Kumpi on oikeammin sanottu, 'verrattain' vai 'verrattaen'? Vai ovatko molemmat yhtä oikeita ilmaisuja?
Olen itse ollut verrattain siinä uskossa, että ko. sana kirjoitetaan i-kirjaimen kera. Kuitenkin viime aikoina olen yllättävän usein törmännyt myös e-kirjaimelliseen muotoon, joten onko kaikki tämä ollut vain lukemieni tekstien sisältämä kirjoitusvirheiden suma?
Kumpi muoto oikein?
4
4854
Vastaukset
- Ilmiantaja
Verrattain paljon löytyy Googlella osumia, kun hakusanana on "verrattain": niitä löytyy noin 93.500 kpl.
Verrattaen vähän taas on niitä nettiin kirjoittaneita, joiden mielestä "verrattaen" olisi oikea sana. Heitä on vaivaiset 762 kpl.
Verrattomasti eniten löytyy sanaa "verraten": 1.740.000 kpl.
Kuriositeettina mainittakoon, että saksan sana "verraten" on verbi, joka tarkoittaa "ilmiantaa".Google-osumien määrät kertovat muotojen yleisyydestä, eivät oikeellisuudesta.
Usein toki oikea muoto on myös yleisin. Ja joskus yleisintä muotoa kannattaa käyttää, vaikka se olisi väärä.
- rrattain
jos pakko on käyttää pidempää muotoa niin luisuisin verrattain:iin
- kuunneltuna
verrattain on oikein, mutta verraten vasta oikein oikein onkin. Onkohan tämä verrattaen noiden edellisten sekarotuinen sikiö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad911487- 541033
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että384877- 156859
- 56733
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124727- 51668
- 57641
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76632