on niin vaikeeta

kun ei osaa

11 m leveälle kadulle on pystytetty 12,5 m pitkät tikapuut rakennuksen seinää vasten,jota ne koskettavat 12 m korkeudella maasta.tikapuut käännetään alapäänsä ympäri vastakkaisen rakennuksen seinälle.kuinka korkealle ne sitä koskettavat ?

7

564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

10 m

• keskikoulun käynyt

sain vastaukseksi noin 7,8m

saattaa tosin jonkinverran heittää kun ei ollut laskukonetta käsillä ja jouduin päässä laskemaan. Neliöjuuret on hieman hankalia päässälaskutehtäviä.

• Schnauf

Lasketaan ensin pythagoraan lauseen avulla kuinka kaukana seinästä tikkaiden alapää on (olettaen, että seinän ja kadun väliin muodostuu suora kulma)

12,5^2 = 12^2 x^2 josta
      x=3,5 (hylätään negatiivinen arvo)

siten kun tikkaat käännetään toista seinää vasten, tikkaiden alapää on 7,5m päässä toisesta seinästä.

Lasketaan pythagoraan lauseen avulla kuinka korkealla tikkaiden yläpää on maasta

12,5^2 = x^2 7,5^2 josta
      x=10 (hylätään negatiivinen arvo)

Vastaus: tikkaat ovat 10 metrin korkeudella seinästä.

• jukepuke

...valmiita vastauksia välivaiheineen. Se ei kehitä kysyjää/kannusta keksimään itse ratkaisua tehtävään.

Sen lisäksi on paljon sellaisia, jotka vaan heti laittavat kysymyksen jollekin foorumille ja "keräävät sitten kypsät marjat koppaansa" (olipa taas huono vertaus, mutta kuitenkin).

• Schnauf
        jukepuke kirjoitti:

...valmiita vastauksia välivaiheineen. Se ei kehitä kysyjää/kannusta keksimään itse ratkaisua tehtävään.

Sen lisäksi on paljon sellaisia, jotka vaan heti laittavat kysymyksen jollekin foorumille ja "keräävät sitten kypsät marjat koppaansa" (olipa taas huono vertaus, mutta kuitenkin).

Niin, olisihan se tietysti ihan hyvästäkin yrittää kehittää kysyjän matemaattista ajattelua, mutta itse aion kyllä vastakin antaa vastaukseni niinkuin äsken tein (tietenkin jos kysymys on jotenkin erikoisen pitkä ja vaativa, niin se on asia erikseen). Minusta valmiiksi lasketuista esimerkeistä voi kyllä oppia aivan yhtä hyvin kuin johdattelevistakin, ja lisäksi itse pidän valmiista esimerkeistä paljon enemmän. Jos kerran tiedän vastaukseni, miksen sitä sitten saman tien perustelisi?

Minua ei sitäpaitsi ainakaan tippaakaan harmita, jos joku käyttää antamaani tietoa johonkin muuhunkin kuin itsensä sivistämiseen. Mutta siinä tapauksessa saattaa kysyjälle mennä sitten esimerkiksi kokeessa tms. sormi suuhun, jos on pelannut kovinkin paljon vilunkipeliä ketunhäntä kainalossa. Olkoon se sitten siinä tapauksessa kysyjälle opiksi.

• kun ei osaa
        Schnauf kirjoitti:

Niin, olisihan se tietysti ihan hyvästäkin yrittää kehittää kysyjän matemaattista ajattelua, mutta itse aion kyllä vastakin antaa vastaukseni niinkuin äsken tein (tietenkin jos kysymys on jotenkin erikoisen pitkä ja vaativa, niin se on asia erikseen). Minusta valmiiksi lasketuista esimerkeistä voi kyllä oppia aivan yhtä hyvin kuin johdattelevistakin, ja lisäksi itse pidän valmiista esimerkeistä paljon enemmän. Jos kerran tiedän vastaukseni, miksen sitä sitten saman tien perustelisi?

Minua ei sitäpaitsi ainakaan tippaakaan harmita, jos joku käyttää antamaani tietoa johonkin muuhunkin kuin itsensä sivistämiseen. Mutta siinä tapauksessa saattaa kysyjälle mennä sitten esimerkiksi kokeessa tms. sormi suuhun, jos on pelannut kovinkin paljon vilunkipeliä ketunhäntä kainalossa. Olkoon se sitten siinä tapauksessa kysyjälle opiksi.

kiitos oikeasta vastauksesta.olisi mulla muutama muukin kysymys jos teitä matemaatikkoja kiinostaisi !

• Kiki

Herra on hyvä ja ottaa mittanauhan käteen ja mittaa sen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe