Pysyykö tiellä?

-autoilija-

Olen koko ikäni ajanut etuvetoisilla autoilla. Nyt tuli houkutus ostaa vanha auto, joka on takavetoinen. Siinä ei ole mitään luistoestoja.

Kaverit sanoi,että tuollaisella autolla ei ole todellakaan hauskaa ajaa kiihdytyskaistaa kun pitää sujuvasti mennä muun liikenteen mukaan mutta varovainenkin kaasun käyttö saa auton perän luisumaan.

Vastatkaa nyt sellaiset, jotka olette ajaneet takavetoisella talviolosuhteissa. Ne joilla on luistonesto, voivat jättää väliin koska kyseessä ei ole sama asia.

14

878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weeti

      kyllä se mulla ainakin on takavetoiset pysyneet käsissä. ja onhan niillä mukava leikkiä..

    • hyvin pärjää

      Ei ne takavetoiset liukkaalla yleensä aivan etuvetojen tahtiin kiihdy, mutta kyllä niilläkin silti pärjää. Jos et takavetoisella ole ajanut, joudut kyllä kaasunkäytön opettelemaan uudestaan, mutta niin joutuu takavetomieskin ensimmäisen etuvetoisensa ostaessaan.

      Takavetoinen yleensä varoittelee tien liukkaudesta selkeämmin kuin etuvetoinen ja kun käyttää kaasupoljinta varovasti ei tiellä pysyminen ole mikään ongelma. Ikävimmät tilanteet omalla kohdallani takavetoisen kanssa olivat kun pitäisi risteyksessä pienestä ylämäestä päästä kolmion takaa kääntymään vilkasliikentiselle päätielle. Näissä tilanteissa olisin usein toivonut lisää pitoa vetäville pyörille.

      • pysyy

        jos ajelee rauhallisesti. Itse en ajellut ja toistakymmnetä kolaria ajoin.


    • Ohjaamotarkkailija

      Ammatti-kuskilla pitää olla tehokas takavetoinen auto jossa lukkoperä. Työnulkopuolella ja varsinkin talvella itsensä viihdyttämiseen ;)
      Anna kavereiden puhella... Tee itse ratkaisusi. Minä suosittelen osaltani autosi hankintaa.

      • kattoppa toi mun kirjottama juttu tuolta, liikenne/lähti p*rkele luisuun mullakin, siellä on kokemuksia, etu/takavetosista muutenkin.


    • Se voi sutia märällä nurmella KESÄLLÄ !

    • ajotaidosta!

      Takavetoisella pitää pystyä hallitsemaan ajopelinsä. Jos nastasi sutivat liikennevaloista lähtiessäsi, ajotaitosi eivät riitä takavedolla ajamiseen (kitkoista puhumattakaan, mutta niistähän tapellaan muualla).

      • vaiooe

        Eikös sitä kaasua voi säädellä, ei siihen mitään ajotaitoa tarvita, että painaa kaasua sopivasti


      • sitroen.
        vaiooe kirjoitti:

        Eikös sitä kaasua voi säädellä, ei siihen mitään ajotaitoa tarvita, että painaa kaasua sopivasti

        takatyöntöiselläkin jotenkuten, mutta varaudu siihen, että jäät talvella usein kiinni tasaisellakin vaikka olisi nastarenkaat alla. Ja kaikkiin kurveihin saat ajaa reilusti hitaampaa.


      • joku vika?
        sitroen. kirjoitti:

        takatyöntöiselläkin jotenkuten, mutta varaudu siihen, että jäät talvella usein kiinni tasaisellakin vaikka olisi nastarenkaat alla. Ja kaikkiin kurveihin saat ajaa reilusti hitaampaa.

        Takatuupparilla olen ajanut monta vuotta, eikä yhtään kolaria eikä suistumista. Onkohan minulla asennevamma?


      • taitoa
        vaiooe kirjoitti:

        Eikös sitä kaasua voi säädellä, ei siihen mitään ajotaitoa tarvita, että painaa kaasua sopivasti

        Sehän sitä taitoa juuri on, että osaa painaa kaasua sopivasti. Ei liikaa, eikä liian vähän, vaan juuri sopivasti. Takavetoisella ajaessa nimenomaan kaasunkäyttö on se osa auton käsittelyä mihin tarvitaan taitoa.

        Edellä joku kertoi ajaneensa takavetoisella toistakymmentä kolaria. Luulisin että suurin osa niistä johtui nimenomaan siitä, ettei kaveri oppinut oikeaa kaasunkäyttöä. Melko kovapäinen pitää olla...


      • se olin
        taitoa kirjoitti:

        Sehän sitä taitoa juuri on, että osaa painaa kaasua sopivasti. Ei liikaa, eikä liian vähän, vaan juuri sopivasti. Takavetoisella ajaessa nimenomaan kaasunkäyttö on se osa auton käsittelyä mihin tarvitaan taitoa.

        Edellä joku kertoi ajaneensa takavetoisella toistakymmentä kolaria. Luulisin että suurin osa niistä johtui nimenomaan siitä, ettei kaveri oppinut oikeaa kaasunkäyttöä. Melko kovapäinen pitää olla...

        joka ajoin toistakymmentä kolaria takavetoisella. Kaasunkäyttö oli hallussa. Vauhtia oli vain aina aivan liikaa.

        Kyllä etuvedosta pidän paljon enemmän.


    • mutta niin

      nautittavasti. Helppo kurvailla: kääntyy mutkaan mukavasti, kaasulla säätelee perän liirtoa ja pysyy omalla kaistalla eikä puskemalla painu vastaantulijan puolelle. Pientä harjoittelua ja sen jälkeen et etuvetoa halua!

      • molempia ajanut

        perä milloin minnekin. Opettelemalla näyttävää ajoa, mutta etuvetoinen menee eleettömästi paljon nopeammin kurvit kuin takatyöntöinen kahva edellä. Eikä etuvetoinen jää talvella tasaisella kiinni kuten takatyöntöinen.
        Jos asia minusta riippuu, niin takaisin takatyöntöiseen en vaihda!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      47
      5915
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      51
      5394
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      53
      3768
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3705
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3524
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3146
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59
      2776
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      57
      2446
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      45
      1883
    Aihe