miten saan sandisk muistitikun toimimaan mandrivassa?
usb-muistitikku
15
1257
Vastaukset
- olla totta!
muutama päivä sitten valitin samaa ja minut
haukuttiin pingu-porukan toimesta ihan
lyttyyn.
Olen täysin kädetön tyyppi:
Muistitikku kuulemma TOIMII AINA Linuxissa.
Piste(.).- mehulinko
mandrakessa se kai hoitunee melko helposti hiiruksella klikkailemalla mutta...nyt tehdään se konsolista käsin.
elikkäs roottina:
modprobe usb-storage
mount /dev/sda1 /mnt/usbtikku
ja usb-tikku majailee nyt liitospisteessä usbtikku.
tuo sda1 voi (kai?) olla joku muu sda ja liitospiste pitää olla olemassa ennenkuin siihen liitetään mitään.
mutta eiköhän sama hoidu jotenkin vaikkapa painamalla hiiren oikeeta nappia ja sieltä "uusi"-->"ubs vekotin" tai jotain niin ei tarvi kirjotella paljoa. - kädettömälle
mehulinko kirjoitti:
mandrakessa se kai hoitunee melko helposti hiiruksella klikkailemalla mutta...nyt tehdään se konsolista käsin.
elikkäs roottina:
modprobe usb-storage
mount /dev/sda1 /mnt/usbtikku
ja usb-tikku majailee nyt liitospisteessä usbtikku.
tuo sda1 voi (kai?) olla joku muu sda ja liitospiste pitää olla olemassa ennenkuin siihen liitetään mitään.
mutta eiköhän sama hoidu jotenkin vaikkapa painamalla hiiren oikeeta nappia ja sieltä "uusi"-->"ubs vekotin" tai jotain niin ei tarvi kirjotella paljoa."tuo sda1 voi (kai?) olla joku muu sda ja liitospiste pitää olla olemassa ennenkuin siihen liitetään mitään."
Jooo... Asia voi olla yksinkertaista tarkistaa.
$ ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd
Kun kortti, tikku tms. usb-laite liitetään:
ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde /dev/sde1
Kyseessä on tälle kertaa Creativen Muvo MP3-soittimen muistitikku.
Tilanne kortin irroittamisen jälkeen:
ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd
Kotitehtäväksi jätetään, miten ko. laite liitetään manuaalisesti, jos se ei sattuisi aurinkopilkkujen vuoksi automaattisesti ilmestymään työpöydälle. - tämäkin
kädettömälle kirjoitti:
"tuo sda1 voi (kai?) olla joku muu sda ja liitospiste pitää olla olemassa ennenkuin siihen liitetään mitään."
Jooo... Asia voi olla yksinkertaista tarkistaa.
$ ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd
Kun kortti, tikku tms. usb-laite liitetään:
ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde /dev/sde1
Kyseessä on tälle kertaa Creativen Muvo MP3-soittimen muistitikku.
Tilanne kortin irroittamisen jälkeen:
ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd
Kotitehtäväksi jätetään, miten ko. laite liitetään manuaalisesti, jos se ei sattuisi aurinkopilkkujen vuoksi automaattisesti ilmestymään työpöydälle.Koita myös tätä!
de/va//kuk/ku/de..h/ehe. kädettömälle kirjoitti:
"tuo sda1 voi (kai?) olla joku muu sda ja liitospiste pitää olla olemassa ennenkuin siihen liitetään mitään."
Jooo... Asia voi olla yksinkertaista tarkistaa.
$ ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd
Kun kortti, tikku tms. usb-laite liitetään:
ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde /dev/sde1
Kyseessä on tälle kertaa Creativen Muvo MP3-soittimen muistitikku.
Tilanne kortin irroittamisen jälkeen:
ls /dev/sd*
/dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd
Kotitehtäväksi jätetään, miten ko. laite liitetään manuaalisesti, jos se ei sattuisi aurinkopilkkujen vuoksi automaattisesti ilmestymään työpöydälle.olis komennon dmesg käyttö selvittämään konsolissa mikä portti sille on varattu!
:-D- ....................
mehulinko kirjoitti:
mandrakessa se kai hoitunee melko helposti hiiruksella klikkailemalla mutta...nyt tehdään se konsolista käsin.
elikkäs roottina:
modprobe usb-storage
mount /dev/sda1 /mnt/usbtikku
ja usb-tikku majailee nyt liitospisteessä usbtikku.
tuo sda1 voi (kai?) olla joku muu sda ja liitospiste pitää olla olemassa ennenkuin siihen liitetään mitään.
mutta eiköhän sama hoidu jotenkin vaikkapa painamalla hiiren oikeeta nappia ja sieltä "uusi"-->"ubs vekotin" tai jotain niin ei tarvi kirjotella paljoa.Niin, ja siis /mnt/muistitikku kansio pitää tehdä ja sen pitää olla luku/kirjoitusoikeudellinen mounttaajalle kuten myös /dev/sd*:n :)
Ja se voi olla myös /dev/sda pelkästään, ei välttämättä osionumeroa tarvi... ja tyyppikin pitää määritellä ellei ole autodetektiä eli siis -t vfat sinne väliin. - kädettömälle
.................... kirjoitti:
Niin, ja siis /mnt/muistitikku kansio pitää tehdä ja sen pitää olla luku/kirjoitusoikeudellinen mounttaajalle kuten myös /dev/sd*:n :)
Ja se voi olla myös /dev/sda pelkästään, ei välttämättä osionumeroa tarvi... ja tyyppikin pitää määritellä ellei ole autodetektiä eli siis -t vfat sinne väliin."/mnt/muistitikku kansio pitää tehdä ja sen pitää olla luku/kirjoitusoikeudellinen mounttaajalle kuten myös /dev/sd*:n :)"
Nuo hoidetaan /etc/fstab:ssa.
Jakelusta kovasti riippuen on olemassa oma ryhmänsä, jolla on oikeus erilaisiin laitteisiin.
Kuten teräväsilmäisimmät huomaa, ovat /media tai /mnt jokatapauksessa nimenomaan root-käyttäjän omistuksessa, mutta siellä on epämääräisessä järjestyksessä kaikenmaailman äksiä ja rrr-kirjaimia.
- mulla
...se toimii niin että tunkee sen sellaiseen reikään tietokoneen kyljessä mihin se ilman väkivaltaa menee.
Työpöydälle ilmestyy "Hardrive"-ikoni joka on linkki hakemistoon joka on mountattu /mnt/removable.
Ilman MITÄÄN säätöä, suoraan asennuksen jäljiltä. - miksei toimi
onko niin että et näe kuvaketta missään vai onko niin että olet katsonut esim laitelistasta että sitä ei näy ollenkaan?
- ollakin
ettei muistitikku välttämättä näy Mandrivan työpöydässä. Eihän siinä välttämättä näy edes cd ja dvd -asematkaan, vaikka ovatkin käytettävissä, ja on merkitty näkymään silloinkin kun ne ovat "idle" -tilassa.
Jos oikein muistan, pitäisi työpöydältä löytyä jokin kansio (esimerkiksi kotikansio), jota penkomalla muistitikku näkyy, jos tikku on paikallaan. Täytyy muistaa, että jos tikun ottaa pois, ei se tietenkään näy missään järjestelmässä, tai jos tikkua käytetään esimerkiksi VMwaren kautta jollakin siihen asennetulla ohjelmalla, kuten jollakin windows -versiolla.
Jos tikku on pysyvästi paikallaan (tai ainakin istunnon ajan), saa sen myös näkyviin luomalla työpöydälle uuden kansion, johon antaa sijaintitiedoksi "sda1", jos tikkuja on vain tuo yksi, ja nimeksi saa sitten antaa mitä haluaa, vaikka "perse". - O_o o_O
ollakin kirjoitti:
ettei muistitikku välttämättä näy Mandrivan työpöydässä. Eihän siinä välttämättä näy edes cd ja dvd -asematkaan, vaikka ovatkin käytettävissä, ja on merkitty näkymään silloinkin kun ne ovat "idle" -tilassa.
Jos oikein muistan, pitäisi työpöydältä löytyä jokin kansio (esimerkiksi kotikansio), jota penkomalla muistitikku näkyy, jos tikku on paikallaan. Täytyy muistaa, että jos tikun ottaa pois, ei se tietenkään näy missään järjestelmässä, tai jos tikkua käytetään esimerkiksi VMwaren kautta jollakin siihen asennetulla ohjelmalla, kuten jollakin windows -versiolla.
Jos tikku on pysyvästi paikallaan (tai ainakin istunnon ajan), saa sen myös näkyviin luomalla työpöydälle uuden kansion, johon antaa sijaintitiedoksi "sda1", jos tikkuja on vain tuo yksi, ja nimeksi saa sitten antaa mitä haluaa, vaikka "perse".Ainakin KDEssä saa näkymään kun laittaa työpöydän asetuksista laitekuvakkeet näkymään.
- Työpöytä
O_o o_O kirjoitti:
Ainakin KDEssä saa näkymään kun laittaa työpöydän asetuksista laitekuvakkeet näkymään.
"Ainakin KDEssä..."
Vastaava mahdollisuus on myös Gnomessa.
- ----
Kingstonin muistitikku löytyi heti. Työpöydällä on kuvake laitteet, ja sinne ilmestyi uusi kuvake. Oliko se nyt siirrettävä levy, tai jotain, ihan kuin Win XP:ssäkin. Winukkapuolella piti joskus käynnistää kone uudelleen tikku kiinni, ennenkuin se tuli näkyviin. Auttaisiko tässä tapauksessa?
- neil
Olisit heti sanonut, ettei se Sandisk toimi kunnolla Windowsissakaan. Sen Pitäisi toimia ihan samalla tavalla kuin sen Kingstoninkin.
- Pentti Nelonen
Yksi "yleispätevä" vinkki on se että jos osaa jo tehdä työpödälle kuvakkeen sekä osaa mountata ja unmountata laitteen sekä osaa asettaa tavalliselle käyttäjälle oikeudet mountata laitteita niin kannattaa ensin laittaa ne käyttäjäoikeudet kuntoon (siis mounttausoikeus), joissakin linuxeissa tavallisella käyttäjällä ei ole oletuksena oikeutta mountata laitteita (esim. IT-linux 2001:ssä), sitten kun oikeudet on laitettu kuntoon niin teet työpöydälle sekä Liitos-kuvakkeen ja lisäksi Irrotus-kuvakkeen tarpeellisine komentoineen ja parametreineen (parametrina siis esim. /dev/sda/), sitenkin voi homman hoitaa. Tätä harrastin mm. juuri tuon IT-linux 2001:n kanssa (extra kiintolevyjä)ja homma pelitti nopeasti ja kivasti, ei tarvinnut joka kerta komentoriville asti mennä kun tarvitsin tuota extralaitetta vaan riittää pelkkä kuvakkeen klikkaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116958- 125906
- 78694
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282694Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54586Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483