Äidinkieli ja kielellinen kehitys

laikku

Jotakuinkin vuosi sitten kuulin puheen kehitykseen(?) liittyvästä tutkimuksesta, jonka mukaan äidinkielelle tyypilliset äänteet opitaan jo kohdussa.

Tietämykseni -ehkä pikemminkin tietämättömyyteni- aiheesta rajoittuu ylläolevaan lauseeseen, joten etsintäkuulutankin tarkempaa tietoa ja vaikkapa linkkejä asiaa koskien.

13

904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkimus on ..

olemassa siitä, miten muutaman päivän ikäisten vauvojen om todettu kykenevän erottamaan omaan äidinkieleensä kuuluvat äänteet; (eli ovat mitä ilmeisemmin kuulleet jo kohdussa ollessaan omalle äidinkielelle tyypilliset äänteet ja kykenevät ne tunnistamaan synnyttyään).

Cheour M.1998. Missmatch negativity (MMN)as a tool for investigating audiotory discrimination in infants andschool-aged children. M.Cheour. Helsinki.Diss.: Helsingin yliopisto

• tutkimus

Minä taas olen törmännyt samaisen Cheourin toiseen MMN-tutkimukseen, jossa todettiin, että oman äidinkielen foneemit opitaan erottamaan 1. ikävuoteen mennessä. Vastasyntyneet erottavat kyllä foneemeita toisistaan, mutta myöhemmin siis erotetaan tarkemmin sellaiset foneemit, jotka esiintyvät äidinkielessä.

Cheour, M., Ceponiene, R., Lehtokoski, A., Luuk, A., Allik, J., Alho, K. & Näätänen, R. (1998). Development of language-specific phoneme representations in the infant brain. Nature neuroscience, vol 1 no 5, 351-353.

• äiti huomannut
        tutkimus kirjoitti:

Minä taas olen törmännyt samaisen Cheourin toiseen MMN-tutkimukseen, jossa todettiin, että oman äidinkielen foneemit opitaan erottamaan 1. ikävuoteen mennessä. Vastasyntyneet erottavat kyllä foneemeita toisistaan, mutta myöhemmin siis erotetaan tarkemmin sellaiset foneemit, jotka esiintyvät äidinkielessä.

Cheour, M., Ceponiene, R., Lehtokoski, A., Luuk, A., Allik, J., Alho, K. & Näätänen, R. (1998). Development of language-specific phoneme representations in the infant brain. Nature neuroscience, vol 1 no 5, 351-353.

näitä meidän vihjeitä vielä lainkaan?

Olisi mukava kuulla, mikäli hän löytää nämä tutkimukset tai sitten jotain uusia?

Oma graduni aikoinaan liippasi hieman tästä aihepiiristä, siksi tuo viitekin löytyi..

• on...
        äiti huomannut kirjoitti:

näitä meidän vihjeitä vielä lainkaan?

Olisi mukava kuulla, mikäli hän löytää nämä tutkimukset tai sitten jotain uusia?

Oma graduni aikoinaan liippasi hieman tästä aihepiiristä, siksi tuo viitekin löytyi..

Gradua varten minäkin olen mainitsemani lähteen lukenut. :) Luultavasti artikkelikasastani löytyy myös tuo sinun mainitsemasi artikkeli, otsikko nimittäin kuulosti tutulta.

• Ihan mukava tunne,
        on... kirjoitti:

Gradua varten minäkin olen mainitsemani lähteen lukenut. :) Luultavasti artikkelikasastani löytyy myös tuo sinun mainitsemasi artikkeli, otsikko nimittäin kuulosti tutulta.

kun löytää aikaisemmasta "puurroksesta" jotakuta kenties kiinnostavan tiedon..

• Onko joku unohtanut puhua?

Pitäähän äidin sekä lapsen pystyä keskittymään siihen puheeseen ja äänteiden muodostamiseen, että ne syntyvät oikein. Mielestäni monen lapsen puhumattomuus/hiljaisuus voi johtua siitä, että hän keskittyy ja ns. ajattelee liikaa. Asia unohtuu tai ei enää tunnu niin tärkeältä. Tai itseasiassa, mulle sattuu vielä aikuisenakin tällaista.

Jos on kauhean väsynyt saattaa puheeseen tulla helposit virheitä, luulisin. Myös jännittäminen saattaa vaikuttaa tähän.

Miten laikku tällaisesta asiasta on kiinnostunut, jos saa kysyä näin henkilökohtaisia asioita.

• vaan yksi toinen

asiasta kiinnostunut..

Kyllä minä ainakin olen ollut havaitsevinani ihan lähipiirissä, että äidin tapa kommunikoida lapsensa kanssa (jo aivan pienestä vauvasta alkaen) on varmasti ollut vaikuttamassa lapsen kykyyn omaksua äidinkielensä äänteet ja alkavan puhekielen alkeet siinä määrin, että mitä enemmän lapselle on loruiltu, juteltu toimien lomassa, lauleskeltu ym., on lapsi alkanut paljon aikaisemmin itse ottaa äänteellisiä kontakteja, (myöhemmin sanatapailut), kuin lapset, joiden äidit (tms.lähempi vanhempi)eivät ole olleet kovin aktiivisia lastensa kanssa ääntelyleikkeihin, satujen lukemiseen, loruiluihin etc.

Joskus teki suorastaan ihan pahaa katsoa, kun eräs pieni lapsi vaikutti aivan autistiselta, kun häneen ei koskaan oikein luotu kontakteja muulloin, kun hän osoiti hermostumistaan. Ääntely kuulosti todella epämääräiseltä, pitkään vain samoja tavuja. Kun seurasi sitä "kommunikaatiota" äidin ja lapsen kesken, oli se lähes täysin vailla interaktiota. Ehkä äiti oli masentunut, eikä hänellä ollut voimia parempaan läsnäoloon ja kommunikaatioyrityksiin. Silti ulkopuolisena kykeni seuraamaan (tai ainakin olettamaan), miten kielenkehitys voi viivästyä, jos puhetta ei pienen vauvan/lapsen kanssa harrasteta.

Ääripäänä oli toinen äiti, joka oli todella akiivinen vauvansa kanssa puheluun ja sain itse seurata, miten aikaisessa vaiheessa tämä vauva/lapsi alkoi äänteitä ja ensimmäisiä sanoja/ja merkityksellisä lauseita tapailla. Eli oma uskomukseni kyllä sai vahvistusta siitä, että vanhemman aktiivisuudella puheentuotossa vauvansa kanssa on todella suuri merkitys lapsensa rohkaisussa harrastamaan äänteitä ja ääntelyä itse - esivaiheessa sanojen tuottamiseen.

• Eräs intuboitu
        vaan yksi toinen kirjoitti:

asiasta kiinnostunut..

Kyllä minä ainakin olen ollut havaitsevinani ihan lähipiirissä, että äidin tapa kommunikoida lapsensa kanssa (jo aivan pienestä vauvasta alkaen) on varmasti ollut vaikuttamassa lapsen kykyyn omaksua äidinkielensä äänteet ja alkavan puhekielen alkeet siinä määrin, että mitä enemmän lapselle on loruiltu, juteltu toimien lomassa, lauleskeltu ym., on lapsi alkanut paljon aikaisemmin itse ottaa äänteellisiä kontakteja, (myöhemmin sanatapailut), kuin lapset, joiden äidit (tms.lähempi vanhempi)eivät ole olleet kovin aktiivisia lastensa kanssa ääntelyleikkeihin, satujen lukemiseen, loruiluihin etc.

Joskus teki suorastaan ihan pahaa katsoa, kun eräs pieni lapsi vaikutti aivan autistiselta, kun häneen ei koskaan oikein luotu kontakteja muulloin, kun hän osoiti hermostumistaan. Ääntely kuulosti todella epämääräiseltä, pitkään vain samoja tavuja. Kun seurasi sitä "kommunikaatiota" äidin ja lapsen kesken, oli se lähes täysin vailla interaktiota. Ehkä äiti oli masentunut, eikä hänellä ollut voimia parempaan läsnäoloon ja kommunikaatioyrityksiin. Silti ulkopuolisena kykeni seuraamaan (tai ainakin olettamaan), miten kielenkehitys voi viivästyä, jos puhetta ei pienen vauvan/lapsen kanssa harrasteta.

Ääripäänä oli toinen äiti, joka oli todella akiivinen vauvansa kanssa puheluun ja sain itse seurata, miten aikaisessa vaiheessa tämä vauva/lapsi alkoi äänteitä ja ensimmäisiä sanoja/ja merkityksellisä lauseita tapailla. Eli oma uskomukseni kyllä sai vahvistusta siitä, että vanhemman aktiivisuudella puheentuotossa vauvansa kanssa on todella suuri merkitys lapsensa rohkaisussa harrastamaan äänteitä ja ääntelyä itse - esivaiheessa sanojen tuottamiseen.

Miten muuten äänihuulten kehitys? Tapahtuuko se jo kohdussa?

Mä olen saanut itse olla sellaisessa onnellisessa asemassa, että mulle on luettu kokonaisia kirjoja jo lapsuudessa, normaalien satujen lisäksi. Mulle on jäänyt siitä pysyvä kiinnostus kirjallisuutta kohtaan ja ilmeisesti melko laaja sanavarasto. Suosittelen lukemista varsinkin nuorille äideille. Ja sellaisista vanhoista kunnon saduista kannattaa aloittaa...

• käynyt ollenkaan
        Eräs intuboitu kirjoitti:

Miten muuten äänihuulten kehitys? Tapahtuuko se jo kohdussa?

Mä olen saanut itse olla sellaisessa onnellisessa asemassa, että mulle on luettu kokonaisia kirjoja jo lapsuudessa, normaalien satujen lisäksi. Mulle on jäänyt siitä pysyvä kiinnostus kirjallisuutta kohtaan ja ilmeisesti melko laaja sanavarasto. Suosittelen lukemista varsinkin nuorille äideille. Ja sellaisista vanhoista kunnon saduista kannattaa aloittaa...

katsomassa jättämäänsä viestiin tulleita vastauksia ?

• on oma

asiasta kiinnostunut..

temperamentti, johon ei paljon voi vaikuttaa.

Usein myös pojat aloittavat paljon myöhemmin puhumisen kuin tytöt, näin karkeasti analysoiden..

Mutta luulisi kyllä, että ulkoapäin tulevilla ääniärsykkeillä on merkittävä vaikutus puheenkehityksessä..

maallikko

• on ollut vain muutama

asiasta kiinnostunut..

perhe, joten tieteellistä "analyyssiä" tästä ei voine päätellä..

• Tällainen artikkeli
      • laikku

En tosiaan ole onnistunut koneelle päässyt vastauksianne lukemaan, mutta nyt pääsin ja tahdonkin kiittää vastauksista:)

Ajatushan aiheesta lähti liikkeelle, kun opiskeluaikaisia muistiinpanojani pläräsin ja löysin sutaistun merkinnän aihetta koskien.

Mietin esimerkiksi tapauksia, joissa lapsi on kahden maan kansalainen. Esimerkiksi kun sikiövaiheensa ja varhaislapsuutensa maassa A ja äidinkieltä A koko tämän ajan kuullut ja oppinut lapsi muuttaa maahan B kuullakseen ja oppiakseen äidinkieltä B, niin miten tämä varhainen kielellinen ympäristö vaikuttaa uuden kielen äänteiden omaksumiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe