ei eläinperäsiä karkkeja

lissuy

niin että onko sellaisia hedelmäkarkkeja joissa ei ole käytetty liivatetta?? kun kaikissa noissa makeissekoitus pusseissa tuntuu olevan??

69

32593

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vega

      jhuyf

      • kemadruma

        Osa ässämixeista ei ole vegaanisia, niihin on käytetty väriaineena karmiinia (kokenillista), jota saadaan Meksikossa ja keski- ja Etelä-Amerikassa kaktuksissa asuvista millimetrin pituisista kokenillikilpikirvoista (Dactylopius coccus (costa), coccus cacti). Kirvoista käytetään vain naispuoleiset yksilöt, ne kuivataan ja jauhetaan.
        Koodi on E 120.

        Että hyvää ruokahalua ;)


      • Asafoetida
        kemadruma kirjoitti:

        Osa ässämixeista ei ole vegaanisia, niihin on käytetty väriaineena karmiinia (kokenillista), jota saadaan Meksikossa ja keski- ja Etelä-Amerikassa kaktuksissa asuvista millimetrin pituisista kokenillikilpikirvoista (Dactylopius coccus (costa), coccus cacti). Kirvoista käytetään vain naispuoleiset yksilöt, ne kuivataan ja jauhetaan.
        Koodi on E 120.

        Että hyvää ruokahalua ;)

        Murskattujen hyönteisten väriä aivan riittävästi muistuttaisi annatto (Bixa orellana) eli E160b.

        Hyvin punaisten tuotteiden suhteen on sitten toinenkin mahdollisuus - syöpää aiheuttava (ja EU:ssa kielletty) väriaine nimeltään sudan.


      • kemadruma
        Asafoetida kirjoitti:

        Murskattujen hyönteisten väriä aivan riittävästi muistuttaisi annatto (Bixa orellana) eli E160b.

        Hyvin punaisten tuotteiden suhteen on sitten toinenkin mahdollisuus - syöpää aiheuttava (ja EU:ssa kielletty) väriaine nimeltään sudan.

        Onhan annatto kauniin värinen ja värjäyksessä hyödyllinen, mutta se aiheuttaa helposti yliherkkyyttä. Meille astmaatikko-allergikoille oireet voivat olla kamalia.

        Vaarattomampia punaisia värejä olisivat E 160a (karotenoidit, beta-karotiini), E 160c (paprikauute), E 160d (lykopeeni), E 162 (punajuuriväri) ja antosyaanit E 163..

        Ei muuta kuin valmistajille palautetta, niin voisi loppua tuo kalliiden ja epäeettisten aineosien rahtaaminen toiselta puolelta maailmaa, ainakin jonkun valmistajan osalta.


      • timo
        kemadruma kirjoitti:

        Osa ässämixeista ei ole vegaanisia, niihin on käytetty väriaineena karmiinia (kokenillista), jota saadaan Meksikossa ja keski- ja Etelä-Amerikassa kaktuksissa asuvista millimetrin pituisista kokenillikilpikirvoista (Dactylopius coccus (costa), coccus cacti). Kirvoista käytetään vain naispuoleiset yksilöt, ne kuivataan ja jauhetaan.
        Koodi on E 120.

        Että hyvää ruokahalua ;)

        Enste mä luulin, että sä vaan vitsailet!
        Sitte tarkistelin seikkoja ja huomasin, että tottahan sä turiset!!


      • HUOM!!!
        Asafoetida kirjoitti:

        Murskattujen hyönteisten väriä aivan riittävästi muistuttaisi annatto (Bixa orellana) eli E160b.

        Hyvin punaisten tuotteiden suhteen on sitten toinenkin mahdollisuus - syöpää aiheuttava (ja EU:ssa kielletty) väriaine nimeltään sudan.

        MUISTA, KASVISSYÖJÄ!
        LÄHES KAIKISSA KARKEISSA ON JOTAKIN ELÄINPERÄISTÄ!! ELÄIMEN KUDOKSIA(KALLOSTA YM) ÄLÄ SYÖ ELLET OLE TÄYSIN VARMA ONKO KYSEISESSÄ KARKISSA SITÄ!

        P.S EN YMMÄRRÄ MIKSI KAIKKIIN KARKKEIHIN TÄYTYY TUNKEA JOTAIN VITUN LIIVATETTA, KUN OISI MUITAKIN VAIHTOEHTOJA!!


      • vagabond
        kemadruma kirjoitti:

        Onhan annatto kauniin värinen ja värjäyksessä hyödyllinen, mutta se aiheuttaa helposti yliherkkyyttä. Meille astmaatikko-allergikoille oireet voivat olla kamalia.

        Vaarattomampia punaisia värejä olisivat E 160a (karotenoidit, beta-karotiini), E 160c (paprikauute), E 160d (lykopeeni), E 162 (punajuuriväri) ja antosyaanit E 163..

        Ei muuta kuin valmistajille palautetta, niin voisi loppua tuo kalliiden ja epäeettisten aineosien rahtaaminen toiselta puolelta maailmaa, ainakin jonkun valmistajan osalta.

        Karmiinille E120 voi myös olla allerginen siinä missä muillekin orgaanisille tuotteille - ja ymmärtääkseni voi myös synteettisille ettei sen puoleen.

        Jos on allergiaa niin se pitäisi jokaisen itse tarkistaa samaan tapaan kuin eettisistä syistä ruoka-aineita pois jättävät tarkistavat. Siksi tuoteselosteet on aivan helvetin käteviä - ja joissain karkkikaupoissa mokomat ei ole esillä vaan täytyy myyjiä häiritä jotta toisivat purkit esille. Hyvin palveleva liike toki mielellään antaa tuoteselosteet nähtäviksi ainakin niiden tuotteiden kohdalla joilla niitä ei valmiiksi ole merkitty tai laatikot ei ole näkyvissä.
        Vaikka kyllä se joskus ruuhka aikaan risoo käydä kiskomassa myyjiä jotain laatikoita penkomaan... oli syynä sitten allergia tai muu.


    • devilived

      En nyt ryhtynyt erottelemaan hedelmäkarkkeja, kopioin listan suoraan Eläinoikeusfoorumin herkkulistalta

      "KARKIT, PASTILLIT JA PURKAT
      Biona Organic Carnival plain chocolate drops (Ruohonjuuri)
      Biona Organic Cola Bottles (S-market)
      Biona Organic Pineapple Chews (S-market)
      Biona Organic Peppermints (S-market)
      Biona Organic Tutti Frutti Wine Gums (S-market)
      Dietorelle sokerittomat karkit (ei toffee)
      Dracula piller (salmiakit)
      Fazer Ananaskaramellit
      Fazer Eucalyptus
      Fazer Eucamenthol
      Fazer iLove Karpalo kurkkupastillit
      Fazer lakritsipussi (iso, 450g)
      Fazer Pantteri Tassut
      Fazer Salmiakki Mix tikkari (Pantteri, Supersalmiakki, Salmiakki)
      Fazer Turkinpippuri
      Fazer Vihreät kuulat
      Fazer Oranssit kuulat (irtomyynti)
      Fazer Pihlajakuula (irtomyynti)
      Fazer Skriik-rakeet (irtomyynti)
      HubbaBubba-purkka
      Juicy Fruit-purkka
      Karamellpojkarna tikkarit (ei punaiset ja oranssit)
      Leaf Aakkoset Salmiakki
      Leaf Melody Pops
      Leaf Chupa Chups Fruit
      Leaf Cool M by Mynthon Display
      Leaf Iso Sisu Raikas
      Leaf Iso Sisu Salama
      Leaf Iso Sisu Sokton
      Leaf Iso Sisu Xylitol
      Leaf Iso Sisu Xylitol Salmiakki
      Leaf Jenkki Arctic Mint
      Leaf Lakrisal
      Leaf Läkerol Dents Green tea
      Leaf Piparminttu
      Leaf Mynthon Sitruuna-hunaja
      Leaf Mynthon Jääminttu
      Leaf Mynthon Menthol
      Leaf Mynthon Raikas Karpalo
      Leaf Mynthon Shox Blue
      Leaf Mynthon Väkevä
      Leaf Mynthon Vihreä Sitruuna
      Leaf Royal Display
      Leaf Sisu Horna
      Leaf Sisu Kipakka Horna (chili-appelsiini)
      Leaf Smint Mint
      Leaf Snöre lakritsinauha
      Leaf Snöre mansikkanauha
      Makeidon Piparminttukaramelli (lisäksi ainakin punaisia mansikanmakuisia palluroita ja salmiakkipalluroita)
      Malaco Djungel Vrål supersalta salmiakkeja, saa laivalta
      Mamba Frupies – karkit
      Mentos minttulakritsi ja hedelmä
      Orbit sininen ja vihreä purkka
      Panda Comfits Dragees Bonbons "Lontoon rakeet"
      Panda Original Lakupala
      Panda luonnonlakritsipala ja luonnonlakritsipatukka
      Panda salmiakkilakritsi
      Panda Paksu Pepe
      Panda Pepe original
      Panda Pepe salmiakki
      Pez
      Pirkka Kola-tikkari
      Pirkka Tulinen pippuri
      Rainbow Lakritsi
      Rainbow peppermint xylitol -purkka
      Rainbow Tulinen Salmiakki
      Spar lakritsi
      Tsaukki Taukki
      Viol lakrits-karkit
      Väkevät pääkallokarkit (salmiakki, irtomyynti)
      Wrigley’s Extra-purkka"

      Toivottavasti löytyy jotain mieleistä :)

      • oli ainaki

        mulle apua! :)


      • dfhsf

        Joo anteeks nyt vaan kauheesti, mutta melkein kaikissa noissa karkeissa on eläinperäisiä aineita.. Ähhähhää.. Nimittäin pintakäsittelyaineiden osina ja niin edelleen..


      • devilived
        dfhsf kirjoitti:

        Joo anteeks nyt vaan kauheesti, mutta melkein kaikissa noissa karkeissa on eläinperäisiä aineita.. Ähhähhää.. Nimittäin pintakäsittelyaineiden osina ja niin edelleen..

        Ja perusteluja kiitos? Kaikki listalla olevat tuotteet on moneen kertaan "tarkistettu" ja todettu vegaanisiksi. Enkä koskaan luota tietoon jonka antaa joku, joka ei uskalla edes käyttää todellista nimimerkkiä.


      • liivatetta

        Pantteritassut pussikama sisältää liivatetta, mutta irttiksinä saatavat ei.

        Fazerin sivuilla on helppokäyttöinen hakukone, jolla saa rajattua esim. eläinperäiset ainesosat pois.


      • devilived
        liivatetta kirjoitti:

        Pantteritassut pussikama sisältää liivatetta, mutta irttiksinä saatavat ei.

        Fazerin sivuilla on helppokäyttöinen hakukone, jolla saa rajattua esim. eläinperäiset ainesosat pois.

        Luulen että irttiksinä saatavia tuossa tarkoitettiin. Pantteritassut-nimistä pussiahan ei tiettävästi ole, taitavat ihan Pantterit-nimellä kulkea.


      • fsn
        devilived kirjoitti:

        Ja perusteluja kiitos? Kaikki listalla olevat tuotteet on moneen kertaan "tarkistettu" ja todettu vegaanisiksi. Enkä koskaan luota tietoon jonka antaa joku, joka ei uskalla edes käyttää todellista nimimerkkiä.

        Aina on jonkun aineen johonkin osaan käytetty jotain eläinperästä. Toivotonta puuhaa, jos haluaa syödä TÄYSIN kasvisperäistä ravintoa. Itse tarkastellut näitä ympäri maailmaa ja tutkinut niitä laboratorioissa asti mun takia. Sori vaan..


      • liivatetta
        devilived kirjoitti:

        Luulen että irttiksinä saatavia tuossa tarkoitettiin. Pantteritassut-nimistä pussiahan ei tiettävästi ole, taitavat ihan Pantterit-nimellä kulkea.

        joku tarjosi minulle pussinameja, jotka olivat mielestäni pantterin tassuja (salmiakki). Tarkastin ainesluettelon ja sieltä löytyi liivate. Saattovat olla jotain leijonantassukarkkejakin (?) mielsin ne vain jotenkin panttereiksi.


      • devilived
        liivatetta kirjoitti:

        joku tarjosi minulle pussinameja, jotka olivat mielestäni pantterin tassuja (salmiakki). Tarkastin ainesluettelon ja sieltä löytyi liivate. Saattovat olla jotain leijonantassukarkkejakin (?) mielsin ne vain jotenkin panttereiksi.

        Mä en noita karkkeja pahemmin syö niin en noista asioista paljonkaan tiedä (itse en ole siis tuota listaa laatinut) No, uskon että jokainen vegaani tarkistaa tuoteselosteen joka tapauksessa ennenkuin mitään ostaa. Toistan vielä että noita pantterintassuja ainakin myydään pusseissa, joissa on myös liivatekarkkeja. Irtomyyntinä siis ilmeisesti vegaanisia.


      • älä viitsi
        fsn kirjoitti:

        Aina on jonkun aineen johonkin osaan käytetty jotain eläinperästä. Toivotonta puuhaa, jos haluaa syödä TÄYSIN kasvisperäistä ravintoa. Itse tarkastellut näitä ympäri maailmaa ja tutkinut niitä laboratorioissa asti mun takia. Sori vaan..

        "Itse tarkastellut näitä ympäri maailmaa ja tutkinut niitä laboratorioissa asti mun takia. Sori vaan.."

        Ja jostain kumman syystä juuri anonyymit keskustelupalstat ovat täynnä tohtoreita, tutkijoita ja ties mitä kansakunnan vapahtajia vähän samaan tapaan kuin hankalat asiakkaat kaupoissa,ravintoloissa tms. tuntevat lauman tuomareita, poliiseja ja toimittajia. Jos olisit sellaisessa asemassa, että oikeasti voisit "tarkastella" näitä asioita laboratorioissa -ja vieläpä ympäri maailmaa-, niin 1. Kirjoitusasusi olisi hieman hiotumpi, 2. pistäisit faktoja pöytään yksioikoisen toteamuksen sijaan 3. käyttäisit tosiaan sitä rekisteröityä nimimerkkiä ja todennäköisimmin keskustelisit asiasta jollain aivan muulla foorumilla. Sori vaan...


      • vagabond
        liivatetta kirjoitti:

        Pantteritassut pussikama sisältää liivatetta, mutta irttiksinä saatavat ei.

        Fazerin sivuilla on helppokäyttöinen hakukone, jolla saa rajattua esim. eläinperäiset ainesosat pois.

        Pantteritassuista mielestäni vain mustat on vegaanisia - hedelmän makuisissa on E120 väriäine.

        Pantteri pastilleissa on mehiläisvahaa (E901)joka menee joillan vegaaneillä läpi sillä se ei sisällä eläintä itseään.

        Fazerin kohdalla esim missä x ja ässä mix salmiakki on vegaanisia mutta hedelmäversioissa on jälleenkin karmiinia.

        Mikä itseä mietityttää on kuinka karkeissa usein on sekä E120 että E160 - punaisia värejä kumpainenkin mutta ensin mainittu on eläinperäinen :/


    • mauku

      tiiän hyviä sulle ei ole eläinperäisiä karkkeja muutenko maultansa pupunpapanoita löytyy kuusen alta joka metsästä ps. jos noin tarkaksi elämä menee niin oosit syömättä mitään

    • makoisa

      ...ja kaupungissahan voit käyskennellä vaikka korkeasaaressa, sieltä löytyy varmaan makoisaa raaka-ainetta, jotta voit valmistaa karkkisi, on lintuperäistä, susiperäistä perätuotetta.....

    • sadeasf

      sokerihan ei ole mitenkään hyväksi elimistölle, siksi kannattaa napostella jotain ihan muuta. Esim Lidl:istä saa sellaisia minisalami pusseja joissa on hauskoja pikkumakkaroita, paljon parempaa kuin karkki!

    • joikertaja

      ....perhana kitistä jos karkeissa on jotain liivatetta,nykyään ollaan niin saatanan kasvissyöjää koska se on trendi,olis kiva tietää miten vegaanit eleli sota-aikana.

      • Happomarja

        Minä en ole vegaani vaan käytän myös maitoa ja munia kasvisten lisäksi.

        Täytyy kyllä sanoa että olipas harvinaisen mietitty ja pohdiskeleva kommentti tuo "miten vegaanit eleli sota-aikana".

        Onko nyt sota-aika? Onko sota-aikana pakko tehdä vastoin omaa moraaliaan?

        Ja vastatakseni kysymykseesi sota-aikana vegaanit saattaisivat syödä marjoja, juuria, sieniä, hedelmiä ja vaikkapa gluttaria jos jauhoja olisi saatavilla...


      • Liivatetta suuhun
        Happomarja kirjoitti:

        Minä en ole vegaani vaan käytän myös maitoa ja munia kasvisten lisäksi.

        Täytyy kyllä sanoa että olipas harvinaisen mietitty ja pohdiskeleva kommentti tuo "miten vegaanit eleli sota-aikana".

        Onko nyt sota-aika? Onko sota-aikana pakko tehdä vastoin omaa moraaliaan?

        Ja vastatakseni kysymykseesi sota-aikana vegaanit saattaisivat syödä marjoja, juuria, sieniä, hedelmiä ja vaikkapa gluttaria jos jauhoja olisi saatavilla...

        Nyt todellakin on sota. Henkinen sota vasemmistolaisia liikkeitä vastaan.

        Vegaanius ja muu itsensä rajoittaminen on aivan typerää itsensä jalustalle nostamista. Ihmiset ovat aina pyrkineet hallitsemaan elämäänsä olemalla syömättä jotain tiettyä ruoka-ainetta.


      • moniallergikko

        itse olen allerginen lehmämaidonproteiinille,pahasti.kaikkieivät ole vapaaehtoisesti vegaaneja.kävikö edes mielessä???


      • asdf
        moniallergikko kirjoitti:

        itse olen allerginen lehmämaidonproteiinille,pahasti.kaikkieivät ole vapaaehtoisesti vegaaneja.kävikö edes mielessä???

        Liivate on tehty lehmän aivokalvosta, ei maidosta joten voit hyvin syödä ei vegaanisia karkkeja!


      • Jassoo
        asdf kirjoitti:

        Liivate on tehty lehmän aivokalvosta, ei maidosta joten voit hyvin syödä ei vegaanisia karkkeja!

        Siis liivate on valmistettu sian nahasta! Liivatetta valmistetaan myös naudan- ja siansidekalvoista ja tukikudoksista. Agar on liivatteen tapaista ainetta, jota valmistetaan kasvisperäisesti. Käykää googlettamassa gluteenista.


      • gelatiini
        Jassoo kirjoitti:

        Siis liivate on valmistettu sian nahasta! Liivatetta valmistetaan myös naudan- ja siansidekalvoista ja tukikudoksista. Agar on liivatteen tapaista ainetta, jota valmistetaan kasvisperäisesti. Käykää googlettamassa gluteenista.

        Gluteenia on kotimaisissa viljoissa ja ei sovi keliaakikolle.

        Gelatiini on liivatetta...


      • Jassoo
        gelatiini kirjoitti:

        Gluteenia on kotimaisissa viljoissa ja ei sovi keliaakikolle.

        Gelatiini on liivatetta...

        todellakin tarkoitin toki gelatiinia, (painovirhepaholainen).


      • Happomarja
        Liivatetta suuhun kirjoitti:

        Nyt todellakin on sota. Henkinen sota vasemmistolaisia liikkeitä vastaan.

        Vegaanius ja muu itsensä rajoittaminen on aivan typerää itsensä jalustalle nostamista. Ihmiset ovat aina pyrkineet hallitsemaan elämäänsä olemalla syömättä jotain tiettyä ruoka-ainetta.

        Mikä siinä on että maailmasta löytyy YHÄ ihmisiä joita toisten syömiset / syömättä jättämiset vaivaavat noin kovasti?

        Ja mitä ihmeen tekemistä vasemmistolla on kasvissyönnin kanssa?

        Voisiko olla että ihmiset jotka kiihkeimmin arvostelevat / vastustavat kasvissyöntiä TUNTEVAT itse tekevänsä väärin syödessään lihaa ja yrittävät peittää tätä syyllisyyden tunnetta arvostelemalla niitä jotka eivät lihaa syö?


      • Liivatetta suuhun
        Happomarja kirjoitti:

        Mikä siinä on että maailmasta löytyy YHÄ ihmisiä joita toisten syömiset / syömättä jättämiset vaivaavat noin kovasti?

        Ja mitä ihmeen tekemistä vasemmistolla on kasvissyönnin kanssa?

        Voisiko olla että ihmiset jotka kiihkeimmin arvostelevat / vastustavat kasvissyöntiä TUNTEVAT itse tekevänsä väärin syödessään lihaa ja yrittävät peittää tätä syyllisyyden tunnetta arvostelemalla niitä jotka eivät lihaa syö?

        Kaikki kasvissyöjät äänestävät kuitenkin Halosta.


      • asdf kirjoitti:

        Liivate on tehty lehmän aivokalvosta, ei maidosta joten voit hyvin syödä ei vegaanisia karkkeja!

        Liivate eli gelatiini tehdään teuraseläinten sidekudoksista, luista ja rustoista. Lähinnä sioista, mutta myös nautaeläimistä.

        Liivatteen voi korvata esimerkiksi agar agarilla (tehdään levistä) tai pektiinillä (sitrushedelmäperäinen).

        Ja muuten: "kasvis"ruoassa voi olla myös maksaa, jos siinä on B-vitamiinia..


      • nojakylllä

        Entä vaikka oltaisiinki nii isoja vegaaneja, että ei mitää liivatetta haluta syyä? Mitä se sinua liikuttaa, jos ihmine syö tahtomattaa jauhelihhaa, ja kohta oksentaa sen pois, koska aattelee, mistä se on tehny? Mä nään jauhelihaa ruskittaessa lehmän, joka roikkuu koivista katossa, ja siitä otetaa nahat pois, ja veret valuu pitki lattioita... Ja nyt ei eletä sota aikoja, joten mikspä tuommosiakkaa ajattelemmaa...


      • veg
        MariaK kirjoitti:

        Liivate eli gelatiini tehdään teuraseläinten sidekudoksista, luista ja rustoista. Lähinnä sioista, mutta myös nautaeläimistä.

        Liivatteen voi korvata esimerkiksi agar agarilla (tehdään levistä) tai pektiinillä (sitrushedelmäperäinen).

        Ja muuten: "kasvis"ruoassa voi olla myös maksaa, jos siinä on B-vitamiinia..

        Olen vegaani, syön kyllä maitotuotteita ja kalaa.
        Sain tietää vasta muutama vuosi sitten mitä liivate todella on! ....se on valmistettu teuraseläimistä, KAMALAA! Minulla on hirveä työ katsoa kaikista pakkausselosteista erikseen, missä sitä liivatetta nyt on ja missä ei....esim. makeiset ja jogurtit ovat yleisimpiä, jos niitä ostaa.
        Senhän voi korvata agar agar -jauheella, mutta miksi niin ei tehdä. En varmasti ole ainut vegaani tässä maailmassa, jotain rajaa....joskus pitäisi ajatella vegaanejakin!


      • kasvissyöjä
        veg kirjoitti:

        Olen vegaani, syön kyllä maitotuotteita ja kalaa.
        Sain tietää vasta muutama vuosi sitten mitä liivate todella on! ....se on valmistettu teuraseläimistä, KAMALAA! Minulla on hirveä työ katsoa kaikista pakkausselosteista erikseen, missä sitä liivatetta nyt on ja missä ei....esim. makeiset ja jogurtit ovat yleisimpiä, jos niitä ostaa.
        Senhän voi korvata agar agar -jauheella, mutta miksi niin ei tehdä. En varmasti ole ainut vegaani tässä maailmassa, jotain rajaa....joskus pitäisi ajatella vegaanejakin!

        Vegaanit eivät käytä mitään eläinperäistä, joten olet pescovegetaristi. Vai mistä lähtien maito ja kala ovat olleet kasvikunnan tuotteita?


      • voi voi...

        Siis. Joku tuolla palstalla sanoi näin, "....perhana kitistä jos karkeissa on jotain liivatetta,nykyään ollaan niin saatanan kasvissyöjää koska se on trendi". Jaa mistäs sinä nyt näin päättelit? Ihmiset ovat kasvis syöjiä jos niin haluavat ja jokaisesella on varmasti omat henkilökohtaiset syynsä siihen. Jotkut terveytensä vuoksi ja joitan vain yksinkertaisesti kuvottaa. Niin ja ihan oikeassa oli se, joka sanoi että teillä vittuilijoilla on vain huono omatunto omasta lihan syönnistänne ja tahdotte lievittää omia tunnontuskianne kyseenalaistamalla vegaanit. Niin. Jos et ole vegaani ja sinulla on jotain tätä palstaa ja vegaaneja vastaan, niin onko siitä ihan pakko tulla tänne vittuilemaan??? hankkikaa te vittuilijat elämä!

        vegaanisuus ei siis todellakaan ole mikään trendi!

        Niin siis. mikä olen silloin, kun syön vain kalaa, kasviksia, sekä maito tuotteita? eli en lihaa (sikaa,nautaa,kanaa). Ööh.. semivegetaristi?? en kyllä nyt yhtään muista..

        ps. liivate hyi hyi käyttäkää agar agaria ynm. liivate on kuvottavaa eiei en syö.


      • sekasyöjä
        voi voi... kirjoitti:

        Siis. Joku tuolla palstalla sanoi näin, "....perhana kitistä jos karkeissa on jotain liivatetta,nykyään ollaan niin saatanan kasvissyöjää koska se on trendi". Jaa mistäs sinä nyt näin päättelit? Ihmiset ovat kasvis syöjiä jos niin haluavat ja jokaisesella on varmasti omat henkilökohtaiset syynsä siihen. Jotkut terveytensä vuoksi ja joitan vain yksinkertaisesti kuvottaa. Niin ja ihan oikeassa oli se, joka sanoi että teillä vittuilijoilla on vain huono omatunto omasta lihan syönnistänne ja tahdotte lievittää omia tunnontuskianne kyseenalaistamalla vegaanit. Niin. Jos et ole vegaani ja sinulla on jotain tätä palstaa ja vegaaneja vastaan, niin onko siitä ihan pakko tulla tänne vittuilemaan??? hankkikaa te vittuilijat elämä!

        vegaanisuus ei siis todellakaan ole mikään trendi!

        Niin siis. mikä olen silloin, kun syön vain kalaa, kasviksia, sekä maito tuotteita? eli en lihaa (sikaa,nautaa,kanaa). Ööh.. semivegetaristi?? en kyllä nyt yhtään muista..

        ps. liivate hyi hyi käyttäkää agar agaria ynm. liivate on kuvottavaa eiei en syö.

        joka ei vain syö muita eläimiä kuin kalaa. Jos syö eläimiä, niin on sekasyöjä. Olet vain vähän kasvispainotteisempi kuin 'normi lihansyöjä'. Kalan popsija 'kasvissyöjille' on olemassa termi pescovegetaristi, ja sinä kun käytät myös maitoa niin olisit pesco-lakto-vegetaristi. Mutta turhan monimutkaisia ja todella harhaanjohtavia termejä tuollaiset, helpommaksi käy kun käyttää sanaa sekasyöjä tai selittää mitä ei syö.

        Semivegetaristi on vielä pöllömpi termi: se tarkoittaa sekasyöjää joka syö KAIKKIA muita eläimiä paitsi punaisen lihan omaavia. Huhhuh. Kuka nuokin on keksinyt?


      • vagabond
        Liivatetta suuhun kirjoitti:

        Nyt todellakin on sota. Henkinen sota vasemmistolaisia liikkeitä vastaan.

        Vegaanius ja muu itsensä rajoittaminen on aivan typerää itsensä jalustalle nostamista. Ihmiset ovat aina pyrkineet hallitsemaan elämäänsä olemalla syömättä jotain tiettyä ruoka-ainetta.

        Ei se mitään itsensä rajoittamista ole jos haluaa olla kasvissyöjä. Henkilökohtaisesti jätin elukat pois ruokavaliostani täysin omasta tahdostani koska moraalini niin sanelee - enkä tunne oloani mitenkään rajoittuneeksi. Pikemminkin vain itselleni rehelliseksi.

        Ja älä sinä mistään vasemmistoliitostä mäkätä kun ei aiheeseen liity millään muotoa.

        Eikä muuten "muoti" sen enempää - jos on vegaani muodin takia niin sitten on kyllä aika pinnallinen luonne.


      • Asiattomille

        Vegetaristiset ja vegaaniset ruokavaliot ovat pienempiä niinsanotulta
        "hiilijalanjäljeltään", eli niiden syöminen aiheuttaa pienemmät
        hiilidioksidipäästöt. Mm. hiilidioksidipäästöt aiheuttavat ilmastomuutosta,
        joka on erittäin haitallista ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta.


    • riikka

      ainakin Pick&mix - karkkikaupoissa on merkattu kaikkiin tuotteisiin, jos niissä ei ole liivatetta!!!

    • minäpä vain

      kaipaa siivoamista trolleista. On se kumma jos ihmisiä ärsyttää noin kamalasti muiden ruokavalio, että pitää oikein tunkemalla tunkea vegaanipalstalle ja sitten ihmetellä kun täällä keskustellaan vegaanisesta ruoasta.

      • Tom Kanerva Keihäs

        Trolli -suklaapatukat eivät kuulu veggiksien ruokavalioon, koska niihin on käytetty ihmisen ajatuksia.


      • Asafoetida

        Ne ovat oivallinen esimerkki lihansyönnin rappeuttamien aivojen tuotoksista, joita joka aamu siivoan pois.


      • aivoinen

        Naurattaa niin pirusti kaikki fanaatikot, on ne sit vegaaneja=mitä. Miksi se valkoinen liha kelpaa muutoin. Kysyin sitä yhdeltä fanaatikkovegaanilta, ei osannu selittää. Lihaa se on sekin. Söisitte ihan monipuolisesti ei kiristäis, jo aivokoppien takia kannattais varmaan syödä monipuolisesti, siis muutakin kuin heinänkorsia.


      • Asafoetida
        aivoinen kirjoitti:

        Naurattaa niin pirusti kaikki fanaatikot, on ne sit vegaaneja=mitä. Miksi se valkoinen liha kelpaa muutoin. Kysyin sitä yhdeltä fanaatikkovegaanilta, ei osannu selittää. Lihaa se on sekin. Söisitte ihan monipuolisesti ei kiristäis, jo aivokoppien takia kannattais varmaan syödä monipuolisesti, siis muutakin kuin heinänkorsia.

        Vegaanit eivät syö valkoistakaan lihaa.

        Naurattaa niin pirusti nämä täydellisen tietämättömät tyypit.


      • asdf
        Asafoetida kirjoitti:

        Vegaanit eivät syö valkoistakaan lihaa.

        Naurattaa niin pirusti nämä täydellisen tietämättömät tyypit.

        keskustelupalstoilla mutta kotona sitten tilataan kanapitsaa ja syödään se maidon kera!


      • Asafoetida
        asdf kirjoitti:

        keskustelupalstoilla mutta kotona sitten tilataan kanapitsaa ja syödään se maidon kera!

        Sitäpaitsi minähän en - kuten kaikki vakiot tietävät - ole vegaani.

        Mutta mikäs olikaan asiasi?


      • Simo V-huoneelta
        Asafoetida kirjoitti:

        Sitäpaitsi minähän en - kuten kaikki vakiot tietävät - ole vegaani.

        Mutta mikäs olikaan asiasi?

        Pitsa on vehnäjauhosta tehty leipä, jonka päällä voi olla esim. juustoa, kasviksia ja vaikkapa tonnikalaa. Alkuperämaana pidetään Italiaa, mutta pitsaa saa nykyään myös Nokialta.


      • Asafoetida
        Simo V-huoneelta kirjoitti:

        Pitsa on vehnäjauhosta tehty leipä, jonka päällä voi olla esim. juustoa, kasviksia ja vaikkapa tonnikalaa. Alkuperämaana pidetään Italiaa, mutta pitsaa saa nykyään myös Nokialta.

        Sitä mitä Suomessa tuntuu saavan, ei voi kutsua pizzaksi vaan on pitsaa.


      • Eeeeei
        aivoinen kirjoitti:

        Naurattaa niin pirusti kaikki fanaatikot, on ne sit vegaaneja=mitä. Miksi se valkoinen liha kelpaa muutoin. Kysyin sitä yhdeltä fanaatikkovegaanilta, ei osannu selittää. Lihaa se on sekin. Söisitte ihan monipuolisesti ei kiristäis, jo aivokoppien takia kannattais varmaan syödä monipuolisesti, siis muutakin kuin heinänkorsia.

        Minuakin naurattaa todella paljon tuo suunnaton into haukkua asiaa, josta itsellä ei tunnu olevan pienintäkään aavistusta! :D

        En ole vegaani, kasvissyöjä toistaiseksi vanhempien vuoksi, mutta en silti voi ymmärtää, mikä ihmisillä on niin paljon vegaaneja vastaan? Tuleeko jotenkin ilkeämmäksi, typerämmäksi tai ärsyttävämmäksi ihmiseksi kun ei käytä eläinkunnan tuotteita? Voitaisiin verrata tätä samaa esimerkiksi absolustismiin alkoholissa; Absolutisti ei käytä alkoholia siis ollenkaan, ellei sitten jonkin makeisen tai leivonnaisen matkassa, mutta miksi heitä / meitä ei sitten kritisoida niin pahasti?

        Onhan se kuitenkin oikein hyvä, että jotkin ihmiset tässä maailmassa edes ajattelevat muitakin eläinlajeja kuin tätä omaamme. Vai lähdetäänkös tästä kaikki matkallle Kiinaan rouskuttamaan koirankylkiä? Äskeinen siis huono vitsi, mutta onhan se kuitenkin täysin inhimillistä jos sikojen ja nautojen ylijäämät ja kuivatetut hyönteiset eivät kiinnosta.

        Kiitos :D


      • kamalasti muuttuu
        Eeeeei kirjoitti:

        Minuakin naurattaa todella paljon tuo suunnaton into haukkua asiaa, josta itsellä ei tunnu olevan pienintäkään aavistusta! :D

        En ole vegaani, kasvissyöjä toistaiseksi vanhempien vuoksi, mutta en silti voi ymmärtää, mikä ihmisillä on niin paljon vegaaneja vastaan? Tuleeko jotenkin ilkeämmäksi, typerämmäksi tai ärsyttävämmäksi ihmiseksi kun ei käytä eläinkunnan tuotteita? Voitaisiin verrata tätä samaa esimerkiksi absolustismiin alkoholissa; Absolutisti ei käytä alkoholia siis ollenkaan, ellei sitten jonkin makeisen tai leivonnaisen matkassa, mutta miksi heitä / meitä ei sitten kritisoida niin pahasti?

        Onhan se kuitenkin oikein hyvä, että jotkin ihmiset tässä maailmassa edes ajattelevat muitakin eläinlajeja kuin tätä omaamme. Vai lähdetäänkös tästä kaikki matkallle Kiinaan rouskuttamaan koirankylkiä? Äskeinen siis huono vitsi, mutta onhan se kuitenkin täysin inhimillistä jos sikojen ja nautojen ylijäämät ja kuivatetut hyönteiset eivät kiinnosta.

        Kiitos :D

        "en silti voi ymmärtää, mikä ihmisillä on niin paljon vegaaneja vastaan? Tuleeko jotenkin ilkeämmäksi, typerämmäksi tai ärsyttävämmäksi ihmiseksi kun ei käytä eläinkunnan tuotteita?"

        ainakaan typerämmäksi. Taitaa vaan olla niin että peruskoululaiset pikkupojat ovat saaneet liikaa vapauksia lomien kunniaksi, tai sitten joku yksittäinen hoidon tarpeessa oleva poloinen on taas mennyt avaamaan sen koneensa. Näitä päänaukomisia kun tulee kerralla paljon ja sen jälkeen tauko, kyllä niitä tulisi tasaisemmalla syötöllä jos jostain yleisestä mielipiteestä olisi kyse...


    • Samu

      Jos on valinnut noin monimutkaisen ruokavalion, niin eikö olisi helpompi vaan jättää karkit syömättä?

      • vekaani

        elimistö on tälläisella ruokavaliolla koko ajan puutostilassa, pitää jollain yrittää peittää sitä. Karkista saa hetkellisen hyvän olon tunteen.


      • devilived
        vekaani kirjoitti:

        elimistö on tälläisella ruokavaliolla koko ajan puutostilassa, pitää jollain yrittää peittää sitä. Karkista saa hetkellisen hyvän olon tunteen.

        laadukasta...

        Tietenkin vegaanillakin on oikeus syödä herkkuja. Ja kysellä vegaanisia karkkeja vegaaniruoka-palstalla.


      • Asafoetida
        vekaani kirjoitti:

        elimistö on tälläisella ruokavaliolla koko ajan puutostilassa, pitää jollain yrittää peittää sitä. Karkista saa hetkellisen hyvän olon tunteen.

        Suomen hyvin vähälukuinen vegaaniporukka on aiheuttanut muutamassa vuodessa 5 kilon kasvun vuotuisessa karkkien syömisessä koko väestön keskiarvona. Tuskin siis muuta syövätkään kuin karkkeja ja suklaata...


      • ou jee
        Asafoetida kirjoitti:

        Suomen hyvin vähälukuinen vegaaniporukka on aiheuttanut muutamassa vuodessa 5 kilon kasvun vuotuisessa karkkien syömisessä koko väestön keskiarvona. Tuskin siis muuta syövätkään kuin karkkeja ja suklaata...

        sokeri riippuvaisuus on yksi riippuvaisuus muiden joukossa ja melko yleinen koko maailmassa.Siitä on myös vaikea päästä eroon, kokeilkaa vaikka. 4 viikkoa menee hyvin ilman ja sitten iskee himo.. mikähän se on kun sitä kaipaa?


    • Birdie*

      Olen vegaani ja elänyt onnellisesti siinä tiedossa että tummassa, aidossa suklaassa ei ole liivatetta kuten ei myöskään "Makumaa" -hedelmä/lakukarkeissa. Voi olla että tieto on väärä mutta oletan että joku viisaampi kertoo miten asian laita on?

      • ...................

        Oli suklaa maito- tai tummaa suklaata, suklaassa tuskin on ikinä liivatetta, jos kyseessä on pelkkä suklaa eikä esim. täytesuklaa.

        Mutta jos vegaanista suklaata haluaa, eikä vain liivatteetonta, tummassakin suklaassa saattaa valmistajasta riippuen olla maitoa. Enkä tarkoita sitä, että suklaa olisi valmistettu samassa tehtaassa/linjalla kuin maitosuklaa, vaan ihan tarkoituksella saattaa tummassa suklaassa olla valmistusaineosana maitoa. Mutta liivatteettomuus ja maidottomuus selviävät helposti tuoteselosteesta eli tuskin tämän pitäisi mikään ongelma olla.


      • vegee
        ................... kirjoitti:

        Oli suklaa maito- tai tummaa suklaata, suklaassa tuskin on ikinä liivatetta, jos kyseessä on pelkkä suklaa eikä esim. täytesuklaa.

        Mutta jos vegaanista suklaata haluaa, eikä vain liivatteetonta, tummassakin suklaassa saattaa valmistajasta riippuen olla maitoa. Enkä tarkoita sitä, että suklaa olisi valmistettu samassa tehtaassa/linjalla kuin maitosuklaa, vaan ihan tarkoituksella saattaa tummassa suklaassa olla valmistusaineosana maitoa. Mutta liivatteettomuus ja maidottomuus selviävät helposti tuoteselosteesta eli tuskin tämän pitäisi mikään ongelma olla.

        Typerää, että uudessa Fazerin ohuessa tummasuklaalevyssäkin on maitoa.

        mariannet on vegaanisia, vaikka tuoteselosteessa lukee maitojauhetta alle 0,5%. se on tuotehihnalta jäämiä muiden tuotteiden maitojauheesta, sanoivat fazerilla itse näin. Mariannejen reseptiin ei maito kuulu.


      • silloin
        vegee kirjoitti:

        Typerää, että uudessa Fazerin ohuessa tummasuklaalevyssäkin on maitoa.

        mariannet on vegaanisia, vaikka tuoteselosteessa lukee maitojauhetta alle 0,5%. se on tuotehihnalta jäämiä muiden tuotteiden maitojauheesta, sanoivat fazerilla itse näin. Mariannejen reseptiin ei maito kuulu.

        ole mikään vegaaninen tuote, jos valmistustekniikka aiheuttaa saastumisen. Mariannet tulisi valmistaa kokonaan omissa puhtaissa tuotantotiloissa ja -linjoissa, jotta ne voitaisiin lukea vegaanisiksi tuotteiksi. Hieman tarkkuutta pyydän.


      • ÄläsNyt
        silloin kirjoitti:

        ole mikään vegaaninen tuote, jos valmistustekniikka aiheuttaa saastumisen. Mariannet tulisi valmistaa kokonaan omissa puhtaissa tuotantotiloissa ja -linjoissa, jotta ne voitaisiin lukea vegaanisiksi tuotteiksi. Hieman tarkkuutta pyydän.

        Vitunko väliä sillä on jos on 0.5% maitoa jäänyt, 99% niistäkään karkeista EI sisällä maitoa tipan tippaa vaikka noin paketissa lukee...

        Kuten, "saattaa sisältää pähkinää" teksti. Täsmälleen sama homma, eli ei ole mitään pähkinää. Pelkkä varoitus ettei joku satu saamaan sairaskohtausta.

        Kaupan hyllyillä on leipäpaketti jossa lukee päiväys 30.5.08 , tätä tuotetta silti voi käyttää vaikka viikon tai kaksi pidempään, valmistaja vain ei halua joutua maksamaan sairaalakuluja vanhentuneen leivän aiheuttamasta kohtauksesta!!

        JOTEN... Keksikää itte päätäntä tälle tekstille, itte ei jaksa.. MÄ MEEN SYÖMÄÄN MARIANNEJA!!!!


    • Soijavanukas

      Ässämixit ja Missä-äxät ovat ainakin yksiä, joita löytyy melkein joka kaupasta. Sitten tumma suklaa, riippuu tosin merkistä. Ainakin Kalev 72% on täysin vegaaninen.

    • Näin ON!

      MAITOSUKLAA ON 100% VEGAANINEN!! ITSE OLEN VEGAANI JA KANNATAN MAITOSUKLAAN SYÖNTIÄ!!!

    • someone11
    • Nimimerkkkki

      Vanha ketju karmiinia ei oikein synteettisesti tehdä koska taidetarviketeollisuuskin korvaa sen monilla muilla pigmenteillä jotka eivät kaikkia ominaisuuksia saavuta toinen peittää samoin ja toinen tarjoasi sävyn läheltä. Ja sillä puolella tiedän on asioita oikeasti yritetty etsiä korvaavia ja väriähän itseään ei juuri saa mistään taidetarvikkeena enään. ja ässämixistä se on vain sanoisinko oranssi karkki jossa on karmiinia.onneksi violetit/purppurat josta tykkään eniten on kasviperäisellä värillä.. ja tämä siis Fazerilta saatua tietoa. paitsi tuo karmiini selostus joka taas tiedossa kun harrastan kuvataiteita ja pigmenttejä.

      • Nimimerkkkki

        Nykyään myös yksi muu fazer hedelmä karki jossa on kahdessa värissä karmiinia. muuten kasviperäistä ja missäx on kirpeä jossa on vain punaisissa karmiinia. joten kyllä niitä vaihtoehtoja on mutta turhan vähän.


    • mssawo
    • mulle riittää

      tumma suklaa. Tofu jäätelöä on myös olemassa. Pari lusikallista siirappia ja hunajaa lopettaa makeanhingun. Joskus juon limpparia. Siitä saa energiaa nopiaan.

    • Anonyymi

      VITTU PANTTERI MIX ON HYVÄ KARKKI PUSSI.

    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe