Näin.
Kun en paljoa uskonnooista tiedä, haluaisin kuitenkin esittää kysymyksen (jos joku lestadiolainen/luterilainen/muuten vain tietävä valottaisi minua).
Eli kysymys mitä eroja luterilaisuuteen lesdatiolaisuudesta löytyy? Käsittääkseni lesdatiolaisuus on kuitenkin monin kerroin ''tiukempi'' kuin luterilaisuus.s
Eroa luterilaisuuteen?
19
1427
Vastaukset
- arvio vuosien varrelta
Mitään selvää lestadiolaista oppia ei ole.
Opin muuttumattomuuden kokemusperäinen tietokaan ei tunnetusti riitä kahtakymmentä vuotta kauemmas.
Lestadiolaisuus on pietismiä, kasteoppi on lähinnä helluntailaista uudestikastaminen poislukien. Jotkut opettajista painottavat Lutherin opetuksia.Saahan sitä mollata ja haukkua omaan korvasyyhyyn jos haluaa
Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Monasti on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.- totta se on
weha kirjoitti:
Saahan sitä mollata ja haukkua omaan korvasyyhyyn jos haluaa
Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Monasti on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.Saahan sitä käkenä olla, jos ei muuta osaa.
Lestadiolainen opetus on sakramenttiasiassa hiukan omilla linjoillaan.
Kasteen pätevyyshän ei riipu kastettavan uskosta. Lupaus on aina voimassa, uskotaan siihen tai ei. Usko on tarttumista lupaukseen. totta se on kirjoitti:
Saahan sitä käkenä olla, jos ei muuta osaa.
Lestadiolainen opetus on sakramenttiasiassa hiukan omilla linjoillaan.
Kasteen pätevyyshän ei riipu kastettavan uskosta. Lupaus on aina voimassa, uskotaan siihen tai ei. Usko on tarttumista lupaukseen.noin opetammekin, kuin kerrot.
Kyllä piispat, ovat oikein sanoneet siitäkin, että oppimme sopii tunnustuskirjoihin. Näin voin myös yhtyä seuraavaan kohtaan kasteesta:
"Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).
Tunnustuskirjoistamme löytyy kolmenlainen oppi kasteesta, josta myös ns. luterilaiset eri ryhmittymät kiistelevät.
- Lasse-setä
Tuntuisi siltä, että suurimmat erot johtuvat syntytilanteesta ja ympäristöstä.
Lestadiolaisuus on eräänlaista luterilaisuutta, jos sitä oikeasti tunnustuskirjojen ulkopuolella on.
Luther työskenteli aikan, jolloin uskonnollisuuden hengestä ja orjuuttavista säännöistä ei ollut pulaa. Lestadiuksen aika oli hyvin erilaista. Siksi mielestäni sanastot ja painotukset poikkeavat melko paljon toisistaan.- on monimutkaisempi
Ei Lasse-sedän tarvitse epäillä luterilaisten uskon todellisuutta.
Lestadiolaisuus on pietistinen herätysliike, joka toimii luterilaisen kirkon sisällä.
Uskonpuhdistuksen ajan katolisen kirkon säännöstöllä on aivan selvä vastaavuutensa eräissä lestadiolaisissa ryhmissä. on monimutkaisempi kirjoitti:
Ei Lasse-sedän tarvitse epäillä luterilaisten uskon todellisuutta.
Lestadiolaisuus on pietistinen herätysliike, joka toimii luterilaisen kirkon sisällä.
Uskonpuhdistuksen ajan katolisen kirkon säännöstöllä on aivan selvä vastaavuutensa eräissä lestadiolaisissa ryhmissä.Mitä tarkoitat pietismillä?
Tiedän, että opetamme, että uskoontulkin, että mielenmuutoskin ja kristityn vaellus, ovat yksinomaan Jumalan aikaansaamaan vaikutusta ja voimaa Fil.2:13. "Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa.
14. Tehkää kaikki nurisematta ja empimättä,
15. jotta olisitte moitteettomia ja puhtaita, nuhteettomia Jumalan lapsia tämän kieroutuneen ja turmeltuneen sukukunnan keskellä. Te loistatte siinä kuin tähdet taivaalla"
Mitä siis tarkoitat Pietismillä? Vai valehteletko? Näin arvelen olevan asianlaidan.- luterilainen lukija
weha kirjoitti:
Mitä tarkoitat pietismillä?
Tiedän, että opetamme, että uskoontulkin, että mielenmuutoskin ja kristityn vaellus, ovat yksinomaan Jumalan aikaansaamaan vaikutusta ja voimaa Fil.2:13. "Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa.
14. Tehkää kaikki nurisematta ja empimättä,
15. jotta olisitte moitteettomia ja puhtaita, nuhteettomia Jumalan lapsia tämän kieroutuneen ja turmeltuneen sukukunnan keskellä. Te loistatte siinä kuin tähdet taivaalla"
Mitä siis tarkoitat Pietismillä? Vai valehteletko? Näin arvelen olevan asianlaidan.Onko asiasta tietämättömän silti sanottava muita valehtelijaksi?
Mitä yleensä tiedät, jos et tiedä pietismistä mitään? luterilainen lukija kirjoitti:
Onko asiasta tietämättömän silti sanottava muita valehtelijaksi?
Mitä yleensä tiedät, jos et tiedä pietismistä mitään?Opetamme, että uskoontulo, että myöskin sen seurauksena hyvät teot ovat yksin Jumalan vaikuttamaa. Kerro missä opetamme pietismiä?
- Tomi H.
weha kirjoitti:
Opetamme, että uskoontulo, että myöskin sen seurauksena hyvät teot ovat yksin Jumalan vaikuttamaa. Kerro missä opetamme pietismiä?
Laestadius Hulluinhuonelaisessa: " Mutta kertokaapa minulle, missä kohtaa Spener ( Filip Jacob Spener; pietismin perustaja )on erehtynyt opetuksissaan?
- Sivullisen huomautus
Tomi H. kirjoitti:
Laestadius Hulluinhuonelaisessa: " Mutta kertokaapa minulle, missä kohtaa Spener ( Filip Jacob Spener; pietismin perustaja )on erehtynyt opetuksissaan?
Laestadiuksen kirjoja tutkimalla ei pääse käsitykseen pietismistä eikä luterilaisuudesta.
Laajemmalta pitäisi tutkia.
Eihän Laestadius sinänsä sano mitään Speneristäkään muutamaa lausetta lukuunottamatta. Hän on vain tarttunut Spenerin joihinkin opetuksen kohtiin.
Laestadius oli herätyssaarnaaja, kaikki pyörii sen ympärillä.¨
Olisiko Tom H. halukas pitämään babtisteja kristittynä veljenään, metodisteja ym., joilla ei ole tänään mitään hengen yhteyttä vanhimpien kanssa.
Ei Laesadius silti hyväksynyt kirkosta eroamista, kuten babtistien mukaan lähteneet tai jyrkät pietistit eli lukijat tekivät.
- siinä se ero
Lestadiolaiset tuomitsevat helvettiin kaikki muut uskovaiset. He pitävät itseään ainoana oikeana taivaaseen menijänä. Kaikki muut joutuvat heidän katsantokannan mukaan helvettiin.
Lisäksi heidän uskonsa on niin heikko, että he tarvitsevat jonkun toisen lestadiolaisen välittäjämieheksi syntejä antamaan anteeksi, koska oma usko ei riitä niiitä uskomaan anteeksi ja pyytämään anteeksi Jeesukselta.
Luterilaisessa uskossa jokainen voi itse pyytää syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen tähden ja saada anteeksi ottamalla vastaan uskon lahja ja Jumalan armo.
Jos jäisit yksin maapallolle ja muut kuolisivat, olisi lestadiolaisena vaikeaa päästä taivaaseen, kun ei olisi enää kaveria antamassa niitä syntejä anteeksi.
Luterilaisena sen sijaan, vaikka jäisit yksin maailmaan ja muut kuolisivat, voisit vielä itse rukoilla syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.- dsss
Entäpä säännöt ym.?
syytä palata Raamattuun?
Siellä on Pyhän Hengn virka, joka uudestisynnyttää ihmisen. Sensijaan uudestisyntymistä ei saa aikaan pelkkä sana.
Siksipä Jeesus omilleen tämän vallan antoi, antaa syntejä anteeksi: Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
20. Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.
21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
Oliko tämä jotain pilaa, kun pyhän Hengen papeilla on valta antaa syntejä anteeksi?
"Se" siirtyy uskosta uskoon (Room.1:17). Tämä valta on siis kaikilla, joilla on elävä usko ja se ei ole edes nimestä kiinni.
On eriasia siten synergismissä tulla uskoon yms.
Tällöinhän ei seurakuntaa ja muita Jumalan lapsia silleen tarvitsekkaan...mielikuvituskot ovat taas sellaisia, joissa omalla järjellä tehdään uskonto omaan korvasyyhyyn.- khalisnikov
Paraskin asiantuntija, ota selvää ennen kuin esität mitään kommentteja. Paljastit todellisen tietämättömyytesi.
- "Utsi"
khalisnikov kirjoitti:
Paraskin asiantuntija, ota selvää ennen kuin esität mitään kommentteja. Paljastit todellisen tietämättömyytesi.
K-a-l-a-s-h-n-i-k-o-v, Tampereen "khalisnikov", joten: Huh huijaa hurlumpsis.
"Paraskin asiantuntija, ota selvää ennen kuin esität mitään kommentteja. Paljastit todellisen tietämättömyytesi."
Tuo oma nilkka kun on NIIIIIIN lähellä ja arka! ;) - Kaksi lahden el-nuorta
seuroihimme ottamaan selvää asioiden oikeasta kannasta.
Näillä palstoilla on huomattavan usein väärinkäsityksiä aiheuttavia kirjoituksia ja toivomme että kirjoittajat varmistaisivat tekstiensä todenperäisyyden ennen kuin julkaisevat ne.
- Masa
On olemassa yksi mielenkiintoinen ero, jota eivät tiedosta edes kaikki lestadiolaiset, nimittäin Lut-
herin ja Laestadiuksen saarnojen ja myös siitä seuraten oppien välillä.
Kun Luther saarnasi siitä, MITÄ JUMALA TEKI JA TEKEE, saarnasi Laestadius siitä, MITÄ IHMINEN TEKEE. Siitähän päädytään aivan eri pelastusoppiin.
Lutherin opin mukaan: "Jumala tekee kaiken ja ihminen on vain saajan puolella:"
Laestadiuksen opin mukaan ihmisen on osallistuttava omaan pelastukseensa. Laestadiuksen mukaan Jumala ei yksin itse pysty siihen.
Entisenä esikoislestadiolaisena toki tiedän, että
on siellä oikeata Lutherinkin oppia, mutta se yri-
tetään nykyisin vaientaa kaikin keinoin.
Luterilaisuuden ja lestadiolaisuuden välillä on myös ero kasteopissa.
Luterilaisen opin mukaan kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen. Lestadiolaisuudessa yleisimmin
vallitsee käsitys ns. kahden kasteen opista.
On siis ensin vesikaste, joka ei ole uudestisyntymisen kaste. Sitten erillinen pyhän-
hengen tulikaste, joka totetuu silloiin kun ihminen pyytää esikoilestadiolaiselta saarnaajalta
tai ihmiseltä synnit anteeksi.
Kahden kasteen oppi ei ole raamatullinen.
Lisätietoja( Jumalanlapseksi- kirja).- Hen Huti
... pietistis-hernhutilaisuutta. Itsensä mitätöinti, syntikeskeisyys (vaikka jo eletään armossa), voimakas tunnekeskeisyys (johon usko on sidottu Jumalan sanan sijasta).
Ihmiset eivät helposti tajua, että kaikenlainen köyhäily ja nöyristely, (siis nöyrän teeskenteleminen) on myöskin syntiä, se on mitä suurinta ylpeyttä. Jumala tahtoo että me tulemme todellisiksi itseksemme ja sellaisina rohkenisimme tulla Kristuksen kautta Jumalan armahtamiksi, siis parannetuiksi kuoleman kuivasta janosta - elämän vedellä.
Kol. 2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan,...
.. joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja ...
...on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
--------------
*) Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
--------------
Kol. 2:20-21 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
Kol. 2:22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
-----------------
*) Kol. 2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi
*)- ja sentähden, ettei se ruumista säästä; ..
... mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu ******lihan tyydyttämiseksi.******
-----------------
Kol. 3:1 Jos te siis olette herätetyt ...
... Kristuksen kanssa, ...
.. niin etsikää sitä, ..
... mikä on ylhäällä, ...
... jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
Kol. 3:2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
Kol. 3:3
*) _ Sillä te olette kuolleet_,
*) _ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;_
Kol. 3:4 kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
*) - OLEMME KUOLLEET, (haudatut Kasteen kautta kuolemaan pois synnistä).
*) - Siksi ... elämme on KÄTKETTYNÄ KRISTUKSEN KAUTTA JUMALASSA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1042210En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222201- 482053
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131462Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 301376
- 951151
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201056- 261026