Suomen terveydenhuolto kaatuu tätä menoa. Meillä haaskataan rahaa kaikenmoisiin turhuuksiin, kuten psykoterapiakeskusteluihin. Ei ennen sosiaalipsykologin palveluja tarvittu, kun ihmissuhteet (ja perhesuhteet) olivat kunnossa. Ongelmat keskusteltiin ja puitiin perinjuurin kotona, eikä siihen tarvittu ulkopuolista höpö, höpö -toimintaa.
Mitä herkkähipiäisiä ihmisistä on tullut, kun ei osata omia ongelmia purkaa, joka asiaan huudetaan lääkettä ja yhteiskunnan apua. Jos joku tuntee tarvitsevansa noita humpuukihoitoja, niin maksakoot itse koko lysti, miksi niitä Kelalla maksatetaan?
Opettakaa lapsillenne vuorovaikutustaitoja, niin eivät tarvitse juosta maksullisissa keskusteluissa.
Kaikki psykoterapeutit eivät suinkaan ole lääkäreitä. Osa on peruskoulutukseltaan vain sairaanhoitajia tai muun toisen asteen koulutuksen saaneita. Lisäksi terapiakoulus on bisnestä.
Terveisin
Veroja maksava mummeli
Psykoterapia on turhaa rahan haaskausta
15
2924
Vastaukset
- maarge
Luin erään tutkimuksen, jonka mukaan joka toinen nuori olisi ammattiauttajan tarpeessa.
heistä noin joka neljän saa sitä.
Minusta nuorille täystyisi suoda mahdollisuus apuun, jos he sitä pyytävät.
Henkistä kipua ei saa väheksyä, vaikkei se näy samalla tavalla, kuin kongreettisesti verta vuotava haava.- on kadonnut
terve maalaisjärki? Nykyään joka asiaan pitää olla joku terapeutti. Meillä taitaa olla jo liikakoulutusta tälläkin saralla.
Kotiolot olisi ensisijaisesti tarpeen panna järjestykseen. Meillä taitaa olla niin paljon uusavuttomia vanhempia, jotka ei halua tajuta muuta kuin jonkun sossun huollon turvaaman toimeentulon.
On ihan tosiasia, että tässä maassa on n. 40-vuotiaita ihmisiä, jotka eivät ole ikinä olleet missään työssä.
Kurssia toisensa perään ja siinä samalla on sitten perheitä perustettu, joista suurin osa on näitä yksinhuoltajia.
Meidän järjestelmä suosii yksinhuoltajia, vaikka iskä saattaa siellä vähän "pimeästi" asuakin.
Näillä kaikilla on kuitenkin sen verran järkeä, että osaavat käyttää sosiaalipalveluja ja hyvin. - Mummeli
Jos menon perheissä ei muutu, niin tosiaankin, kohta saamme kiikuttaa joka toisen lapsen terapeutille.
Miksi äidit eivät ole enää äitejä eivätkä isät isiä. Jos lapsia on hankittu, pitää heistä kantaa myös vastuuta. Hoitaa ja kasvattaa, tämä pitää muistaa, kun siihen homman ryhtyy. Nyt näyttää siltä, että kansa on tässäkin asiassa jakautumassa kahtia. Joillakin asuntoalueilla meno on todella surullista, kun kohta luonnon eläimetkin pitävät parempaa huolta jälkikasvustaan kuin ihmiset. Luulisi nyt ihmislapsen olevan omilleen tärkeä - mutta ei näytä kaikille olevan. Kapakoissa juostaan ja huomalapäissään hillutaan harva se viikonloppu, lapsiraukat ovat milloin missäkin tai yksinään kotona.
Ei lapset psykoterapeuttaja tarvittaisi, jos vanhemmat kantaisivat vastuunsa, mikä ovat perhettä perustaessaan ottaneet.
- tarvitaisiin
varmaan vähemmän nuoria terapoimaan jos perheiden isät osaisivat pitää "heppansa" tallissa eikä ulkoiluttaisi sitä jatkuvasti vierailla laitumilla! Tästä seuraa taas eroja ja rikkinäisiä perheoloja.
- Petrus
Miten olisi, jos perustettaisiin miesliike, että otetaan heppa ulos vain kunnon naisten pehkuissa. Jätetään nuo juopottelevat naikkoset nuolemaan näppejään, jääkööt vanhoiksi piioiksi ja kiertolaisiksi.
Kyllähän se niin on, että jos nainen ei keskity kotiasioihin, niin perhehän siinä kärsii, lapset ensimmäisenä. Ja sitten tarvitaan terapeutteja.
Kunnon kodin puolesta puhuu kolme raavasta miestä. Pitää katsoa ettei tarvitse katua!
"Ei ennen sosiaalipsykologin palveluja tarvittu, kun ihmissuhteet (ja perhesuhteet) olivat kunnossa."
Mitenkähän ne nyt oli kunnossa? Aikojen alussa mies oli perheen pää ja nainen sekä lapset tottelivat kyselemättä tai saivat "ansioittensa" mukaan välittömän palautteen luomakunnan kruunulta, yhteiskunta on noista ajoista kovasti muuttunut.
Ei tuona "romanttisena" aikana ongelmista puhuttu sitäkään vähää kuin nyt, yksi oli perheessä pomo ja toiset alistui..."eikä perheissä ollut ongelmia lainkaan"
On aivan toisenlainen tilanne tämän päivän perheissä jos vertaat aikaa ennen teollistumisen valtakautta, jossa elinehto oli toimiva perhe, jolloin yhdessä raadettiin elannon eteen, se asetti kovat vaatimukset sille että perhe pysyi kasassa, tänään yh:n elämä on varmasti hieman helpompaa.
Toimeentuloon riitti aiemmin se että tarttui kuokkaan, siinä sitten kuokittiin ja kaskettiin loppuelämä eikä pelkoa lopputilistä juurikaan ollut, tässäkin on maailma hiukan muuttunut..eivätkä kaikki nykyisessä oravanpyörässä pysy kyydissä, onko siis syy yksilössä vai yhteisössä?
Sitten tuo, "maksakoot itse", suurin osa sairauksista on itse aiheutettuja, huonot elintavat tai tapaturmissa oma säheltäminen, miksi siis verorahoista edes pitää rahoittaa yleistä terveydenhuoltoa?
Maksakoon se kuka palveluja tarvitsee, tätäkö halusit meille sanoa?
Tuo maksajan hakeminen palveluiden tarvitsijasta on oikeastaan toive siitä että esim. vain Kehä III:n sisäpuoli olisi rakennettava ja pidettävä kunnossa, omalta kohdaltani voin selkeästi sanoa että tarvitsen vaikkapa suomen tiestöstä vain murtoosaa, miksi minun pitää rahoittaa myös niitä tieosuuksia joita en ikinä tule käyttämään?
Terveydenhoitopalveluja en ole juurikaan vielä tarvinnut mutta pidän kunnia-asiana että meillä suomessa on melko hyvin toimiva järjestelmä silloin kun ihminen apua tarvitsee, olipa se sitten apua fyysiseen tai psyykkiseen tarpeeseen.Annan ilomielen veromarkkani terveydenhuoltoon ja sitä kautta myös psykoterapiaan. On hyvä että vihdoinkin panostetaan terapiaan eikä jätetä yksin heitä jotka näitä palveluja tarvitsevat.
Lapset ja nuoret on tärkeä saada ajoissa hoitoon. Perheissä on ongelmia, on aina ollut. Se heijastuu ensimmäisenä puolustuskyvyttömiin lapsiin. On väkivaltaa, insestiä, alkoholismia, rajuja riitoja, jommankumman vanhemman mielenterveysongelma jne. mitä kenelläkin.
Koulukiusaamista, mistä vanhemmat eikä opettajatkaan aina tiedä. Lapsi ei uskalla kertoa kostamisen pelossa.
Psykoterapiaan pitäisi saada vielä lisää varoja, palveluja saa joskus pitkäänkin odottaa.- Kotihoito paras hoito
Olen samaa mieltä mummelin kanssa, kotona puhumalla psyyke hoidetaan - ei klinikoilla.
Valitettava tosiasia on, että yksi sukupolvi on jo tuhottu - joten kai ne "sairaat" on jotenkin hoidettava.
Mutta valveutukaa kaikki nuoret äidit: kasvattakaa lapsenne avoimeen keskusteluun, niin elämässä on elämänmakua ja psyyke hoituu luonnollisella tavalla.
Aurinkoista kevättä kaikille keskustelupalstan lukijoille.
- tuutikki
Hemmetti, että mulle tuli paha mieli sun typerän- mummelin kirjoituksesta. Ite käyn psykoterapiassa, ja voin sanoa että se on kun taivaan lahja mulle.
Sun kaltasten ihmisten takia just varmaan aika moni käy terapiassa. Ne ongelmat joita on ennen ollut, eli mun isovanhemmilla ja vanhemmilla (koska perheillä on AINA ollut ongelmia) heijastuu aivan suoraan nyt muhun. Ennen ei osatu keskustella mistään oikeesti ja ne nyt sit vaikuttaa meijän sukupolveen.
Asioita ei saa jättää hautumaan, vaan ne pitää purkaa pois. Mä olen rohkea, että uskallan katkaista tän ongelmien ketjun, enkä jatka sitä omiin lapsiini. Että siinä sulle. Järjen käyttö on sallittua sunkin ikäiselle ihmiselle. Voisit sinäkin sukeltaa omaan itteesi, ja löytää sen pahanolon aiheuttajan, joka pistää sut arvostelemaan toisille elintärkeetä asiaa.- Mummeli
Olen tosissani, kun kirjoitan psykoterapeuttipalvelujen olevan tarpeettomia, JOS asiat osattaisiin hoitaa tässä yhteiskunnassa oikein. Kirjoitukseni ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi kenellekään.
Perheessäni syntyi helakka nauru, kun lukivat sinun kirjoituksesi, vai että minun takiani joku olisi terapian tarpeessa. Ei, ei todellakaan!
Totta kai perheissä on ongelmia, mutta kysymys on siitä miten ongelmiin suhtaudutaan. Ongelmat PITÄÄ OPPIA PUHUMAAN KOTONA perheen jäsenten kesken. Minulle on opetettu, että koti on pyhä paikka ja perheen jäsenten tulee tukea toisiaan.
Lisäksi minulle mummoni opetti, että likapyykki pestään kotona eikä kylillä. Meidän kotona oli avoin ilmapiiri, jossa keskusteltiin kaikista asioista. Kiitän vanhempani ja isovanhempiani tästä keskustelun mahdollisuudesta.
Kiitos myös elämälle, että minulla on ollut toisenlaisia taivaan lahjoja!
Oheln pahoillani, että sinun turvaverkossasi on reikiä, että joudut niitä paikkaamaan. Toivon toki, että saat asiat paikattua, mutta ethän sinäkään voi jatkuvasti olla yhteiskunnan niskoilla, kyllähän sen itsekin tiedät. Aikuisten on osattava olla aikuisia ja opittava seisomaan omilla jaloillaan.
Tulen kyllä pitämään huolen omista lapsen lapsistani, että he oppivat perhekeskeisen keskustelutaidon.
Mummeli
Jk. Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään pahanolontunteita - aurinkoisia päiviä kaikille! - lis 88
Mummeli kirjoitti:
Olen tosissani, kun kirjoitan psykoterapeuttipalvelujen olevan tarpeettomia, JOS asiat osattaisiin hoitaa tässä yhteiskunnassa oikein. Kirjoitukseni ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi kenellekään.
Perheessäni syntyi helakka nauru, kun lukivat sinun kirjoituksesi, vai että minun takiani joku olisi terapian tarpeessa. Ei, ei todellakaan!
Totta kai perheissä on ongelmia, mutta kysymys on siitä miten ongelmiin suhtaudutaan. Ongelmat PITÄÄ OPPIA PUHUMAAN KOTONA perheen jäsenten kesken. Minulle on opetettu, että koti on pyhä paikka ja perheen jäsenten tulee tukea toisiaan.
Lisäksi minulle mummoni opetti, että likapyykki pestään kotona eikä kylillä. Meidän kotona oli avoin ilmapiiri, jossa keskusteltiin kaikista asioista. Kiitän vanhempani ja isovanhempiani tästä keskustelun mahdollisuudesta.
Kiitos myös elämälle, että minulla on ollut toisenlaisia taivaan lahjoja!
Oheln pahoillani, että sinun turvaverkossasi on reikiä, että joudut niitä paikkaamaan. Toivon toki, että saat asiat paikattua, mutta ethän sinäkään voi jatkuvasti olla yhteiskunnan niskoilla, kyllähän sen itsekin tiedät. Aikuisten on osattava olla aikuisia ja opittava seisomaan omilla jaloillaan.
Tulen kyllä pitämään huolen omista lapsen lapsistani, että he oppivat perhekeskeisen keskustelutaidon.
Mummeli
Jk. Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään pahanolontunteita - aurinkoisia päiviä kaikille!Hei mummeli!
Olisin jo tappanu itteni aikoja sitten jos en ois päässy psykoterapiaan. Mä en tosiaan voi enkä halua puhua mun ongelmista mun perheen kanssa, mun ongelmiin tarvitaan ammattiapua, esim. psyykkiset ja seksuaaliset traumat ja vaikeudet, yleistynyt ahdistus, masennus. Kaikkiin ongelmiin ei auta perheet ja turvaverkot. Sitä varten koulutetaan ammattiauttajia. Lue faktaa ja tutkimuksia ennen kun luulet tietäväsi totuuksia asioistya, joista sulla ei ole kokemusta.
- anskuutti
Psykoterapia on osa Suomen terveydenhuoltoa. Sen tarkoituksena on hoitaa mielenterveydellisiä ongelmia keskustelun avulla, eikä suinkaan kerätä rahoja hyväosaisilta. Sitä saavat henkilöt, jotka ovat henkisesti sellaisessa kunnossa, että tarvitsevat ammattiauttajan apua. He eivät kykene selvittämään itse asioitaan, sillä mielenterveydelliset ongelmat saattavat juontaa juurensa jo lapsuudenaikaisista traumoista, joiden yhdistäminen sairauden oireisiin ei onnistu ilman ammattilaisen apua.
Mitä tulee "höpö höpö-toimintaan", voin vakuuttaa ettei psykoterapia kuulu vaihtoehtohoitoihin. Sen vaikutus perustuu siihen, että ihminen ymmärtää omaa käyttäytymistään ja omia toimintatapojaan. Sen vaikutukset eivät siis perustu poppaskonsteihin, niin kuin veronmaksaja ilmeisesti olettaa.
Mielestäni ei voida myöskään sanoa, että ihmisistä on tullut entistä "herkkähipiäsempiä", vaan pikemminkin voisi nostaa hattua sille, että nykyään ihmiset tajuavat hankkiutua hoitoon. Ja tekevät sen jopa ajoissa. Oman mielenterveyden hoitaminen on mielestäni tärkein asia, jonka ihminen voi itselleen tehdä. Jos jatkeittaisiin niin kuin "vanhoina hyvinä aikoina", olisi Suomen työtätekevä väestö selvästi henkisesti sairaampaa mikä osaltaan vaikuttaa liian moneen asiaan, kuten rikollisuustilastoihin jne.
Psykoterapeuteista vielä sen verran, että psykoterapeutti-nimitystä saa käyttää ainoastaan henkilö, joka on saanut siihen oikeuden Terveydenhuollon Oikeuskeskukselta. Jos olet, arvoisa mummeli, törmännyt muuhun kuin tällaisen tittelin omaavaan psykoterapiaa antavaan henkilöön, on hänkin käynyt erillisen psykoterapiakoulutuksen. Että taitavat ne sittenkin hommansa osata, vaikka onhan se kurjaa kun muut joutuvat toisista huolehtimaan. Nykyaikanahan tärkeintä on oma napa, muut huolehtikoon itsestään - jos siihen pystyvät.- m&m
"Psykoterapia on osa Suomen terveydenhuoltoa. Sen tarkoituksena on hoitaa mielenterveydellisiä ongelmia keskustelun avulla, eikä suinkaan kerätä rahoja hyväosaisilta."
Jos tarkoitus ei ole kerätä rahoja hyväosaisilta, miksi vain hyväosaisilla tai "täysin toivottomilla tapauksilla" on oikeus psykoterapiaan. Pitää olla tarpeeksi hullu, jotta saa hoitoa (ei kuitenkaan suljetulle osastolle asti) ja jos haluaa hoitoa olematta tai tekeytymättä päästään vialliseksi, saa maksaa siitä omaisuuden.
Itselläni on alistavat perheolosuhteet ja voisi olla ihan "terapeuttista" käydä niitä jonkun kanssa läpi, kun itse ei aina tiedä, mikä on oikein ja mikä väärin. Mun nettipsykoterapeutti sanoi, että facetoface-keskustelutuokio (Helsingissä) maksaa 120-150 euroa. Olen osa-aikatyöntekijä. Ei minulla ole varaa - niillä hyväosaisilla on...
Ja Kelan korvausta ei saa ellei tosiaan ole ihan sekoamispisteessä... ja muuten: koululaiset saavat keskusteluapua koulukuraattorilta. Samoin vanhemmat voisivat joskus kysyä, mitä kuuluu. Sillä selvittäisiin jo aika pitkälle!
Viitaten vielä kouluammuskeluihin ja muuhun vakavaan nuorisorikollisuuteen. Rikollisia on aina ollut keskuudessa, nuoria ja aikuisia. Nykyään on vallalla sellainen mentaliteetti, ettei millään ole mitään väliä. Tällaisessa ympäristössä kasvavan nuoren maailmankuvasta voi tulla aika mustavalkoinen.
Eli onko ratkaisu yhteiskunnan ja ihmisten käyttäytymisen/ajattelun muutoksessa vai omasta terapeutista joka kansalaiselle? Kenellähän meistä ongelmia ei olisi. - "ei ennen"
m&m kirjoitti:
"Psykoterapia on osa Suomen terveydenhuoltoa. Sen tarkoituksena on hoitaa mielenterveydellisiä ongelmia keskustelun avulla, eikä suinkaan kerätä rahoja hyväosaisilta."
Jos tarkoitus ei ole kerätä rahoja hyväosaisilta, miksi vain hyväosaisilla tai "täysin toivottomilla tapauksilla" on oikeus psykoterapiaan. Pitää olla tarpeeksi hullu, jotta saa hoitoa (ei kuitenkaan suljetulle osastolle asti) ja jos haluaa hoitoa olematta tai tekeytymättä päästään vialliseksi, saa maksaa siitä omaisuuden.
Itselläni on alistavat perheolosuhteet ja voisi olla ihan "terapeuttista" käydä niitä jonkun kanssa läpi, kun itse ei aina tiedä, mikä on oikein ja mikä väärin. Mun nettipsykoterapeutti sanoi, että facetoface-keskustelutuokio (Helsingissä) maksaa 120-150 euroa. Olen osa-aikatyöntekijä. Ei minulla ole varaa - niillä hyväosaisilla on...
Ja Kelan korvausta ei saa ellei tosiaan ole ihan sekoamispisteessä... ja muuten: koululaiset saavat keskusteluapua koulukuraattorilta. Samoin vanhemmat voisivat joskus kysyä, mitä kuuluu. Sillä selvittäisiin jo aika pitkälle!
Viitaten vielä kouluammuskeluihin ja muuhun vakavaan nuorisorikollisuuteen. Rikollisia on aina ollut keskuudessa, nuoria ja aikuisia. Nykyään on vallalla sellainen mentaliteetti, ettei millään ole mitään väliä. Tällaisessa ympäristössä kasvavan nuoren maailmankuvasta voi tulla aika mustavalkoinen.
Eli onko ratkaisu yhteiskunnan ja ihmisten käyttäytymisen/ajattelun muutoksessa vai omasta terapeutista joka kansalaiselle? Kenellähän meistä ongelmia ei olisi.vertailu ei koskaan ole auttanut mitään keskusteluja -
saatikka niitä edistänyt.
Päinvastoin - se osoittaa että kirjoittaja takertuu menneeseen eikä pysty sopeutumaan vallitseviin nykyisiin olosuhteisiin. Aika on kullanut muistot eikä kyseisestä ajasta muisteta (tai edes tiedetä!) muuta kuin tietyt asiat. ilmeisesti sen takia myöskään mitään
käyttökelpoista ratkaisua ongelmiin "mummelilla" ei ole
esittää. Ja ongelmien syitä kannattaa katsoa aina kunnolla taaksepäin - jos meidän sukupolvella on
ongelmia, ne johtuvat vanhemmista .... ketkä kasvattivat nämä meidän vanhemmat -- juuri nämä
"mummelit" ym, joidenka aikana ongelmat "käsiteltiin"
(=vaiettiin ja haudattiin) kotona. Ei ihme että sen aikakauden pahoinvointi ulottuu kauas tänne meidänkin aikaamme.
- Mielenterveyskuntoutuja
Oli tosi typerää toi mummelin kirjotus.Ite käyn psykoterapiassa ja ilmeisesti joidenki muittenki pitäs käydä:)
Thmästi ajateltu ,että pitäs kotona käsitellä asiat tottakai olisi hyvä jos niin olisi,mutta jos on vaikka eronnut perhe niinkuin suomessa yleensä on niin kuinkas sitte tai jos vanhemmat ovat alkoholisteja niin yrittää siinä keskustella.Sellaisissa perheissä jossa pystytään käsitteleen asiat niin ei varmaa tarvi psykoterapia,mutta monellako näin on?
Monet kuolemat olis voitu vältää jos ihmiset ymmärtäisivät hakea apua.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1011021
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt57969Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61820Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa142774- 65685
- 78541
Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89538Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel100528- 39518
- 40516