tarkotettu olemaan sarkastinen, mikäli puhut totta.

Minua ärsyttää ihmiset jotka etsii jatkuvasti jotakin negatiivista Harry Pottereista. Kummallista ylireagointia. Ei niitä kirjoja tarvitse lukea, ei niitä elokuvia tarvitse katsoa. Harry Potterit ei mielestäni ole mitään lasten satukirjoja vaan fantasiakirjallisuutta parhaimmillaan, joten raakuus ja julmuus mielestäni kuuluu asiaan.

Jos joku olisikin saanut traumoja esimerkiksi HP:n katsomisesta, mitä veikkaatte, tulisiko hän tänne kertomaan että sai traumoja? Monet sanovat että on katsonut kaikenlaisia raakoja elokuvia, mutta eivät ole saaneet traumoja.

Joka tapauksessa olen samaa mieltä tos et aikuisten on lohdutettava lapsiaan jos ne säikkyvät. Mutta kohtuus kaikella. Suojelemistahan se on, ettei kahdeksanvuotiaiden anneta katsoa k 15-elokuvia, ne kerkeää katsomaan kyllä vaikka 12-vuotiaanakin. Ja aikuisethan ne lapsistaan huolehtivat, jos huolehtivat.

Ja minusta Potterit tuovat esille, kuinka tärkeää elämässä on rakkaus, ystävyys yms. Eikä se minun mielestäni niin raaka ole. Kuitenkin, miten saisi tuotua esille rakkauden voiman, jos sille ei näytettäisi vastapainoksi kaikenlaista julmuutta, joka tuo taisteluntahdon ja sinnikkyyden ihmisissä esille? Aina on nähtävä myös pahuus, ennen kuin ymmärtää, kuinka tärkeä hyvyys maailmassa on.

Mutta monet lapset eivät ymmärrä tätä.

• leffan katsonut

Elokuvan loppukohtaukset joissa synnytetään pahaa ja kun elokuvassa puhutaan kuolemasta ei ole raakaa.
        Jokainen joka on jonkinlaisessa yhteydessä ihmisiin tietää että maailmassa tapahtuu koko ajan kuolemaa ja sellaista mitä ei pitäisi tapahtua kelekkään.
        Mutta sellaista tapahtuu ja sille ei voi mitään, ja kuolemaa ei voi unohtaa myöskään elokuvissa, koska muuten se olisi liian uhkarohkeaa (jos ei pelkää kuolemaa) ja tekisi hahmosta lattean.

Kuolema kuuluu tämän ajan puheen aiheisiin koska sitä tapahtuu niin paljon, joten asiaa käsitellään myös elokuvissa.

• tyttö 17
        leffan katsonut kirjoitti:

Elokuvan loppukohtaukset joissa synnytetään pahaa ja kun elokuvassa puhutaan kuolemasta ei ole raakaa.
        Jokainen joka on jonkinlaisessa yhteydessä ihmisiin tietää että maailmassa tapahtuu koko ajan kuolemaa ja sellaista mitä ei pitäisi tapahtua kelekkään.
        Mutta sellaista tapahtuu ja sille ei voi mitään, ja kuolemaa ei voi unohtaa myöskään elokuvissa, koska muuten se olisi liian uhkarohkeaa (jos ei pelkää kuolemaa) ja tekisi hahmosta lattean.

Kuolema kuuluu tämän ajan puheen aiheisiin koska sitä tapahtuu niin paljon, joten asiaa käsitellään myös elokuvissa.

Kävin eilen kattomassa, ja pakko sanoa, että oli se synkkä. Melkein kauhuleffa :D
        Mua ainakin ahdisti ne jotkut kohtaukset. Saattoi kyllä johtua siitä, että mulla on tosi paha korkeanpaikankammo, ja monet kohtaukset oli kuvattu ylhäältä päin. Ja jännitti koko leffan ajan, vaikka tiesinki mitä siinä tapahtuu.
        Mutta oli se silti hyvä leffa, vaikkakin synkkä. Kirja ei kuitenkaan ollut niin synkkä kuin elokuva.
        K-11 on ihan hyvä ikäraja!

• potter-94

aivan... hui!!! olen erittäin arka ikäisekseni.... olen kylläkin täysiverinen fani, mutta tuo oli jo aika hurja... olikeassa olit! leffan jälkeen jäi huono tunne... jos tuo oli jo tuollainen entäs sitten seiska...???

• tutkija79

minun mielestäni ko. elokuva on vaaraksi lapsille. vähän kun ajattelee.

• Saeki

Kuuleppa nyt.... Et oo varmaan ite kattonu niitä elokuvia koska sie et käsitä niistä paskan vertaa....

Ne ei oo vaarallisia, jokainen lapsi teitää sen.. Ei ne ite kinuis kattoon sitä jos se ois niistä pelottava...

Sulla taitaa olla aivoissa vikaa, kun et pysty sen vertaa ajattelemaan että sen elokuvan on kattonu monta miljoonaa lasta. Nehän tuliki siitä hulluiks ja ne kaikki joutu psykiatrisen osaston erikois valvontaan!!

• nasuliini86

kävin eilen katsomassa kyseisen elokuvan!!
      se oli tosi hyvä mutta kyllä se on liian raaka
      alle 11 vuotiaille!!
      ja jotkut ovat varmasti sitäkin mieletä että se on
      liikaa jopa sitä vanhemmillekkin!!
      henkilö kohtaisesti olen tätä mieltä!!

• Vastataan

"...se on liian raaka
        alle 11 vuotiaille!!"
        Siksi siinä onkin ikäraja 11 vuotta. Herää pahvi.

• Vastataan kirjoitti:

"...se on liian raaka
        alle 11 vuotiaille!!"
        Siksi siinä onkin ikäraja 11 vuotta. Herää pahvi.

sanoin vaan mielipiteeni!!
        ei se välttämättä sovi vanhemmillekkaan lapsille!!
        joku 13vuotias on ehkä sopiva...iältään ja muutenkin!!

• krb

Edellinenkin Harry Potter elokuva oli K11, miksi siis nyt asiasta nousee haloo? mielestäni ikäraja k11 on täysin perusteltu. Sehän tarkoittaa sitä että 9-vuotias pääsee katsomaan elokuvan vanhempien kanssa ja sitä nuoremmat eivät edes pysty tekstiä vielä niin nopeasti lukemaan( joo, tiedetään että jotkut lukee jo 6-vuotiaina, mutta noin yleensä). Ja alle 9-vuotiaille ei minun mielestäni edes sovi kyseiset kirjat.

Aikaisemminkin olen jossain keskustelussa kironnu tätä asiaa, mutta en ymmärrä, mistä lähti ajatus, että potterit ovat lastenkirjoja? Lapset eivät mielestäni ole kohderyhmä vaan me sadunnälkäiset aikuiset.

• H.P.fani

Ei kai se sentään NIIN raaka oo?
      Siis kyl mä tiiän, et siinä "Cedric Dikkory"
      delaa, ja niin eespäin, mut mä meen viikon päästä kattoon sen ystävättäreni kanssa.
      Oon lukenu ja kattonu kaikki hp:t,
      Kirjat(1-5) ja filmit,(1-3) ja oon tykänny.
      et ei siinä muuta...

• HP-fani 4ever

Oon aivan samaa mieltä.Jos arvelee et ei uskalla mennä kattoo tai tietää et se on liian pelottava, niin älköön menkö. Ikäraja on se minimi raja et sen nuoremmat ei saa kattoo, mut ei se sitä tarkota että jotkut sitäkin vanhemmat ei ois heikkohermoisia.Jotkut 10-vuotiaatkin olisivat innolla menossa sitä katsomaan.Ei ikä ratkaise vaan ajattelutapa..Ei jotkut aikuiset voi sanoa että liian pelottava lapsille kun he eivät itse ole lapsia...Mitä mieltä muut on?

• Izumi

Olen täysin samaa mieltä kanssasi.... vanhemmat ylireagoi....

• ...::........

samaa mieltä...eihän kaikki lapset ajattele samalla tavalla(jos sitä ees tarkotit xD)

• harry100

No ei se Harry Potter leffa yhtään pelota!Mä menin kattoo sitä ja mä oon 11.v!Ja siinä ei ollut mitään pelättävää!Tai no jännittävä kohta oli kyllä lopussa ja vähän pelottava, mutta ei siitä voi tulla pisu housuun!

• linzy.ranzy

ehkä ikärajat on hyvät mutta mix just harry potterit... se on suorittu sarja jolla on paljon faneja... osa faneista no yli 7 vuotiaita jotka tuskin haluaa et harry pottereista tehään jotai k-15 elokuvii...oma mielepiteensä kaikilla ja siitä ei pääse yli eikä ympäri mut ite haluisin pitää niitte´n ikärajat samoina!!!

• Vasta13

Hei Miettikää nytten!! Kuka haluaa olla niin kovis, että näkee painajaisia kun menee liian nuorena katsomaan. Itsekkin olen harkinnut pitkään, vaikka olen jo 13!! Sillä järkevänä ihmisenä osaan ajatella itseni parasta. En Niiden Tuottajien Parasta! Hei siis miettikääs sitä oikeesti!

• seuraavat vielä pahempia..
        Vasta13 kirjoitti:

Hei Miettikää nytten!! Kuka haluaa olla niin kovis, että näkee painajaisia kun menee liian nuorena katsomaan. Itsekkin olen harkinnut pitkään, vaikka olen jo 13!! Sillä järkevänä ihmisenä osaan ajatella itseni parasta. En Niiden Tuottajien Parasta! Hei siis miettikääs sitä oikeesti!

Ootko ajatellu mennä yksin? Koska leffa on kyllä paljon jännitävämpi ku aikasemmat mut ei pelottava. Musta ikäraja on nyt ihan hyvä, tosin 10-vuotias pikkuveljeni ei päässyt minun ja isosiskoni kanssa katsomaan leffaa (13,15 V.)

Pikkuveljeni on muistaakseni nähnyt 2 ja 3 leffat teatterissa ja kaikki videolle tulleet moneen kertaan. Hän on nähnyt myös TSH-leffat enemmän kuin satakertaa.

Isäni on muuten ollut jokaisessa leffassa mukana paitsi uusimmassa.. Tämänkin hän kyllä olisi halunnut nähdä..

• ..seuraavista
        Vasta13 kirjoitti:

Olen lukenut 5 ja 6 kirjat. % ei oo niin paha mut siin kyl on kuolonsyöjiä ja voldemort. Ja harry saa selville tulevaisuutensa.

Kutonen on sitten paljon pahempi.(kerron vähän joten varokaa):
        Dumbledore tapetaan ja kuolosyöjät hyökkäävät tylypahkaan. Jonkin verran pussailua.. Tai aika paljon.. Ja kerrotaan harrylle mahdollisemman paljon Voldemortin hisrotiasta mitä vain Dumbledore tiesi..Niissä elokuvissa vois harkita K-15

• Kuusenneulanen

Tietävätkö, kaikki jotka väittävät ettei K11 ole sopiva ikäraja, millaista kieltä sen ikäiset jo käyttävät? Tai minkälaisia vitsejä heillä on? Lapset eivät ole saman laisia kotona ja kavereiden kanssa.
      En ole vielä nähnyt Liekehtivää pikaria, mutta olen menossa katsomaan sen piakoin ja uskon että ikäraja on perusteltu.
      Jos ihmisellä on yhtään mielikuvitusta on kirja paljon "vaarallisempi" kuin elokuva. Itse varmaan vaatisin lastani lukemaan kirjan ennen elokuvia, mutta muuten päästäisin jos hän haluaisi sen nähdä.
      On olemassa ihmisiä joille kauhu (johon itse en HP:tä laske) ei yksin kertaisesti sovi, tiedän kokemuksesta. Mutta nämä osaavat itse päättää katsovatko elokuvan vai ei.

HP leffat ovat olleet hyviä, mutta petyin kolmannen elokuvan maastoon. :\ Metsä hyppäsi kauas ja kaikkea lisää, mitä kirjoissa ei ole tuli. Toivottavasti se on korjattu Liekehtivään pikariin!

• Aijaa]

45 minuuttia on aika tyhmä ohjelma.. mä oon joskus kattonu sitä mut sitte huomasin että ne liioittelee asioita liikaa! mutta tämä on kyllä pahin. KAIKKI tietävät ettei se ole totta, joten miten se VOISI olla vaarallinen lapsille?? Minä itse olen katsonut kaikki elokuvat ja lukenu kaiki kirjat[siis ne mitkä ovat ilmestyneet]. Ja miten niin että koska KIRJA ON PITEMPI KUIN ENNEN TARKOITTAA ETTÄ KITJAILIA OLISI EPÄVARMA?? mitä jos yksin kertaisesti se ei mahdulle parille sivulle?? 45 ALAS!! ja kaiken kukkuraksi NE MENI SANOMAAN ETTÄ KATSOJA LUVUT OVAT VÄHENTYNEET 3 JA 4 KOHDALLA. voi hyvä ...... !! Ja tietenkin ihmiset kasvavat?? elokuva vanhenee näytteliöiden mukana!! nehän vaihtavat joka vuosi luokkaa ylemmäs! mutta jokainen saa olla omaa mieltään..

• fjfjfjfjfj

totta!!
      jostakin kohtauksista ei sovi lapsille mutta tulee siinä hauskojakin kohtia... mitkä
      voi näyttää ja kerkiääkö lapset lukea tekstiä?????????????????????????????????????????

kävin ite kattoo se oli huippu!!!
      ja olen huomattavasti yli 11-vuotta

• Katsukka

Kävin eilen katsomassa kyseisen elokuvan, ja se tosiaan oli melko jännittävä. Mielestäni ikärajan ei kuitenkaan tarvitsisi olla korkeampi. Elokuvan synkkyys tosin ei ehkä ole miellyttävä pienemmille lapsille.

• Lillikka

Minusta mikään harry potter elokuva ei ole raaka paitsi alle 9vuotiaille!!!!Niissä tehdään ehkä pientä väkivaltaa mutta vain taikasauvojen avulla!!!Ei raaka

• minä vaan

ei oo todellakaan liian raaka tai mikään muukaan näkeekö joku siinä jotain pelottavaa sehän on just hauska!! kolmonenkin on pelottavampi!!!

• Mariella

Sitä samaa määkin olen miettiny. Noh, ainaki se viides kirja mitä luin viimeks noista Harry Pottereista, niin se oli masentava oikeastaan. Ei ne tosin neljä ensimmäistä ole. ainakaan mun mielestä. Mutta voi olla että sitä ikärajaa pitäisi nostaakin jossain vaiheessa, ainakin sen viidennen elokuvan myötä.
      Niin, ihmettelit, että miksi juuri tähän elokuvaan on hyökäty. Noh, täytyy sitä johonki hyökätä ja valitettavasti arpa on osunu tähän...
      Noh, täytyy myöntää etten nyt tiiä mikä se ikäraja on niissä elokuvissa, ei ole kauheesti se kiinnostanut.. Mutta jos itellä olisi vaikka alle 10v lapsi, en antaisi sen kattoa ainakaan ihan sitä viidennettä elokuvaa, sitte ku se joskus ilmestyy...

• Wanha.

No ei kyllä todellakaan tarvitse nostaa ikärajaa. Kuten joku jo sanoi, tietäisivätpä vaan vanhemmatkin minkälaista kieltä yksitoistavuotiaat käyttävät ja millaisia juttuja heidän suustaan kuulee. Ja kun siihen vielä lisätään niitä räiskintäpelit joissa veri lentää ja aseet paukkuvat, joita useat 10-11 vuotiaat poikaset pelaavat, niin tuskinpa yksi Potter-leffa kovin paljoa heidän mieltään järkyttäisi. Siinä ei etes ole seksikohtauksia eikä huonoa kielenkäyttöä.

Mikä siinä on, että ihmisiä pitää aina hyysätä? Eikähän jokaisella vanhemmalla ole sen verran aivoja että tietävät voiko oman lapsen päästää katsomaan leffaa.

• harry potter pois

suomeen kävisi hyvin sellanen laki että jokikinen harry potter ja taru sormusten herrasta-leffat pitäisi olla kiellettyjä kaiken ikäisille, nehän ovat kuin nukutuslääkettä! itse meinasin ja huom. MEINASIN katsoa kerran TSH kaksi tornia niin katsoin 10 minuuttia ja oli jo niin tylsä että menin nukkuu

• harry potter pois

sama pätee kaikkiin muihinkin taika-fantaasia-elokuviin !!

• dalia

toi on aika naurettavaa, mut oma mielipidehän kaikilla on.. siis must potterit on tosi hyviä kaikki, jokaisen oon lukenu ainaki 4-5 kertaa..leffatki oon kattonu, mut en vielä sitä uusinta joten sitä en voi kommentoida..vaikka uskoisin kyl et se on ihan hyvä, ylipäätään oon kyl kirjoist tykänny enemmän ku leffoist..
        mut sehän on jokaisen oma asia meneekö leffaa kattoo (ja ottaako pienempiä lapsia mukaan..).
        pyöriköön vaan ni ne menee ketkä haluaa! onhan se hyvä et siin on jonkinlainen ikäraja et siitä voi päätellä ottaako omia lapsiaan mukaan vai ei..(jos sellasii on..).
        ja must ne kirjat on sen parempii mitä enemmän niis niit sivui on! ja just täl hetkel luen kirjaa jossa on samassa kaikki kolme taru sormusten herrasta-osaa ja sekin on tosi, tosi hyvä!!!

• ^Pinja^

Mun mielestä Harry Potter ja liekehtivä pikari on pikkasen liian raju pinenille lapsille. Mut hei, täähän on vaan mun mielipide :)

• only

Mä olin eilen kattoos Harry Potter ja liekehtivä pikari -elokuvan eikä se todellakaan ollu mitenkään raaka. Mä oon 13 ja oon kattonu jo alle 10 vuotiaana kaikkee paljo pelottavampaaki..jos ei Potteria kestä katsoa (Se on fantasiaa urpot!!!) niin sitte ei katso. Näytös jonka kävin katsomassa oli neljäs ja sali oli aivan täynnä,,ei yhtäkään tyhjää paikaa. Media vaan liiottelee kaikesta.

• only

jos et kestä katsoo nii älä katso..

• vihollinen

Kyllä tämmöset elokuvat ovat jokaisen sielulle vahingoksi.Lapsille vielä aletaan syöttää jo pienenä tällasta maagista juttuu, joka saa
      pienen ihmisen pelkäämään .Kyllä lapsille sopivampaa olisi hyvää mieltä ja onnellisia loppuja sisältävät elokuvat.
      Miten 11 vuotias muka tietää ja pystyy sisäistään että elokuva on vaan fantasiaa!
      En suosittele tällästa sielun vihollisen kamaa
      kenekkekkään!

• Hihhuleilta ei kysytä.

• Meisseli

Hahahahahahahaahahahahahahahahahahahaheheheheheheheheheheehehehhihihihihhihihihihihohohohohohohohohohooo!!!! Kai sä tajuut et mä nauran sulle!!!! LoL! XD XD XD XD XD XD

• 11-vuotias kyseisen elokuva...

Mä oon nähny sen leffan ja mua ei pelottanu eikä mitään muuta silleen... Ei siitä voi olla haittaa... Jos siitä on haittaa niin miks ylipäätänsä sitä sitten pitää mennä kattoo jos pelkää sitä!
      Sehän on vaan hyvin tehtyä satua!!!!

• Kuusenneulanen

Itse luin Harry Potterin aikasti nuorena (taisin olla 11 v. ja lukenut sen jälkeen kaikki muutkin sitä mukaa kun niitä on ilmestynyt. Sen ikäisen olisi jo hyvä ymmärtää mikä on fantasiaa ja mikä ei. Jos 11 vuotias vielä uskoo että on olemassa lintuja jotka syntyvät uudelleen syttyessään tuleen, liemillä voi muuttaa muotoa, on yksisarvisia ym. on asiat aika pahasti. VOihan niin kuvitella, mutta jos tämän jälkeen 11 vuotias pelkää kävellä yksin peläten ihmissutta ei hyvin mene...

Joten uskon, että lapset voivat huoletta katsoa.

• ooooo????

NO EIII!!!!!!!!!

• (null)

Olet oikeassa Harry Potterit ovat hurjia ja 11 on hyvä ikä raja mutta kohtuus kaikkeen. Ei ole oikein että sitä haukutaan kun esim:Taru sormusten herrasta on k 11 mutta ei sitä haukuttu ollenkaan ehei

• Kikka1000

Minun mielestä harry potter ei ole pelottava ohjelma lapsille.Mutta se ei sovi alle 10vuotiaille. Azkabanin vanki ei ollut myöskään kauhea.Ne jotka haluavat silti suojella lapsiaan muka huonolta ohjelmalta eli harry potterilta se on sitten heidän oma päätös.Minusta edelleenkin harry poter ei ole mitenkään sopimaton ohjelma.Arvostan silti muitakin vastauksia.

• lae

Mie oon nähny kaikki Harry Potterit , mutta olen vielä sitä mieltä että Harry Potter ja liekehtivä pikari ei oo liian pelottava 11 täyttäneille... kävin eilen katsomassa kyseisen elokuva ja elokuva katsomo oli aivan täysi. Olihan elokuva tietysti synkempi kuin muut , mutta miksi taru sormusten herrasta elokuvaa ei sanota "vaaraksi lapsille" olen itse sitä mieltä että taru sormusten herrasta kaikki elokuvat ovat pahempia kuin yksikään tulleista Harry Pottereista. Olenvisusti sitä mieltä että Harry Potter ja liekehtivä pikari on aivan oikeassa ikärajassa
      T: 13v.Poika

• harry potter sucks!!

EN TIIÄ MITÄÄN NIIN TURHAA JA PASKAA MUOTI ILMIÖÖ KUN JOKU SAATANAN HARRY POTTER EN OO KOSKAA TYKÄNNY ENKÄ TYKKÄÄ NYTKÄÄN huONO HUONONPI HUONOIN PASKIN!!!

• Meisseli

No vaikket sä tykkäiskään Harry Pottereista ni jotkut tässä maailmassa tykkää. Aika monikin!! Nii et älä ala ollenkaa haukkuu sitä kirja/elokuvasarjaa. Mä voin ihan hyvin sanoo et oon 14v. ja tykkään silti niistä kirjoista/elokuvista paljon! mun kirja hyllyllä on ne kaikki ilmestyneet kirjat suomeks ja ilmestyneet elokuvat. Nii et plöö!!! c):

• potters sux!!!

joo tää on ihan turhaa... jos elokuva on kielletty alle 11 vee, niin sitten se on!!! Vittu ihan turhaa rupee kinastelemaan jostain fucking leffasta. Vittu se on vaan ELOKUVA HERRANJUMALA.... mulla menee hermot.

• Nimetön

voi pumpulissa kasvattaa!!ollaanhan mekin selvitty lumikin pahasta noidasta ja muumien möröistä sun muista ilman traumoja (olen itse 21v.)...vanhempien kuuluu selittää lapsille mikä on totta ja mikä ei...näin minut ainakin kasvatettiin enkä ole sen suurempia pelkotiloja saanut. Ei sinne elokuviin tarvitse 5-vuotiasta väkisin viedä, mutta en ymmärrä elokuvan parjausta muuten, koska kai vanhemmat osaavat omaa järkeään käyttää!!!

• paskaa

Ima.c

• Suomi finland perskele

Mielestäni tuo koko "HP on vaarallista"-mania johtuu siitä, että heillä on HP-kammo tai eivät vain ole kiinnostuneet ko. leffoista.

Itse olen katsonut joskus 10v sitten Jurassic Parkin - innostuin vain dinosauruksista. Ainut henkilö, mitä koskaan olen pelännyt - Muumimörkö. Se oli ainut pelottava.

Nykyään joku Voldemort, eih. Ehkä hieman yliammuttu (?) hahmo. Muumimörkö olisi ajanut paremmin sen asian.

Veikkaanpa, että tässä on takana jotkin vanhat ns. noitapelot. Edelleen pelätään jtn tuntematonta. Ja toinen asia, mitä epäröisin, on se, että lapset alkavat kuvittelemaan, että luudat lentävät -> Lapset hyppivät luutien päälle 10:stä kerroksesta ja putoavat.

Samaa asiaa oli myös hieman Pokemonissa. Luin, että kaksi japanilaista lasta olivat luulleet olevansa Pidgeoneja (lentävä lintu pokemon) ja hypänneet alas korkealta. Lapset kuolivat ja sitten mietittiin pitäisikö Pokemon kieltää.

• nippe.

.. ikäraja siis K-15 !?
        Aika törkeetä tosiaankin jos on, itse olen 14, ja menen sinne kyllä varmasti vaikka kuinka korkea olisi ikäraja >.

• tuntematoon^^
        nippe. kirjoitti:

.. ikäraja siis K-15 !?
        Aika törkeetä tosiaankin jos on, itse olen 14, ja menen sinne kyllä varmasti vaikka kuinka korkea olisi ikäraja >.

ei oo K15 vaa K11

• ...

"Veikkaanpa, että tässä on takana jotkin vanhat ns. noitapelot. Edelleen pelätään jtn tuntematonta. "

LOL!!!!!!!!! siis ei reps. :'D xD hahhahhaha sori vaan mutta toi kuullosti niin hauskalta xDDDDD

• Abbath

Voi jeesus sentään että pitää tollasta ees aatella. Harry Potterithan ovat myös lapsille suunnattuja ja eihän niissä ees verisesti lahdata ketään. kyllä mun mielestä joku 11 vuotias jo saa katsoa mitä haluaa kunhan nyt ei pornoa koko päivää kato. Ei siitä mitään traumoja tuu jos joku 11 vuotias kattoo verisempiäkin elokuvia. Eivät ne enää oo mitään pikku lapsia.

• ziiz niinq d44

no voi jee! siis niinku daa! mitä järkee on muka nostaa ikärajaa! pottereita voi kattoo joku kuus vee penikka saamatta mitään traumoi! se on vaan elokuva! tajuuttex te siis haloo! käyttäkää järkee! ei aikusten tarvi aina valittaa kaikest ku ne ei kerta tajuu mitään! lapsi saa ite päättää mitä kattoo!

• öööö

Samaa mieltä lasten pitää saada kattoo mitä haluu!!!! varsinki Harry Potteria!!!

• mitramcgummallinen

Mielestäni elokuva ei ollut yhtään sopimaton lapsille. Voihan se olla niinkin, että elokuvissa käytetään joitakin "velhotermejä", tai sellaisia, joita kaikki vanhemmat eivät ymmärrä, ja haluavat pitää lapsensa varmuuden vuoksi erossa niistä.

• _iituli_sonkkis

minusta se on tarua koska kyllä yli11 vuotiaat uskaltaa sen kattoo... tietty jos on nuorempi niin vanhemman kanssa ei ole ongelmia.... ne jotka uskaltaa niin kannattaa käydä kattoo... olen kyllä kattonu ohjelman missä siitä keskusteltiin .....

• SariJaRauma

Haloo, täällä maa!! Se on FANTASIAA kukaan niistä ei taida sitä käsittää. Mun mielestä se oli valtavan hieno elokuva, humoristinen jne.. ehkä joissain kohdissa synkkä mutta se ei ollu mitenkään niin pelottavan tuntunen ku kirja!!! Siinä on sen takia ikärajoitus!!! Ärsyttävää kun hyvää elokuva-ja kirja sarjaa kritisoidaan ja haukutaan. Se on niiden ongelma jos ne ei tykkää siitä et siinä on synkkiä kohtia..ÄRSYTTÄVÄÄ!!

• guuberi

Suomen k-ikärajat ovat s,3,7,11,15 ja 18. Ei ole sellaisia kuin 12 ja 16, tai oli kunnes niitä muutetiin nykyiseen malliin.

• voi voi voi

amatööri..

• jjenitah`

Olen aivan samaa mieltä kanssasi! itse en ole nähnyt vielä uusinta HP- elokuvaa, mutta menen kyllä katsomaan :DDkaverini ovat sanoneet että elokuva on aivan fantastinen ja uskon heihin. ei ennenkään potter elokuvat ole olleet liika karmivia 11-vuotiaille. sitä paitsi, jokainen tietää omat rajansa eli mihin elokuvaan ei kannata mennä ja mihin sitten kannattaa. mutta toimittajat jotka kirjoittavat pelkkää puppua tästä elokuvasta, on heillä jotakin vastaan harry potteria ja heidän ystäviään :DDD

• Jeejeejee

Onse niille pelottava ne viel yrittää tehä niit temppuja kotona

• minä

Mielestäni elokuvan alku oli pilattu. Olin juuri varmistanut kirjasta, miten se alkaa, kun en muistanut sitä. Arvasin heti että elokuva alkoi Harryn unesta, mutta unen jälkeen menin ihan sekaisin tapahtumista. Kaikki tapahtui jotenkin niin nopeasti. Kohta oltiin jo Tylypahkassa. Sitten elokuva parani jonkin verran.
      Loppukohtaus oli mielestäni aika pelottava, ja pienille lapsille saattaa jäädä siitä kohdasta pelkoja, jos he eivät keskustele kohdasta vanhempiensa kanssa. Itse en kiellä lapsia menemästä elokuvaa katsomaan.
      Itseäni kyllä jännitti paljon tuo loppukohtaus, koska olin kirjaa lukiessani niin jännittynyt kyseisessä kohdassa. Hui! Täytyy kyllä sanoa, että Rowlingilla mielikuvitus laukkaa.
      Pidin neljännestä elokuvasta paljon enemmän kuin kolmosesta.

• Parvati-Patil

Sitä minäkin että olku oli ihan piip mut sitten se rupes paranee.Tietääkö joku hyvii harry potter sivuja?

• rjelliset säännökset
        Parvati-Patil kirjoitti:

Sitä minäkin että olku oli ihan piip mut sitten se rupes paranee.Tietääkö joku hyvii harry potter sivuja?

Suosittelisin maailmalle tälläisia säännöksiä.
        K10
        - seksin ja väkivallan näyttäminen kielletty
        - huumeiden ja vakavien päihteiden ja kannibalismin ja kidutuksen näyttäminen kielletty
        K14
        - Seksin ja väkivallan ja huumeiden (kalja mukaanlukien kielletty)
        - väkivalta on kiellettyä

K18
        - kaljan ja tupakan näyttäminen sallittu

Kyllä sijottaisin ton harryp K-10

• minäpä vain

Siis media haluaa vain uuden puheen aiheen ja halavat rahaa, ei mistään muusta ole kiinni.. ne ovat rahan ahneita paskoja, ite en ole kova potter fani, mutta tykkään silti katsoa niitä, ja ne on niin hyvin toteutettu ja on se hyvin vähän synkistynyt viimeleffoihin verrattuna, mutta se on potterin elämää ja siinä laffasssa on opetus!!! ja niiden hölmöjen joittenka pitäs olla ítsemurhan viillellyn alaisena ne saattavat saada tuosta leffasta iloa, eivätpähän ole itseään murhaamassa.. siinä teille MEDIA!!!

• Mie taas

Turha viesti.
      Sekava sanoma viestissä ja lähettäjä voisi kerrata suomen kielioppia.
      Miksi tämmöiset viestit edes aloittavat viestiketjuja?
      Harry is BAD Boy!

• ghjk

haista pas

• asd

oikea ikä kauhuleffojen katsomiselle on juurikin tuo 10v. Jos ne katsoo myöhemmällä iällä, ei niistä ole mitään iloa, sillä ne eivät enää pelota joka ainakin minun mielestäni on kauhuleffan tärkein tehtävä.
      Joten aivan tyhmää puhetta on nuo Potterin ikärajan korottamiset. Itse katsoin kaikki parhaimmat kauhuleffat Halloweenista ja Shiningista lähtien juuri noihin aikoihin ja ei ole minkäänlaisia traumoja ilmennyt.

Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kaikki Potter-filmit ovat syvältä, kirjat ovat kuin toisesta maailmasta.

• 17 vuotias Potter-fani

olisivat jo nostaneet sitä ikärajaa 15-vuoteen, mutta miksi sitten valittavat! Olisivat tehneet jotain asialle eivätkä valittaisi. Olen kyllä sitä mieltä, että jo azkabanin vangin kohdalla olisi pitänyt nostaa, mutta kun raha pyörittää maailmaa niin ikärajat pidetään aivan järjettömän alhaalla.. Kuten Sin City laskettiin k-18 k-15..

Oma vikansa, jos ottavat elokuvan liian vakavasti ja katsokoot mitä katsokoot.. Raha pyörittää maailmaa se huomattu..

• H.P-fani

elokuva oli siis aivan ihana,paras ja täydellinen!!! kyllä 11 vuotiaat voivat sen katsoa jos ite haluavat ja uskaltavat... olihan siinä joitain hurjia kohtia esim. kun voldemort yritti vaihteeks tappaa harryn niissä kolimvelho turnajaisissa ku se oli ihmisen muodossa.
      mutta oli siinä hauskojakin kohtia! rakastuin siihen elokuvaan :)

• hermione granger

olen 11 vuotias,ja minusta harry potter EI ollut kovinkaan pelottava. te huijarit luulette 11 vuotiaita säälittäviksi pelkureiksi!

• Schweinz

Koskas viimeksi Harry Potter-aiheinen viesti on ollut luetuimpien listalla?

• jojo

se oli ihan paska siin ei ollu mitää jännää.....

• kävin eilen katsomassa tämän ko. leffan. se on raaka, julma kyllä mutta ei niin raaka etteikö 11w nuoret voisi katsoa sitä. mutta jos ne nuoret jotka lukevat potter kirjoja tietävät että se on mahdollisesti julma ja pelottava joissain kohdissa (itse en tuntenut pelkoa elokuvaa katsoessa). mitähän se on Feeniksin killan kohdalla kun se tehdään elokuvaksi. se sentään on julmempi teos kuin liekehtivä pikari ja siinä sentään näkyy taas Lordi Voldemort. en voi ymmärtää miten jotku voisivat pitää elokuvaa julmempana mitä kirjoja. tosin se on kuvana valkokankaalla ja kirjaa lukiessa se kuva muodostuu lukijan päähän.

eihän elokuvat oikeastaan koskaan noudata samaa protokolaa kirjojen kanssa, mitä järkeä siinä olisi sen tietäisi mitä seuraavaksi tapahtuu. vaikka nytkin oli sellainen "haju" että mitä seuraavaksi.

kokonaisuutena se oli komea, jännittävä ja edelleen huvittava elokuva. itse asiassa monesti sai nauraa sille =) se mitä media sanoo ko. elokuvasta ni on hieman yliammuttua, koska toimittajat ovat "kalkkiksia" työssään mutta mistä lyödään vetoa että hekin ovat lukeneet monet potter kirjat ja elokuvat katsoneet monesti :D

se mitä kirjojen kirjoittamiseen tulee, se aika mitä niihin menee kun ne kirjoittaa on ymmärrettävä (itse olen kirjoittanut myös pari juttua, melkein romaania) kun kirjan aihe muhii aikansa siitä alkaa syntyä oikeen massiivisia kirjoja kun on paljon tapahtumia. niinkuin esimerkiksi viimeisimmässä kirjassa Feenikisin killassa, siinä oli aivan älyttömästi tapahtumia (minun piti lukea toiseen kertaan että tajusin mistä oli kyse ) ja se teksti jota rowling on kirjoittanut on ehdottomasti jännittävä, ja uskon ettei ole helppoa kirjoittaa kirjaa johonkin detlineen, kuten kääntäjät sen tekevät ja niilläkin varmasti menee kauan kun hirveän paksun kirjan kääntää. ja onhan kirjailijallakin oma elämä ja rowlingilla on sentään kaksi lasta joista toinen ei varmasti ole vielä edes koulu iässä ja mies, jolta varmasti vaaditaan paljon kärsivällisyyttä kun on naimisissa kirjailijan kanssa.

media aliarvioi kirjailijan työnmäärän ja ajan jonka hän joutuu käyttämään siihen ja perheen kanssa vietetty aika on kortilla kun on työn alla kirja joka on jatkoa jo menestyneille kirjoille.

se miten elokuvat on toteutettu näitten kirjojen pohjilta ei tietenkään tuo oikeutta kirjoille mutta sehän on vain lisäansio kirjailijalle itselleen.

• Harry sinks

Potteri elokuvat eivät ole sopivia lapsille. Ne ovat myös liian lapsellisia aikuisille. Joten kenelle elokuvat on oikein tarkoitettu? Turhanpäiväisiä tekeleitä olisi ollut parempi jos olisivat jääneet tekemätä. No jotkut niistä rikastuvat. Money talks. Yleensä silloin kun rahat on kysymyksessä ei paljon ajatella onko jokin sopivaa lapsille. Money talks again.

Potterit ovat sopiva lakeiskurssi kauhufantasioihin ja saatananpalvontaa. Rahalle ei ole omaatuntoa.

• Harry Potter elokuvat ovat fantsiaseikkauluja, ei ole lapsellisia ja aikusten ei tarvi katsoa niitä..

oletko muuten lukenu ainuttakaan kirjaa??? elokuvia ehkä olet kattonu.. mut taidat olla nyyhkyleffa ihmisiä (oksettavia elkouvia sellaset) neki on muuten AIVAN turhan päiväsia kuvia.

ja jos tälle linjalle aletaan ni KAIKKI elokuvat olis turhan päiväsiä.. jopa kirjat olis turhanpäiväsiä..

vittu että olet kyyninen jonkun elokuvan suhteen, miksi sie ylipäätänsä katot jotain elokuvaa jos sinusta se on lapsellinen ja turhanpäivänen.. HÄH!!!!

• kelli
        tuntematoncn kirjoitti:

Harry Potter elokuvat ovat fantsiaseikkauluja, ei ole lapsellisia ja aikusten ei tarvi katsoa niitä..

oletko muuten lukenu ainuttakaan kirjaa??? elokuvia ehkä olet kattonu.. mut taidat olla nyyhkyleffa ihmisiä (oksettavia elkouvia sellaset) neki on muuten AIVAN turhan päiväsia kuvia.

ja jos tälle linjalle aletaan ni KAIKKI elokuvat olis turhan päiväsiä.. jopa kirjat olis turhanpäiväsiä..

vittu että olet kyyninen jonkun elokuvan suhteen, miksi sie ylipäätänsä katot jotain elokuvaa jos sinusta se on lapsellinen ja turhanpäivänen.. HÄH!!!!

Jos Harry Sinks ei saa kritisoida Potter-leffoja niin miksi sinä saat kritisoida Harry sinksin katsomia elokuvia, kuten nyyhkyleffoja (etkä edes tiedä katsooko hän tuonkaltaisia elokuvia!). Fani saa olla mutta jos Potter-kritiikit tai vastaavasti vaikka Matrix-kriitiikit otetaan liian hekilökohtaisesti niin ei hyvä heilu.

• tittidii

On se elokuva kuitenkin sen verran raaka, että joillekin se saattaa olla vähän, no ei nyt vaarallinen mutta esim. pahoja unia voi rueta näkemään. Ei sitä nyt ihan vaaralliseksi voi sanoa.

• garfield

aivan niin. olen kanssasi täysin samaa mieltä. eikä potterit ole mun mielestä yhtään edes vähääkään jännittäviä. en ymmärrä edes niitä k- merkintöjä hp:ssa. joten miksi tämmöinen älämölö yhestä vaivasesta potterista?!?

• Elenda

Mun mielest harry potter nelonen ei oo liian synkkä ykstoist vuotiaille,kun mun pikkusiskonikin (joka on kaheksan) kattoo näit leffoi ilman huolen häivää.Jos harry pottereiden ikärajaa nostettais ésim. viiteentoist ikä vuoteen,miettikää mikä katsojaluku lasku siit tukis.Elokuvis käyvät ihmiset on ehkä suurin osa (ainakin omalla paikkakunnallani) enimmäkseen noin 9-15 vuotiait jotka käy kattomas harry potterii.

• on ehdottomasti totta

Siis potter elokuvasta ja elokuvista...ehkä viattomalta näyttävät leffa eivät kuitenkaan ole ihan sitä miltä näyttävät.Lapsille noituuta,ei kuulosta kovinkaan hyvälle :(
      Mielestäni lapset ja nuoret ihan kaikki meistä ansaitaan parempaa eiköhän tuota pahuutta ole jo ihan tarpeeksi.

• kirsi

Taidat olla katkera kun et itse ole päässy katsomaan sitä...kyllä ihmiset ymmärtää että elokuva on elokuvaa....OIKEASTI.

• random-man
        kirsi kirjoitti:

Taidat olla katkera kun et itse ole päässy katsomaan sitä...kyllä ihmiset ymmärtää että elokuva on elokuvaa....OIKEASTI.

pienet lapset, esim. ala-asteikäiset eivät välttämättä aina ymmärrä elokuvan ja todellisuuden rajaa..

• kirsi

Jossain TSH (taru sormusten herrasta 1-3) oli melko sama ikäraja ja se on varmasti paljon raaempi kuin HP:t ikinä....että vois vähän miettiä että mitä ne ajattelee kun meinaa "lasten" elokuvaan tollasen ikärajan...k11 on ihan hyvä...

• Potter=<3

siis juu... kaikkihan nyt tietää,että kaikki sellaset lohikäärmeet,pahat haavat sun tämmöset on tehty tietokoneella! ku mä menin kattoo sen, ni ei siin ollu mitää! kaikki oli tehty (sellaset pahat kohat) tietsikal! ja se lordi Voldemort, ni on se siin aika pahan näkönen, mutta kirjassaki niin sanotaan! (oon lukenu kaikki kirjat, niinku muutki Potter fanit varmaa) ei sitä ikärajaa kantsi nostaa! se vois ihan yhtähyvin olla vaikka K10! xD (oon 11.w...

• Mertsu

Ei todellakaan raaka lapsille!Oli siinä ehkä jotain pientä sopimatonta lapsille mutta ei kuitenkaan.Edellinen Harry Potterkaan ei ollut raaka lapsille vaikka muuta väitettiin.Harry Potter elokuvat ei kuitenkaan sovi ehkä alle 9vuotiaille.Jos lapsi ei saa kohdata pientä pelkoa voi se isompana olla vaikeampaa kohdata.Mutta kannattaa kertoa lapsille ettei mörköjä ole olemassa.

• Sappu

Ei ole raaka!!Hei miettikää vähän??Raaka ei tarkota taikasauvoilla tehtyjä taikoja.Raaka tarkottaa väkivaltaa eli nyrkkitappeluita ja pyssyleikkejä.Toiset nyt vaan tressaa turhaan. Ei harry potter nyt kuitenkaan ihan pienille sovi niinku 0-6vuotiaille eikä ihan 7vuotiaillekkaan.Mutta kuitenkin!Pistäkää nyt järkeä päähänne ja tajutkaa että pelko täytyy kohdata pienenä ettei siitä tule isona katastrofi!!

• DAA!!!!!!

NO EI TOSIAAN OLE!!!
      Täällä sitä vaan mustamaalataan kaikkea mikä on vähänkin epänormaalia! Ei oo mitään järkee!Hankkikaa ELÄMÄ!

• JaniCa

Nykypäivän äidit suojelevat lapsiaan ihan liikaa, paljon enemmän kuin tarvis. Ei mikään ihme vaikkei lasta vessaankaan yksin päästäisi, hah hah haa! Ylisuojeleminen on ongelma lapsen elämiselle, lapsi ei opi omatoimisuuteen jos vanhemmat hössöttävät joka asiassa eivätkä anna lasten oman kokemuksen kautta oppia. Lapsella täytyy olla ilmaa! Minusta Potterit eivät TODELLAKAAN ole liian raakoja eikä tuo nelonenkaan. Ylisuojelevat (tyhmät): Käyttäkää järkeä! (jos sitä ees on)

Ps. Vain ihminen joka ei pysty edes muumeja katsomaan voi vain sanoa että se Potter on liian raaka. Mitä annette lapsenne kattoa jos tuo potterikin menee yli hilseen?

• MaryLine

Uskon että monien mielestä HP 4:nen on aikamoinen pettymys. (Lukuunottamatta niitä faneja jotka eivät ajattele mitään negatiivisia puolia) Muistan kun kävin katsomassa kolmosen ja petyin suuresti, ensimmäinen ja toinen osa oli hyviä katsoa, mutta sitten kun ohjaaja vaihtui kolmos elokuvassa juonesta ei saanut mitään selvää. Elokuva oli yksinkertaisesti liian sekava (En ole lukenut kirjoja, mutta ei kai ohjaaja voi sen varaan elokuvaa laskea että kaikki tietäisivät mitä siinä tapahtuu!! Surkeaa!) Minkä takia TSH elokuvien ikärajoista ei ole puhuttu mitään? Senko takia että Tolkinen sai kaikki mahdolliset oskarit? Minusta ne ovat raaempia kuin Harry Potterit. Jos kerran 10 vuotiaat uskaltavat katsoa Ringiä ja Kaunaa niin Harry Potterit eivät tunnu missään. Muksut saattavat nukahtaa kesken leffan, juuri tylsyyden takia. Kaikilla on omat mielipiteensä, turha kritisoida. Kiitos.

• ääripää
        MaryLine kirjoitti:

Uskon että monien mielestä HP 4:nen on aikamoinen pettymys. (Lukuunottamatta niitä faneja jotka eivät ajattele mitään negatiivisia puolia) Muistan kun kävin katsomassa kolmosen ja petyin suuresti, ensimmäinen ja toinen osa oli hyviä katsoa, mutta sitten kun ohjaaja vaihtui kolmos elokuvassa juonesta ei saanut mitään selvää. Elokuva oli yksinkertaisesti liian sekava (En ole lukenut kirjoja, mutta ei kai ohjaaja voi sen varaan elokuvaa laskea että kaikki tietäisivät mitä siinä tapahtuu!! Surkeaa!) Minkä takia TSH elokuvien ikärajoista ei ole puhuttu mitään? Senko takia että Tolkinen sai kaikki mahdolliset oskarit? Minusta ne ovat raaempia kuin Harry Potterit. Jos kerran 10 vuotiaat uskaltavat katsoa Ringiä ja Kaunaa niin Harry Potterit eivät tunnu missään. Muksut saattavat nukahtaa kesken leffan, juuri tylsyyden takia. Kaikilla on omat mielipiteensä, turha kritisoida. Kiitos.

Oon ihan samaa mieltä! Mullekin kolmonen oli suurenmoinen pettymys ja nelosesta puuttui liian paljon kaikkea!

• Neuman

Potterithan synkentyvät,mutta ei siinä tietysti ole pahaa,tosin jotkut ehkä voi peloittaa lapsia,mutta Potterit eivät pysy vain lapsi juttuna.HP:t ovat kasvukertomus ja myöhemmin alkaa myöskin seurusteluhommelit,kuten kutoskirjassa,Tosin siitäkin on puhuttu että siinä olisi seksiä,mutta se on liioittelua:suutelu ja pienehkö kähmintä on suunilleen pahin mitä tulee,ainakin kutoskirjassa jossa Harrylläkin on jo tyttöystävä ja Ron,jolla on kaksikin..(en sano tarkkaan,koska jotkut ei kai ole lukenut kirjoja).Palaten asiaan:Liian pienet eivät ehkä kestäisi potterita,sillä vitoskirjassa on jo tosi synkät ajat ja seurusteluhumua, mutta muuten ne ovat melko opettavaista ja hyvää tekstiä elämästä.

• isäpuoli

Luin muutaman sivun Potter-kirjasta ja tulin heti siihen tulokseen, että ne kirjat kuuluvat roviolle. Keräsin kaiken Potter-aineiston lapsieni huoneista ja poltin ne pihalla. Jokainen vastuullinen vanhempi tekee samoin! Ja sen elokuvan näyttäminen olisi kiellettävä heti kokonaan!

• hämmästynyt

Ovatko ne vaarallisia lapsillesi? Minä olen kasvanut niiden mukana. Olin yksitoista kun luin ensimmäisen ja kuusitoista kun kuudennen. Se on tarina täyttä satua ja lapsikin ymmärtää sen. Eivät he luule, että se on totta. Olen kuullut (ja itseasiassa omassa kaveripiirissäni on ollut sellaisia lapsia) että vanhemmat kieltävät lukemasta Pottereita, koska ne ovat jotenkin kristinuskon ja varmasti muidenkin uskontojen vastaisia. Minä itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen eikä Potter kirjat ole mitenkään vaikuttanut uskooni ei vaikka olen, kuten sanoin jo aiemmin, kasvanut niiden mukana niitä lukien ja niitä suurin piirtein rakastaen, kuten niin monia muitakin kirjoja rakastaen. Minä rakastan hyviä tarinoita, hyviä kirjoja ja kirjojen tuoksua. Kirjat ovat äärettömän tärkeä osa lapsen elämää, kaikenlaiset kirjat myös Potterit, ne kertovat elämästä ovat kasvattavia eivätkä todellakaan anna vääriä vaikutteita. Jotain rajaa ja lapsille kirjat takaisin he tarvitsevat niitä ja ansaitsevat ne!!!!

• jeppp
        hämmästynyt kirjoitti:

Ovatko ne vaarallisia lapsillesi? Minä olen kasvanut niiden mukana. Olin yksitoista kun luin ensimmäisen ja kuusitoista kun kuudennen. Se on tarina täyttä satua ja lapsikin ymmärtää sen. Eivät he luule, että se on totta. Olen kuullut (ja itseasiassa omassa kaveripiirissäni on ollut sellaisia lapsia) että vanhemmat kieltävät lukemasta Pottereita, koska ne ovat jotenkin kristinuskon ja varmasti muidenkin uskontojen vastaisia. Minä itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen eikä Potter kirjat ole mitenkään vaikuttanut uskooni ei vaikka olen, kuten sanoin jo aiemmin, kasvanut niiden mukana niitä lukien ja niitä suurin piirtein rakastaen, kuten niin monia muitakin kirjoja rakastaen. Minä rakastan hyviä tarinoita, hyviä kirjoja ja kirjojen tuoksua. Kirjat ovat äärettömän tärkeä osa lapsen elämää, kaikenlaiset kirjat myös Potterit, ne kertovat elämästä ovat kasvattavia eivätkä todellakaan anna vääriä vaikutteita. Jotain rajaa ja lapsille kirjat takaisin he tarvitsevat niitä ja ansaitsevat ne!!!!

Olihan se vähän jännä, pakko myöntää. Mutta kyllä tuo yksitoistavuotiailta menee ihan hyvin.

Petyin kyllä karmaisevasti leffaan! Juu, tiedetään, ettei kaikkea kirjassa ollutta voi laittaa leffaan, mutta että weaslyjen porukka hermione harry EIVÄT TIENNEET minne tallustivat aamun sarastaessa?!
        ja että se huispausottelu oli niiiiiin lyhyt?
        Se alkuosa olisi ollut niin hyvä siihen, että oisin mieluusti ollut teatterissa yli sen kolme tuntia mielelläni!

Elokuvan loppuessa tuli vähän sellainen tunne, että elokuva tehtiin, sillä se oli pakko tehdä. Laitettu kohdat, jotka olivat leffassa pääasiat, ja siinä se.
        Tekisi mieli mailata leffan ohjaajalle tästä koko jutusta..
        Ja danielkin on nyt lähdössä keskenkaiken pois. Varmaan sillain että viimeisessä leffassa on joku muu rillipää.. ihan sama juttu, jos elijah olisi lähtenyt kesken leikin tsh:n trilogiasta!

• anonyymi
        jeppp kirjoitti:

Olihan se vähän jännä, pakko myöntää. Mutta kyllä tuo yksitoistavuotiailta menee ihan hyvin.

Petyin kyllä karmaisevasti leffaan! Juu, tiedetään, ettei kaikkea kirjassa ollutta voi laittaa leffaan, mutta että weaslyjen porukka hermione harry EIVÄT TIENNEET minne tallustivat aamun sarastaessa?!
        ja että se huispausottelu oli niiiiiin lyhyt?
        Se alkuosa olisi ollut niin hyvä siihen, että oisin mieluusti ollut teatterissa yli sen kolme tuntia mielelläni!

Elokuvan loppuessa tuli vähän sellainen tunne, että elokuva tehtiin, sillä se oli pakko tehdä. Laitettu kohdat, jotka olivat leffassa pääasiat, ja siinä se.
        Tekisi mieli mailata leffan ohjaajalle tästä koko jutusta..
        Ja danielkin on nyt lähdössä keskenkaiken pois. Varmaan sillain että viimeisessä leffassa on joku muu rillipää.. ihan sama juttu, jos elijah olisi lähtenyt kesken leikin tsh:n trilogiasta!

Mulle se ainakin on aivan sama lähteekö se Daniel siitä pois. Omasta mielestäni se ei sovi siihen. Mut se on mun mielipide.

• vampire

sanoo jeesustelija.

• ykx vaan

mulle on ihan sama oltaisko uus harry potter elokuva laitettu k15!

• The.pussycat.doll

Niinpä... Ehkä voldemort on leffassa karseen näkönen mut hei.. Se on TARUA, T-A-R-U-A!!! Eiks kukaa ymmärrä... Mäki sillon ku eka harry potter tuli, ni oisin halunnu sellasee kouluu ku tylypahka...Ja aatelkaa kuinka paljon mul oli,tahi on vielki sitä HP-kamaa:Taikasauvoja,hattuja,kaapuja,mukamas loitsukirjoja yms.. Et ne jotka aattelee et se on vaikuttava, vois vähä aatella muitaki(esim.näyttelijöitä) esim. Emma Watsonia(hermionea)ei tunnettu kunnolla ennen HP-leffoja saatikka sitte Daniel Radcliffea(itse HP) tai Ronia... Et niinku jotkut aattelis vähä niitenki parasta..

• Kyllä

Ei edes Matohännän käden leikkaaminen ollut kamala, ja muutenkin. Tosin Cedric kohdassa saattaa alkaa itkettämään yms.

Ei se oikeastaaan ole kauhean pelottava.

• Eppuli92

Juust... Oon ite 13vuotta vanha... Olin kattoos sen elokuvan eikä siitä oo tullu tosiaan kaan mitään painnajaisia... Kaikki jotka menee tai meni jo kattoon sen elokuvan varmasti tiesivät ja tietävät että se on jännittävä ja joidenkin mielestä hiukan pelottava ja että se on oikeastaaan kokonaan satua... Kaikki menevät katsomaan sen omalla vastuullaan, joten siihen ei tartte lehtitoimittajien sekaantua tai yrittää pelotella kaikkia sillä että se muka olisi joku kauhu elokuva...

• vampire

Mekkala on syntynyt turhan päiten.

Katoin leffan. Mitään väkivaltaa siinä ei ollut. Kaksintaistelu Voldua vastaan odotin innolla. Oletin sen olevan tyylikästä menoa, mutta petyin (vähän, kiitos vuotiksen porukoille jotka varoitti tästä kohatuksesta) siihen. Voldu oli ylienerginen ja puhui niin käheällä äänellä etten saanut mitään irti siitä. En tienny oliko se viahinen vai mikä. Väsynyt varmaankin. Eikä Voldu ollut pelottava edes. Patyin syvästi sen ulkonäköön ja liiekhdintään. Oliko kylmän tyylikäs Voldu, joka kävelee rauhalliseti kuulustelemaan Kuolonsyöjiä, vain mun mielikuvitustani?

Ainut asia minkä uskoisin säikyttävänä herkkiä lapsia on piemäpiirto. Ainoa mikä näytti pelottavalta (ja coolilta).

Se että vanhemmat hyökkää LP kimppuun on törkeää. He ovat suojelleet lapsiaan varmaan liian tarkkaan pahalta maailmalta jos elokuva säikyttää noin paljon lapsia tai sitten tää kaikki on Potter vastaisten vanhempien keksimä tempaus. Tai sitten vanhemmat itse ovat sen verran herkkiä että kaatavat kaiken lastensa harteille ja tuelvat tänne haukkumaan leffaa. Säälittävää... kohta tulee sukupolvi mikä ei tiedä kuinka 'julma' maailma oikein on kun tällaisenkin leokuvan niiden vanhemmat aikoo kieltää. Nössöjä heistä tulee.

• jopo

harry potter on sopiva 11 ikäisille lapsillE!!

