Ihmeellinen temppu!

juuso

Osaisiko joku kertoa mihin tämä temppu perustuu. Se tapahtuu näin: Aluksi yksi ihminen istuu tuolilla normaalisti ja neljä miestä yrittää nostaa kaveria pelkillä etusormilla. Kaksi miestä nostaa polvitaipeista ja toiset kaksi kainaloista. Siis kahdella kädellä, pelkillä etusormmilla. Arvatahan saattaa, että ei nouse. No sen jälkeen, jokainen laittaa yksitellen kämmenen, nostettavan pään päälle. Aluksi kaikki laittaa vasemmän käden pään päälle, päällekkäin järjestyksessä ja sen jälkeen oikean käden, kuitenkin niin, että kädet eivät kosketa yhteen, missään vaiheessa. Sen jälkeen, kämmenet otetaan pois käden päältä, järjestyksessä. Eli viimeksi oikean käden laittanut ottaa käden pois ja niin edelleen. Sen jälkeen kaikki nostavat saman lailla sormilla kaveria, joka istuu tuolilla ja hupsista, sehän nousee yli puoli metriä korkealle ja vieläpä kevyesti. Työmaalla kokeiltiin nostaa yli 130kg äijää ja helposti nousi. Kertokaa joku, mikä tämä temppu on??

44

14323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      sieniä syömällä tapahtuu monenlaista muutakin jännää.

    • Junnu

      mielessään Jumalan apua?

    • Olen nähnyt tuon tempun suunnilleen noin kuvattuna joskus 25v sitten, mutta silloin nostettava henkilö, nuori nainen, oli tuskin 60kg. Jäin siihen käsitykseen, että aluksi nostajilla oli uskonpuutetta ja sitten käsien latominen oli psyykkausta. 15kg sormenselällä ei kuullosta yhtään mahdottomalta. 30kg on jo hieman rankempaa. Haluaisin nähdä videoklipin, jossa hennot nostajat kohottavat 130kg:sen körilään.

      • uri kelleri

        Siis voi per....
        Ei muuten tartte syödä sieniä eikä rukoilla ja homma onnistuu.
        Nostavissa käsissä kämmenet on ylöspäin, nosto siis tapahtuu sormien ojentajien avulla!

        Voisko joku ny selittää tämän asian?
        Olin itte "uhrina" ja painan 100 kg ja nostajina oli myös naisia ja myös kokeilin itse nostaa.
        Homma ei onistu millään, niinku kuvitella saattaa, ilman käsien laittoa pään päälle.

        Kuulostaa ihan ylivainio touhulta mutta niin se vaan toimii.

        Niin, selittäkääpä tämä. ja äkkiä ennenku menee hermot.


      • uri kelleri kirjoitti:

        Siis voi per....
        Ei muuten tartte syödä sieniä eikä rukoilla ja homma onnistuu.
        Nostavissa käsissä kämmenet on ylöspäin, nosto siis tapahtuu sormien ojentajien avulla!

        Voisko joku ny selittää tämän asian?
        Olin itte "uhrina" ja painan 100 kg ja nostajina oli myös naisia ja myös kokeilin itse nostaa.
        Homma ei onistu millään, niinku kuvitella saattaa, ilman käsien laittoa pään päälle.

        Kuulostaa ihan ylivainio touhulta mutta niin se vaan toimii.

        Niin, selittäkääpä tämä. ja äkkiä ennenku menee hermot.

        Ihan mielelläni kokeilisin. Ottasin kuvausvälineen ja vaa'an mukaan.


      • uri kelleri
        Yusa kirjoitti:

        Ihan mielelläni kokeilisin. Ottasin kuvausvälineen ja vaa'an mukaan.

        Ei tartte kun 5 henkilöä, neljä nostaa yhtä.
        Itse asiassa kokeiltiin kolmella nostajalla ja toimii niinkin. Kuvaa vaikka omaa naamaas kun ensimmäisen kerran nouset ilmaan.


    • tosiaankin!

      Olen itse ollut nostamassa ja nostettavana. Kyllä se vaan toimii. Eikä siinä tarvii edes voimia. Pelkkä kosketus riittää. Kyllä mä tuohon uskon, kun olen suomalainen ja nähnyt ja kokenut sen. Tosiaan ihme juttu.

      • palstan

        asiantuntijat ovat aivan väärää joukkoa vastaamaan
        tähän kysymykseen, laita juttu paranormaaleihin
        ilmiöihin johonkin sopivaan trealhidiin, ja uskoisin sieltä jöytyvän apua.


      • on nostettu samalla "menetelmällä".
        Itse ja kaikki osanottajat olivat muuten ihan selvin päin:)
        Minullekaan ei salaisuutta paljastettu - minut nostettiin tuolilla kahden henkilön "voimin", joista toinen (silloinen työkaverini) toimi toisen (asiaan vihkiytyneen - ex-kihlattuni) esimerkin mukaan.

        Pikkuisen kauhistutti:)


      • uri kelleri
        palstan kirjoitti:

        asiantuntijat ovat aivan väärää joukkoa vastaamaan
        tähän kysymykseen, laita juttu paranormaaleihin
        ilmiöihin johonkin sopivaan trealhidiin, ja uskoisin sieltä jöytyvän apua.

        vai uskotko kenties paranormaaleihin ilmiöihin?


      • vaan tämän
        uri kelleri kirjoitti:

        vai uskotko kenties paranormaaleihin ilmiöihin?

        palstan lukijat pitävät temppua huuhaa
        feikkinä.(mitä se voi tietenkin ollakin)


      • uri kelleri
        vaan tämän kirjoitti:

        palstan lukijat pitävät temppua huuhaa
        feikkinä.(mitä se voi tietenkin ollakin)

        eihän tässä olla ketään mihinkään käännyttämässä, mutta elämänkatsomukseen katsomatta, kaikki jotka tätä kokeilevat, tuntuvat vain jostain syystä nousevan.
        Itse haluaisin kovasti löytää tähän ilmiöön selityksen.

        Voit olla varma, että itse kuten kaikki muutkin ovat pitäneet tätä juttua ihan hulluna, miltä se todella kuulostaakin. Ei kuitenkaan ole suuri vaiva kokeilla tätä, tarvitaan vain 5 ihmistä. On ymmärrettävästi vähän vaikea ehdottaa tätä kenellekään puolitutulle, hullunahan ne pitäisivät.


    • saivat

      sen tyypin päästä kännykän jäännös säteily energiaa. E=MC2

    • tietoa lisää

      Kaipaisin asiaa kokeilleilta lisää kommentteja, kait tuollainen temppu mikäli se onnistuu aiheuttaa enempi keskustelua.
      Siis jos oot kokeillut temppua, laitas siitä pieni kertomus vai onkos tää sittenkin humpuukia.

    • Selväjärkinen ja raitis

      Kokeilimme samaa kansakoulun 4. luokalla 60-luvulla koulun vessassa. Nostettava istui vessan pytyllä ja meitä oli neljä nostajaa. Itse olin nostajana ja suhtauduin juttuun hyvin skeptisesti mutta hämmästyksekseni poika nousi kevyesti yhden sormen voimalla. Kuljetimme häntä jonkin matkaa mutta kun hän alkoi nauraa tippui hän alas.

      Olen yrittänyt samaa monesti aikuisena ystävieni kanssa onnistumatta.

      Itse en usko mihinkään "huuhaa"-juttuihin enkä mihinkään paranormaaliin mutta tuo kokemus on jäänyt mieleeni "kummittelemaan"

      • Kylhä vaan

        Kokeiltu on, ja toimii. Ihan hauska temppu tms. mikä onkaa. Kiinnostais saada lisää tommosia temppuja, jos jollai linkkiä ni heittäkää.


      • on,
        Kylhä vaan kirjoitti:

        Kokeiltu on, ja toimii. Ihan hauska temppu tms. mikä onkaa. Kiinnostais saada lisää tommosia temppuja, jos jollai linkkiä ni heittäkää.

