Vuosia sitten olin tet-harjoittelussa päiväkodin esikouluikäisten ryhmässä. Yksi ikävä ja inhottava tapaus on jäänyt mieleen.
Tyttö oli pitkä. Ikäisiään päätä pitempi. Ja hieman pullukka. Ihan vähän. Lapsenpyöreyttä.
Jaon lapsille ruokaa. Tyttö oli kova syömään. Mutta tarhatädit tulivat ohjeistamaan minua. Anna vain yksi peruna ja kaksi lihapullaa, vain yksi lasillinen maitoa. Ei santsikierrosta. Ei jälkiruokaa.
Tytöllä oli varmasti kova nälkä. Vanhemmat olivat yhdessä tarhatätien kanssa päättäneet rajoittaa tytön ravinnon saantia.
Tuntui todella pahalta tytön puolesta.
Lasten lihavuus
9
1055
Vastaukset
- pia
Siis vastuuhan on vanhemmilla ja opettajilla,
Ei ole todellakaan lapsen vika jos haluaa lisää perunoita ja kunnon ruokaa, ja kieltävät sen.
Just tämä että monet vanhemmat antaa hampurilaisia sun muita esim. ranskalaisia jne..
Halpaa ja käy nopeesti.
Meillä käydään kerran kuussa mäkkärillä, saa eskarilainen ja 5-vuotias pelata ja meuhkata pallo-meressä suun muuta.
Kerran viikossa karkki-päivä, ja jos ei ole tyttäret keränneet kaikki romunsa laatikoihin, jää ilman karkkia.
Jatkuvasti valitetaan siitä että lapset on ylipainoisia.
Nykyään asutaan Tampereella,aimmen H:Linnassa.
Naapurin tyttö oli silloin 5v. ja painoi 52kg.
No, äitinsä haukkui tutärtään naapureiden kuullen pihalla.
Hokes jatkuvasti että Emmi aloitti laihiksen.
No, seuraavana aamuna tuli ilmi,siis äiti kertoi että tyttö heräsi aamulla ja oli nälissään.
Äiti totes että siellä keittiössä on sitä toska-kakkua kun ei jaksanut nousta ylös ja keittää kaura-puuroa.
Siis miten voi vanhemmat tehdä tämmöistä pahaa omalle lapselle?
Meidän tyttäret oli n.2v. ja nuorempi n.7kk.
Amanda vanhempi sen herkku ruokaa oli siihen aikaan kala-soppa näkkäri, ja annoin kerran viikossa mustaa makkaraa ja hapankaalia?!?
Se vasta herkkua oli. - eikö vanhemmilla järkeä
Näinhän se on, että on täysin vanhempien vastuulla, jos lapset on ylipainoisia!
Näkeehän sen tuolla kesälomalla reissatessa näissä lasten huvittelupaikoissa miten liikalihavuus todellakin on kohta jo paha ongelma. Yleensä kyllä sen pyöreän tytön / pojan seurana on yhtä pyöreät iskä ja äiti! Minusta on aivan sama millä vanhemmat itsensä lihottaa ja sairastuttaa, mutta vähän huolestuttaa mikä on aikuisväestön terveydentila siinä vaiheessa, kunhan ne kaikki nyt hieman ylipainoiset ja selvästi ylipainoiset lapset ovat aikuisia. Eikö vanhemmat tajua, mitä hallaa tekevät lapsilleen ihan vääränlaisella ravinnolla ja liikkumattomuudella. Eihän niitä karkkeja, sipsejä limua, hodareita, hampurilaisia ole meidänkään perheessä kokonaan pois unohdettu, mutta tosiaankin ei niitä ihan jokapäiväisesti napsita ja popsita. Hyvin hyvin harvoin. Mutta on näitä kavereita omillakin lapsilla, joiden kotona on jatkuvasti tarjolla herkkuja ja limua, yms. Ei voi kuin ihmetellä. Meillä lapset itse vapaaehtoisesti haluavat vettä janojuomaksi, kun ovat pienestä tottuneet että limu kuuluu vain harvoihin juhlahetkiin ja tuoremehulasillinen vain aamupalalla. Ihan sama koskee esim. ranskalaisia, lapset oli kerran kylässä ihmeissään kun siellä oli ranskalaisia tarjolla, silmät pyöreinä kysyivät että saako näitä kotiinkin? (Olivat tottuneet niitä saamaan vain hampurilaispaikassa kun on arviolta kerta kuussa siellä itse käyty.) Ja täytyy sanoa, että jos ulos mennään syömään, niin kyllä meidän lapset mieluummin syö kunnon annoksen tavallisessa ravintolassa, kuin jonkun hampurilaisaterian pikaruokalassa, vaikka ovat iältään vasta yksi koululainen ja kaksi alle kouluikäistä. Siitähän se on kyse, mihin lapset totuttaa ja mitä vanhemmat itsekin syö.- pullukka äiti
meillä on ns tavallinen perhe, äiti, isä, poika 9 v, tyttö 7 v. äiti ja poika pullukoita, emme ole lihavia, mutta pullukoita, tanakoita voisi olla oikeampi sana. isä ja tyttö taas langanlaihoja nälkäkurkia. ja arvatkaas mitä. ihan samalla ruualla.
poika on mieltynyt kaikkeen hyvään ja makeaan ja söisi enemmän kuin jaksaakaan. tytön herkkua on kurkkuraaste ja karkkeja ei syö kuin nimeksi. limpparia kuluu kerran viikossa lauantaina ja silloin light-versiota.
molemmat urheilevat, ihan kilpaakin ja harjoituksia on 1-4 viikossa.
meillä syödään kunnon kotiruokaa, kerran viikossa pizzaa tai muuta hyvää. ja silloin poika söisi vaikka kuinka, tyttö taas murusen. ns tavallista ruokaa ei poika ahmi.
tyttö liikkuu luonnostaankin tosi paljon, poika ei kuin maanittelemalla. eli kyllä se on persoonastakin kiinni. - Helsinki...
Meillä on kaksi lasta tyttö 14 ja poika 12,poika on aina ollut laiha vaikka syö kauheasti (pizzeriassa söi melkein 8 pizzan palasta) Jos taas tyttö syö yhdentkin ranskalaiset sen voi huomata jo melkeimpä reisissä,minua pelotttaa tytön puolesta milloin hän alkaa pitää itseänsä lihavana ja ala laihduttaa hullusti..Eihän ole lihava vaikka väittää kyllä toista
Meillä syödään kaupan valmisruokia (pihvejä lihapullia,nakkeja tai laatikoita) n.4 kertaa viikossa ja jan.3kertaa itsetehtyä.Mäkkärissä emme käy koskaan perheen kanssa,lapset saattavat itse käydä shoppailessaan n.kerran puolessa vuodessa.Kiinalaisessa ravitolassa käydään melko usein.Tyttö käy aerobicissä ja spinningissä,poika lopetti juuri judon.
- huono äiti?
Meillä on esikoinen kovasti lihovaa sorttia. Pojalla on ollut syntymästään asti aikuisen miehen ruokahalu. Jos en ruokaa rajoittaisi, niin lapsi painaisi varmasti aikuisen verran. Lapsi on nytkin liian painava.
Koko muu perhe on normaalipainoisia. Minä 160/50, mies 175/70 ja pikkusisko 110/20. Meillä syödään herkkuja lauantaisin ja nämä herkut eivät edes aina ole karkkia. Esimerkiksi pulla tai kakku on myös "karkkia". Roskaruokaa meillä syödään ehkä kerran kaksi vuodessa reissuissa.
Lapset liikkuvat mielestäni kohtuullisesti. Ulkoleikeissä vierähtää päivittäin tunteja. Matkat kouluun ja hoitoon kävellään tai pyöräillään. Viikonloppuisin käydään usein hiihtämässä tai luistelemassa koko perhe.
Joten syyllistä sinäkin minua, äläkä ainakaan anna rakentavia neuvoja. Neuvolastakin neuvot olivat ruokavalioesitteitä, vaikka kirjasin ylös pojan syömiset viikon ajata. Ainakaan minä en siitä löydä parannettavaa.- pullamaisa
et löydä parannettavaa, vaikka viikon kirjasit ylös? ja jos et ruokaa rajoittaisi, niin olisi tosi painava? uskoisinkohan?
minulla on myös helposti lihova poika, luonnostaan laiska ja huono liikkumaan, hyvällä ruokahalulla. ihmettelin aina sisaren ja veljen eroa, sillä pikkusisko on kuin tikku, vaikka syö samaten. syykin selvisi. koulusta tullessaan poika hakee itse sämpylää ja paahtoleipää välipalaksi ja syö niitä, varsinkin paahtoleipää oikein halulla. samoin korput, rinkelit katosivat. äkkiä niistä kaloreita kertyy. lopetin moisten ostamisen. nyt löytyy kaapista vain näkkäriä ja ruisleipää. ja pojan ruokailuja ei tarvi rajoittaa enää. - .................
pullamaisa kirjoitti:
et löydä parannettavaa, vaikka viikon kirjasit ylös? ja jos et ruokaa rajoittaisi, niin olisi tosi painava? uskoisinkohan?
minulla on myös helposti lihova poika, luonnostaan laiska ja huono liikkumaan, hyvällä ruokahalulla. ihmettelin aina sisaren ja veljen eroa, sillä pikkusisko on kuin tikku, vaikka syö samaten. syykin selvisi. koulusta tullessaan poika hakee itse sämpylää ja paahtoleipää välipalaksi ja syö niitä, varsinkin paahtoleipää oikein halulla. samoin korput, rinkelit katosivat. äkkiä niistä kaloreita kertyy. lopetin moisten ostamisen. nyt löytyy kaapista vain näkkäriä ja ruisleipää. ja pojan ruokailuja ei tarvi rajoittaa enää.Tosi on! Jos oikasti haluat tietää, voin vaikka lähettää sinulle pojan tämän viikon syömiset. Voit sitten itse katsoa.
Poika ei ole koskaan yksin kotona, joten varmasti tiedän mitä suuhunsa laittaa. - ihmettelevä
................. kirjoitti:
Tosi on! Jos oikasti haluat tietää, voin vaikka lähettää sinulle pojan tämän viikon syömiset. Voit sitten itse katsoa.
Poika ei ole koskaan yksin kotona, joten varmasti tiedän mitä suuhunsa laittaa.Anna syödä kasviksia niin paljon kuin haluaa. Älä nyt nälässä pidä! Itse just sanoit ettei poika syö yksin mitään, joten onhan se sitten joka tapauksessa joku aikuinen joka siitä lihavan teekee ruualla.
- joka
sana lasten lihavuudesta! Mapsimiset kuriin ja kunnon ruokaa pöytään säännöllisin väliajoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262607Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu692320Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181769Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91374Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171245Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41078