Vaalit/Armeijata kieltäytyminen

Äänestäjä

Mietin tässä että miksi vain jehovantodistajilla on vapaus olla menemättä armeijaan. Miksei kaikilla, ja mihin yleensäkään perustatte armeijasta kieltäytymisen. Asia heräsi mieleen kun kävin tuolla -> http://www.uskonnonvapaus.fi/vaalit/presidentti2006/
Henrik Lax haluaisi poistaa erityisvapauden, mikä on minustakin hyvä, joko kaikki saavat päättää menostaan armeijaan tai sitten ei kukaan. Eli mihin perustatte kieltäytymisenne?

20

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M@k3

      Että aivopesu saattaa heikentyä armeijassa vietettynä aikana, koska silloin yksilö on kyttäys verkon ulkopuolella.

      • fger.

        >>>Että aivopesu saattaa heikentyä


      • M@k3
        fger. kirjoitti:

        >>>Että aivopesu saattaa heikentyä

        Ja tiedät kyllä hyvin itsekkin, koska muuten olisit laittanut joitain esimerkkejä.


      • fger.
        M@k3 kirjoitti:

        Ja tiedät kyllä hyvin itsekkin, koska muuten olisit laittanut joitain esimerkkejä.

        Sielläkö teet itsenäisiä päätöksiä, vai onko kaikki päätetty puolestasi?


      • M@k3
        fger. kirjoitti:

        Sielläkö teet itsenäisiä päätöksiä, vai onko kaikki päätetty puolestasi?

        Armeijassa on toteltava käskyjä koska sotatilanteessa mikään ei toimisi jos kaikki tekisivät oman päänsä mukaan.


    • Trubaduuri

      Ne ihmiset jotka suunnittelevat toisen ihmisen tappamista tai opettelevat tappamaan toisen ihmisen täytyy olla henkisesti sairaita tai jotenkin alikehittyneitä. Ja tietenkin jokainen normaali ja järkevä ihminen välttelee näiden sairastuneiden seuraa, sillä sekin on aivan luonnollista ja hyväksyttävää terveen itsesuojelun puitteissa.

      Itse en ole JT, joten en tiedä heidän oikeista ja todellisista vaikuttimistaan, mutta armeijaan en ole mennyt juuri tuosta yllä olevasta syystä, enkä ole milloinkaan opetellut tappamaan elollisia olentoja, vaan hyväksyn elämän sellaisenaan.

      • >>Ne ihmiset jotka suunnittelevat toisen ihmisen tappamista tai opettelevat tappamaan toisen ihmisen täytyy olla henkisesti sairaita tai jotenkin alikehittyneitä. Ja tietenkin jokainen normaali ja järkevä ihminen välttelee näiden sairastuneiden seuraa, sillä sekin on aivan luonnollista ja hyväksyttävää terveen itsesuojelun puitteissa.
        >>

        Oliko jumala aikoinaan mielestäsi erikoisen henkisesti sairas tai alikehittynyt kun oli omiensa puolella ja hävitytti suunnattomia joukkoja vihollisiaan? Kyse on puolustussodasta, jonka raamattu näyttää hyväksyvän täysin. Ja Suomen armeija on juuri tätä raamatullistakin tarkoitusta varten.


      • Trubaduuri
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>Ne ihmiset jotka suunnittelevat toisen ihmisen tappamista tai opettelevat tappamaan toisen ihmisen täytyy olla henkisesti sairaita tai jotenkin alikehittyneitä. Ja tietenkin jokainen normaali ja järkevä ihminen välttelee näiden sairastuneiden seuraa, sillä sekin on aivan luonnollista ja hyväksyttävää terveen itsesuojelun puitteissa.
        >>

        Oliko jumala aikoinaan mielestäsi erikoisen henkisesti sairas tai alikehittynyt kun oli omiensa puolella ja hävitytti suunnattomia joukkoja vihollisiaan? Kyse on puolustussodasta, jonka raamattu näyttää hyväksyvän täysin. Ja Suomen armeija on juuri tätä raamatullistakin tarkoitusta varten.

        Montako jumalaa nyt suorittaa asepalvelustaan Suomen puolustusvoimissa?

        Ja sitten vähän asian vierestäkin.
        Kyllä monet ovat valinneet ajan saatossa muumuassa perkeleen jumalakseen ja jotkut saatanan, ja molemmat tunnetusti eivät kunnioita ihmisoikeuksia
        niiden perimmäisissä tarkoituksissaan. Rammatussa on kristitylle myös tämä yksi käsky annettu ja se on muotoa näin; Älä tapa! Minulle tuokin riittää.
        Ja onhan se maailmankaikkeuden Korkeimman antama Käsky, meinaan Luojamme, taivaallisen Isämme. Ja sitä ei sovi rikkoa edes ajatusleikeissään.


      • Markku_Meilo
        Trubaduuri kirjoitti:

        Montako jumalaa nyt suorittaa asepalvelustaan Suomen puolustusvoimissa?

        Ja sitten vähän asian vierestäkin.
        Kyllä monet ovat valinneet ajan saatossa muumuassa perkeleen jumalakseen ja jotkut saatanan, ja molemmat tunnetusti eivät kunnioita ihmisoikeuksia
        niiden perimmäisissä tarkoituksissaan. Rammatussa on kristitylle myös tämä yksi käsky annettu ja se on muotoa näin; Älä tapa! Minulle tuokin riittää.
        Ja onhan se maailmankaikkeuden Korkeimman antama Käsky, meinaan Luojamme, taivaallisen Isämme. Ja sitä ei sovi rikkoa edes ajatusleikeissään.

        >>Älä tapa! Minulle tuokin riittää.

        Kuuleman mukaan ei ole riittänyt Jehovalle muinaisuudessa, eikä tule riittämään tulevaisuudessakaan.

        >>Ja onhan se maailmankaikkeuden Korkeimman antama Käsky, meinaan Luojamme, taivaallisen Isämme. Ja sitä ei sovi rikkoa edes ajatusleikeissään.

        Pomoilla on erioikeuksia muuallakin kuin ainoastaan uskonnollisella saralla, pääasia kun alaiset noudattavat käskyjä.

        Esimerkiksi Vartiotorniseuran alkumetreillä ei nähty mitään syytä olla menemättä taistelutilanteeseenkaan, siellä toki turvattiin taistelutovereiden henkeä ampuilemalla ilmaan tai maahan silloin kun vihollinen ampui vieruskaveria.

        Sitten vuoteen 1951 mennessä Vartiotorniseura kehitti totaalikieltäytymisen, jonka se hylkäsi 1996. Mitä seuraavaksi?


      • Trubaduuri
        Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Älä tapa! Minulle tuokin riittää.

        Kuuleman mukaan ei ole riittänyt Jehovalle muinaisuudessa, eikä tule riittämään tulevaisuudessakaan.

        >>Ja onhan se maailmankaikkeuden Korkeimman antama Käsky, meinaan Luojamme, taivaallisen Isämme. Ja sitä ei sovi rikkoa edes ajatusleikeissään.

        Pomoilla on erioikeuksia muuallakin kuin ainoastaan uskonnollisella saralla, pääasia kun alaiset noudattavat käskyjä.

        Esimerkiksi Vartiotorniseuran alkumetreillä ei nähty mitään syytä olla menemättä taistelutilanteeseenkaan, siellä toki turvattiin taistelutovereiden henkeä ampuilemalla ilmaan tai maahan silloin kun vihollinen ampui vieruskaveria.

        Sitten vuoteen 1951 mennessä Vartiotorniseura kehitti totaalikieltäytymisen, jonka se hylkäsi 1996. Mitä seuraavaksi?

        Sotket asiat keskenään. Jos haluat väitellä juut. tai todistajien kanssa jehovasta, niin tee se, mutta älä sitä minulle ala vänkäämään.

        Ihmiskunnan Luoja, taivaallinen Isä on kyllä aivan eri persoona kuin jehova, tuon tietää jo pienet lapsetkin, jopa nekin jotka menivät Kristuksen tykö aikoinaan kuuntelemaan todistusta taivaan Isästä.


      • Markku_Meilo
        Trubaduuri kirjoitti:

        Sotket asiat keskenään. Jos haluat väitellä juut. tai todistajien kanssa jehovasta, niin tee se, mutta älä sitä minulle ala vänkäämään.

        Ihmiskunnan Luoja, taivaallinen Isä on kyllä aivan eri persoona kuin jehova, tuon tietää jo pienet lapsetkin, jopa nekin jotka menivät Kristuksen tykö aikoinaan kuuntelemaan todistusta taivaan Isästä.

        >>Sotket asiat keskenään. Jos haluat väitellä juut. tai todistajien kanssa jehovasta, niin tee se, mutta älä sitä minulle ala vänkäämään.

        Anteeksi tuhannesti ja kerta päälle.

        >>Ihmiskunnan Luoja, taivaallinen Isä on kyllä aivan eri persoona kuin jehova, tuon tietää jo pienet lapsetkin, jopa nekin jotka menivät Kristuksen tykö aikoinaan kuuntelemaan todistusta taivaan Isästä.

        Jehova kyllä peittoaa kaikki muut keijut, paitsi Hammaskeijun.


      • Trubaduuri
        Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Sotket asiat keskenään. Jos haluat väitellä juut. tai todistajien kanssa jehovasta, niin tee se, mutta älä sitä minulle ala vänkäämään.

        Anteeksi tuhannesti ja kerta päälle.

        >>Ihmiskunnan Luoja, taivaallinen Isä on kyllä aivan eri persoona kuin jehova, tuon tietää jo pienet lapsetkin, jopa nekin jotka menivät Kristuksen tykö aikoinaan kuuntelemaan todistusta taivaan Isästä.

        Jehova kyllä peittoaa kaikki muut keijut, paitsi Hammaskeijun.

        Minkälaisen tunnustuksen siitä sait itsellesi, kun suoritit tuon ns. tappajakoulun?


      • Markku_Meilo
        Trubaduuri kirjoitti:

        Minkälaisen tunnustuksen siitä sait itsellesi, kun suoritit tuon ns. tappajakoulun?

        >>Minkälaisen tunnustuksen siitä sait itsellesi, kun suoritit tuon ns. tappajakoulun?

        Tommonen se on A6-kokoinen PALVELUSTODISTUS, jossa mm.:

        Palveluskelpoisuus kotiutettaessa A1
        Käytös huono
        Yleisarvostelu huono

        Oli se semmonen varsinainen tappajakoulu, ensimmäistäkään tappoa tai kuollutta en kyllä nähnyt.


    • Yleiskeskustelu YK:n ihmisoikeuskomitean huomautuksista (27.10.2004)
      ja siviilipalveluslainsäädännön muutostarpeista




      Keskustelu Jehovan Todistajien asemasta:



      "Jehovan Todistajien edustajat Veikko Leinonen ja
      Mika Liimatainen kertoivat Jehovan Todistajien näkemyksen siviilipalveluksesta. Jehovan Todistajien kannalta olennainen este siviilipalvelun suorittamiselle on sen
      kytkentä kokonaismaanpuolustukseen. Jehovilla ei sinänsä ole mitään yhteiskuntapalvelua vastaan. JT ei näe tällä hetkellä mahdollisena sitä, että Jehovat alkaisivat suorittaa siviilipalvelusta. Kyse on toki aina yksittäisten henkilöiden omista valinnoista, mutta todennäköisesti Jehovia koskevan vapautuslain kumoaminen johtaisi siihen, että lukuisat Jehovat valitsisivat vankilarangaistuksen.



      Pääesikunnan edustaja Jorma Jokisalo esitti Jehovan Todistajien erityisaseman turvaavan lain kumoamista, koska laki nykyisellään on muita uskontokuntia syrjivä. Jehovan Todistajien pääpaikan (USA) mukaan siviilipalvelus on hyväksyttävä palvelusmuoto, jonka kukin saa vapaasti valita. Myös Norjassa ja Tanskassa Jehovan Todistajat suorittavat siviilipalveluksen, varsin samanlaisessa järjestelmässä kuin Suomessa.



      Siviilipalveluskeskuksen edustaja Eero Soinio sanoi, ettei Jehovan Todistajien erityisasemalle ole erityisiä perusteluja - laki ei vastaa nykyaikaa. Muut vakaumukset pitäisi olla samanarvoisia. Soinio esitti, että koko laki kumottaisiin tai poistettaisiin maininta korvaavasta palvelusta. Siviilipalvelus voidaan järjestää niin, ettei se loukkaa vakaumusta. Siviilipalveluskeskus selvittää vielä , johtaako siviilipalveluksen suorittaminen erottamiseen Jehovan Todistajien yhteisöstä."



      Eli sivari on täysin sallittu, mutta silti käydään vain mielummin kentällä. Kyse on väärän kuvan antamisesta. Nykynuori valitsee aika todennäköisesti sivarin vankilan asemesta. Tässä kohtaa puhutaan silkkaa hevosen potaskaa.

      Eipä hätiä mitiä, kyllä tämä laki tulee muuttumaan ennemmin tai myöhemmin.

      Kun itse kävin siviilipalveluksen ja suoritin sen paikallisessa päiväkodissa niin en minään päivänä vahingossakaan miettinyt sen "kytkentää kokonaismaanpuolustukseen". Sillä työllä kun ei ole tuon asian kanssa mitään tekemistä keskenään.

    • todistajat vapautettiin

      asepalveluksesta kokonaan.
      Sylvikin taisi olla myötämielinen
      seuran ajatuksille ja siitä Urhokin joutui
      valitsemaan ja allekirjoittamaan lain.
      Vuotta en muista.

      • Japi

        Koiviston aikaan Jehovan todistajat vapautettiin kokonaan.Kun laki tuli voimaan vuonna 1987 Urho Kekkonen oli jo kuollut edellisenä vuonna.


    • kasi

      Jaa, mutta eikös se riipu siitä että Raamatussa lukee Jeesuksen sanat "joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu"? Niin minä ainakin olen asian käsittänyt. Eikös nämä Jt:t tee kaikki Raamatun mukaan (siis niin kuin he sen käsittävät) ..

      • Markku_Meilo

        >>Eikös nämä Jt:t tee kaikki Raamatun mukaan

        Ei, vaan Vartiotorniseuran kulloisenkin näkemyksen mukaan. Vartiotorniseuran mukaan taistelutilanteeseen meno oli aivan luonnollista, kunhan turvasi asetoverinsa henkeä siten, että ei vahingossakaan ampunut vihollista. Tuo näkemys tarkentui lopulta totaalikieltäytymiseksi 1951 ja palasi takaisin vaihtoehtoisen palvelun sallivaan tilaan 1996.

        >> (siis niin kuin he sen käsittävät) ..

        Käytännössä ei voi olla käsittämättä muulla kuin Vartiotorniseuran kulloinkin viitoittamalla tavalla, nimittäin käsittämättömät poistetaan muonavahvuudesta.


      • Markku_Meilo
        Markku_Meilo kirjoitti:

        >>Eikös nämä Jt:t tee kaikki Raamatun mukaan

        Ei, vaan Vartiotorniseuran kulloisenkin näkemyksen mukaan. Vartiotorniseuran mukaan taistelutilanteeseen meno oli aivan luonnollista, kunhan turvasi asetoverinsa henkeä siten, että ei vahingossakaan ampunut vihollista. Tuo näkemys tarkentui lopulta totaalikieltäytymiseksi 1951 ja palasi takaisin vaihtoehtoisen palvelun sallivaan tilaan 1996.

        >> (siis niin kuin he sen käsittävät) ..

        Käytännössä ei voi olla käsittämättä muulla kuin Vartiotorniseuran kulloinkin viitoittamalla tavalla, nimittäin käsittämättömät poistetaan muonavahvuudesta.

        >>Vartiotorniseuran mukaan taistelutilanteeseen meno oli aivan luonnollista,

        Siis ensimmäisen maailmansodan aikoihin.


    • olla

      vapaa. Millä muula perustelette armeijasta kieltäytymisen kuin siihen miekkajuttuun. VT:ssa sodittiin kok ajan . Ilman sotaveteraaneja olisimme paleltuneet kuoliaaksi siperiassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe