Salmiakin valmistus?

Nimetön

Hei,
haluaisin kovasti saada käsiini salmiakin valmistus ohjeet. Olisi siis aivan ihanaa,jos joku ihana ihminen ne minulla paljastaisi. =)

26

21063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppo valmistaa

      mutta vielä helpompi ostaa apteekista!

      Salmiakki = NH4Cl = ammoniumkloridi

      Tyypillisesti demonstroiden tuo syntyy siten, että ammoniakki ja suolahappopullo laitetaan rinnakkain, haihtunut kaasu (harmaa) kerätään suppilolla talteen. Kiteytyy suppilon pinnalle.

      Mutta KARKKI salmiakki ei kuitenkaan ole puhdasta ammoniumkloridia, EIKÄ AMMONIUMKLORIDIA SAA SYÖDÄ, EI!! Kaupan salmiakissa on muitankin aineita kuin tuota em. ammoniumkloridia. Parempi kun ostat salmiakkikarkit edelleen kaupasta.

      • chemmy

        "Tyypillisesti demonstroiden tuo syntyy siten, että ammoniakki ja suolahappopullo laitetaan rinnakkain, haihtunut kaasu (harmaa) kerätään suppilolla talteen. Kiteytyy suppilon pinnalle."

        Tuo vaatii vetokaapin. Ilman sitä on pian huoneen kaikki rautaosat ruosteessa. Kyse on vetykloridi- ja ammoniakki-kaasujen reaktiosta.

        Eikö valmistus olisi helpompaa sekoittaa ammoniakkia ja vetykloridiliuosta samat määrät ja haihduttaa seos varovasti kuiviin.


    • suklaahirviö

      Yläasteen kemppatunneilla (siis kemian tunneilla) teimme salmiakkia koeluontoisesti yhdellä tunnilla. Siellä sitä myös maistettiin, eli en nyt ihan suoraan menisi tyrmäämään sitä ajatusta, että itse tehtyä salmaria ei kerta kaikkiaan voisi syödä. Mutta täytyy tosiaan sanoa, että kemppaluokassa sitä vain *maistettiin*, eli ihan vain sen verran, että tajuttiin kyseessä olevan salmari. Ei sitä roppakaupalla syöty..

      Kotikemistiksi alkamisessa voi tosiaan olla omat riskinsä ja vaaransa. Välineitten pitäisi olla hyvin puhtaita ja muutenkin se on tarkkaa puuhaa, varmasti turvallisempi ja parempi vaihtoehto on ostaa namit itse. Eikä salmari ole kovin kallista, siis jos ei kilokaupalla vedä. ;) Itse suosin apteekin salmiakkia, siis sitä perinteistä. Lakritsisalmarista en pidä yhtään, eikä mene pantterit tai muutkaan alas. Jos salmaria syön, niin ne harvat kerrat ovat kyllä perinteisen parissa..

      Kannattaa muistaa sekin, että salmari tosiaan kohottaa verenpainetta tosi hurjasti, joten herkutella kannattaa KOHTUUDELLA. ;) Minulla on normaalipainoinen ja suht' hyväkuntoinen ystävä, jolla verenpaine on koholla luultavasti juuri pahan salmarihimon vuoksi.

    • neiti halla

      20 ml lakritsiuutetta
      1 tl ammoniumkloridia
      8 liivatelehteä
      2 rkl sokeria
      2 rkl perunajauhoja

      Liota liivatteet. Kuumenna lakritsiuute, salmiakki ja sokeri kiehuvaksi, sekoita joukkoon liivatteet ja lopuksi pieneen vesitilkkaan sekoitetut perunajauhot. Kaada leivinpaperilla vuorattuun astiaan ja anna jäähtyä. Leikkaa paloiksi.

      En ole kokeillut mutta tää oli ainoa salmiakkiin viittaava ohje jonka kirjoistani löysin. Tuntuu aika hurjalta tuo liivatemääräkin... Salmiakkia ja lakritsiuutetta saa varmaan apteekista. Jos ei ensimmäisestä apteekista löydy, kysy seuraavasta, ne ei aina tiedä ruoanlaittoaineista yhtä hyvin kuin lääkkeistä. Itse jouduin hakemaan viinikiveä naapurikaupungista kun kotikunnan proviisori väitti ettei sitä voi syödä ja pakkomyi mulle viinihappoa...

      • Teresa

        Kiitokset kaikille avunannostanne.


      • Anonyymi

        H H nzxmb gn C


    • vastaakunkysytään

      sä et pysty valmistaa ite salmiakkia, ellet omista laboratoriota. Salmiakkin valmistukseen tarvitaan ammoniakkia ja suolahappoo... ja sit vielä väriaineita ja sen seoksen mistä kovetetaan karkkia...

      • ...

        siis ei.. ammoniakista ja suolahaposta tulee ammoniumkloridia, ja tätä voi sitten ostaa apteekista ihan valmiina..

        ja joku sanoi ettei ammoniumkloridia(salmiakki) saa syödä, saahan sitä syödä, sitähän on salmiakkikarkeissakin? ja mitä muuta haittaa siitä on kuin verenpaine? itse olen ainakin syönyt lähes jokapäivä hiukan tota ammoniumkloridia, enkä ainakaan vielä ole sairastunut mihinkään..


    • Ääää :P

      Kenelläkään ei siis ole OIKEAN salmiakin, ei minkään salmiakkilakun ohjetta?

    • chiliystävä

      Ammoniumkloridi eli salmiakki on happoa. Salmiakkikarkeissa tätä on n. 70g/kg eli aika vähän. Myrkytystila on happomyrkytys eli päänsärky, pahoinvointi, tajuttomuus. Hengitettynä voi olla vaarallinen, polttaa pirusti silmiä, ja ihoakin tämä vähän ärsyttää.

      Salmiakkikarkkeihin sekoitetaan lähes poikkeuksetta lakritsiuutetta lantringiksi muita mausteita esim. chiliä. Ai miksikö? Se nyt vain sopii maultaan sen kanssa, ja kun raakana ei pysty paljoa syödä.

      • maxiniki

        ei se mikään happo ole vaan suola.


    • Doc1234

      Ainakin Turussa Apteekkimuseosta saa ehtaa kunnon salmiakkia, jos kaupassa olevat karkit on liian mietoja.

    • CHILYINKA

      hei!!!! kyllä sitä voi valmistaa itekkin jos löytää ohjeet!! eikä se AMMONIUMKLORIDI OLE MITÄÄN VAARALLISTA! MÄ KYLLÄ TIEDÄN!

      • Anonyymi

        Ammoniumkloridi on myrkyllistä jos sitä vetää paljon. Kemian opettaja sanoi että 200g voi jo kuolla.


    • hevijuuseri

      oon vedelly purkista ammoniumkloridia jo vuosia, eikä ole ollut havaittavia vaikutuksia suuntaan tai toiseen..

    • opiskelija

      itekkin oon näitä ohjeita haeskellut, koulutehtäviä kun on, ja tulokset on aika epämääräisiä kun en mikään nettisurffari sinänsä ole =D että jos joku tietää nää tarkat ohjeet niin kiitosta täältäkin suunnasta, koska tähän mennessä ei oo vielä tärpännyt =/

    • Elanor42

      Ei salmiakin eli ammoniumkloridin syöminen siltenään ole sen vaarallisempaa kuin tavallisen suolan. Normi ihminen vaan ei kykene tavallusta suolaa pelkältään syömään kuin hippusen, ammoniumkloridia pystyy jo enempi, kun ei tökkäse niin pahasti. Siinä se vaarallisuus siis piilee.

      Verenpainetta nostaa kenties hieman helpommin kuin ruokasuola, mutta tämäkin koskee vain ja ainoastaa korkeaan verenpaineeseen taipuvaisia. Matalan verenpaineen omaavilla suola taikka ammoniumkloridi ei vaikuta käytännössä juuri lainkaan.

      Omakohtainen kokemukseni on, etten pystynyt millään syömään niin paljon salmiakkimakeisia, että verenpaine olisi siihen reagoinut. Oma verenpaineeni on pahimmillaan ollut 90/50 ja Suomessa ei siihen apua saa, vaikka ongelmia aiheuttaakin. Ammoniumkloridia pelkällään en kokeillut, olen toki koulussa joskus maistanut, mutten ole apteekista lähtenyt ostamaan.

    • Djungelvrål

      Oliko höyrytempun tarkoitus vain joku näyttävä demonstraatio? Ei kai aineiden tarvitse sekoittua keskenään höyryinä, kyllä kai ne voi sekoittaa nesteinä koska olomuodosta riippumatta kyseessä on sama aine, ilmassa leijailu ei muuta sitä miksikään. Salmiakin kemiallinen kaava on NH4Cl eli siihen ei ole tullut ilmasta happea O, ja tuo typpi N on peräisin ammoniakista.

      Toinen kysymys on että kun vatsahappo sisältää tuota suolahappoa ja ammoniakkia löytyy virtsasta niin voiko kotikemisti erottaa näitä aineita näistä luonnontuotteista ja valmistaa salmiakkia omista ruumiinnesteistään ja sitten syödä tuotoksen tyytyväisenä takaisin kehoonsa?

    • Miisu on musta kissa

      Kerran kemiantunnilla tehtiin ammoniumkloridia, se oli semmosta valkosta jauhetta, maistu ihan salmiakille. Siksihän siihen sekotetaan lakua että siitä tulis mustaa. Mitä jos kumminkin ostaisit salmarisi alkosta

    • tähtitaivas1971

      Ei liity aiheeseen, mutta lemppariani ovat salmiakki-jäätelöt. Kuten; Fazer purkki (muistaakseni 280 gr), litran laktoositon salmiakkijäätelö (pingviini) ja kingis-salmiakki -tikkujäätelö. Muitakin on salmarijäätelöitä, en ole muita kokeillut.

    • JeppisPaavo

      Salmiakki (ammoniumkloridi) sinänsä ei kohota verenpainetta, vaan glykyrritsiini, jota on karkeissa mukana olevassa lakritsissa.

    • elefantine

      "Kerran kemiantunnilla tehtiin ammoniumkloridia, se oli semmosta valkosta jauhetta, maistu ihan salmiakille. Siksihän siihen sekotetaan lakua että siitä tulis mustaa."

      Salmiakkiin lisätään lääkehiiltä, että siitä tulee mustaa.

    • Anonyymi

      Ota Tikkanen banaani!

    • Anonyymi

      KZW 8 HZ

      /7,8/)) & @

      • Anonyymi

        Eipä ihmiset paljoa tiedä,KAIKESSA salmiakissa mitä syötäväksi myydään on lakritsiuutetta seassa heh että ei ole saatavilla mitään puhdasta salmiakkai syötäväksi koska ei ole ikinä ollutkaan.
        Hieman kannattaa asioita tutkia ja ihan oikeasti kannattaa ostaa ne karkit eikä yrittää itse tehdä,siitä ei hyvää seuraa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe