Hyvä leikkuulauta

jouluksi

Kaveri tilasi joululahjaksi leikkuulaudan.

Millainen on hyvä? Ruokalan kokilla näkyi olevan sellainen ns. päinpuuhun valmistettu, siis pienistä paloista liimattu lauta. Mikä puulaji olisi hyvä? Entä laudan koko? Tarvitseeko laudassa olla jokin kädensija tai ura murusille ja nesteelle tms, vai ihan sileä levy vain?

Myydäänkö tuollaisia hyviä ammattilaisten tai puoliammattilaisten lautoja jossakin, vai pitäisikö se teettää (saan kyllä teetettyäkin).
Kiitos etukäteen vastaajlle!

10

2230

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tepi

Paras on kunnon paksu (2-4 cm) elintarvikelaatuisesta muovista tehty, eli irti sahattu. Ei siis mikään kaupan ei elintarvikelaatuinen rimpula.

• miksi?

Miksi muovinen olisi paras, eikös kaikilla telkkarin kokeilla ole puulaudat?

• Lautamies

Tutkittua on, että puulaudassa eivät bakteerit viihdy.

• zaatar
        miksi? kirjoitti:

Miksi muovinen olisi paras, eikös kaikilla telkkarin kokeilla ole puulaudat?

antavat tietenkin kotoisemman ja romanttisemman vaikutuksen kuin muoviset, sen takia kai niitä TV-kokitkin käyttävät.
        Kotikäyttöön ne ovatkin kai parhaita, mutta suurkeittiöissä muoviset pesukoneen kestävät laudat ovat varmasti kätevämpiä.

Meillä kotona on puseppä omasta takaa ja niitä leikkuulautoja onkin vuosien mittaan kertynyt jos jonkin kokoista ja muotoista.
        Käytännöllisemmät mielestäni ovat ne ohuet 2cm:n paksuiset laudat, joita on helppo pestä ja kuivattaa. En ole expertti valmistustavoissa, mutta huomaan, että laudat jotka on koottu liuskoista ja liimattu kuten sandwich, kestävät muuttumattomana kovaakin käyttöä ilman sen kummempia hoitotoimenpiteitä.
        Minulla on yksi tälläinen omenan muotoinen, jonka kahva on oikein kätevä ja muutenkin kivan näköinen pyöristettyine reunoineen.

Leivinalustan (65x42cm) mieheni kokosi minulle 6 cm levyisistä ja 1.5 cm paksuisista kirsikkapuuliuskista. Alusta on jo vuosia ollut lähes jokapäiväisessä käytössä ja väliaikoina ulkoverannalla säiden armoilla ja on kestänyt ratkeilematta.

• On Board

Paksu, "päinpuuhun" valmistettu lauta on varmasti ihan täyttä asiaa! Sellaisia olen nähnyt tavaratalojen ja marketien taloustavaraosastoillakin (viimeksi Helsingissä Kannelmäen Prismassa).

Ostin hiljattain kaverille (kalamiehelle) merkkipäivälahjaksi kunnon kalanfileerausveitsen. Sen kylkiäisiksi piti saada kalansiivouslauta. Ostin rautakaupasta (Bauhaus, Vantaa) pyökkisen, rimoista liimatun hyllytason: pituus 120 cm, leveys taisi olla jotain 25-30 cm:n luokkaa ja paksuus 18 mm. Sahasin sen kahtia eli sain kaksi 60 cm:n pituista lautaa. Toisen pään niistä muotoilin suipoksi vähän niin kuin kalan päätä muistuttamaan; toiseen päähän tein sivuille pienet lovet, jolloin se pää oli olevinaan kuin pyrstö.

Sain täten itsellenikin kalansiivouslaudan – vai pitäisikö sanoa, että "kaverille kans'"

• gummipuu

Meille ostettiin juuri kumipuusta "päinpuuhun" valmistettu, (koko 295x420x40), leikkuulauta. Kädensijoiksi on siinä jyrsitty lovet. Muita uria ei ole. Myyjä sanoi sen olevan hyvän (tietysti ;). Käski voidella sen pesun jälkeen aika ajoin auringonkukkaöljyllä tai parafiiniöljyllä. Muut öljyt kuulema härskiintyy.

Myyjä sanoi myös ettei se ime esim. lihojen nesteitä. En kyllä lihaa meinaa sen päällä leikata, siihen hommaan on eri lauta.

Hinta oli 25 euroa.

Vielä ei ole kovin paljon kokemusta siitä. kun sunnuntaina se ostettiin, mutta varmaan meidän käyttöön ihan hyvä.

• Anonyymi

Kunhan myyvät kaikille käyttöön,eikä pakkotavarana

• Anonyymi

Puuseppänä voin kertoa että puulauta paras joka valmistettu pystypuusta!
      Paksuudet voi olla massiivisiakin jos haluaa pihvejä nuijia.
      Itelleni olen tehnyt perus 30mm paksuja ja lihan nuijimiseen 50-70mm paksuja koosta riippuen. Paksuimmat on tosin menneet lahjaksi oikeille kokeille!

Puiseen leikkuulautaan ei "veriuria" tehdä ja mitään muru-uraakaan joka vain koriste myyntiä parantamaan...

Mitään narukahvaakaan en ymmärrä, koska se kerää epäpuhtauksia lautaan eikä sitä narua noinvain pidetä puhtaana.

Puulautaa huolletaan aina käytön jälkeen huutelemalla ja kuivaamalla, sekä tarviten ruokaöljyllä käsittely. Aina kaunis esineenäkin ja antaa käyttäjästään positiivisen kuvan.

Syksyisin alkaa puutyökursseja, joten sinne vaan ilmoittoautumaan ja tekemään vaikka huippu leikkuulauta josta voi olla jopa ylpeä!

• Anonyymi

Ei saa huudella laudoille.

Tarkoitiko puun syyt pystyssä? Eikös se ole aika ohut sitten, itse olen nähnyt pölkkyjä, mutta nekin alkaa hajota pinnalta eikä näytä kovin hygieeniseltä enää.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      295
      14672
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      178
      4250
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      136
      3903
    4. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      452
      1881
    5. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      186
      1875
    6. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      35
      1756
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      52
      1385
    8. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      153
      1247
    9. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      66
      1163
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1161
    Aihe