Kasvisruokaa päiväkodeissa

Nimetön

Jos lapsi on kasvissyöjä, onko päiväkodeissa mahdollisuus saada kasvisruokaa, jos monet lapset ovat kasvissyöjinä? Entä vegaaneillekin?

22

1933

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti itsekin

      En ole oikein tätä asiaa lihansyöjänä ymmärtänyt... Miksi ihmeessä päiväkoti-ikäinen lapsi on kasvissyöjä??? Onko vanhempien vakaumus yltänyt lapsen edun edelle?

      En halua tästä asiasta sotaa, haluaisin vain ymmärtää!

      • mitä etua

        on sekaravinnon syömisestä? Toki täysipainoinen ravinto on lapsen etu, mutta pelkkä sekaravinnon käyttö ei sitä takaa.

        Oikein rakennettu kasvisruokavalio (kasvissyöjät keskimäärin tietävät ravitsemuksesta enemmän, kuin vasttavat sekasyöjät)on vähintäänkin yhtähyvä (yleensä parempi) kuin sekaravinto.

        Kasvissyöjäperheissä harvoin käytetään valmisruokia (runsaasti rasvaa ja suolaa ja tietenkin niitä eläinperäisiä aineita). Raaka-aineet ovat tarkasti tiedossa; lautasella on vain sitä, mitä itse on pataan laittanut; ei säilöntäaineita, väriaineita jne. Vitamiinit, hivenaineet, proteiinit saadaan sopivissa suhteissa ilman haitallisia eläinrasvoja.

        Lisäksi turha karkkien napostelu jää automaattisesti pois; valtaosa mässyistä sisältää jotakin eläinperäistä.


      • milla

        Lapselle terve elämä, sekä parempi olo.

        Tiedät varmaan soijaproteiinin, joka Korvaa lihan meille kasvissyöjille. Tofu sekä pavut korvaa kalan.
        Meillä siis syödään makaroonilaatikkoa, soijapihvejä, spagettia soijakastikkeella jne.
        Mikähän siinä on niin väärin?.. Kun pitää itsestään huolta. Siinä sivussa lapsi oppii kunnioittamaan kaikenmuotoista, sekä kokoista elämää. Eikä tekopyhästi että tykätään kyllä mutta syödään kun on voissa paistettu.

        Sekasyöjien kauhu kasvissyöntiä kohtaan on vaan puhdasta tietämättömyyttä sekä jotain tyhmää luuloa että sitten syödään vaan porkkaanaa.
        Sitä pelätään mistä ei tiedetä.

        Muuttakaahaan asia ja etsikää tietoa.


      • myös minä

        Mun mielestä päiväkoti ikäiselle pitäisi antaa normaali perus tervettä kotiruokaa jos ei ole allergioita tai herkkyyksiä. Sellaiset kasvisruokakotkotukset isompana kun vähän tajuaa itsekin mitä on itselleen tekemässä.


      • ...
        myös minä kirjoitti:

        Mun mielestä päiväkoti ikäiselle pitäisi antaa normaali perus tervettä kotiruokaa jos ei ole allergioita tai herkkyyksiä. Sellaiset kasvisruokakotkotukset isompana kun vähän tajuaa itsekin mitä on itselleen tekemässä.

        mielestasi on "normaalia" perusruokaa? Se on jokaiselle eri asia. Sinulle se on ehka sita mita se on suurimmalle osalle ihmisista, mutta joillekin se on jotain muuta.


      • Neron mamma
        milla kirjoitti:

        Lapselle terve elämä, sekä parempi olo.

        Tiedät varmaan soijaproteiinin, joka Korvaa lihan meille kasvissyöjille. Tofu sekä pavut korvaa kalan.
        Meillä siis syödään makaroonilaatikkoa, soijapihvejä, spagettia soijakastikkeella jne.
        Mikähän siinä on niin väärin?.. Kun pitää itsestään huolta. Siinä sivussa lapsi oppii kunnioittamaan kaikenmuotoista, sekä kokoista elämää. Eikä tekopyhästi että tykätään kyllä mutta syödään kun on voissa paistettu.

        Sekasyöjien kauhu kasvissyöntiä kohtaan on vaan puhdasta tietämättömyyttä sekä jotain tyhmää luuloa että sitten syödään vaan porkkaanaa.
        Sitä pelätään mistä ei tiedetä.

        Muuttakaahaan asia ja etsikää tietoa.

        On nakojaan vahan vanha tama keskustelu mutta osallistun silti.
        Hyva kommentti Milla.Meilla ihan sama,soija on paras proteiinilahde.Pojalla jantevat lihakset ihan soijaproteiinin ansiosta. Jauhelihaa ja lohta kerran ihan kokeeksi on tarjottu, mutta ei suostunut syomaan.Jopa taaperoikainen siis tietaa minkalainen ruoka on hyvaksi ja mika pahaksi omalle keholle.Ihme ettei monelle aikuiselle se mene perille.


    • Aurora

      Veikkaisin että on nykyään mahdollista, varsinkin jos lapsi syö esim. maitoa ja kananmunaa. Useat kasvissyöjien lapset syövät terveydellisistä syistä myös kalaa, kuten meidän tyttömme.

      1990-luvun alussa kasvisruokaa ei haluttu laittaa edes viidesluokkalaiselle (=minulle)... Niin ne ajat muuttuvat.

      Edellinen vastaaja kyseli miksi lapsi syö kasvisruokaa. Tästä tulee varmasti sota, vaikket sitä haluaisikaan. Valitettavasti!

      Meidän tapauksessa päätös tehtiin sillä perusteella että olemme itsekin terveitä kasvisruokavaliosta "huolimatta" ;), joten lapsikin voi syödä samoin kunhan vanhemmat katsovat että hän saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Tämä vaatii hieman vaivannäköä ja paljon mielikuvitusta ruoanlaiton suhteen.

      En halunnut syöttää lapselle sellaista mitä en itse söisi, jos se ei ole välttämätöntä. Kalaa annamme kuitenkin varmuuden vuoksi, isänsä syö kalaa silloin tällöin. Sekin saattaa jäädä pois kun lapsi voi syödä enemmän papuja. Myöhemmin elämässä lapsi saattaa haluta syödä lihaa, enkä kiellä sitä häneltä. Kotona kuitenkin syödään jatkossakin kasvisruokaa.

    • lapsen_kiduttaja

      Ei ole sellaisia lapsia. Lapsi juo luonnollisesti eläinperäistä äidinmaitoa ja tämän jälkeen siirtyy lihansyöjäksi. Miksi lasta pitäisi rankaista vanhempien typeryydellä?

      • itse en

        ole nähnyt yhdenkään lapsen juoksevan jänistä kiinni ja sitten syövän. Kyllä ne kasvikset kuitenkin ovat se ensimmäinen kiinteä...


      • neuvoksi_vaan
        itse en kirjoitti:

        ole nähnyt yhdenkään lapsen juoksevan jänistä kiinni ja sitten syövän. Kyllä ne kasvikset kuitenkin ovat se ensimmäinen kiinteä...

        Sittenhän lapselle voikin tarjota lihasosetta ja katsoa pitääkö se siitä enemmän kuin pelkästä kasvissoseista!


      • joka kihdin
        neuvoksi_vaan kirjoitti:

        Sittenhän lapselle voikin tarjota lihasosetta ja katsoa pitääkö se siitä enemmän kuin pelkästä kasvissoseista!

        helpottaessa järsi pihviä...


      • hitler
        neuvoksi_vaan kirjoitti:

        Sittenhän lapselle voikin tarjota lihasosetta ja katsoa pitääkö se siitä enemmän kuin pelkästä kasvissoseista!

        on ollut lapsi...


    • amethys

      On mahdollista. Päiväkodissa on samalla tavalla kuin kouluissakin kiertävä ruokalista,ainakin kunnallisessa päivähoidossa. Listassa on joka päivä kasvisvaihtoehto.Mutta niissä käytetetään yleensä maitotuotteita. Jos on täys vegaani ei taida saada kyseistä vaihtoehtoa.

      • ei_mjaitoo

        Vegaani ei ole ongelma, sillä sen lapsi on kuollut jo nälkään ennen päiväkotia.


      • ...
        ei_mjaitoo kirjoitti:

        Vegaani ei ole ongelma, sillä sen lapsi on kuollut jo nälkään ennen päiväkotia.

        provo... En tieda yhtaan vegaani lasta joka olisi kuollut ennen paivakoti ikaa. Vaitatko siis etta vegaanit pitavat lapsiaan nalassa? Eiko tasta olisi kuultu uutisissa yms moneen kertaan jos vaitteesi olisi totta?


      • mariska

      • Kolmannen polven kasvissyoja!
        mariska kirjoitti:

        Tarkasta tämä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000000358&posting=22000000012809449

        Eikohan tuo ole aarimmaisen huono linkkivinkki tassa yhteydessa! 'Aiti tappoi lapsensa mantelimaidolla', tuossa ei ole kysymys kasvissyonnista! Aivan samalla lailla olisi voinut olla 'aiti tappoi lapsensa raaalla jauhelihalla', maailmaan mahtuu kummajaisia, usko pois!

        Olen kasvanut kasvissyojaksi kuten ovat omat lapsenikin, terveita kuin pukit ollaan kaikki! Lopettakaa vaahtoaminen ja antakaa tietoisten ihmisten tehda heille oikea ratkaisu!


      • NIINKI
        Kolmannen polven kasvissyoja! kirjoitti:

        Eikohan tuo ole aarimmaisen huono linkkivinkki tassa yhteydessa! 'Aiti tappoi lapsensa mantelimaidolla', tuossa ei ole kysymys kasvissyonnista! Aivan samalla lailla olisi voinut olla 'aiti tappoi lapsensa raaalla jauhelihalla', maailmaan mahtuu kummajaisia, usko pois!

        Olen kasvanut kasvissyojaksi kuten ovat omat lapsenikin, terveita kuin pukit ollaan kaikki! Lopettakaa vaahtoaminen ja antakaa tietoisten ihmisten tehda heille oikea ratkaisu!

        Eläisi lapsi vielä, jos olisi saanut jauhelihaa.


      • vegee
        NIINKI kirjoitti:

        Eläisi lapsi vielä, jos olisi saanut jauhelihaa.

        no tuskinpa mikään lapsi pelkällä jauhelihalla elä. Mistä tulee vitamiinit?


      • lihansyöjä
        vegee kirjoitti:

        no tuskinpa mikään lapsi pelkällä jauhelihalla elä. Mistä tulee vitamiinit?

        No kaikesta mitä lapsi syö. Ainoastaan kasvisruokailijat rajoittavat syömisiään ja ovat hivenaineiden puutoksen vaarassa.


      • sivistäisit itseäsi
        lihansyöjä kirjoitti:

        No kaikesta mitä lapsi syö. Ainoastaan kasvisruokailijat rajoittavat syömisiään ja ovat hivenaineiden puutoksen vaarassa.

        Näinkö väität? Olet tainnut nähdä unta.

        Tutkimusten mukaan kasvissyöjät ovat hyvin terveitä, saavat sopivasti proteiinia ja yllinkyllä tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Heillä ei ole kolesteroliongelmia kuten pihvinpurijoilla, ja he ovat useimmiten normaalipainoisia (vrt. läskit pihvinpurijat ja hampurilaisenmättäjät) Joten älkää ihmiset viitsikö jauhaa pask....!!!!!!!!!!!


    • helena

      on aivan yhtä ravitseva kuin "sekakäyttökin".
      jos pystyisin olla itse syömättä lihaa niin varmasti pojallenikin opettaisin. kasvisrokailijat todella ovat yleensä perehtyneet ravintoon a syövät terveellisesti! oppisinpa itsekkin vielä siihen yhtä hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe