Mä haluaisin tehdä sunnuntaina perheelle japanilaista ruokaa, mutta eteen tuli pari ongelmaa.
Voiko sushiin käyttää tavallista puuroriisiä?
Millä mirinin voi korvata? Sherryllä? Valkkarilla?
Voiko keittokirjan "japanilaisen soijan" sijaan käyttää Kikkomania?
Onko pakastetonnikala tarpeeksi tuoretta raakana syötäväks (muistaisin että Pirkassa sanottiin että on)?
Mitä jälkkäriksi? Kauniisti viipaloituja hedelmiä?
Ollaan siis niin juntteja että tuskin erotetaan pieniä tai kohtalaisiakaan "virheitä", ja ajattelin muutenkin soveltaa aika lailla. Mutta kiitos jos joku voi auttaa, lähinnä tuo riisi ja mirin ovat ongelma.
Japanilainen ilta
10
3958
Vastaukset
- nabe
Onnistuu hyvin myös peruspuuroriisistä. Muista vain huudella riisi ensin hyvin ja liota sitä about puolisen tuntia ennen keittämistä.
Miriniä löytyy kyllä kaupoista mutta sen varmaan kyllä voi korvata sherryllä. Mirin on tosin aika makeaa joten siihen ehkä voisi lisätä hieman sokeria.
Kikkomannia olen itse käyttänyt. Laimentaa vedellä jos liian suolaista?
Tonnikalasta en tiedä ja jälkiruokapolitiikka on japanissa hieman niin ja näin. - :DD
Jälkiruokaa ei yleensä pahemmin syödä, mutta voisit tarjota juuri niitä hedelmiä. Muistakaa juoda vihreää teetä koko ruokailun ajan! :)
En usko että puuroriisi kelpaa, voisit vähän netistä katsella parempia vaihtoehtoja. Koostumus ja maku ovat kuitenkin tärkeitä asioita, kannattaa nähdä vaivaa! - ~kysymysmerkki
>Voiko keittokirjan "japanilaisen soijan" sijaan
>käyttää Kikkomania?
Mistä päättelit että "japanilainen soija" tarkoittaa juuri soijakastiketta (eikös Kikkoman ole sitä)? Jos sanotaan "soijaa", niin eikös se toki ole ihan eri asia kuin "soijakastike"? Soijahan on kiinteää, jauhomaista tai rakeista ainetta, Kikkoman taitaa olla soijasta valmistettua nestettä?
???- heh
Sushiin harvemmin käytetään soijapapuja. Kato soija tässä yhteydessä tarkoittaa soijakastiketta, siihen kastetaan valmiita paloja.
- Syksy
Hon mirin -etikan voi korvata esim. valko- tai omenaviinietikalla, sushiin en ole kuullut miriniä käytettävän ellet sitten aio tehdä tamagoyakia. (Joka muuten on harvinaisen hyvää.)
Puuroriisi käy sushiin aivan hyvin, kunhan tosiaan huuhtelee kunnolla. Huleveden pitää olla kirkasta. Riisin liottamisesta en ole kuullut, meillä on onnistunut ilmankin. Vettä saa sushiriisiin laittaa vähän vähemmän kuin normaalisti keitettäessä, ehkä 1,5 kertaa riisin määrän. (Itse teen tuon mittailun aika silmämääräisesti kun on tuttu riisi ja kattila, joten arvio voi olla epätarkka.) Ja keittäminenhän tapahtui niin että riisi ja vesi kattilaan, levy kutoselle, kun kiehuu niin nollille tai ykköselle, ja riisi on valmista kun vesi on imeytynyt.- Asafoetida
Mistäs muusta se etikan häivähdys saadaan?
En nyt aio toistaa riitelyä riisistä, paitsi että väitän, että japanilaisten laatujen ohella vain 'Calrose' on kelvollista, puuroriisissä on liian pehmeä kuori.
Mutta se minkä unohdat, on riisin 'jälkikäsittely' eli huolellinen ja tarmokas viuhkanheilutuksen kanssa tehtävä sokeroidun mirinin - eikun mausteliemen - sekoittaminen puuastiassa.
Niin, tietysti jos tämän jättää pois, puuroriisikin voi toimia. Mutta onko sitten tuloksena sushiriisi? (Vrt risotto, joka tehdään arborioriisistä, jota myös tarmokkaasti sekoitetaan koko keittämisen aika, jotta oikea rakenne saadaan aikaan.)
Korvailun suhteen muuten: Suomessa myytävä wasabi ei ole wasabia vaan piparjuurta. Sen sijaan Kikkomanin soijakastike on ihan siedettävää. Sitä on Tokiossakin ravintoloissa. - banaanispliffi
Asafoetida kirjoitti:
En nyt aio toistaa riitelyä riisistä, paitsi että väitän, että japanilaisten laatujen ohella vain 'Calrose' on kelvollista, puuroriisissä on liian pehmeä kuori.
Mutta se minkä unohdat, on riisin 'jälkikäsittely' eli huolellinen ja tarmokas viuhkanheilutuksen kanssa tehtävä sokeroidun mirinin - eikun mausteliemen - sekoittaminen puuastiassa.
Niin, tietysti jos tämän jättää pois, puuroriisikin voi toimia. Mutta onko sitten tuloksena sushiriisi? (Vrt risotto, joka tehdään arborioriisistä, jota myös tarmokkaasti sekoitetaan koko keittämisen aika, jotta oikea rakenne saadaan aikaan.)
Korvailun suhteen muuten: Suomessa myytävä wasabi ei ole wasabia vaan piparjuurta. Sen sijaan Kikkomanin soijakastike on ihan siedettävää. Sitä on Tokiossakin ravintoloissa.Miriniä ei käytetä sushi-riisin maustamiseen vaan riisiviinietikkaa, sokeria, suolaa, sakea, konbua. Ok, saken voi korvata mirinillä, muttei se etikkainen vivahde siitä tule. Mirin on miedompaa ja makeaa saken tyylistä riisiviiniä.
- Asafoetida
banaanispliffi kirjoitti:
Miriniä ei käytetä sushi-riisin maustamiseen vaan riisiviinietikkaa, sokeria, suolaa, sakea, konbua. Ok, saken voi korvata mirinillä, muttei se etikkainen vivahde siitä tule. Mirin on miedompaa ja makeaa saken tyylistä riisiviiniä.
Ei pitäisi kirjoittaa mitään kesken työpäivän, vaikka olisi hiljaistakin. Mirinhän on todellakin makea riisiviini, jota käytetään esim. teriyakiin.
Sekaannukseni johtunee siitä, että itse käytän useimmiten miriniä sushi-riisissä sokerin asemesta.
Kiitos oikaisusta, yritän muistaa. - tahnasta
Asafoetida kirjoitti:
Korvailun suhteen muuten: Suomessa myytävä wasabi ei ole wasabia vaan piparjuurta. Sen sijaan Kikkomanin soijakastike on ihan siedettävää. Sitä on Tokiossakin ravintoloissa.Mä oon lukenu että wasabitahna jota käyttää myös japanilaiset, paitsi rikkaat tms. joilla on varaa/mahdollisuus syödä harvinaista aitoa wasabia, on tehty piparjuuresta joo ja lisänä jotain vihreetä väriä antavaa yrttiä.
- neiti halla
No nyt on nigiri sushit ja norimakit syöty. Hermostuin homman puolivälissä, joten kökkäreet ei olleet Japanista kuulleetkaan. Lienee parasta käväistä jossain vaiheessa Marusekissä, nuo itsetehdyt oli aivan hirveitä.
Kiitos kaikille jotka viitsivät kysymyksiini vastata!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351