Lainaan tässä osin Jukka K. Korpelan viestiä sfnet-ryhmään sfnet.keskustelu.kieli. Itse viesti löytyy osoitteesta:
http://groups.google.fi/group/sfnet.keskustelu.kieli/msg/f40694ad367e988e
Siinä puhutaan muotojen "alkaa tehdä" ja "alkaa tekemään" hyväksyttävyydestä toisen kielenhuollon "kysymyksen" yhteydessä.
"Miksei siis muotoa voitaisi jo hyväksyä kirjoitettuunkin kieleen, kun kerran puoli Suomea alkaa tekemään? Periaatteessa siihen ei olisikaan mitään estettä. Alkaa tehdä ja alkaa tekemään ovat molemmat olemassa olevia suomen kielen muotoja, ja se että toista käytetään kirjakielessä ja toista ei, perustuu puhtaasti sopimukseen."
(Sari Maamies, Kielikello 2/1999)
Alkaa tekemään on siis yleisesti käytössä.
"Toisin sanoen normia ei haluta muuttaa, koska se on oikeakielisyyden symboli, johon suhtaudutaan irrationaalisesti. Sen muuttaminen merkitsisi sen myöntämistä, että vuosikymmenet on tuhlattu opettajien ja oppilaiden aikaa mielivaltaisen säännön paukuttamiseen päähän."
(JKK)
Käsitys muodon vääryydestä ei ole rationaalinen. Se on taikauskoa, verrattavissa astrologiaan tai käsitykseen, että kaikki tummaihoiset haisevat pahalle ja ovat meitä valkoihoisia alempia. Monet älyllisesti lapselliset ihmiset tarttuvat kiivaasti näihin uskomuksiin, muttä minä en todellakaan hyväksy yhtään näistä kolmesta. Niiden ainoa ero on se, kuinka paljon vahinkoa ne aiheuttavat, mutta harmitonkin väärä käsitys on väärä, eikä vääriä asioita tule uskoa.
Lapsellisen ajattelun tunnistaa siitä, että johonkin ajatukseen tarttunut henkilö suuttuu, kun esitetään toisenlaisia väitteitä. Hän ei kykene järkevästi käsittelemään mielipide-eroja tai keskustelemaan niistä, hänen täytyy vain aina luulla, että hän on oikeassa. Sallittakoon tämä pienille lapsille, mutta ei aikuisille enää. Joskus täytyy vähän kasvaa.
'Mutta oikeakielisyys on monipiippuinen ilmiö. Jos kielitoimisto nyt päättäisi, että "alkaa tekemään" on hyväksyttävä, niin ainakin vuonna 2030 olisi vielä monia ihmisiä, joiden mielestä se on väärin, kielitoimistokin sen tuomitsee, tai joka tapauksessa se on väärin ja rahvaanomaista.'
(JKK)
No, minua ei todellakaan haittaa, jos joku typerys pitää minua rahvaanomaisena. Aionkin siis alkaa käyttämään vain alkaa käyttämään -muotoa aina, kun se on mahdollista. Se on oma pieni tekoni järkevämpien asenteiden puolesta.
Käsitysten kielestä ei tulisi pohjautua taikauskoon tai ylipäätänsä mihinkään perustelemattomaan tietoon. Itse asiassa mikään ei ole niin vaarallista kielelle, kuin että sitä koskevat asenteet ovat tällaisia, ja kieli jää vain pedanttien ja "kielentutkijoiden" leluksi (en puhu tässä oikeista lingvisteistä, jotka tekevät mielenkiintoista työtä esimerkiksi luonnonkansojen kielten parissa). Lakatkaa nyt ihmeessä raiskaamasta suomen kieltä typerien keksittyjen ihanteiden takia, ja käyttäkää sitä rehellisesti ja häpeilemättä niinkuin kotona ja omassa elämässä opitte! Koulusivistys ei toki ole aivan arvotonta, mutta sen korostaminen kertoo kyllä ainoastaan ihmisen olevan opetettu, mutta ei oppinut. Parempi on olla oppinut, koska se vaatii omaa ajattelua.
Äidinkielensä puhuja ei tarvitse sanakirjoja tai kielioppeja puhuakseen äidinkieltään oikein. Hän osaa sitä jo nyt, koska se on hänen äidinkielensä. Jokaisella ihmisyhteisössä kasvaneella ihmisellä on äidinkieli, jollei hänellä ole niin vakavia synnynnäisiä rajoituksia, että hän ei kykene omaksumaan mitään kieltä. Vain virallisten tekstien tulee noudattaa muodollisia sääntöjä, ja silloinkin täytyy pitää järki kädessä, eikä asettaa säännöiksi sellaisia, jotka eivät ole kielen tosiasioilla (eli oikeasta käytöstä saaduin esimerkein) perusteltavissa.
Tämän voi sanoa todella monesti ja monella tapaa, mutta ehkä tämä riittää nyt. Seuraavana minun täytyy harkita, hylkäänkö š-kirjaimen käytön kokonaan Kielitoimiston virheellisten ja sekavien propagandististen perusteluiden takia, vai annanko heille anteeksi heidän typeryytensä tässä kysymyksessä. Asioita voi ja kannattaa harkita.
Ole sinäkin moraalinen agentti. Päätä itse – päätäkin huolella –, mikä on oikein milloinkin, ja tee se järkevin perustein. Ansaittu ylpeys siitä, että on ajatellut ja elänyt hyvin on parasta, mitä ihminen voi elämässään kokea. Tämä voi olla klishee, mutta se lähtee pienistä teoista. Kaikki lähtee pieniestä teoista.
Kiittäen poistun.
Minä voin alkaa uhrautumaan
3
296
Vastaukset
- Hra Rektio
Oletko seonnut?
- ~o~
>Kiittäen poistun.
Varmaan helpotti? Oikeastaanhan "alkaa uhrautumaan" on monien kielessä sekamuodoste: Arkipuheessa sanotaan "alkaa uhrautuun", mutta jokin (esimerkiksi sisäinen äidinkielenopettaja) sanoo, että se on väärin. Niinpä muoto "uhrautuun" korjataan muodoksi "uhrautumaan". Näin moni irtautuu luonnollisimmasta puhekielestään mutta ei kuitenkaan pääse normien mukaiseen kirjakieleen, koska normitpa vaativat kirjoittamaan "alkaa uhrautua".
Miksi siis jäädä puolitiehen? Muoto "uhrautuun" on itse asiassa ihan looginen ja luonteva, ellemme tarraudu vanhoihin kielioppeihin: siinä verbin vartaloon "uhrautu-" liittyy suoraan (illatiivin) sijapääte. Lisäksi tällaiset muodot ovat esiintyvät paitsi yleisesti nykyisessä yleispuhekielessä myös laajalti murteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad871400- 52997
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että374834- 153804
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124717- 55709
- 51658
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76622
- 57611