Kuinka yleistä on tämän ikäisellä parkinsonin tauti? Mulla muutaman kerran kädet tai lähinnä oikeä käsi on tärissyt ihan itsekseen, varsinkin sormet saattaa täristä, myös vasemmassa kädessä. Tilanteet missä näin tapahtunut, eivät ole olleet jännittäviä. Kädet on olleet myös kipeät hiukan ja kankean oloiset (en tiedä kuvittelenko vaan). Oon ihan varma että mulla on parkinsonin tauti. Niin ja ei kiitos mene lääkäriin kommentteja, olen käynyt ja lääkärin mielestä tän ikäisellä ei voi olla mitään, ei ota tosissaan, no täytyy mennä uudestaan kun oireet pahenee... Voisko olla myös mahollisesti ms-tauti? Lihasnykäyksiä on nimittäin esiintynyt jonkin verran, varsinkin sillon kun muista ne=)
parkinsonintauti
22
17439
Vastaukset
- bibi
voit olla melkeinpä absoluuttisen varma, ettei se ole parkinsonin tautia. Siihen liittyy kyllä lepovapina, mutta se on jatkuvaa, ja helpottuu liikkuessa. Kivut eivät kuulu parkinsonin oireisiin, ja jäykkyyskin koskee koko kroppaa (liikkeiden säätelylle olennaiset hermoradat tuhoutuvat). Parkinsonin taudissa myös liikkeiden aloittaminen vaikeutuu, asentohäiriöt ovat tavallisia (vinossa seisominen esim.), ja liikkeet voivat olla hammasratasmaisen nykiviä. Parkinsonin tauti alkaa yleensä 50-60 vuoden iässä. Nuoremmalla iällä (alle 40-vuotiaana) alkava parkinsonin tauti on äärimmäisen harvinainen, ja on yleensä periytyvä -eli suvussasi olisi varmastikin näitä tapauksia ollut ennenkin.
Ennemminkin tuollaiset kipu-jäykkyys oireet käsissä viittaisivat johonkin nivelongelmaan.- Erikoislääkärillä
Ei aina välttämättä...useinkaan TK:n yleislääkäri ei pysty diagnosoimaan oireita, jotka liittyy neurologisiin oireisiin.
Suosittelen käyntiä neurolla. Hän ensin tutkimuksilla sulkee pois Parkin, MS-taudin yms.
Apu löytyy useimmiten ja toki mielenrauhan saa kun tietää mistä on kyse. - Parkinsonin tauti
mistä ihmeestä nimim. bibi olet tietosi ammentanut?
Lääketiede on mennyt eteenpäin. Parkinsonin tauti ei ole yksin ikäihmisten sairaus. Eikä Parkinsonin taudin diagnoosin saaminen ole ollenkaan edes harvinaista nykyään nuorilla. Tosin enemmistö sairastuu tyypillisemmin 60 vuotiaana ei siis 50-60.
Itse olen saanut diagnoosin alle nelikymppisenä 15 vuotta sitten. nuoriin parkkeihin luetaan kaikki alle 55-vuoiaat, siis kuulun heihin vieläkin.
Tiedän useita vielä nuorempanakin sairastuneita. Väittäisin että minulla oli jo parikymppisenä opiskelijana oireita, en vain tiennyt mitä ne oli.
Tiettävästi nuorin sairastunut on ollut vain 12v.-tyttö joka tänäpäivänä lienee jo ikäihminen jos on vielä elossa. Noin nuorena lienee jo harvinaista.
VAPINA: Sitä ei ole kaikilla lainkaan, ehkä vain 70 %:lla sairastuneista.
Vapina on lepovapinaa, totta, mutta se ei ole jatkuvaa. Totta on että vapina helpottu liikkeiden aikana.
KIVUT: Kaikilla parkinsoneilla ei ole kipuja mutta taudin edetessä niitä monelle tulee.
HERMORADAT;"(liikkeiden säätelylle olennaiset hermoradat tuhoutuvat)" Tämä on täyttä puppua.
Parkinsonin tuti on keskushermosto sairaus ja kuuluu neurologian piiriin.
Keskushermosto tuottaa ihmisellä erilaisia välittäjä aineita mm. dopamiinia josta Parkinsonin tautiin sairastuneella on puutetta. Keskushermostossa tuhoutuu pikkuhiljaa aivosoluja ja näin ollen dopamiinin tuotanto heikkenee.
Tällä välittäjäaineella on tärkeä tehtävä ihmisen liikeratojen säätelyssä yms.
JÄYKKYYS: Jäykkyys ei välttämättä koske koko kroppaa kuin vasta taudin edetessä pitkälle.
Asento häiriöt vinossa seisominen, miten ???
Pitkälle edetessään Parkinson potilaalla ajoittain koukistuu jalat polvista ja ryhti on kumara. Jos potilaskuitenkin pystyy oikaisemaan ryhdin on hänellä Parkinsonin tauti melko varmasti.
Joillakin potilailla on raajoissa hammasratastusta mutta se ei ole sellaista mitä nimimerkki bibi kirjoittaa, nykiviä siis ei todella.
Periytyvyys: Ei ole varma tieto, onko Parkinsonin tauti periytyvä vai mistä johtuu. Mm. ympäristömyrkyt voivat olla yksi syy. Epäillään myös että taudilla voi olla eri haaroja sen syntyperästä.
Minulla on ns. nuoremmalla iällä diagnosoitu Parkinsonin tauti, mutta tiettävästi olen sukuni ainot.
Parkinsonin tauti oireista mainitsisin vielä motoriikka ja tasapainohäiriöt.
Kanattaa laittaa hakusanaksi Parkinson liitto tai Parkinsonin tauti, niin löytyy varmasti tietoa ja jos kielitaitoa on niin tietoa löytyy maailmalta pilvi pimein.
Parkinsonin tautiin sairastuneita on Suomessa n. 10 - 12 000 ja MS-tautiin sairastuneita 5 - 7 000.
Kun johonkin tautiin on sairastunut alle 200 henkilöä Suomesa luokitellaan se harvinaiseksi.
Siis Parkinsonin tauti on hitaasti etenevä keskushermostosairaus joka invalidisoi potilasta ennem. mainituilla tavoilla.
Kaikki oireet ei tule kaikille eikä niiden puhkeamisjärjestys ole kaikille sama.
Tautia ei voida pysäyttää, parantaa eikä juuri hidastaakkaan. Tähän tautiin löytyy lääkitys joka hrlpottaa oireita mutta ei poista niitä kokonaan eikä se ole mielekästäkään.
Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin että kyllä aina on mahdollisuus ettäkyseessä on Parkinsonin tauti joskin voi olla mitä tahansa muutakin.
Onko käsialasi huonontunut? Onko liikkeesi toispuoleisia? Puuttuuko kävellessä käsien myötäliikkeet tai onko ne vaisut? Onko esim olkapäät jäykät ajoittain? Jos tunnistat oireistoa itsessäsi niin kannattaa kaikesta huolimatta seurata tilannetta ja mennä sinne lääkärille.
Kirjoitukseni perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja tiedonhakuun 15vuoden ajalta.
Asiatietovirheitä voi korjata, jos joku tietää uudempaa ja oikeampaa tietoa. - bibi
Parkinsonin tauti kirjoitti:
Lääketiede on mennyt eteenpäin. Parkinsonin tauti ei ole yksin ikäihmisten sairaus. Eikä Parkinsonin taudin diagnoosin saaminen ole ollenkaan edes harvinaista nykyään nuorilla. Tosin enemmistö sairastuu tyypillisemmin 60 vuotiaana ei siis 50-60.
Itse olen saanut diagnoosin alle nelikymppisenä 15 vuotta sitten. nuoriin parkkeihin luetaan kaikki alle 55-vuoiaat, siis kuulun heihin vieläkin.
Tiedän useita vielä nuorempanakin sairastuneita. Väittäisin että minulla oli jo parikymppisenä opiskelijana oireita, en vain tiennyt mitä ne oli.
Tiettävästi nuorin sairastunut on ollut vain 12v.-tyttö joka tänäpäivänä lienee jo ikäihminen jos on vielä elossa. Noin nuorena lienee jo harvinaista.
Vapina on lepovapinaa, totta, mutta se ei ole jatkuvaa. Totta on että vapina helpottu liikkeiden aikana.
KIVUT: Kaikilla parkinsoneilla ei ole kipuja mutta taudin edetessä niitä monelle tulee.
HERMORADAT;"(liikkeiden säätelylle olennaiset hermoradat tuhoutuvat)" Tämä on täyttä puppua.
Keskushermosto tuottaa ihmisellä erilaisia välittäjä aineita mm. dopamiinia josta Parkinsonin tautiin sairastuneella on puutetta. Keskushermostossa tuhoutuu pikkuhiljaa aivosoluja ja näin ollen dopamiinin tuotanto heikkenee.
JÄYKKYYS: Jäykkyys ei välttämättä koske koko kroppaa kuin vasta taudin edetessä pitkälle.
Pitkälle edetessään Parkinson potilaalla ajoittain koukistuu jalat polvista ja ryhti on kumara. Jos potilaskuitenkin pystyy oikaisemaan ryhdin on hänellä Parkinsonin tauti melko varmasti.
Joillakin potilailla on raajoissa hammasratastusta mutta se ei ole sellaista mitä nimimerkki bibi kirjoittaa, nykiviä siis ei todella.
Periytyvyys: Ei ole varma tieto, onko Parkinsonin tauti periytyvä vai mistä johtuu. Mm. ympäristömyrkyt voivat olla yksi syy. Epäillään myös että taudilla voi olla eri haaroja sen syntyperästä.
Minulla on ns. nuoremmalla iällä diagnosoitu Parkinsonin tauti, mutta tiettävästi olen sukuni ainot.
Kanattaa laittaa hakusanaksi Parkinson liitto tai Parkinsonin tauti, niin löytyy varmasti tietoa ja jos kielitaitoa on niin tietoa löytyy maailmalta pilvi pimein.
Parkinsonin tautiin sairastuneita on Suomessa n. 10 - 12 000 ja MS-tautiin sairastuneita 5 - 7 000.
Kun johonkin tautiin on sairastunut alle 200 henkilöä Suomesa luokitellaan se harvinaiseksi.
Siis Parkinsonin tauti on hitaasti etenevä keskushermostosairaus joka invalidisoi potilasta ennem. mainituilla tavoilla.
Kaikki oireet ei tule kaikille eikä niiden puhkeamisjärjestys ole kaikille sama.
Tautia ei voida pysäyttää, parantaa eikä juuri hidastaakkaan. Tähän tautiin löytyy lääkitys joka hrlpottaa oireita mutta ei poista niitä kokonaan eikä se ole mielekästäkään.
Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin että kyllä aina on mahdollisuus ettäkyseessä on Parkinsonin tauti joskin voi olla mitä tahansa muutakin.
Onko käsialasi huonontunut? Onko liikkeesi toispuoleisia? Puuttuuko kävellessä käsien myötäliikkeet tai onko ne vaisut? Onko esim olkapäät jäykät ajoittain? Jos tunnistat oireistoa itsessäsi niin kannattaa kaikesta huolimatta seurata tilannetta ja mennä sinne lääkärille.
Kirjoitukseni perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja tiedonhakuun 15vuoden ajalta.
Asiatietovirheitä voi korjata, jos joku tietää uudempaa ja oikeampaa tietoa.kohtiin alkaa selittää, miksi olen sanonut ehkä hieman yksioikoisesti joitakin asioita. Tällaisille palstoille pitää tietystikin kirjoittaa kaikki sellaisessa muodossa, että "lepovapina on ensimmäinen tai pääasiallinen oire useille, mutta ei kaikille. Asentovirheitä esiintyy joillakin, muttei kaikilla, joillakin oireet ovat vaikeampia kuin toisilla. Tauti alkaa useimmiten myöhemmällä iällä, mutta joskus nuoremmalla iällä. Se voi olla periytyvää tai sitten ei. Sinulla voi olla se tai ei. Voi olla että joku sairastuu, ja joku ei."
Yhdestä asiasta silti haluan huomauttaa.
"HERMORADAT;"(liikkeiden säätelylle olennaiset hermoradat tuhoutuvat)" Tämä on täyttä puppua."
Tämä ei suinkaan ole puppua. En tarkoita mitään lihaksiin kulkevia hermoja, vaan aivoissa substantia nigran pars kompaktan alueelta striatumiin kulkevia dopaminergisia hermosoluja, jotka todellakin degeneroituvat, eli tuhoutuvat parkinsonin taudissa. Tästä aiheutuu dopamiinin puutostila striatumin alueella, ja edelleen Parkinsonin taudin oireet.
Voi olla myös, että tapani kuvailla hammasratasmaista liikettä nykiväksi on jonkin mielestä väärin. Minun mielestäni se ei ole väärin, enkä tarkoitakaan sillä mitään edestakaisin nykivää liikettä. Vaan sitä tapaa, miten hammasratasmainen liike etenee.
Mielestäni alkuperäisessä kirjoituksessani ei ollut mitään väärin, vaikka ehkä hieman yksinkertaistetusti se olikin kirjoitettu -suurin osa sairastuneista on viidenkympin paremmalla puolella (sairastumishuippu oli jossain 60 ikävuoden tietämillä). En väittänyt, etteikö nuoremmat voisi siihen sairastua. Ja 70% potilaista on aika iso osa, ja tyypilliseksi parkinsonoireeksi luokitellaan joka paikassa vapina. Asentovirhe on asentovirhe, oli se ohimenevä tai pysyvä.
Kaikkeen on aina poikkeuksia, kaikkia oireita ei ole kaikilla, kaikkien tauti on erilainen. Silti tietyt yleispiirteet on olemassa, ja sen perusteella en ensimmäisenä epäilisi aloittajalla olevan parkinsonin tautia. Mahdollisuus on, sitä en ole kiistänyt, mutta luulenpa sen mahdollisuuden olevan aika pieni.
Mistäkö tietoa ammennan?? No luennoivilta lääkäreiltä. Olen samaa mieltä että kyseessä ei ole parkkis.
Itse sairastuin reilut kaksi vuotta sitten kyseseen
tautiin.Ensi oireet olivat,oikean käden jäykkyys,kömpelyys,suonenvedot sormissa.Kun menin
Kys:sin neurologille tutkimuksiin,otettiin virranjakajasta kahdet kuvat.Varjoaine kuvauksissa
näkyi Dopaani aineen väheneminen.Ensi tuntui hirveältä kun sain kuula sairastavan parkkista.
Kaikkeen tottuu.Lopuksi sanon TÄMÄ TAUTI EI TAPA EI TARTU VAAN TEKEE AJANKANSSA KÖMPELÖMMÄKSI- Parkinsonin tauti
bibi kirjoitti:
kohtiin alkaa selittää, miksi olen sanonut ehkä hieman yksioikoisesti joitakin asioita. Tällaisille palstoille pitää tietystikin kirjoittaa kaikki sellaisessa muodossa, että "lepovapina on ensimmäinen tai pääasiallinen oire useille, mutta ei kaikille. Asentovirheitä esiintyy joillakin, muttei kaikilla, joillakin oireet ovat vaikeampia kuin toisilla. Tauti alkaa useimmiten myöhemmällä iällä, mutta joskus nuoremmalla iällä. Se voi olla periytyvää tai sitten ei. Sinulla voi olla se tai ei. Voi olla että joku sairastuu, ja joku ei."
Yhdestä asiasta silti haluan huomauttaa.
"HERMORADAT;"(liikkeiden säätelylle olennaiset hermoradat tuhoutuvat)" Tämä on täyttä puppua."
Tämä ei suinkaan ole puppua. En tarkoita mitään lihaksiin kulkevia hermoja, vaan aivoissa substantia nigran pars kompaktan alueelta striatumiin kulkevia dopaminergisia hermosoluja, jotka todellakin degeneroituvat, eli tuhoutuvat parkinsonin taudissa. Tästä aiheutuu dopamiinin puutostila striatumin alueella, ja edelleen Parkinsonin taudin oireet.
Voi olla myös, että tapani kuvailla hammasratasmaista liikettä nykiväksi on jonkin mielestä väärin. Minun mielestäni se ei ole väärin, enkä tarkoitakaan sillä mitään edestakaisin nykivää liikettä. Vaan sitä tapaa, miten hammasratasmainen liike etenee.
Mielestäni alkuperäisessä kirjoituksessani ei ollut mitään väärin, vaikka ehkä hieman yksinkertaistetusti se olikin kirjoitettu -suurin osa sairastuneista on viidenkympin paremmalla puolella (sairastumishuippu oli jossain 60 ikävuoden tietämillä). En väittänyt, etteikö nuoremmat voisi siihen sairastua. Ja 70% potilaista on aika iso osa, ja tyypilliseksi parkinsonoireeksi luokitellaan joka paikassa vapina. Asentovirhe on asentovirhe, oli se ohimenevä tai pysyvä.
Kaikkeen on aina poikkeuksia, kaikkia oireita ei ole kaikilla, kaikkien tauti on erilainen. Silti tietyt yleispiirteet on olemassa, ja sen perusteella en ensimmäisenä epäilisi aloittajalla olevan parkinsonin tautia. Mahdollisuus on, sitä en ole kiistänyt, mutta luulenpa sen mahdollisuuden olevan aika pieni.
Mistäkö tietoa ammennan?? No luennoivilta lääkäreiltä.jatka luennoilla istumista, niin oivallat joskus minkälaisesta sairaudesta on kysymys.
Jos olet opiskelija alalla, niin olisi myös hyvä opetella kirjoittamaan ymmärrettävästi tällaisille maalikoille tarkoitetuille palstoille. (Enkä nyt tarkoita kirjoitusvirheitä). - Sivullinen utelias
Parkinsonin tauti kirjoitti:
Asiatietovirheitä voi korjata, jos joku tietää uudempaa ja oikeampaa tietoa. - Bux
Hei Bibi
En tiedä oletko neurologian opiskelija mutta itse sairastan kyseistä sairautta ja rohkenisin epäillä väitteitäsi: koko kropan jäykkyydestä, asentohäiriöistä sekä nykivistä liikkeistä. Itselläni ei ainakaan ole kyseisiä oireita minulla vaan ei oikea käsi/jalka toimi toivotulla tavalla ja sormet värisevät niitä jännittäessä. Eli toispuoleinen jäykkyys oireena ei vapina.
- Parkinson
Älä kuluta elämääsi murehtimalla sitä, onko sinulla joku sairaus vai ei. Varsinkin Parkinsonin taudissa mitä myöhemmin sen tiedostaa niin sitä parempi koska parantua ei voi eikä ole edes hidastavaa lääkitystä,ainoastaan oireita voidaan hoitaa. Eli kokemuksesta sanon, elä elämääsi niin kauan kuin voit, älä murehdi sellaisesta mille et mitään voi. Itsellä oireet alkoivat 27-vuotiaana mutta diagnoosin sain vasta 38 vuotiaana. Elä terveellisesti ja hoida itseäsi,liiku ja hoida ihmissuhteitasi, elämä voi päättyä muutenkin kuin sairauden kautta, siksi jokainen päivä on tärkeä
- Tiedonjanonen
Jos olet viellä "maisemissa" kysyisin ensi oireitasi 27 vuotiaana,ja siitä eteenpäin..oliko kasvoissa mitään tuntemuksia.Miten oireet eteni?Kai mietit itsekin mikä vaivaa ennen varsinaista diaknoosia.11 vuotta oireita on pitkä aika.Minulla itsellä on monenlaista oiretta lisääntynyt OIKEALLA PUOLELLE VARTALOA.Oikea käsi on vapissut kaksi vuotta.Nyt on oikea puoli päästä ajoittain puutunut..varpaat kippurassa..olkapää ja käsivarsi kipeät..odotan magneettikuvausta.Vastaustasi ootellen!!!
Tiedonjanonen kirjoitti:
Jos olet viellä "maisemissa" kysyisin ensi oireitasi 27 vuotiaana,ja siitä eteenpäin..oliko kasvoissa mitään tuntemuksia.Miten oireet eteni?Kai mietit itsekin mikä vaivaa ennen varsinaista diaknoosia.11 vuotta oireita on pitkä aika.Minulla itsellä on monenlaista oiretta lisääntynyt OIKEALLA PUOLELLE VARTALOA.Oikea käsi on vapissut kaksi vuotta.Nyt on oikea puoli päästä ajoittain puutunut..varpaat kippurassa..olkapää ja käsivarsi kipeät..odotan magneettikuvausta.Vastaustasi ootellen!!!
Maisemissa ollaan.Ensimmäisenä minulla alkoi oikea käsi puutua.Sormet jäykistyi,en saanut tavaroita kunnolla nostettua pöydältä,oikealla kädellä.Levottomat jalat,öisin en saanut nukuttua kun jalkoja särki.Oikella puolella suonen vetoa, enimmäkseen sormissa,käsi pysyi kävellessä paikallaan,myötä liike puuttui.Kävellessä oikea jalka "töksähteli"aika-ajoin."Siitä tämä kaikki alkoi jä tässä sitä nyt ollaan"
- Tiedonjanonen
holle kirjoitti:
Maisemissa ollaan.Ensimmäisenä minulla alkoi oikea käsi puutua.Sormet jäykistyi,en saanut tavaroita kunnolla nostettua pöydältä,oikealla kädellä.Levottomat jalat,öisin en saanut nukuttua kun jalkoja särki.Oikella puolella suonen vetoa, enimmäkseen sormissa,käsi pysyi kävellessä paikallaan,myötä liike puuttui.Kävellessä oikea jalka "töksähteli"aika-ajoin."Siitä tämä kaikki alkoi jä tässä sitä nyt ollaan"
Kiitos vastauksesta.Eli sulla toi jäykkyys on "päätekijä".Miksköhän dopamiinitutkimuksia ei voida tehdä heti.Varmaan täytyy oirehtia enemmän.Olen tosin menossa magneettikuvaukseen.Eihän tää murehtimalla parane,mut ois kiva tietää mikä vaivaa.Jotain keskushermostoon liittyvää kuitenkin voi olla.Palaillaan ..Aurinkoista kevään odotusta!
Tiedonjanonen kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.Eli sulla toi jäykkyys on "päätekijä".Miksköhän dopamiinitutkimuksia ei voida tehdä heti.Varmaan täytyy oirehtia enemmän.Olen tosin menossa magneettikuvaukseen.Eihän tää murehtimalla parane,mut ois kiva tietää mikä vaivaa.Jotain keskushermostoon liittyvää kuitenkin voi olla.Palaillaan ..Aurinkoista kevään odotusta!
Kyllä,se siitä selviää.Kun kuvaavat"virranjakajan" Kun menet sinne niin pyydä varjoaine kuvaus samasta paikasta.Sillä selviää asiasta aika paljon.Toivon että et pääse meidän kerhoon.PS:Etsi Parkinson sivut hyvää tietoa sieltä saut...
- Tiedonjanonen
holle kirjoitti:
Kyllä,se siitä selviää.Kun kuvaavat"virranjakajan" Kun menet sinne niin pyydä varjoaine kuvaus samasta paikasta.Sillä selviää asiasta aika paljon.Toivon että et pääse meidän kerhoon.PS:Etsi Parkinson sivut hyvää tietoa sieltä saut...
Varjoainekuvaus..mitä se kertoo,onko se sitä dopamiinin mittausta.Voiks sen ottaa samalla kun mg.kuvan?Ymmärsin,että parkinsonia voi diaknosisoida vain sen oireista.Varasin yksityisen neurologin ajan,että pääsen aiemmin kuvaan(on maanantaina).Kunnan kautta oisin päässy maaliskuussa siis mgkuvaan.Kävin myös kiropraktikolla.Sehän mut herätti että nyt täytys ottaa aiempi aika.Olen menossa lomalle 1.3.Tahtoisin varmistaa muut vaihtoehdot ennen lomaa.Muistan setäni vapisevan parkinsonin ja ilmeettömät kasvot.Muita oireita en muista olleen.Kiitti sulle,oli kiva kun vastasit...
Tiedonjanonen kirjoitti:
Varjoainekuvaus..mitä se kertoo,onko se sitä dopamiinin mittausta.Voiks sen ottaa samalla kun mg.kuvan?Ymmärsin,että parkinsonia voi diaknosisoida vain sen oireista.Varasin yksityisen neurologin ajan,että pääsen aiemmin kuvaan(on maanantaina).Kunnan kautta oisin päässy maaliskuussa siis mgkuvaan.Kävin myös kiropraktikolla.Sehän mut herätti että nyt täytys ottaa aiempi aika.Olen menossa lomalle 1.3.Tahtoisin varmistaa muut vaihtoehdot ennen lomaa.Muistan setäni vapisevan parkinsonin ja ilmeettömät kasvot.Muita oireita en muista olleen.Kiitti sulle,oli kiva kun vastasit...
Minulle varjoaine laitettiin,päivää ennen varjoaine kuvausta.Sanoivat jos on kiire tapaus niin voivat tehdä sen samana päivänä.En muista tarkkaan,mutta jommasta kummassa kuvauksessa otettiin muut vaito ehdot pois.Muistaakseni varjoaine kuvaukssa,näky dopani "aineen"väheniminen.Katso Parkinson sivut.Sieltä saat hyvää tiatoa.
- Tiedonjanonen
holle kirjoitti:
Minulle varjoaine laitettiin,päivää ennen varjoaine kuvausta.Sanoivat jos on kiire tapaus niin voivat tehdä sen samana päivänä.En muista tarkkaan,mutta jommasta kummassa kuvauksessa otettiin muut vaito ehdot pois.Muistaakseni varjoaine kuvaukssa,näky dopani "aineen"väheniminen.Katso Parkinson sivut.Sieltä saat hyvää tiatoa.
Joo.Olen käynnyt Parkinsonsivuilla.Jostain syystä
itse parkinsonin tautia sairastavat ovat paras tietolähde.Jos pääsen kerhoon haluaisin tukea toisia omien kokemuksien kohdalta.Koska tiedottomuus on kauheinta ennen oikeaa diaknoosia.sitten joskus vuosien päästä se voi tuntua merkityksettömältä omalta kohdalta..siis toi tiedottomuus.Sinusta on ollut paljon apua minulle ja varmaan jollekin muullekin samassa tilanteessa olevalle.Heissan!Hyvät viikonloput! - hoidettu
Tiedonjanonen kirjoitti:
Joo.Olen käynnyt Parkinsonsivuilla.Jostain syystä
itse parkinsonin tautia sairastavat ovat paras tietolähde.Jos pääsen kerhoon haluaisin tukea toisia omien kokemuksien kohdalta.Koska tiedottomuus on kauheinta ennen oikeaa diaknoosia.sitten joskus vuosien päästä se voi tuntua merkityksettömältä omalta kohdalta..siis toi tiedottomuus.Sinusta on ollut paljon apua minulle ja varmaan jollekin muullekin samassa tilanteessa olevalle.Heissan!Hyvät viikonloput!googlella: parkinson atlas adjustment
Ja katso pari ekaa linkkiä... - Kiitos vinkistä
hoidettu kirjoitti:
googlella: parkinson atlas adjustment
Ja katso pari ekaa linkkiä...Hoidetulle ,kokeilen heti!
- Tärinähalvaus
Tervehdys kohtalotoveri
Olen itse sairastanut tietoisesti Parkinsonia vuodesta -99 lähtien. Oireita oli toki ollut jo ainakin 10 vuota aikaisemmin ( kömpelyys, jäykkyys, käden myötäliike, hajuaisti, väsymys jne). Alkushokin jälkeen olen päättänyt, että en sairasta vaan ELÄN. Jatkan samoja harrastuksia ja menen niin paljon kuin vain kerkeän.- Se pitää mielen virkeänä. Olen sanonut kaikille tutuille, että sairastan Parkinsonia ja siitä sanomisesta on ollut pelkkää hyötyä. Sairautta ei voi peittää eikä ´sitä tarvitse peittää.Toisaalta ei sitä myöskään kannata toitottaa jokaiselle ja puhua siitä liikaa niin että muuta puheenaihetta ei olisikaan. Parkinson-kerhoissa löydät todellisia ystäviä, saat ja annat vertaistukea, joka antaa voimia elää eteenpäin. Turha murehtia huomisesta ja kun eilistä et voi muuttaa, niin ELÄ tätä päivää. ÄLÄ sairasta, muuten tämäkin päivä jää elämättä.
Terveisin
Tärinähalvaus
(Parkinsonin taudin vanha suomalainen nimi)
- sairastava
Lyön minäkin lusikkani tähän soppaan, koska tuossa on väärääkin tietoa.Kivut kuuluvat Parkinsonin tautiin, vaikkakin useissa tietolähteissä toisin sanotaan. Diagnoosin laita on niin, että varma diagnoosi saadaan vasta ruumiinavauksessa, millään kokeilla ja kuvilla ei sitä saada varmasti selville.
Ja tuo hammasraatasmainen liike kai harvoin näkyy ulospäin, lääkäri tuntee sen tutkimuksissaan kyllä.
Ja luennoilla oppineenkin on hyvä kuunnella myös sairastavia, eikä ainoastaan lääkäreitä. Tämän taudin oireita on vaikea terveen ihmisen ymmärtää, - Poikkitieteellinen
Parkinsonin taudin aiheuttaja on syntymässä saatu dobamiinisolujen vähäisyys.Raskauden aikainen jodin puute(struuma)aiheuttaa hermoston kehityshäiriön ja solut yksinkertaisesti loppuvat kesken.Tutkimuksen aihe,mitä vaikutti vuonna1949 aloitettu ruokasuolan `jodaaminen´
parkinsonismiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733