• <3omppu<3

Minusta harry potter on oikeastaan yli 10 vuotiaille. Mutta eikö se kuulu
      enemmänkin lapsen vanhemmilille..?!?1 Että katsovatko lapset k11 k15 vai k18 leffoja.
      mut hei tää on vaan elämää, eläkää se täysillä!!

• yretyey

homot homot homot homot!!!!!!.....!!!!!!!.......!!!!!!!

• Nupa

Olen aivan samaa mieltä mutta en oikei saanut tekstistäsi selvää...Kävin katsomassa elokuvan ja ei se mielestäni liian synkkä ollut...

• heli.peli

oon itse käyny katsomassa sen harry potterin ei kä se ole yhtään pelottava mitä turhaa ikä rajaa nostetaan ja miksi ihmeessä te väitätte että se on liika pelittava?? mä oon vasta 12w ja mä en pelänny yhtää eikä siinä todellakaan tapahtunut mitäää lisää hännitystä siinä pitäis olla..!!!

• Arska

fgggggggggggggggggggfffffffffffuuuuuuuuujmnb,lhövlhjgjklcfgkvhjkhjl.vgj.lvhjk,bhjgyuhkniöpibjkjoikgibkynijuijjyuhjuhijjknbk,jiiyiikihhiyijljhl8yiuoloijkluioliuköuhjöli

• Ikuinen HP fani

musta HP elokuvat ja kirjat on just parhaita.kun salaisuuksien kammio leffa tuli ulos väitettiin lehdissä, et hp yrittää saada lapset saatanan palvontaan.siis ihan törkeetä et just hp elokuvii pitää haukkuu!!!oon itte ollu aina fani.ja RAKASTAN hp kirjoja ja alokuvii, ja mul on radcliffen nimmari:D ei oo tarkotus kehuskella:D

• mangobanaani

siis tuo et katsojamäärä ois vähentynyt se takia, et näyttelijät vanhenee..
      mun mielestä on kivempi kattoo noita leffoja ku ne näyttelijät on vanhempia..
      daniel raddcliffe oli niin ärsyttävä siinä ekassa!!
      mun mielestä on vaan hyvä, et niistä elokuvista on tullut synkempiä, ku aattelee, et kumminkin voldemort palaa takaisin..
      ois se kyllä aikas naurettavaa, jos se ois yhtä iloinen ja valoisa ku se ensimmäinen oli...

miedän perheessä on ollut nyt aikamoinen taistelu siitä et saako mun pikkuveli, joka on 10v (mut se täyttää joulukuun loppupuolella 11), mennä kattomaan sitä leffaa mun kanssa.. en oo kyl vielä kaheksaatoista mut silti..
      voisko joku, joka on nähnyt tuon leffan niin kertoa oliko se niin kauhea, kuin on puhuttu??
      ja saako 10-11 vuotias mennä sen kattomaan..
      tänne korpeen, missä me asutaan, niin se leffa tulee vasta 9.12.. potuttaa...

• No jos nykypäivänä 7-11 vuotiaat ipanat tuijottavat telkkarista silpomiselokuvia ja pelaavat päivät pitkät kaiken maailman räiskintä pelejä niin tuskin tällainen elokuva niitä järkyttää!aargh...

• piirretytkin on pahempia

Kyllä on aamuisin jo sellaisia tappopiirrettyjä ja mitä kaikkea tulee pleikkaripeleissä yms. että Potteri jää kyllä ihan katsottavien sarjaan, meidän kävivät katsomassa Mäntässä ensi-illan ja todella hyvä elokuva. Onhan elokuvia arvosteltu kautta aikain, ja siitä ne vaan paranee! Telkkarista tulee lasten katsoma aikaan vaikka millaista tapposarjaa ja ampumajuttuja ja uutiset kanssa näyttää mitä ihmeellisempiä asioita; mutta täähän on vain Elämää!

• Vanahanoita

Sanonpas sanottavani tähän, ennenkuin keskustelu lyödään kiinni 200 viestin täyttyessä.

Elikkä ensimmäisenä.. J.K. Rowling kirjoittaa Potterit päähenkilön näkökulmasta ja kirjan ainekset koostuvat siitä, mitä päähenkilön ikäisen nuoren mielessä liikkuu.. Harry kasvaa, Harryn maailma muuttuu.
      Tuo on päivänselvää faneille, mutta ei asiaan vihkiytymättömille.

Toiseksi.. Se on ikävä tosiasia, että suomi pussaa ameriikan persettä, joten samaa perässä, mitä siellä ensin.. Koko kiihkoilu Potteriin liittyen johtuu Bushin ajamasta politiikasta, jenkkien kaksinaismoralismista, tekopyhyydestä ja kiihkofundamentalismista. Jenkkilässä erotetaan koulusta, jos kantaa vaikka korua, jonka ajatellaan olevan "noitamerkki". Potteria syytetään siitä, että lapset ja nuoret kiinnostuvat "pimeyden voimista, noituudesta" jne. ja sen sanotaan johtavan "saatananpalvontaan ja turmelukseen".

Suomalaiset (huom. viittaan päättäjiin ym.) eivät osaa ajatella itse; jos ameriikassa joku sanoo olevan haitallista, niin ei uskalleta olla eri mieltä. Paljon haitallisempi lapsille ja nuorille (ja kenelle tahansa) on ihan varmasti McDonalds, mutta avosylin se toivotetaan tervetulleeksi joka paikkaan, mihin sellainen vaan viitsitään rakentaa. Koska se on "Good American Food" ja rakentelee lastensairaaloita (parempi onkin).

Totta on sekin, että nykyiset lastenohjelmat ovat väkivaltaisia jne. MUTTA Harry Potterit eivät todellakaan kuulu siihen kastiin. Lasten täytyy käsitellä pelottaviakin asioita ja se hyvän ja pahan taistelu, jota Pottereissa kuvataan, ei ole haitallista lapsille. Syystä että Potterin maailmassa pahalla on säännöt, jotka sitovat sitä. Se paha ei ole sellaista, joka voi vaania nurkan takana ketä vaan, keskellä kirkasta päivää. Ja hyvä voittaa kuitenkin ainakin enimmäkseen. Aina ei oikeassakaan maailmassa hyvä voita. Nykylapset ja nuoret kasvatetaan siltä osin liian pumpulissa, siksi ehkä nuorten väkivaltaisuuskin on lisääntynyt.. sitä nähdään televisiossa, mutta niitä asioita ei käsitellä.

Olen itse 3-kymppinen äiti ja intohimoinen Potter-fani. Annan 4-vuotiaan poikani katsoa kahta ensimmäistä Potteria, Azkabanin vanki on jo liian jännittävä. Uskon, että J.K. Rowlin on suorastaan nero, mitä lapsiin tulee. Niin hyvin hän näyttää olevan perillä eri ikäisten ja varsin monenlaisten lasten ja nuorten ajatuksista, kehitysvaiheista ja tavoista käsitellä asioita. Onhan hän itsekin äiti. En usko, että hän kirjottaisi mitään, mikä voisi vahingoittaa lukijaa. Eikä antaisi tehdä kirjastaan elokuvaa, joka on haitallinen katsojille.

Mielestäni ikäraja 9/11 on sopiva uuteen elokuvaan.

• TTT

IHAN TÄYTTÄÄ ROSKAA ROSKAA ROSKAA ROSKAA ROSKAA
      ROSKAA ROSKAA ROSKAA ROSKAA ROSKAA ROSKAA ROSKAA

• SUUS KII!!!!!!!!

Ja nukkumaan siitä, mokomakin angstaava varhaisteini :)

• vampire
        SUUS KII!!!!!!!! kirjoitti:

Ja nukkumaan siitä, mokomakin angstaava varhaisteini :)

Hieltä ei voi välttyä täällä

• ???

harry potter 4 nelonen on tullu ja se on niistä kaikista synkin mut ei se mun m9iielestä mikä ring 2 jäljitelmä!!!!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      266
      4783
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      80
      3227
    3. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      36
      2643
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2523
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1797
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1590
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      94
      1368
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      144
      1005
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      988
    10. Laita vielä yksi viesti

Saisin rohkeutta☺️ Naiselta
      Ikävä
      99