        Energian kanavointia..


      • Kaaleppi
        on, kirjoitti:

        Energian kanavointia..

        Temppu on todellinen mutta ei yliluonnollinen ja minä olen tehnyt sen useita kertoja ja uskon että se perustuu aivojen ja lihasten jonkinlaiseen hämäämiseen itsesuggestion avulla. Yleensä kun suoritetaan eka nostoa niin nostettava on veltompi ja käsien päälle pano saa kaverin jotenkin jäykistymään ja jäykkä ihminen nousee kevyesti ja ja lepää sormien päällä kevyesti kun taas vetelää ihmistä ei saa nousemaan mihinkään. Eka nostossa myös usein kaikki eivät nosta yhtäaikaa mikä on välttämätöntä tempun onnistumisen kannalta ja toteaisin vielä että vaikka nostajilla on pelkät etusormet kainaloissa ja polvitaipeissa niin nyrkissä olevat kädet tukevat etusormia ja aina kun ihminen nostaa jotain se teettää varsinaisen nostotyön käsien ja selän lihaksilla vaikka ihminen uskoo nostavansa pelkillä etusormilla silloin aivoja on onnistuttu hämäämään ja se on ihmeellinen tunne kun iso kaveri nousee kuin tyhjää vaan vaikka eka kerralla ei hievahtanutkaan. Suosittelen kaikille tekemään tempun ja kannattaa valita nostettavaksi vähintään satakiloinen kaveri koska pieni kaveri nousee ilman mitään temppuja lisäksi kannattaa tahdistaa nosto jo eka kerralla jotta kaikki nostavat yhtäaikaa jo silloin ettei tarvitse syytä epäonnistuneeseen nostoon hakea eriaikaisesta nostosta ja jos kaikesta huolimatta ette saa kaveria ylös pyytäkää mukaan nostajaksi sellaista joka on tempun tehnyt koska ilmeisesti ette osaa tehdä temppua jos ette saa kaveria ylös ja muistakaa yli sata kiloinenkin nousee ylös kevyesti eli jos nosto on raskas silloinkaan ette osaa tehdä temppua oikein.


    • Etusormilla

      Eikös olekin ihmeellistä? Joogalento on myös tosi hauskaa -kannattaa kokeilla.

    • Tätä 'juttua' on kokeiltava ihan käytännössä. Käsiin ja psyykeen voi kyllä asteittain ladata energiaa.

      • hhhhhhhhhhhh

        Minulla myös kokemusta tästä yli 40 vuoden takaa, 60-luvulla.


      • raskaasti

        nousevan toi raskaampi kaveri (tuskin 110 kiloinen?).
        vaikuttaa tekniseltä taitolajilta pikemminkin kuin paranormaalilta..


      • derwerder
        raskaasti kirjoitti:

        nousevan toi raskaampi kaveri (tuskin 110 kiloinen?).
        vaikuttaa tekniseltä taitolajilta pikemminkin kuin paranormaalilta..

        nostohan tapahtuu pää asiassa jalka ja selkälihaksilla, sormet vain tukevat nostettavan painoa kun tamä vielä jännittää kroppansa niin paino tasaantuu jokasel samoin, kun vaan nostaa yhtaikaa................se siitä ihmeelisestä


      • sassadfrfrfd

        nostohan tapahtuu pää asiassa jalka ja selkälihaksilla, sormet vain tukevat nostettavan painoa kun tamä vielä jännittää kroppansa niin paino tasaantuu jokasel samoin, kun vaan nostaa yhtaikaa................se siitä ihmeelisestä


    • hjjn

      Temppuun ei liity mitään yliluonnolista tai magiaa. Tää on wanha ja suosittu ns. "biletemppu" mikä toimii etenkin tunnelmankeventäjänä nousuhumalassa.

      Onhan tätä useasti kaveriporukassa tehty ja tosiaan sillä ekalla kerralla se nosto tuntuu helvetin raskaalta, sattuu sormiin, painavammat kaverit ei edes nouse ja kevyet vaivoin/väkisin ähkimällä sen 10cm penkistä ilmaan. Sillä laittaako oikean vai vasemman käden ensin ei ole mitään merkitystä, samoin kuin ei sillä kauanko niitä käsiä siinä istuvan henkilön pään päällä pidetään. Toimii toki paremmin jos niitä pitää sen minuutin (selitys tähän alempana).

      Skeptikot on keksineet miljoonia teorioita miten tää temppu toimii. Eräs suosituimmista teorioista on psyykkinen, eli väitetään että ekalla kerralla ei "uskottu" omaan tekemiseen ja toisella kerralla kaikki tahtomattakin alitajunnassa on psyykanneet itsensä nostoon. Lisäksi väitetään että ensimmäisen yrityksen jälkee ihmiset oppii "ajastamaan" nostoyrityksensä yhdenmukaisemmaksi mikä helpottaisi huomattavasti nostoa. Yksi hauska selitys on se että kun kädet kasataan pään päälle, niin nostajat samalla huomaamattaan liikkuvat askeleen tai pari lähemmäs istuvaa kaveria ylettääkseen laittamaan kädet päällekkäin - ja ollessaan lähempänä istujaa toisessa yrityksessä suoritus muuttuisi kevyemmäksi.

      Todellisuudessa kaikki edellimainitutkin teoriat/selitykset saattavat olla osa totuttaa, mutta niiden merkitys tempun toteutemisessa on marginaalisen olematon.

      Todellinen ja tärkein selitys tempun toimivuudella on puhtaasti fyysinen. Kun kädet nostetaan henkilön pään päälle, alkaa nostajien ylhäällä olevien käsivarsien veri virtamaan kohti etuolkapäiden lihaksia jolloin tämä noston kannalta olennaisin lihas supistuu voimakkaammin ja keventää huomattavasti nostoa.

      • Kupion

        En tiedä oli koko kirjotus vitsi, mutta huomatkaahan nyt, että tuossa videossa kamerasta kauempana olevat pojat eivät pelkillä sormilla nosta vaan koko voimallaan. Yksinkertaista.


    • leptor ave

      kaverit ei istuisi tuossa tuolilla ennen ku aletaan kuvaamaan, niin temppu ei onnistuisi. IStujan selän takana on kantokahvat. Katsokaa nyt videosta, kuinka takana olevat nostajat muuttavatkin sormiotteen otteeksi jossa kiskovat molemmilla käsillä voimiensa takaa istujaa ylös.

      Tämä tällä selvä.

      • PeZzi84

        noi pojat eivät tota nyt ihan oikein tehneet.. olisivat ensin yrittäneet nostaa sormilla (ilmeisesti ei olis onnistunut ainakaan niin helposti) ja seuraavaksi laittaneet kädet päänpäälle ja nostaneet.. olis huomannut sen eron kuinka paljon kevyempi se on!!! olen ite tehnyt tempun kymmeniä kertoja, armeissa tästä tempusta tuli hetkeksi villityskin!!! ja kyllähän se toimii..ei siinä mitään taikuutta ole,mut selitys tähänkin varmaan jostain löytynee!!!


      • Hauska temppu
        PeZzi84 kirjoitti:

        noi pojat eivät tota nyt ihan oikein tehneet.. olisivat ensin yrittäneet nostaa sormilla (ilmeisesti ei olis onnistunut ainakaan niin helposti) ja seuraavaksi laittaneet kädet päänpäälle ja nostaneet.. olis huomannut sen eron kuinka paljon kevyempi se on!!! olen ite tehnyt tempun kymmeniä kertoja, armeissa tästä tempusta tuli hetkeksi villityskin!!! ja kyllähän se toimii..ei siinä mitään taikuutta ole,mut selitys tähänkin varmaan jostain löytynee!!!

        Tämä temppu on tullut kokeiltua myös niin, että nostettava seisoo. Eli kaksi ihmistä nostaa sormilla kainalosta samalla tavalla kuin tuossa alkuperäisessä tempussa. En tiedä mihin perustuu mutta toimii.


      • joujojojou

        Meillä ainaki kavereiden kesken onnistu nostamaan sormilla 50 kilonen henkilö : D


    • ihmenorsu

      oon itte kokeellu tuota temppua eikä siihen tartte muita lihaksia kuin käsiä. minutkin on nostanut ilmaan kevyesti 4 ala-astelaista tyttöä ja painan noin 70kg. elikkä lihaksien suuruudella ei ole paljon väliä, eikä sillä käyttääkö nostamisessa jalkoja ja selkää vai ei.

    • Masa.

      Voit yksinkin testata asiaa siten että seisot sivuttain oikea käsi suorana alaspäin kämmenselkä seinää vasten ja jännität kättäsi seinää päin kuin yrittäisit työntää seinää loitommaksi kämmenselällä muutaman minuutin. Tämän jälkeen kätesi tuntuu kuin se kevyesti ja itsestään nousisi ylös.

    • Ei oo vaikeeta

      Nostihan paroni von Müchousenkin itsensä suosta tarttumalla kädellään takin kauluksesta ja riuhtaisemalla ylös!

    • JUJAJJAJAO

      Onnistuu : D mutta me ei tartettu tehä sitäkäsi juttuu xd

    • ihmetyksissäni

      Eilen illalla olin nostamassa ja nostettnava . En ikipäivänä olisi uskonut moiseen, no vieläkin olen ihan ihmeissäni.

    • ymmällä

      Tämä sitten tehtiin eilisessä Vain elämää-jaksossa. Merkillistä!

    • ItsHovering

      No toihan on jo vanha vitsi, ja ilmeisesti jo selvitetty täällä (en jaksanu lukea koko ketjua. Jos ei: Niin täl foorumilla ei o mitään toivoakaan tieteissä?! :D :/ )
      Mut törmäsin tos yks päivä tällaseen kuvaan, ja mun mielestä tää oli ihan hauska ihmeteltävä (ainakin kunnes tuli se ahaa-elämys).

      http://i.imgur.com/4sDzS8S.jpg

      • Ämpärien_tasapaino

        Kuvaa katsoessahan näkee heti että ämpärit painavat vesilasteineen enemmän kuin niiden kunkin vastapainona roikkuva neljäsosa pöydästä, joten ämpärit painautuvat pöytää vasten yhtä suurella voimalla joka kulmasta joten pöytä ei pääse nousemaan ylöspäin.


      • MutNiinhänSeOnJuu

        Nojuu.

        Paitti et: Kunkin ämpärin vastapainona toimii koko pöydän paino niitten 3 muun ämpärin yhteenlaskettu paino. Miinus sen tarkasteltavan ämpärin oma paino. Jos mä tän ny sit oikein pähkäilin? :D :/ Sama toki jokaselle ämpärille myös erikseen. Ja koska täs nyt alettiin pilkkua nus...viilaamaan, niin: Kyllä pöytä pääsee nousemaan, jos kädellä vähän autat! :P


      • Ämpärien_tasapaino

        Ei kädellä auttaminen edes kuulu tähän, kuvassa ei näy kättä. Tasapainoon se homman toimivuus perustuu, koko systeemin tasapainoon ja ämpärien yhdessä muodostamaan pöytää suurempaan painoon.


      • PilkinNus...Viilausta

        Kuuluu se tähän: "... joten pöytä ei pääse nousemaan ylöspäin."

        Pääsee se.


      • Ämpärien_tasapaino

        Ei se pääse nousemaan ylöspäin koska se on tasapainossa eikä tasapainoa horjuteta nostamalla kädellä koska silloin kuva olisi erilainen eikä ilmiö toimisi, olet typerä.


    • schwarzenegger

      Tasapaino on se oikea vastaus itse temppuunkin.
      Nostat yllättävän helposti taakan täydessä tasapainossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe