kevyttä ja täyttävää

laikkari

Hei!

Olen opiskelija ja syön yhden lämpimän aterian koulussa. Sitä ruokaa mitä on, mahdollisimman paljon salaattia ja pari viipaletta ruisleipää lasi rasvatonta maitoa.
Mutta kun tulen koulusta enkä enää aio tehdä lämmintä ateriaa, niin en oikein keksi mitä söisin! Jugurttia, leipää, hedelmiä.. salaattia (usein vain on etten jaksa ruveta salaattia tekemään, isotöistä) niin.. Mutta tuntuu että iltaisin on sitten niin kauhea nälkä. Ja mulle hoetaan koko ajan sitä että ilta kuuden jälkeen ei saa syödä enää mitään. Ja varsinkin iltasiin mulla on eniten nälkä enkä saa nukuttuakaan jos vatsa kurnii. Haluan kuitenkin syödä kunnolla mutta terveellisesti enkä halua olla millään nälkäkuurilla. Ylipainoa on n. 40kg.

Millä kevyellä voisi korvata makean nälän?

Mikä on kevyttä mutta todella täyttävää?

Onko banaani lihottavaa eli voiko sitä syödä?

Kiitos vastauksista

29

12812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGA

      Itselläkin on uskomaton makean nälkä, niin näihin olen päätynyt, korvaavat aika hyvin suklaat:) Makeita, mutta silti kun valitset kevyimmän vaihtoehdon, niin kaloreita 10/100g, eikä edes hiilareita ole kovin paljon, ja maku vaihtoehtojakin on paljon. ja nestemäiset ruuathan täyttävät aika hyvin.

    • opiskelija myös

      Hmm. Sinuna ehkä vähentäisin sieltä kouluruoka-annoksesta ja söisin sitten illalla ettei tarvitsen nälkäisenä mennä nukkumaan. Siinä ei ole MITÄÄN perää ettei saisi syödä iltakuuden jälkeen, höpöhöpö, vaan päivittäin saatu kokonaisenergiamäärä ratkaisee.

      Suosittelisin pakasteruokia. Tekisit kerran viikossa tai vaikka kahdessa viikossa pakastimeen makaronilaatikkoa (voi keventää esim. porkkanalla), kalakeittoa, jauhelihakeittoa... melkein mitä vain keittoa valmisannoksina pakkaseen, mikrovalmista milloin vain! Sitä paitsi suuret erät on halvempia valmistaa.

      Nälkäävieviä aterioita saa kätevästi myös maitorahkasta (lisää hedelmiä, marjoja, makeutusainetta) tai raejuustosta (sekoita esim. porkkanaraasteeseen ja ananaspaloihin).

      Makeannälkään? Itse käytän seuraavia
      - joulun tienoilla glögi (Riitan herkku, kevyt)
      - kaakao (joko maito makeutusjauhe kaakaojauhe TAI Options-valmiste)
      - Pirkka-suklaamurot
      - BisBis-lakut ovat "kevyitä" tai siis pieniä ja vievät makeanhimoa, mutta jos niitä erehtyy pitämään kotona valmiina... =)
      - marja- ja hedelmärahkat, jogurtit, marja- ja mehukiisselit... joskus ruoan sijasta syön riisipuuroa sokerilla ja kanelilla jos tekee makeaa mieli, sekin toimii
      - Valion Kevyt Trio -jäätelö on moniin sisaruksiinsa verrattuna kevyttä, mutta sitäkin pitää osata käyttää kohtuudella

      Kevyttä ja todella täyttävää? Kun änkeät ison lautasen puolilleen kasvisliemessä keitettyä, höyryävää parsaa/kukkakaalia... toimii! Siihen "pääruoaksi" vähän jotain. Sitten erilaiset kasvissosekeitot, peruna-purjososekeitto, kesäkurpitsa-jauhelihapaistos...

      Mikään ruoka ei oikeastaan ole "lihottavaa" tai "ei-lihottavaa", koska lihominen tai laihtuminen riippuu kokonaisuudesta, ja psykologisesti suklaapatukka lauantaina voi olla jonkun ruokavalion pelastus. Banaanissa on enemmän energiaa kuin appelisiinissa, mutta vähemmän kuin suklaapatukassa. Eli kyllä niitä laihduttaja voi syödä, mutta en kaksin käsin suosittele ahmimaan. Painonvartijoiden PISTEarvoltaan banaani on 2, omena 1, leipäviipale (rasvaa max 4%) 1, kananmuna 2... siinä vertaiilukohteita.

      Käypäs vilkisemasta paikallisesta kirjastosta mitä kevytkeittokirjoja siellä on tarjolla. Omat suosikkini olen löytänyt Painonvartijoiden kirjoista, joita lainasin muistaakseni 16 kpl, mutta muitakin on. Kunhan et sorry mihinkään Syö veriryhmäsi mukaan -huuhaakirjoihin =)

      • ei kannata

        siitä syystä että ruuansulatus elimet ovat aktiivisia klo 5-16 välillä. Myöhempään syöty ruoka istuu vatsassa aamuun asti. On parempi uudelleen ohjelmoida itsensä syömään se tuhti aamupala, runsas lounas ja päivällinen.


      • opiskelija ...
        ei kannata kirjoitti:

        siitä syystä että ruuansulatus elimet ovat aktiivisia klo 5-16 välillä. Myöhempään syöty ruoka istuu vatsassa aamuun asti. On parempi uudelleen ohjelmoida itsensä syömään se tuhti aamupala, runsas lounas ja päivällinen.

        Ruokailuajat voi valita sen mukaan, mikä psykologisesti tuntuu parhaalta ja milloin maha murisee. Toiset nukahtavat helpommin tyhjemmällä mahalla, toiset masu täynnä. Lisäksi käsittääkseni kaikille herkkävatsaisille ei tee hyvää muhittaa täyttä vatsaa yön yli. Eli siitä mahassa aamuun asti muhimisesta ei ole mitään haittaa noin niin kuin "normaali-ihmisille", vatsaoireileviin en ole syvemmin tutustunut.

        Mutta kaloreiden kulumisen ja laihtumisen kannalta tuo on samantekevää. Myytti, joka murrettiin vuosia sitten. On totta, ettei ihminen kuluta yöllä yhtä paljon kuin päivällä touhutessaan, mutta koko vuorokauden energiankulutus ja koko vuorokauden energiansaanti ja nimenomaan näiden suhde ratkaisee sen laihtuuko vai eikö laihdu. Ei se, milloin jotain syöty tai jätetty syömättä.

        Viime aikoina on tutkittu ihmistä miljoonalta eri kantilta. Temperamenttipiirteiden on todettu olevan perinnöllisiä. Samoin perinnöllisiltä ja PYSYVILTÄ ominaisuuksilta vaikuttavat ilta- ja aamu-unisuus. Samaan kastiin epäillään kuuluvan myös sen, että toiset eivät pysty syömään aamuisin, toiset taas eivät ennen nukkumaanmenoa. Pitäviä todisteita tästä ei vielä ole, mutta kunhan heitin ilmaan senkin ajatuksen. Kaikki eivät voi syödä ennen puolta päivää mitään, joten se tuhdista aamupalasta. Eikä se välttämättä ole opettelukysymys.


      • Älkäälukekonaistenlehtiä
        ei kannata kirjoitti:

        siitä syystä että ruuansulatus elimet ovat aktiivisia klo 5-16 välillä. Myöhempään syöty ruoka istuu vatsassa aamuun asti. On parempi uudelleen ohjelmoida itsensä syömään se tuhti aamupala, runsas lounas ja päivällinen.

        Höpö höpö. kuka teille on tuommoisia valehdellut?

        Syödä PITÄÄ 3-4 tunnin välein. Jos esim valvoo puoleen yöhön pitää syödä klo 18, klo 21 ja klo 24 eikä yhtään liho, jos katsoo mitä syö.

        Aamupala on tärkeä, toki lounas ja päovällinenkin, mutta välipaloilla moottori pysyy käynnissä ja ne välipalat eivät sitten saa olla sokerilla kyllästettyjä jugurtteja, proteiinipatukoita, karkkia, limsaa tai energiajuomia vaan jotain, jossa on RRRRunsaasti luonnollisia ravintoaineita. Itse nappaan välipalaksi kotimaista omenaa, joskus vaikka tähteeksi jääneen broilerin fileen, joskus pähkinöitä kourallisen tai avokadon, salaattia, 100% ruisleipäpalan keittomaksaa päällä, kaurapuuroa pakastemustikoilla - vain mielikuvitus rajana, kunhan välipala on prosessoimatonta.


    • laihduttaja

      Kyllä illalla voi syödä,kunhan katsot mitä syöt!!!

      -valion sokerittomat keitot
      -rahkaa ananasmurskaa
      -pieni pyöreä näkkäri kevytlevite
      -kalkkunaleikkeet
      -pussikeitot esim tomaatti-basilica on herkkua.

      JUO paljon VETTÄ!!!

      www.painonvartijat ja siellä viestiposti osio.
      saa paljon vinkkejä,kannustusta ja apua :-)

      • alkup.

        Heippa!

        Hyviä vinkkejä tuli, kiitos!
        Valitettavasti vain en omista pakastinta, joten en sinne voi tehdä mitään valmiiksi (voi kun olisikin pakastin, olisi paljon hyötyä! säästäisi rahaakin)
        Asun niin pienessä asunnossa ja keittiöni (tai tollainen syvennys vain) ei ole kyllä mikään kokkaajan unelma, että en jaksa siinä ruveta mitään courmet-aterioita tekemään. :)

        Käväisin kaupassa ja käteen tarttui: vähärasvaista maitorahkaa, mandariineja, pari banaania, pari rasvatonta jugurttia, porkkanapussi, ruisleipää, kevyt lätta-levitettä, kallkunaleikkeitä, persikkaa ananasliemessä (noista en tiedä onko kovin lihottavia? ne on kuitenkin makeita..)

        Mun on aika vaikea tuosta kouluruoasta karsia, koska olen silloinkin todella nälkäinen. Tämä taas johtuu siitä, etten syö aamupalaa. Tiedän, pitäisi syödä, mutta olen aina ollut sellainen etten vain voi koska tekee niin pahaa! Väkisin ei huvita yrittää syödä.

        Eli kävelen siis tyhjällä vatsalla kouluun 2km matkan. Onko noin lyhyestä liikuntasuorituksesta hyötyä? matkaan menee multa n. puoli tuntia. (olen aika hidas kävelijä.. kunto huono).


      • miina
        alkup. kirjoitti:

        Heippa!

        Hyviä vinkkejä tuli, kiitos!
        Valitettavasti vain en omista pakastinta, joten en sinne voi tehdä mitään valmiiksi (voi kun olisikin pakastin, olisi paljon hyötyä! säästäisi rahaakin)
        Asun niin pienessä asunnossa ja keittiöni (tai tollainen syvennys vain) ei ole kyllä mikään kokkaajan unelma, että en jaksa siinä ruveta mitään courmet-aterioita tekemään. :)

        Käväisin kaupassa ja käteen tarttui: vähärasvaista maitorahkaa, mandariineja, pari banaania, pari rasvatonta jugurttia, porkkanapussi, ruisleipää, kevyt lätta-levitettä, kallkunaleikkeitä, persikkaa ananasliemessä (noista en tiedä onko kovin lihottavia? ne on kuitenkin makeita..)

        Mun on aika vaikea tuosta kouluruoasta karsia, koska olen silloinkin todella nälkäinen. Tämä taas johtuu siitä, etten syö aamupalaa. Tiedän, pitäisi syödä, mutta olen aina ollut sellainen etten vain voi koska tekee niin pahaa! Väkisin ei huvita yrittää syödä.

        Eli kävelen siis tyhjällä vatsalla kouluun 2km matkan. Onko noin lyhyestä liikuntasuorituksesta hyötyä? matkaan menee multa n. puoli tuntia. (olen aika hidas kävelijä.. kunto huono).

        Jos mikään ei mene alas aamulla, kannattaa ottaa kouluun mukaan jokin hedelmä, pieni purkki mehukeittoa, ruisleipä (lättää ja kinkkua/kalkkunaleikettä päälle sekä tietysti kurkkua, tomaattia, salaattia tai muuta kevyttä) tai jokin muu terveellinen välipala. Sen voi sitten syödä ensimmäisellä välitunnilla, niin ruokailussa ei ole niin nälkä. Minullakaan ei aina aamulla ruoka maistu, mutta tiedön, että jos en aamusta mitään syö, tulee paha olo ja kamala nälkä ennen lounasta. Siksi otankin jonkun välipalan mukaan.

        Hedelmäsäilykkeet on ihan ok, jos ne ovat mehussa, eivätkä sokeriliemessä. Laihdutin jokunen vuosi sitten ja söin usein iltapalaksi ananasrahkaa. Kaupan pakastemarjojakin voi ostaa ja tehdä niistä marjarahkaa, se on kevyttä ja hyvää. Kannattaa tietenkin käyttää makeutusainetta, säästyy kaloreita. Banaani on myös hyvää rahkan kanssa. Jotkut ovat sitä mieltä, että banaani ei sovi laihduttajalle, mutta jos syö purkin rahkaa ja banaanin, ei se minusta mikään kaloripommi ole. Vaihtele marjoja ja hedelmiä, niin et kyllästy!

        Joidenkin tutkimusten mukaan liikunta tyhjällä vatsalla polttaa enemmän rasvaa kuin muu liikunta. Joku toinen tutkimus taas kumoaa tämän... minusta se ei kuitenkaan ole pääasia, milloin liikkuu, kunhan liikkuu. Jos kävelet joka päivä kouluun ja takaisin, yhteensä tunnin, on se ainakin alkuvaiheessa painonpudotusta hyvä määrä. Kun paino alkaa tippua ja kunto kasvaa, menee matkaan vähemmän aikaa ja sitten kannattaa jo miettiä, kävisikö lenkillä muutenkin.


      • Palaute
        alkup. kirjoitti:

        Heippa!

        Hyviä vinkkejä tuli, kiitos!
        Valitettavasti vain en omista pakastinta, joten en sinne voi tehdä mitään valmiiksi (voi kun olisikin pakastin, olisi paljon hyötyä! säästäisi rahaakin)
        Asun niin pienessä asunnossa ja keittiöni (tai tollainen syvennys vain) ei ole kyllä mikään kokkaajan unelma, että en jaksa siinä ruveta mitään courmet-aterioita tekemään. :)

        Käväisin kaupassa ja käteen tarttui: vähärasvaista maitorahkaa, mandariineja, pari banaania, pari rasvatonta jugurttia, porkkanapussi, ruisleipää, kevyt lätta-levitettä, kallkunaleikkeitä, persikkaa ananasliemessä (noista en tiedä onko kovin lihottavia? ne on kuitenkin makeita..)

        Mun on aika vaikea tuosta kouluruoasta karsia, koska olen silloinkin todella nälkäinen. Tämä taas johtuu siitä, etten syö aamupalaa. Tiedän, pitäisi syödä, mutta olen aina ollut sellainen etten vain voi koska tekee niin pahaa! Väkisin ei huvita yrittää syödä.

        Eli kävelen siis tyhjällä vatsalla kouluun 2km matkan. Onko noin lyhyestä liikuntasuorituksesta hyötyä? matkaan menee multa n. puoli tuntia. (olen aika hidas kävelijä.. kunto huono).

        Sinun kannattaisi opetella laskemaan kaloreita. Painosi mukaan voit laskea peruskulutuksesi johon lisäämällä päivän liikuntasuoritukset, saat kokonaisenergiankulutuksen selville. Jos kertoisit nyt painosi ja laihtumisnopeustavoitteesi, sen perusteella voisin sanoa, paljonko saat syödä.

        Neljän kilsan kävelylenkki päivittäin on hyvää arkiliikuntaa. Se tekee viikossa 20 km! Painostasi riippuen kulutat tällä matkalla 800-1600 kaloria viikossa.

        Liikutko muuten? Jos et, nyt kannattaa viimeistään aloittaa.

        Ruoasta vielä...
        Banaania parempana pidän omenaa. Saat syödä 2-3 omenaa samalla energiamäärällä kuin yhden banaanin. Banaani sisältää noin 150 kal., eli melko paljon.

        Jos sinulla on jotain kysyttävää misatä tahansa aiheeseen littyvästä, autan mielelläni:)


      • lettipää
        miina kirjoitti:

        Jos mikään ei mene alas aamulla, kannattaa ottaa kouluun mukaan jokin hedelmä, pieni purkki mehukeittoa, ruisleipä (lättää ja kinkkua/kalkkunaleikettä päälle sekä tietysti kurkkua, tomaattia, salaattia tai muuta kevyttä) tai jokin muu terveellinen välipala. Sen voi sitten syödä ensimmäisellä välitunnilla, niin ruokailussa ei ole niin nälkä. Minullakaan ei aina aamulla ruoka maistu, mutta tiedön, että jos en aamusta mitään syö, tulee paha olo ja kamala nälkä ennen lounasta. Siksi otankin jonkun välipalan mukaan.

        Hedelmäsäilykkeet on ihan ok, jos ne ovat mehussa, eivätkä sokeriliemessä. Laihdutin jokunen vuosi sitten ja söin usein iltapalaksi ananasrahkaa. Kaupan pakastemarjojakin voi ostaa ja tehdä niistä marjarahkaa, se on kevyttä ja hyvää. Kannattaa tietenkin käyttää makeutusainetta, säästyy kaloreita. Banaani on myös hyvää rahkan kanssa. Jotkut ovat sitä mieltä, että banaani ei sovi laihduttajalle, mutta jos syö purkin rahkaa ja banaanin, ei se minusta mikään kaloripommi ole. Vaihtele marjoja ja hedelmiä, niin et kyllästy!

        Joidenkin tutkimusten mukaan liikunta tyhjällä vatsalla polttaa enemmän rasvaa kuin muu liikunta. Joku toinen tutkimus taas kumoaa tämän... minusta se ei kuitenkaan ole pääasia, milloin liikkuu, kunhan liikkuu. Jos kävelet joka päivä kouluun ja takaisin, yhteensä tunnin, on se ainakin alkuvaiheessa painonpudotusta hyvä määrä. Kun paino alkaa tippua ja kunto kasvaa, menee matkaan vähemmän aikaa ja sitten kannattaa jo miettiä, kävisikö lenkillä muutenkin.

        Muista kuumentaa pakastemarjat bakteerien poistamiseksi, jos eivät ole kotimaisia! Muuten voit saada aikaan kunnon laihdutusvalmisteen (-> mukavia hetkiä vessanpöntöllä).


      • alkup.
        Palaute kirjoitti:

        Sinun kannattaisi opetella laskemaan kaloreita. Painosi mukaan voit laskea peruskulutuksesi johon lisäämällä päivän liikuntasuoritukset, saat kokonaisenergiankulutuksen selville. Jos kertoisit nyt painosi ja laihtumisnopeustavoitteesi, sen perusteella voisin sanoa, paljonko saat syödä.

        Neljän kilsan kävelylenkki päivittäin on hyvää arkiliikuntaa. Se tekee viikossa 20 km! Painostasi riippuen kulutat tällä matkalla 800-1600 kaloria viikossa.

        Liikutko muuten? Jos et, nyt kannattaa viimeistään aloittaa.

        Ruoasta vielä...
        Banaania parempana pidän omenaa. Saat syödä 2-3 omenaa samalla energiamäärällä kuin yhden banaanin. Banaani sisältää noin 150 kal., eli melko paljon.

        Jos sinulla on jotain kysyttävää misatä tahansa aiheeseen littyvästä, autan mielelläni:)

        Heippa!

        Pituutta löytyy 170cm ja painoa jotain 115kg. Ei sillä nopeudella ole väliä, haluaisin painon alle 100 kilon vain. Mieluiten kesään mennessä :)

        Harvemmin liikun muuten, olen aika väsynyt päivän päättyessä.

        Omenasta en pidä, joten sitä en ole syönyt ikinä.

        En pidä myöskään keitetyistä/vokatuista kasviksista, en ole ikinä pitänyt enkä ole niistä oppinut pitämään vaikka oonkin yrittäin väkisin popsia. Tuli vain entistä suurempi inho :P
        Lähinnä tyyliin kaali-kurkku salaatit on hyviä ja porkkana. Ja nimenomaan kaikki raakana :)
        (nyt joku tietysti suivaantuu siitä kun en pidä kypsistä kasviksista..)

        Jotenkin tätä palstaa lukiessa alkaa masentaa, en tiedä :/
        Ostin purkin vähäkalorista rahkaa, ja laitoin marjoja sekaan ja söin illalla. Makeutin hermesetaksella. Mutta huoh, ei sitä kyllä miksikään herkuksi voi sanoa... suorastaan pahaa. Oon niin tottunu kaikkiin kermamössöihin että kyllä varmaan ottaa aikansa tottua! Ja just kun noi kasviksetkaan ei laske. Meillä on kotona koko mun lapsuuden ajan syöty vain kaikkee rasvaista jne. Kaikki perheenjäsenet olivat lihavia.
        Söin ennen kaikkea rasvassa lilluvaa ja JOKA päivä suklaata. Huih..

        Mutta kiitoksia tsemppaamisesta.. :)


      • Ansku
        alkup. kirjoitti:

        Heippa!

        Pituutta löytyy 170cm ja painoa jotain 115kg. Ei sillä nopeudella ole väliä, haluaisin painon alle 100 kilon vain. Mieluiten kesään mennessä :)

        Harvemmin liikun muuten, olen aika väsynyt päivän päättyessä.

        Omenasta en pidä, joten sitä en ole syönyt ikinä.

        En pidä myöskään keitetyistä/vokatuista kasviksista, en ole ikinä pitänyt enkä ole niistä oppinut pitämään vaikka oonkin yrittäin väkisin popsia. Tuli vain entistä suurempi inho :P
        Lähinnä tyyliin kaali-kurkku salaatit on hyviä ja porkkana. Ja nimenomaan kaikki raakana :)
        (nyt joku tietysti suivaantuu siitä kun en pidä kypsistä kasviksista..)

        Jotenkin tätä palstaa lukiessa alkaa masentaa, en tiedä :/
        Ostin purkin vähäkalorista rahkaa, ja laitoin marjoja sekaan ja söin illalla. Makeutin hermesetaksella. Mutta huoh, ei sitä kyllä miksikään herkuksi voi sanoa... suorastaan pahaa. Oon niin tottunu kaikkiin kermamössöihin että kyllä varmaan ottaa aikansa tottua! Ja just kun noi kasviksetkaan ei laske. Meillä on kotona koko mun lapsuuden ajan syöty vain kaikkee rasvaista jne. Kaikki perheenjäsenet olivat lihavia.
        Söin ennen kaikkea rasvassa lilluvaa ja JOKA päivä suklaata. Huih..

        Mutta kiitoksia tsemppaamisesta.. :)

        Älsä nyt vaivu epäuskoon! Olen ihan varma, että jos todella haluat laihtua ja päätät, että nyt laihdut, niin kyllä sinä siinä onnistut.

        Älä yrittään muuttaa ruokailutottumuksiasi / elintapojasi kerralla. Mieti aluksi ihan vaikka paperille, että mitä pieniä muutoksi voisit elintapoihisi tehdä. Valitse ensin muutama tärkein muutos ja pysy niissä. Kun nämä ovat tulleet rutiiniksi, ota muutama uusi tapa muutettavaksi. Päätät aluksi vaikka, että 1)muutat kaikki maitotuotteet mahdollisimman vähärasvaisiksi, 2)ostat keveimpiä leikkeleitä leivän päälle, 3) täytät mahd. suuren osan lautasesta joka aterialla kasviksilla/salaatilla/raasteella. Nosta on jo hyvä lähteä liikkeelle. Ja samalla voisit kiinnittää huomiota herkkujen (karkki, pulla, roskaruoka, jne.) syöntiin ja vähentää niitä vähitellen.

        Jos et jostain ruoka-aineesta tykkää, niin älä toki niitä väkisin syö. Jos keitetyt kasvikset eivät maistu, niin niitä väkisin ala syödä. Syöt sitten enemmän kasviksia raakana. Toisaalta on ehkä hyvä vähitellen totutella itseään uusiin makuihin. Voisit esim. testata erilaisia ja eri tavalla valmistettuja kypsiä kasviksi. Itselle uppuaa vain tuoreista (ei pakaste) vihanneksista keitetyt kasvikset ja hyvin maustettuna tai esim. jonkin maukkaan kastikkeen kanssa.

        Ja jos tuo rahkajuttukaan ei ollut sinun makuun niin keksi jotain muuta. Jos rahka maistui liian happamalta, niin laita sekaan esim. rasvatonta jugurttia (valiolla esim. 45kcal/100g). Happamuus vähemee ja samalla saat rahkaan makeutta.

        Mielestäni on tärkeintä, että et nyt kerralla yhdessä yössä yritä tehdä liian isoja muutoksi. Hitaasti hyvä tulee. Ajattelet, että teet koko loppuelämääsi koskevia muutoksi, etkä vain ole laihdutuskuurilla. Tämä auttaa sinua myös pitämään pudottamasi kilot painosi.


      • kommentti
        Ansku kirjoitti:

        Älsä nyt vaivu epäuskoon! Olen ihan varma, että jos todella haluat laihtua ja päätät, että nyt laihdut, niin kyllä sinä siinä onnistut.

        Älä yrittään muuttaa ruokailutottumuksiasi / elintapojasi kerralla. Mieti aluksi ihan vaikka paperille, että mitä pieniä muutoksi voisit elintapoihisi tehdä. Valitse ensin muutama tärkein muutos ja pysy niissä. Kun nämä ovat tulleet rutiiniksi, ota muutama uusi tapa muutettavaksi. Päätät aluksi vaikka, että 1)muutat kaikki maitotuotteet mahdollisimman vähärasvaisiksi, 2)ostat keveimpiä leikkeleitä leivän päälle, 3) täytät mahd. suuren osan lautasesta joka aterialla kasviksilla/salaatilla/raasteella. Nosta on jo hyvä lähteä liikkeelle. Ja samalla voisit kiinnittää huomiota herkkujen (karkki, pulla, roskaruoka, jne.) syöntiin ja vähentää niitä vähitellen.

        Jos et jostain ruoka-aineesta tykkää, niin älä toki niitä väkisin syö. Jos keitetyt kasvikset eivät maistu, niin niitä väkisin ala syödä. Syöt sitten enemmän kasviksia raakana. Toisaalta on ehkä hyvä vähitellen totutella itseään uusiin makuihin. Voisit esim. testata erilaisia ja eri tavalla valmistettuja kypsiä kasviksi. Itselle uppuaa vain tuoreista (ei pakaste) vihanneksista keitetyt kasvikset ja hyvin maustettuna tai esim. jonkin maukkaan kastikkeen kanssa.

        Ja jos tuo rahkajuttukaan ei ollut sinun makuun niin keksi jotain muuta. Jos rahka maistui liian happamalta, niin laita sekaan esim. rasvatonta jugurttia (valiolla esim. 45kcal/100g). Happamuus vähemee ja samalla saat rahkaan makeutta.

        Mielestäni on tärkeintä, että et nyt kerralla yhdessä yössä yritä tehdä liian isoja muutoksi. Hitaasti hyvä tulee. Ajattelet, että teet koko loppuelämääsi koskevia muutoksi, etkä vain ole laihdutuskuurilla. Tämä auttaa sinua myös pitämään pudottamasi kilot painosi.

        Olen erittäin samaa mieltä edellisen kanssa. Alkuperäisen asenne on mielestäni erittäin hyvä: Hän yrittää ottaa asioista selvää, tiedostaa ongelmalliset tottumukset ja niiden syyt ja on parantanut ruokailuaan ja lisännyt liikuntaa.

        Nyt suosittelisin kärsivällisyyttä ja paljon. Mieti, että vanhojen tapojen "opetteluun" meni tähän astinen elämäsi, noin 20 vuotta? Et opi yhtäkkiä uusia tapoja, se tulee viemään aikaa. Olisi kiva ajatella, että kyllä se onnistuu omalla tahdonvoimalla, mutta älä suotta kiduta itseäsi yli-inhimillisillä vaatimuksilla. Eihän sinua kukaan laittanut koko peruskouluakaan käymään viikossa. Mutta tulet kyllä oppimaan uudet tavat. Vähän kerrallaan ja yritysten ja erehdysten kautta. Älä lannistu niistä!

        Toisaalta tarvitset kärsivällisyyttä myös, jottet yritä laihduttaa liian nopeasti. Saattaisit siinä ehkä onnistuakin, mutta olisit saman urakan edessä sen jälkeen, jotta saat pysyttyä painossa ja voit hyvin: Joudut yhä opettelemaan uudet tavat ja lannistuminen saattaa iskeä, jos paino pääsee takaisin ylös. (Jos näin teet ja huonosti käy, niin älä lannistu, vaan jatka siitä mitä opit. Et ole huono ihminen, eihän kukaan sanonut niin, vaikket aapisen käteen otettuasi osannut lukea heti:-)

        Itse melkein suosittelisin, että unohdat varsinaisen laihduttamisen ja kilojen vahtimisen vähäksi aikaa. Keskity sen sijaan muuttamaan ruokailuasi monipuoliseksi ja syö riittävän usein. Etsi hyviä uusia ruokia ja tietoa (todella tietoa, ei pikadieettejä, sillä koko elämäntapasi tarvitsee remonttia) ja lisäämään liikuntaa. Todennäköisesti paino lähtee hiljalleen tippumaan jo noilla ja ennen kaikkea voit paremmin, jolloin jaksat tehdä lisää hyviä muutoksia. Toisaalta jaksat myös toipua epäonnistumisista.

        Nykyinen 4 km/päivä kävelyä on todella hyvä alku. Voit hiljalleen yrittää lisätä vauhtia. Sanoit, ettet jaksa koulun jälkeen muuta liikuntaa tai tehdä ruokaa. Omasta mielestäni oletan tuossa olevan sekä syytä että seurausta. (Tiedän itsekin tunteen, kun ei vain jaksaisi mitään.) Yritä saada itsesi tekemään edes toinen noista. Edes kerran viikossa aluksi, jos ei muuten. Myöhemmin sitten vaikka kahdesti jne. Tai voit ottaa tavaksi tehdä vaikka joka päivä jotain liikuntaa myös illalla, mutta vähän. Yrität näin totuttaa itsesi uusiin tapoihin ensin. Tapojen muuttaminen kun on vaikeaa. Jos et muuta jaksa, sano itsellesi, että kävely talon ympäri riittää tai yksi vatsalihasliike tai mitä vaan. Kunhan se tulee tavaksi, myöhemmin on helpompi lisätä määrää. Myöhemmin myös voit noiden tilalle etsiä jotain muuta liikuntaa, vaikka uimista tms.

        Tsemppiä ja kokeilemaan, mitkä keinot toimivat!


      • Älkäälukekonaistenlehtiä

        Huonoja vinkkejä ovat:
        - valion sokerittomat keitot (keinomaketa lihottaa lisäämällä makeanhimoa ja hidastamalla aineenvaihdunna)
        - kevytlevite (nostaa kolesterolia, koska on muunneltua rasvaa)
        -pussikeitot esim tomaatti-basilica on herkkua. (sisältävät kemikaaleja)

        Miksikö, no miettikääpä mitä ne sisältää.

        Hyviä vinkkejä olivat:
        -rahkaa ananasmurskaa
        -pieni pyöreä näkkäri (ja jotain luomua päällä, ei kevytlevitettä!)
        - kalkkunaleikkeet


    • kunnolla

      jos söisit kunnon ruokia, ei olisi illalla nälkä... laihduttajilla on hirveä kammo nykyään syömiseen.

      aamupala, lounas, välipala ja iltaruoka on paljon laihduttavampaa kuin hillitön leivän ja jugurttien vetäminen.

      esim iltaruuiksi voit tehdä vaikka kevyitä, äärimmäisen helppo tekoisia ja nopeita wokki ruokia vihanneksista ja proteeinista ja säästät ainaki pari sataa kaloria leipiin verrattuna.

      muista ettei se ole se määrä vaan se laatu!

      • iloinenpaprika

        nuo äärimmäisen nopeat ja helppotekoiset wokkiruuat. itsestä ainakin tuntuu että broilerinsuikaleet maksavat sitä hunajaa missä ne marinoidaan ja mainostamasi wokkiruoan nopeus piilenee valmispakastepussien kasviksissa, jotka ovat nekin kalliita. Opiskelijalle.

        Alkuperäiselle: Itse syön usein exquisa rahkoja, pari (iänikuista ;)ruisleipää tai kevytviiliä pirkan kilomysliä (kevyttä muihin mysleihin verrattuna)


      • Points'
        iloinenpaprika kirjoitti:

        nuo äärimmäisen nopeat ja helppotekoiset wokkiruuat. itsestä ainakin tuntuu että broilerinsuikaleet maksavat sitä hunajaa missä ne marinoidaan ja mainostamasi wokkiruoan nopeus piilenee valmispakastepussien kasviksissa, jotka ovat nekin kalliita. Opiskelijalle.

        Alkuperäiselle: Itse syön usein exquisa rahkoja, pari (iänikuista ;)ruisleipää tai kevytviiliä pirkan kilomysliä (kevyttä muihin mysleihin verrattuna)

        Kallista ja halpaa...
        Ostakaa sitä mihin kukkaro venyy. Kannattaa pitää säännöllinen ruokailurytmi, eikä päästää verensokeria liian alas (välipala). Jos ei pakastewokki-kelpaa (hinta) osta tuoreet tuotteet! Jokainen kai osaa suikaloida vihannekset ja paistaa pannulla?!


      • vaivaa
        iloinenpaprika kirjoitti:

        nuo äärimmäisen nopeat ja helppotekoiset wokkiruuat. itsestä ainakin tuntuu että broilerinsuikaleet maksavat sitä hunajaa missä ne marinoidaan ja mainostamasi wokkiruoan nopeus piilenee valmispakastepussien kasviksissa, jotka ovat nekin kalliita. Opiskelijalle.

        Alkuperäiselle: Itse syön usein exquisa rahkoja, pari (iänikuista ;)ruisleipää tai kevytviiliä pirkan kilomysliä (kevyttä muihin mysleihin verrattuna)

        kyllä minä ainakin ostan tuoreet tuotteet (huomattavasti halvempaa kuin pakaste) ja proteiinina ei ole pakko käyttää marinoitua broileria. se voi olla mitä tahansa tarjouslihaa, tofua tai palkokasveja. papu purkki taitaa olla alle 50 senttiä... linssipussin mistä syö varmaan kuukauden taitaa olla euron tai kaksi korkeintaan.


    • Opiskelija minäkin

      Sanokoot muut mitä tahtoo, mutta minusta sulla on hyvä suhtautuminen syömiseen; syöt silloin paljon kun ilmaiseksi saat(päivällähän kuluu muutenkin enemmän energiaa, joten hyvä juttu), liikut päivittäin ja kyselet kevyempiä ohjeita. Hienoa! :)
      Olen huomannut, että jugurtti ei paljon vatsaa täytä, tosin hyviäkin vaihtoehtoja niistä löytyy. Oletko kokeillut esim. uutta Pro Feel-sarjaa, kaloreita melko vähän ja kalsiumia ravintokuitua(!) kivasti? Ainakin ananasmaku oli herkullinen! Rasvaton maitorahka on hyvä proteiinin lähde(esim. Ehrmann), oletko koittanut sotkea hedelmäsosetta(juuri niin, vauvanmössöä) ja makeutusainetta siihen? Toimii minulla! Päärynä-mangosose on ainakin tosi ihanaa rahkan kanssa...

      Iltasyömisistä: erilaiset kasvissosekeitot esim. krutonkien kanssa tai wokit ovat kai ihanteellinen vaihtoehto, mutta jossei maistu niin sitten jotain muuta. Riisikakut ovat kivoja naposteltavia, samoin hapankorput päällysten kanssa(kokeile kalkkunaa ja paprikaa tai juustoa ja tomaattia). Pidätkö puuroista tai kiisseleistä? Kiisseleitä ja mehukeittoja saa joistakin paikoista todella vähäkalorisena, niihin voi sotkea vaikkapa leseitä tai mysliä(jugurtti mysli on muuten tosi täyttävää kanssa).

      Kun ostat hedelmiä, osta pikkaisen kaikkea; pari omenaa, pari banaania(ei, ne eivät lihota jos syöt yhen tai kaksikin päivässä!)ja sitten vaikka jotain eksoottisempaa hedelmää vaihtelun vuoksi. Jos syömisestä tekee liian kaavoihin kangistunutta, on vaikea pysyä ruodussa kun kyllästyttää(nim. kokemusta). Paljon tsemppiä!!

      • vihannekset

        kun syöt ilmaista ruokaa hirveitä määriä, mahalaukkusi venyy ja sinulla on aina nälkä. mikset söisi vähän kerrallaan, ja monta kerta päivässä, ei sitten tarvisi pelätä iltasyömistä.

        ja oletko miettinyt, mitä kropallesi tapahtuu noin pidemmän päälle, jos elät jugurteilla ja rahkoilla, riisikakuilla ja leivällä?

        missä on vihannekset? ja kaikki oikeasti terveellinen? enkä halua kuulla että koulu ruuan kanssa saa pienen salaatin...

        ei ihme jos on koko ajan nälkä ja ylipainoa, tuollaisella ruokavaliolla


      • alkup.
        vihannekset kirjoitti:

        kun syöt ilmaista ruokaa hirveitä määriä, mahalaukkusi venyy ja sinulla on aina nälkä. mikset söisi vähän kerrallaan, ja monta kerta päivässä, ei sitten tarvisi pelätä iltasyömistä.

        ja oletko miettinyt, mitä kropallesi tapahtuu noin pidemmän päälle, jos elät jugurteilla ja rahkoilla, riisikakuilla ja leivällä?

        missä on vihannekset? ja kaikki oikeasti terveellinen? enkä halua kuulla että koulu ruuan kanssa saa pienen salaatin...

        ei ihme jos on koko ajan nälkä ja ylipainoa, tuollaisella ruokavaliolla

        En ole missään vaiheessa sanonut että söisin kouluruokaa "hirveitä määriä" vaan ihan normaalin, kunnollisen annoksen mihin kuuluu myös sitä salaattia puolet lautasesta. Pari ruisleipää ja lasi maitoa. Vai oliko viesti tarkoitettu "opiskelija":lle?

        Mene ja tiedä, tulin kysymään että missä on hyviä kalorilaskureita netissä? olen yhden löytänyt (se on hankalaa miettiä mitä mikin painaa). Päivän syömisistäni tulee nyt n. 1500 kaloria, onko se liikaa? (kun olen 170/115). Ennen saatoin syödä päivässä kokonaisen suklaalevynkin.. :P joka päivä suklaata/karkkia/rasvaista ruokaa!
        Kuinka paljon kaloreita onkaan esim fazerin sininen-levyssä?

        ei ihme jos on koko ajan nälkä ja ylipainoa, tuollaisella ruokavaliolla


      • Riitta
        alkup. kirjoitti:

        En ole missään vaiheessa sanonut että söisin kouluruokaa "hirveitä määriä" vaan ihan normaalin, kunnollisen annoksen mihin kuuluu myös sitä salaattia puolet lautasesta. Pari ruisleipää ja lasi maitoa. Vai oliko viesti tarkoitettu "opiskelija":lle?

        Mene ja tiedä, tulin kysymään että missä on hyviä kalorilaskureita netissä? olen yhden löytänyt (se on hankalaa miettiä mitä mikin painaa). Päivän syömisistäni tulee nyt n. 1500 kaloria, onko se liikaa? (kun olen 170/115). Ennen saatoin syödä päivässä kokonaisen suklaalevynkin.. :P joka päivä suklaata/karkkia/rasvaista ruokaa!
        Kuinka paljon kaloreita onkaan esim fazerin sininen-levyssä?

        ei ihme jos on koko ajan nälkä ja ylipainoa, tuollaisella ruokavaliolla

        http://www.kalorilaskuri.fi/

        Tässä yksi linkki kalorilaskurista. Nykyisin saa kyllä helposti kalorit suurimmasta osasta kaupassa myytävistä tuotteista. Jos on mahdollista käyttää pientä digitalivaakaa, kalorit on helppo laskea. Tuolta linkistä löytyy myös osviittaa esim. valmiiden ruokien ym. kaloreihin. Itsellä on kokemusta laihduttamisesta melkein kaikilla konsteilla. Onpa joskus paino pudonnutkin jopa 20 kg, mutta sen alhaalla pitäminen onkin jo temppu sinänsä. Taas on uusi yritys menossa ja nimenomaan kaloreita laskemalla. Linkissä pystyy muuten laskemaan omien tietojen avulla päivittäisen tarvittavan kalorimäärän. Käykää katsomassa ja tsemppiä laihduttajille!


    • juoksuun hullantunut

      *Millä kevyellä voisi korvata makean nälän?
      Aterioilla. Kun on nälkä, tulee makeanhimo. Joka aterialla vähän rasvaa, vähän proteiinia ja paljon kasviksia. Mieluummin pehmeää rasvaa. Tuoreet kasvikset on tietysti terveellisempiä kuin lämmitetyt. Illalla kannattaa tehdä pikkusalaatti tai kuoria porkkanoita ja syödä raejuustoa, tonnikalaa tai hernekeittoa.

      *Mikä on kevyttä mutta todella täyttävää?
      Kuidut täyttää. 50 g kalaa tai kanaa pitää nälän loitolla. Popsi porkkanoita tai kukkakaalia välipalana. Kevyttä proteiinia saat tonnikalasta, pakaste seitistä, raejuustosta ja rasvattomasta maidosta.

      *Onko banaani lihottavaa eli voiko sitä syödä?
      Voi syödä. Yhden silloin tällöin tai max yksi päivässä. Banaanissa on paljon kaliumia. Sopii hyvin tenttivälipalaksi. Huolestuttavinta on banaanin kasvinsuojeluaineet, jotka saattaa aiheuttaa hedelmättömyyttä tms. Luomubanaanit on parhaita, jos löytyy. Myrkyistä johtuen ostan itse harvoin.

      Laihdut, kun jätät suklaan ja pullat pois ja kävelet päivittäin. Vältä kaikkea missä on sokeria ja suolaa, niin hyvin menee. Onnea! Tervetuloa mukaan samaan kansalliseen projektiin! Älä ihmeessä luovuta!!! Onnistut varmasti, kun niin päätät.

      • juoksuun hullaantunut

        Aterioiden väliin jättäminen lihottaa. Valvominen lihottaa. Tutkimusten mukaan, kun saman ravintomäärän jakaa laihdutuskuurilla useampiin pieniin annoksiin, niin laihtuminen nopeutuu. Siksi ehdotan tosissani, että syöt aamupalaksi jotain ja lisäät tarvittaessa pari pientä välipalaa. Onnea!


    • Syö ja laihdu

      Kyllä illallakin pitää syödä, tuo on uskomaton myytti ettei kuuden jälkeen saisi syödä tai lihoo... Miettikääs moneltako etelä-euroopassa lähdetään päivälliselle, ennen kahdeksaa syömässä ei ole vielä ketään! Itse aloitin iltapalan syömisen joitakin kuukausia sitten, syön yhdeksän aikaan rahkaa ja marjoja, tai raejuustoa, kurkkua oliiviöljyssä ja nukun paljon paremmin ja herätessä on paljon parempi olo. Ja kilojakin putoaa! Et laihdu jos pidät itseäsi nälässä, pitää syödä vähintään neljän tunnin välein jotta elimistösi toimisi. Ja jos elimistösi ei toimi kunnolla, et varmasti laihdu vaikka kuinka nälässä itseäsi pitäisit kaiket illat.
      Suosittelisin myös että syöt koulusta tullessa toisen lämpimän aterian, sitten riittää tuo kevyt iltapala. Ja jugurtti on täynnä sokeria joten jätä sekin vähemmälle.

      • alkup.

        Olen löytänyt aika hyvän tasapainon syömisilleni;

        Kouluruoka mitä nyt sitten onkaan, sitte koulusta tullessa eli n. kello 16 (kouluruoka klo 11) olen tehnyt jotain salaattia, leipää pari.. jne.. illalla sit jotain rahkaa marjoja jne. En nyt vielä ole kokeillut kovinkaan useaa ruokalajia :) ei ole ollut nälkä erityisemmin! Ja kaloreita mennyt n. 1500 päivässä. Tänään söin yhden suklaapatukan (teki NIIN kovasti mieli) mutta valitsin kaikkein pikkuisimman mitä löytyi :D

        Kiitos kaikille vastanneille..


    • Mb4

      Halpaa ja rikollista . Pissa . Pizza .

    • ajatuksenalku

      Yksi lämmin ateria päivässä riittää,
      aamulla vetäset tajunnan täräyttävän vihersmoothien
      varaa kaikki aineet valmiiksi jääkaappiin aamua varten
      1 rkl kookosöljyä (tasaamaan veren glukoosia ja tehostamaan aivojen toimintaa)
      2,5 dl kreikkalaista jogurttia (probiootit auttavat ruoansulatusta palautumaan)
      1 rkl chia-siemeniä (myös hyviä ruoansulatukselle)
      1 pieni banaani (rauhoittaa vatsaa ja saat tarvittavaa kaliumia)
      1,2 dl jäistä pinaattia (oksaalihappo syö kalsiumia) tai lehtikaalia (auttaa kehon puhdistamisessa)
      1,2 dl tuoreita tai jäisiä mustikoita (tehokas antioksidantti)
      2,5 dl kookosvettä (nesteytykseen ja elektrolyyttien palautumiseen)
      Hunajaa ja kanelia kurkumaa mustapippuria/(veren sokeri antioksidantti maku)
      (2-3 jääpalaa)
      ja ei kun masinat hyrisemään
      puuroa klo 17 http://www.iltasanomat.fi/ruokala/reseptit/puuro/
      http://www.iltasanomat.fi/ruokala/resepti/art-2000001004416.html
      vuoropäiväiin salaatti
      http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013120517795620_lh.shtml
      http://www.kasviproteiini.fi/
      happihyppely-lenkille ja opiskelemaan
      vaihtelua http://kevennys.fi/reseptit/
      illalla vetäset smoothien http://smoothieohjeita.com/
      teetä ja pelkkää näkkileipää -leipä ei lihota, vaan päällinen
      huom yletön rahkan syöminen
      http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/liialla-rahkan-syonnilla-yllattava-vaikutus-ravitsemusterapeutti-varoittaa/3295264
      kuivatut hedelmät makean nälkään

    • pa_tukka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe