Haluan oikaista uskontojen uhrit ry:n antamaa virheellistä tiedotetta, joka on edellä:
Uskontojen uhrit päättävät "ei- kristillisistä" liikeistä ilman Raamatun perusteita oman mielensä mukaan.
En minä ole havainnut ainoatakaan ristiriitaa Raamatun kanssa A-kirkossa.
On ihmisiä joille ei Raamatun oppi ole asioita jotka he hyväksyvät kokonaisuutena.
Joskus he joutuvat vaikeuksiin ylpeytensä vuoksi, lankeavat syntielämään, ja ovat kyvyttömiä hoitamaan erimielisyytensä. Eivät huoli apuakaan. Jos he joutuvat erilleen, he turhautuvat usein ja katkeroituvat.
Syy tietenkin on aina vastapuolessa?!
Tämä on vain psykologiaa.
Adventtikirkolla ja Jehovan todistajilla ei ole yhteistä yhtään mitään!
Ovat kuin kissa ja koira periaatteessa, mutta ei vihassa ainakaan meidän puolelta.
Yksilöt reagoivat eri tavoin.
Jehovan todistajat kopioivat Danielin kirjan selityksen jo 1800 luvulla adventisteilta.
Ei ole muuta yhteistä.
Tämä tästä syytöksestä.
Emme ole asioista monista samaa mieltä Raamatun valossa JT:n kanssa.
Älkää antako virheellistä tietoa asioista joista ette ymmärrä mitään!
Adventistit ovat kiinostuneita vain Jeesuksesta ja Raamatun totuudesta. (Ilm 14:12, 12:17)
Lähimmäiset ovat kaikki rakkaita.
Kaikki katkeroituneet halutaan auttaa ja palauttaa. Vain harvoja yksilöitä.
Raamatun vastaiset asiat eivät ole läheisiä meille, ja kaikki kristikunnan asiat maan ja taivaan väliltä luonnollisesti kiinnostavat
paljon.
Uskontojen uhrit ry on langennut samaan halpaan kuin monet täällä:
- Perustelemattomiin syytöksiin, kuten tässä.!
Järjestönä kehottaisin tarkistamaan lausuntoja ja harkitsemaan niitä.
Perustelemaan.
Uskon että olette tehneet paljon hyvääkin!
Tuossa luottelossa ei-kristillisistä liikkeistä oli sellaista mikä aiheuttaa ikävyyksiä kyllä! Oli ei kristillistä joukkoa, mutta me emme siihen listaan kuulu!
Minusta luopuja kuuluu ei- kristilliseen joukkoon!
Jumalan siunausta
jari laurila
Uskontojen uhrit lista virheellinen
51
2076
Vastaukset
- Voitto Ramu
kun kirjoitit:
"Adventtikirkolla ja Jehovan todistajilla ei ole yhteistä yhtään mitään! "
Yhteistä opeillenne on monia, mm
-kuollessa ihmisestä ei jää mitään jäljelle.
-kumpkin kieltää ikuisen helvetin olemassaolon.
-kumpikin kieltää Israelin kansan olevan Jumalan kansa edelleen.
tässä muutamiaRauhaa ja kiitos
Väärinkäsityksistä on kysymys:
1. Kuoleman jälkeinen tila Raamatun opetuksen mukaan on hiukan eri kuin spiritismi tai kreikkalainen filosofia esim opettaa josta on tullut paljon käsityksiä.
Huom opetuskirjeeni.
2. Helvetti on ikuinen, siitä ei ole paluuta!
Tuomio on lopullinen!
Huom opetuskirjeeni.
3. Israelin kansa on Jumalan kansa aina!
Jos luet VT:stä on Jumalan lupaukset olleet kuitenkin aina ehdollisia, ja ovat kuuluneet: "Jos te pidätte minun käskyni ja elätte niiden mukaan, niin minä annan....." Tämä on ehto Jumalan lupauksille aina ollut, ja tulee olemaan (Ilm 14:12, 12:17)
Jumala ei ole koskaan hyljännyt kansaansa!
Adventisteina me ymmärrämme olevamme oksastettuja alkuperäiseen puuhun joka on Israel.
Siinä ei ole ylpeilemistä.
Paavali opetti tästä, en viitsi nyt hakea kohtia, tiedät.
Israelin kansa hylkäsi Kristuksen ja naulasi Hänet ristille.
Pakanat saivat evankeliumin ja sen viemisen maailmaan.
On ilman muuta selvää ettei kukaan voi valtion rajojen, kielen, kansallisuuden, rodun perusteella olla erityisasemassa nyt tässä yksilöinä.
Kyllä pelastus on ollut aina yksilöpeliä jo VT:n aikanakin.
Kysymys:
- Miksi Isrelin kansa ei huuda Jumalaa avukseen kun ovat Jumalan kansa?
En ole koskaan nähnyt mitään sellaista esim sotiensa aikana?
Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, aina Israel Jumalan kansa on, mutta kans aon hyvljännyt Jumalan. Tässä se vitsi on joka ei naurata.
Onneksi on ns messiaanisia juutalaisia jotka kokevat pelstuksen.
Muuten Raamattu opettaa, "vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin meren rannan hiekka, siitä pelastuu vain rippeet."
En etsi kohtaa Raamatusta, osaat kyllä.
Onko lisää epäselvää?
Voitto tekee nyt hyvin rakkaudessa, ja tutkii, pyydän, asiat Raamatun kanssa hengessä, rukouksessa ja totuudessa.
Jumalan siunausta
jari laurila
KUOLLEIDEN TILA?
Maailmassa on monia erilaisia oppeja mitä ihmiselle tapahtuu kuolemassa. Mitä sanoo Raamattu?
Raamattu puhuu kuolemasta väliaikaisena unen kaltaisena ja tiedottomana tilana. Jo Vanhassa testamentissa kuolemasta puhuttiin unena. (1 Kun 2:10, 11:43, 14:20,31, 15:8, 2 Aikak 21:1, 26:3 esim.) Job kuvasi kuolemaa uneksi (Job 14:10-12, Daavid puhui nukkumisesta (Ps 13:4) sekä myöskin Jeremia ja erityisellä tavalla Daniel (Jer 51:39,57, Dan 12:2)
Uudessa testamentissa asia on tietysti sama. Jeesus puhui kuolleista "nukkumisena." (Matt 9:24, Mark 5:39, Joh 11:11-14) Kun Jeesus kuoli, nousi poisnukkuneiden pyhien ruumiita ylös. (Matt 27:52) Stefanos nukkui pois. (Apt 7:60) Myös Paavali ja Pietari nimittivät kuolemaa nukkumiseksi. (1 Tess 4:13-17, 2 Piet 3:4)
Saar 9:5-6 opettaa "kuolleet eivät tiedä mitään," ja ettei tuonelassa ole "tekoja, ajatuksia, tietoa, eikä viisautta!" (9-10) Hankkeet raukeavat kuolemassa kaikki. (Ps 146:4) "Kuolleet eivät ylistä Herraa!" (Ps 115:17)
Unesta herätään ylösnousemukseen. (Joh 5:28-29, Ilm 20:6, 1 Kor 15:51-53) Jokainen jumalatonkin herää tuomion ylösnousemukseen kuollakseen uudelleen lopullisesti tuomionsa kuultuaan. (Ilm 20:5, 14, 2:11)
Apostoli Paavali vahvisti että kuolema on synnin palkka. Miten sielut voisivat olla tietoisessa tilassa, tai loputtomiin helvetin tuskissa? (Room 6:23) Elämä on vain niillä, joilla on Jeesus. (1 Joh 5:12)
Mitään tietoista "välitilaa" ei Raamatun mukaan ole olemassa. Kreikkalainen filosofia ja spiritismi on tuonut erilaisia sielun kuolemattomuusteorioita kristinuskoonkin. Ainoa "välitila" Raamatun mukaan on kuoleman tiedoton uni.
Jos uskoisimme teoriat että ihminen olisi jossakin tietoisessa välitilassa kuolemansa jälkeen, ja/tai menisi suoraan kuolemassa rangaistukseen, olisi Raamatun opetus ylösnousemuksesta turha ja vailla pohjaa. Viimeistä tuomiotakaan ei tarvittaisi, jos tuomio olisi toimeenpantu heti ihmisen kuoltua.
Miksi Jeesuksen pitäisi tulla takaisin, (Ilm 1:7, 22:12) jos kuolleet olisivat jo taivaassa tai helvetissä?
ONKO KUOLEMANJÄLKEISELLE PELASTAUTUMISEN MAHDOLLISUUDELLE JA KIIRASTULEN TAI -PIINAN OPEILLE RAAMATULLISIA PERUSTEITA?
On olemassa erilaisia teorioita joidenka mukaan ihmisen sielu kuolemansa jälkeen kävisi läpi jonkinlaisen puhdistusprosessin? Näitä oppeja on yritetty puolustaa joillakin Raamatun jakeilla, mutta jakeet ovat irroitettuja asiayhteyksistään, eivätkä huomioi Raamatun koko muuta opetusta asiassa. Oppi tietoisuudesta kuoleman jälkeen perustuu ajatukseen, että ihminen on luonnostaan kuolematon. Oppi lähtee paholaisen vaikuttimista, joka spiritismin ja filosofioiden kautta pyrkii saamaan ihmisen uskomaan kuolemansa jälkeiseen pelastuksen mahdollisuuteen. Yleisesti usein uskotaan, että ihminen on taivaassa heti kuoltuaan. Raamattu opettaa että ihminen ei ole tietoisessa tilassa kuolemansa jälkeen.
- Ihmisen hankkeet raukeavat tyhjiin (Ps 146:4)
- "Kuolleet eivät tiedä mitään" (Saarn 9:5-6,10, Jes 38:18-19)
- "Kuolleet eivät ylistä Herraa" (Ps 6:6, 115:17)
Raamatun opetus ylösnousemuksesta raukeaisi tyhjiin jos kuolleet olisivat tietoisessa tilassa.
- "On oleva ylösnousemus, sekä vanhurskasten, että vääräin." (Apt 24:15)
- "Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika jolloin kaikki jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat Hänen äänensä. He nousevat haudoistaan -hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnusemukseen." (Joh 5:28-29, Ilm 20:5-6)
Parannuksentekoon annettu armonaika on tässä ajassa. Raamattu ei missään puhu pelastuksen mahdollisuudesta kuoleman jälkeen.
- "Jokaisen osana on kerran kuolla ja sitten joutua tuomiolle." (Hepr 9:27)
Syntiinlankeemuksen vuoksi ihminen menetti oikeuden elämään. (1 Moos 2:17) Armonaikaa Kristuksen uhrin vuoksi ihmiskunnalla on ihmisen elinikä lähelle Kristuksen toista tulemusta. Jos ihminen jatkuvasti torjuu Jumalan Hengen vetoomukset kääntymykseen voi armonaika jäädä lyhyemmäksikin ja ihminen paatuu. Periaateessa ihminen voi kuitenkin tehdä ratkaisunsa ikuisen kohtalonsa suhteen elämänsä aikana. (1 Moos 3:14-15, Joh 1:29, Matt 12:31)
Jumalan Henki pitkämielisyydessään vetoaa ihmiseen syntien katumiseksi, kääntymiseksi, parannukseksi ja syntien anteeksiannon mahdollisuuden vuoksi useasti ihmisen elämän aikana. (5 Moos 30:19-20, Ps 95:6-9, Hepr 4:2) Kun ihminen kuulee Jumalan Hengen kutsun, tulisi ihmisen seurata kutsua. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihmisen omatunto tulee Jumalan edessä araksi ja synnistä tietoiseksi. Ihminen kiinnostuu miettimään iankaikkisuuteen liittyviä asioita, Raamattua, Jumalaa, uskoa, jne. Tämä on oikea aika tehdä ratkaisuja jotka kantavat iankaikkisuuteen. Jos ihminen hylkää kutsun, hän paatuu, eikä tämän jälkeen tunne enää synnin surua eikä kiinnostusta iankaikkisuuteen liittyviin asioihin. Kun ihminen kieltäytyy Hengen kutsusta, Raamattu kutsuu sitä Pyhän Hengen pilkaksi, joka on ainoa anteeksiantamaton synti Raamatun mukaan, sillä se käytännössä tarkoittaa ettei ihminen kadu eikä käänny Jumalan Hengen vetoomuksista huolimatta koskaan. (Matt 12:31)
"Jumala on asettanut uuden määräpäivän. Tämän päivän. Jos te tänä päivänä kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne." (Hepr 4:7, 3:8,15, San 28:14, Room 9:18)
"HELVETTI." -KIDUTTAAKO JUMALA IKUISESTI HELVETISSÄ?
Helvetti on Jumalattomien kadotuksen tuli. Sen kreikankielinen nimitys "gehenna" johtuu hebrean sanoista Ge Hinnom (Hinnomin laakso) joka sijaitsi Jerusalemin eteläpuolella. Hinnomin laaksossa oli kaatopaikka Jeesuksen aikaan jossa poltettiin kaupungin jätteitä ja rikollisten ruumiitkin. Se oli ollut myös epäjumalan palvontapaikka jossa poltettiin eläviä lapsia. (2 Kun 23:10) Jeesus käytti tätä kaatopaikkaa vertauskuvana helvetin tulelle joka aikojen lopussa kuluttaa jumalattomat. (Mal 3:19-21, Ilm 20:9-15, 19:20, 20:10,14,15, 21:8) (Matt 5:22,29-30, 10:28, 18:9, 23:15,33, 3:12, Mark 9:43,45,47, Luuk 2:12:5, 3:17, Jaak 3:6, Ps 37:20)
Oppi ikuisesti kiduttavasta tuskasta on tullut sielun kuolemattomuusopin kautta. Sielunvihollinen tahtoo esittää Jumalan luonteen väärässä valossa. Vihollinen esittää Jumalan kostonhaluiseksi tyranniksi, jossa Luoja ja pelastetut katselisivat ja nauttisivat tuskissaan kirkuvista ihmisistä halki loputtomien ikuisuuksien. Jumala on rakkaus. Julmuus on saatanallista.
Monet uskonmiehet ovat opettaneet tätä oppia, mutta heillä ei ollut sitä valoa, mikä meillä on nykyaikana. Jokainen vastaa oman aikakautensa valosta Jumalan edessä.Syntiä ei ikuisteta, vaan hävitetään kokonaan pois maailmankaikkeudesta. (Ilm 21:4) Ikuisen piinan oppi on aiheuttanut paljon pahaa. Harvat ryhtyvät rakastamaan sadistista Jumalaa? Moni kääntymys on jäänyt tekemättä, ja monta jumalanpilkkaajaa tullut lisää, kun Raamatun rakkauden uskonto on jäänyt ymmärtämättä julman ikuisen piinan opin vuoksi.
Raamatun tulkinta "aina ja ikuisesti, iankaikkisesti" on harhaanjohtava. Suomenkielestä on vaikea löytää sopivaa sanaa kuvaamaan hävityksen kestoa. "Iankaikkinen" johtuu sanoista ikä kausi. (Iänkaiken.) Kreikan "aion" kuvaa elinikää, aikakautta ja aikaa jonka asia tai esine on olemassa. Sodoman ja Gomorran kaupungit hävitettiin myös iankaikkisella tulella, mutta Kuolleen meren rannoilta jossa kaupungit sijaitsivat eivät enää liekit nouse. (Juud 7)
Jeesus sanoi: "Heidän matonsa ei kuole, eikä tuli sammu.( Mark 9:48, Jes 66:24) " Tämä kuvaa rangaistuksen lopullisuutta. Kaatopaikalla tekivät tuhojaan myös madot. Helvetin tulen rangaistuksesta ei ole enää ylösnousemustoivoa. Synnin palkka on kuolema, ei ikuinen elämä helvetissä. (Room 6:23)
Helvetin tuli ei ole kidutuspaikka, vaikka siihen toki liityy kärsimystä. Taivaasta lyövä tuli on jumalattomien hävitystapa.
Rakkaudellinen Jumala tahtoo aina pelastaa ihmisen. Jumalan Henki vetoaa jokaiseen ihmiseen useasti elämän aikana kääntymyksen puolesta. (Hes 33:11, Apt 7:51) Ihmisellä on näin vapaa tahto päättää ikuisesta kohtalostaan.
- taram2
Jarlau on oikeassa sanoessaan JT:sta että ei heissä ole paljoakaan yhteistä.
Muutama oppikysymys kylläkin,mutta ne siksi että Jehovan todistajien edeltäjien Raamatuntutkijoiden perustaja Russell oli hetken kiinnostunut adventisteista ja hänellä oli näitä ystäviä senkin jälkeen kun hän 1879 alkoi julkaista omaa lehteä.
Mutta muuten ovat kuin "kissa ja koira".
En ole kuitenkaan kuullut pahaa sanottavaa Jehovan todistajista adventistien huulilta,mutta Jehovan todistajien kylläkin.Heidän mielestään adventistit tuhoutuvat harmagedonissa niinkuin helluntailaiset,luterilaiset ja muut.
Harmagedonin jälkeen maanpäällä on vain noin 6-10 miljoonaa Jehovan todistajaa ja 8000 taivaaseen menijää Jeesus käy noutamassa.
Että jos jouku yhdistelee adventisteja ja Jehovan todistajia niin sanottakoon nyt sitten suoraan:"suksikoon kuuseen!".
Jehovan todistajat on "räksyttävä koira".
Adventistit kuin "uunin pankolla kehräävä kissa".
Adventistien seurakunnat ovat armollisia ihmisläheisiä seurakuntia.
Jehovan todistajat armeijamainen täydellisyyttä ja pilkkuja viilaava.
Sanoo kokemusta 35 vuotta edellisestä omaava entinen "räksyttäjä"(ja vähän vieläkin).
Jälkimmäisestä muutama vuosi(joten ei ole vielä pompannut uuninpankolle).
Siunausta ja Herran rauhaa!Rauhaa ja siunausta Taramille paljon
Kiitos hienosta palautteesta.
Olet hyödyllinen ja rakentava.
Opin tuntemaan JT:t lapsuudessani, istuin monet konventit, ja kokoukset, luin monet kirjat, ja lehdet tuli vuosikausia.
Vieläkin tulee postiluukustani ja kirjat on hyllyssäni, ja juttelen lähimmäisrakkaudessa aina, enkä ole koskaan vihannut yhtäkään JT:tä.
Arvostan vilpitöntä uskoa jos sitä on joka paikassa, vaikka toki näen nämä puutteet Raamatun valossa, mutta moni ei itse näe.
En näe toivoa JT:n kanssa mielipidemuutoksiin asioissa, ja siksi pyrin olemaan rakkaudessa rakentava vain ihmisten kesken.
Runsaasti kaikkea hyvää Sinulle Herrassa
jari- taram2
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja siunausta Taramille paljon
Opin tuntemaan JT:t lapsuudessani, istuin monet konventit, ja kokoukset, luin monet kirjat, ja lehdet tuli vuosikausia.
Vieläkin tulee postiluukustani ja kirjat on hyllyssäni, ja juttelen lähimmäisrakkaudessa aina, enkä ole koskaan vihannut yhtäkään JT:tä.
Arvostan vilpitöntä uskoa jos sitä on joka paikassa, vaikka toki näen nämä puutteet Raamatun valossa, mutta moni ei itse näe.
En näe toivoa JT:n kanssa mielipidemuutoksiin asioissa, ja siksi pyrin olemaan rakkaudessa rakentava vain ihmisten kesken.
jariSamoin sinulle Jari veli.Siunausta!
Meillä saattaisi olla paljon rakentavaa keskustelua Herran työssä jos tapaisimme.
Samaa mieltä olen siitä että monet yksilö-jt:t kaipaavat Kristusta puhtaasti,ilman välikappaleita.
Nyt on vain niin että monille entisille jt:lle on tullut "uskontokammo".Mutta se ei tietenkään merkitse sitä että se olisi sama kuin usko-kammo.Se vain täytyy Herran avulla "kaivaa esille".
Välttämätön tosiasia on se että kun entinen jt kohtaa adventistin syntyy "rattaissa ratinaa".Varsinkin kun henkilö aikoo syntyä uudelleen.Vaikka se ei olekkaan kiinni meidän omasta aikomuksesta,Kristushan vetää luokseen,niin käytännössä tämäkään syntyminen ei ole kivutonta,niinkuin ei mikään syntyminen.
On se vain niin suuri täyskäännös elämässä.
Mutta Jeesuksessa Kristuksessa se on voitettavissa.
Siunausta Jari veljelle!
T:Martti veli taram2 kirjoitti:
Samoin sinulle Jari veli.Siunausta!
Meillä saattaisi olla paljon rakentavaa keskustelua Herran työssä jos tapaisimme.
Samaa mieltä olen siitä että monet yksilö-jt:t kaipaavat Kristusta puhtaasti,ilman välikappaleita.
Nyt on vain niin että monille entisille jt:lle on tullut "uskontokammo".Mutta se ei tietenkään merkitse sitä että se olisi sama kuin usko-kammo.Se vain täytyy Herran avulla "kaivaa esille".
Välttämätön tosiasia on se että kun entinen jt kohtaa adventistin syntyy "rattaissa ratinaa".Varsinkin kun henkilö aikoo syntyä uudelleen.Vaikka se ei olekkaan kiinni meidän omasta aikomuksesta,Kristushan vetää luokseen,niin käytännössä tämäkään syntyminen ei ole kivutonta,niinkuin ei mikään syntyminen.
On se vain niin suuri täyskäännös elämässä.
Mutta Jeesuksessa Kristuksessa se on voitettavissa.
Siunausta Jari veljelle!
T:Martti veliKiitos paljon
Olen samaa mieltä kaikessa.
Olen JT:n kanssa aina rakentavissa ja rauhallisissa keskusteluissa.
Vain yksi henkilö on tehnyt poikkeuksen, että ääni korottui hänen kanssaan joskus.
He olivat aikamoinen piikki elämässäni kun olin työpaikassa jossa minulle käännettiin selkä paljolti, koska en lähtentytkään mukaan, ja halusivat enoni perinnön itselleen, ja pois minulta.
Eno kuoli ja saivat perinnön.
Minä saan häälahjansa seinäkellon, ja isoisäni taskukellon hopeisen, ja isovanhempieni herätyskellon soivan hinon, ja yhden taulun ja valokuvia vanhoja.
Ne minulle huolehditaan.
Eli olen ainoa sukulainen kai joka jotakin saa!
Minä sairastuin tuossa työssä, ja osasyy oli heikentyneet ihmissuhteet em asioiden vuoksi. Hermostuin herkkänä nuorukaisena.
Toki sitten minussa oli omat syyni myös.
Olen tervehtnut bourn outista ja masennuksesta nyt.
Olen kristittynä antanut menneet anteeksi elämässäni, mutta koville se otti.
Toki meillä tulisi keskustelua, mutta ihan myönteistä varmasti.
Jos liikun siellä joskus, pyrin tapaamaan.
Siunausta
jari- kuuntelen
jarlau kirjoitti:
jarijarlau mitä mieltä olet jehovalaisten uskosta ,riittääkö se pelastukseen?.
kuuntelen kirjoitti:
jarlau mitä mieltä olet jehovalaisten uskosta ,riittääkö se pelastukseen?.
Rauhaa ja kiitos
Mukavaa kuulla asiallinen kysymys ilman pilkkaa ja syytöksiä.
Kysymys on hiukan ongelmallinen.
Lähden siitä etten voi koskaan tuomita, eikä ole halujakaan minulla sellaiseen.
On ihan vilpitön lähimmäisrakkaus kaikkia kohtaan.
Tämä on Jeesuksen esimerkki.
Olen nähnyt vilpittömiä Jehovan todistajia uskossaan.
Kyllä heillä Jeesus on, ja oma ymmärrys laistakin.
Erilainen kuin minulla kuitenkin. (Ilm 14:12)
He tekevät omantuntonsa mukaan. Luuk 12:47-48.
Kuitenkin jos tuosta omastatunnosta tinkii, ja hyväksyy jotakin mikä on vastoin Raamatun opetusta Ramatun koko ilmoitus huomioiden, ei olla enää vilpittömiä, ja Jumala tuomitsee tämän perusteella, koska on oikeudenmukainen.
Varsin monet tahtovat rajata Jehovan todistajat kaiken kristillisyyden ulkopuolle, ja he tekevät samoin, kaikki muu on heille suurta babyloniaa vaan, ja vilpitönkin usko muissa piireissä on mitätön heille tavallisesti.
Ajattele nyt jotakin kaunista nuorta ihmistä!
Hän on sydämensä innolla tullut uskoon, ja rakastaa Jumalaa, ja on Jehovan todistaja, tai joku muu.
En mene tuomitsemaan, enkä usko että Jumala on niin julma, vaikka on valtava määrä opetusta, jossa olen Raamatun valossa eri mieltä JT opin kanssa! Huom tämä.
Tekisin omaatuntonani vastaan jos menisin JT oppiin mukaan, ja minä opetan Raamattua sen mukaan minkä näen oikeaksi. Tunnen hyvin JT opin.
Olen valintani tehnyt ja olen vilpitön siinä.
Kaikissa piireissä, JT:ssä, mormoneissa, katolisissa, adventisteissa, luterilaisissa, helluntaisissa, jne, jne, on vilpittömiä siuluja
yksilöinä, jotka korottavat Kristusta sen valon ja ymmärryksen mukaan mikä heillä on yksilöinä.
Minua inhottaa ihmisten tuomitseminen!
Pitää opettaa Raamattua rakkaudessa, ei syytäen, eikä tuomiten.
"Rakasta lähimmäistäsi niin kun itseäsi."
"Jumala kaikesta sielustasi ja mielestäsi ja lähimmäistäsi nk. itseäsi."
Vastaus:
- Minä en näe esteitä etteikö vilpitön Jehovan todistaja voisi pelastua, vaikka oppi on pahasti hakoteillä monin paikoin. Siis vilpitön voi-.
Nyt jos tämä nuori ja kaunis sitten tietoisesti nielee harhaa, hän ei ole enää vilpitön, ja Jumalan rangaistus sen mukaan seuraa.
Näin on joka uskonnossa.
Voisitko itse tämän nuoren ja kauniin tuomita helvetiin?
En minä voi, enkä halua, enkä toivo, mutta opettaisin hänelle rakkaudessa sitä näkemystä minkä näen oikeaksi, ja kehottaisin edelleenkin vilpittömyteen oli missä tahansa seurakunnassa.
Minä olen iloinen mitä enemmän Jumalan kansaa ja -lapsia on.
Olen iloinen mitä enemmän Jehovan todistajiakin pelastuu. On pakanoitakin jotka pelastuvat Raamatun mukaan.
Minun on vaikeata kuitenkin ymmärtää joskus että joku vosi olla vilpitön, ja sanoa samalla olevansa hyvä Raamatun tuntija JT:ssä.
Joskus olen kyllä törmännyt vanhempien keskuudessa siihen, ettei mikään mene perille, vaikka Raamatulla osoittaisi ja perustelisi, ja olen ihan tosissani epäillyt vilpittömyyttä.
Jumala näkee sydämet. Ei ihmiset.
Jos ihminen saadaan vakuuttumaan että on ainoassa pelastavassa oikeassa uskossa, on tuota vaikeata muuttaa millään muuksi ymmärrykseksi.
Hyljätyksi tulemisen pelko on myös suuri jos yhteisönsä hylkää.
Menettää perheensäkin samassa rytäkässä siellä.
Hylkäävät useien omat lapsensakin jos luopuvat, kun tulkitsevat väärin yhtä Raamatun kohtaa.
Minä voi osoittaa Raamatulla että JT oppi on väärä, (Jaak 2:10-12, Luuk 16:17, Ilm 14:12, 1 Joh 2:3-5 mm. ihan äkkiä hatusta) mutta en tuomitse ihmisiä, ja näen että vilpitön Jehovan todistaja voi olla ja on yhtä hyvin pelastuksen perillinen kuin muutkin.
Jumalan siunausta Sinulle ja Jehovan todistajille
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli- jallis
jarlau kirjoitti:
jariTietääkseni ketään entistä JT ei ole liittynyt adventisteihin kun ovat eronneet Jehovantodistajista.
jallis kirjoitti:
Tietääkseni ketään entistä JT ei ole liittynyt adventisteihin kun ovat eronneet Jehovantodistajista.
Rauhaa ja kiitos
He kaiketi jäävät kokonaan pois uskonelämästä tavallisesti jotka luopuvat.
Kyllä on meihinkin tullut mutta on erittäin harvinaista.
Siunausta
jari laurila- taram2
jallis kirjoitti:
Tietääkseni ketään entistä JT ei ole liittynyt adventisteihin kun ovat eronneet Jehovantodistajista.
Minä en ole enää nuori ja kauniiksi minua ei ole voinut sanoa koskaan.
Joku joskus on sanonut että:"on kuin seinästä repäisty".:-)
Mutta se on totta,että kun oppii tuntemaan jotain muuta kuin JT-oppia,niin ei sinne takasin menosta enää mitään tule jos on rehellinen.
Onko ketään entistä JT:tä tullut adventistiksi on taas oma juttunsa.
On niitä jotka ovat olleet muutamia vuosia JT:nä ja sitten tuleet adventisteiksi.Suomessakin.
Mutta en tiedä suomessa yhtään joka olisi ollut lapsesta saakka JT ja sitten myöhemmällä iällä olisi liittynyt adventisteiksi.(paitsi minä)
Olin muutaman vuoden paikallisen adventtikirkon jäsen,mutta erosin.Oli liian suuri kulttuurisokki.Mutta en väitä sitä ettäkö en olisi joskus uudelleen jäsen kun todella opin mitä armo on Jeesuksen silmissä.Sitä on entisen JT:n vaikea oppia jos lähes mahdotonta.
Enhän voi olla jäsen ennenkuin itse olen sisäistänyt armon olemuksen.
Mutta tuntumassa olen koko ajan,siinä mitä adventtikirkossa tapahtuu ja luen ahmien aina Nykyajan. - Todistajana
taram2 kirjoitti:
Minä en ole enää nuori ja kauniiksi minua ei ole voinut sanoa koskaan.
Joku joskus on sanonut että:"on kuin seinästä repäisty".:-)
Mutta se on totta,että kun oppii tuntemaan jotain muuta kuin JT-oppia,niin ei sinne takasin menosta enää mitään tule jos on rehellinen.
Onko ketään entistä JT:tä tullut adventistiksi on taas oma juttunsa.
On niitä jotka ovat olleet muutamia vuosia JT:nä ja sitten tuleet adventisteiksi.Suomessakin.
Mutta en tiedä suomessa yhtään joka olisi ollut lapsesta saakka JT ja sitten myöhemmällä iällä olisi liittynyt adventisteiksi.(paitsi minä)
Olin muutaman vuoden paikallisen adventtikirkon jäsen,mutta erosin.Oli liian suuri kulttuurisokki.Mutta en väitä sitä ettäkö en olisi joskus uudelleen jäsen kun todella opin mitä armo on Jeesuksen silmissä.Sitä on entisen JT:n vaikea oppia jos lähes mahdotonta.
Enhän voi olla jäsen ennenkuin itse olen sisäistänyt armon olemuksen.
Mutta tuntumassa olen koko ajan,siinä mitä adventtikirkossa tapahtuu ja luen ahmien aina Nykyajan.itse tunnen kanssa muutaman entisen jehovantodistajan jotka ovat liittyneet adventtikirkkkoon. Sitä en tosin tiedä kuinka kauan ovat kuuluneet ensin sinne JT:n. Itse vaikutin yhden nuoren elämään niin (Jumalan johdatuksesta), että hänestä tuli adventisti ,eikä jehovantodistaja. Ja se oli todella vaikeaa, eikä olisi onnistunut ihmisvoimalla tai -viisaudella. Kristuksen rakkauden ja armon korostaminen on aina ehdoton vaatimus evankelioitaessa ihmisiä.
- Timo Flink
jallis kirjoitti:
Kyllä eräät entiset Jehovan todistajat ovat nykyisin adventisteja. Itse tunnen pari. Harvinaisempaahan tuo on, mutta ei mahdotonta.
Timo Flink
- Nasse
vai mikä ahdistaa?
- xadu
... kun se ON siellä. Se ahistaa ... ;-D
- Nerre
Uskontojen uhri lista ei ole virheellinen. Se on adventistien mielipiteistä ja näkökannoista ulkopuolella oleva näkemys teistä itsestään.
Olette juuri sitä mitä teistä sanotaan, heistä katsottuna.
Hedelmistään puu tunnetaan. Onneksi maailma ei rakennu adventtikirkon mukaan. Ja onneksi on olemassa riippumatonta ja totuudellista tietoa tarjolla.Kiitos
Meitä on 15 miljoonaa.
On vain harvoja yksilöitä joilla on ollut vaikeuksia.
Kerroin ongelmien taustoja edellisessä.
Hedelmistään tunnetaan puu, totta, Kirkko kasvaa miljoonalla jäsenellä vuodessa nyt!
Paljon on onnellista ihmistä siinä.
Sanon ongelmanne; Teillä ei ole ymmärrystä hengellisiin asioihin, vaan toimitte kannustamassa propagandaa, ja katsotte asiaa vain muutaman harvan pettyneet kantilta.
Uskotte kaiken minkä he kertovat, ymmärtämättä että kysymyksessä ovat olleet jotkut asiat jotka ovat Raamatun periaatteita vastaan.
Ei Raamatun ohjeilla kukaan voi joutua vaikeuksiin.
Jumalan siunausta
jari laurilaEikö olisi syytä järjestön vuoksi esiintyä omalla nimellä? Eikä syyttää perustelematta nimettömänä.
Sen osaa jokainen.
jari laurila- ***
jarlau kirjoitti:
Eikö olisi syytä järjestön vuoksi esiintyä omalla nimellä? Eikä syyttää perustelematta nimettömänä.
Sen osaa jokainen.
jari laurilaKyllä jokainen itse tietää mitä uskoo.
Sen perusteella tietää adventistien eroavan tuosta uskosta vaarallisella tavalla.
Pahinta mitä minulle voisi tapahtua näissä asioissa olisi ,jos joku lapsistani kääntyisi teidän uskoonne.
Se olisi perheyhteytemme päätepiste tuon lapsen kohdalla.
Ei olisi mahdollista pysyä hyvissä väleissä edes oman lapsen kanssa mikäli sortuisi. *** kirjoitti:
Kyllä jokainen itse tietää mitä uskoo.
Sen perusteella tietää adventistien eroavan tuosta uskosta vaarallisella tavalla.
Pahinta mitä minulle voisi tapahtua näissä asioissa olisi ,jos joku lapsistani kääntyisi teidän uskoonne.
Se olisi perheyhteytemme päätepiste tuon lapsen kohdalla.
Ei olisi mahdollista pysyä hyvissä väleissä edes oman lapsen kanssa mikäli sortuisi.Tällaista nimimerkkien takaa olevaa perustelematonta, on tämä palsta täynnä.
En näe syytä aina vastata tällaiseen.
Pitää olla hiukan argumenttia ja perustelua.
siunausta
jari laurilajarlau kirjoitti:
Tällaista nimimerkkien takaa olevaa perustelematonta, on tämä palsta täynnä.
En näe syytä aina vastata tällaiseen.
Pitää olla hiukan argumenttia ja perustelua.
siunausta
jari laurilaMielipiteeni: Vaikka paljon adventisteilla on kristinuskon kanssa tekemistä, on meninki ja henki erilaista kuin muilla uskovilla yleensä.
Olen uskossa oleva helluntailainen. Mennessäni vaimoni kanssa kylään hänen vanhemmilleen, jotka ovat kumpikin adventisteja (70 ikäiset).
Kyläilyt päättyvät aina surullisessa merkeissä kun heidän tarkoituksena on pelkästään käännyttää, todistella, lietsoa lopun aikaa, kolmen enkelin sanomaa, sapattia, sunnuntain paavin valtaa, jossa minäkin olen heidän mielestään epäjumalan palvomisessa mukana.
Heidän neuvonsa minulle on erota helluntai seurakunnasta ja liittyä heidän kirkkoon, koska profeetalllinen sanoma on valona annettu Whiten kautta. Ja joka tämän sanoman kieltää ei ole pelastuneitten joukossa, näin he minulle viimeksi kertoivat.
Olemme yrittäneet vaimon kanssa välttää keskustelemasta mistään mikä synnyttäisi keskustelua uskon asioihin. Mutta jo kahvi pöytä keskusteluissa (eivät itse juo)toistuu lähes aina sama kaava... alkavat kertomaan Whiten terveys asiaa ja sen jälkeen seuraavassa hetkessä astuu kuvaan babylonit ja kuinka paavin hengen valta vaikuttaa jne... ulos babylonista jne..Whiten kirjoja haetaan laatkoista ja kaikista hyllyistä.. ja koko vieraillut on yhtä Whiten ylistämistä. Eikä riidoilta voi välttyä, koska pinna palaa välillä meidänkin puolelta.
Olemme pari- kolme kertaa vuodessa käyneet heidän luonaan. Olemme heille sanoneet että emme pidä siitä että keskustellaan uskon asioista, koska näemme asiat niin eri tavalla. He lupaavat ja myöntävät parantavansa tapansa. Mutta aina ja aina se tavaton käännyttämisen tarve nousee esiin kuin pakon omaisesti. Hyvin surullista;(
Mutta minkä voi asialle. Vaimoni kanssa olemme tulleet siihen tulokseen heidän kohdalla. Että hyviä ihmisiä ja sukulaisia ovat, mutta heidän kohdallaan kirkon opit on valitettavasti tehnyt tehtävänsä. Näkeehän ja kuulehan tuon kaiken, eikä tämä ole kuivittelua.
Ihan saman suuntaista lietsontaa ja käännyttämistä on nähtävissä tälläkin palstalla monien adventistien toimesta.
Miksi pitää käännyttää uskossa Jeesukseen olevia adventtkirkon oppeihin???JoikaM40 kirjoitti:
Mielipiteeni: Vaikka paljon adventisteilla on kristinuskon kanssa tekemistä, on meninki ja henki erilaista kuin muilla uskovilla yleensä.
Olen uskossa oleva helluntailainen. Mennessäni vaimoni kanssa kylään hänen vanhemmilleen, jotka ovat kumpikin adventisteja (70 ikäiset).
Kyläilyt päättyvät aina surullisessa merkeissä kun heidän tarkoituksena on pelkästään käännyttää, todistella, lietsoa lopun aikaa, kolmen enkelin sanomaa, sapattia, sunnuntain paavin valtaa, jossa minäkin olen heidän mielestään epäjumalan palvomisessa mukana.
Heidän neuvonsa minulle on erota helluntai seurakunnasta ja liittyä heidän kirkkoon, koska profeetalllinen sanoma on valona annettu Whiten kautta. Ja joka tämän sanoman kieltää ei ole pelastuneitten joukossa, näin he minulle viimeksi kertoivat.
Olemme yrittäneet vaimon kanssa välttää keskustelemasta mistään mikä synnyttäisi keskustelua uskon asioihin. Mutta jo kahvi pöytä keskusteluissa (eivät itse juo)toistuu lähes aina sama kaava... alkavat kertomaan Whiten terveys asiaa ja sen jälkeen seuraavassa hetkessä astuu kuvaan babylonit ja kuinka paavin hengen valta vaikuttaa jne... ulos babylonista jne..Whiten kirjoja haetaan laatkoista ja kaikista hyllyistä.. ja koko vieraillut on yhtä Whiten ylistämistä. Eikä riidoilta voi välttyä, koska pinna palaa välillä meidänkin puolelta.
Olemme pari- kolme kertaa vuodessa käyneet heidän luonaan. Olemme heille sanoneet että emme pidä siitä että keskustellaan uskon asioista, koska näemme asiat niin eri tavalla. He lupaavat ja myöntävät parantavansa tapansa. Mutta aina ja aina se tavaton käännyttämisen tarve nousee esiin kuin pakon omaisesti. Hyvin surullista;(
Mutta minkä voi asialle. Vaimoni kanssa olemme tulleet siihen tulokseen heidän kohdalla. Että hyviä ihmisiä ja sukulaisia ovat, mutta heidän kohdallaan kirkon opit on valitettavasti tehnyt tehtävänsä. Näkeehän ja kuulehan tuon kaiken, eikä tämä ole kuivittelua.
Ihan saman suuntaista lietsontaa ja käännyttämistä on nähtävissä tälläkin palstalla monien adventistien toimesta.
Miksi pitää käännyttää uskossa Jeesukseen olevia adventtkirkon oppeihin???Rauhaa ja kiitos
He ovat olleet hyvällä tahdolla ja rakkaudella.
Ikävä kyllä ihmisten välillä syntyy väärinymmärrystä.'
Adventtikirkon oppi ei ole niin etteikö muissa piireissä pelastuta. Päin vastoin.
Vilpittömät ovat Jumalan kansaa kaikissa kirkoissa ja piireissä.
Yksilöitä ei pidä sekoittaa siten että yleistää 15 miljoonan yhteisöön.
Ollakseen vilpitön ihmisen on hyvä, ja pitää olla rehellinen Raamatulle, tapahtui se missä tahansa.
Jumalan siunausta
Rauhaa ja kiitos
He ovat olleet hyvällä tahdolla ja rakkaudella.
Ikävä kyllä ihmisten välillä syntyy väärinymmärrystä.'
Adventtikirkon oppi ei ole niin etteikö muissa piireissä pelastuta. Päin vastoin.
Vilpittömät ovat Jumalan kansaa kaikissa kirkoissa ja piireissä.
Yksilöitä ei pidä sekoittaa siten että yleistää 15 miljoonan yhteisöön.
Ollakseen vilpitön ihmisen on hyvä, ja pitää olla rehellinen Raamatulle, tapahtui se missä tahansa.
Jumalan siunausta
jari laurilaOllaksesi rehellinen jarlau. Eikö ole totta että kuka tahansa ihminen omaksuessaan ja uskoessaan johonkin asiaan tai sanomaan alkaa toimimaan sen mukaisesti.
Whiten sanoma on hyvin omaleimaista kaikkineen näkyineen, ja synnyttäen tietyn ryhmän joka saadaan toimimaan tietyllä tavalla.
Minäkin toimin uskon tunnuksen mukaisesti ojentautuen raamatuun evankeliumiin ja apostolien annettujen ohjeitten mukaan. Uskoen ja toimien sen mukaan.
Miksikäs ei välity yhteys näihin vaimoni sukulaisiin, vaan vastakkais asettelu? Hehän nimenomaa uskovat 100% Whiteen ja 100%Jeesukseen. Whiteen sinäkin kehoitat meitä uskomaan 100% Jeesuksen ohella. Johtopäätös on että kirkkonne ja Whiten sanoman täytyy olla täysin toisenlainen kuin muiden Jeesuksen uskovien ja kristittyjen. Ette muuten olisikaan täällä käännyttämässä uskovia.JoikaM40 kirjoitti:
Ollaksesi rehellinen jarlau. Eikö ole totta että kuka tahansa ihminen omaksuessaan ja uskoessaan johonkin asiaan tai sanomaan alkaa toimimaan sen mukaisesti.
Whiten sanoma on hyvin omaleimaista kaikkineen näkyineen, ja synnyttäen tietyn ryhmän joka saadaan toimimaan tietyllä tavalla.
Minäkin toimin uskon tunnuksen mukaisesti ojentautuen raamatuun evankeliumiin ja apostolien annettujen ohjeitten mukaan. Uskoen ja toimien sen mukaan.
Miksikäs ei välity yhteys näihin vaimoni sukulaisiin, vaan vastakkais asettelu? Hehän nimenomaa uskovat 100% Whiteen ja 100%Jeesukseen. Whiteen sinäkin kehoitat meitä uskomaan 100% Jeesuksen ohella. Johtopäätös on että kirkkonne ja Whiten sanoman täytyy olla täysin toisenlainen kuin muiden Jeesuksen uskovien ja kristittyjen. Ette muuten olisikaan täällä käännyttämässä uskovia.Rauha ja kiitos
Väärin.
Olen kyllä omasta näkemysestäni sanonut tten näe ristiriitoja EGW:n opetuksessa suhteessa Raamattuun kun vain Raamattua opetti ja Kristusta korotti.
Olen kehottanut uskomaan,: 1 Tess 5:20-21.
myös vain Raaamttuun, eli ene mitenkään ole edellyttänyt EGW:n uskomista, vaan olemaan vilpitön Raamatulle niin kuin EGW: kin oli.
EGW muuten opetti että jos ihmiset uskoisivat Raamattuun ei hänen tarvitsisi kirjoittaa ja opettaa Raamattua!
Jumalan siunausta- ***
jarlau kirjoitti:
Rauha ja kiitos
Väärin.
Olen kyllä omasta näkemysestäni sanonut tten näe ristiriitoja EGW:n opetuksessa suhteessa Raamattuun kun vain Raamattua opetti ja Kristusta korotti.
myös vain Raaamttuun, eli ene mitenkään ole edellyttänyt EGW:n uskomista, vaan olemaan vilpitön Raamatulle niin kuin EGW: kin oli.
EGW muuten opetti että jos ihmiset uskoisivat Raamattuun ei hänen tarvitsisi kirjoittaa ja opettaa Raamattua!
Jumalan siunaustaSe ero adventistien seurassa syntyy heidän opetuksensa tuloksena.
Siitä syntyy juopa jota ei voi ylittää.
Minulla on yhtäläisesti vaikeaa olla koko ajan heidän ehdoillaan puhumassa adventisyien mielenkiinnon kohteista uskonasioissa.
Jos sinun Jarlau on helppoa olla muiden kanssa yhdessä niin ihmettelen.
Se helppous ei johdu silloin sinusta vaan niistä muista uskovista. *** kirjoitti:
Se ero adventistien seurassa syntyy heidän opetuksensa tuloksena.
Siitä syntyy juopa jota ei voi ylittää.
Minulla on yhtäläisesti vaikeaa olla koko ajan heidän ehdoillaan puhumassa adventisyien mielenkiinnon kohteista uskonasioissa.
Jos sinun Jarlau on helppoa olla muiden kanssa yhdessä niin ihmettelen.
Se helppous ei johdu silloin sinusta vaan niistä muista uskovista.Rauhaa ja kiitos
Koen ainoastaan että saan syytöksiä apljon, ja perustelemattomia sellaisia.
En ole nähnyt muuta ongelmaa, kuin syytöksiä ja pilkkaa joita ei perustella. Harvoin saa asiallisia kysymystä.
Kristillinen tapa on siten poissa.
Mutta kaikki on hyviä kristittyjä kuitenkin?
Jeesuksen rakkaudellisia esimerkkejä noudattavat?
Ei minulla ole vaikeuksia, ja siassa harmittaa vaan turha ajanhukka vastailla turhuuksiin. Ei loukkaa minua tms.
Minua kiinnostaa Raamatun kysymykset ja miten voin auttaa siinä.
Vilpittömänä ja rakkaus mielessäni olen vapaa kaikesta ahdistuksesta, ja tämä menee tässä sivussa.
Siunausta
jari laurila- ***
jarlau kirjoitti:
Kiitos
Meitä on 15 miljoonaa.
On vain harvoja yksilöitä joilla on ollut vaikeuksia.
Kerroin ongelmien taustoja edellisessä.
Hedelmistään tunnetaan puu, totta, Kirkko kasvaa miljoonalla jäsenellä vuodessa nyt!
Paljon on onnellista ihmistä siinä.
Sanon ongelmanne; Teillä ei ole ymmärrystä hengellisiin asioihin, vaan toimitte kannustamassa propagandaa, ja katsotte asiaa vain muutaman harvan pettyneet kantilta.
Uskotte kaiken minkä he kertovat, ymmärtämättä että kysymyksessä ovat olleet jotkut asiat jotka ovat Raamatun periaatteita vastaan.
Ei Raamatun ohjeilla kukaan voi joutua vaikeuksiin.
Jumalan siunausta
jari laurilaSuomessa adventistien määrä on kolmessa vuosikymmenessä puolittunut.
v. 1975 oli adventisteja n. 6090 ja nykyään lienee vajaat 3000. - taram2
JoikaM40 kirjoitti:
Ollaksesi rehellinen jarlau. Eikö ole totta että kuka tahansa ihminen omaksuessaan ja uskoessaan johonkin asiaan tai sanomaan alkaa toimimaan sen mukaisesti.
Miksikäs ei välity yhteys näihin vaimoni sukulaisiin, vaan vastakkais asettelu? Hehän nimenomaa uskovat 100% Whiteen ja 100%Jeesukseen. Whiteen sinäkin kehoitat meitä uskomaan 100% Jeesuksen ohella. Johtopäätös on että kirkkonne ja Whiten sanoman täytyy olla täysin toisenlainen kuin muiden Jeesuksen uskovien ja kristittyjen. Ette muuten olisikaan täällä käännyttämässä uskovia."Olisitte käännyttämässä" on minusta vähän omituinen maininta.
Joku kokee sen että niin tehdään.Minä koen taasen,että "tässä nyt vain keskustellaan".
Uskottomia ehkä halutaan Kristukselle,mutta jo ennestään uskovan ei sitä pitäisi niin kokea.
Ennemmin jos joku sen niin ottaa tulee kysymys ja ajatus mieleen:"ompa usko heikkoa"!. taram2 kirjoitti:
"Olisitte käännyttämässä" on minusta vähän omituinen maininta.
Joku kokee sen että niin tehdään.Minä koen taasen,että "tässä nyt vain keskustellaan".
Uskottomia ehkä halutaan Kristukselle,mutta jo ennestään uskovan ei sitä pitäisi niin kokea.
Ennemmin jos joku sen niin ottaa tulee kysymys ja ajatus mieleen:"ompa usko heikkoa"!.Kyllä tulee sellainen vaikutelma että vasta puolen pyrkimyksenä on "käännyttää" silloin kuin hän tahtoo oman julistuksen kautta saada minut uskomaan hänen omalla tavallaan. (kopion itsestään) Tavoitteena adventisteilla on saada uskomaan ei vain evankeliumiin, vaan myös Whiten profeetalliseen sanomaan.
=(Kyllä sen itsekin tiedät adventistina)- Johannes1
JoikaM40 kirjoitti:
Kyllä tulee sellainen vaikutelma että vasta puolen pyrkimyksenä on "käännyttää" silloin kuin hän tahtoo oman julistuksen kautta saada minut uskomaan hänen omalla tavallaan. (kopion itsestään) Tavoitteena adventisteilla on saada uskomaan ei vain evankeliumiin, vaan myös Whiten profeetalliseen sanomaan.
=(Kyllä sen itsekin tiedät adventistina)Ihmettelen keskustelun tasoa. Ellenistä saarnataan lähinnä ei adv. toimesta. Käyttäkää sekin aika Jeesuksesta todistamiseen ja iloitkaa Hänestä, niin mekin teemme adv. seurakunnassa. Jumala on rakkaus. Missä se näkyy hänen seuraajissaan? Maran ata, Herramme tulee, otetko valmis kohtaamaan Hänet?
- eikös joo
Johannes1 kirjoitti:
Ihmettelen keskustelun tasoa. Ellenistä saarnataan lähinnä ei adv. toimesta. Käyttäkää sekin aika Jeesuksesta todistamiseen ja iloitkaa Hänestä, niin mekin teemme adv. seurakunnassa. Jumala on rakkaus. Missä se näkyy hänen seuraajissaan? Maran ata, Herramme tulee, otetko valmis kohtaamaan Hänet?
Sinun mielestäsi adventistin pitää huomautella käyttäytymisestä muita kuin omiaan?
Mahtaako tämä ollakin teidän palstaanne?
Ja muutko on tulleet käyttäytymään huonosti teidän reviirillenne? - xadu
JoikaM40 kirjoitti:
Mielipiteeni: Vaikka paljon adventisteilla on kristinuskon kanssa tekemistä, on meninki ja henki erilaista kuin muilla uskovilla yleensä.
Miksi pitää käännyttää uskossa Jeesukseen olevia adventtkirkon oppeihin???Adventisteja on erilaisia. Meidän tapauksessamme ei onneksi käytös ole tuollaista.
Mutta ihan noin yleisenä huomiona: tuohon "adventtikansaan" liittyy silmitön, usein jopa pakkomielteinen oikeassaolemisen tarve. Ja sen korostuneisuus näkyy usein suoraan verrannollisena henkilön ikään. - taram2
eikös joo kirjoitti:
Sinun mielestäsi adventistin pitää huomautella käyttäytymisestä muita kuin omiaan?
Mahtaako tämä ollakin teidän palstaanne?
Ja muutko on tulleet käyttäytymään huonosti teidän reviirillenne?Täytyy tunnustaa että jotkut saattavat tehdä niin.
Mutta onhan se luonnollista että adventistikin ajattelee että: "minä olen oikeassa".Tuskin ajattelee että:"minä olen väärässä,mutta uskokaa silti minua".
Eiköhän lähes jokainen joka täällä kirjoittelee ole tyytyväinen kirkkoonsa.
Osa on niitä jotka "etsii."
Jos ajatellaan oikeaa evankelioimista niin todellinen uskovaksi käännyttäminen tapahtuu jokapäiväisessä elämässä jossain muualla.Ei täällä.Ei tämä ole todellisuudessa mikään käännyttämisfoorumi.Keskustelua,keskustelua vain. - Jeesus on
taram2 kirjoitti:
Täytyy tunnustaa että jotkut saattavat tehdä niin.
Mutta onhan se luonnollista että adventistikin ajattelee että: "minä olen oikeassa".Tuskin ajattelee että:"minä olen väärässä,mutta uskokaa silti minua".
Osa on niitä jotka "etsii."
Jos ajatellaan oikeaa evankelioimista niin todellinen uskovaksi käännyttäminen tapahtuu jokapäiväisessä elämässä jossain muualla.Ei täällä.Ei tämä ole todellisuudessa mikään käännyttämisfoorumi.Keskustelua,keskustelua vain.*****Mutta onhan se luonnollista että adventistikin ajattelee että: "minä olen oikeassa".Tuskin ajattelee että:"minä olen väärässä,mutta uskokaa silti minua".
Osa on niitä jotka "etsii." *******
Eihän oikean kirkon etsiminen ole yhtä kuin elämänsä jättäminen Kristuksen johdettavaksi!!
Silloinhan ihminen on jo tehnyt johtopäätöksen että täytyy olla olemassa oilea kirkko.Se tatkoittaa että sielun syövereihin on jo omaksuttu
ajatus jota tuo ryhmä on sinulle saarnannutkin.
Sinä olet tulossa uskoon tuohon kirkkoon jonka sanoman otat vastaan.
Sinne ei sen jälkeen enää voi tulla Kristuksen sanomaa.
Hän ei tule toisen valtaamaan tilaan.
Matteuksen evankeliumi:
11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Hebrealaiskirje:
13:8 Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
2.Mooseksen kirja:
20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa." - huh huh
jarlau kirjoitti:
Rauha ja kiitos
Väärin.
Jumalan siunausta"EGW muuten opetti ,että jos ihmiset uskoisivat Raamattuun ei hänen tarvitsisi kirjoittaa ja opettaa Raamattua "
Uskovatkohan ihmiset nyt sitten ellenin opetuksesta ja kehotuksesta paremmin Raamattuun ?
kysymys kuuluu:Oliko ellenin kirjoituksissa parempi henki ,kuin Raamatussa oleva Henki. huh huh kirjoitti:
"EGW muuten opetti ,että jos ihmiset uskoisivat Raamattuun ei hänen tarvitsisi kirjoittaa ja opettaa Raamattua "
Uskovatkohan ihmiset nyt sitten ellenin opetuksesta ja kehotuksesta paremmin Raamattuun ?
kysymys kuuluu:Oliko ellenin kirjoituksissa parempi henki ,kuin Raamatussa oleva Henki.Rauhaa ja kiitos
En haluaisi lainkaan käydä tällaisia keskusteluja.
Ei ole huhhuttelemista!
Ihmistä ei ole korotettu.
Minäkään en ole sanaakaan edes maininnut koko EGW:stä koskaan, muuta kuin vastaillut kysymyksiin.
Entiset adventistit jokunen täällä, on tunnistettu muutamia, pitävät kai yllä paljon tätä keskustelua, kun ei ole kyennyt mittapuihin, on turhautunut, jättänyt kesken, ja tietenkin nyt vikaa löytyy - ei ainakaan itsestä.
Profetian lahja on syyllinen nyt!
Noudata Raamatun ohjetta asiassa; Tämä on oikein;
1 Tess 5:20-21. Suhtaudu näin.
Petkele saa ylläpidettyä tiettyä keskustelu aina, joka jatkuu ja jatkuu.
Saattaaollaetä alansivuuttamaan suosista.
Ei loukkaa, eikä pane epäilemään yhtään asiassa jonka tunnen ja tiedän.
Propaganda on propagandaa ja sitä tehdään tietyin ehdoin ja tavoin.
Kyllä EGW on ollut hyödyksi Raamattuun uskomisessa paljon, ja erittäin valtavan paljon.
Oma kokemukseni oli että EGW "taivutteli Raamattua rautalangoista."
Olin lukenut Raamatun hyvin, ja ymmärsin asioita, mutta EGW havainollisti minulle lisää!
Ota tältä kantilta asia ja hämmästy ja tutki.
Kysymyksessä on Pyhä Henki.
EGW oli tietenkin Pyhän Hengen johdossa. Hänessä toteutui tuo Ilm 19:10. Tuo jae kuvaa kuitenkin tietoa, ei niinkään henkeä.
Kaikki Jumalan omat ovat Pyhän Hengen johdossa, eivät muuten olisi Jumalan omia.EGW korotti vain Kristusta. Kerroin jo mistä EGW keskustelut täällä johtuvat. En ole koskaan kirjoittanut sanaakaan muta kuin vastauksia epäilykseen ja pilkantekoon!
Laitan Sinulle jos löydän linkin, josta hämmästyä ja katsoa.
Sinun kirjoituksesi tässä ei ollut paha, en moiti.
En koskaan loukkaannu, mutta turhaa ajanhukkaa, ja joutavia puheita on paljon.
Jumalan siunausta
jari laurilahuh huh kirjoitti:
"EGW muuten opetti ,että jos ihmiset uskoisivat Raamattuun ei hänen tarvitsisi kirjoittaa ja opettaa Raamattua "
kysymys kuuluu:Oliko ellenin kirjoituksissa parempi henki ,kuin Raamatussa oleva Henki.Tässä.
Tutki ja hämmästy!
http://kotisivu.mtv3.fi/tie/- taram2
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Ei ole huhhuttelemista!
Minäkään en ole sanaakaan edes maininnut koko EGW:stä koskaan, muuta kuin vastaillut kysymyksiin.
Entiset adventistit jokunen täällä, on tunnistettu muutamia, pitävät kai yllä paljon tätä keskustelua, kun ei ole kyennyt mittapuihin, on turhautunut, jättänyt kesken, ja tietenkin nyt vikaa löytyy - ei ainakaan itsestä.
Kyllä EGW on ollut hyödyksi Raamattuun uskomisessa paljon, ja erittäin valtavan paljon.
Olin lukenut Raamatun hyvin, ja ymmärsin asioita, mutta EGW havainollisti minulle lisää!
EGW oli tietenkin Pyhän Hengen johdossa. Hänessä toteutui tuo Ilm 19:10. Tuo jae kuvaa kuitenkin tietoa, ei niinkään henkeä.
Kaikki Jumalan omat ovat Pyhän Hengen johdossa, eivät muuten olisi Jumalan omia.EGW korotti vain Kristusta. Kerroin jo mistä EGW keskustelut täällä johtuvat. En ole koskaan kirjoittanut sanaakaan muta kuin vastauksia epäilykseen ja pilkantekoon!
Jumalan siunausta
jari laurilamitä veli "jarlau" tarkoittaa näitten"eipäs juupas" keskustelujen mielekkyydestä.
Toisaalta hitusen ymmärrän näiden entisten"adventistien" ajatusmaailmaa kun heidän nykyinen evankeliuminsa on pelkkää kurjuuksien löytäminen SPA:sta.
Sama taipumus minulla on Jehovan todistajien suhteen."Tekis niin mieli sanoa sitä sun tätä".
Mutta koen että minun läksyni on:
A.Hillitä itseni.
B.Turha kuvitella että minä voisin osoittaa
Kristuksen henkeä armeliaisuudessa jos en pysty
unohtamaan menneitä.
C.Jos en pääse armon valtaan olisin Kristuksen
heikkojen lampaiden keskellä vaarallinen.
(lammas se pässikin on)
Kaikille teille entisille SPA-laisille.
Etsikää jokin muu evankelioimismenetelmä kun entisten veljien ja sisartenne seurakunnan parjaaminen.
Sitä opettelen nyt minäkin.(vaikka niin mieli tekisikin sanoa sitä ja tätä JT:sta ) taram2 kirjoitti:
mitä veli "jarlau" tarkoittaa näitten"eipäs juupas" keskustelujen mielekkyydestä.
Toisaalta hitusen ymmärrän näiden entisten"adventistien" ajatusmaailmaa kun heidän nykyinen evankeliuminsa on pelkkää kurjuuksien löytäminen SPA:sta.
Sama taipumus minulla on Jehovan todistajien suhteen."Tekis niin mieli sanoa sitä sun tätä".
A.Hillitä itseni.
unohtamaan menneitä.
(lammas se pässikin on)
Etsikää jokin muu evankelioimismenetelmä kun entisten veljien ja sisartenne seurakunnan parjaaminen.
Sitä opettelen nyt minäkin.(vaikka niin mieli tekisikin sanoa sitä ja tätä JT:sta )Rauhaa ja kiitos
On ollut paljon perustelemattomia syytöksiä ja pilkantekoa palstalla.
Sitä tarkoitin mielekkyydellä, että olisi hyvä jos ei vastaisi lainkaan, ja parempi jos ei sellaista yleensä esiintyisi.
Kuitenkin toki olen itsekin ainakin alkuun sanoissani ollut kiivas, ja erehtynyt.
Sinun kanssasi kerran.
Moni on voinut kokea minunkin sanani kovina, kun täällä on sellainen suora tapa kirjoittaa aina.
Nykysin jakselen ilman mitään pahanolontunteita. Ei loukkaa.
Näen että on oltava jotakin perustelua Raamatusta kun esittää syytöksiä ja pilkkaa.
Haukkumisen osaa jokainen, jos sellaista haluaa.
Tuossa viestissä mihin vastasin tässä ei ollut vikaa, ja mainitsin asian, etten syytä.
Kerroin etten minä ainakaan ole kirjoittanut sanaakaan EGW :stä koskaan, paitsi palautteita erilaiseen tekstiin.
Aikeissa on tehdä opetuskirje tähän tarpeeseen.
Kaikki hyvin.
Jumalan siunausta
jari laurila- ..............................
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Ei ole huhhuttelemista!
Jumalan siunausta
jari laurila*?*?*?Ihmistä ei ole korotettu.
Minäkään en ole sanaakaan edes maininnut koko EGW:stä koskaan, muuta kuin vastaillut kysymyksiin.*?*?*?
Ja heti samassa viestissäsi;
*?*?*?Kyllä EGW on ollut hyödyksi Raamattuun uskomisessa paljon, ja erittäin valtavan paljon.
Kaikki Jumalan omat ovat Pyhän Hengen johdossa, eivät muuten olisi Jumalan omia.EGW korotti vain Kristusta. Kerroin jo mistä EGW keskustelut täällä johtuvat. En ole koskaan kirjoittanut sanaakaan muta kuin vastauksia epäilykseen ja pilkantekoon!*?*?*?*
Ei ole olemassakaan muunlaista ihmisen korottamista kuin sinun esityksesi tässäkin.
Jos joku kertoo ,että Raamattu on ainoa perusta uskolle niin ei se tee hänestä korottamisen arvoista ja erloista.
islamin uskoiset tekevät saman korottaessaan Muhammedia profeetaksi.
Kyllä te itse olette kakkunne leiponeet. Turhaa on muita siitä syyttää.
Adventistien kanssa ei tule muuta vaihtoehtoa kuin puhua ellenistä.
Katsippa teidän seurakuntalaisten aloitukset.
Miksi et opasta ja kiellä omiesi toimia.
Muillehan sinä olet vieras paimen.
Miksi sinä ulkopuolisia komentelet? jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Ei ole huhhuttelemista!
Jumalan siunausta
jari laurilaOlen nyt kirjoitellut ja lueskellut täällä 1,5 vuotta enkä muista montakaan entisten adventistien aloitusta. Suurin osa aloituksista on nykyadventistien aloituksia ja jokunen ei-adventistin aloitus.
Sinä niitä Ellenin ja Ellenin oppien (ilman Ellenin nimenmainitsemista) sisältäviä otsikoita olet myös tehtaillut oikein urakalla.jarlau kirjoitti:
Tässä.
Tutki ja hämmästy!
http://kotisivu.mtv3.fi/tie/Et muka aloita Ellen nimisiä juttuja. Ja taas laitoit linkin Ellenin nimelleen toisilta varastamaan kirjaan. Ellen, Ellen, Ellen, Ellen, Ellen.......
- ..............................
jarlau kirjoitti:
Tässä.
Tutki ja hämmästy!
http://kotisivu.mtv3.fi/tie/*?*?*?* "EGW muuten opetti ,että jos ihmiset uskoisivat Raamattuun ei hänen tarvitsisi kirjoittaa ja opettaa Raamattua "
kysymys kuuluu:Oliko ellenin kirjoituksissa parempi henki ,kuin Raamatussa oleva Henki.*?*?*?*
Ja jarlaun kommentti tuohon;
**********Titta på. (Lisäys)
jarlau 10.1.2006 klo 13.52
Tässä.
Tutki ja hämmästy!
http://kotisivu.mtv3.fi/tie/*************
Eli jarlau pitää Ellen G. Whitea parempihenkisenä kuin Raamatun selvää Sanaa??
Ei voi muuta kuin haukkoa henkeä ihmetyksestä! - kirjoitettu on
.............................. kirjoitti:
*?*?*?* "EGW muuten opetti ,että jos ihmiset uskoisivat Raamattuun ei hänen tarvitsisi kirjoittaa ja opettaa Raamattua "
kysymys kuuluu:Oliko ellenin kirjoituksissa parempi henki ,kuin Raamatussa oleva Henki.*?*?*?*
Ja jarlaun kommentti tuohon;
**********Titta på. (Lisäys)
jarlau 10.1.2006 klo 13.52
Tässä.
Tutki ja hämmästy!
http://kotisivu.mtv3.fi/tie/*************
Eli jarlau pitää Ellen G. Whitea parempihenkisenä kuin Raamatun selvää Sanaa??
Ei voi muuta kuin haukkoa henkeä ihmetyksestä!Tie Kristuksen luo, Suuri taistelu, Rakkaudella Isältä, Suuren Lääkärin seuraajana ja kaikki muut Whiten kirjat on kirjoitettu Pyhän Hengen johdossa. Raamattu on adventistien oppikirja jonka myös White tunsi hyvin. Jumala on siitä ihmeellinen että hän tahtoo kansansa parasta ja antoi Henkensä välityksellä seurakunnalle ilmestyksiä ja profetioita. Ei herra tee mitään ilmoittamatta siitä ensin palvelijoilleen profeetoille, lopunaikana nimmenomaan tarvitsemme opastusta ja lohdustusta tulevaa ahdinkoa varten.
- hyvin noita ex-adventisteja
taram2 kirjoitti:
mitä veli "jarlau" tarkoittaa näitten"eipäs juupas" keskustelujen mielekkyydestä.
A.Hillitä itseni.
unohtamaan menneitä.
(lammas se pässikin on)
Sitä opettelen nyt minäkin.(vaikka niin mieli tekisikin sanoa sitä ja tätä JT:sta )En ole nähnyt täällä yhtään JT:ä tuputtamassa kommenttiaan sinun kirjoituksiisi.
Mutta poikkeuksetta täällä joku nyky-adventisti lisää massapostauksensa melkein keskusteluun kuin keskusteluun riippumatta aiheesta. Kuinka adventisteilla on oikeus olla muiden kanssa eri mieltä, mutta muillako ei sitten ole oikeutta olla eri mieltä adventistien kanssa ?
Ja muiden erimielisyys sitten tulkitaan eräiden adventistiveljien toimesta haukkumiseksi ja solvaamiseksi, johon näiden ei sitten tarvitse vastata, vaikka juttu olisi kuinka perusteltu raamatulla. Ja vaikka nämä itse saattavat mennä pahasti metsään raamatunjakeineen. No keino tuokin luikerrella pois jos jää alakynteen... - .................
kirjoitettu on kirjoitti:
Tie Kristuksen luo, Suuri taistelu, Rakkaudella Isältä, Suuren Lääkärin seuraajana ja kaikki muut Whiten kirjat on kirjoitettu Pyhän Hengen johdossa. Raamattu on adventistien oppikirja jonka myös White tunsi hyvin. Jumala on siitä ihmeellinen että hän tahtoo kansansa parasta ja antoi Henkensä välityksellä seurakunnalle ilmestyksiä ja profetioita. Ei herra tee mitään ilmoittamatta siitä ensin palvelijoilleen profeetoille, lopunaikana nimmenomaan tarvitsemme opastusta ja lohdustusta tulevaa ahdinkoa varten.
Samaa virttä voi lukea areistien toistamana eri asiasta.
Niinkuin asian saisi loihtimalla oikeaksi kun riittävästi inttää.
Et todista mitään kuitenkaan tukevammalla sanalla kuin omasi??? - annu42
................. kirjoitti:
Samaa virttä voi lukea areistien toistamana eri asiasta.
Niinkuin asian saisi loihtimalla oikeaksi kun riittävästi inttää.
Et todista mitään kuitenkaan tukevammalla sanalla kuin omasi???taitaa olla joku muu, kuin minä, joten haukut nyt väärää puuta. Kiitos kuitenkin ylennyksestä: tarkoitan sitä, että minulla olisi aikaa kirjoitella niin paljon, kun hän ja minä yhteensä.
En kuitenkaan ehdi täällä istua kuin muutaman tunnin silloin tällöin. Olen rekisteröinyt nimen ja kirjoitan sillä, jos sopii?
- Lappuliisa
Ottamatta mitenkään kantaa siihen onko joku tieto virheellinen vai ei, haluan tehdä pienen huomautuksen. Se miten ihminen kokee erilaisia asioita on yksilöllistä. Jokaisen ihmisen kokemusmaailma on hänelle itselleen todellinen. Toisen ihmisen on kovin vaikea omasta näkökulmastaan määrittää jonkin toisen kokemusten oikeellisuutta tai virheellisyyttä. Jos joku on kokenut, nähnyt ja ymmärtänyt asiat erilailla kuin sinä ei kysymys ole suinkaan siitä että tuon toisen kokemus, näkemys tai ymmärrys olisi virheellinen tai sinun itsesi enemmän oikea.
Rauhaa ja kiitos
Olen väsyksiin saakka täällä joutunut opettamaan vilpittömyttä, ja ymmärrän hyvin tuon asian.
(Luuk 12:47-48)
Jumalan siunausta
Rauhaa ja kiitos
Olen väsyksiin saakka täällä joutunut opettamaan vilpittömyttä, ja ymmärrän hyvin tuon asian.
(Luuk 12:47-48)
Jumalan siunausta
jari laurilaSinäkö olet opettanut vilpittömyyttä! Olet kyllä hokenut tuota sanaa loputtomiin, mutta vilpittömyyden opettajaksi sinusta ei ole, koska itse vilpistelet päivästä toiseen ellenismisi kanssa yrittäen eksyttää uskovia ihmisiä pois uskosta.
- xadu
Käypäs arvon Jarlau ensin lukaisemassa jutut tuolta "UUT":n sivuilta. Vai pidätkö kenties täällä "Herätysliikkeissä" julkaistua juttua virallisena "UUT":n kannanottona ?
Ensinnäkin tuo lista ei ole täydellinen, siitä puuttuu mm. lestadiolaisuus. Eikä tuo lista ole mikään UUT:n päättämä kokoelma ei-kristillisistä liikkeistä. Sivulla, joka listan sisältää, on seuraavanlainen alustus:
"Näillä sivuilla esitellään muutamia Suomessa toimivia uskonnollisia liikkeitä kriittisestä näkökulmasta. Tarkoitus ei ole pelotella lukijoita, vaan poimia joitakin konkreettisia esimerkkejä uskonnollisten ryhmien kirjosta ja niiden vaikutuskeinoista. Kaikki artikkeleissa mainitut ryhmät eivät edes kuulu ns. vaarallisiin lahkoihin, joskin jokaisella on ollut uhrinsa. Yksilön ja uskonnollisen ryhmän kohdatessa alkaa monisyinen prosessi, jonka tulos voi olla yhdelle siunaus, toiselle kirous.
Koska uskomme informaation vapauteen ja luotamme lukijan kykyyn tehdä omia johtopäätöksiä, artikkeleiden lopussa on linkkejä muiden kriittisten www-sivujen lisäksi myös uskonnollisten liikkeiden omille kotisivuille."
Ja linkki sivulle on tässä :
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/liikkeet.html
Käy ensin itse katsomassa ja vedä sitten omat johtopäätöksesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi734665Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1074151- 633730
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382911Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa692670Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!282663- 552637
- 391977
- 471948
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun161916