Millaisia tuloksia kotipizzayrittäjät tekee?
Vaihtelee tietysti, mutta yleensä kai voi sanoa että on ne jotka pärjää heikosti,kohtalaisesti,tai hyvin. Näin ainaki täällä ruokakaupan puolella. Eli millainen siivu jää itselle jos hoitaa hommat?
Kotipizzayrittäjät
138
20867
Vastaukset
- opera
No harvat vaurastuu ja rikastuu, jos hyvä tuuri niin kohtuullisella omalla kuukausi työmäärällä n.220tuntia/kk niin jotain 1800-2500 Euroa/kuukausi,toisaltaan n.15% uusista yrittäjistä tekee tappiota ja paljon, varsinkin jos on paljon kilpailua myymälän läheisyydessä.PS Ole varovainen liikepaikat ei välttämättä ole aina hyviä, koska ketjun omistajalla epärealistiset ketjun kasvutavoitteet tilanteessa missä kilpailu on kovaa ja toimiala (pizza-ala ) ei itsessään kasva ja tietyllä tavalla pizza ns. arkipäiväistyy eli tosi vaikeata myydä paljon pizzoja hyvällä katteella.
- harkitsen
Hmm 2500x12=30te, eli reilut 40te bruttotulosta.
Olihan kyseessä netto nuo 1800-2500e? Täytyy olla!
Olisiko muilla kokemuksia? - opera
harkitsen kirjoitti:
Olisiko muilla kokemuksia?siis verottettava yrittäjä tulo / tmi yhtiömuotona
- jlk
harkitsen kirjoitti:
Olisiko muilla kokemuksia?muista että se "provikka" joka menee ketjun omistajalle lasketaan LIIKEVAIHDOSTA ei esim. myyntivoitosta (mikä oisi oikeudenmukaista ja hyvin liiketapojen mukaista).
Eli siis vaikka tekisit tappiota niin maksat kuitenkin provikkaa pääjehulle.
ettei vain helppotie yrittäjyyteen osoittaudu raskaaksi raatamiseksi nälkäpalkalla. Lasketa ja tutkituta homma puolueettomalla ammattilaisella ennenkuin panet nimeäs mihinkään "orja?"sopimukseen - Anonyymi
opera kirjoitti:
siis verottettava yrittäjä tulo / tmi yhtiömuotona
Saat ainakin hinon maasturi Audin pihalle verotta ja ilmaiset bensat ja ei eään tarvii mistään maksaa alv veroo
Se on pasn palkansaajien maksu
- sAAmari
kysymykseesi, mutta tiedän että en itse ole ainoa joka boikotoi Kotipizzoja osaksi juuri sen takia, että niistä juoksee rahat Rabben taskuun.
Miksi et harkitsisi persoonallisen yksityisen pizzerian käynnistämistä, miksi maksaa franchisingista? Sen jälkeen kätesi ovat sidotut (kaikkien pizzerioiden pitää olla samanlaisia, samanlaisilla tuotteilla ja hinnoilla jne) ja joudut maksamaan itsesi kipeäksi.
Eikä Kotipizzan pizza ole edes hyvää.- mieltä
Kotipizza = huonoimmat pizzat.
- Kotipitsafani
mieltä kirjoitti:
Pitsat on ihan hyviä, valitettavan harvoin tulee niitä syötyä paikanpäällä. Kaikissa pitsoissa laatu kärsii kotiin kannettuna...
- Anonyymi
mieltä kirjoitti:
Pienimmät pitzat.
- Paistaja
Olen kiertänyt töissä yli 10 kotipizzassa ympäri Suomen silloin kun olin vielä niissä hommissa n.3 vuotta sitten. Vain pari yrittäjää pärjäsi kohtuullisesti, kaikki muut tekivät vähintään 5vrk/viikko 12h/päivä töitä ja tekivät silti tappiota tai minimipalkkaa. Mieti joku muu bisnes, ei voi mennä paljon huonommin kuin kotipizzayrittäjillä keskimäärin.
- kirjoittaja
Aika surkealta kuullostaa, tosin oliko sitten
teistä varsinaisesti kukaan itse kotipizza- yrittäjä. Ei varmaan kaikenkaikkiaan noin paska homma ole kyseessä kun miltä kuullostaa, vaikkakaan sillä tuskin rikastumaan pääsee.
Yrittäjäthän tekeee aina paljon duunia, ja ansiotahan he lähes poikkeuksetta vähättelee.
Mutta ei kyllä vaikuta erityisen houkuttelevalta, näin alustavasti.- dj.rabbe
näin ketjussa toimitaan jos toiminta tappiollista!
www.ess.fi/Article.jsp?article=46237 - fhghgfdh
dj.rabbe kirjoitti:
näin ketjussa toimitaan jos toiminta tappiollista!
www.ess.fi/Article.jsp?article=46237Se pelkkä pitsauuni maksaa 15 000 euroa. Mikä on aivan ryöväystä, koska vastaavan saa vapailtamarkkinoilta 4 000 eurolla. Uuni täytyy tietenkin ostaa itse kotipitsalta.
Kaikenkaikkiaan aloituskustannukset ovat noin 70 000 euroa, että kannattaa kyllä harkita, että mitä kaikkea muuta tuolla rahalla voisi perustaa...
Oman pitserian saisi jo 30 000 eurolla... - kotipizzassa
fhghgfdh kirjoitti:
Se pelkkä pitsauuni maksaa 15 000 euroa. Mikä on aivan ryöväystä, koska vastaavan saa vapailtamarkkinoilta 4 000 eurolla. Uuni täytyy tietenkin ostaa itse kotipitsalta.
Kaikenkaikkiaan aloituskustannukset ovat noin 70 000 euroa, että kannattaa kyllä harkita, että mitä kaikkea muuta tuolla rahalla voisi perustaa...
Oman pitserian saisi jo 30 000 eurolla...vastaus lukee pitsalaatikon ylä reunassa:
jos et saa kuittia saat tupla patukan.paljonkohan
raben ohi menee hilloo. - Tuleva yrittäjä
fhghgfdh kirjoitti:
Se pelkkä pitsauuni maksaa 15 000 euroa. Mikä on aivan ryöväystä, koska vastaavan saa vapailtamarkkinoilta 4 000 eurolla. Uuni täytyy tietenkin ostaa itse kotipitsalta.
Oman pitserian saisi jo 30 000 eurolla...Jos on jo pizzeria, niin Kotipizza voi tarkastaa käykö pizzerian pizzauuni käytettäväksi Kotipizza-toimintaan. Eli ei oo pakko ostaa uunia jos on jo. Mutta se on eri asia jos ei ole pizzeriaa...
- kuuden pitsan uuni
fhghgfdh kirjoitti:
Oman pitserian saisi jo 30 000 eurolla...
- Kotipizza-yrittäjä
Minulla 12 vuotta Kotipizzassa, ensin 5 v opiskelujen ohella ja nyt 7 v yrittäjänä. Ekana vuonna en juurikaan netonnut, taisi olla tilinpäätös peräti miinusmerkkinen. Sen jälkeen olen tienannut 25-35 000 euroa vuodessa. Teen kyllä aika paljon töitä itse. Pidän yleensä 1-2 vapaapäivää viikossa. Kunnon lomia en oikeastaan ole pitänyt, viikon max kerrallaan. Toimin pienellä paikkakunnalla kovassa kilpailutilanteessa. Hyvällä palvelulla ja siistillä myymälällä olen pysynyt mukana. Aika raskasta välillä, mutta en ihan heti lähtisi toisen palkkalistoille. Ja en millään olisi itse keksinyt esim. kotzonea ym. uusia juttuja, mitä meillä on. Ja Kotipizza ei vedä välistä missään uuneissa tai raaka-aineissa. Myynnistä maksetaan markkinointi- ja järjestelmämaksu, ja niidenkin käyttöön me yrittäjät vaikutamme. Ja joka ongelmatilanteessa apua olen saanut! Kaikenkaikkiaan voin omasta kokemuksestani suositella. Tunnen toki konkurssin tehneitäkin, mutta aika moni on itse sanonut syyksi kyllästymisen, viinan, avioeron yms. Harvoin asiakkaiden katoamisen.
- tai huono
siellä taas yksi värvääjä yrittää "kaunistella" orjasopimusten tehneitä ja panee heidän omaksi syyksi menestymättömyyden.
Juoppoja ja h-pukkejahan ne ovat jos eivät pärjää "orjasopimuksella".
ps.Et oo tainu pizzan pizzaa vääntää eläessäsi. - Kotipizza-yrittäjä
tai huono kirjoitti:
siellä taas yksi värvääjä yrittää "kaunistella" orjasopimusten tehneitä ja panee heidän omaksi syyksi menestymättömyyden.
Juoppoja ja h-pukkejahan ne ovat jos eivät pärjää "orjasopimuksella".
ps.Et oo tainu pizzan pizzaa vääntää eläessäsi.Lue uudelleen kirjoitukseni. Mitä kohtaa et ymmärrä?
- Aloittaja
Äkkiseltään sanoisin että 40te, ja ylöspäin pitäisi saada kotiin jotta lähtisin.
Yrittäjyydessähän toki kaikki on mahdollista.
Varmaanhan niitä 50kympinkin tuloksia tekeviä
on olemassa. Titaa olla selkeä vähemmistö kuitenki. - 6744666
"Kotipizza-yrittäjä"
Vähän epäilen kertomustasi. Entä jos olet joku kotipizza organisaation puhuja koska arvasitte että ohjelman jälkeen täällä aiheesta puhutaan?
Leimaat lopettaneet kuin jokin uskonnollinen kultti. Sanot että moni lopettanut tai konkurssin tehnyt vain kyllästyi tai alkoi juomaan tai tuli avioero. Silkkaa kakkan jauhantaa. Suuri osa luonnollisestikin lopettaneista on tehneet sen huonon kannattavuuden takia eli asiakkaiden vähyyden takia!
Itse lopetin kotipizzan ostamisen tähän koska en halua kannattaa tuollaista toimintaa jossa riistetään. Sopparin pitäisi olla reilu. Voitosta ketjulle kuuluu osuudet maksaa, ei liikevaihdosta.
Miksi edes ryhtyä tuollaiseen ketjuyrittämiseen kun samalla ja vähemmällä rahalla tekee uuden brändin ja oman paikan? - iitupiitu
millä paikkakunnalla pidöt kotipizzaa?
- ex-kt lainen
tämän on tainnut kirjoittella herra Rabben bestis ;)
vai että viina vaimo ja kyllästymenen....
ehkäpä se on torppari sopimus
- pizzaaa...
Rabbe myi enemmistön ketjustaan toimivalle johdolle ja yhdelle maineeltaan todella epämääräiselle kaverille, jolla on hallussa yrittäjien kuoliaaksi kuppaaminen. Kaveri vetää myös tota paljon parjattua Carwash-ketjua, jossa yrittäjiltä viedään liiketoiminta alta maksamattomien ketjumaksujen takia. Siellä ei sympatiaa heru vaikka sulla ei kauppa käy, maksa ketjumaksut silti, tai menetät bisneksen. Sama kaveri opetteli ton homman McDonaldsissa ja sen jäljiltä on vaan savuavia raunioita ja kaiken menettäneitä yrittäjiä. Suomen oikeushistoriassa on monta casea Kotipizza yrittäjiltä, joilta meni kaikki, mutta niistähän ei lehdissä paljon kirjoitella. Mutta kaikkia näitä surkuhupaisia ketjuja yhdistää yksi ja sama mies.
- ota selvää kunnolla
Aloituskustannus on noin 100.000,-.
Illat ja viikonloput on ne kalleimmat tunnit yrittäjälle - joten yrittäjän pitäisi tehdä ne itse.
17.12. Me Naiset lehdessä oli juttua Kotipitsa yrittäjästä. Kun asiakaskatoa on syystä tai toisesta yrittäjä teki itse 350 h kuukaudessa tunteja. Vaikka kaikki menisi hyvin - teet tosi paljon itse.
Luetuta sopimus juristilla joka selittää sinulle sen, mitä siinä oikeasti lukee.
Soita ainakin kymmenelle yrittäjälle pitkin Suomea. Käy monessa pitseriassa asiakkaana ja yritä saada juttukaveriksi yrittäjä itse.
Olen seurannut tätä sivusta ja voin sanoa, että toisilla menee hyvin. Ja toisilla sitten ei todellakaan.
Eniten tossa pelottaa sopimuksen sitovuus. Mitä tapahtuu uuneille kun lopetat? Kiinteistölle? Miten sopparin saa poikki kesken kauden? Onko siinä sanktioita? Mitkä on KAIKKI kulut. Siis ne piilokulutkin. Mistä ostetaan tavarat?
Olen itse jutellut monen yrittäjän kanssa. Sitä väännetään niin pitkää päivää itse, ettei siinä muulle elämälle jää enää tilaa. Tätäkö haluat?
Jäitä hattuun asian kanssa. Jos lähdet tälle uralle, niin tutki sitä monta kuukautta. Jos sitten vielä lähdet mukaan, niin ainakin olet ollut kaikesta tietoinen ennen sitä.- Villin asiakas
Meillä ainakin meni yksi kotipizzayrittäjä konkkaan. Villit näyttävät pärjäävän hyvin. Pitkää päivää tekevät
- Mie68
Villin asiakas kirjoitti:
Meillä ainakin meni yksi kotipizzayrittäjä konkkaan. Villit näyttävät pärjäävän hyvin. Pitkää päivää tekevät
Miksi ihmeessä kukaan haluaa ryhtyä Kotipizza -yrittäjäksi ?!? Minä ainakin rinnastan tuon nimen törkeän huonoon pitsaan! Kuivuneet koppuraiset reunat, ohut, vähän täytteitä ja keskeltä pehmeää massaa, kuin lapsen paska. Hyi helvetti!
- BuffetBuff
Mie68 kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan haluaa ryhtyä Kotipizza -yrittäjäksi ?!? Minä ainakin rinnastan tuon nimen törkeän huonoon pitsaan! Kuivuneet koppuraiset reunat, ohut, vähän täytteitä ja keskeltä pehmeää massaa, kuin lapsen paska. Hyi helvetti!
Perusta itsenäinen Pizzeria Buffet-firma.
- puoliso
Sopimus sitoo sinua todellakin ja siitä et irti pääse. Kun ketjussa huomataan että alkaa menemään huonosti on sanonta "ketjun tuki" tuiki tuntematon käsite. Yirttäjiä jotka ovat melkein maksaneet leasing maksun ja loppu häämöttää - niin ketju "unohtaa" lähettää sinulle paperit joilla voit lunastaa tavarat itsellesi- näin ei jää edes niitä. Sanktiot on ja niillä ei ole mitään rajaa - kannattaa käydä katsomassa Kouvolan hovioikeuden päätökset kahdesta jutusta jotka yrittäjä on voittanut. Oikeudessa juttuja on paljon enemmän, mutta yleensä yrittäjä ei jaksa taistella loppuun. Uhkailuja tulee ja sopimusrikkomussakon pelossa monet jatkaa orjan työtä. Tosin on myös niitä yrittäjiä jotka vedättää myös ketjua urakalla.
Maksat 10,5 verollisesta myynnistä ketjulle, järjestelmäkäyttömaksua, vuokra peritään suoraveloituksena (et itse näe sitä), tavarantoimittajien laskut menevät suoraveloituksena ja hinnat eivät ole edullisia. Kotipizza ei kouluta ketään vaan maksat itse jokaisesta koulutuksesta, hotellista ja ruokailusta.
Siellä ei lopettamiseen tarvita mitään avioieroja tai muutkaan josta joku kirjoitti - toiminta on monilla paikkakunnilla kannattamatonta orjan työhön verrattavaa työtä. - Jorkki
Villin asiakas kirjoitti:
Jos Kotipizza ottaa valistä 35-40 % myynnistä ja tiedätte millainen kilpailu pizza alalla on niin ihmettelen vaan että joku vielä.....
- 14+2
Hommat toisen kassakoneen. sitten hommaat aineet ohi virallisen ketjun vakkapa S-marketista käteisellä. Kaikki miutä lyöt b-kassaan on puhdasta rahaa kulut omaan taskuun. Muista että rabbellekin ptä tehdä -0 tullos että epäilykset ei herää
- faktat ja huhut
tunnen yhden kotipizzayrittäjän, joka ainakin tienaa sen vähiontään 5000 euroa nettona käteen per kuukausi. Ei hän sitä sanonut, mutta kun katselee verotietoja, ja laskeskelee, niin näin se on. kaveri itse sanoi kk-myyntiensä pizzeriassaan olevan abouttia 40-48 tuhatta kuukaudessa. liikevaihdosta en tiedä.
- Tiina Heinola
faktat ja huhut kirjoitti:
tunnen yhden kotipizzayrittäjän, joka ainakin tienaa sen vähiontään 5000 euroa nettona käteen per kuukausi. Ei hän sitä sanonut, mutta kun katselee verotietoja, ja laskeskelee, niin näin se on. kaveri itse sanoi kk-myyntiensä pizzeriassaan olevan abouttia 40-48 tuhatta kuukaudessa. liikevaihdosta en tiedä.
Ei pidä paikkaansa
- hmmmm....
Asiasta oli MOT-ohjelmassa. Kannattaa olla varovainen. Lopulta kaiken maksaa yrittäjä itse. Jos on itsenäinen yrittäjä, ei joudu moiseen satimeen.
- ei paha
Aloittajalle: Ihan hyvää tiliä tehään on meset ja reinpaanit, kultakoruja ranteessa.
Tosin pitää puhua hoono soomi ja olla tumma ihoinen! - Totuusjulki
ei paha kirjoitti:
Aloittajalle: Ihan hyvää tiliä tehään on meset ja reinpaanit, kultakoruja ranteessa.
Tosin pitää puhua hoono soomi ja olla tumma ihoinen!Kannattaa siksi kun ei ole 30% välistävetäjiä
- Myyntipuhe
Taludelliset hyväksikäyttäjät ovat mielestäni samaa katekoriaan kuuluvia kun lapsenhyväksikäyttäjät......päitä vadilla.......
- Älä,älä
Älä harkitse frankhisingia.
- Anonyymi
Miksi elättä muita kun itdeään
Hanki hevonen
- yx yrittäjä
Jos päällimäisenä on ajatus hyvästä ansiotasosta niin unohda silloin yrittäjäksi ryhtyminen. Mutta jos olet valmis tekemään 1-3 euron tuntipalkalla töitä ilman vapaapäiviä ja lomia etkä voi sairastaakkaan niin tervetuloa mukaan. Vuosien (5-10 v) saatossa se ansiotaso saattaa sitten nousta mutta menetettyä ansiota mitä olisit tuossa ajassa vieraalla saanut niin suurin osa yrittäjistä ei tule koskaan saamaan takaisin. Tässä hieman korutonta faktaa yrittäjiksi aikoville.
- Nykyinen yrittäjä
En allekirjoita ex-yrittäjän vuodatusta, jospa hän juuri tuon asenteen tai yleisen osaamattomuutensa vuoksi on ex-yrittäjä? Minä olen ollut päätoiminen yrittäjä vuodesta -98 lähtien, yhden ihmisen yritys, viime vuonnakin liikevaihto alle 200 000€/vuosi, mutta viivan alle jäi kuitenkin yli 60 000€/vuosi.
Koko yrittäjäajan tavoite on ollut "tienata" normaalilla työmäärällä vähintään se, mitä vieraan vieraan palvelluksessa olisin entisessä elämässäni saanut. Joka vuosi ensimmäisestä toimintavuodesta lähtien toteutunut, alkuaikoina ansiot olivat suhteessa melkein tuplat nykyiseen verrattuna.
Ansiot ovat laskeneet ihan omasta päätöksestä tehdyn "leppoistamisen" takia, työmääräkin laskenut alle kolmannekseen alkuvuosista, mutta en minä koskaan ole tehnyt yli 50 tunnin työviikkoja. Nykyään, kun hyvä ja arvostetu asema alalla on saavutettu, niin 30-35 tuntia viikossa riittää ihan hyvin.
Näihin frankkarihommiin ei kannata kuitenkaan seota, niistä ei hyödy kuin se frankkarin antajafirma ei se farankkarin vastaanottava yrittäjä.- ent kp-kauppias
Älähän viitsi, juuri tuollaisen ylemmyyttä osoittavan asenteen ansiosta osa palkkatyössä käyvistä ihmisistä pitää pienyrittäjiä k*sipäinä...
Itse toimin KP-kauppiaana vajaat 10w ja parhaimmillaan verotettavaa kertyi vuositasolla 85 000€. Allergiat pakottivat lopulta myymään liikkeen ja kouluttautumaan muihin hommiin.
Uutta KP:tä ei mielestäni kannata KENENKÄÄN enää avata, markkinat ovat täynnä ja niin kuin joku jo aikaisemminkin mainitsi, ketjun kasvutavoitteet ovat täysin epärealistiset. Hyviä toimivia liikkeitä on myynnissä, kun yrittäjät siirtyvät muihin hommiin tai vaihtavat paikkakuntaa, tällaisessa riski on pienempi.
Ei se KP-yrittäjän homma ole ollenkaa hullumpaa, kunhan vain muistaa muutaman tärkeän asian:
1. Sijainti
-liikepaikka on oltava sellainen, että luontaista ihmisvirtaa on PALJON ja parkkipaikat liikkeen edessä.
2. Kulurakenne
-vuokrat, sähköt, liisingit ja ennen kaikkea HENKILÖSTÖKULUT pidettävä hanskassa. Mitään ylimääräisiä palvelumuotoja (yömyynti, kotiinkuljetus) EI MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA ALOITTAA/PITÄÄ, vaikka silloin olisitkin emoyhtiön mielestä loistotyyppi..
3. Tuote
-jos ravintolassa kokki valmistaa asiakkaalle aterian puolihuolimattomasti ja tuumii, että: "kyllä se sille välttää..", niin v*tuiks menee. Asiakas näkee ja maistaa sen kyllä tuotteesta, jos sitä ei ole AMMATTIYLPEYDELLÄ tehty.
4. Palvelu
-haasteellista saada henkilökunta ymmärtämään, ettei hänen palkkansa tule yrittäjän kukkarosta vaan asiakkaan.
Ja sitten jos ostat toimivan KP-myymälän (uuttahan ei kannata avata, sillä 90% todennäköisyydellä se menee nurin ensimmäisen kahden vuoden aikana), niin muista, että jos haluat päästä liikkeestä eroon ennen franchising-sopimuksen loppua, sinulla on 2 vaihtoehtoa: myydä liike tai tehdä konkurssi. Liikkeen myyminen on paras vaihtoehto, jos löydät ostajan, joka soveltuu hommaan ja JONKA EMOYHTIÖ HYVÄKSYY. Useampikin kauppa on kaatunut KP Oy:n vastustukseen. Konkurssissa KP on turvannut omat saatavansa, joten maksat heille varmasti kaiken korkoineen vaikka ulosoton kautta.
Jos kuitenkin edelleen olet kiinnostunut KP-yrittäjyydestä, ole yhteydessä Vaasaan pääkonttoriin ja kysele myynnissä olevia valmiita myymälöitä, joita heillä hiljaisessa myynnissä löytyy. Tällaisessa tapauksessa neuvottelet myyjän kanssa itse myyntiehdot, pääset tutustumaan myymälään ja saat sellaisen myymälän, jossa on jo valmis asiakaskunta ja näyttöä myynneistä vuosiksi taaksepäin. Tälläkin hetkellä tiedän naapurikunnassa olevan myynnissä yli 15 vuotta toimineen myymälän, jossa yrittäjä varmasti saa kohtuullisen, jopa hyvän palkan tekemästään työstä. Nykyinen yrittäjä mielii jatkaa liiketoimintaansa toisella paikkakunnalla. - Nykyinen yrittäjä
ent kp-kauppias kirjoitti:
Älähän viitsi, juuri tuollaisen ylemmyyttä osoittavan asenteen ansiosta osa palkkatyössä käyvistä ihmisistä pitää pienyrittäjiä k*sipäinä...
Itse toimin KP-kauppiaana vajaat 10w ja parhaimmillaan verotettavaa kertyi vuositasolla 85 000€. Allergiat pakottivat lopulta myymään liikkeen ja kouluttautumaan muihin hommiin.
Uutta KP:tä ei mielestäni kannata KENENKÄÄN enää avata, markkinat ovat täynnä ja niin kuin joku jo aikaisemminkin mainitsi, ketjun kasvutavoitteet ovat täysin epärealistiset. Hyviä toimivia liikkeitä on myynnissä, kun yrittäjät siirtyvät muihin hommiin tai vaihtavat paikkakuntaa, tällaisessa riski on pienempi.
Ei se KP-yrittäjän homma ole ollenkaa hullumpaa, kunhan vain muistaa muutaman tärkeän asian:
1. Sijainti
-liikepaikka on oltava sellainen, että luontaista ihmisvirtaa on PALJON ja parkkipaikat liikkeen edessä.
2. Kulurakenne
-vuokrat, sähköt, liisingit ja ennen kaikkea HENKILÖSTÖKULUT pidettävä hanskassa. Mitään ylimääräisiä palvelumuotoja (yömyynti, kotiinkuljetus) EI MISSÄÄN NIMESSÄ KANNATA ALOITTAA/PITÄÄ, vaikka silloin olisitkin emoyhtiön mielestä loistotyyppi..
3. Tuote
-jos ravintolassa kokki valmistaa asiakkaalle aterian puolihuolimattomasti ja tuumii, että: "kyllä se sille välttää..", niin v*tuiks menee. Asiakas näkee ja maistaa sen kyllä tuotteesta, jos sitä ei ole AMMATTIYLPEYDELLÄ tehty.
4. Palvelu
-haasteellista saada henkilökunta ymmärtämään, ettei hänen palkkansa tule yrittäjän kukkarosta vaan asiakkaan.
Ja sitten jos ostat toimivan KP-myymälän (uuttahan ei kannata avata, sillä 90% todennäköisyydellä se menee nurin ensimmäisen kahden vuoden aikana), niin muista, että jos haluat päästä liikkeestä eroon ennen franchising-sopimuksen loppua, sinulla on 2 vaihtoehtoa: myydä liike tai tehdä konkurssi. Liikkeen myyminen on paras vaihtoehto, jos löydät ostajan, joka soveltuu hommaan ja JONKA EMOYHTIÖ HYVÄKSYY. Useampikin kauppa on kaatunut KP Oy:n vastustukseen. Konkurssissa KP on turvannut omat saatavansa, joten maksat heille varmasti kaiken korkoineen vaikka ulosoton kautta.
Jos kuitenkin edelleen olet kiinnostunut KP-yrittäjyydestä, ole yhteydessä Vaasaan pääkonttoriin ja kysele myynnissä olevia valmiita myymälöitä, joita heillä hiljaisessa myynnissä löytyy. Tällaisessa tapauksessa neuvottelet myyjän kanssa itse myyntiehdot, pääset tutustumaan myymälään ja saat sellaisen myymälän, jossa on jo valmis asiakaskunta ja näyttöä myynneistä vuosiksi taaksepäin. Tälläkin hetkellä tiedän naapurikunnassa olevan myynnissä yli 15 vuotta toimineen myymälän, jossa yrittäjä varmasti saa kohtuullisen, jopa hyvän palkan tekemästään työstä. Nykyinen yrittäjä mielii jatkaa liiketoimintaansa toisella paikkakunnalla.Kyllä osa pien- ja isommistakin yrittäjistä on tosiaan k*sipäitä, mutta ei sen takia kannata kamalasti voivotella ja valehdella valkoista mustaksi. Ei se ole mitään ylemmyyttä, jos on tyytyväinen asemaansa yrittäjänä, ainakaan minä en vaihtaisi päivääkään pois.
Nämä tolkuttoman pitkiä työpäiviään ja silti onnettomia ansioitaan esittelevät kun nyt taitavat olla vain osaamattomia ja taitamattomia ja vielä pulassa puuttuvien ajanhallinta- ja taloustaitojensa kanssa. Yleensä hyvin toisen palveluksessa itsenäisessä tai johtavassa asemassa pärjäävät onnistuvat myös yrittäjinä. Hyvästäkään duunarista harvoin tulee hyvää yrittäjää, ainakaan ilman kunnon koulutusta.
Kotipizza-yrittäjyys on aika epätoivoista touhua, kun ketjuihin kuulumattomat, usein ulkomaalaistaustan omaavat myyvät 2 pizzaa kolmesta ohi kirjanpidon. Kilpaile siinä sitten päämiheltä saadulla kassajärjestelmällä ja ostojen/myynnin vertailun kautta helposti tehtävällä valvonnalla. - ent kp-kauppias
Nykyinen yrittäjä kirjoitti:
Kyllä osa pien- ja isommistakin yrittäjistä on tosiaan k*sipäitä, mutta ei sen takia kannata kamalasti voivotella ja valehdella valkoista mustaksi. Ei se ole mitään ylemmyyttä, jos on tyytyväinen asemaansa yrittäjänä, ainakaan minä en vaihtaisi päivääkään pois.
Nämä tolkuttoman pitkiä työpäiviään ja silti onnettomia ansioitaan esittelevät kun nyt taitavat olla vain osaamattomia ja taitamattomia ja vielä pulassa puuttuvien ajanhallinta- ja taloustaitojensa kanssa. Yleensä hyvin toisen palveluksessa itsenäisessä tai johtavassa asemassa pärjäävät onnistuvat myös yrittäjinä. Hyvästäkään duunarista harvoin tulee hyvää yrittäjää, ainakaan ilman kunnon koulutusta.
Kotipizza-yrittäjyys on aika epätoivoista touhua, kun ketjuihin kuulumattomat, usein ulkomaalaistaustan omaavat myyvät 2 pizzaa kolmesta ohi kirjanpidon. Kilpaile siinä sitten päämiheltä saadulla kassajärjestelmällä ja ostojen/myynnin vertailun kautta helposti tehtävällä valvonnalla.Kaikella ystävyydellä, nyt kuulostaa jo ihan joltain pilipali -konsultin jaarittelulta. Muutaman positiivisuus-/voittaja-/menestyjä-seminaarin käyneenä voin kertoa, että ne jututhan kuulostavat tosi kivoilta ja mukavilta, mutta arki on usein ihan jotain muuta. Yrittämisessä, kuten ei elämässä yleensäkään, kaikki ole vain naminamibumsibumsi, ja ne esteet mitä tielle ilmaantuvat ovat todellisia, eikä se pahin vihollinen, joka laittaa kapuloita menestymisen rattaisiin, ole juuri koskaan se, joka sieltä peilistä katsoo. Tosi on, ettei jokaiselta löydy yrittämiseen tarvittavia ominaisuuksia, mutta on hölmöä tuntea perusteetonta ylemmyydentuntoa vain siksi, että on yrittäjä ja saanut oman juttunsa toimimaan.
Yrittäjäksi ryhtymistä ei kannata harkita muutoin kuin kovien faktojen perusteella, joten neuvoni KP-yrittäjäksi aikovalle on edelleen ostaa jo toiminnassa oleva myymälä suoraan yrittäjältä.
Tällainen kivijalkamyymälä, joka on auki vähintään 10 tuntia päivässä, 361-363 päivänä vuodessa, ei ole mikään vasemmalla kädellä hoidettava, ja yrittäjä joutuu usein tekemään runsaasti suorittavaa työtä myymälässä. Kauppa käy parhaiten silloin, kun "normaalit" ihmiset ovat vapailla tai lomilla, eli on syytä varautua siihen, että syys-, hiihto-, ja kesälomien aikaan myymälässä on oltava täysi miehitys, jotta homma pelaisi. Sama koskee myös pyhiä, kuten helatorstai ja vapun - ja uudenvuodenpäivät.
Jos sopiva myymälä löytyy, kannattaa kuitenkin varmistaa emoyhtiöltä, onko paikkakunnalle suunnitteilla lisää toimipisteitä. Pahimmillaan voi käydä niin, että juuri kun olet saanut omat rutiinisi toimimaan, parin korttelin päähän saatetaan avata uusi kioski, jonne on joku hyväuskoinen saatu höynäytettyä yrittäjäksi suurien voittojen toivossa.
Älä myöskään laita nimeäsi sopimukseen, jossa sitoudut säilyttämään myymälän olemassa olevan palvelurakenteen, yleensä tämä tarkoittaa TAPPIOLLISEN KOTIINKULJETUSPALVELUN ylläpitämistä. Tässä suhteessa emoyhtiö on häikäilemätön, tiedän eräänkin tapauksen, jossa yrittäjä lopetti kuljetuksen, jonka jälkeen viereiselle kadulle avattiin "kostoksi" kp huoltoaseman yhteyteen, välimatkaa tulee linnuntietä n. 500 metriä.
Kyllä kp-yrittäjänä palkoille pääsee, mutta ainakin aluksi joutuu tekemään töitä paljon, muuta ei kannata itselleen edes uskotella. Itse pärjäsin oikein mukavasti ja sain liikkeenikin myytyä oikeaan hintaan siitä luopuessani. Vuosien varrella työntekijöistäni 4 lähti myös kp-kauppiaiksi, kaksi on jo vaihtanut hommia, kahdella muulla on yrittäjyyttä takana kummallakin jo lähes 15 vuotta. Kaikki ovat valintaansa tyytyväisiä ja kaikki aloittivat uransa jo toimivassa, kannattavassa myymälässä. - Nykyinen yrittäjä
Kaikella ystävyydellä, nyt kuulostaa jo ihan joltain pilipali -konsultin jaarittelulta. Muutaman positiivisuus-/voittaja-/menestyjä-seminaarin käyneenä voin kertoa, että ne jututhan kuulostavat tosi kivoilta ja mukavilta, mutta arki on usein ihan jotain muuta. Yrittämisessä, kuten ei elämässä yleensäkään, kaikki ole vain naminamibumsibumsi, ja ne esteet mitä tielle ilmaantuvat ovat todellisia, eikä se pahin vihollinen, joka laittaa kapuloita menestymisen rattaisiin, ole juuri koskaan se, joka sieltä peilistä katsoo. Tosi on, ettei jokaiselta löydy yrittämiseen tarvittavia ominaisuuksia, mutta on hölmöä tuntea perusteetonta ylemmyydentuntoa vain siksi, että on yrittäjä ja saanut oman juttunsa toimimaan.
Yrittäjäksi ryhtymistä ei kannata harkita muutoin kuin kovien faktojen perusteella, joten neuvoni KP-yrittäjäksi aikovalle on edelleen ostaa jo toiminnassa oleva myymälä suoraan yrittäjältä.
Tällainen kivijalkamyymälä, joka on auki vähintään 10 tuntia päivässä, 361-363 päivänä vuodessa, ei ole mikään vasemmalla kädellä hoidettava, ja yrittäjä joutuu usein tekemään runsaasti suorittavaa työtä myymälässä. Kauppa käy parhaiten silloin, kun "normaalit" ihmiset ovat vapailla tai lomilla, eli on syytä varautua siihen, että syys-, hiihto-, ja kesälomien aikaan myymälässä on oltava täysi miehitys, jotta homma pelaisi. Sama koskee myös pyhiä, kuten helatorstai ja vapun - ja uudenvuodenpäivät.
Jos sopiva myymälä löytyy, kannattaa kuitenkin varmistaa emoyhtiöltä, onko paikkakunnalle suunnitteilla lisää toimipisteitä. Pahimmillaan voi käydä niin, että juuri kun olet saanut omat rutiinisi toimimaan, parin korttelin päähän saatetaan avata uusi kioski, jonne on joku hyväuskoinen saatu höynäytettyä yrittäjäksi suurien voittojen toivossa.
Älä myöskään laita nimeäsi sopimukseen, jossa sitoudut säilyttämään myymälän olemassa olevan palvelurakenteen, yleensä tämä tarkoittaa TAPPIOLLISEN KOTIINKULJETUSPALVELUN ylläpitämistä. Tässä suhteessa emoyhtiö on häikäilemätön, tiedän eräänkin tapauksen, jossa yrittäjä lopetti kuljetuksen, jonka jälkeen viereiselle kadulle avattiin "kostoksi" kp huoltoaseman yhteyteen, välimatkaa tulee linnuntietä n. 500 metriä.
Kyllä kp-yrittäjänä palkoille pääsee, mutta ainakin aluksi joutuu tekemään töitä paljon, muuta ei kannata itselleen edes uskotella. Itse pärjäsin oikein mukavasti ja sain liikkeenikin myytyä oikeaan hintaan siitä luopuessani. Vuosien varrella työntekijöistäni 4 lähti myös kp-kauppiaiksi, kaksi on jo vaihtanut hommia, kahdella muulla on yrittäjyyttä takana kummallakin jo lähes 15 vuotta. Kaikki ovat valintaansa tyytyväisiä ja kaikki aloittivat uransa jo toimivassa, kannattavassa myymälässä.Entinen kp-kauppias: Ethän vaan yritä laittaa vahinkoa kiertämään ja kaupata työmäärään nähden huonosti tuottavaa tai peräti tappiollista kp-liiketoimintaasi uudelle k*setettavalle? Niin vahvasti tuossa valmiin kp-yrityksen oston suosittelussa haisee se itsensä.
Olen kyllä muutenkin hieman eri mieltä siitä yrittäjän vaikeuksien syystä; kyllä minun mielestäni se suurin syy vaikeuksiin juurikin näkyy, kun yrittäjä käy katsomassa peiliin. Puuttuu koulutusta, tietoa ja taitoa pyörittää liikeyritystä. Inhimillistä on silloin hakea syytä ihan muusta, kuin itsestään.
Konsultti en ole koskaan ollut, mutta aikuisoppilaitoksessa olen joskun tietotekniikan lisäksi muutaman vuoden ajan opettanut yritystaloutta. Koskaan en kuitenkaan näitä frankkarihommia suosittelisi aloittaville yrittäjillä, siinä sopimuksentekotilanteessa kun osapuolet ovat tiedoiltaan ja taidoiltaan aivan eri planeetoilta. Jos sellaiseen jostain syystä päättää sortua, niin paperit kannattaa tarkistuttaa alan asiantuntijalla ja nukkua useampi yö ennen nimen laittoa sopimuspapereihin. - Totuus esiin
Kaikella ystävyydellä, nyt kuulostaa jo ihan joltain pilipali -konsultin jaarittelulta. Muutaman positiivisuus-/voittaja-/menestyjä-seminaarin käyneenä voin kertoa, että ne jututhan kuulostavat tosi kivoilta ja mukavilta, mutta arki on usein ihan jotain muuta. Yrittämisessä, kuten ei elämässä yleensäkään, kaikki ole vain naminamibumsibumsi, ja ne esteet mitä tielle ilmaantuvat ovat todellisia, eikä se pahin vihollinen, joka laittaa kapuloita menestymisen rattaisiin, ole juuri koskaan se, joka sieltä peilistä katsoo. Tosi on, ettei jokaiselta löydy yrittämiseen tarvittavia ominaisuuksia, mutta on hölmöä tuntea perusteetonta ylemmyydentuntoa vain siksi, että on yrittäjä ja saanut oman juttunsa toimimaan.
Kyllä kp-yrittäjänä palkoille pääsee, mutta ainakin aluksi joutuu tekemään töitä paljon, muuta ei kannata itselleen edes uskotella. Itse pärjäsin oikein mukavasti ja sain liikkeenikin myytyä oikeaan hintaan siitä luopuessani. Vuosien varrella työntekijöistäni 4 lähti myös kp-kauppiaiksi, kaksi on jo vaihtanut hommia, kahdella muulla on yrittäjyyttä takana kummallakin jo lähes 15 vuotta. Kaikki ovat valintaansa tyytyväisiä ja kaikki aloittivat uransa jo toimivassa, kannattavassa myymälässä.Minulla on sellainen kutina että poliisi lähtee tutkimaam Kotipizza OYJ toiminnan yrittäjien värväämisestä ja näistä johtaneisiin konkursseihin. Ja hyvä näin koska yksi konkurssi maksaa satoja tuhansia veronmaksajille.
- yittäjäksi(kö)?
1. Sijainti
2. Kulurakenne
3. Tuote
4. Palvelu
Jos kuitenkin edelleen olet kiinnostunut KP-yrittäjyydestä, ole yhteydessä Vaasaan pääkonttoriin ja kysele myynnissä olevia valmiita myymälöitä, joita heillä hiljaisessa myynnissä löytyy. Tällaisessa tapauksessa neuvottelet myyjän kanssa itse myyntiehdot, pääset tutustumaan myymälään ja saat sellaisen myymälän, jossa on jo valmis asiakaskunta ja näyttöä myynneistä vuosiksi taaksepäin. Tälläkin hetkellä tiedän naapurikunnassa olevan myynnissä yli 15 vuotta toimineen myymälän, jossa yrittäjä varmasti saa kohtuullisen, jopa hyvän palkan tekemästään työstä. Nykyinen yrittäjä mielii jatkaa liiketoimintaansa toisella paikkakunnalla.Hei! Onkohan vielä myynnissä ko paikka?
- Oiva2
Kyllä kp-yrittäjänä palkoille pääsee, mutta ainakin aluksi joutuu tekemään töitä paljon, muuta ei kannata itselleen edes uskotella. Itse pärjäsin oikein mukavasti ja sain liikkeenikin myytyä oikeaan hintaan siitä luopuessani. Vuosien varrella työntekijöistäni 4 lähti myös kp-kauppiaiksi, kaksi on jo vaihtanut hommia, kahdella muulla on yrittäjyyttä takana kummallakin jo lähes 15 vuotta. Kaikki ovat valintaansa tyytyväisiä ja kaikki aloittivat uransa jo toimivassa, kannattavassa myymälässä.Kotipizza on sanonut laittavansa 500 pizzeriaa Suomeen eli jokaisen viereen tulee toinen KP tai se viedään huoltoasemille niin näin kunnioitetaan ja ajetaan yrittäjät konkurssiin...
- Älkää allekirjoi
Nykyinen yrittäjä kirjoitti:
Kyllä osa pien- ja isommistakin yrittäjistä on tosiaan k*sipäitä, mutta ei sen takia kannata kamalasti voivotella ja valehdella valkoista mustaksi. Ei se ole mitään ylemmyyttä, jos on tyytyväinen asemaansa yrittäjänä, ainakaan minä en vaihtaisi päivääkään pois.
Kotipizza-yrittäjyys on aika epätoivoista touhua, kun ketjuihin kuulumattomat, usein ulkomaalaistaustan omaavat myyvät 2 pizzaa kolmesta ohi kirjanpidon. Kilpaile siinä sitten päämiheltä saadulla kassajärjestelmällä ja ostojen/myynnin vertailun kautta helposti tehtävällä valvonnalla.Hei ei tarvitse ketjuun kuulumaton myydä ohi kirjanpidon kun Kotipizzassa emoyhtiö vie 30% välistä, sen takia pizzat menee pienemmiksi koska yrittäjä ei pärjää muuten eli etu on siinä että joku ulkopuolinen vie välistä. Ketjuun kuulumattomalle jää käteen 305 enemmän ei tartte vippaskonsteja käyttää mutta etu on vieläkin isompi jos ohi kirjanpidon vetää. Tai voivat pitää kuljetusta tällä 30% EDULLA. Pizzabisnes ja siitä vie joku 305 välistä miettikää kuinka paljon kulee konkursseja....saa levittää tätä viestiä
- Vastuullisuus
Kyllä kp-yrittäjänä palkoille pääsee, mutta ainakin aluksi joutuu tekemään töitä paljon, muuta ei kannata itselleen edes uskotella. Itse pärjäsin oikein mukavasti ja sain liikkeenikin myytyä oikeaan hintaan siitä luopuessani. Vuosien varrella työntekijöistäni 4 lähti myös kp-kauppiaiksi, kaksi on jo vaihtanut hommia, kahdella muulla on yrittäjyyttä takana kummallakin jo lähes 15 vuotta. Kaikki ovat valintaansa tyytyväisiä ja kaikki aloittivat uransa jo toimivassa, kannattavassa myymälässä.Hei jos tunnet tämän yrittäjän jolle laitettiin 500 metrin päähän kilpaileva Kotipizza niiin haluaisimme hänet Oikeuteen todistamaan... laita tänne jotain viestiä vastaukseksi niin palataan
- ent kp-kauppias
Niin kuin tuossa edellisen kirjoitukseni viimeisessä kappaleessa ihan selvällä suomenkielellä lukee, olen jo aika päiviä sitten luopunut yrittäjän hommista. Aion myös visusti pysyä palkkatöissä, sillä vaikka ansiotaso on pienempi, niin arvostan vapaa-aikaa ja lomia sen verran paljon, etten niitä myy.
Kuvittele itsesi aloittavan yrittäjän asemaan ja valittavanasi on kaksi vaihtoehtoa:
1. Ostat hyvältä liikepaikalta jo toiminnassa olevan myymälän, jossa jo vakiintunut asiakaskunta, TOTEUTUNEET TULOSLASKELMAT JA LIIKEVOITTO dokumentoituina esim. jo kymmenen vuoden ajalta taaksepäin,
TAI
2. Aloitat liiketoiminnan kokonaan uudessa pisteessä, joka on sijoitettu sellaiseen paikkaan, josta on vapaa liiketila sattunut löytymään. Myymälä kalusteineen on kallis, mitään kunnollisia markkina-alueen kartoituksia ei ole tehty (valitettavasti kp toimii juuri näin epärealististen laajentumissuunnitelmiensa pohjalta) ja budjetit on laskettu myynnin osalta reippaasti yläkanttiin, jotta sopimus näyttäisi houkuttelevalta.
Kumman valitset? Ei tartte olla taloustieteilijä valitakseen noista sen järkevämmän vaihtoehdon, jossa on mahdollisuus itselleenkin vähän hyvää saada...
Jos osaa lukea ja ymmärtää lukemansa, löytää tekstistäni vahvan kritiikin KP Oy:n toimintaa kohtaan, sillä heidän intressinsä yrittäjien suhteen on vain RAHA. Usko vaikka huviksesi, että yli puolessa niistä tapauksissa, jossa kp-yrittäjä on tehnyt konkan, on kysymyksessä ollut uusi myymälä, joka on sijoitettu aivan väärään paikkaan, eikä asiakasvirta ole ollut riittävä velvoitteiden hoitoon. Eipä paljon hyödytä siinä yrittäjän syyllistä peilistä etsiä, kyllä ne suurimmat syylliset siinä tapauksessa löytyvät sieltä emoyhtiön puolelta, sillä heidän vastuullaan on liikepaikkojen valinta.
Joukossa on myös toki niitä tapauksia, joissa makea elämä on vienyt mennessään. Ei ole ymmärretty, ettei kaikki se raha, joka tilille tulee, ole omaan käyttöön tarkoitettua, vaan siitä suuri osa menee liiketoiminnan kuluihin. On myös niitä, jotka sen jälkeen, kun ovat saaneet rutiinit pyörimään, ovat alkaneet leikkimään johtajaa, vaikka lähes kaikki toiminnassa olevat kp-myymälät vaativat pyöriäkseen yrittäjältä normaalin työpanoksen. Koko ketjussa ei käsittääkseni ole kuin muutama yrittäjä, joka on pystynyt jättäytymään päivittäisessä toiminnassa taka-alalle, että pelkästään johtajan pallilla istumisesta haaveilevien kannattaa etsiä jotain muuta...
Suurin osa kp-yrittäjistä saa samanlaiset tai hiukan paremmat ansiot kuin palkkatyöläiset, pieni osa saa vähemmän ja pieni osa enemmän. On olemassa hyviä, keskinkertaisia ja huonoja myymälöitä, ihan niin kuin kaikessa muussakin liiketoiminnassa, joten ei kannata yleistää. Tunnen parikin kaveria, joiden velkasaneeraus alkaa olla lopuillaan jopa kymmenen vuoden kituuttamisen jälkeen, molemmilla takanaan epäonnistunut uuden myymälän avaaminen. Mainitsemani kaksi entistä työntekijääni, jotka edelleen jatkavat kp-yrittäjinä, pärjäävät hyvin, toisen verotettava tulo pyörii tilikaudellaan 60-65t€ tietämillä, toisen 70-75t€ haarukassa. Se on noin tuplaten minun palkkaani verrattuna, mutta se heille suotakoon, sillä paljon rankempaa duunia he tekevätkin. Tuollaiseen ansiotasoon pääseminen vaatii heiltäkin jo 20-30% suuremman ajankäytön työn tekoon normaaliin palkansaajaan nähden, joten ei se hyvä ilmaiseksi heillekään tule. - Laki Frankkareille
>>1. Ostat hyvältä liikepaikalta jo toiminnassa olevan myymälän, jossa jo vakiintunut asiakaskunta, TOTEUTUNEET TULOSLASKELMAT JA LIIKEVOITTO dokumentoituina esim. jo kymmenen vuoden ajalta taaksepäin, >>
Uuden yrittäjän yksi rajaava tekijä on yleensä raha, tai nimenomaan sen puute.
Tuollaista vakiintunutta ja hyvää monivuotista 50.000 - 70.000€ vuosituottoa kehrännyttä firmaa tuskin myydään alle 150.000 - 300.000 €, ihan kertolaskulla tällainen myyntihinnan arvio vetäistynä.
Melkeinpä se niille pienemmillä alkupääomilla aloittaville on juuri jonkin uudessa paikassa olevan uuden myyntikioskin kanssa nollasta aloittamista.
Kotiptsa kertoo että heillä on tällä hetkellä 300 Kotipiteseriaa olemassa.
https://www.kotipizza.fi/index/52
TJ:n suulle kerrottuna heidän arvionsa mukaan "tähän maahan mahtuu" noin 500 kotipizza pitseriaa. Tarjolla on uusia unelmayritysduuneja siis vielä 200 pizzayrittäjälle.
Voihan joku noista uusistakin osua sopivalle kasvupaikalle, jonkin hyvän ostokeskuksen yhteyteen. Mutta yhtä hyvin voi saada silkkaa kuraa kouraansa, ja sitten jokaviikkoisen Aluepäällikön neuvomaan ja veetuilemaan tiskillensä.
>>toisen verotettava tulo pyörii tilikaudellaan 60-65t€ tietämillä, toisen 70-75t€ haarukassa.>>
Nää tienestit voi olla aika harvinaisia tapauksia kuitenkin. Melkein kannattaa ennemminkin alkaa uusiksi Kotipizza-yrittäjiksi aikovien vaatia sopimukseensa samanlaista sopimustekstiä kuin on Ruotsalaisilla ja USA:laisilla.
Siellä on olemassa Franchising -ketjuja lainsäädäntöä, joka pakottaa ketjun omistajan kirjaamaan sopimukseen myynnin tavoitesumman. Summan jonka he omalla asiantuntemuksellaan arvioiden takaavat tällä myyntipaikalla vähintään saavutettavan.
Jos yrittäjä tekee ja toteuttaa kaikki ketjun vaatimat markkinointitoimenpiteet ja muut toimet, eikä myynti siltikään nouse ennakoituun lukemaan, niin silloin puuttuvan myynnin aiheuttamaa tappion korvausta aletaankin vaatia Franchising -ketjulta.
Nythän Suomessa toimitaan Franchising alalla aivan persiilleen ja toisin päin. Jos myynti ei nouse, niin ketjun yrittäjäfirmalta vaaditaan lisärahoituksen hankkimista ulkopuolelta. Jotta tuolla lisärahalla yritystoimintaa voidaan jatkaa, ja jotta Franchising-ketjun provisiot pääkonttorille voidaan edelleenkin maksaa.
Tähän on tultava selkeä muutos Suomessakin. Muuten *kenenkään* suomalaisen ei kannata lähteä mitään 100% riskaabeleita uusia Franchising myyntipaikkoja availemaan. Nykyisen villin Franchising tilanteen vallitessa.
Pätee niin R-kioskiketjuille, Kotipizzalle, KotiRingille kuin muillekin Frankkariketjuille.
.- ent kp-kauppias
Totta turiset, laki pitäisi saada säätelemään franchising-toimintaa myös suomeen, siitä ei ole epäilystäkään...
Tiedätkös mikä on merkittävin ero, kun yrittäjä myy toiminnassa olevaa kp-myymäläänsä edelleen, tai kun KP Oy myy uutta myymälää? Se on juuri se, että toimivassa myymälässä on jo olemassa FAKTAA myynnistä, katteista ja tuotoista, kun taas aloittavassa myymälässä on vain ARVIO MAHDOLLISISTA KASSAVIRROISTA. Tästä syystä toimivien myymälöiden hinta suhteessa uuteen pysyy kohtuullisena, sillä ei ne katteet niin valtavia ole, että neljässä vuodessa, jonka franchising-sopimus on kerrallaan voimassa, pystyisi poskettomia lyhennyksiä tekemään. Hyvän myymälän hinta lähtee jo 50t€ ylöspäin ja huhuja olen kuullut, että satkun maaginen rajapyykki olisi viimeisen kymmenen vuoden aikana rikottu vain pari kertaa. Ja nämä myyntihinnat eivät ole millään kertolaskulla laskettuja, vaan niitä hintoja, joihin olen viime vuosina asioita sivusta seuranneena törmännyt.
Aikoinani kaksi myymälää eteenpäin myyneenä tiedän, ettei se myyminen ihan helppo prosessi ole. Pitää löytää kiinnostunut ostaja, joka kelpaa emoyhtiölle ja joka saa järjestettyä kaupalle rahoituksen. Eikä sekään vielä takaa kauppaa, sillä ostaja voi vielä siinäkin vaiheessa mennä puihin, kun sopimuksia pitäisi alkaa allekirjoittamaan. Tuttavani myi kaksi vuotta sitten liikettä, joka jätti hänelle 180tunnin kuukausittaisella työpanoksella 45t€ verotettavaa tuloa vuodessa, hintaa liikkeellä oli 50t€. Ostajaehdokas oli itse työskennellyt muutamia vuosia aikaisemmin useamman vuoden vastaavassa kp-myymälässä, eli tiesi tasan tarkkaan mihin oli ryhtymässä. Kaupan jälkeen uusi omistaja uudisti myymälän ilmettä, lisäsi asiakaspaikkoja ja tekee tällä hetkellä hyvää tulosta kioskissaan.
KP-ketjusta löytyy ihan yhtä monta kertomusta onnistumisesta, kuin löytyy epäonnistumisestakin. Ihan niin kuin yritysmaailmassa muutenkin. - Omalaki
Totta turiset, laki pitäisi saada säätelemään franchising-toimintaa myös suomeen, siitä ei ole epäilystäkään...
Tiedätkös mikä on merkittävin ero, kun yrittäjä myy toiminnassa olevaa kp-myymäläänsä edelleen, tai kun KP Oy myy uutta myymälää? Se on juuri se, että toimivassa myymälässä on jo olemassa FAKTAA myynnistä, katteista ja tuotoista, kun taas aloittavassa myymälässä on vain ARVIO MAHDOLLISISTA KASSAVIRROISTA. Tästä syystä toimivien myymälöiden hinta suhteessa uuteen pysyy kohtuullisena, sillä ei ne katteet niin valtavia ole, että neljässä vuodessa, jonka franchising-sopimus on kerrallaan voimassa, pystyisi poskettomia lyhennyksiä tekemään. Hyvän myymälän hinta lähtee jo 50t€ ylöspäin ja huhuja olen kuullut, että satkun maaginen rajapyykki olisi viimeisen kymmenen vuoden aikana rikottu vain pari kertaa. Ja nämä myyntihinnat eivät ole millään kertolaskulla laskettuja, vaan niitä hintoja, joihin olen viime vuosina asioita sivusta seuranneena törmännyt.
Aikoinani kaksi myymälää eteenpäin myyneenä tiedän, ettei se myyminen ihan helppo prosessi ole. Pitää löytää kiinnostunut ostaja, joka kelpaa emoyhtiölle ja joka saa järjestettyä kaupalle rahoituksen. Eikä sekään vielä takaa kauppaa, sillä ostaja voi vielä siinäkin vaiheessa mennä puihin, kun sopimuksia pitäisi alkaa allekirjoittamaan. Tuttavani myi kaksi vuotta sitten liikettä, joka jätti hänelle 180tunnin kuukausittaisella työpanoksella 45t€ verotettavaa tuloa vuodessa, hintaa liikkeellä oli 50t€. Ostajaehdokas oli itse työskennellyt muutamia vuosia aikaisemmin useamman vuoden vastaavassa kp-myymälässä, eli tiesi tasan tarkkaan mihin oli ryhtymässä. Kaupan jälkeen uusi omistaja uudisti myymälän ilmettä, lisäsi asiakaspaikkoja ja tekee tällä hetkellä hyvää tulosta kioskissaan.
KP-ketjusta löytyy ihan yhtä monta kertomusta onnistumisesta, kuin löytyy epäonnistumisestakin. Ihan niin kuin yritysmaailmassa muutenkin.Saako Kotipizza valehdella tai jättää kertomatta oleellisia tietoja yrityksen myynneistä ym. eli valehdella tietoja ja sitten oikeudessa vedota vain allekirjoitettuun sopimukseen....ihmettelen miksi talousrikososasto puutu jo tähän koska on niin paljon jo näyttöä tai yleinen syyttäjä??
- 6+14
Omalaki kirjoitti:
Saako Kotipizza valehdella tai jättää kertomatta oleellisia tietoja yrityksen myynneistä ym. eli valehdella tietoja ja sitten oikeudessa vedota vain allekirjoitettuun sopimukseen....ihmettelen miksi talousrikososasto puutu jo tähän koska on niin paljon jo näyttöä tai yleinen syyttäjä??
Älä puhu hölmöjä. Poliisi ja syyttäjä tutkivat rikoksia. Jos Kotipizzalla ja yrittäjällä on sopimusriita, se on riita eikä rikos. Osapuolet riitelevät keskenään lakituvassa asianajajien avustuksella. Jos KP vetoaa sopimukseen, joka yrittäjän mielestä on kusetusta, yrittäjän juristin on tuotava esiin (ja todistettava!) asia oikeusprosessissa. Jos tätä ei tee, niin on urpo ja häviää. Turha sitä on itkeä jälkeenpäin.
Sitäpaitsi, kertomatta jättäminen ei ole valehtelemista. Valehteleminenkaan ei ole juridisesti (riita-asiassa) valehtelemista, ellei vastapuoli voi näyttää valehtelemista toteen. Yleensä ei voi. - takuuta tuloksesta
Moi
Oli muuten älyttömän hyvä kirjoutus ja asiasta !
juuri noin franckkarin tuloa pitäisi varmistaa !
pääkonttorin pojat lupaa helposti liikoja , mutta sinä sen yrittäjä maksat.
zemppiä kaikille yrittäjille ja Hyvenpää uuutta Vuotta ! - Rikoslaki 36§
6+14 kirjoitti:
Älä puhu hölmöjä. Poliisi ja syyttäjä tutkivat rikoksia. Jos Kotipizzalla ja yrittäjällä on sopimusriita, se on riita eikä rikos. Osapuolet riitelevät keskenään lakituvassa asianajajien avustuksella. Jos KP vetoaa sopimukseen, joka yrittäjän mielestä on kusetusta, yrittäjän juristin on tuotava esiin (ja todistettava!) asia oikeusprosessissa. Jos tätä ei tee, niin on urpo ja häviää. Turha sitä on itkeä jälkeenpäin.
Sitäpaitsi, kertomatta jättäminen ei ole valehtelemista. Valehteleminenkaan ei ole juridisesti (riita-asiassa) valehtelemista, ellei vastapuoli voi näyttää valehtelemista toteen. Yleensä ei voi.Hei Kotipizzalainen
Kyllä voi todistaa. Valehteleminen, erehdyttäminen väärän tiedon antaminen jolla saa allekirjoittamaan sopimuksen josta hyötyy aloudellisest jne niin on PETOS Riita -asia voi myös muuttua tutkinnaksi josta muuttuu syytökseksi ja silloin käydään PETOS asiat läpi. Kollektiivinen tutkintapyyntö tulossa! - Laki sama kaikille
6+14 kirjoitti:
Sitäpaitsi, kertomatta jättäminen ei ole valehtelemista. Valehteleminenkaan ei ole juridisesti (riita-asiassa) valehtelemista, ellei vastapuoli voi näyttää valehtelemista toteen. Yleensä ei voi.Sinä se puhut HÖPÖJÄ valehtelu on sopimusasioissa rikos varsinkin jos sillä saadaan taloudellista hyötyä toisen kustannuksella myös oleelisesti yrittämiseen vaikuttavat asiat joita ei kerrota on PETOS. Jos myyn yritykseni jollekin niin saanko valehdella????????!!!!!!!!!!!! Kotipizzalainen taitaa siellä päässä olla
ValitettavASTI KOTIPIZZAN TOIMINTA SOPIMUSASIOISSA ON NIIN RANKKAA ETTÄ KOTIPIZZAYRITTÄJÄT EIVÄT SAA NIITA LIIKKEITÄÄN MYYTYÄ. Yrittäjät HERÄTKÄÄ olkaa yhteyksissä toisiinne ennen kuin 500 uutta KOtipizzaa on jalkeilla ja kaikki ntekevät tappiota paitsi Kotipizza OYJ - Hyväksikäyttö on kie
6+14 kirjoitti:
Sitäpaitsi, kertomatta jättäminen ei ole valehtelemista. Valehteleminenkaan ei ole juridisesti (riita-asiassa) valehtelemista, ellei vastapuoli voi näyttää valehtelemista toteen. Yleensä ei voi.Hei sinä Kotipizzan Ur.... miksi pitää jättää jotain kertomatta jai valehdella mikä syy???? syyhän on se että jotain on vialla? Tämä on kovin tuttua Kotipizzan OYJ kuuloista tekstiä komentoikaa yrittäjät ja laittakaa tätä viestiä eteenpäin millaista kohtaa kun Riita-asia astuu esuiin!!!!!!!!!! Toi KP käyttö on ammattilaisen käyttämä lyhenne ei muut sitä käytä paljastit itsesi KP OYJ:n henkilöksi tätä vistiä kannattaa jakaa niin tietää mihin joutuu niin eiköhän laki Suomeenkin saada!!!!!!
Hyvää uutta vuotta valtisemallanne tiellä :) - Pekka Linddi
6+14 kirjoitti:
Sitäpaitsi, kertomatta jättäminen ei ole valehtelemista. Valehteleminenkaan ei ole juridisesti (riita-asiassa) valehtelemista, ellei vastapuoli voi näyttää valehtelemista toteen. Yleensä ei voi. - Pekka Linddi
6+14 kirjoitti:
Sitäpaitsi, kertomatta jättäminen ei ole valehtelemista. Valehteleminenkaan ei ole juridisesti (riita-asiassa) valehtelemista, ellei vastapuoli voi näyttää valehtelemista toteen. Yleensä ei voi.
- oulun_mies4
Älä vaan lähde niiden kelkkaan tulee vaan paskaa niskaan...
- harkitse 100 kertaa
Franckkari on hyvin lainsuojaton
jos sulla menee huonosti, vastaat silti massiivisista sopimuksista
vaikka teet tappiota eikä leipää ole omassa pöydässä
pitää olla tosi varma paikka ja sinulla itselläsi vanha yrittäjäkokemus, jotta voit
varmistaa onko frackkari Kotipizza tai muu ala sinulle sopiva.
Siinä vaiheessa tosin saattaisit pärjätä ilman franckkari nimeä itse itsenäisenä.
Moni nuori aloittelija on käynyt tekemässä itselleen massiiviset kuprut ko. sopimuksissa.
Aloittelijalle en suosittele franckkari sopimuksia ( kannattaa mennä ensin töihin vaikka kokeneelle franckkarille ja sitten jos järkeväksi katsoo ehkä jatkaa toimintaa hänen siitä luopuessaan... ei toki luopuessaan konkurssin tähden )- pasi44
Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa liian moni on lähtenyt turhan heppoisin kokemuksin mukaan ja sitä on ollut ikävä seurata
- Jokuroti
pasi44 kirjoitti:
Täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa liian moni on lähtenyt turhan heppoisin kokemuksin mukaan ja sitä on ollut ikävä seurata
Mikään sopimus ei anna lupaa tai pakottaa ajamaan hurjilla sanktioilla(sopimusrikkomuksilla) osakeyhtiötä konkurssiin vaan tämä on rikos kaikissa tapauksissa...yrittäminen on saatava lopettaa enne konkurssia ja tämä pätee myös muihin yhtiömalleihin!!!!!!!!!!!! Kaikki joita nuhkaillaan näin HETI POLIISIIN YHTEYTTÄ!!!!!!!!!
- Suomalaien
Francnkkaria kohtaan pätee myös lait ainoa ongelmahan on että Kotipizza ei anna mitään kiristävää, uhkailevaa kirjallisena vaan silloin kun on yrittäjä yksin paikalla ja heitä on yleensä kaksi joten sanasanaa vastaan ongelma MYÖS POLIISIT TIETÄÄ TÄN ja haluavat lakiin muutoksia. Lukekaa Rikoslaki 36§ Petos ja Kiskonta pykälät esim nää koskevat myös Kotipizzaa.......
- älä usko kaikkea
Jäitä hattuun! Poliisin tehtävä on tutkia rikoksia. Yritysten väliset sopimusasiat ovat riitoja, ei rikoksia. Polliisi ei niitä tutki. Kun lähdet suu vaahdossa ja aivot narikassa tekemään rikosilmoitusta, voit päätyä itse syytetyksi aiheettomasta ilmiannosta.
Suomen oikeuskäytännön kulmakivi on: sopimukset pätevät. Se on kaiken lähtökohta. Kuluttajaa suojellaan, koska hän on "heikompi osapuoli" ja hänellä on laissa säädetty oikeus tehdä hölmöjä asioita ja sitten vielä valittaa niistä. Yrittäjillä ei tällaista oikeutta ole.
Harkittu petkuttaminen ja valehteleminen sopimustilanteessa on rikos, kuten edellä jo viitattiinkin. Näyttövelvollisuus on totta kai uhrilla. MUTTA sinisilmäisyys, hölmöys, tietämättömyys, ymmärtämättömyys ja ammattitaidottomuus ovat yrittäjälle "sallittuja". Niillä ei voi perustella vastapuolen tekemää "rikosta". Jos tekee hölmön sopimuksen, niin kärsii tekemästään hölmöstä sopimuksesta. "Sori, mutta mä en oikeesti ymmärrä mistään mitään, mutta silti allekirjoitin frankkarisopimuksen" -tyyppinen argumentointi ei ole juridisesti pätevä.
Kotipizzan sopimusehdot ovat ilmeisesti tiukat. On helppo uskoa kirjoittajia, että MORAALISESTI ajatellen ne ovat liian tiukat ja yksipuoliset. Mutta JURIDISESTI ne eivät kuitenkaan täytä rikoksen tunnusmerkkejä, muutoinhan Kotipizza olisi jo kärvistellyt käräjillä useaan otteeseen.
Sitten toinen juttu ovat "myyntipuheet". Eipä Kotipizzan miehiä ole helppo saada petoksesta kiinni, oli sitten läsnä vaikka viisi todistajaa. Kyllä "kauppiaallinen kehuminen" ja "motivoiva puhe" on sallittua. Aloittelevan frankkariyrittäjän velvollisuus on punnita omia mahdollisuuksiaan itse ja kuoria "myyntipuhe" pois. Väärennettyjen tilastojen ja myyntitulosten esittely ei tietenkään ole sallittua. Kuinka monta Kotipizzan miestä on jäänyt tällaisesta kiinni?
Tuolla ylempänä "pasi44" kirjoitti:
"...liian moni on lähtenyt turhan heppoisin kokemuksin mukaan ja sitä on ollut ikävä seurata."
Tuo lienee resepti useimpiin surullisiin epäonnistumisiin. Kokemattomuus ja sinisilmäisyys. Samoja asioita valittelevat pienten K-kauppojen "tiskitorpparit".- Ihana rekrytointi
Kiitos Kotipizzan Henkilö hyvästä rekrytointi puheesta laittakaa tätä viestiä kaikille eteen päin ja lukekaa nämä teksti kaikille jotka edes kuvitteleekaan alkamaan yrittäjäksi ja heti vain lainsäätäjille, poliiseille, lakimiehille kaikille viestiä eteen päin jos huijausta tapahtuu tai edes epäilyä asiasta niin jää merkintä. Kyseisellä yrityksellä on useita oikeustapauksia jotka ovat hävinneet.
Onko siellä joku Kotipizzan henkilö repiny pelihousunsa kun syyttelee suuvaahdosta ja aivot narikasta vaahtoomaan malttia hiukka siellä mikä riivaa kun noin kiihkeesti ja tarkkaan asiaan perhdyt....olet aika sisällä asissa????? Komentoikaa muutkin varsinkin yrittäjät.
Olkoon sopimus mikä tahansa niin se on saatava lopettaa ennen konkurssia kuin näitäkin lukeva henkilö sen maksaa! Eli näin on Hallinto-oikeus useasti huomauttanut käsittääkseni ko.yritystä
Minä vain vaatimattomasti vetoan että perheellisen tahallaan konkursiin ajo on hiukka epäkivaa jotkut voisivat Suomeksi sanoa kiristykseksi. Miten nämä pikku napiaiset kun kasvavat velkahelvetissä niin mitä sinä heille sanot ystävä hyvä kun elämän alku viedään toivottavasti sinulla on jälkikasvua ja turvaat heille turvallisen elämän ettei joku sitä tarkoituksella vie...mutta uskon että vielä nähdään :) - Vastuu
Mielenkiintoista tekstiä sinulla nimim. Älä usko kaikkea
Jos puhut noin puolesta niin mieti että teet myös kuprun rahoittajille kun nämä kurjat Urpot hakevat Henkilökohtaiseen konkurssiin. Ei ole ihan vain sopimusriita kahden yrityksen kesken. Pikkasen vastuullisuutta asioihin tosta jo voi nostaa syytteen - Hammas hampaasta
Hei Älä usko kaikkea niin tarkoitako nämä valehtelut rekrytoinnissa on myyntipuheita joita ei voida todistaa eli ei ole ketään jäänny kiinni. Tämähän lain ottamista omiin käsiin ja on keskinäinen selvittely asia? En ihmettele ettei ole vilä päitä pudonnut mutta nyt kuullostaa jo siltä että toinenkin puoli voipi ottaa lain omiin käsiinsä ja pitää myyntipuheita eikö vaan Älä usko kaikkia ? Ja kotipizzan henkilöstö mitä mieltä tästä?
- Elefantti ei unohda
Kyllähän kotipizza yhteistyösopimus on sopimus jota joutuu noudattamaan ainoastaan kotipizzayrittäjä. Emoyhtiö sopimusta ei noudata vaan vääntää neuvottelutilanteissa sopimusehdot tarkoittamaan aivan muuta kun mitä siellä lukee. Lisäksi kotipizza on saanut oikeuden päätöksellä käskyn lisätä irtisanomis pykälä sopimukseen jo yli 10 vuotta sitten eikä sitä siellä vielä tänäänkään ole. Kotipizza yrittäjä maksaa raaka-aineistaan enemmän kuin mitä tukkuhinnat ovat johtuen siitä että omistavat myös tukun josta ostokset on tehtävä, lisäksi ne vuosi alennukset jotka kuuluisivat yrittäjille niin tukkuporras vetää ne välistä ( silloisen tj kari leppilahden hlökohtaisesti myöntämä)
Tukkulaskut ovat puettu täyteen piilomaksuja (laskutus-, rivi-, pakaste-, terminaali-, jakelu-, säilytys-, rullakko-, lisärullakkomaksu jne)
Lisäksi kauppiasta pidetään koko ajan pelossa että (mikäli et tyydy "tähän ja tähän") sinulle ei tehdä jatkosopimusta.
Kaikista suurin säästö minkä yrittäjä pystyi tekemään oli metro juusto raaste joka oli täsmälleen sama juusto kun kotipizzaraaste ( teetimme kuusi laboratoriotestiä kahdessa eri korkeimman sertifikaatin omaavissa elintarvikelaboratoriossa) ja vastaus oli joka kerta sama "100% identtiset" yrittäjänä säästin tällä juustolla vuositasolla 9000€. Tästä syystä alkoi aluepäälliköt tekemään tarkistus iskuja myymälöihin ja jakelemaan varoituksia "väärän" raaka-aineen käytöstä.
Yhtäkkiä 2013 alussa metrojuustoon oli tullut reseptimuutos, perusresepti pysyi samana mutta siihen lisättiin kolmea eriväristä emmentaalia jolloin metrojuuston myynti romahti ja paistaessa haju oli musertava ja metrotukkujen johtajat antoivat ymmärtää että muutos tapahtui valion painostuksesta ( miksikähän?)
Ymmärrän kotipizzan tuskastuneisuuden, tappio oli ketjutasolla -2 000 000€.
Sitten sellainen kummallinen yhtälö,
kotipizza oy takoo enemmän tulosta mitä on yrittäjien maksama royalty?
Toinen kummallinen yhtälö,
Kotipizzan liikevaihto on yli neljä kertaa isompi mitä royalty on?
Olin tuossa ketjussa yrittäjänä 24 vuotta ja uskokaa, tiedän mistä puhun,
Koko historiansa ajan myymäläni oli 20 parhaiten myyvien joukossa ja parhaimmillaan 3:ksi parhain myyvä. Siitä huolimatta pesämunaa ei kertynyt.
Ensimmäiset 10 vuotta olivat hienoa aikaa ja taloudellisesti yrittäjä pärjäsi todella hyvin, mutta sitten alkoi emoyhtiön ahneus ja yrittäjien alamäki.
Ilmeisesti emoyhtiötä alkoi ahdistaa koska sopimustani ei uusittu keväällä 2013 maksamistani 900 000€ royalteista huolimatta ja centtiäkään en ollut velkaa missään vaiheessa emoyhtiölle enkä markkinointirahastolle eikä mitään maksujärjestelyjä ollut eli kaikki velvoitteet olivat hoidettuna. Jos jotakuta mietityttää kotipizzayrittäjäksi aloittaminen tai juustojen laboratoriotulokset niin olen käytettävissä ja lähetän laboratoriotulokset.
Tuo yhtiö on kuin käärmeenpää mikä pitäisi talloa murskaksi- yrittäjien puolesta
Hienoa että alkavat yrittäjät taistella. Hyvää tarinaa, näitä ex ja nykyisiä Kotipizzayrittäjiä tarvitaan taisteluun muuten teillä jää yrittäjät jää vai luu käteen. Tiedätte hyvin että näin ei voi olla 1/3 Kotipizza yrittäjistä ei voi myydä kenellekkään liikettään koska se ei kannata uudelle yrittäjille kohtuuttomien sopimusten ja riittämättömien tulojen takia. Älkää missään nimessä tehkö muuta kuin OSAKEYHTIÖNÄ sopimus jos joku uskaltaa lähteä Kotipizza yrittäjäksi ja jos talous ei riitä maksamaan laskuja niin maksakaa vain rojaltit Kotipizzalle niin muut hakevat teidät Konkurssiin ainoa tapa päästä eroon tappiolleisesta toiminnasta. Ja sen jälkeen haette henkilökohtaiseen konkurssiin(velkajärjestelyyn) kun olette ottaneet lainan henkilökohtaisesti Kotipizzalta kun olen kuullut monilta yrittäjiltä että Finnvera ja pankit eivät rahoita kotipizza yrittäjiä näiden täälläkin sivuilla olevien syiden takia(kerrtokaa tietävät tänneki pitääkö paikkansa) Eräs Poliisi sanoi minulle että kannattaa tehdä kollektiivinen kanne että harhaanjohtamisen ja petoksen raja on erittäin pieni ja muutamalle jo tehtynä on selkeää todistusta. Pistäkää näitä viestejä Kotipizzayrittäjille eteen päin. Minä uskon että kun muutama menee VIELÄ Konkkaan ja ainut maksaja on valtio niin eiköhän vastuulliset ala löytyä ja käärmeenpää.......vaatikaa jokainen yrittäjä sopimus auki uudelleen ja eettisten säädösten mukainen sopimus itsellenne niin parannatte mahdollisuuksianne edes pienen verran luopua myymällä liikkeenne. Pistäkää alueeliset palaverit ja taisteluun tiedätte varmasti miksi tai tapatte itsenne....Minulla on sellanen pieni aavistus että alkaa tapahtumaan jotakin toivottavasti tarpeeksi isoa tälläkin saralla! Ei ole enään hyvien ja huonojen myyntien eroja kaikki ovat onge.....
- EXSÄ
Ihmettelen miksi Kotipizza OYJ sahaa oksaansa ja ei toimi reheellisesti.....ai niin kun kaikki kakka ja kustannukset kohdistuu yrittäjiin!
Tsmppiä yrittäjät
- Elefantti ei unohda
Osakeyhtiönkin omistajana olette allekirjoittaneet omaehtoisen takauksen ja kotipizza yrittää rahastaa teitä konkurssista huolimatta mutta sopimus ei voi ohittaa suomen lakia jossa osakeyhtiön velkoja ei maksa osakkeen omistan muodossa kukaan vaan ainoastaan hallitus voi osakeyhtiössä joutua vastuuseen mikäli huom. MIKÄLI hallitus on tehnyt selviä lainvastaisia päätöksiä ja mikäli niitäkin on on vastuussa aika pitkälti tilintarkastaja.
- 14+8
"Osakeyhtiönkin omistajana olette allekirjoittaneet omaehtoisen takauksen ja kotipizza yrittää rahastaa teitä konkurssista huolimatta mutta sopimus ei voi ohittaa suomen lakia jossa osakeyhtiön velkoja ei maksa osakkeen omistan muodossa"
Höpö-höpö-tarinaa. Jos omistaja allekirjoittaa henkilönä omavelkaisen takauksen, niin hän vastaa siitä henkilönä itse. Edellytyksenä tietenkin, että omavelkainen takaus on tehty muodollisesti oikein. Ei Suomen laki tätä estä. Eikä tilintarkastaja ole vastuussa osakeyhtiön johdon tai hallituksen päätöksistä. Ihmeellistä legendaa, esson baarin viisauksia ja itse keksittyä juridiikkaa. Jos tuolla osaamisella tehdään miljoonaluokan sopimuksia, niin en hirveästi ihmettele... - Pekka Linndi
jos Kotipizzan tekemä budjetti uuteen paikkaan pettää 60% ja samalla on harhauttanut rahoittajaa(Finvera) ja sopimusyrittäjää eikä saa lopettaa toimintaa vaan Kotipizza pakottaa kovilla sopimusakkorokkomuksilla jatkamaan tai maksat heille hullut sopimussakkorikkomukset että saat lopettaa toiminnan ja muut velat päälle niin tämähän on pakottamista konkurssiin osakeyhtiö. Kumpi on syyllinen tahalliseen konkurssiin kun kaikki osapuolet tiesivät että näi käy noilla 60 % Budjetin pettämisestä..... ei annettu lopettaa toimintaa vaan toimitusjohtaja sanoi että meitä ei uhkailla ja paiskasi luurin korvaan ja eikä enään vastannut samat lopettamiskiellot antoi Kotipizza johtoryhmä 10 vuotta on sopimus ei kenellekkään pureta...niin onko tämä sopimuksen mukaista kuka on rikollinen harjoitetaanko tässä kiskontaa mitä mieltä tästä saadaanko oikeesti Suomessa harrastaa kiskontaa riskittömästi ja ilman oikeuden tuomiota ei en usko luotan lakiin ja valamiehiin sekä hyviin todisteisiin ja todistajiin-
Katsotaan Suomen lainvoimaisuus jos ei se auta niin 3 vuotta velkajärjestelyssä eli loppu maksaja olette te hyvät veronmaksajat. Itse taistelen rikosta vastaan loppuelämäni - Pekka Linndi
14+8 kirjoitti:
"Osakeyhtiönkin omistajana olette allekirjoittaneet omaehtoisen takauksen ja kotipizza yrittää rahastaa teitä konkurssista huolimatta mutta sopimus ei voi ohittaa suomen lakia jossa osakeyhtiön velkoja ei maksa osakkeen omistan muodossa"
Höpö-höpö-tarinaa. Jos omistaja allekirjoittaa henkilönä omavelkaisen takauksen, niin hän vastaa siitä henkilönä itse. Edellytyksenä tietenkin, että omavelkainen takaus on tehty muodollisesti oikein. Ei Suomen laki tätä estä. Eikä tilintarkastaja ole vastuussa osakeyhtiön johdon tai hallituksen päätöksistä. Ihmeellistä legendaa, esson baarin viisauksia ja itse keksittyä juridiikkaa. Jos tuolla osaamisella tehdään miljoonaluokan sopimuksia, niin en hirveästi ihmettele...Miten omavelkainen takaus tehdään muodollisesti oikein?
- KIM UM
Pekka Linndi kirjoitti:
jos Kotipizzan tekemä budjetti uuteen paikkaan pettää 60% ja samalla on harhauttanut rahoittajaa(Finvera) ja sopimusyrittäjää eikä saa lopettaa toimintaa vaan Kotipizza pakottaa kovilla sopimusakkorokkomuksilla jatkamaan tai maksat heille hullut sopimussakkorikkomukset että saat lopettaa toiminnan ja muut velat päälle niin tämähän on pakottamista konkurssiin osakeyhtiö. Kumpi on syyllinen tahalliseen konkurssiin kun kaikki osapuolet tiesivät että näi käy noilla 60 % Budjetin pettämisestä..... ei annettu lopettaa toimintaa vaan toimitusjohtaja sanoi että meitä ei uhkailla ja paiskasi luurin korvaan ja eikä enään vastannut samat lopettamiskiellot antoi Kotipizza johtoryhmä 10 vuotta on sopimus ei kenellekkään pureta...niin onko tämä sopimuksen mukaista kuka on rikollinen harjoitetaanko tässä kiskontaa mitä mieltä tästä saadaanko oikeesti Suomessa harrastaa kiskontaa riskittömästi ja ilman oikeuden tuomiota ei en usko luotan lakiin ja valamiehiin sekä hyviin todisteisiin ja todistajiin-
Katsotaan Suomen lainvoimaisuus jos ei se auta niin 3 vuotta velkajärjestelyssä eli loppu maksaja olette te hyvät veronmaksajat. Itse taistelen rikosta vastaan loppuelämäniPohjois-Koreassa näin voidaan tehdä ei Suomessa!!!
- 14+8
Pekka Linndi kirjoitti:
Miten omavelkainen takaus tehdään muodollisesti oikein?
Pääsääntö (lainaus takuusäätiön sivuilta):
- Omavelkainen takaus on ankarin takauksen muoto, sillä takaaja vastaa velasta samoin kuin päävelallinen (eli kuten omasta velastaan). Velkoja voi periä velan takaajalta heti sen eräännyttyä.
Näin ollen omavelkainen takaus=pää valmiiksi silmukassa.
Sitten ne ehdot:
Jos olet taannut jonkin määrätyn yksittäisen rahasumman, niin sitten olet koukussa, etkä sellaisenaan muuta voi. Mutta on hyvin yleinen tapa tukkukaupassa, että pyydetään omavelkainen takaus "avoinna olevalle saldolle". Siis vaaditaan omavelkainen takaus esimerkiksi kaikille tavaraostoille, joita tehdään liiketoiminnan aikana. Tämä on nimeltään "yleistakaus". Jos tällaisen takauksen vaatii yksityishenkilöltä, niin takaussopimuksessa on määriteltävä sekä takausvastuun yläraja (euroa), että takausvastuun kestoaika (päivämääränä tai aikana). Jos näin ei ole tehty, niin takaus on tulevien velkavastuiden kohdalta pätemätön. Vaikea kuvitella, että Kotipizza tekisi tällaista mokausta, kai niillä on juristit laatimassa sopimuksia.
Tokihan takauksissa voi aina vaatia alioikeudessa pakkosovittelua, jolloin oikeus saattaa leikata vastuuta pienemmäksi. - Pekka Linddi
14+8 kirjoitti:
Pääsääntö (lainaus takuusäätiön sivuilta):
- Omavelkainen takaus on ankarin takauksen muoto, sillä takaaja vastaa velasta samoin kuin päävelallinen (eli kuten omasta velastaan). Velkoja voi periä velan takaajalta heti sen eräännyttyä.
Näin ollen omavelkainen takaus=pää valmiiksi silmukassa.
Sitten ne ehdot:
Jos olet taannut jonkin määrätyn yksittäisen rahasumman, niin sitten olet koukussa, etkä sellaisenaan muuta voi. Mutta on hyvin yleinen tapa tukkukaupassa, että pyydetään omavelkainen takaus "avoinna olevalle saldolle". Siis vaaditaan omavelkainen takaus esimerkiksi kaikille tavaraostoille, joita tehdään liiketoiminnan aikana. Tämä on nimeltään "yleistakaus". Jos tällaisen takauksen vaatii yksityishenkilöltä, niin takaussopimuksessa on määriteltävä sekä takausvastuun yläraja (euroa), että takausvastuun kestoaika (päivämääränä tai aikana). Jos näin ei ole tehty, niin takaus on tulevien velkavastuiden kohdalta pätemätön. Vaikea kuvitella, että Kotipizza tekisi tällaista mokausta, kai niillä on juristit laatimassa sopimuksia.
Tokihan takauksissa voi aina vaatia alioikeudessa pakkosovittelua, jolloin oikeus saattaa leikata vastuuta pienemmäksi.Juuri näin Kotipizza on menetellyt ei mitään aikarajaa, määrää ja senkin toivat vain sopimuspapereiden seassa ja kertoivat että tämä on kahden osakeyhtiönvälinen sopimus joss noudataan osakeyhtiölakia kun vielä varmistin että vain kahden yhtiön välinen sopimus.
- Pekka Linddi
Pekka Linndi kirjoitti:
Katsotaan Suomen lainvoimaisuus jos ei se auta niin 3 vuotta velkajärjestelyssä eli loppu maksaja olette te hyvät veronmaksajat. Itse taistelen rikosta vastaan loppuelämäniMiten 14 8 Komentoit tätä kun 60% pettää Kotipizzan budjettti onko jatkettava konkurssiin asti tapahtumaani
- Elefantti ei unohda
Hienoa nimimerkki 14 8. Jos en tätä tiedä niin minut on erehdytetty sopimuksen allekirjoitustilanteessa... Niin ja niitä vuosia oli 24 entä itse?
- 14+8
"Jos en tätä tiedä niin minut on erehdytetty sopimuksen allekirjoitustilanteessa..."
Ei ole. Jos et tiedä ja ymmärrä liiketoimintaan liittyviä perusasioita, niin siitä saat syyttää itseäsi. Suomen oikeusjärjestyksessä muutamia selkeitä oletuksia, joita pidetään käytännössä lain veroisina ja niihin voidaan pätevästi vedota. Yksi oletus on, että johonkin liiketoimintaan ryhtyvän on itse ymmärrettävä ko. liiketoiminnan luonne, kauppatavat, riskit, jne. Jos sinä ostat vaikka kanalan, et voi vedota jälkeen päin siihen, että firmalla menee huonosti, kun et ymmärrä kanojen kasvattamisesta mitään. Tokihan voit noin sanoa, mutta turha sillä syyllä on itse kaupan purkamista tai joitain korvauksia.
>> Niin ja niitä vuosia oli 24 entä itse?
24 vuotta juristina vai pizzanpaistajana? - Pekka Linddi
14+8 kirjoitti:
"Jos en tätä tiedä niin minut on erehdytetty sopimuksen allekirjoitustilanteessa..."
Ei ole. Jos et tiedä ja ymmärrä liiketoimintaan liittyviä perusasioita, niin siitä saat syyttää itseäsi. Suomen oikeusjärjestyksessä muutamia selkeitä oletuksia, joita pidetään käytännössä lain veroisina ja niihin voidaan pätevästi vedota. Yksi oletus on, että johonkin liiketoimintaan ryhtyvän on itse ymmärrettävä ko. liiketoiminnan luonne, kauppatavat, riskit, jne. Jos sinä ostat vaikka kanalan, et voi vedota jälkeen päin siihen, että firmalla menee huonosti, kun et ymmärrä kanojen kasvattamisesta mitään. Tokihan voit noin sanoa, mutta turha sillä syyllä on itse kaupan purkamista tai joitain korvauksia.
>> Niin ja niitä vuosia oli 24 entä itse?
24 vuotta juristina vai pizzanpaistajana?
- Elefantti ei unohda
Olen osakeyhtiön tj ja hallituksen pj ja vain "pizzanpaistaja".itse olet 14 8 ilmeisesti juristi ja saatat olla oikeassa mutta oikeudenpäätöksistä kotipizza vastaan kauppias ovat päättyneet kauppiaan hyväksi lähes sata-nolla mutta se ei enää siinä vaiheessa auta kun omaisuus on jo hävitetty pakotetun tappiollisen liiketoiminnan jatkamisessa.
Ja niinkuin jo aiemmin on todettu kotipizza on n. 10 vuotta sitten saanut oikeuden määräyksen lisätä yhteistyösopimukseen irtisanomispykälä jota ei siellä vieläkään ole
Oikeudessa vaatimuksena KP:lla on ollut mm. Lopettamisen jälkeen menetetyt royaltit ja markkinointimaksut.
Käsittääkseni kohtuullistamispykälä on kumonnut näiden kuten sen omavelkaisen takauksenkin lähes kaikissa tapauksissa.
Oikeuden pöytäkirjathan ovat kaikkien luettavissa ja sieltä nämä asiat löydettävissä.- Pekka Linddi
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2005/kouho20050640
Tässä vain yksi ja harrastavat jatkuvasti tarkoituksen mukaisesti tätä eli vielä sopimusneuvottelu/allekirjoitus vaiheessa edeleenkin antavat eetiset säädökset kirjallisena ja minulle ainakin allekirjoitatja sanoi että näitä noudatetaan mutta eipäs vaan saa irtaantua vaikka 60% joten erehytetään tarkoituksen mukaisesti joten se on petos ei enään riita-asia - Pekka Linddi
Pekka Linddi kirjoitti:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2005/kouho20050640
Tässä vain yksi ja harrastavat jatkuvasti tarkoituksen mukaisesti tätä eli vielä sopimusneuvottelu/allekirjoitus vaiheessa edeleenkin antavat eetiset säädökset kirjallisena ja minulle ainakin allekirjoitatja sanoi että näitä noudatetaan mutta eipäs vaan saa irtaantua vaikka 60% joten erehytetään tarkoituksen mukaisesti joten se on petos ei enään riita-asiaHei kaikki KP yrittäjät sopimus auki ja vaaditte lopettamisehdot se on oikeus ja teidän todellinen turva kollektiivisesti liikkeelle...... ja viestiä että älkää kenenkään antako tehdä kohtuutonta sopimusta ja ainoastaan OSAKEYHTIÖNÄ eikä henkilötakauksia!!!!!!!!!!!muuten menkää muihin hommiin
- Elefantti ei unohda
Nämä puhukoon puolestaan. Ihmettelen kauanko nämä KP:n päätäjät saavat jatkaa laittomuuksiaan
www.oikeus.fi/tulostus/34614.htm
www.oikeus.fi/34617.htm- Pekka Linddi
Hei kaikki muut Kotipizzayrittäjät jotka eivät uskaltaneet viedä asiaa oikeuteen vaan kiristyksen ja pelottelujen sekä uhkailujen valossa on allekirjoittanut maksusopimuksen KP een kanssa tai hakenut itsensä velkajärjestelyy niin ilmottautukaa tänne nimimerkillä niin katsotaan miten asioissa edetään....on jo jonkinmoinen joukko kertynyt eli kaikki jotka tunnette että muutenkin on teitä huijattu Kotipizzan osilta. Kaikki varsinkin Konkurssiin joutuneet ilmoituksia tänne. Pistäkää tätä viestiä jos tiedätte tälläisiä henkilöitä....
- Pipeli
Tommi Tervanen Kotipizza toimitusjohtaja puhuu että Suomen vastuulisimmaksi ravintolaksi puuttukaa jo muut ravintolatkin tähän jos tällästä tekevät?
- 14+8
Luin kursorisesti läpi nuo nimimerkki "Elefantti ei unohda" linkkaamat hovin ratkaisut. Niissä pidettiin sopimuksen irtisanomismahdollisuuden puutetta kohtuuttomana sopimusehtona ja tämä ehto tuomittiin pätemättömäksi. Sopimuksen sai siten katkaista esimerkeissä kuvattujen vakavien syiden vuoksi: kun todettiin mahdottomaksi saada liike kannattavaksi.
Ja koska sopimuksen sai katkaista, niin sopimuksen jälkeen ei tietenkään voinut syntyä mitään järjestelmämaksuja sun muita. Kotipizza ei myöskään voinut periä mitään sopimussakkoja tai "keskeytysmaksuja", koska niistä ei oltu etukäteen sovittu. Tämä kaikki oli typerää öö-luokan juridiikkaa, sillä eihän mikään tuomioistuin tuomitse vastapuolen omasta hihastaan jälkeenpäin keksimiä maksuja yrittäjän maksettaviksi - kuten nyt käytiin hovissa asti huomaamassa.
Ainoa juridisesti merkittävä asia oli sopimuksen irtisanomisen salliminen em. tilanteissa. Tätä voi pitää esimerkkinä muille frankkareille.
Mutta aika outoa tämäkin. Jos firma tekee tappiota ja muuttuu maksukyvyttömäksi, niin silloin se pistetään konkurssiin. Ei kannattamatonta liikettä ole pakko rahoittaa kanittamalla omat, äidin, isän ja kummitädin asunnot. Eikä konkurssin varalta voi edes tehdä sitovia etukäteissopimuksia. Henkilökohtaiset takaukset jäävät voimaan (liittymismaksut, erääntyneet rojaltivelat, jne.), mutta niinhän ne jäivät voimaan noissa hovioikeudenkin päätöksissä. Ei niissä mitään vanhoja velkoja annettu anteeksi. Myöskään takauksia avoimista veloista ei mitätöity, ainakaan en sellaista äkkiselaamisella huomannut. Minulle jäi mysteeriksi mikä tässä nyt oli "voitto" frankkareille.
Hovi ei ottanut kantaa Kotipizzan rojaltimaksuihin, järjestelmämaksuihin, markkinointiveloituksiin tai mihinkään muuhunkaan. Totesi vain yhden sopimusehdon pätemättömäksi, mikä tietenkin on hyvä asia ja aivan oikein tuomittu.
Muutama asia pisti silmään pahasti:
Onko tosiaankin totta, että jengi allekirjoittaa tuollaisia frankkarisopimuksia yhdeltä istumalta? Sitoutuu jopa satojen tuhansien kuluihin ja vastuisiin ilman minkään sortin aivotoimintaa ja vetää nimensä paperiin edes ymmärtämättä mihin on sitoutumassa? Eikä tietenkään käytä asiantuntijan apua etukäteen? Kuulostaa jotenkin Aku Ankasta revityltä tarinalta.
Toinen on tuo Kotipizzan amatöörimäinen toiminta. Ovatko ne jätkät niin nuukia, että eivät raaski maksaa ammattilaiselle? Kotipizzan asianajajan toiminta noissa oikeudenkäynneissä oli (ainakin noiden julkaistujen kertomusten perusteella) hyvin heikkoa. Oli etukäteen selvää jo kanteen vastineen perusteella mihin puolustus nojaa. Silti näihin puolustuksen kulmakiviin ei edes tartuttu. Käsittämätöntä. Aivan, kuin Kotipizza olisi mennyt jo valmiiksi masentuneena oikeuteen häviämään.
Miten Kotipizzan sopimustentekoprosessi ja sopimusten muotoilu on ollut noin itse tehdyn näköistä? Hommassa on ollut elefantin kokoisia reikiä, joita nyt käytettiin sekä kärtsyn että hovin tuomioissa. Sorry kaverit, mutta jos Kotipizza olisi kääntynyt jo alusta alkaen ammattilaisen puoleen (luontainen vaatimattomuuteni estää minua mainitsemasta nimiä...), niin oikeusistuimilla olisi ollut huomattavasti vaikeampi työ edessään ja päätökset olisivat olleet erilaisia. Eivät ehkä täysin toisia, mutta huomattavasti enemmän kompromisseja, kuin täysin Kotipizza-vastaisia, kuten ne nyt olivat. Mutta frankkareiden onneksi Kotipizzan päässä on ollut sellaista minä-itse-tiedän-kaiken-ja-osaan-kaiken asennetta, mikä on hyvin yleistä itseoppineille ja hieman menestystä maistaneille "liikemiehille".- Pekka Linddi
14 8
Olet aivan sata oikeessa siinä että näin Kotipizza toimii näin eli pyrkiikiin valehtelemaan, erehdyttämään(petos) ja se kun on näidenkin todisteiden valossa tarkoituksen mukaista. Mielenkiintoista miten kauan tuomarit ja Valamiehet antavat tämän tarkoitusmukasuuden, perussopimuksen jatkua ja miksi ei ole erotettu Franchine yhdistykdestä kun ei todistetusti noudata niitä? Ei edeleenkään myyntipuheita vaan tarkoituksen mukaista valehtelua. Sekä edelleenkin tahallaan yhtiön ajaminen kiristämällä konkurssiin ei anneta lopettaa selkeästi tappiollista toimintaa on lainvastainen! Raskauttavaa siinä on vielä se että heidän ammattitaidolla tekemä budjetti pettää 60%Lisäksi Ilmoittavat sopimuksenneuvottelu tilanteessa noudattavansa Eettisiäsäädöksiä kirjallisine eettistensäädösten vahvistamisella sekin on huijausta. Polliisi sedän mukaan huijauksen ja petosksen raja on hivenen pieni.
Siinä olet 100 oikeassa myös miksi allekirjoittaa mitää heidän kanssaa kun tämä on toiminta tapa vahvasti uskon että tästä nousee ihan isompikin asia saako Suomessa käyttää taloudellista ahdinkoa hyväksi. Itse pidän taloudellisen ahdingon hyväksikäyttöä alhaisimman tason henkilönä ja yhtiönä. On vai vaatimaton mielipiteeni.
Et ole kommentoinut tähän 60% budjetin pettämiseen ja sellasen toiminnan jatkamiseen kiristämällä taloudellisesti? - 16+17
Uskomatonta mutta totta, fr-sopimuksia usein allekirjoitetaan siltä istumalta ihan siitä syystä että kukaan ko. alaa hyvin tunteva tai verkostoitunut yrittäjä ei lähde toiselle rahaa lapioimaan. Meillä on yhdenkäden sormin laskettava määrä fr-ketjuja joihin pääseminen tarkoittaa hyvää menestystä myös yrittäjälle, mutta niihin ketjuihin ei ketä tahansa oteta!
Minusta pitää ymmärtää että fr-ketju on myymässä tuotettaan, jolloin varmasti pyritään antamaan mahdollisimman positiivinen kuva toiminnasta. Jäsenyys alan edunvalvontajärjestössä tuo tietyt raamit markkinointiin, mutta ilman kriittistä arviointia ja oman asiantuntijan käyttöä fr-yrittäjä usein allekirjoittaa itselleen epäedullisen sopimuksen.
Jos yhtään mietitään fr-yrityksen kannalta asiaa, niin fr-yrittäjän menestymiseen vaikuttaa paljon sellaiset asiat joihin vain yrittäjä itse voi vaikuttaa. Kaikista meistä ei ole yrittäjiksi, mutta liian monelle yrittäjyys on ainoa vaihtoehto. On yhdentekevää mitä budjetissa sanotaan jos sen lähtökohtana on 40h/vko työpanos ja yrittäjä tekee vain siitä puolet. Tai jos menestymisen edellytys on ammattitaito eikä sen eteen olla valmiita tekemään mitään?
- Elefantti ei unohda
Itseäni aikoinaan frankkarisoppari kiinnosti sen vuoksi että luvattiin että ketju oli iso asiakas ja saisimme maksetut royaltimaksut takaisin ostohyvityksinä ja vuosialennuksina joka aluksi toimikin näin ja oli kirjattuna sopimukseenkin. KP:n ostettua tavarantoimittajamme alkoi säälimätön rahastus sopimuksen vastaisesti. Vuosialennuksemme poistettiin ja hinnat alkoivat olla jopa kalliimpia kuin yksittäiselle kauppiaalle noutotukuista. Keksittiin "private label" eli ketju alkoi lyödä normaali tukkutuotteisiin omat logonsa jolloin kauppiailta kiellettin kilpailevan tuotteen ostaminen koska ei ollut "sama" tuote vaan heikompilaatuinen tukkutuote.
Pienellä muutoksella esim. Jonkin E-koodin vaihtaminen toiseen tai jonkin mausteen vaihtaminen toisen valmistajan vastaavaan antaa oikeuden labeloida tuote vaikka itse tuote ei olisikaan millään lailla muuttunut mutta se voidaan hinnoitella uudestaan ja tietysti ylöspäin.
KP-ketjussa ensimmäiset 10 vuotta oli kulta aikaa ja teinkin hyviä tuloksia. vuositasolla 400000 mk - 700000 mk. Sen jälkeen näihin tuloksiin ei enää päästy vaikka liikevaihto kasvoi kohtuullisesti vuosittain ja koko sopimusaikani olen joitakin poikkeuksia lukuunottamatta työskennellyt 160 -200 tuntisia kuukausia.- Onko näin?
Pitääkö yrittäjät paikkansa että ette saa myytyä liikkeitänne? Ja Kotipizza löytää jonkin yrittäjän haltuunottamiinsa paikkoihin ja on sen jälkeen velkojensa kanssa sit aikas haasteellisessa tilanteessa 10 vuotta. Viekö Kotipizza mahdolliset harvat ostajat haltuunotettuihin liikkeisiinsä mm. konkurssin takia otettu haltuun. Jos näin on niin aika pahalta näyttää nykyään yrittäjän tilanne!?
- rokote-kimmo
Tuoltapa löytyy lisää aiheesta (franchise-yrittäjien yhdistyksen kotisivut)...
Kokonaisinvestointitarpeeksi kertovat 70 000 €, liittymis- ja sopimusmaksut pitkästi toistakymmentä tuhatta euroa, ja mikä parasta tai pahinta, arvioitu liikevaihto yli 300 000 ensimmäisestä vuodesta alkaen :D
http://adf.ly/blt7P - 14+8
>> Pekka Linddi: Et ole kommentoinut tähän 60% budjetin pettämiseen ja sellasen toiminnan jatkamiseen kiristämällä taloudellisesti? >>
Kirjoitusten perusteella näyttää, että KP ketkuilee uusien yrittäjien kanssa ja hinaa budjettitavoitteet turhan korkealle. Tästä moraalisesta asiasta en nyt puhu. Mutta kysymyksiisi:
Budjetin pettäminen on arkipäivää liike-elämässä. Moni firma, joka avaa uusia sivuliikkeitä, on joutunut kokemaan näitä. Moni aloittava firmakin tuntee tämän asian nahoissaan. Firmoja menee konkurssiin arviointivirheiden takia, jne. Suomessa on n. 300 KP-pistettä. Onko sinulla näyttöä, että niillä kaikilla on KP:n "konsultoima" budjetti pettänyt 60%? Kuinka monella on näin tapahtunut? 100:lla? 50:llä? Itse asiassa, olisi poikkeuksellista, jos joillain EI olisi budjetti pettänyt. Se budjetti ei ole KP:n yrittäjälle lupaama "takuupalkka", se on suunnitelma ja tavoite. Toteutumiseen vaikuttaa moni asia, myös moni yrittäjän omassa hallinnassa oleva asia. Olen käynyt kerran KP-liikkeessä, josta lähdin pois tilaamatta mitään. Liike oli sotkuinen ja likaisen tuntuinen, henkilö tiskin takana oli epäsiisti ja hapan. Hänellä varmasti budjetti petti. En väitä, että sinulla olisi näin. Enkä väitä, onko sinun liikkeesi ollut alusta pitäen toivottomassa tilanteessa, esim. sijainnin suhteen. Mutta haluan kertoa, että on olemassa kymmenittäin tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa asiaan. Jos KP olisi asiakkaani ja sinä riitelisit tästä budjetin pettämisestä, lupaan sinulle, että oikeudessa väitteesi ammuttaisiin alas. Olisiko lopputulos moraalisesti oikein, on sitten eri asia.
Siksi ihmettelenkin, että KP:llä ei ole olemassa omaa menetelmää näiden epäonnistuneiden liikepaikkojen/yrittäjien hoitamiseksi. Siis jotain neuvottelumallia, jolla molempien kannalta epäonnistunut yhteistyö voidaan päättää. Onhan toki selvää, että ei KP:n tarvitse olla "sosiaalitoimisto", jonka pitäisi rahoittaa henkilöiden yrittäjäkokeiluja, kyllä epäonnistuminen aina tulee yrittäjälle kalliiksi. Mutta eihän tällä palstalla kuvatut katkerat tunteet myöskään auta bisnestä.
Tätä toiminnan jatkamiseen "kiristämistä" en ole missään vaiheessa ymmärtänyt. Jos KP "painostaa" yrittäjää jatkamaan liiketoimintaa, koska muutoin konkurssissa yrittäjä menettäisi kaiken sijoittamansa ja vielä jäisi velkaa takauksistaan - niin tässähän KP on omalla tavallaan oikeassa. Jos liiketoiminta ei kannata, niin on kaksi vaihtoehtoa: yritetään jatkaa ja toivotaan, että "huomenna kaikki paranee", tai sitten pannaan narikka nippuun, käytännössä konkurssiin. Jos KP väittää, että konkurssitilanteessa pitäisi vielä lisäksi maksella joitain rangaistusmaksuja sopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä, niin sehän on tietenkin puuta-heinää.- Pekka Linddi
14 8 Minun väitteitäni ei ammuta oikeudessa alas olen siitä 100 varma kun oli niin paljon valehtelua, kiristystä, uhkailuja ja ym sekä myös valehdeltiin rahoittajalle. Häviävät casen sekä tulee moraalinen julkinen vahva tuki kun maksajina ovat veronmaksajat!!!! Uskon että menee vielä tutkintaan!
Osakeyhtiöytä ei muuten saa ajaa tahallan konkursiin. On saatava lopettaa toiminta jo viimeistään siinä vaiheessa kun yhtiö on pahassa taloudellisessa jamassa trattatilassa eikä kiristää jatkamaan hurjalla sopimusrikkomuksella tulee oikeus näin päättämään!. Tulet varmaankin tutustumaan oikeuskäsittelyyn kun on sellainen kutina että tulee julkisuuteen.
Sekä uskon että tällä toiminnalla mitä sinäkin kerrot KP toiminnasta että eivät ole vielä kaikkia porsaanreikiä(mutta kaikin keinoin pyrkivät) saaneet umpeen että yrittäjä ei pääse millään irti toiminnasta eli elävät taloudellisesssa ahdingossa.EIVÄT SAA ENÄÄN YRITTÄJIÄ MISTÄÄN. HEH kuullostaa tasapuoliselta yhteistoimintasopimukselta...Hyvää mainosta sinulta 14 8 kaikkien Suomalaisten pitää saada tietoonsa sinu tekstisi tunnet niin hyvin Kp toiminnan KIITOS
Tietysti lainsäätäjät myös tilannetta seuraavat! Kun veronmaksajat joutuvat maksamaan mm. osakeyhtiön konkurssin sinäkin14 8 KP ilman riskiä! Olen myyös nähnyt seillaisenkin oikeus tapauksen missä oikeus on muutamaan kertaan huomauttanut toimimaan oikein eikä ole kunnioitettu huomautusta niin oikeudessa RAPS. tämänkin pitää saada kaikkien SUOMALAISTEN saatava tietää että eivät noudata oikeuden kehotusta sekä eettisten säädösten sääntöjä irtisanomispykälästä joka on selkeä taloudellisen hyväksikäytön osilta. Minusta suoraan sanottuna taloudellisen ahdingon hyväksi käyttäjä on alhaisinta........ - Pekka Linddi
14 8 Kerro vielä lisää mihin Kotipizzayrittäjät joutuu tänäpäivänä? noi sinun kertomukset on jo nyt huikeita yhteistoimintaa yrittäjää kohtaan?????
- 3+20
Hei 14 8 tiedätkö sinä pitääkö paikkansa huhu että sen takia Kotipizza joutuu huijjaamaan/valehtelemaan rekrytoinnissa kun ei löydy yrittäjiä?
- Epäpariset sopimuspuolet
3+20 kirjoitti:
Hei 14 8 tiedätkö sinä pitääkö paikkansa huhu että sen takia Kotipizza joutuu huijjaamaan/valehtelemaan rekrytoinnissa kun ei löydy yrittäjiä?
Joka ikinen Suomessa toimiva Franhising-yrittäjien rekrytöintifirma puhuu vähintään muunneltua totuutta.
-Tulopuolta suurennellaan, ja kerrotaan esimerkkejä joistakin ketjun huippupaikkojen myynneistä
-Franchisingin maksuprosentti ja rahasumma saadaan näyttämään hyvinkin pieneltä ja merkityksettömältä. Kun sitä verrataan yllä olevan suuren myynnin tuomaan yrittäjän myhkeaan tilipussiin.
-Ketjun puolelta tulevaa tukea suurennellaan myös. Ikäänkuin koko ajan olisi "ilmaista" maanlaajuista mainosta ja rahaa tulossa ja avustava mentor-henkilö ketjusta, jolta koska tahansa saa aikaa ja apua markkinoinnin kehittämiseen jne.
-Mistään sopimustekstin harmaista ja sisäänrakennetuista klausuuleista ei tietenkään mainita halaistua sanaa.
Kyllä noissa neuvotteluissa on kokematon, aloitteleva yrittäjä todella heikoilla. Vaikka olisi jotakin talousalan koultustakin alkajalla takana. Mutta kun ei ole kokemusta tällaisista sopimuksista, ja siitä mihin kaikkeen sopimus yrittäjää edellyttää ja mitä oikeuksia Frankkariketjulla oikeasti on, niin heikoillahan siinä on se toinen osapuoli.
Tilanne ei tule selkiytymään ennen kuin Suomeen saadaan samanlaista Franchising-alaa koskevaa lainsäädäntöä kuin mikä Ruotsissa on ollut jo vuosia.
Suomessa Kataisen porukalla menee lainsäätäjien aika Kuntien pakkoliitoksiin pakottamsiiin ja SOTE-hässäkkään. Joten Frankkarialalla ei lainsäädännössä tapahdu yhtään mitään, ei ainakaan 3..4 vuoteen. - 15+2
Epäpariset sopimuspuolet kirjoitti:
Joka ikinen Suomessa toimiva Franhising-yrittäjien rekrytöintifirma puhuu vähintään muunneltua totuutta.
-Tulopuolta suurennellaan, ja kerrotaan esimerkkejä joistakin ketjun huippupaikkojen myynneistä
-Franchisingin maksuprosentti ja rahasumma saadaan näyttämään hyvinkin pieneltä ja merkityksettömältä. Kun sitä verrataan yllä olevan suuren myynnin tuomaan yrittäjän myhkeaan tilipussiin.
-Ketjun puolelta tulevaa tukea suurennellaan myös. Ikäänkuin koko ajan olisi "ilmaista" maanlaajuista mainosta ja rahaa tulossa ja avustava mentor-henkilö ketjusta, jolta koska tahansa saa aikaa ja apua markkinoinnin kehittämiseen jne.
-Mistään sopimustekstin harmaista ja sisäänrakennetuista klausuuleista ei tietenkään mainita halaistua sanaa.
Kyllä noissa neuvotteluissa on kokematon, aloitteleva yrittäjä todella heikoilla. Vaikka olisi jotakin talousalan koultustakin alkajalla takana. Mutta kun ei ole kokemusta tällaisista sopimuksista, ja siitä mihin kaikkeen sopimus yrittäjää edellyttää ja mitä oikeuksia Frankkariketjulla oikeasti on, niin heikoillahan siinä on se toinen osapuoli.
Tilanne ei tule selkiytymään ennen kuin Suomeen saadaan samanlaista Franchising-alaa koskevaa lainsäädäntöä kuin mikä Ruotsissa on ollut jo vuosia.
Suomessa Kataisen porukalla menee lainsäätäjien aika Kuntien pakkoliitoksiin pakottamsiiin ja SOTE-hässäkkään. Joten Frankkarialalla ei lainsäädännössä tapahdu yhtään mitään, ei ainakaan 3..4 vuoteen.HEH ei voi olla totta jos yrittäjät suostutte ottamaan pakolla uudet kassakoneohjelma ja joudutte maksamaan siitä 4 000 € Miksi sellainen hankitaan. No kun ei voida kontroloida tarpeeksi viekö yrittäjä välistä!!!!!! NYT HERÄTYS Toinen epäilyni on että ohjelma hankitaan kun se yhteensopii hapurilais 55:n ohjeelmistoon ka Kotipizzayrittäjät maksaa. Kyllä konkurssit lisääntyy ja myymälät jää käsiin!!!!!!!!
- Rehti poppoo
Pitääkö huhu paikkans että Kotipizzan varatoimitusjohtaja jätti takaajat pulaan kun teki konkurssin? Eli maksavat tämän nyt Kotipizzassa hääräävän kaverin velat?
- HEH ja HUH
Yksi kysymys kannattaako alkaa Kotipizzayrittäjäksi?
- Pekka Linddi
Hei Kotipizzayrittäjät
Älkää uskoko Kotipizzan syytöksiä että on teidän syynne että ette tule toimeen yrittäjänä vaan vaatikaa lopettamista ennen konkurssia he ovat vielä oikeudessakin syyttäneet yrittäjiä vaikka ovat tehneet kahdessa muussa myymälässä hyvää tulosta mutta ei yhdessä ja vaativat hurjaa summaa korvaukseksi. Laittakaa kaikki syytökset teitä kohtaan tiedoksi muillekin!!!!! - 14+8
>> 14 8 Minun väitteitäni ei ammuta oikeudessa alas olen siitä 100 varma kun oli niin paljon valehtelua, kiristystä, uhkailuja ja ym sekä myös valehdeltiin rahoittajalle. Häviävät casen sekä tulee moraalinen julkinen vahva tuki kun maksajina ovat veronmaksajat!!!! Uskon että menee vielä tutkintaan! >>
Jos menet kertomaan poliisille rikosepäilystä, niin totta kai poliisin pitää se tutkia. Mutta meneekö syyteharkinnasta läpi on toinen juttu.
Oikeudessa sinun väitteesi ammutaan tasan tarkkaan alas. Kiristys ja uhkailu on rikollista, onko sinulla näyttöä asiasta? Veikkaan, että ei ole. Sana sanaa vastaan ei ole näyttö. Toisekseen, tuleeko rahoittajan rahoitusjohtaja oikeuteen todistamaan, että "KP harkitusti valehteli"? Löisinpä vetoa, että ei tule. Kertomallasi moraalisella julkisella tuella ei ole merkitystä, oikeutta ei käydä huutoäänestyksellä.
Katsos, on aivan eri maailma, puhutaanko riidasta vai rikoksesta. Nuo aiemmin linkatut tapaukset olivat riitoja. Niissä oikeus katsoo kumpi osapuoli on "todennäköisemmin oikeassa". Kun mennään rikosasioihin, syyttäjän tehtävä on näyttää, että syytetty on "riittävällä varmuudella" syyllinen. Todistuskynnys on huomattavasti korkeammalla. Voidaan vitsinä sanoa, että riita-asiassa voi voittaa 51%:lla, mutta rikosasiassa pitäisi olla lähes 100% näyttö (käytännössä ei tietenkään näin ole).
On olemassa pari päätöstä, joiden mukaan KP:n sopimus voidaan sanoa irti tilanteessa, missä sopimuksen täyttäminen olisi mahdotonta. Tämä lienee selvää, eikä tätä asiaa tarvitse jauhaa enempää. Ei-irtisanottavissa oleva sopimus voidaan siis sanoa vakavassa tilanteessa irti.
>> Osakeyhtiöytä ei muuten saa ajaa tahallan konkursiin. On saatava lopettaa toiminta jo viimeistään siinä vaiheessa kun yhtiö on pahassa taloudellisessa jamassa trattatilassa >>
Sorry, mutta olen nyt aivan pihalla mitä tarkoitat. Jos sinulla on Oy, se voidaan lopettaa tasan tarkkaan kahdella tavalla: Joko maksat kaikki velat pois ja lopetat firman tai sitten firma on maksukyvytön ja se pannaan konkurssiin. Jos yhtiö on "trattatilassa", niin ei sitä voi noin vain "lopettaa". Joko maksat velat pois tai pistät konkkaan. Muita vaihtoehtoja ei ole (yrityssaneeraus voidaan tässä unohtaa). Konkurssi on hyvin voimakas yleisseuraanto. Mikäli konkurssiin pakottavat edellytykset syntyvät, ei konkurssia voi millään sopimuksella "kieltää". Jos firmalle vaikka tulisikin sakkoja, viivekorkoja ja mitä tahansa, niin ne velat pannaan pinoon muiden velkojen kanssa - eli jäävät (laillisesti ja pätevästi) ikuisesti maksamatta. Jos sinulla on henkilökohtaisia takauksia, niistä onkin vaikea päästä irti, mikäli takauksissa ei ole muotovirhettä (kuten yllättävän usein on!). KP:n juridinen toiminta on ollut tämän palstan kirjoitusten (ja hovioikeuden päätösten) perusteella hyvin amatöörimäistä. Voi olla, että eivät ne takauksetkaan ole päteviä, ainakaan kaikki.
>> Kun veronmaksajat joutuvat maksamaan mm. osakeyhtiön konkurssin sinäkin14 8 KP ilman riskiä >>
Lehdet repivät valtavia otsikoita näyttävistä jättiläiskonkursseista, joissa valtio menettää miljoonia pelkkinä asianajokuluina. Varmasti aivan totta. Mutta kun katsotaan pikkunarikoiden konkursseja, niin tilanne on toinen. Velkojina on yleensä verottaja, vakuutusyhtiö, tavarantoimittajat ja yrittäjä itse ( vanhemmat kaverit). Takauksia on yleensä antanut yrittäjä ( perhe, esim. asunnon tai mökin muodossa). Voisin kuvitella, että KP-liikkeen konkurssissa suurin velkoja on KP tavarantoimittajana. KP kärsii tappionsa itse, vakuutusyhtiö kärsii tappionsa itse (kompensoi ongelman nostamalla muiden yrittäjien vakuutusmaksuja), verottaja menettää tilittämättömiä alveja (tässä veronmaksajat kärsivät), yrittäjä kärsii itse. Koska pesä mitä ilmeisemmin tulee olemaan varaton, niin pesänhoitajalle maksetaan valtion puolesta palkkiona muistaakseni 700 euroa. Kyllä sen konkurssin "kustantaa" valtaosin KP ja yrittäjä - ja sitten rahoittaja, jos on lähtenyt lainaamaan ilman vakuuksia.- Oikeusvoittaa
Hei Kotipizzayritttäjät ja 14 8. Kotipizza on haastanut minut oikeuteen ja kutsuin Kotipizzan toimitusjohtajan todistajaksi niin hän tarvitsee vielä henkilökohtaisen lakimiehen Mikko Räsäsen Lexiasta avukseen MIKSI onko syytä epäillä jostain? Eihän siellä tarvitse kuin kertoa totuus...tarvitaanko siihen lakimiestä. Kertokaapa?
- Pekka Linddi
Hei 14 8
Kiitos taas hyvästä näkemyksestä Kotipzzan toiminnasta eiköhän tämäkin ole hyvää tietoa tuleville yrittäjille taitaavat loppu?
Asiasta on keskusteltu usean poliisin kanssa ja heillekin asti on tullut pitkän aikaa tämänkaltaista tietoa joten älä 14 8 huoli syyttäjä tekee sit päätöksensä olkoon se minhin suuntaa tahansa mutta joka tapauksessa taloudellisen ahdingon hyväksikäyttö tulee loppumaan!
Valitettavasti 14 8 rahoittaja tulee todistamaan asia on käsitelty heidän lakimiehen sekä johdon kanssa he vain epäilivät että Kotipizza ei haasta tässä asiassa oikeuteen mutta ovat haastamassa!
Eikös se ole lain omiin käsiin ottamista kun valehtelee sana sanaa vastaan?! mutt ei hätää on seelkeet todisteet ja todistajia - 19+13
Hei 14 8
Mistä tiedät että Kotipizza näin toimii pelottelee että ei kannata lähteä oikeuteen kun on sana sanaa vastaa ja häviät varmasti?!!!!!- 14+8
Nuo sinun kysymyksesi ovat perusasioita kaikissa oikeudenkäynneissä:
1.
Rikoskeississä näyttökynnys on aina huomattavasti korkeampi, kuin riita-asiassa. Syytetyllä on puolellaan syyttömysolettama. Eikä sillä ole väliä, että "kaikki tietävät" esim. KP:n olevan ketku firma. Sillä on väliä, voidaanko tässä nimenomaisessa tapauksessa todistaa KP:n syyllistyneen rikokseen. Siis TODISTAA ja RIKOKSEEN.
2.
Jos kahdesta asianosaisesta toinen sanoo KYLLÄ ja toinen sanoo EI, niin mitä se todistaa? Sanaa sanaa vastassa. Ei riitä näytöksi rikosasiassa. On selvä, jos vaikka ronski liivijengiläinen mäiskii 70v eläkeläisen sairaalakuntoon, niin sana sanaa vastaan tilanne (liivijengiläinen: eläkeläinen uhkasi minun henkeäni, eläkeläinen: en uhannut) on toinen. Mutta kun puhutaan liikeneuvottelusta, joissa toinen väittää toisen sanoneen xxxxxxxxx ja toinen taas sen kiistää, niin heikoilla ollaan.
3.
Jokainen ammattilainen tietää, että henkilötodistaja on kaikkien epävarmin tekijä. Ennen oikeudenkäyntiä uhotaan ja luvataan tulla todistamaan. Kun ollaan oikeudenkäynnissä, menee pupu housuun. Katsellaan omia kengänkärkiä ja mumistaan jotain epävarmaa: "...joo, ehkä se oli vähän jotain tai sitten niin sillain tai ainakin mä luulen niin...".
Mitä KP:n asioihin tulee, niistä en tiedä, enkä hirmuisesti välitäkään. Mutta sopimusriidan (=riita-asia) vieminen oikeuteen uhkailuna ja kiristyksenä (=rikosasia) sisältää aikamoisen uhkapelin. Näitä epäonnistumisia on muutama nähty... (siis muissa tapauksissa, KP-asioita emme ole hoitaneet).
Palstan kirjoitusten ja esillä olleiden oikeustapausten perusteella KP:n toiminta on ollut hyvin amatöörimäistä. Sopimustekniikka on ollut aloittelijamaista. KP:n käyttämä asianajaja oli ihmeen hampaaton noiden selostusten mukaan. Toivotaan KP-frankkareiden kannalta, että KP ei palkkaisi jotain oikeaa ammattilaista tuleviin oikeusjuttuihinsa. - Pekka Linddi
14+8 kirjoitti:
Nuo sinun kysymyksesi ovat perusasioita kaikissa oikeudenkäynneissä:
1.
Rikoskeississä näyttökynnys on aina huomattavasti korkeampi, kuin riita-asiassa. Syytetyllä on puolellaan syyttömysolettama. Eikä sillä ole väliä, että "kaikki tietävät" esim. KP:n olevan ketku firma. Sillä on väliä, voidaanko tässä nimenomaisessa tapauksessa todistaa KP:n syyllistyneen rikokseen. Siis TODISTAA ja RIKOKSEEN.
2.
Jos kahdesta asianosaisesta toinen sanoo KYLLÄ ja toinen sanoo EI, niin mitä se todistaa? Sanaa sanaa vastassa. Ei riitä näytöksi rikosasiassa. On selvä, jos vaikka ronski liivijengiläinen mäiskii 70v eläkeläisen sairaalakuntoon, niin sana sanaa vastaan tilanne (liivijengiläinen: eläkeläinen uhkasi minun henkeäni, eläkeläinen: en uhannut) on toinen. Mutta kun puhutaan liikeneuvottelusta, joissa toinen väittää toisen sanoneen xxxxxxxxx ja toinen taas sen kiistää, niin heikoilla ollaan.
3.
Jokainen ammattilainen tietää, että henkilötodistaja on kaikkien epävarmin tekijä. Ennen oikeudenkäyntiä uhotaan ja luvataan tulla todistamaan. Kun ollaan oikeudenkäynnissä, menee pupu housuun. Katsellaan omia kengänkärkiä ja mumistaan jotain epävarmaa: "...joo, ehkä se oli vähän jotain tai sitten niin sillain tai ainakin mä luulen niin...".
Mitä KP:n asioihin tulee, niistä en tiedä, enkä hirmuisesti välitäkään. Mutta sopimusriidan (=riita-asia) vieminen oikeuteen uhkailuna ja kiristyksenä (=rikosasia) sisältää aikamoisen uhkapelin. Näitä epäonnistumisia on muutama nähty... (siis muissa tapauksissa, KP-asioita emme ole hoitaneet).
Palstan kirjoitusten ja esillä olleiden oikeustapausten perusteella KP:n toiminta on ollut hyvin amatöörimäistä. Sopimustekniikka on ollut aloittelijamaista. KP:n käyttämä asianajaja oli ihmeen hampaaton noiden selostusten mukaan. Toivotaan KP-frankkareiden kannalta, että KP ei palkkaisi jotain oikeaa ammattilaista tuleviin oikeusjuttuihinsa.Hei 14 8 on monta seikkaa todennäköisin syin epäillä ei muuta!
- 12111211
Olisiko KotiPizza pääoma sijoituksena miettimisen arvoinen??
Siis ostaa kotipizza ja pyörittää sitä palkatulla työvoimalla?- Liiankilpailtu
Eiköhän tilanne mene väkisin siihen suuntaa että joutuvat Kotipizza pyörittämään vuokratyövoimalla vai kannattaako uudenyrittäjän lähteä itse pyörittämään pizzaa kun pitäis saada toimeentulo? Saako uusia yrittäjiä? Ainakaan yrittäjät ei saa myytyä pizzerioitaan olen kuulllut?
- Pekka Linddi
Palkatulla työvoimalla pyörittäminen tekisi sen että Foodstokki loppuisi kun yritttäjät pitävät tätä raskasta organisaatioita pystyssä(ihmettelen miksi) ja tietysti neljää toimitusjohtajaa jotka saisivat lähteä palkatyövoimalla....ihmettelen kuinka kauan pitävät noin montaa toimaria nääs tämä pääomistaja kun ei mene myymälät kaupaksi? Lisäksi ihmettelen sitä että toimarit ja Kp een henkilökunta suunittelee ja käyttää aikaa hampurilaisketun kehittämiseen huoltamoille ja tulevat nämä huoltamo pizzeriat kivijalkojen kilpailijoiksi. Yrittäjät herätys!!
- 70 h töitä viikossa
Hei ihmiset kaikki Kotipizza OYJ:n eli emoyhtiön Pizzeriat on jostain syystä ottanut ne haltuun yrittäjältä eli niihin ei kannata missään nimessä puuttua jos ette halua menettää omaisuuttanne. Kysykää vaikka kaikilta muilta Kotipizza yrittäjiltä.Ei muuten anna rahoittajatkaan näihin lainaa joten tarjoavat itse lainan ja sit olet loppuelämän kusessa!!!! Ovat myös repineet näihin myymälöihin yrittäjiä jotka ovat olleet alunperin kiinnostuneet ostamaan jonkun jo olevan yrittäjän paikan.....aika törkeetä!
- 2+16
Kotipizzan toimitusjohtaja jauhaa SOME.ssa jotain vastuullisuudesta ja julistaa jotain että ovat Suomen vastuullisin ravintola...voisiko joku kertoa hänen puolestaan mitä hän tarkoittaa???? Minä voisin jonain toisena ravintolana jopa suutahtaa!?
- franchaiseSucks
Onhan kotipizza hyvin vastuullinen firma. Kotipizzassa on kymmeniä yrittäjiä jotka kantavat kaiken vastuun .
Konserni tasolla ei sitten tarvitse muuta kuin vetää fyffet yrittäjiltä.- 17+14
Puhuinkin Kotipizza emoyhtiöstä nämä tekstitkin kertovat jo kaiken vastuullisuudesta....eli aivan paskaa jauhaa?
- Pekka Linddi
Kuulin että Kotipizzayrittäjät joutuvat hankkia jo uusien kassajärjestelmien tilalle uudet 4 tonnia maksavat uudet järjestelmät sekä kalustukseen ym uusi ilme maksaa aikas paljon varsinkin niille noin 50 yrittäjälle jotka eivät saa kunnollista tuloa töistään. Niillekkin yrittäjille jotka yrittävät myydä pois liikettään niin mielenkiintoista....Ei voi ymmärtää miten kauan yrittäjät kestää...
- Oikeusvoittaa
Hei Kotipizzayritttäjät ja 14 8. Kotipizza on haastanut minut oikeuteen ja kutsuin Kotipizzan toimitusjohtajan todistajaksi niin hän tarvitsee vielä henkilökohtaisen lakimiehen Mikko Räsäsen Lexiasta avukseen MIKSI onko syytä epäillä jostain? Eihän siellä tarvitse kuin kertoa totuus...tarvitaanko siihen lakimiestä. Kertokaapa?
- 4+4
http://www.pizzaman.fi/pizzamies-italiassa-osa3/
Kaveri kertoo ihan pokkana että hänellä on pizzerioita omas hupi veikko :) - Pekka Linddi
Oliko viime kuussa yhtään Kotipizzaa yrittäjältä haltuunotettu eli ajettu konkurssiin?
- Oksa poikki
Tällä osastolla on puhuttu monesta franschising-ketjusta, miten ne ovat luvanneet tuhat hyvää ja kaunista, yleensä ennenkuin nimiä on pantu papereihin. Totuus on yleensä paljastunut hyvin nopeasti, lupaukset jäivät ikuisiksi lupauksiksi ja jäätävä rahastus ilman minkäänlaista vastinetta on vienyt yrittäjän konkurssin partaalle tai jopa ihan lopulliseen konkurssiin asti. Tämä Carwash-ketju on vienyt liiketoimensa vieläkin härskimmälle linjalle. Kun yleensä franschising-ketju tarjoaa yrittäjälle jonkinlaisen liiketoimen erilaisia maksuja vastaan, niin Carwash-ketjulla on ihan omat kuvionsa. Ensin maksat useamman tuhannen liittymismaksuna, siihen päälle lähes kymmenkunta prosenttia myynnistä ketjumaksuina ja kaiken kukkuraksi se myy toimipaikan liiketoiminnan usean kymmenenen tuhannen hintaan. Olen kysynyt kiinnostuksesta kahtakin eri paikkaa, kun ilmoituksessa oli "Myydään liiketoiminta". Jututin ketjun yrittäjiä ja heidän vastauksistaan tuli se kuva, että kyseessä on julmaa ja tunteetonta rahastusta. Tarkoituksena saada uusi yrittäjä heti alusta lähtien ketjulle velkasuhteeseen jotta liiketoiminta voidaan sopimuksen perusteella ottaa haltuun ja myydä jälleen eteenpäin. Näin on käynyt usemman yrittäjän kohdalla kerrotaan ketjun sisältä. Ketjun neljän ensimmäisen yrittäjän suhde on päättynyt ketjun toimesta ennenaikaisesti. Olin aivan äimän käkenä miten avoimesti ketjun omat yrittäjät kertoivat tästä kusetuksesta.
Tämän ketjun omistajana toimi Kotipizzan toimitusjohtaja. Onko paljon yhtäläisyyttä toiminnassa? Yrittäjät ja viranomaiset hereille! - Menestys Pizza-frankkari
Hesarissa on vaihteeksi taas juttua menestyvistä ja tyytyväisistä Kotipizza-ketjun Franchising yrittäjistä.
http://www.hs.fi/kotimaa/Yritt%C3%A4j%C3%A4t syytt%C3%A4v%C3%A4t Kotipizzaa kohtuuttomista ehdoista ja ahneudesta/a1396845895952
Kotipizza on määrännyt ketjun ja yrittäjän välisen sopimuksen ehdottoman salaiseksi, ja asettanut sen rikkojalle 100.000 € rikkojalle uhkasakon.
Yksi yrittäjä kuitenkin kertoo nimimerkin takaa oman pizzapuotinsa vuosiliikevaihdon. Sen miten tuo 300.000 € rahamäärä liikevaihto hupenee, ja lopulta jäljelle jää Kotipizzayrittäjän oma palkka.
Kotipizza liikevaihto ............................ 300.000 €
ALV 14%.......................... 14,0 % ...... -42.000 €
Raaka-aineet ....................35,0 % .... -105.000 €
Työntekijän palkka ...........12,0 % ....... -36.000 €
Vuokrat ............................10,0 % ...... -30.000 €
Franchisingmaksu ........... 6,5 % ...... -19.500 €
Kalusteiden leasing ......... 5,5 % ...... -16.500 €
Muut kulut ........................ 4,3 % .......-12.900 €
Markkinointimaksu ......... 4,0 % ........-12.000 €
Hallintokulut .................... 2,0 % .......... -6.000 €
Sähkö ..............................1,5 % .......... -4.500 €
Yrittäjän YEL palkka .... 5,5 % ....... -16.500 €
Ilmeisesti 6.000 € “hallintokulut” nimikkeen takana on ketjun hoitama kirjanpito. Sen lisäksi tulee 19.500€ Franchisingmaksu ja vielä 12.000€ markkinointimaksu.
Normaali pizzeria pärjäisi mainiosti 300.000 € liikevaihdolla. Mutta kun nuo isot kiinteöt kulut lohkaisee päältä pois, niin yrittäjälle jäävä siivu on vain 5,5% verran. Siitä pitäisi maksaa itselleen YEL-eläkemaksu ja sotu-maksut sekä palkka. - Elina5
Katso täältä:
http://www.hs.fi/kotimaa/Yrittäjät syyttävät Kotipizzaa kohtuuttomista ehdoista/a1396845895952- How clever!
Olitpas sinä nokkela. Leikkasit ja liimasit edellä olleesta viestistä URL-osoitteen, ja osasit lähettää sen ihan omana viestinäsi tänne perään.
- Uskokaajostahdottekpyrit
How clever! kirjoitti:
Olitpas sinä nokkela. Leikkasit ja liimasit edellä olleesta viestistä URL-osoitteen, ja osasit lähettää sen ihan omana viestinäsi tänne perään.
Hiipuiko suuri kohu jo ? Odottelen vaikutuksia.
- Eljefedelosjefes
En jaksanu lukea loppuun asti, voi olla, että han hyviäkin kommentteja tuli, mutta käpy palo tohon 70k alotusmaksuun. Mulle tarjottiin just koopeetä pienellä hnnall, ei lähellekkään tota. Jaettuna n 20. Että sikäli, hintaan sisältyy vaikka ja mitä. Ja tähän tietty lisäksi oman oy:n perustaminen mihin menee n. 3k
- MitäTähänNytSanoa
Ihan alkuun pakko sanoa että jengi puhuu taas aivan mitä sattuu, todellisuuden taju taitaa olla hämärtynyt yllättävän monelta ja negatiivinen ajattelu saa lähinnä säälimään.
1 Taloudellinen päärjääminen; Kaikki riippuu liikepaikasta / kulurakeenteesta / työntekiöstä ja itsestäsi. Itse tienasin 5v yrittäjä vuoden aikana keskimäärin 60 tuhatta vuodessa ( tein n. 180 tuntia / kk, ensimmäisenä vuonna enemmän) joka sisälsi lähes jokaisen viikonlopun töitä , joka itseäni ei haitannut. Kulurakenne myymälässäni oli hyvä, vuokra alle 1600e ja myynnit 30k / kk. Ostin paikan jo valmiina toimineena , alle 30 000 e joka sisälsi laitteet ( osa joudittiin uusimaan 3 v aikana), paikan myynnit olivat silloin alle 20k johtuen likaisuudesta, huonosta palvelusta sekä tuotteiden laadusta.Muita alku investointeja olivat kp takuut , n 15000e jotka sain takaisin lopetettuani. Myin paikan vajaa 50k reilu 3 vuoden jälkeen. HUOM KAIKKI LAITTEET MITÄ TULEE, TEET ITSE SOPPARIT JA OSTOT, KOTIPIZZA VOI EHDOTTAA/ TARJOTA PAKETTEJA UUSILLE MYYMÄLÖILLE. Itse useamman pk seudun kp yrittäjän tunteneena tiedän huonoja sekä hyviä tarinoita, osa menestyy osa ei niinkuin yleensä ihmisissä. Kaikki tämä on tapahtunu viimeisen 6 vuoden sisällä joten en ota kantaa mitä se on joskus ollut. Tällä hetkelle kp menee aivan helvetin hyvin, myynnit nousee nousemistaan ja ketjutasolla uudistukset menneet ainakin oikeaansuuntaan. HUOM jos olisin omalla konseptilla päässyt samoihin myynteihin olisin jokainen vuosi tienannut sen 10,5 % enemmän raaka-aineissa säästetyn summan joka on n. 3 % raaka-ainekustannuksissa. Eli omalla kohdalla n 100k vuositulokseen olisi ollut mahdollisuus. Mutta kuinka moni teistä jolla ei ravintola-alan kokemusta ole / saatikka ymmärrystä pizzaan edes osaisi luoda konseptin ? Itselläni on käynyt hyvä tuuri, hyvät työntekiät, hyvä liikepaikka järkevällä kulurakenteella, ei isoja alkuinvestointeja , hyvät myynnit ja valmius tehdä paljon hommia ( alle 30 v ikä).
Ja Yläpuolen kulurakennetta katsoe, luuletko tosiaan että joku maksaa 300 tuhannen myynneistä 45 kiloa alvia? ::DDDD Herää jo, eikö ostojen alveja vähennetä ollenkaa?? jeesus.. Ja jos joku miettii miksi lopetin, sain helvetin hyvät hillot, kaipasin pitkää lomaa ja kokemus on otettu :)
2. Jos aloitat yrittäjänä, pohdi pitkään oletko siihen valmis oli se kp vai ei. Omana vinkkinä eniten huonoja stooreja kuulee kun avataan uutta myymälä, järkyttävät alkuinvestoinnit, ei mitään tietoja tulevista myynneistä, vaan joudut luottamaan kp budjetteihin jotka ovat muutaman skandaalin jälkeen ainakin jonki verran realisoituneet :'D. Hyvä esimerkki oli tämä Lönkan yrittäjästä kertonut skandaali joka tekikin konkurssin koska ei saanut paikkaa rullaamaan, helvetin isot lainat ja kaveri ei todellakaan sopinut yrittäjäksi, budjetit oli laitettu 45 hujakoille ja myi vain 20 / kk . Nykyään lönkka tekeekin sitä 45 / kk ja tyytyväiseltä yrittäjä vaikuttanu kun pizzalla käynyt :)
ELi tiivistettynä, jos päätät ruveta osta mielummin jo toiminassa oleva kotipizza !
3. Itse teet oman tarinasi, ei kp tule asiakkaitasi viemään vaan itse ne ryssit. Älä usko kaikkia kauhutarinoita, jotkun osaa jotkut ei, joskus kp ollut mukana ryssimässä ( liian suuret budjetit) joskus yrittäjä ei vaan yksinkertaisesti ole siihen sopiva.
4 JOS OSAAT TEHDÄ PIZZAA, JA JOS OSAAT LUODA KONSEPTIN SUOSITTELEN ETTÄ TEET SEN ITSE, se tulee vaatimaan oman aikansa ennenkuin asiakkaat löytävät perille mutta kaikella mainitulla voit saada sen rokkaamaan.
GOOD LUCK FOLKS! PIZZA TRENDI KÄY KUUMANA MUTTA KUINKA PITKÄÄN SE JATKUU? Kp myynnin kasvut tänä vuonna saa mun pään huimaamaan - 34rtgfv
Mä tunnen monta kotipitsa-yrittäjää jokka ajelee Ferrarilla, asuu kartanossa ja matkustelee jatkuvasti kaukomaille. Se on homma mistä vuollaan fyrkkaa.
- Anonyymi
Kukaan Kotipizza frankkareista ei aja muutakuin vuokratulla tai leasing Ferrarilla, tai jos ajaa, ovat rahat muualta.
Sensijaan on kohtuullisesti pärjääviä frankkareita, kun ihmiset haluavat ostaa ihan kotimaisiltakin pitsanpöyrittäjiltä kuin ollaan "valveentuneempiä."
- Sovitutkoolingit
Jokaisessa sadussa on aina pääjehulla kultapoju jolla menee todella huippuhyvin ja pystyy hoitamaan monta paikkaa yhtä aikaa, todella helppo hoitaa tuo näytöstyyliin , tämä poju on se johon kaikki siis pyrkivät paita märkänä , nythän toi pulju on nostettu hiellä pystyyn ja kuulemma ostajakin on löytynyt , sitten raaka aineet vaihtoon , ( mistä halvimmalla saadaan) , suomi täynnä maahantulijoita joilla palkkatuet ja asunnot veromarkoilla valmiina ( tekijät siis vaihtoon) ja lopuksi kun maassa on uutta väkeä niin asiakkaat vaihtoon ( sos kupongit käteen maahanmuuttajille) veronmaksajat takaa bisnekset seuraavat 2-5 vuotta ja taas myydään ..........nämä kiinteistötkin missä operoidaan on varmaan kerhokaverilta "oikealla" hinnalla saatu, ja sähköt sopivaan rahaan..........
- Syöhyvin
Ehdollinen , vankeus, frankkari.........oma oli valinta.
- Anonyymi
Ystävä pyörittää kotipizzan uutta ketjua social burgerjoint . Vierestä seurannut miten epätoivoinen ja kuinka paljon rahaa joutuu laittamaan kokoajan lisää vaikka tekee yötä päivää töitä! Sbj on kirosana hänelle nykyään!
Välttäkää viimeiseen asti social burgerjoint ketjua. Ei kannata uskoa sanaakaan mitä sanovat vaan tarkistakaa asiat aina. Ketju ei ole toimiva. - Anonyymi
Pitzat niissä on todella hyviä mutta.. Kun semmosen syö, joutuu uudestaan syömään jo puolen tunnin päästä.
- Anonyymi
kotipaska maimostaa kotiinkuljetusta, vitut ei Lieksaan ole saatu pitsaa peekele!!!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463347
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058