Olen ihan varma, että minun autoni tuulilasi jäätyy aina pahemmin kuin mieheni.
Autot seisovat ulkona vierekkäin avoimella paikalla. Ei siis pitäisi olla kyse sellaisesta, että toisella autolla olisi enemmän katosta suojanaan.
Minkä tähän voisi olla syynä?
Itse ajattelin, että kaltevuuskulma on eri.
Tai sitten, että lasin pinta on jotenkin erilainen.
Vai käykö mies salaa ajelemassa yöllä :) Auto olisi silloin lämmin.
Tai sitten vain tuntuu siltä, että itse joutuu tekemään aina enemmän töitä kuin mies, joka makailee vain sohvalla (mukamas. vaimojen epäoikeudenmukaista valitusta?)
tuulilasin jäätyminen
12
5678
Vastaukset
- että olen
Jos tarvitsee litran maitoo , ei kannata ostaa koko lehmää.
- wileni
Kosteuden härmistyminen auton tuulilasiin (huurtuminen) on varsin monimutkainen ilmiö. Kuten olet itsekin huomannut mm. lasin kaltevuus vaikuttaa asiaan. Mitä enemmän lasi on kallistettu pystysuorasta, sitä enemmän se huurtuu. Samoin lasilla oleva lika ja pöly edesauttaa huurtumista, paitsi jos lika on suolakuraa joka puolestaan vähentää sitä.
Huurtuminen johtuu lasin jäähtymisestä sen säteillessä lämpöenergiaa avaruuteen, ja jäähtymisen seurauksena tapahtuvasta ilmankosteuden härmistymisestä lasin pintaan. Koska jäähtyminen perustuu lämmön siirtymiseen säteilemällä, vielä melkoisen kaukanakin olevat kohteet (rakennukset, puut, toiset autot yms.) vaikuttavat selvästi huurtumiseen.
Mitä sitten tulee huurteen poistoon raapalla, tarvittavan työn määrään vaikuttaa valtavasti minkälaista raappaa käyttää. Työtä helpottaa melkoisesti kun on sellainen raappa josta saa tukevan otteen ja särmä on kunnolla terävä.
Sitten on tietysti sekin mahdollisuus että työ vain sujuu miehesi raameilla vaivattoman näköisesti. ;)- yksmies
lasit ovat "umpijäässä" vain siltä puolelta autoa, jossa on vastassa aita tai seinä? Toisella puolella on kevyt huurre, mutta aidan puolelta joutuu kaapimaan oikeen kunnolla. Se ei voi olla vain sattumaa.
- yksmies
yksmies kirjoitti:
lasit ovat "umpijäässä" vain siltä puolelta autoa, jossa on vastassa aita tai seinä? Toisella puolella on kevyt huurre, mutta aidan puolelta joutuu kaapimaan oikeen kunnolla. Se ei voi olla vain sattumaa.
ja auringolla ei ole tilanteen kanssa mitään tekemistä
yksmies kirjoitti:
ja auringolla ei ole tilanteen kanssa mitään tekemistä
tuulesta... toisella puolella voi tuulla vähä enemmän kuin aidan puolella, eli auto on kuivempi tuulisemmalla puolella/ei jää kiinni?
- ,,,
yksmies kirjoitti:
lasit ovat "umpijäässä" vain siltä puolelta autoa, jossa on vastassa aita tai seinä? Toisella puolella on kevyt huurre, mutta aidan puolelta joutuu kaapimaan oikeen kunnolla. Se ei voi olla vain sattumaa.
Kaksi autoa. Toinen on ulkoilmassa ja toinen on katoksen alla. Mennään aamulla katsomaan autojen lasien huurtuminen, oikeiden olosuhteiden vallitessa, siis huurtumisen mahdollistavat olosuhteet.
--> Ulkoilmassa olleen auton lasit ovat huurussa.
Miksi näin? Säteilyn vaikutuksesta, auto menettää lämpöenergiaansa säteilemällä sen avaruuteen.
Toisin sanoen katoksen alla oleva auto ei jäähdy ulkoilmaa kylmemmäksi, esim -10 celsiusta.
Ulkoimassa oleva auto sen sijaan "näkee" yläpuolellaan -30 celsiusta olevan avaruuden.
Yllä oleva väittämä perustui siihen olettamukseen, että kirkas taivas säteilee lämpösäteilyä yhtä vähän kuin -30 celsiusta kappale.
Luonnontieteistä kiinnnostunut - yksmies
,,, kirjoitti:
Kaksi autoa. Toinen on ulkoilmassa ja toinen on katoksen alla. Mennään aamulla katsomaan autojen lasien huurtuminen, oikeiden olosuhteiden vallitessa, siis huurtumisen mahdollistavat olosuhteet.
--> Ulkoilmassa olleen auton lasit ovat huurussa.
Miksi näin? Säteilyn vaikutuksesta, auto menettää lämpöenergiaansa säteilemällä sen avaruuteen.
Toisin sanoen katoksen alla oleva auto ei jäähdy ulkoilmaa kylmemmäksi, esim -10 celsiusta.
Ulkoimassa oleva auto sen sijaan "näkee" yläpuolellaan -30 celsiusta olevan avaruuden.
Yllä oleva väittämä perustui siihen olettamukseen, että kirkas taivas säteilee lämpösäteilyä yhtä vähän kuin -30 celsiusta kappale.
Luonnontieteistä kiinnnostunutmun autolla se menee juuri päinvastoin. Se puoli joka "näkee" puolen metrin päässä olevan korkeahkon raollisen lauta-aidan, menee jäähän, ja toinen puoli joka näkee avaruuden menee vain kevyeen huuruun. Miksi se on näinpäin?
- Runeberg.
yksmies kirjoitti:
mun autolla se menee juuri päinvastoin. Se puoli joka "näkee" puolen metrin päässä olevan korkeahkon raollisen lauta-aidan, menee jäähän, ja toinen puoli joka näkee avaruuden menee vain kevyeen huuruun. Miksi se on näinpäin?
Avaruuden lämpösäteily?
- veikko
,,, kirjoitti:
Kaksi autoa. Toinen on ulkoilmassa ja toinen on katoksen alla. Mennään aamulla katsomaan autojen lasien huurtuminen, oikeiden olosuhteiden vallitessa, siis huurtumisen mahdollistavat olosuhteet.
--> Ulkoilmassa olleen auton lasit ovat huurussa.
Miksi näin? Säteilyn vaikutuksesta, auto menettää lämpöenergiaansa säteilemällä sen avaruuteen.
Toisin sanoen katoksen alla oleva auto ei jäähdy ulkoilmaa kylmemmäksi, esim -10 celsiusta.
Ulkoimassa oleva auto sen sijaan "näkee" yläpuolellaan -30 celsiusta olevan avaruuden.
Yllä oleva väittämä perustui siihen olettamukseen, että kirkas taivas säteilee lämpösäteilyä yhtä vähän kuin -30 celsiusta kappale.
Luonnontieteistä kiinnnostunutNiin katoksen alla olevan auton tuulilasin ja katoksen alla vallitsevan ilman välille ei synny sanottavaa lämpötila eroa.Kun taas taivasalla olevan
tuulilasin lämpötila laskee alemmaksi kuin sen yläpuolella oleva ilma ja näin ollen vesihöyry tiivistyy kylmemmän tuulilasin pintaan,näin olen sen
ymmärtännyt. - keemikko
yksmies kirjoitti:
lasit ovat "umpijäässä" vain siltä puolelta autoa, jossa on vastassa aita tai seinä? Toisella puolella on kevyt huurre, mutta aidan puolelta joutuu kaapimaan oikeen kunnolla. Se ei voi olla vain sattumaa.
Auton lasit jäätyvät juuri seinän puolelta pahemmin. Hmmm...merkillistä. Härmistyessähän energiaa vapautuu, lisäksi ilmavirrat vaikuttanevat asiaan. En kuitenkaan jaksa pohtia syitä sen enempää.
- keemikko
veikko kirjoitti:
Niin katoksen alla olevan auton tuulilasin ja katoksen alla vallitsevan ilman välille ei synny sanottavaa lämpötila eroa.Kun taas taivasalla olevan
tuulilasin lämpötila laskee alemmaksi kuin sen yläpuolella oleva ilma ja näin ollen vesihöyry tiivistyy kylmemmän tuulilasin pintaan,näin olen sen
ymmärtännyt.Katoksen peltikatto on aika tehokas kosteuden kerääjä. Tämän voi konkreettisesti havaita syksyisin, kun katoksesta melkein lorisee vettä maahan. Kyllä siellä katoksessa on ihan sama lämpötila kuin viiden metrin päässä siitä.
Jotta tuulilasin lämpötila olisi alempi kuin ulkoilman, pitäisi joko auton sisällä olla alempi lämpötila (mahdollista, jos ulkoilma lämpenee) tai tuulilasilta pitäisi haihtua vettä. - simo
keemikko kirjoitti:
Auton lasit jäätyvät juuri seinän puolelta pahemmin. Hmmm...merkillistä. Härmistyessähän energiaa vapautuu, lisäksi ilmavirrat vaikuttanevat asiaan. En kuitenkaan jaksa pohtia syitä sen enempää.
Selittäkää miksi plus 3.5 C asteen lämpötilassa
olevan auton huurtunut, märkä tuulilasi jäätyy auton moottorin käynnistämisen jälkeen aamuhämärässä (kun auton kori alkaa värähdellä). Siis yöllä ulkolämpötila ei ole käynyt nollassa, joten älä yritä selittää tuulilasin lämpötilan olevan nollassa tai nollan alapuolella.
Onko kysymys vesimolekyylien lämpötilasta joka on aamulla lämpötilan kohottua hieman korkeampi kuin alla olevan tuulilasin lämpötila, jolloin
vesimolelkyylien alettua liikkua vilkkaammin massiivinen tuulilasi lämmetessään imaisee äärimmäisen ohuesta vesikerroksesta energiaa enemmän kuin lämpötasapaino edellyttää ?
Kerrottu ilmiö on todellinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t235088Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo623012Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel122900HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat1432821Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi181597Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k861570Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6962271506Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N4091221- 681110
Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei213976