URSAN huuhaata

Asian todennut

Miten URSA- seura voi lähettää STT:lle uutisen Mantokoskeen pudonneesta meteoriitista tai avaruusjäästä tai suokaasupurkauksesta, kun
1. Koskessa ei ole havaittavissa mitään jälkiä tapahtumasta: jää on ehjää, kivet paikoillaan, huurre rannan puissa paikoillaan, eläinten jäljet rannoilla joulurauhassa.
2. 3oo m päässä olevisssa taloissa ei ole mitään havaintoa räjähdyklsestä, joka olisi repinyt koskea 300 metrin matkalta.
Jos viestin lähettäjä ei tunne luontoa sen vertaa, että erottaisi normaalia joen paantamisesta johtuvien vesipurkauksien jälkiä, kannattaisi olla varovainen huuhaan lähettämisessä STT:lle ja sitä kautta maailman vietimiin. Myös esitykset siitä, että kannattaisi odottaa tutkimustuloksia asiassa, ovat vastuun pakenemista. Ehdotan URSAlle, että tämä esittäisi julkisesti erehtyneensä ja lopettaisi satujen kertomisen siihen.

10

1582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ursalainen Vantaalta

      Koko juttu kuulosti alusta alkaen mielikuvituksen tuotteelta. Kiitos oikaisusta!

    • tirkistelijä-

      niin on se kumma homma lähes joka taloudesta löytyy kamerat ja renmsselit asioiden todentamiseen ja vaikka jatkotutkimuksia varten, niin olisivat helvetissä ottaneet kuvamateriaalia tai palasia mahdollisista kappaleista, jos todellakin näin siellä olisi käynyt. Vaikka sillä naapurin kameralla, jos ei omalla.

      • ainakin

      • Oula Mälkättäjä
        ainakin kirjoitti:

        sanotaan selvästi että tavallinen avantohan tuo...
        http://www.avaruusmgz.info/vol14/tammikuu/utsjoen_meteoriavanto.html
        samainen juttu oli jo 1.1 ursan omilla sivuilla; ettei vaan toimittaja olisi omassa jutussaan oikaissut mutkia suoriksi?

        Annettu tiedemiespalaute ei paljoakaan pelasta URSAn mainetta: Huhu on pantu URSAn Utsjoen osaston puheenjohtajan eli ns. asiantuntijan toimesta STT:lle, joka nielaisi syötin. Ajoin heti uutisen tultua kelkalla paikan ohi ja totesin uutisen perättömksi että SELI SELI. Nyt saatte ladella viisauksianne niin paljon kuin kerkiätte. _Ottakaa omat joukkonne koulutukseen ja tutustuttakaa niin tavalliseen ilmiöön kuin joen paantaminen Lapissa.


      • Luonteva maallikko
        ainakin kirjoitti:

        sanotaan selvästi että tavallinen avantohan tuo...
        http://www.avaruusmgz.info/vol14/tammikuu/utsjoen_meteoriavanto.html
        samainen juttu oli jo 1.1 ursan omilla sivuilla; ettei vaan toimittaja olisi omassa jutussaan oikaissut mutkia suoriksi?

        Annettu tiedemiespalaute ei paljoakaan pelasta URSAn mainetta: Huhu on pantu URSAn Utsjoen osaston puheenjohtajan eli ns. asiantuntijan toimesta STT:lle, joka nielaisi syötin. Ajoin heti uutisen tultua kelkalla paikan ohi ja totesin uutisen perättömksi että SELI SELI. Nyt saatte ladella viisauksianne niin paljon kuin kerkiätte. _Ottakaa omat joukkonne koulutukseen ja tutustuttakaa niin tavalliseen ilmiöön kuin joen paantaminen Lapissa.


      • joopa
        Oula Mälkättäjä kirjoitti:

        Annettu tiedemiespalaute ei paljoakaan pelasta URSAn mainetta: Huhu on pantu URSAn Utsjoen osaston puheenjohtajan eli ns. asiantuntijan toimesta STT:lle, joka nielaisi syötin. Ajoin heti uutisen tultua kelkalla paikan ohi ja totesin uutisen perättömksi että SELI SELI. Nyt saatte ladella viisauksianne niin paljon kuin kerkiätte. _Ottakaa omat joukkonne koulutukseen ja tutustuttakaa niin tavalliseen ilmiöön kuin joen paantaminen Lapissa.

        tarkennukseksi mainittakoon että en ole ursalainen... Ongelma taitaa ursassakin olla se että isoon järjestöön mahtuu näköjään jos jonkinlaisia 'asiantuntijoita', joita sittemmin siteerataan 'virallisina lähteinä'.
        Uutisointikynnystä pitäisi varmaan nostaa molemmin puolin, niin Ursassa, kuin tietotoimistossakin. Eikä juttua pitäisi koskaan tehdä vain yhteen lähteeseen pohjautuen; aina pitäisi varmistaa ja vielä kerran varmistaa tietojen pitävyys.
        Sitä vaan mietin, notta tehdäänkö kaikki vähänkin luonnontieteisiin tms. viittaavat jutut yhtä heppoisin perustein? Mihinkään ei oikein voi luottaa jos asiaa ymmärtämätön toimittaja haastattelee amatööri'asiantuntijaa'.


      • asian tietävä
        Oula Mälkättäjä kirjoitti:

        Annettu tiedemiespalaute ei paljoakaan pelasta URSAn mainetta: Huhu on pantu URSAn Utsjoen osaston puheenjohtajan eli ns. asiantuntijan toimesta STT:lle, joka nielaisi syötin. Ajoin heti uutisen tultua kelkalla paikan ohi ja totesin uutisen perättömksi että SELI SELI. Nyt saatte ladella viisauksianne niin paljon kuin kerkiätte. _Ottakaa omat joukkonne koulutukseen ja tutustuttakaa niin tavalliseen ilmiöön kuin joen paantaminen Lapissa.

        Utsjoen Ursa ei ole sen suurimman Ursa ry:n jaosto, vaan oma itsenäinen yhdistyksensä.

        Ursa ry:n maine ei siis tässä ole kärsinyt mitään. Eikä se Utsjoen kaverikaan mnään varmana tietona arvioitaan esittänyt.


      • asian tietävä kirjoitti:

        Utsjoen Ursa ei ole sen suurimman Ursa ry:n jaosto, vaan oma itsenäinen yhdistyksensä.

        Ursa ry:n maine ei siis tässä ole kärsinyt mitään. Eikä se Utsjoen kaverikaan mnään varmana tietona arvioitaan esittänyt.

        Yhdistykset ovat harrastajien kerhoja, jäseniä postimiehestä maanviljelijään, opiskelijoista eläkeläisiin, joita saatetaankin sitten valita yhdistyksen hallituksen jäseniksi jne., eikä siinä edellytetä, voida edellyttää, mitään tähtitieteen tohtorin tai maantiedon lehtorin tutkintoja, koska ne, vapaaehtoiset tarjokkaat, on jo muutenkin tiukassa pienissä yhdistyksissä.
        Eikä tarkoitus ole tehdä eliittikerhoja.

        Yhdistysten nimissä on usein kuitenkin "tähtitieteellinen" se ja se.. joka voi harhauttaa mediaa luulemaan heitä (ja meitä) suuremmaksikin asiantuntijaksi kuin mitä oikeasti ovat. (Usein mediassa perusjournalistin "tietämys" tähtitieteestä on sellaista hiuksia nostattavaa luokkaa, että vähänkään perehtyneempi harrastelija on aika viisas..).

        Toisaalta se "tieteellinen"-osa yhdistysnimessä kuitenkin merkkaa (ja suojaa), ettei kyse ole mistä tahansa UFOlogian tai astrologien tai new-age-astromatkahörhökerhosta, vaan käsityksissä (yleisöesitelmät, kurssit) pyritään pysyttäytymään lähinnä tieteellisen konseksuksen mukaisissa raameissa.

        Sattuuhan sitä paremmisakin piireissä, sanonta kuuluu, Tähdet ja Avaruus-lehdessä varmaan käsitelläään tätä tapausta ja opitaan erheistä lisää. Tähtit. yhd. pomoille tulee toi lehti ilmaiseksi.

        terv.
        Arktos ry:n puh.joht.


    • tenojoki

      Luepa www.tenojoki.fi/tenopaasivut/aslak

    • edes..

      sitä tietoa ole alulle laittanu, ursahan lopulta vain kumosi tiedon (käsittääkseni)..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe