Pysyykö tiellä?

-autoilija-

Olen koko ikäni ajanut etuvetoisilla autoilla. Nyt tuli houkutus ostaa vanha auto, joka on takavetoinen. Siinä ei ole mitään luistoestoja.

Kaverit sanoi,että tuollaisella autolla ei ole todellakaan hauskaa ajaa kiihdytyskaistaa kun pitää sujuvasti mennä muun liikenteen mukaan mutta varovainenkin kaasun käyttö saa auton perän luisumaan.

Vastatkaa nyt sellaiset, jotka olette ajaneet takavetoisella talviolosuhteissa. Ne joilla on luistonesto, voivat jättää väliin koska kyseessä ei ole sama asia.

14

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weeti

      kyllä se mulla ainakin on takavetoiset pysyneet käsissä. ja onhan niillä mukava leikkiä..

    • hyvin pärjää

      Ei ne takavetoiset liukkaalla yleensä aivan etuvetojen tahtiin kiihdy, mutta kyllä niilläkin silti pärjää. Jos et takavetoisella ole ajanut, joudut kyllä kaasunkäytön opettelemaan uudestaan, mutta niin joutuu takavetomieskin ensimmäisen etuvetoisensa ostaessaan.

      Takavetoinen yleensä varoittelee tien liukkaudesta selkeämmin kuin etuvetoinen ja kun käyttää kaasupoljinta varovasti ei tiellä pysyminen ole mikään ongelma. Ikävimmät tilanteet omalla kohdallani takavetoisen kanssa olivat kun pitäisi risteyksessä pienestä ylämäestä päästä kolmion takaa kääntymään vilkasliikentiselle päätielle. Näissä tilanteissa olisin usein toivonut lisää pitoa vetäville pyörille.

      • pysyy

        jos ajelee rauhallisesti. Itse en ajellut ja toistakymmnetä kolaria ajoin.


    • Ohjaamotarkkailija

      Ammatti-kuskilla pitää olla tehokas takavetoinen auto jossa lukkoperä. Työnulkopuolella ja varsinkin talvella itsensä viihdyttämiseen ;)
      Anna kavereiden puhella... Tee itse ratkaisusi. Minä suosittelen osaltani autosi hankintaa.

      • kattoppa toi mun kirjottama juttu tuolta, liikenne/lähti p*rkele luisuun mullakin, siellä on kokemuksia, etu/takavetosista muutenkin.


    • Se voi sutia märällä nurmella KESÄLLÄ !

    • ajotaidosta!

      Takavetoisella pitää pystyä hallitsemaan ajopelinsä. Jos nastasi sutivat liikennevaloista lähtiessäsi, ajotaitosi eivät riitä takavedolla ajamiseen (kitkoista puhumattakaan, mutta niistähän tapellaan muualla).

      • vaiooe

        Eikös sitä kaasua voi säädellä, ei siihen mitään ajotaitoa tarvita, että painaa kaasua sopivasti


      • sitroen.
        vaiooe kirjoitti:

        Eikös sitä kaasua voi säädellä, ei siihen mitään ajotaitoa tarvita, että painaa kaasua sopivasti

        takatyöntöiselläkin jotenkuten, mutta varaudu siihen, että jäät talvella usein kiinni tasaisellakin vaikka olisi nastarenkaat alla. Ja kaikkiin kurveihin saat ajaa reilusti hitaampaa.


      • joku vika?
        sitroen. kirjoitti:

        takatyöntöiselläkin jotenkuten, mutta varaudu siihen, että jäät talvella usein kiinni tasaisellakin vaikka olisi nastarenkaat alla. Ja kaikkiin kurveihin saat ajaa reilusti hitaampaa.

        Takatuupparilla olen ajanut monta vuotta, eikä yhtään kolaria eikä suistumista. Onkohan minulla asennevamma?


      • taitoa
        vaiooe kirjoitti:

        Eikös sitä kaasua voi säädellä, ei siihen mitään ajotaitoa tarvita, että painaa kaasua sopivasti

        Sehän sitä taitoa juuri on, että osaa painaa kaasua sopivasti. Ei liikaa, eikä liian vähän, vaan juuri sopivasti. Takavetoisella ajaessa nimenomaan kaasunkäyttö on se osa auton käsittelyä mihin tarvitaan taitoa.

        Edellä joku kertoi ajaneensa takavetoisella toistakymmentä kolaria. Luulisin että suurin osa niistä johtui nimenomaan siitä, ettei kaveri oppinut oikeaa kaasunkäyttöä. Melko kovapäinen pitää olla...


      • se olin
        taitoa kirjoitti:

        Sehän sitä taitoa juuri on, että osaa painaa kaasua sopivasti. Ei liikaa, eikä liian vähän, vaan juuri sopivasti. Takavetoisella ajaessa nimenomaan kaasunkäyttö on se osa auton käsittelyä mihin tarvitaan taitoa.

        Edellä joku kertoi ajaneensa takavetoisella toistakymmentä kolaria. Luulisin että suurin osa niistä johtui nimenomaan siitä, ettei kaveri oppinut oikeaa kaasunkäyttöä. Melko kovapäinen pitää olla...

        joka ajoin toistakymmentä kolaria takavetoisella. Kaasunkäyttö oli hallussa. Vauhtia oli vain aina aivan liikaa.

        Kyllä etuvedosta pidän paljon enemmän.


    • mutta niin

      nautittavasti. Helppo kurvailla: kääntyy mutkaan mukavasti, kaasulla säätelee perän liirtoa ja pysyy omalla kaistalla eikä puskemalla painu vastaantulijan puolelle. Pientä harjoittelua ja sen jälkeen et etuvetoa halua!

      • molempia ajanut

        perä milloin minnekin. Opettelemalla näyttävää ajoa, mutta etuvetoinen menee eleettömästi paljon nopeammin kurvit kuin takatyöntöinen kahva edellä. Eikä etuvetoinen jää talvella tasaisella kiinni kuten takatyöntöinen.
        Jos asia minusta riippuu, niin takaisin takatyöntöiseen en vaihda!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      207
      5448
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      129
      3296
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2475
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      343
      2411
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2012
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1586
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1561
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1423
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1250
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1111
    Aihe