Vaikeus erottaa vasen ja oikea

Yli keskitason

Olen koko ikäni kärsinyt vaikeudesta erottaa vasen ja oikea, ja joskus se on tapahduttavasti nopeasti kuten liikenteessä. (Huom! Olen kuitenkin oikeakätinen).

Olen joskus tavannut ihmisiä, joilla on sama vaikeus, viimeksi jossain ohjelmassa kuulin, että laulaja Vicky Rosti on yksi meistä. Tapaamani vasen-oikea- ongelmaiset ovat yleensä olleet kuitenkin älykkäitä ihmisiä.

Onko teitä muita ja tietääkö joku, mistä asia johtuu?

18

3006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teorian

      Olet luonnostaan vasenkätinen, mutta olet oppinut/sinut on opetettu oikeakätiseksi. Simpsalapim.

      • tinntti

        ..on sama ongelma. ja musta tuntuu että tuo on aika yleinen ongelma.

        itel sekuttu ajokortin alku aikoina muutamia kertoja ajo kaistatki silleen et posottelin vastaan tulevien kaistaa :) .. oon kieltämättä myös hieman hajamielinen

        mutta itse muistan kerho ajoilta, ku pidin kynää kummassaki kädessä yhtä luontevasti


      • riitta
        tinntti kirjoitti:

        ..on sama ongelma. ja musta tuntuu että tuo on aika yleinen ongelma.

        itel sekuttu ajokortin alku aikoina muutamia kertoja ajo kaistatki silleen et posottelin vastaan tulevien kaistaa :) .. oon kieltämättä myös hieman hajamielinen

        mutta itse muistan kerho ajoilta, ku pidin kynää kummassaki kädessä yhtä luontevasti

        Niin, muistan hyvin kun ajoin ajokorttia ja sanottiin vasempaan mutta käännyin oikeaan, onneksi se oli vasta harjoitusvaihetta. Sitten aina mietin mikä oli vasen mikä oikea. Joillakin se on hallussa syntymästään. Ps. En ole tyhm.


    • ........

      yhellä kaverilla on sama ongelma.
      se kirjoittaa vasemmalla kädellä (ja on käsittämättömän huono, epäselvä ja ruma käsiala), mutta tekee kaiken muun oikealla. älykkyyden puolesta keskikastia tai ehkä hivenen "paremmalla" puolella.

    • Ei millään

      Tuo oikean ja vasemman erottaminen. Toisaalta taas osaan kirjoittaa kummallakin kädellä etu- ja takaperin sekä ylösalaisin etu- ja takaperin. Ja sama juttu jaloilla, mutta jalka-ala (heh) ei ole kovin hyvä...

      Ai niin, ja kaikki tuo neljällä raajalla yht'aikaa. Ja ennätyskirjakin on katsottu, kiitos. :)

    • 3893489234924309

      On vaikeuksia "muistaa" kumpi on oikea ja kumpi vasen. Armeija ajoilta muistan, kun vaununjohtajana minun oli ohjastettava ajajaa kääntymään oikeista risteyksistä. Ajaja ei juurikaan näe mihin pitää mennä. =) Käskin häntä monta kertaa kääntymään radion välityksellä oikeaa uraa, mutta hän ei kääntänyt mihinkään vaan pysähty. Hetken kuluttua hän ilmoitti radiolla, ettei tästä voinut kääntyä kuin vasemmalle.

      Tämän tapauksen jälkeen olen aina miettinyt valmiiksi mielessäni, kumpi on kumpi suunta. En vain ole pitänyt tietoa koskaan tärkeänä. Pitäisi varmaan tatuoida kämmeniin tekstit. =)

      Ai niin.. en ole mitenkän erityisen älykäs.

    • ongelma....

      olisikin erottaa oikea ja väärä? Se lienee rikollisten ongelma.. liekö synnynnäinen vika?

    • Fanta

      sama täällä. Ajokortin hankinnassa se "ominaisuus" tuli hyvin esiin. Ai niin, en ole älykäs, ajattelen vaan kaikkea mahdollista mitä muut eivät välitä ajatella, on se vaan niin tyhmää.

    • Aivomalli

      Minullakin sama ongelma.
      Kouluaikoina minut todettiin lahjakkaaksi, mutta epäiltiin kuitenkin dyslektia -tapaukseksi. Testein minua ei sellaiseksi kuitenkaan pystytty todentamaan.

      Tutustuin myöhemmin lukihäiriö -ongelmaan (dysleksia osa sitä), jossa vasen-oikea ongelma on tyypillinen. Olen käsittänyt ongelmani siten, että koska olen älykäs (tosin en tehnyt Mensan testiä, mutta elämässäni asian vertaillen todennut), niin hallitsen lukihäiriöni kontrolloitavissa olevat haitat, mutta en kykene silti spontaaniin vasen ja oikea hallintaan.

      • Aivomalli

        Tässä asiasta vielä linkki:
        Lukihäiriö ja dyslektia siis sama asia...
        Sanomatta nyt kuitenkaan, ettei oikea-vasen ongelma voisi johtua jostain muustakin tekijästä...

        Itselläni dyslektian tunnusmerkkeinä ovat mm. lyhyt työmuisti, sisälukemisen hitaus ja järjettömän huono käsiala (sekin kuulemma liittyy asiaan). Kielten opiskeluni oli koulussa vaikeata mm. oikein kirjoittamisen takia, jonka takia minut passitettiinkin testeihin. Suomenkielisestä testistä selvisin kuitenkin hyvin. Dysleksiaa ei siis sen perusteella minulla todettu, vaikka ns. "diagnoosi" jäi. Testistä selviytymisen syyksi sanottiin, että minulla on hyvä kyky organisoida tarpeellista tietoa, tässä tapauksessa testistä selviytymiseen tarvittavaa oikeinkirjoitusmallinnusta, jota käytin siis hyväkseni. Oikeasti en siis esitellyt testissä kirjoittamiskykyjäni, vaan selvitin itseni oikein kirjoittajaksi.
        Otin 90 -luvulla uudestaan selvää lukihäiriöisten testeistä sitten 80 -luvun kouluaikojen jälkeen. En mennyt testeihin, mutta sain riittävät tiedot asiasta ja itsestäni.

        Olen elämässäni lukenut melko paljon ja tehnyt mm. tutkimustyötä.
        Lukemista varten käytän seuraavaa tekniikkaa. Luen ensin erityisen tarkkaan kirjan sisällysluettelon, jokaisesta kappaleesta mahdolliset väliotsikot ja opettelen kirjan näin ensin ulkoa. Lukemisen suoritan silmäillen ja samalla referoiden mahdollisimimman nopeasti, jotta en unohtaisi lukemaani ja osaisi liittää sitä ymmärtämääni kokonaisuuteen. Silti olen melko hidas lukija.

        http://www.vep-palvelu.fi/cgi-bin/cgiwrap/veppalve/presenter.pl?slideshow_id=31&slide_id=955&language_id=1


    • keinonen

      Ojenna kädet suoraan eteesi kämmenpuolet alaspäin. Se käsi, jonka peukalo osoittaa vasemmalle,on oikea käsi.

      • Kynä

        Meninpä heti sekaisin..ööö, siis kumpi ja mikä peukalo ja kuka suunta...se siitä sitten!


      • Anonyymi

        No tosi huono neuvo. Pitää miettiä minne päin on vasemmalle.


    • sama homma

      mulla sama juttu, tulee esille varsinkin jos joku "käskee" esim ajaessa kääntmään oikealle/vasemmalle. itse jos "päätän" kääntyä ei asiassa ole ongelmaa.
      Olen ns. kaksikätinen, kirjoitan vasemmalla peilikirjoitusta. kroppani muutenkin vinksallaan, silmistäni vasen on ns. vahvempi, käsistäni oikea, jaloistani vasen. mutta toisaalta toinenkin puoli aina pelittää enemmän tai vaähemmän hyvin ;-)
      luulen että hahmottamisen vaikeus johtuu juuri tästä "kaksipuoleisuudesta"

      • Siinähän lukee vlmiina vase...

        ei tarvitse kuin rattiin vilaista, nin homma on selvä ;-)


    • touko22

      Minullakin on vaikeuksia erottaa oikea ja vasen, mutta pienen muistisäännön avulla opin ne lopulta.

      Olen myös kärsinyt lievästä lukihäiriöstä, vaikeus erottaa valokuvien kasvot ihmismassan joukosta, epäselvä käsiala ja niin edelleen. Sellaisia "pikkuvikoja"

      Jo ala-asteella minussa huomattiin nuo häiriöt, selvästi korkeamman älykkyyden ja lahjakkuuden lisäksi. Harmittaa kun en silloin saanut kunnollista apua.

    • Anonyymi

      Minä olen. Haarukka ja veitsi menevät usein sekaisin käsissä, jajos pitää kääntyä vasemmalle niin menen oikealle.

    • Anonyymi

      Minä aina pohdin, että kumpaan käteen otan kynän ja se on oikea. Joskus aivojumppaan, että käänny vasemmalle ja sitten oikealle mahdollisimman nopeasti. Joudun kuitenkin miettimään ja tämä ei tule luonnostaan.

      Koulussa osa opettajista piti minua tyhmänä tämän ominaisuuden takia. Saan kuitenkin Mensasta ja muista psykologisista testeistä korkeamman tuloksen. Enää en välitä mitä muut ajattelee..

      Kannustan treenaamaan heikkouksia ja muistamaan ovat vahvuutensa, joita hyödyntää päivittäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe