marinadi haussa

punahilkka

Haeskelen naudanpaistille hyvää marinadia.

Kiitän jo etukäteen!

15

11665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laita marinaadin tyyliin "mitä kaapista löytyy".
      Öljyä, soijakastiketta, ketsuppia, chilikastiketta ja mausteita (suola/aromisuola, pippurit, maustesekoitukset)

Itse en ole koskaan lihaa marinoinut millään ohjeella, vaan säveltänyt aina jotain, ja hyvin on ruoka kelvannut syöjille :)

• punahilkka

Kaapista löytyy kaikenlaista, ja ruoka yleensä kelpaa vieraille, eikä mielikuvitustakaan puutu.

Minulla oli tietenkin ensin mielessä mitä kaapista löytyvistä tarvikkeista voisin valmistaa ennenkuin tänne kirjoitin, mutta mielellään toivoisin sellaisia hyviä reseptejä joita valmistatte aina uudestaan.
        Oliiviöljystä, punaviinistä, valkosipulista ja timjamista tein marinadin nyt tällä kertaa, mutta uudet reseptit ovat tervetulleita.

• zaatar

puolet soijakastiketta puolet maple-siirappia

en ole kylläkään kokeillut naudanpaistiin

• Kiril

lisätä jopa lihan marinointiliemeen? Eikö tämä piilosokerin käyttö jo ala mennä liiallisuuksiin? Makkaroihinkin ja moniin valmisruokiin lisätään nykyisin vaahterasiirappia tai glukoosia makua parantamaan. Kenen toivomuksesta? Kysyn vaan.

• punahilkka

voi hyvinkin sopia naudanpaistille.
        Soijasta tuli mieleen teriyaki marinadi jota teen usein broilerille ja porsaankyljyksille.
        Kiitos tästä "simppelistä" vinkistä, pidän makeasta.

Kokeilin kerran kahvimarinadiakin jossa on melkein puolet fariinisokeria, lisäksi omenaviinietikkaa ja öljyä. Talossa leijui pitkään ylikuumennetun kahvin lemu josta en pitänyt, muuten oli hyvää.
        Etikan olisi voinut jättää pois.

• eikö sulla ole muuta elämää
        Kiril kirjoitti:

lisätä jopa lihan marinointiliemeen? Eikö tämä piilosokerin käyttö jo ala mennä liiallisuuksiin? Makkaroihinkin ja moniin valmisruokiin lisätään nykyisin vaahterasiirappia tai glukoosia makua parantamaan. Kenen toivomuksesta? Kysyn vaan.

Rauhoitu jo noiden sokereides kanssa! Jos kyseinen henkilö ottaa ohjeen onkeen tietää hän itsekin marinoivansa sokerilla. Mene laihdutuspalstalle juttelemaan ravinto- ja raaka-aineiden terveellisyydestä, täällä halutaan vain kuulla hyviä ohjeita.

Poikkeuksena tietysti jos joku erikseen kysyy tuotteen terveellisyydestä.

• Taliska
        Kiril kirjoitti:

Ruokalusikallinen sokeria esimerkiksi tomaattipohjaiseen pastakastikkeeseen on hyvä idea.

• yksi idea

4 rkl sitruunamehua
      4 rkl öljyä
      chilipalkoja
      1 rkl paprikajauhetta
      1 tl suolaa
      1 tl mustapippuria
      murskattua valkosipulia.
      Sekoita kaikki aineet. Polttavuuden voit itse määritellä lisäämällä tai poistamalla chiliä.

• punahilkka

Kiitos sinullekin.
        Vähän samantapaisen marinadin laitan fajitoille, mutta käytän sitruunan sijasta limetinmehua ja kuorta, ja paljon tuoretta valkosipulia. Tulisuus piristää arkisia ruokia.

• hirvenlihan
        punahilkka kirjoitti:

Kiitos sinullekin.
        Vähän samantapaisen marinadin laitan fajitoille, mutta käytän sitruunan sijasta limetinmehua ja kuorta, ja paljon tuoretta valkosipulia. Tulisuus piristää arkisia ruokia.

Niin, laitan esim. hirven marinointiin;
        punaviinietikkaa
        valkosipulia, mursk
        vihreetä tabascoa
        mustapippuria rouheena
        hb kastiketta, jos on kaapissa
        joskus omanahilloa, jos on
        vähä öljyä

tämän marinaadin lisään lihan kastikkeeseen, maut voi itse tarkistaa, liika mausteisuus ei anna lihan omaa makua, vaan pelkät tuliset mausteet maistuvat.

• punahilkka
        hirvenlihan kirjoitti:

Niin, laitan esim. hirven marinointiin;
        punaviinietikkaa
        valkosipulia, mursk
        vihreetä tabascoa
        mustapippuria rouheena
        hb kastiketta, jos on kaapissa
        joskus omanahilloa, jos on
        vähä öljyä

tämän marinaadin lisään lihan kastikkeeseen, maut voi itse tarkistaa, liika mausteisuus ei anna lihan omaa makua, vaan pelkät tuliset mausteet maistuvat.

Totta, liiat mausteet piilottavat lihan maun.
        Ja on joitakin pippurikastikkeita, esim Tabasco joista en pidä yhtään, Cholula on enemmän minun makuuni.
        Hirvenlihaa en ole vielä milloinkaan laittanut ruuaksi, ei ole tullut katsottua onko sitä edes kaupassa.
        Omenahillo marinadissa oli kiva yllätys ;)

• hirvestä lisää
        punahilkka kirjoitti:

Totta, liiat mausteet piilottavat lihan maun.
        Ja on joitakin pippurikastikkeita, esim Tabasco joista en pidä yhtään, Cholula on enemmän minun makuuni.
        Hirvenlihaa en ole vielä milloinkaan laittanut ruuaksi, ei ole tullut katsottua onko sitä edes kaupassa.
        Omenahillo marinadissa oli kiva yllätys ;)

kyllä laitan monesti omaa keittämääni pakasteesta sul. hilloa, sokerilla tai ilman. Kokeilen sitä moneen ruokaan, viimeksi tein kauraryynivelliä, johon laitoin mustikoita ja yx omena, fariinisokeria, jos on kuivunu kaappiin tai siirappia ja hien. sokeria, vähä suolaa, ja noin 1.5 L kattilaan.
        Hirvenlihaa on kausiluontoisesti ostettavissa, jahtiaikaan eli syksyllä, mutta sitä ehkä löytyy pakastealtaastakin, on melko tyyristä , mut on se maistamisen arvoista. Kaikki ei pidä riistan vahvasta mauasta, siitä tulee hyvää karjalanpaistia,lisää sianlihan ja voi lisätä naudanlihaakin. Hirvi on rasvatonta ja melko kuivaa,ja karkea syistä, tummaa. Kyllä lihakeittokin tulee maukasta ja itse käytän myös tillilihaksi, koska maku on voimakas.Sitä käyttöäkin voi itse keksiä, mut toki kannattaa maistella. Mustapippuri on hirven mauste ei kuitenkaan liiaksi, kitkeryys voi maistua tunkkaiselta.

• vbn

Minun perusmarinadini naudalle on yksinkertainen:

oliiviöljyä
      punaviiniä
      hieman balsamiviinietikkaa

Mausteeksi voin sitten laittaa vaikkapa valkosipulinkynttä tai yrttejä. Marinadinhan tarkoitus on murentaa eli esikypsyttää lihaa ja hapan punaviini sekä palsamietikka tekevät juuri sitä. Makuakin niistä tietysti tulee paistiin.

Joskus käytän edellä olevaa marinadia myös naudanpihvien (ulkofilee) marinointiin. Tunti, pari marinadissa, jotta pihvit lämpenevät. Sitten pyyhintä kuivaksi, nopea paisto ja lämpimään, vaikka folioon.

Lisään paistinpannulla olevaan voi-öljyseokseen hyvin pieneksi hakattua sipulia ja herkkusientä (purkistakin käy), paistan pari minuuttia, kaadan marinadiliemen pannulle ja tarvittaessa lisään vielä hieman punaviiniä. Sitten nopea kokoonkiehautus.

Siitä tulee nopea ja maukas kastike pihville, salaattia vain lisukkseeksi ja tietysti paaaaaljon hyvää punaviiniä.

• vbn

Jäi tuossa mainitsematta maustaminen. On turhaa marinoida suolaisessa marinadissa, koska suola vain vetää lihanesteet ulos. Suola ja muut suolaa sisältävät mausteet lisätään vasta jälkeenpäin.

Esimerkiksi noissa mainitsemissani pihveissä lisään vastajauhetun pippurin (rose- ja musta-), suolan (sormisuolaa) sekä mahdollisesti valkosipulia vasta pöydässä valmiin pihvin päälle.

• punahilkka
        vbn kirjoitti:

Jäi tuossa mainitsematta maustaminen. On turhaa marinoida suolaisessa marinadissa, koska suola vain vetää lihanesteet ulos. Suola ja muut suolaa sisältävät mausteet lisätään vasta jälkeenpäin.

Esimerkiksi noissa mainitsemissani pihveissä lisään vastajauhetun pippurin (rose- ja musta-), suolan (sormisuolaa) sekä mahdollisesti valkosipulia vasta pöydässä valmiin pihvin päälle.

Hyvältä kuulostaa, varsinkin kun ostaa ruuanlaittoon vain hyvää, juomakelpoista punaviiniä.
        Rahola ei kuitenkaan näytä olevan samaa mieltä marinoinnin vaikutuksesta lihan mureuteen. Suolastakin on jotakin sanottavaa.

http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/m.html#marin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe