lakto-ovo + kala = ?

mikä nimitys?

Jos on lakto-ovovegetaristi ja syö kalaa, onko sille jokin oma nimitys? Siis jos jättää syömättä ainoastaan punaisen lihan ja kanan?

Entäs jos syö lisäksi kanaa, eli pois jää vain kaikki punainen liha?

37

9274

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........................

      Maitotuotteita, munia ja kalaa syövä kasvissyöjä on pescovegetaristi (tai jotain sinne päin, joku varmaankin korjaa jos nimi on kirjoitettu väärin;)).

      Semivegetaristi-nimitystä käytetään kai, jos ei syö punaista lihaa, mutta syö maitoa, munia, kalaa, kanaa ja valkoista lihaa (esim. porsaan lihaa). En tiedä onko olemassa mitään muita termejä tällaisille "puolikasvissyöjille".

      • Syksy

        Sekasyöjä joka jostain syystä haluaa kutsua itseään kasvissyöjäksi.


      • kasvistäti
        Syksy kirjoitti:

        Sekasyöjä joka jostain syystä haluaa kutsua itseään kasvissyöjäksi.

        kun/jos olet sairaalassa pitkään, ja sulta kysytään ruokavaliota, niitä on siellä pitkät litaniat, niin sellaiselle, joka ei syö punaista lihaa, ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin kasvissyöjä. Tämä sama pulma on jokapaikassa. Siksi tuntuu tyhmältä kutsua itseään kasvissyöjäksi,kun syö kalaa, kanaa ja kalkkunaa. Aina pitää muistaa mainita erikseen, en ole kasvissyöjä, en vain syö sianlihaa tai naudanlihaa.. (kuka mistäkin syystä).
        Tämä asia ei ole oma valinta. Kasvissekasyöjä joka ei syö punaista lihaa-kiva ritirimpsu!


      • ....................
        kasvistäti kirjoitti:

        kun/jos olet sairaalassa pitkään, ja sulta kysytään ruokavaliota, niitä on siellä pitkät litaniat, niin sellaiselle, joka ei syö punaista lihaa, ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin kasvissyöjä. Tämä sama pulma on jokapaikassa. Siksi tuntuu tyhmältä kutsua itseään kasvissyöjäksi,kun syö kalaa, kanaa ja kalkkunaa. Aina pitää muistaa mainita erikseen, en ole kasvissyöjä, en vain syö sianlihaa tai naudanlihaa.. (kuka mistäkin syystä).
        Tämä asia ei ole oma valinta. Kasvissekasyöjä joka ei syö punaista lihaa-kiva ritirimpsu!

        Vielä selvyyden vuoksi: sian liha ei ole punaista lihaa vaan valkoista. Punaista lihaa on esim. naudan ja lampaan liha.


      • Gulji
        .................... kirjoitti:

        Vielä selvyyden vuoksi: sian liha ei ole punaista lihaa vaan valkoista. Punaista lihaa on esim. naudan ja lampaan liha.

        Sian liha on punaista lihaa, kuten myös on muiden sorkkaeläinten ja naudan liha. Valkoista lihaa ovat siipikarja ja linnut.

        Näin on ainakin säädetty valtioneuvostossa.

        Jokainenhan voi sitten tehdä omat säädökset päässään.


      • ___

      • harmaaliha-vege
        Gulji kirjoitti:

        Sian liha on punaista lihaa, kuten myös on muiden sorkkaeläinten ja naudan liha. Valkoista lihaa ovat siipikarja ja linnut.

        Näin on ainakin säädetty valtioneuvostossa.

        Jokainenhan voi sitten tehdä omat säädökset päässään.

        Liha pysyy punaisena nitraattia käyttämällä. Vältän nitraatin, jolloin saan harmaata lihaa kypsennyksessä. Mikä nimi on harmaaliha-vegellä?


      • Anonyymi
        Syksy kirjoitti:

        Sekasyöjä joka jostain syystä haluaa kutsua itseään kasvissyöjäksi.

        Näin oikein.


      • Anonyymi

        Tietääkseni sianliha kuuluu samaan kategoriaan punaisen lihan kanssa.


    • kala =

      lakto-ovo-pesco-vegetaristi.

    • veg

      Vegetaristi -sanaa ei voi liittää ihmiseen, joka käyttää ravinnokseen lihaa (ja mitä muuta kala on kuin lihaa?). Nimitys on sekasyöjä, joka ei syö punaista lihaa/kanaa.

    • A ja O

      ...yleisesti kalansyöjä.

      • näinhän se on

        Sekasyöjä joka ei syö lihaa.

        Muut nimitykset on vain jotain outoa erikoisuuden tavoittelua.


      • jeah näin on
        näinhän se on kirjoitti:

        Sekasyöjä joka ei syö lihaa.

        Muut nimitykset on vain jotain outoa erikoisuuden tavoittelua.

        eiku se on huuhaavegetaristi

        vähän kuin lakto-ovo-pollo-pesco-carni-vegetaristi


      • ennah
        jeah näin on kirjoitti:

        eiku se on huuhaavegetaristi

        vähän kuin lakto-ovo-pollo-pesco-carni-vegetaristi

        Juuri tälläisten ihmisten takia minulle vegetaristille (tai jos halutaan käyttää noita nimikkeitä niin lakto-vegetaristille) ehdotetaaan ravintolassa kysyessäni kasvisruokaa, että ottasin vaikka kalaa tai kanaa. Ja onpa ehdotettu lammastakin.
        Vegetaristi ei syö mitään millä on ollut silmät. Ja jauhelihassa nekin on mukana.


      • Liero-vege
        ennah kirjoitti:

        Juuri tälläisten ihmisten takia minulle vegetaristille (tai jos halutaan käyttää noita nimikkeitä niin lakto-vegetaristille) ehdotetaaan ravintolassa kysyessäni kasvisruokaa, että ottasin vaikka kalaa tai kanaa. Ja onpa ehdotettu lammastakin.
        Vegetaristi ei syö mitään millä on ollut silmät. Ja jauhelihassa nekin on mukana.

        Lierot kuuluvat vegeruokaan kuin voisilmä puuroon. Silmättömät madot ovat tosin punaista lihaa, mutta silmättömyys tekee eron. Matoja ruokitaan vehnäpuurolla, ja paistetaan rapeiksi. Vehnäpuuro putsaa suolen mullasta ja savesta.


      • Anonyymi
        ennah kirjoitti:

        Juuri tälläisten ihmisten takia minulle vegetaristille (tai jos halutaan käyttää noita nimikkeitä niin lakto-vegetaristille) ehdotetaaan ravintolassa kysyessäni kasvisruokaa, että ottasin vaikka kalaa tai kanaa. Ja onpa ehdotettu lammastakin.
        Vegetaristi ei syö mitään millä on ollut silmät. Ja jauhelihassa nekin on mukana.

        Kyllä syö ja paljon syökin. Lehtikirvallakin on silmät ja vegaanit popsivat kaikenlaisia hyönteisiä mitä kasvisten mukana tulee vuoden aikana puolesta kilosta kiloon. Eli kaikki syövät eläimiä koko vain vaihtelee.


    • vegetarismia harkitseva

      minusta on syvältä sanoa itseään minkäänlaiseksi vegetaristiksi, jos syö kalaa tai kanaa, koska liha on lihaa eikä värillä siinä ole väliä. Jos aikoo lihankäytön lopettaa, olisi fiksuinta tehdä se ihan kokonaan, kuten itse aion.

      (Ja oikeastaan kananmunankin käyttö on minusta siinä rajalla; en tiedä kehtaisinko kutsua itseäni vegetaristiksi, jos en jättäisi sitäkin pois ruokavaliosta.)

      • kasvissyöjä

        Entäs kun itselläni lihan raojoittaminen pelkkään kalaan ja kanaan on puhtaan terveydellinen valinta eikä siihen liity millään tavalla huolta eläinparkojen hyvinvoinnista tai muutakaan vihreää aatetta. Haluaisin tästä huolimatta saada tälle ruokavaliolle jonkin järkevän nimen. Sillä, onko sen perässä vegetaristi, ei ole itselleni paskankaan väliä.


      • rusto-vege

        Ovatko rustot, luut ja ruodot lihaa? En tiedä mitään parempaa kuin hyytelöksi haudutettu rusto linnsien kera.


    • J.K.P.

      sitä on joko kasvissyöjä eli vegetaristi tai sitten sekasyöjä. Nuo lakto-ovo-ja muut etuliitteet kertovat vain sen että henkilö EI ole kasvissyöjä vaikka haluaa niin väittää. Itse olen siis lakto-ovo-pollovegetaristi koska syön lintuja. Kalaa en syö koska se maistuu pahalta, ja punainen lihakaan ei oikein ole mun juttu. En vaan tykkää. Kuitenkin sanon itseäni mieluummin ihan sekasyöjäksi, ei mulla ole tarvetta sitä sen ihmeemmin määritellä vaikka en kaikkea syökään. Ei se ole ikinä ollut niin vaikea juttu sanoa suoraan, että minä en sitten syö punaista lihaa enkä kalaa.

    • minä

      mä koen jotenkin hämmentäviksi noi kaikki lajittelut :o
      mä vaan sanon että mä syön kalaa mutten muuta lihaa (paitsi hedelmänlihaa...)

    • tomaattikeitto

      lakto-ovo-pescovegetaristi ja lakto-ovo-pescovegetaristi.

      • tomaattikeitto

        Sori laitoin ton edellisen vahingossa väärin eli tarkoitin lakto-ovo-pescovegetaristi jos syö kalaa ja lakto-ovo-semivegetaristi jos syö kalan lisäksi kanaa.En ole hirveesti perehtynyt asiaan,vaikka toi kasvissyönti kiinnostaa ja jotku kasvisruuat on todella hyviä ja olen kasvissyöjäks ryhtymistä harkinnut,ehkä olisin sitte toi lakto-ovo-semivegetaristi,jos päätän niin.


    • ananasakäämä

      No et tod ole mikään vege. Jokaikinen sekasyöjäkin voi kutsua itseään kasvissyöjäksi koska syö kasviksia.
      Hemmetti, mitenkähän monta nimikettä meistä sais rakenneltua tällä systeemillä. Syön sikaa ja nautaa, mutta en lammasta, mikä mä oon ?
      Entäs kun tykkään nugeteista mutta en kalapuikoista niin mikä mä oon ?
      Syön kanan filettä mutta en koipia, mikä mä oon ?
      Suklaata en syö mutta salmiakkia, mikä mä oon ?
      Tykkään porkkanasta mutta en punajuuresta, mikä mä oon ?

      Ootte te kyllä NAURETTAVIA !!!!

    • tomaattikeitto

      Kuuleppas ananasakäämä tuo aloittaja kysyikin mikä lakto-ovovegetaristi on jos syö lisäksi kalaa tai kanaa,eikä sitä onko vegetaristi.Ilmeisesti et ymmärtänyt aloittajan kysymystä,joten älykapasiteetissasi ja ymmärryksessäsi taitaa olla paljonkin vikaa ja taidat muutenkin olla bimbo ja vajokki.Jos joku on naurettava niin se olet sinä itse! heh heh hee vaan itsellesi mokoma bimbo ääliö,joita riittää joka lähtöön enemmän tai vähemmän.

      • omatoiminen...

        täällä on lastenruokapalsta ihan erikseen, ja yläasteen terkkari jakaa
        infoa myös. tai vaikka rintanappeja tai semmosia pikku lappusia mistä voi sitten jokainen lapsi katsoa mitä ne on mielestään kun eivät sitä itse tiedä. kait tuo nyt tyhmäkin tajuaa että kyseessä on ihan todellinen pissis joka vaan haluaa kulkea lauman mukana.
        nettikin on pullollaan infoa jos äiti antaa nettiaikaa ja itse osaa hakea tietoa. kirjastokin on olemassa.


      • tomaattikeitto
        omatoiminen... kirjoitti:

        täällä on lastenruokapalsta ihan erikseen, ja yläasteen terkkari jakaa
        infoa myös. tai vaikka rintanappeja tai semmosia pikku lappusia mistä voi sitten jokainen lapsi katsoa mitä ne on mielestään kun eivät sitä itse tiedä. kait tuo nyt tyhmäkin tajuaa että kyseessä on ihan todellinen pissis joka vaan haluaa kulkea lauman mukana.
        nettikin on pullollaan infoa jos äiti antaa nettiaikaa ja itse osaa hakea tietoa. kirjastokin on olemassa.

        Näin on että lastenruokapalsta on erikseen.Taitaa olla pissis kyseessä joka haluaa kulkea lauman mukana.Todellakin netistä ja kirjastosta löytyy kyllä infoa kasvissyönnistä ja vegetarismista.


    • vegetaristeja

      Tämä on kylläkin vanha aihe, mutta:

      pollovegetaristi - syö kanaa
      semivegetaristi - syö kanaa ja kalaa
      pescovegetaristi - syö kalaa
      lakto-ovovegetaristi - syö maitotuotteita ja kananmunia
      laktovegetaristi - syö maitotuotteita
      ovovegetaristi - syö kananmunia
      vegaani - ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita vaatetuksessaan tai ruokavaliossaan

      • vegetaristeja

        Ja siis nuo pollo-, pesco- ja semivegetaristit käyttävät yleensä myös maitotuotteita ja kananmunia.


      • Sedä

        carnivegetaristi = kasvissyöjä joka syö punaista lihaa :)) Löytyyhän näitä nimityksiä, mutta ehkä kannattaa kysyä onko ne hirveen järkeviä.


      • EggeVege
        Sedä kirjoitti:

        carnivegetaristi = kasvissyöjä joka syö punaista lihaa :)) Löytyyhän näitä nimityksiä, mutta ehkä kannattaa kysyä onko ne hirveen järkeviä.

        Noo eihän ne ole. Kertoo vain kontrollifriikkien halusta kategoroida asiat lohkoihin, jotta ne olisivat helpommin hallittavissa ja korostaakseen omaa erinomaisuuttaan. Tää sama löytyy myös musiikin puolelta, missä ns. "luovat" ihmiset haluavat keksiä mitä ihmeellisimpiä termejä erottuakseen massasta kuten esmerkiksi kävi ilmi Teeman hevimusiikin ohjelmasarjasta.

        Ainoa mahdollinen "luokitus" ihmisten ruokatottumuksista mielestäni on jakaa ihmiset kolmeen ryhmään: kasvissyöjiin, sekasyöjiin (joita suurin osa meistä on) ja lihansyöjiin (joita taitaa olla selvä vähemmistö). Muu terminologia on vain turhamaisuutta ja itsensäkorostamista.

        Ja vegetarismista puhuttaessa muistakaa myös, ettei sieni ole kasvis - ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan vaikka kuinka semaattisesti sitä tankkaisi.


      • Niiin
        EggeVege kirjoitti:

        Noo eihän ne ole. Kertoo vain kontrollifriikkien halusta kategoroida asiat lohkoihin, jotta ne olisivat helpommin hallittavissa ja korostaakseen omaa erinomaisuuttaan. Tää sama löytyy myös musiikin puolelta, missä ns. "luovat" ihmiset haluavat keksiä mitä ihmeellisimpiä termejä erottuakseen massasta kuten esmerkiksi kävi ilmi Teeman hevimusiikin ohjelmasarjasta.

        Ainoa mahdollinen "luokitus" ihmisten ruokatottumuksista mielestäni on jakaa ihmiset kolmeen ryhmään: kasvissyöjiin, sekasyöjiin (joita suurin osa meistä on) ja lihansyöjiin (joita taitaa olla selvä vähemmistö). Muu terminologia on vain turhamaisuutta ja itsensäkorostamista.

        Ja vegetarismista puhuttaessa muistakaa myös, ettei sieni ole kasvis - ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan vaikka kuinka semaattisesti sitä tankkaisi.

        Kalakin on eläin.


    • Syökää ruokaa

      Hei vegepellet, älkää nyt lopettako hyvää keskustelua, kahdeksas vuosi alkoi juuri.
      Tosin aloittajakin lienee jo kasvanut aikuiseksi ja unohtanut trendikkäät lakto-ovo ynnä muut hörhöilyt.

    • kukintyylillään

      Nimitys on feikki-vegetaristi.

      Sun täytyy ymmärtää kun siirryt kasvispohjaiseen ravintoon niin samalla jätät kaiken eläinperäisen.

      Et yksinkertaisesti voi olla joko/tai vaan joko sekasyöjä tai sitten puhtaasti kasviksia pupeltava - valinta on yksinomaan sinun.

      Minä valitsin kasvispainotteisen sekaruokavalion, koska siinä on sitä makua ja vaihtelevuutta, jota kaipaan. Toki muut voivat valita mitä tahtovat enkä siitä voi heitä syyttää.

      • Oma asia

        Se ei ole mikään feikkivegetaristi,eikä kaikkea eläinperäistä tarvitse jättää pois.Se voi olla joko laktovegetaristi tai lakto-ovovegetaristi tai lakto-ovo-pescovegetaristi tai lakto-ovo-semivegetaristi tai lakto-ovo-pesco-semivegetaristi ja se on näinkin hyvin yksinkertaista ja jokaisen oma asia,minkä vaihtoehdon ottaa.


    • Anonyymi

      Miksi pitää olla jotain naurettavia lokeroita eri ihmisille?
      Natsit lokeroi ihmisiä ja miten siinä kävi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe