Lakto-ovo-vegetaristit?

NeA

Maidot ja kananmunat ovat eläinkunnan-tuotteita, ja monet kasvissyöjät syövät näitä. Mistä on kyse?

28

2536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niander

toisista siirtyminen sekaruoasta kasvisruokaan voi tuntua niin suurelta askeleelta että aloittelevat ensin jättämällä pelkän lihan pois. Ja tietty jos ei ole perillä vielä siitä miten kaikki ravintoaineet saa kasvisruoasta, ei kannata varmaan siirtyä täysin kasvisperäiseen ruokaan. Tämän lisäksi vegetarismista liikkuu niin paljon valheellisia kauhutarinoita, ettei tyypit tiedä mihin uskoa.

Ja tietty on sitten niitä ihmisiä, joiden mielestä munat ja maito ei liity mitenkään lihantuotantoon tai että ne eivät ole yhtä paha asia, koska "siinä ei kuole eläimiä" (mikä nyt tietenkään ei ole totta)

• kuullut

että eläimet kuolevat jos niiden maitoa lypsetään, vaikka mielestäni maito kuuluu vasikoille
        kanamunat ovat asia erikseen!

• kuullut
        kuullut kirjoitti:

että eläimet kuolevat jos niiden maitoa lypsetään, vaikka mielestäni maito kuuluu vasikoille

entä hunajansyöjät, kuoleeko mehiläisetkin?

• Lio

tulee eläviltä eläimiltä, vai oletko kuullut kuolleiden eläimien tuottavan maitoa? Jos niin on, olisipa suuri ihme!

• Niander
        kuullut kirjoitti:

en usko, että ne lypsylehmät saavat elää elämäänsä onnellisina luonnollisesti loppuun asti. Nirri lähtee viimeistään silloin kun maitoa ei enää tule ollenkaan. Ja mitä tapahtuukaan vasikoille, joita lehmille syntyy? Suurin osa lihoistahan tulee maitotiloilta...

• kuullut
        Niander kirjoitti:

en usko, että ne lypsylehmät saavat elää elämäänsä onnellisina luonnollisesti loppuun asti. Nirri lähtee viimeistään silloin kun maitoa ei enää tule ollenkaan. Ja mitä tapahtuukaan vasikoille, joita lehmille syntyy? Suurin osa lihoistahan tulee maitotiloilta...

mutta eläisikö ne lehmät onnellisina luonnossa, jos maito loppuu lypsylehmiltä niin kai ne vasikat jo siinä vaiheessa syövät rehuja.
        Oletko kuullut että äidiltä joka imettää lastaan on nirri lähtenyt maidon loppuessa, jos nyt ihmisiä voi verrata eläimiin

Olen itse vegetaristi enkä syö mitään kuollutta,
        en edes hunajaa vaikka ei se kuollutta olekaan käsittääkseni, mutta syökö vegetaristi hunajaa, se
        oli toinen kysymykseni!

• Niander
        Lio kirjoitti:

tulee eläviltä eläimiltä, vai oletko kuullut kuolleiden eläimien tuottavan maitoa? Jos niin on, olisipa suuri ihme!

...maito- ja lihateollisuus ovat yhtä. Ostamalla maitotuotteita tukee haluamattaankin myös lihateollisuutta.

• Niander
        kuullut kirjoitti:

mutta eläisikö ne lehmät onnellisina luonnossa, jos maito loppuu lypsylehmiltä niin kai ne vasikat jo siinä vaiheessa syövät rehuja.
        Oletko kuullut että äidiltä joka imettää lastaan on nirri lähtenyt maidon loppuessa, jos nyt ihmisiä voi verrata eläimiin

Olen itse vegetaristi enkä syö mitään kuollutta,
        en edes hunajaa vaikka ei se kuollutta olekaan käsittääkseni, mutta syökö vegetaristi hunajaa, se
        oli toinen kysymykseni!

sori nyt jos en ymmärrä tota sun viestiä oikein, mutta mun pointti oli, että kyllä niistä eläimistä, jotka eivät enää ole tuottavia, hankkiudutaan eroon. Ei ne siis itsestään kuolla kupsahda kun maidontulo loppuu. :)

• Lio
        Niander kirjoitti:

...maito- ja lihateollisuus ovat yhtä. Ostamalla maitotuotteita tukee haluamattaankin myös lihateollisuutta.

kahta, niin eläimet on Luojan luomia, pitäiskö ne mielestäsi hävittää maailmasta, olen eläinystävä en eläinsyöjä enkä osta maitotuotteita, muutakuin lapselleni koska annan hänelle täyden vapauden valita haluaako syödä maitotuotteita vai ei, liha ei kuitenkaan sisälly hänenkään ravintoonsa!

• xxxxxx
        Niander kirjoitti:

mutta,minä ajattelen niin että pienikin askel eteenpäin on hyvä asia.tarkoitan siis että vaikka lopettaa joka päiväisen lihansyönnin ja syö vaikka kerran viikossa.tai vaikka lopettaa häkkikanojen munien ostamisen.
        itse en syö lihaa enkä kalaa,maitotuotteita kyllä jonkin verran.
        ainoa asia mitä en ymmärrä on jos ei syö punaista lihaa,mielestäni siinä ei voi olla mitään aatteellista syytä takana,koska kananpoikien kasvatus ja teurastustapa on kyllä kaameaa.

• Niander
        Lio kirjoitti:

kahta, niin eläimet on Luojan luomia, pitäiskö ne mielestäsi hävittää maailmasta, olen eläinystävä en eläinsyöjä enkä osta maitotuotteita, muutakuin lapselleni koska annan hänelle täyden vapauden valita haluaako syödä maitotuotteita vai ei, liha ei kuitenkaan sisälly hänenkään ravintoonsa!

Eikö me just olla samalla kannalla? Mä en ole sanallakaan sanonut mitään minkään hävittämisessä. Se nyt on vaan fakta että on vähän ristiriitaista käyttää myös maitotuotteita jos syy vegetarismiin on eläinten oikeuksien puolustaminen. Tietysti kaikki vegetarismin muodot on askel parempaan. Itse olen myös kavissyöjä.

• Lio
        Niander kirjoitti:

Eikö me just olla samalla kannalla? Mä en ole sanallakaan sanonut mitään minkään hävittämisessä. Se nyt on vaan fakta että on vähän ristiriitaista käyttää myös maitotuotteita jos syy vegetarismiin on eläinten oikeuksien puolustaminen. Tietysti kaikki vegetarismin muodot on askel parempaan. Itse olen myös kavissyöjä.

En ymmärrä itsekään omaa tekstiäni, pyydän anteeksi, ajatukset harhaili sinne tänne ja väsymys painoi. Niinkai se vaikuttaa ristiriitaiselta jos käyttää maitotuotteita, mutta jos se johtaa pikkuhiljaa pelkäksi kasvisruokien syömiseksi niin eteenpäin ollaan menossa

Kiitän vastauksestasi!

• budha
        Niander kirjoitti:

sori nyt jos en ymmärrä tota sun viestiä oikein, mutta mun pointti oli, että kyllä niistä eläimistä, jotka eivät enää ole tuottavia, hankkiudutaan eroon. Ei ne siis itsestään kuolla kupsahda kun maidontulo loppuu. :)

Lehmä elää luonnostaan noin 20 vuotta. Tehotuotannon lehmät elävät keskimäärin neljä vuotta. Että se siitä.

• näkökanta
        Lio kirjoitti:

ihmistä ei ensinnäkään ole luotu pelkäksi kasvissyöjäksi, jos olisi, niin ihmisen ruuansulatusjärjestelmä olisi erilainen. tätä ei voi kukaan kieltää.

jos olette perheenne ruuanlaittaja/ostaja ja teillä on pieniä lapsia, niin antakaa heille mahdollisuus syödä monipuolisesti myös kotona. lapsi ei tiedä minkätakia olisi syötävä monipuolisesti, mutta vanhemmat (toivottavasti) tietävät. kasvava nuori tarvitsee kaikkia rakennusaineita. älkää olko itsekkäitä ja rajoittako lastenne syömisiä.

• vedä käteen

taas joku fundamentalistavege... kuule sun elämäntapas tuhoo luontoa ihan siinä samassa kuin muidenkin ja kaikki elikot kärsii just SUN olemassaolostas.
      Koska olit viimeksi polttoaineella kulkevan ajoneuvon kyydissä (juna, auto... lentokone on tosi paha). Jos oletr ollut, on aivan sama mitä ajattelet ja sanot - teko tulee ekana.

• Black.Cat

Tuen lämpimästi kaikkia niitä, jotka tulevat kokonaan toimeen ilman eläinkunnan tuotteita. Itse en ole tähän toistaiseksi pystynyt, mutta tavoitteena olisi ensin lakto-ovo, joskin vielä syön myös lihaa. Olen eläinrakas ihminen, ja omantunnon syistä en haluaisi syödä lihaa, mutta olen huolissani riittävästä proteiinien, kalsiumin ja B-vitamiinin saannista, ja haluan oppia lisää terveelisestä ja monipuolisesta kasvisruokavaliosta ennen kuin siirryn siihen kokonaan. Ostan tosin aina “vapaiden” kanojen munia, ja pidän kasvisruokapäiviä. Uskon että sekin on eläinten kannalta parempi kuin ei mitään.

• Black.Cat

Ja muuten, uskon että jos esim. lehmien ja kanojen elinolosuhteita ja kohtelua parannettaisiin, (esim. vapaaparsinavetat ja mahdollisuus olla kesällä ulkona), niin maidon ja munien syönti voisi olla ihan okei.

• Lio

sitten jätin maitotuotteetkin pois, mutta nyt on B12 vitamiinin puute minkä vuoksi syön lääkärin määräyksestä B vitamiinejä, melkein kaikilla vegaaneilla on B12 vitamiinin puute ja lääkärini
        mukaan sitä saa vain lihasta, kalciumia syön myös pillereinä, vähennä lihansyöntiä vähitellen
        ja olet menossa oikeaan suuntaan, hyvä!

• jjees
        Lio kirjoitti:

sitten jätin maitotuotteetkin pois, mutta nyt on B12 vitamiinin puute minkä vuoksi syön lääkärin määräyksestä B vitamiinejä, melkein kaikilla vegaaneilla on B12 vitamiinin puute ja lääkärini
        mukaan sitä saa vain lihasta, kalciumia syön myös pillereinä, vähennä lihansyöntiä vähitellen

Juu, tuosta B12:sta saamisesta kannattaa kaikkien pitää huolta. Itse juon mehuja, joihin sitä on lisätty. Vaihtoehtojakin on varmaan runsaasti. Itse juon yleensä Marlin multivitamiini-juomaa tjsp.

• Kiril
        Black.Cat kirjoitti:

Ja muuten, uskon että jos esim. lehmien ja kanojen elinolosuhteita ja kohtelua parannettaisiin, (esim. vapaaparsinavetat ja mahdollisuus olla kesällä ulkona), niin maidon ja munien syönti voisi olla ihan okei.

ovat ympärivuotisesti vapaana luonnossa ruokailemassa. Elinolosuhteet ja kohtelu on luonnonmukaista ja lihan laatu hyvää ja sen maistaa.

• puhuu vain
        Kiril kirjoitti:

ovat ympärivuotisesti vapaana luonnossa ruokailemassa. Elinolosuhteet ja kohtelu on luonnonmukaista ja lihan laatu hyvää ja sen maistaa.

mainosmies tai yksinkertainen höynäytettävä eli mainoksen uhri.

• ei tarvii huolestua

Proteiinin saannista ei ole syytä huolestua; sekasyöjät saavat ravinnostaan liikaakin protskua joka rasitaa maksaa ja muita sisäelimiä. Proteiinia saa kyllä kasvissyöjäkin runsaasti monista eri lähteistä; pavuista, palkokasveista (esim. herneet suomessa), soijasta, täysjyväviljatuotteita, jne.

• To-Drown-A-Rose
        Kiril kirjoitti:

se kiril jauhaa täällä paskaa. Jospa keksisit vaikka jonkun muun harrastuksen kuin vastailun typerästi/vittuilevasti asiallisiin viesteihin. Vanha sanonta "mielipideasioista ei kannata kiistellä" pätee.

• B12
        Lio kirjoitti:

Jos b12-vitamiinia saa vain maidosta ja lihasta, niin mistä sitten se pillereitten b12 on eristetty? Ei vitamiineja voi synteettisesti valmistaa.

• Niander
        B12 kirjoitti:

Jos b12-vitamiinia saa vain maidosta ja lihasta, niin mistä sitten se pillereitten b12 on eristetty? Ei vitamiineja voi synteettisesti valmistaa.

kyllä voidaan nykyään valmistaa melkein mitä vain keinotekoisesti labrassa. Esim. Betolvex-niminen B12-tabletti on vegaaninen.

• ihmiset = erilaisia

KAIKILLE syyt eivät ole eläinkunnan tuotteiden välttämisessä tai siinä että eläimiä kärsii ja kuolee.

Osa jättää pelkän lihan pois ruokavaliosta koska ei pidä sen mausta tai sitten terveyssyistä. Tai koska kokee sen jotenkin ällöttävämpänä, ja maitoa tms. ei koeta ällöttävänä.

Mun mielestä maito on aika ällöttävää, ainakin sellaisenaan juotuna. Mutta mielipiteitä on monia.

• epä

Kuten tuossa eräs jo kirjoitti, niin kaikkien kasvissyöntisyyt eivät ole eläinten oikeuksissa, mikä sinällään varmasti arvokas asia onkin.

Terveydelliset syyt painavat vaakakupissa varmasti monilla, kuten myös itselläni. Ihminen nyt kuitenkin luonnostaan on kasvissyöjä, mutta tarvitsee kalsiumia, jota saa helpoiten maidosta. Munien välttämättömyydestä en ole ollenkaan niin vakuuttunut ja niistäpä olenkin luopumassa. Nyt uhkaa vielä tuo lintuinfluenssakin. Maidon vuoro tulee sitten munien jälkeen. Ehkä. Jos katson tarpeelliseksi siitä luopua. Luomumaitoa voisin käyttää, jos sitä alkaisi saada hylana. Luultavasti ei kuitenkaan ala ihan äkkiä saada, joten siinä on maidosta luopumisellekin terveydellinen syy...

jaappaniassa kuulemma eivät ole niin tarkkoja vegaaniuden käsitteestä: siellä vegaani saa eteensä kalaa silmiä räpäyttämättä. Kuriositeettinä; juuri luin eräästä lehdestä matkakertomuksen.

• Kysyn vain.

Mistä se lehmä saa kalsiumia?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      11
      12436
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      5
      11203
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      177
      5122
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      33
      3740
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3564
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3159
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2894
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2488
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      53
      2185
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1985
    Aihe