Autojen ajo-ominaisuudet

koeajojatehnyt

Hei kaikki,

olen jo pitkään lukenut hymyssä suin eri autolehtien testejä sekä myös näitä erilaisia internet-palstoja, joissa puhutaan mm. autojen "ajo-ominaisuuksista".

Olen tässä nyt kohta puoli vuotta ollut autonosto mielessä ja samalla on tullut koeajettua varmaan toistakymmentä eri autoa. Kaikki koeajot olen suorittanut suunnilleen samalla reitillä ja ajotapa on ollut täysin normaali, eli kiihdyttänyt olen siten kuin normaalistikin kiihdytän ja mutkissa ajan ihan sitä samaa suht rauhallista vauhtia kuin yleensäkin. Eli olen toisin sanoen koeajanut autot sellaisissa olosuhteissa kuin missä sitä suurimman osan ajasta käytän.

Tässä vaiheessa voinkin jo sitten kertoa varsinaisen asiani, eli sen, että juuri tuollaisessa kuvaamassani NORMAALISSA ajossa (nopeusrajoitusten mukaista, liikennesääntöjä ja yleistä varovaisuutta noudattavaa) ei eri autoissa ole käytännössä MITÄÄN EROA ajo-ominaisuuksissa, tai ainakaan niitä ei normaali ihminen voi huomata mitenkään. Kaikki autot ovat periaatteessa ihan samanlaisia ajaa Kehä I:sellä, mitä tulee esim. alustaan, ohjaukseen jne. Erot tulevat ihan muista asioista, kuten esim. näkyvyys, meluisuus, istuimet, hallintalaitteet, turvavarusteet jne.

Olen myös silloin tällöin ollut mukana kyydissä kun muutama tuttavani on koeajanut jotain autoa. Heillä on tapana ensin kokeilla auton kiihtyvyyttä rajulla kaasuttamisella. Sitten he ajavat mutkiin lujaa kokeillakseen alustaa. Sitten tehdään rajuja ohjausliikkeitä, jotta nähtäisiin, miten alusta toimii ääritilanteissa. Ja kuitenkin jokainen näistä henkilöistä ajaa 99% ajasta täysin erilailla. He ajavat kuten minäkin, ihan rauhallisesti ja turhia revittelemättä. Minä vain ihmettelen, että mitä ihmettä he oikein luulevat saavansa selville noilla koeajoilla sellaista tietoa, jolla olisi OIKEASTI merkitystä tavalliselle ihmiselle, jolle auto on vain yksi kulkuväline. Onhan se varmaan mielenkiintoista vertailla sitä, miten auto X kallistelee mutkissa enemmän kuin auto Y, mutta onko sillä todellisuudessa mitään merkitystä? Väittäisin, että hyvin harvoin.

Pointtina oli se, että eri autolehtien testit ja tuollaiset "revittely-koeajot" eivät todellisuudessa juurikaan anna relevanttia informaatiota normaalille autoilijalle, jolle auto on todellakin vain väline päästä paikasta A paikkaan B. Toki aina löytyy niitäkin, joille ajamisen täytyy tarjota suuria tunteita ja elämyksiä, mutta heille onkin sitten ihan omat autonsa.

19

1629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • money talks

      Samaa olen minäkin pohtinut, alkaa olla lähes kaikki autot todella hyviä ajettavia.
      Itse olen päässyt autonhankinnassa siihen vaiheeseen että merkillä tai valmistusmaalla ei ole väliä vaan mietin myös kokonaiskustannuksia.

    • testailen kuten sinä, mutta myös kuten kaverisi, eli molemmilla tavoilla, perus ajokäytös, penkit, melu, yms. on olennaista, mutta on myös hyvä tietää että pääsekö ton rekan ohi, ja jos ny tuolta hyppää hirvi etee, ni muutunkohan mä matkustajaks.

      Kuitenkin aina kun on uusi auto on heti ensiliukkailla hyvä selvittää, et miten se auto käyttäytyy, jos nyt ei sentään autokoulun liukkaankelin opettelun myotä, vaan itse opiskelemalla, ei muuten mut KAIKKIEN autojen ääritilanne ominaisuudet ovat melko erilaisia

    • Bartelius

      Kehä I:llä ei ainakaan suuria eroja tule. Suurimmat erot tulevat pohjoisempana ja eritoten talvella ja tuulella lumimyrskyissä. Voin vakuuttaa, että erot ovat suuria. Jotkut eivät tarvitse niitä hyviä ajo-ominaisuuksia riippuen missä pääasiassa ajavat. Itse tarvitsen. Ei niistä haittaakaan ole hyvillä teilläkään.

    • ike.

      Tietenkin luokkien kesken eroa on vaikea huomata. Esim. Corolla ja vaikka astra niin eroa et varmastikaan huomaa.
      Mutta sitten vaikka jompikumpi noista ja vaikka 500srj BWM ja ihmettelen todella jos et huomaa eroa muussa kuin hinnassa...

      Niin ja tietenkin auton todelliset ominaisuudet pitää testata. Mitään väliähän niillä ei ole jos tosiaan käyttää autoa vain ja ainoastaan kehä 1:llä mateluun mutta muussa tapauksessa niillä on väliä ja paljon.

      • sä huomasit

        että tuo "testaaja" oli ihan nörtti poikanen joka ei ymmärrä oikeasta autoilusta mitään...
        Tuollaisten märkäkorvien ajokokemukset voi aivan huoletta jättää huomiotta sillä tuollaisilla "testeillä" ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. ...renkaat keli mieliala teeämmän&autobildin testit jne....


      • Jaska

        Kyllä eroja löytyy mainitsemastasi Corolla/Astra -luokasta. Koeajoin hiljattain ko. luokan autoja ja ainakin minun mielestäni erot ovat selviä. Esim. Golf (Variant, edellinen korimalli) ja Astra jäävät ajettavuudeltaan selkeästi jälkeen Peugeot 307:sta ja Focuksesta.

        Tämä on kuitenkin vain minun mielipide ja eri ihmiset arvostavat eri asioita. Minulle tärkeitä asioita ovat ajoasento, penkki, tilat, ohjaus, vaihteensiirron täsmällisyys ja yleinen tuntuma autoon - auton pitää ns. sopia käteen. Suorituskyky on loppujen lopuksi toisarvoista.


    • ....

      2001 oli autonvaihdon aika , ainakin noiden kahden ero jo PERUSNOPEUDESSA oli ajokäytöksessä niin iso Golffin hyväksi että ihan huvitti !

      • .....

        Toi on nyt selviä autoja kokeilleille. Varsinkin golfin nelari on avensiksen "ryskyttävää" etupäätä mukavampi. Kiihdyttäessä etupään vaimennus ei ole oikein ajan tasalla tai sitten kaasua voi annostella vain vähän..


      • Usko Vainen

        Kaikille kumpaakin autoa ajaneillehan on selvää että Avensis on hiljainen, mukava ja pitkällä akselivälillä varustettu suuri auto, joka käyttäytyy huomattavasti miellyttävämmin maantieajossa kuin tempoileva, jatkuvaa ohjastamista vaativa, jousitukseltaan kova ja penkeiltään epämukava, meluisa Golf.
        Huomioiden siis että ellei haeta mitään ralliautoa vaan matkustusmukavuutta.


      • ihan
        Usko Vainen kirjoitti:

        Kaikille kumpaakin autoa ajaneillehan on selvää että Avensis on hiljainen, mukava ja pitkällä akselivälillä varustettu suuri auto, joka käyttäytyy huomattavasti miellyttävämmin maantieajossa kuin tempoileva, jatkuvaa ohjastamista vaativa, jousitukseltaan kova ja penkeiltään epämukava, meluisa Golf.
        Huomioiden siis että ellei haeta mitään ralliautoa vaan matkustusmukavuutta.

        sekaisin? "Suuri auto" hehee. Eikös Avensis ole luokkansa huonoin ajaa?


      • taksikuskilta
        ihan kirjoitti:

        sekaisin? "Suuri auto" hehee. Eikös Avensis ole luokkansa huonoin ajaa?

        Mitä minä olen jutellut niin pääasiassa kehuja on tullut. Taitaa olla tämän hetken suosituin auto ammattikäytössä.


    • sillä Micralla

      Autoissa on eroja ja paljon! Ehkä suurimmat erot ajo-ominaisuuksissa huomaa, kun ajat pikkuautoa ja sen jälkeen vähän isompaa (pidempää) autoa. Vaikka normaaliajo oli kehää pitkin, niin silti 80-100km/h vauhdissa on aivan selvä ero autolla, jossa akseliväli on pidempi. Se on vakaa ja tukeva, johon voi luottaa.

    • ihan samaa mieltä

      Suomessa nykyisillä nopeusrajoituksilla ja
      hyväkuntoisilla teillä auton ajo-ominaisuudet
      ovat lähinnä akateeminen kysymys.
      Siis tavalliselle perheautoilijalle.
      Arvaan, että tällä palstalla tulee asiasta
      voimakasta kritiikkiä, koska "tavallinen
      perheautoilija" ei näillä palstoilla juuri
      vieraile.
      Täällä kirjoittavat pääasiassa juuri kortin saaneet
      "vauhdikkaat" nuoret miehet, joilla on vielä
      asioista paljon näkemättä ja kokematta.

      • samaa mieltä

        joo, se on totta, että Lada 1100 ja vaikka Volvo V70 on yhtä hyviä ajaa. Hei, ihan oikeesti se on totta!!! on on!! uskokaa mua!!


    • meikäläinen

      Siis varmaan eroja löytyy ihan kaupunki pyörityksessä jos vertaa 20.000 perus Focusta ja 60.000 Bemaria mutta perus,perheautoilijalle eroja ei juurikaan ole. Käytännössä lähes kaikki esim. 25-30.000 maksavat autot on saman tyyppisiä
      arkiliikenteessä. Makueroja, statuseroja ja mieltymyksissä eroja.

      Autojen ääriominaisuuksista,oli se sitten alusta tai moottorin ei tule käytettyä varmaan kuin 10%!
      Muistaakseni jossain oli että normaali ajamiseen, liikennesääntöjen mukaisesti riittäisi joku 50 heppainen moottori.

    • Rellu5L

      Taka-akseli on auton tärkein akseli, sillä se vaikuttaa suoraan ajettavuuteen. Kyllä edelleenkin löytyy näitä "ei metriäkään suoraan" autoja, valitettavasti.

    • on sellainen

      että mikäli koeajon jälkeen on jotain tuntemuksia silloin autossa ei ole kaikki kohdallaan!

      Eli lyhyesti omani ei edellenkään tunnu miltään ja tämmöinen auton pitää olla, että ei mitään erikoisia fipoja tule ajaessa

    • autojakokeillut

      Aika hyvin kiteytit asian. Toinen huomion arvoinen seikka on tottuminen. Sanotaan, että kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon perseessä ja siihenkään ei totu vain sen vuoksi että se ehtii sulaa ensin...

      Niinpä ainakin oma mielipiteeni on, että hyvin harva ajamani "vieras" auto on tuntunut omaat tuttuun ja turvalliseen autoon verrattuna mitenkään riemastuttavan mahtavalta ajaa ensimmäisten tuntien tai satojen kilometrien aikana. Suoraan sanoen oma on monesti tuntunut paremmalta kuin tuplasti kalliimpi tai 5 vuotta uudempi peli.

      Alkuun koeajoauton kytkin on outo, hallintalaitteet toimivat kummasti, jarrut ovat liian äkkinäiset, vaihteisto tahmea, penkki vähintäänkin päin persettä jne. Viikonlopun mittainen koeajo sentään jo jotain kertoo kun auton ominaisuuksiin alkaa tottua.

      Kuitenkin tyypillinen koeajolenkki autoliikkeen autolla on 30 min, jossa ei välttämättä edes ehdi pois taajama-alueelta. Sen perusteellako sitten pitäisi tehdä päätös kaupasta, jossa on kiinni esim. 12 kuukauden nettopalkka? Ei ihme, että moni vaihtaa samanlaiseen uudempaan, "tuttuun ja turvalliseen", koska pikatyypätty toisenmerkkinen "oli niin huono". Ainakin saman merkkiseen koska siinä kaikki hallintalaitteet toimivat totutulla tavalla ja löytyvät suunnilleen totutuilta paikoilta.

    • Driven

      Sattumalta vaan ne samaiset autot jotka pärjäävät näissä revittelytesteissä, ovat niitä jotka ei helise, jotka ovat hiljaisia, joilla on parhaat penkit, paras ajoasento, parhaat vaihteistot, ym., ym.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe