Luomisen lauantaista lunta tupaan "Kotimaassa"

Luomisten lauantaista tulee lunta tupaan Kotimaa-lehdestä, jossa yleensä ääriharvoin edes mainitaan sana "kreationismi". Kirkkoherra Vuorinen näyttää olevan hiukan käärmeissään. Pastori Kauhanen puhuu soopaa, että muka
"vuoropuhelu". Osanottajalistasta näki että lähes kaikki oli YEC ja kaikki oli evovastaisia, sensijaan evomyönteisiä ei ollut puhujiksi kutsuttu. Se oli siis kreationismin propagoimistilaisuus eikä aito vuoropuhelu.

------------------
"Luomisen lauantaita ihmetellään Tuusulassa

Tuusulan seurakunnassa marraskuussa järjestetty kehitysoppia ja
luomisuskoa koskeva tilaisuus, Luomisen lauantai, on herättänyt
ihmetteluä ja keskustelua muun muasssa paikallisessa lehdistössä.
Pastori Petri Kauhasen järjestämässä tilaisuudessa yhtenä pääpuhujana
oli Teknillisen korkeakoulun professori Matti Leisola, joka on johtavia
Intelligent Design (älykäs suunnittelu) -suuntauksen kannattajia
maassamme. Intelligent Design, ID, edustaa ajattelua, jossa katsotaan,
että lajit on suunnitellut älyllinen tai tietoinen toimija. Ajattelu
tulee lähelle kreationismia, jossa Raamatun luomiskertomusta pidetään
tieteellisen maailmankuvan pohjana.
Petri Kauhanen pitää tärkeänä, että tämänkaltaisia tilaisuuksia
järjestetään.
-Tutkimuksen ja keskustelun avulla koetetaan rakentaa siltaa luonnon-
tieteiden ja luomisuskon välille. Myös kirkon ja kristittyjen uskottavuuden
kannalta on tärkeää, että tälläista keskustelua käydään, hän sanoo.
Tuusulan kirkkoherra Sakari Vuorinen sanoo, että hän sai tiedon
evankelioimissektorin järjestämästä tilaisuudesta vasta kun se oli
jo pitkälle valmisteltu:
-Itse en olisi sellaista tilaisuutta järjestänyt. Tuusulan seurakunnan
usko perustuu apostoliseen uskontunnustukseen sekä kirkolliskokouksen
hyväksymään Katekismukseen, jonka mukaan tiede tutkii maailman synnyn
arvoitusta ja usko luottaa siihen, että kaiken takana on Jumalan
luova tahto, hän selvittää.
Juliska Lehtinen"
/Kotimaa 22.12.2005, s. 11/
------------------------------------------------------------------------

8

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käärmelahti

      lunta tupaan...vaikka en itse ollut paikalla, on reagointi aivan odotetun kaltaista. Tilaisuuden nimeäminen Luomisen lauantaiksi kertoo ainakin sivusta seuranneelle, että tarkoitus on esitellä luomista ei evoa (näkökulma ei ensisijaisesti vuoropuhelua). Siksi osanottajalista on se mikä on. Onhan evon kannattajilla käytössä koko koulumaailma ym. Miksi hyökätä heti "toisinajattelijoiden" kimppuun? Ja kyllä on kirkkoherra Vuorisen oma vastuu ottaa itse selvää/kantaa vastuu millaisia tilaisuuksia hänen seurakunnassaan järjestetään eikä ihmetellä jälkikäteen.

      • Mr.K.A.T.

        "(näkökulma ei ensisijaisesti vuoropuhelua)"

        Kauhanen toistaa tossa ja silloin aikoinaan webbisivukin mainosti käyttäen sanaa _vuoropuhelu_.

        Jos minä kutsun Ahmadinejadin, Haiderin ja Dr. Irwingin Lapuan kirkkoon "holocaust is myth" ja muita esitelmiä pitämään ja estän opponenttien pääsyn muuta kuin yleisöksi kuuntelemaan (ja lopuksi pari kyssäriä tekeen), niin voinko kutsua sitä vuoropuheluksi holocaustin kieltäjien ja myöntäjien välillä ?

        Jos Tuusulan seurakunnan enemmistö uskoo evoon (gallup ~ 67%), niin eikö olisi kohtuullista että heidän kirkossaan ja vuokrarahoillaan evolutionisteille annetaan heidän kirkossaan ääni lehterilläkin ?


    • Kun en ole paikallisen Keski-Uusimaa-, enkä valtakunnallisen Kotimaa-lehden tilaaja, on jälkikeskustelun seuraaminen tapahtunut viiveellä. Kirkkoherra Vuorisen kirjoitus Keski-Uusimaassa oli minusta riittävä vastaus yleisänosasto(=ateisti)kritiikkiin. Nyt Kotimaassa näyttää hänellä sitten olevan hieman kritiikkiä järjestäjiinkin päin.

      Keski-Uusimaassa on kritiikkiä tullut lähinnä enempi tai vähempi ateistiselta taholta (Henrik Sawela, lehtori Nykänen ja nimimerkki S.P.). Ja mikä merkillisintä, ateisteilla on ollut huoli luterilaisen uskon puhtaudesta!!!

      Itse näen kyseessä olevan valitusta asenteesta totuushegemoniaan. Kirkossa on luomisenkin suhteen totuushegemonia luovutettu tieteelle. Jos sama tehdään Jeesuksen ylönousemuksen ym opinkappaleiden suhteen, pääpapiksi tai paaviksi pitääkin kutsua itse Dawkins.

      Ateistille tiede voikin olla pyhempi asia kuin uskontunnustuksen pääkohdat, mutta jos sama tilanne on kristitylläkin, niin silloin on jo syytä kysyä, missä mennään?

      Olin itse vähäiseltä osaltani järjestämässä tilaisuutta (järvenpääläisenä tosin), eikä vielä ole tarvinnut katua. Henkilökohtaisesti saamani palaute on ollut niukkaa mutta myönteistä.

      • haaremi tavoitteena?

        Oli varmaan hienoa olla siinä, kirkkosi Jeesus kuvana takana ja nuorten naisten ihailevat katseet edessä!


    • ana...

      "Luomisen lauantaissa" läsnäolematta, ja paikallislehdistöä lukematta huomioni kiinnittyi kuitenkin Kotimaan kirjoitusta lukiessani tähän kirkkoherra Vuorisen lausumaan:

      "-Itse en olisi sellaista tilaisuutta järjestänyt. Tuusulan seurakunnan usko perustuu apostoliseen uskontunnustukseen sekä kirkolliskokouksen hyväksymään Katekismukseen..."

      En nimittäin ole aivan varma, mitä hän siinä sanoo. Ilmeisesti hän sanoo, ettei olisi itse järjestänyt sellaista tilaisuutta mutta en kuitenkaan lue siitä mistään sellaista, etteikö sellaista tilaisuutta olisi hänen mukaansa saanut järjestää. Järjestäjävä taho oli joku muu kuin hän. Luterilaisissa seurakunnissa on ymmärtääkseni nykyisin aika usein linjana, että tilaisuuksia, tapahtumia, yms. saa varsin vapaasti järjestää, kunhan joku järjestäjä taho löytyy. "Seurakunta" antaa tilat tällöin käyttöön.

      Ai niin - mitä sanottiinkaan apostolisessa uskontunnustuksessa, johon "Tuusulan seurakunnan usko" ensisijaisesti(?) kirkkoherran lausunnon mukaan perustuu:

      "Minä uskon Jumalaan, Isään Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan,
      ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalaan ainoaan poikaan..."

      Vaikuttaisi siltä, että "luomattomuuden lauantai" olisi ollut tämän kanssa ristiriidassa. "Luomisen lauantai" kaiketi ei...

    • TuusulanTäti

      Jehovan todistajiksi ja helluntailaisiksi kääntyneet seurakunnan jäsenet yrittävät vain tuoda omia oppejaan luterilaiseen seurakuntaan. Seuraavaksi järjestetään varmaankin kielilläpuhumis iltamat ja tutustutaan Vartiotorni-raamattuun. Sinä päivänä tämä tyttö vaihtaa kirjansa Ruotsin kirkkoon.

    • squirrel

      Tilaisuus oli rehellisesti "Leisolatyyppistä" kavereitten selkään taputtelua "oikeilla ja kristillisillä jäljillä ollaan" -tyylistä (??propagandaa??)

      "Tämä on sopiva maailmankuva kristitylle"
      "Evoluutioon ja luomiseen uskominen samanaikaisesti on kuin ratsastaisi kahteen eri suuntaan kulkevalla hevosella"....
      Joku kaltaiseni sika voisi päätellä näiden perusteella, että "totuushegemoniallinen henki" olisi selvästi riivannut tilaisuuden. :)
      Tiede nähdään ilmeisen tärkeänä,vaikka se ei,kuten tuttumies mainiosti aikaisempaan kirjoitelmaansa (tyypitellen ja muistinvaraisesti)näpytteli, ole välttämättä paras ja kaunein juttu kulttuurissamme.

      • Sitähän saattoi vähän arvatakin.

        Tiede on ilmeisesti heidän piiskattu hevosensa joka pakotetaan yhteen suuntaan.. tiede on tärkeä (vain) koska se on tärkeä kohdeyleisölle siellä ja muualla ?

        Mutta sanan "vuoropuhelu" käyttö viittaisi (näennäis)objektiivisuuden vaikutelmaan. Yritetään anta muunlainen kuva kuin oikeasti on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      306
      3538
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      258
      2004
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      97
      1424
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1333
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      91
      1285
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      60
      1174
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      986
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      904
    Aihe