Auton akun räjähdysvaara

Kekkonen

Apuvirralla käynnistäessä on suositeltavaa kytkeä johdin ensin virtaa antavan auton plusnapaan ja johtimen toinen pää tyhjän akun plusnapaan. Tämän jälkeen toinen johdin virtaa antavan miinusnapaan ja tämän johtimen toinen pää virtaa tarvitsevan auton runkoon mahdollisimman kauas tyhjästä akusta.

Muodostuuko vetyä vain miinusnavan puolella vai mistä moinen? Kuinka todennäköistä on, että vetyä muodostuu niin paljon että se räjähtäisi kipinästä? Uskaltaako akkua ladata sisällä?

9

4872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keemikko

      Valokaari eli kipinä syntyy, jos on syntyäkseen, juuri silloin kun se miinuspiuha kytketään. Siksi ei mielellään akkuun, vaikka usein niin tehdäänkin. Ja kyllä sitä vetyä saattaa olla tarpeeksi räjähdykseen, siksi ne ohjeet on olemassa. Varmaan netistä löytyy juttuja räjähtäneistä akuista, jos kiinnostaa. Ladattaessahan johdot kytketään ensin, sitten vasta virta laturiin. Räjähdysvaara on huomattavasti pienempi, koska kipinää ei synny. Pieni riski on olemassa silti, siksi laturien ohjeissa muistaakseni varoitetaan käyttämästä laturia asuintiloissa tms. Eikös kännykän akkukin ole joskus räjähtänyt?

    • esox_lucius

      Tämä on klassinen kysymys sekä peruskemian että -fysiikan kurssien lopputenteissä.

      Akkuhappo on yhtä kuin rikkihappo, mikäli akussa on nestevajausta sinne lisätään yleensä tislattua vettä.

      Anodilla tapahtuu reaktio:
      Pb HSO4 -> PbSO4 H 2e-
      Katodilla tapahtuu reaktio:
      PbO2 HSO4 3H 2e- -> PbSO4 2H2O

      Yhteensä tapahtuu:
      Pb(s) PbO2(s) 2H (aq) 2HSO4(aq) ->
      2PbSO4(s) 2H2O(l)

      Rikkihappoa kuluu kun akkua käytetään (tilalle tulee vettä), ja taas toisinpäin kun akkua ladataan.

      Katodilla syntyy ladattaessa vetyä. Ladattaessa akkua vettä kuluu elektrolyysin seurauksena ja tämän vuoksi sitä pitää välillä lisätä akkuun.

      Vety-ilma-seos on räjähtävää laatua ja suljetussa tilassa tällainen tilanne voi olla vaarallinen. Tämän vuoksi tila, jossa akkua ladataan, tulee olla tuuletettu.

      Yllä oleva pätee ainakin vanhoihin lyijyakkuihin (kemia ei mihinkään ole muuttunut), uusissa akuissa käytetetään lyijy-kadmium-elektrodeja, jotka estävät veden elektrolysoitumisen (näin ollen akusta voidaan tehdä täysin tiivis).

    • En ole vielä tähän mennessä onnistunut kipinöimättä kytkemään apuvirta kaapeleita. Akkulaturin saa yleensä kipinöimättä kytkettyä.
      Joskus kipinöinyt rajustikin kun kaivurista annoin apuvirtaa kuorma-autoon, ja en huomannut pimeässä että akkujen yhdyskaapeli kulki ei niin järellisesti, jolloin laitoin apuvirta kaapelit yhdysjohdon eripäihin, tuli suora oikosulku, (kirkasta oli)

      Oikeasti on suuri vaara että akku räjähtää, Yhdessä firmassa rupesivat paloautoa hitsaamaan, irrottivat akunkenkää, kun räjähti. Osuiko avain runkoon että kipinöi, vai oliko jotain laitteita vielä päällä autossa, jotta iski kipinän kenkää irrotettaessa. Akku hajosi totaalisesti, haulikon äänen säestyksellä..

      Harvoin niitä sattuu, mutta kun sattuu pahaa jälkeä (silmille), sinkoavista kappaleista ja akku haposta.

      • HJH

        Minä olen räjäyttänyt trukin akun apuvirtakäynnistimellä. Paljon ei kipinöintiä tarvittu, kun vettä alkoi synytmään. Vaatteet menivät pilalle, vaikka huuhtelin ne heti. Ei muuta. Menin heti suihkuun ja kotoa tuotiin minulle uudet vaatteet.


    • minätässä

      kytkemisjärjestyksellä ei ole kemian kanssa suurtakaan tekemistä.
      Se, että ensin kytketään plussa, johtuu siitä, että miinus on maissa useimmissa autoissa. Jos ensin kytkettäisiin miinus runkoon, niin plussapiuhan oikosulkeminen miinukseen on erittäin helppoa: pudotat vain liittimen ja se osuu runkoon, niin poks, jos liittimessä sattuu olemaan jännite. Jos sensijaan ensin kytket plussan, niin on aika epätodennäköistä, että osut akun plussanapaan, kun pudotat miinusliittimen.

    • Topias

      Kuvaamallasi järjestelyllä on tarkoitus vain ja ainoastaan estää kipinöinti [kumpaisenkaan] akun lähellä. Ei ole merkitystä sillä, muodostuuko kaasuja enemmän toisen tai toisen navan läheisyydessä.

      Akussa tapahtuu veden elektrolyysiä, jossa muodostuu vetyä ja happea; nämä muodostavat herkästi räjähtävän seoksen.

      Kun akku räjähtää, se ei muuten ole mikään nallipyssyn pamaus, vaan muistuttaa enemmänkin suurikaliiperisen kiväärin laukausta lähietäisyydellä! Sirpaleita lentää ja happoa roiskuu; suojalasit ovat enemmän kuin tarpeen akkuja käsiteltäessä!

      Kuva räjähtäneestä akusta:
      http://www.rayvaughan.com/battery_safety.htm

      • Kekkonen

        Asia selkis ja täytyypi vältellä sisätiloissa lataamista.

        Voisi kuvitella että parhaat pamahdukset saisi kun lataisi akkua jossain suht tiiviissä kaapissa, joka pikkuhiljaa täyttyisi vedyllä. Ei puutu muuta kuin se kipinä.

        Ilmeisesti pelkkä akun sisällä ollut vety oli saanut akun tuohon kuntoon kun edellisen kirjoittajan linkissä. Voi vain kuvitella kun se kaapillinen vetyä alkaisi reagoimaan :>


      • Akussa on kuusi kennoa joissa on plussia ja miinuksia. Yhtä paljon tulee vetyä kummastakin päästä akkua koska jokainen tulppa (kenno) on oma yksikkönsä. Ei ole miinus tulppia ja plus tulppia(korkkia).
        Käytännössä vanhemmassa akussa joku kenno tuottaa vähempi vetyä kuin toiset mutta sillä ei ole merkitystä.


    • lukee lehtiä

      aamulehes oli et jonku pasin akku oli räjähtäny kun oli otettu käynistykseen apuvirtaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe